|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מידע פנים?

יו"ר חוצה ישראל רכשה קרקע בחשאי <br>ב-110 מיליון שקל כדי להקים מתקן גז

מקורות במשק האנרגיה: מאחורי נחמה סנה עומדים דלק אנרגיה ונובל אנרג'י החברות מכחישות
10/07/2011  |   TheMarker TheMarker   |   תחקירים   |   תגובות
אילוסטרציה

לאחר 7 שנים בהן עמדו 430 דונם של חוף ים דרומית לעכו ללא דורש, הציעה קבוצה אלמונית בשם קונטק מדיקל ויז'ן לרכוש אותה. מדובר בקרקע מזוהמת של מפעל תעשיות אלקטרוכימיות שהעירייה ייעדה לה ניקוי והסבה לטיילת ולמלונות אך בשל העלויות הגבוהות המכרז עליה נכשל. בשטח המפעל קיים מפרצון שבו מקשר ימי המתאים לחיבור צינור גז תת-ימי, ובמשק האנרגיה טוענים כי מאחורי הרכישה עומדות למעשה נובל אנרג'י ודלק אנרגיה

   רשימות קודמות
  "מי שטוען שפרשתי בגלל הנזיפה - אגיש נגדו דיבה"
  רכבת מהירה מתל אביב לירושלים? אולי בעשור הבא
  אייפד 2 בישראל: יקר ב-600 שקל מארה"ב
  תחקיר: הרכבת ביטלה בחשאי דרישות הבטיחות
  "ישראל הייתה יכולה להיות בין 15 המדינות העשירות בעולם"

שבע שנים לא נמצא דורש לקרקע בשטח של 430 דונם של חוף ים דרומית לעכו. הייתה זו הקרקע המזוהמת של מפעל תעשיות אלקטרוכימיות, שפשט את הרגל ב-2003 ומאז נמצאים נכסיו בפירוק מתמשך.

קרקע זו זוהמה במתכות כבדות, אך העירייה ייעדה לה ניקוי, שלאחריו תוסב לייסוד טיילת ושדרת מלונות. ואולם, עלות הניקוי הגדולה על מידותיה, והמכרזים שנכשלו לשיווקה - הותירו את תוכניות העירייה על הנייר.

התמונה השתנתה לפני כמה חודשים. קבוצה אלמונית בשם קונטק מדיקל ויז'ן פנתה אל מנהלי הפירוק של המפעל בהצעה לרכוש מיידית את הקרקע, על חובותיה הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים. את הסיבה להתעניינות זקפו בשוק הנדל"ן לעובדה כי בשטח המפעל קיים מפרצון שבו מקשר ימי, המתאים לחיבור צינור גז תת-ימי אל החוף - צינור מסוג זה שהנחתו ממאגר הגז תמר לחוף דור סוכלה לפני שנה בלחץ תושבים.

עם הפצת השמועה, פנתה אל המפרקים קבוצת משקיעים נוספת - וביקשה אף היא להתמודד על רכישת הקרקע. ואולם, המפרקים מיהרו לחתום על הסכם מכר מול קבוצת קונטק תמורת 43 מיליון שקל - ונשיאה בחובות נוספים של כ-70 מיליון שקל.

מקורות במשק האנרגיה טוענים כי מאחורי רכישת הקרקע עומדות לכאורה חברות נובל אנרג'י ו close דלק אנרגיה דלק אנרגיה , אף כי אלה מכחישות את הדברים. בחברת קונטק רשומה, עם זאת, כבעלים עו"ד נחמה סנה, יו"ר דירקטוריון חברת חוצה ישראל הממשלתית - ולשעבר יו"ר דירקטוריון החברה הממשלתית נתיבי גז (נתג"ז).

בימים אלה, אגב, בוחנת רשות הגז שבמשרד התשתיות את האפשרות לקלוט את הגז משדות תמר ולוויתן בתחנת קבלה שתוקם במפרץ עכו.

חייבים כניסה צפונית לגז ממאגר תמר

בתום דיון סוער שארך שמונה שעות, החליטה ביולי אשתקד המועצה הארצית לתכנון ולבנייה לחזור בה מהחלטה קודמת שקיבלה כמה חודשים לפני כן, באשר לנקודת קליטת הגז הטבעי שיופק מקידוח תמר.

אותה החלטה איפשרה לשותפות במאגר הגז תמר, כ-100 ק"מ מערבית לחופי חיפה, להזרים את הגז מן הקידוח למישור החוף הצפוני. בפני המועצה עמדו כמה חלופות למיקום נקודת הנחיתה והטיפול בגז, ובהן חיפה, חדרה, קיסריה, עין איילה, סביבת קיבוץ מעיין צבי ומושב דור. חוות דעת מקצועית הצביעה על דור כחלופה המועדפת. זאת, כדי לחברו ישירות למערכת הולכת הגז הארצית המסתעפת סמוך לחוף דור. ואולם, כוונה זו עוררה התנגדות חריפה מצד תושבי היישובים הסמוכים. אלה פתחו בקמפיין ציבורי אגרסיבי, שגבר בקלות על הרפיון שגילו משרד התשתיות ורשות הגז.
בהחלטתה המחודשת קבעה המועצה כי יש לבחון הקמת פלטפורמה ימית שעליה יבוצע ניקוי חלקי של הגז - עוד לפני שיוזרם אל החוף. היות שבחינה זו צפויה להימשך כמה שנים - בעוד המשק הישראלי זקוק לגז מתמר כבר בתחילת 2013 - נאלץ משרד התשתיות להורות לשותפות תמר על הזרמת הגז מתמר לכיוון דרום.

לפיכך, החלו השותפות בפרויקט של כ-3 מיליארד דולר להזרמת הגז מתמר דרך האסדה הקיימת סמוך למאגר הגז "מארי B" שמול אשקלון, ודרך צינור הגז המוגבל שמוליך כיום את הגז ממאגרים אלה לחוף אשדוד.

אלא שפתרון זה נתפש כיום כזמני בלבד. הזרמת כל הגז הישראלי דרך תחנה אחת, הנמצאת בטווח הקסאמים שנורים מרצועת עזה, טומנת בחובה סיכון עצום למשק שנשען על גז לייצור כמחצית מהחשמל הדרוש לו. בנוסף, תחנת הקליטה המוגבלת באשדוד לא תאפשר הזרמת נפחי גז גבוהים כפי שמתעתדות שותפות תמר להזרים - והזרמה לצפון המדינה עשויה להגביר את יכולתן לשווק את הגז בקצב מהיר יותר, ולהגדיל בכך את רווחיות הפרויקט. לפיכך, הקמת תשתית צפונית עדיין ניצבת על הפרק - בייחוד לאחר תגלית הגז בלווייתן.

אלא שבינתיים, במסגרת אותה החלטה שקיבלה המועצה הארצית לפני שנה, נוספה לרשימת החלופות היבשתיות שנבדקו עד אז במישור החוף הצפוני, חלופה נוספת: קרקע ששימשה בעבר את מפעלי תעשיות אלקטרוכימיות ופרוטרום במפרץ עכו.

האוצר שהתגלה במפעל המוזנח

מפעל תעשיות אלקטרוכימיות נקלע לקשיים כבדים בתחילת שנות ה-2000 (ראו מסגרת), וביולי 2003 הורה בית המשפט המחוזי בחיפה על הקפאת הליכים נגדו. לאחר שריפת ענק שפרצה במפעל באותה השנה, לא שב כבר המפעל לעבוד, ובמאי 2004 הוגשה לבית המשפט בקשת פירוק בגין חובות שצבר בסך כ-900 מיליון שקל - בעיקר לבנקים לאומי, הפועלים ודיסקונט. למנהלי הפירוק מונו שתי דמויות בולטות בעולם העסקים של ימינו: רו"ח גבי טרבלסי, שבין שלל עיסוקיו הוא נמנה עם בעלי קרן המנוף אוריגו; ועו"ד צוריאל לביא, שותף במשרד עורכי הדין ליפא, מאיר ושות' וכיום מבעלי קרן המנוף בראשית.

משך שנים עסקו טרבלסי ולביא במכירת נכסי המפעל שנותרו שוממים. לאחר פינוי מכלי החומרים המסוכנים מן המפעל וניקוי ראשוני של פני הקרקע, הם התפנו גם לשיווק שטח המפעל. החל ב-2006 פירסמו המפרקים כמה הזמנות לרכישה של שרידי המפעל וכן של הקרקע המשתרעת על פני 430 דונם של מפרץ ים. המפרקים ניהלו ארבעה סבבי משא-ומתן באותן שנים.

ואולם, העובדה כי הקרקע סובלת מזיהום תת-קרקעי חמור, לרבות חומרים מסוכנים כמו כספית וכימיקלים אחרים, הרתיעה רוכשים פוטנציאליים. בעיריית עכו שקלו לנכס את הקרקע ולממן את ניקוייה באמצעות שיווק משבצות קרקע ליזמי נדל"ן. ראש העירייה, שמעון לנקרי, אף דיבר על תוכניות העיר להפיכת האזור לטיילת ולהקמת שדרת מלונות. ואולם, תוכניות אלה נתקלו במציאות חדשה לאחר החלטת המועצה הארצית ביולי 2010.

לצורך יבוא הכימיקלים הדרושים למפעל ה-P.V.C הקימה תעשיות אלקטרוכימיות "נמל צף" - מעין מקשר ימי שאיפשר את הזרמת החומרים אל החוף ללא צורך לעגון בנמלי חיפה או אשדוד. תשתית המפרץ הטבעית, לצד תשתית המקשר הימי הבסיסית, הפכו את המתחם בין לילה ליעד אטרקטיבי עבור חברות הגז. לאחר שהתברר כי הלובי החקלאי והאזרחי של אזור חוף הכרמל לא יאפשר כנראה הקמת תחנת קליטת גז במקום, החלה כאמור מיד ההתעניינות במפרץ עכו.
אל מנהלי הפירוק פנתה בחלוף כמה שבועות קונטק מדיקל ויז'ן והביעה התעניינות ברכישת הקרקע. החברה הסכימה לרכוש את השטח במצבו הנוכחי, בידיעה שהוא מכיל חומרים מסוכנים ואף נגוע בזיהום תת-קרקעי - שניקויים עשוי להסתכם בעלות של כ-50 מיליון שקל. כמו-כן, הסכימה הרוכשת לאשר כי היא מודעת לכך שחלק מן השטח הופקע לטובת רכבת ישראל - וכי השטח נושא בחובות עבר לעיריית עכו ולמינהל מקרקעי ישראל בהיקף של עשרות מיליוני שקלים.

עיון ברשם החברות גילה במפתיע כי ב-65% ממניות החברה מחזיקים עו"ד נחמה סנה ובעלה ניצן. סנה מכהנת זה כשנתיים כיו"ר דירקטוריון חברת חוצה ישראל הממשלתית. זאת, לאחר שב-2008 פרשה בתום ארבע שנות כהונה מתפקידה כיו"ר דירקטוריון חברת נתיבי גז (נתג"ז), החברה הממשלתית שאחראית על הקמת תשתית הולכת הגז הטבעי ביבשה.

סנה מחזיקה במשרד עורכי דין המתמחה בטיפול בענפי ההיי-טק וההון סיכון, ובמשך 15 שנה שימשה יועצת משפטית ומנהלת משאבי אנוש של קבוצת רד בינת. בענף האנרגיה הביעו לפיכך תמיהה, מדוע הביעה סנה עניין דווקא בחטיבת קרקע זו שבדרום עכו, ומנין תגייס את הסכום העצום - כ-110 מיליון שקל - הדרוש לרכישתה.

היות שבשבועות האחרונים נודע כי בכוונת נובל אנרג'י או דלק לרכוש חטיבת קרקע במפרץ עכו - היו שקשרו את סנה לכך, בטענה כי היא מתעתדת לכאורה לרכוש את הקרקע עבור חברות הגז. זאת, בהליך שקט, שלא יעורר הדים ציבוריים ומחאת תושבים.

מנגד, קיימת האפשרות כי מדובר במהלך יזמי-נדל"ני מצד קבוצת משקיעים, המבקשים למנף את הרכישה למרבה במחיר. לפי שעה, לא נמצאה לזיקה לחברות הגז עדות רשמית. ואולם, בא-כוחה של סנה בעסקה, עו"ד אמיר גודארד, הוא שותף במשרד רוזנברג, הכהן, גודארד ואפרת - המשרד המלווה את חברת נובל אנרג'י בישראל.

13 מיליון שקל מקדמה

בחלוף כמה שבועות של מגעים עם המפרקים, התברר כי המידע על אודות הפוטנציאל הטמון בקרקע שמדרום לעכו הגיע גם לאוזני אחרים, ושתי קבוצות נוספות של משקיעים פנו אל המפרקים בבקשה לרוכשה. אחת הקבוצות, שירת הים, אף הגישה למפרקים הצעה כספית בהיקף של 50-40 מיליון שקל תמורת הקרקע, לא כולל החובות. ואולם, פנייתה נתקלה ככל הנראה בחומה קשה למעבר.

באמצעות עורכי הדין עמי בן-יעקב ואלמוג דורון ממשרד עורכי הדין בן-יעקב, פנתה הקבוצה למפרקים בבקשה לקיים מולה הליך משא-ומתן. זאת, בטענה כי אלה מתעלמים לכאורה מפניותיה - ומתעתדים לחתום על העסקה מול חברה אחרת. ואמנם, בחלוף ימים ספורים הגישו טרבלסי ולביא לאישור בית המשפט את הסכם המכר לקבוצתה של סנה.

המפרקים לא ביצעו הליך התמחרות בין הקבוצות המתמודדות - וגם לא ביקשו הערכת שמאי. זאת, בטענה כי ממילא לא ניתן להעריך את שוויה כשעלות ניקוי הקרקע היא בגדר נעלם קריטי. בפנייתם לבית המשפט כדי לאשר את העסקה, אישרו טרבלסי ולביא כי אומנם קיבלו פניות מצד שתי קבוצות לרכישת הקרקע - ואף נפגשו עמן.

אולם השניים טענו כי "לאור הניסיונות הרבים למכירת הנכס, לאור מורכבותו ולאור התארכות של חודשים במשא-ומתן עם כל רוכש פוטנציאלי שהביע עניין רציני, הגיעו המפרק והמנהלים המיוחדים לכלל דעה כי בנסיבות שנוצרו, ולאור היות המגעים עם המציע הנוכחי בישורת האחרונה - אין מקום לביצוע התמחרות או הליכי משא-ומתן עם המתעניינים הנוספים, וכי מן הנכון בנסיבות מיוחדות אלה לעדכן את אותם גורמים בדבר ההתקשרות עם הרוכש והגשת בקשה זו לבית המשפט".

למרות זאת, לפי הערכות, הייתה הצעתה של קונטק מדיקל ויז'ן הגבוהה מבין ההצעות שהוגשו למפרקים. כך, אישר בית המשפט את מכירת השטח במפרץ עכו לחברה של סנה תמורת 43 מיליון שקל. זאת, כשהיא מתחייבת לשאת בחוב של 13.6 מיליון שקל למינהל מקרקעי ישראל, בגין דמי היוון של 250 דונם בלבד מהשטח הנמכר. באשר לעיריית עכו, זו ויתרה ככל הנראה על חזונה תמורת החזר חובות בסך כ-58 מיליון שקל, שבהם הסכימה הרוכשת לשאת (ללא חוב המים שצבר הנכס במשך שנות השבתתו).

ב-3 במארס השנה, הפקידה קונטק בחשבון הפירוק מקדמה בסך 12.9 מיליון שקל - וכעת נותר רק לראות איזה שימוש ייעשה בקרקע ומי יעשה אותו.

בינתיים, נודע כי ברשות הגז אומנם נבחנת בימים אלה האפשרות לקבוע תחנת קליטה לגז הטבעי במפרץ עכו. זאת, תוך בחינת הפתרונות האפשריים לחיבור עכו אל צנרת הולכת הגז הקיימת סמוך לצ'ק פוסט בחיפה. חיבור שכזה, אגב, יופקד בידיה של נתג"ז, שבראשה עמדה כאמור סנה, עד 2008.

  • סנה עצמה העדיפה שלא להתייחס לפי שעה לדברים. בנובל אנרג'י טענו כי לא ביצעו רכישה של הקרקע.

פורסם במקור: TheMarker
תאריך:  10/07/2011   |   עודכן:  10/07/2011
אבי בר-אלי, שלומית צור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
יו"ר חוצה ישראל רכשה קרקע בחשאי ב-110 מיליון שקל כדי להקים מתקן גז
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קוראים לו שלמה, וכמעט איש בשוק לא יודע מהו שם משפחתו. בכל יום בחמש בבוקר, אחרי לילה של בלגן בשוק הסיטונאי שבין צריפין לרמלה, שלמה יוצא לסיבוב. הוא עובר בין הסיטונאים, חומק בין משאיות מתמרנות למשטחי ארגזים ומלגזות שמתרוצצות בטירוף, ומנסה לא להחליק על חצילים מעוכים ושאר ירקות ופירות שכבר אי-אפשר לזהות על רצפת הג'יפה של השוק. תוך כדי הסיבוב הוא מחלק לסיטונאים טופס למלא. משהו כמו עשר דקות אחר כך הוא מקבל את הטופס חזרה, מקופל היטב.
12/06/2011  |  משה ליכטמן  |   תחקירים
בכניסה ללשכה הראשית של קק"ל היא תופסת את מבטך ומיד ברור לך שהסיפור מוכרח להתחיל ממנה. התמונה שצילם אברהם משה ליליאן בסוף דצמבר 1901 במלון שלושת המלכים שבעיר באזל מוכרת לכל ציוני באשר הוא. עדשת המצלמה לכדה את הרצל בחליפתו המהודרת, רכון על מעקה המרפסת המפורסמת שמעל נהר הריין, וידיו המושטות לפנים שלובות זו בזו. עיניו מביטות קדימה - שקועות באיזה עניין. נראה שהוא מרוכז מאוד. יתכן שהוא מהרהר בדברים שיישא כעבור שעות מספר בפני צירי הקונגרס הציוני החמישי שהתכנס בעיר.
11/06/2011  |  גיל ברינגר  |   תחקירים
בינואר השנה ניצלו חיי כמה פועלים באתר עבודה מערבית לירושלים, לאחר שאחת המנהרות הנכרות בימים אלה במסגרת פרויקט קו הרכבת המהיר לירושלים (A1) התמוטטה. במשך שבועות דנו קבלן העבודות במקום וחברת הפיקוח מטעם רכבת ישראל בשאלה אם יש להרחיב את תימוך המנהרה באמצעות קשתות פלדה, ומי אמור לממן תימוך נוסף זה. התימוך לא נעשה לבסוף, וארובה באורך 15 מטר קרסה מתקרת המנהרה. עובדי הקבלן, שחשו בסכנה, יצאו ממנה לפני הקריסה ונחלצו ללא פגע. תיקון הנזק ארך בין חודש לחודשיים, והאריך את לוחות הזמנים המתעכבים ממילא של הפרויקט.
02/05/2011  |  אבי בר-אלי  |   תחקירים
לפני שבועות אחדים התפרסמה ידיעה ולפיה יו"ר ההסתדרות עפר עיני רכש דירה במגדל יוקרתי ברמת-השרון. המחיר: 3 מיליון ש"ח. הדירה, כך דווח, תהיה מוכנה למגורים בעוד כשנה וחצי.
28/04/2011  |  דוד חרמץ  |   תחקירים
הנשיא לשעבר של בית המשפט העליון, השופט מאיר שמגר אמר בריאיון המתפרסם בגיליון היובל של "עורך הדין" - ביטאון לשכת עורכי הדין, כי "בשנים האחרונות מדובר תופעה החובקת את רוב ההליכים הפליליים". "עסקות הטיעון" - נועדו, לטענת שמגר, כחריג למקרים שבהם היה ספק בעיני התביעה באשמתו של הנאשם, או כאשר הנאשם ביקש הקלה בעונש תמורת הודאתו.
14/04/2011  |  עו"ד אברהם פכטר  |   תחקירים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il