|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

זמן למעשים

עורכי הדין הלכו לבחירות בהן נקבעה דמותה של הלשכה ושל המקצוע לשנים הבאות. יו״ר הוועד המחוזי, עו״ד דורון ברזילי, מסכם את הקדנציה שחלפה. מה השתנה, מה התחדש, ומה חייב לקרות בהמשך 
01/08/2011  |     |   מאמרים   |   הפרקליטים   |   תגובות
דורון ברזילי

מחוז תל אביב והמרכז בלשכת עורכי הדין מונה 30,680 חברים. ארבע שנים מכהן עו"ד דורון ברזילי כיו"ר הוועד המחוזי. ברזילי רואה בהם כלקוחות, אשר בחרו בו להעניק להם שירותים רבים במגוון תחומים. תום קדנציה זהו זמן ראוי לסיכום פעילות, לבחינת מצב עורכי הדין ולדיון על העתיד לבוא.

הצפת המקצוע

בכנס המרכזי השני של עורכי הדין שערך ועד המחוז בחודש שעבר באילת, פירט עו״ד ברזילי את עיקרי תפישתו לגבי פועלה של הלשכה והוועד המרכזי, בעבר ובהווה. ״אני חרד למצב אליו נקלענו״, פתח עו"ד ברזילי את דבריו. "אין גידול ושחיקה כמו במקצוע עריכת הדין בישראל. ומי אחראי למחדל הזה, שהמקצוע הפך לתחביב לאומי ודורות משכילים לא מוצאים קרקע בטוחה לנחות עליה?"

לדבריו, יש לחולל שינוי דחוף במגמה. "בשנת 2020 יהיו במדינת ישראל 80 אלף עורכי דין. אין לכך מקבילה בעולם המערבי. רק בארבע השנים האחרונות התווספו ללשכה 13 אלף עורכי דין. הדבר יביא אסון כלכלי לאלפי משפחות בישראל, אם לא יימצא פתרון מיידי. הבועה הזו תתפוצץ לנו בפנים".

ברזילי קרא לשר המשפטים, יעקב נאמן, לכנס את כל המעורבים בנושא ולהגיע לפתרון מיידי. "אני שייך לאלו שמעריכים את ההשכלה במדינת ישראל. השכלה משפטית זה דבר ראוי וחשוב. חשוב לא פחות למנוע את הצפת המקצוע".

כיצד אפשר למנוע זאת מעשית?

״ישנם דוחות עמוסים שרק ממתינים ליישום. החל מדוח השופטת גרסטל ועד לוועדה מיוחדת שהוקמה במחוז המרכז בה היו חברים שופטים רמי דרג, שהציגו שורה של תוכניות כיצד נכון לטפל בהצפת המקצוע. אימוץ עקרונות גרסטל, יחד עם הארכת תקופת ההתמחות ושינוי מבנה הבחינה, יביאו להאטה בהצפה שקיימת כיום. המספרים מדאיגים. הם אינם נכונים לאף מקצוע, ודאי לא למקצוע בו קיימת רוויה כה גדולה".

משוב השופטים

"במינהל תקין אין גוף פנימי שאינו נתון לביקורת. רמת אמון הציבור במערכת המשפט הולכת ופוחתת", אמר ברזילי במושב הפתיחה. "המשוב לא נועד להעניש אלא לייעל ולשפר את המערכת המשפטית ויחזק את מעמדם של עורכי הדין בישראל. יש לסייע לשיפור תדמיתה של מערכת המשפט בכלל. אני קורא להקים לשכת תיאום שתדון בכל הנושאים הרלוונטיים".

המשוב שנעשה בעבר יצר מתיחות גדולה, נתק וחרם מצד השופטים על עורכי הדין. אתה מאמין שהפעם השופטים יקבלו זאת אחרת?

"אני מאמין שעד סוף שנת 2011 יונהג משוב שופטים בצורה כזו או אחרת. בשונה מהעבר, אני לא חושב שיש לייצר משוב שהוא כלי ניגוח. אנחנו לא נגד מערכת המשפט, אנחנו בעדה. בכל מערכת דמוקרטית ישנם ריסונים ובלמים, מנגנוני בקרה וביקורת שעיקרם השבחה וטיוב המערכות. תתפלאי, אבל יש גם שופטים ששואלים אותי מדוע לא מחזירים את משוב השופטים".

הסגת המקצוע

״תופעה חמורה זו נוגסת בפרנסתם של עורכי הדין״, אומר ברזילי. ״על הלשכה להקצות משאבים מיידיים על-מנת להקים מינהלת למיגור התופעה. הלשכה לא יכולה להמשיך לשקוט עד אשר תופעה זו תמוגר לחלוטין. עורכי הדין זקוקים לשירותים ללא פשרות וקריצת עין, על-מנת למצוא חן בעיני מישהו שלא חפץ בכך״.

למה כוונתך?

״כוונתי היא שעורכי הדין כיום בישראל יכולים וראויים ליהנות מסל שירותים רחב יותר, מפעולה חריפה יותר נגד מסיגי גבול המקצוע, ובעיקר מפעולה משמעותית נגד הצפת המקצוע, מכפי שקורה בפועל בשטח, מסיבות שאינן מן העניין. אתן לך דוגמה: אני מפעיל במחוז מדיניות של דלת פתוחה, ובאחת הפגישות הגיע אלי עורך דין צעיר שסיפר כי ידו אינה משגת לרכוש ספרות מקצועית. שלושה חודשים אחרי הפגישה, וכל עורכי הדין במחוז תל אביב והמרכז זכאים למנוי שנתי חינם למאגר המשפטי המקוון ׳פסק דין׳. זה סוג הטיפול שעורכי הדין ראויים לו ומצפים לו מהגוף שאמור לסייע להם ולייצג אותם. יש דוגמאות רבות של החלטות ממשלה וחקיקה בכנסת שדרכן ניתן לעזור לעורכי הדין או לצמצם את הפגיעה בהם״.

מצב עורכי הדין הורע או הוטב בארבע השנים האחרונות?

״ברמה המחוזית הוטב לאין שיעור, למרות קיצוץ אדיר בתקציבנו. ברמה הארצית, בכמה תחומים, יש הרעה משמעותית. חובה להקים מנגנונים חדשים, להיות מעורבים יותר בכנסת ובחקיקה, ולהשפיע על צביונה ואיכותה של המערכת המשפטית בישראל. אתן דוגמה נוספת למהלך שעשינו במחוז, אליו התנגד הוועד המרכזי באופן שערורייתי, שנועד לשפר תנאי העסקתם של עורכי הדין הצעירים. רבים מעורכי הדין אשר מתחילים לעבוד במקצוע מוצאים עצמם במציאות של עבודה אינטנסיבית, מבוקר ועד ליל, בעבור שכר זעום וללא תגמול בעבור השעות הנוספות המרובות.

על-פי הרפורמה שקידמנו, ניתן להגדיר אי תשלום שכר לעורך דין בגין שעות נוספות כפגיעה בכבוד המקצוע וכעבירה אתית. מדובר בסוגיה חשובה ביותר אשר יש בה כדי להשליך באופן ישיר על מעמדו וכבודו של מקצוע עריכת הדין. לשמחתנו, משרדים רבים החלו להפנים כי קיימת חובה לתשלום שכר עבור שעות נוספות וגם משרד התמ"ת החל לאכוף את חוקי העבודה במשרדי עורכי הדין. ציער אותי מאוד שמסיבות פוליטיות גרידא נתקלנו דווקא בהתנגדות מבית למהלך זה, מצד הוועד המרכזי. הרי על כתפיהם מוטלת החובה לקדם יוזמות כאלה, ורק משום שיקולים זרים הם לא פעלו כך, והגדילו לעשות כאשר התנגדו למהלך״. 

כיצד הצלחת ליצור פעילויות לעורכי הדין על-אף הקיצוץ בתקציב?

״התקציב שלנו לא נועד לניפוח מנגנונים, התקציב של הוועד נועד להעניק פעילויות העשרה. יצרנו מנגנון של גיוס חסויות שיאפשר זאת. ניתנה לי הזכות לסייע, להשפיע, לקיים ימי עיון, אירועים וכנסים. רק במהלך שנת 2010 השתתפו יותר מ-10 אלפים מחברי המחוז במאות פעילויות שאורגנו למענם: עשרות ימי עיון ללא תשלום, עשרות השתלמויות מקצועיות ארוכות טווח, עשרות מופעים, הצגות, סרטים, סיורים, סדנאות וקורסים מקצועיים מגוונים, וכמובן יום הפרקליט בשפיים.

קיימנו כמה כנסים והשתלמויות מקצועיות באילת בתחומים מגוונים, וכמובן את הכנס השנתי הראשון והשני. הצלחה בולטת נרשמה בכנסים אלה. הכנס הראשון איכלס 1,350 חדר מלון ושבוע של פעילות מקצועית אינטנסיבית ופעילויות פנאי והכנס השני עוד 1,000 חדרים.
 
״מעציב אותי שראש הלשכה והוועד המרכזי התנגדו כמעט לכל יוזמה שלנו, שנועדה להיטיב עם עורכי הדין. מה שמהווה גם אינטרס שלהם. כמו למשל, בנושא פרסום באמצעות האינטרנט. לעורכי הדין יש קושי אדיר, נוכח ריבוי מספרם, בשיווק מומחיותם. אז הקמנו ועדה בראשות עו״ד אפי נוה, יו״ר ועדת האתיקה, שבחנה את הנושא והחליטה על שורת הקלות. בנושא שררו אי הבנות לא מעטות הואיל וכללי לשכת עורכי הדין אינם נותנים מענה להתפתחות הטכנולוגית של השנים האחרונות. אז הוועדה גיבשה קובץ כללים חדשים המתירים בין השאר שימוש בפייסבוק וקידום באמצעות גוגל. ומי התנגד להם? נכון, הוועד המרכזי. היכן שנדרש לעזור לעורכי הדין, הם היו הראשונים להתנגד, בניגוד לכל היגיון״.

במה אתה גאה במיוחד?

״כאיגוד מקצועי חזק המאגד למעלה מ-30 אלף עורכי דין, פעל הוועד המחוזי בשורה ארוכה של נושאים ויזם מגוון רחב של הטבות צרכניות, במטרה להחזיר לעורכי הדין הרבה מעבר לדמי החבר אותם הם משלמים מדי שנה, כגון חוברת 'עט ועוד' המכילה חידושי פסיקה וחקיקה בתחומי אתיקה, בוררות וגישור, דיני המס והעבודה; טיפול בנושאים עקרוניים כגון הקפדה על תשלום שעות נוספות לעורכי דין שכירים ולמתמחים;

הסדרת ההיבטים האתיים של פרסום באינטרנט; מאבק בהסגת גבול המקצוע; מינוי ללא תשלום למאגר המשפטי 'פסק דין' לתקופה ארוכת טווח; מנוי חודשי לעיתון היומי 'כלכליסט' במחיר הנחה; הנחות ברכישת ציוד משרדי; ביטוח חיים ריסק מבית הפניקס; ביטוח פנסיוני מבית מנורה מבטחים, ועוד״.

השלטון המרכזי מחזק או מחליש את מעמד עורכי הדין?

״בראש מערכת המשפט עומד כבוד השר יעקב נאמן, המבצע ומקדם יוזמות ורפורמות חשובות, ובראשן ייעול ושיפור המערכת המשפטית וחיזוק אמון הציבור בה. השר נאמן פעל למינוי של 90 שופטים חדשים, מספר חסר תקדים, שללא ספק מועיל ויועיל לתפקוד המערכת כולה בצורה יעילה יותר. השר קידם רפורמות בתחום ההוצאה לפועל, הפניית הליכים למחלקות משפטיות מתמחות, הגברת מודעות להליכי גישור ובוררות ועוד. וגם בית המשפט הכלכלי החדש נפתח כמחלקה בבית המשפט המחוזי בתל אביב.

"בבתי המשפט של המחוז אנו עדים להנחלת מדיניות ושיטות עבודה חדשות אשר במהרה נתנו אותותיהן וחיזקו וייעלו את המערכות. עדיין ישנו תחום אחד שדורש התייחסות מיוחדת והוא מערכת 'נט המשפט'. בשלב זה אין המערכת עומדת ביעדיה. דרושה סבלנות בהטמעתה המלאה, ומאמצים נוספים של המערכת על-מנת שיעילותה תשתפר״.

מה אתה צופה להמשך?

״אני רואה את תפקיד עורכי הדין, בראש ובראשונה, כשומרים על המינהל התקין, שלטון החוק והדמוקרטיה במדינת ישראל. "בוועד המחוז אנו פועלים לחיזוק מעמד המקצוע, וחותרים במרץ לקיום שיתופי פעולה יעילים עם מערכות המשפט. בפעילות הוועד עומדים לנגד עינינו שני יעדים עיקריים: יעד ראשון - התחום המקצועי שבו אנו דואגים להעשרה והכשרה מקצועית של עורכי הדין. היעד השני - בתחום הפעילות חברתית-צרכנית. אני מקווה שעורכי הדין ייתנו המשך לקו זה. 

״חשוב לזכור גם שבמסגרת הפעילות השוטפת של הוועד המחוזי, פועלות ועדות מקצועיות אשר מטרתן להעלות סוגיות לדיון, תוך שיתוף עורכי דין מתמחים, בכל תחום ותחום. ועדות אלה תורמות משמעותית לקידום עולמם המקצועי של עורכי הדין.

״ברמת הניהול, יש להפסיק את חגיגות השכר. אין מצב ששכר בכיר בוועד המרכזי, חשוב ככל שיהיה, יעמוד על 70 אלף שקל בחודש. לא נשמע כדבר הזה. זוהי רק חלק מבעיית הניתוק של הלשכה כיום מחבריה. אלו המשלמים את דמי החבר הם אלפי עורכי דין שעמלים קשה מאוד לפרנסתם. אסור שראש הלשכה ינפח שכר לבכיריו ולמקורביו מעבר לכל פרופורציה. את החגיגה הזו יש להפסיק״.

מילה על הבחירות הקרבות. כיצד אתה מסביר את העובדה שרק אתה חשפת את מקורות המימון שלך?

"אני מאמין בשקיפות ואין לי מה להסתיר. הקמפיין שלי ממומן כולו מעורכי דין המבקשים להשלים את המהפך. אני היחיד שמסרתי את מקורות המימון גם בבחירות הקודמות״.

מילת סיכום?

״אני רוצה להודות לצוות המסור והמקצועי שעמד לרשותי לאורך הקדנציה, ובראשם למנכ״ל, אשר סייעו להפוך רעיונות וחזון למציאות, ולאלפי עורכי הדין אשר הביעו את אמונם בוועד ולקחו חלק בפעילויות הרבות שארגנו לכבודם. הגיעה העת למעשים ופחות לדיבורים, ואני קורא לעורכי הדין לממש את זכותם ולבוא להצביע ולקחת חלק מרכזי בעיצוב דמותו של המקצוע בשנים הקרובות״.

תאריך:  01/08/2011   |   עודכן:  01/08/2011
שלומית לולה נחמה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קפיטליזם נתפש לרוב כתפישה כלכלית הנשענת על תפישה אגוצנטרית. הרעיון העומד בבסיס ההשקפה הקפיטליסטית הוא שהרצון האנוכי של כל פרט לשרוד הוא הכוח החזק המניע את גלגלי המשק. הגישה הישראלית כל-כך, על פיה אף אחד איננו רוצה לצאת פראייר, היא זו המביאה את המשק לצמיחה באיזה כוח עלום של יד נעלמה. ואכן בחברות בהן קיים יסוד חזק של רצון להצליח ויהי מה - בחברות מהגרים כמו מדינת ישראל, ובחברות שזכו לחירות כלכלית אחר שהיו נתונות בשלטון טוטליטרי, כמו סין למשל - קיימת צמיחה כלכלית. אולם לא לעולם חוסן. צמיחה כלכלית מסוג זה איננה מאריכת-חיים. היא מזנקת זינוק מרשים ולאחר דור חוזרת לסטגנציה.
שאלת הכותרת היא רטורית בלבד. שנית, המקור, היינו הפוליטיקאי הישראלי, "מוצלח" יותר מפולישוק שבסדרה. על זה נאמר, המציאות עולה על כל דמיון. פולישוק הוא מריונטה פוליטית כאשר בחוטיה מושכים חברי המנגנון שכל עניינם להישאר ליד עטיני הקופה, או הפרה, הציבורית. מזה הם חיים טוב, משכורות עתק, מנעמים שאין כדוגמתם, כוח ושליטה, שחיתויות וניצול ציני של המדיום התקשורתי כדי לטמטם את הציבור, ולתפארת מדינת ישראל.
01/08/2011  |  ד"ר צ'לו רוזנברג  |   מאמרים
ממשלת הליכוד מנסה שוב למוסס את המחאה החברתית באמצעות פתרון קסם שקוראים לו הפחתת מיסים, כאשר בפועל פתרון זה ייטיב שוב עם העשירים וידרדר יותר את מעמד הביניים. המיסוי הוא זה שמאפשר למדינה להשקיע ברווחה, בדיור בר-השגה, בחינוך, בבריאות ובכל השירותים שמדינת רווחה אמורה להעניק לתושביה.
01/08/2011  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
ארועי המחאה השוטפים את ארצנו, מצביעים על שבר עמוק באמון בין המדינה לבין אזרחיה. אין צורך שבנימין נתניהו ילך הבייתה, למעשה גם שונאיו וגם אוהביו סבורים כי הוא הביצועיסט הטוב ביותר בשטח כרגע, ורק חשוב שיחליף דיסקט בהארד דיסק המיושן שלו. גם ציפי לבני, עופר עיני וכל ראשי הסיעות בבית "הנבחרים", צריכים לעשות חשבון בנפשם ולחבור לנתניהו לצורך כינונה של ממשלת חירום חברתית לאומית
עם החבר'ה של יום שישי בערב מעבירים לפעמים כל מיני בדיחות ודאחקות, כמו מה שיא החוצפה - לדוגמה: לבקש מעיוור לקרוא לך שילוט חוצות? אבל נראה שהפעם מישהו שבר כאן שיא שנראה שיהיה קשה מאוד להגיע אליו. "הטייקונים מצטרפים למחאת האוהלים".
01/08/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
"היועמ"ש מכריע ציביון הממשלה"  /  רותי אברהם
בשם הזכות לפרטיוּת   /  עו"ד מוטי דנוס
קשיחות מיותרת ופוגענית  /  ד"ר עמית גורביץ'
חיסול בן-לאדן וההיבט המשפטי  /  עו"ד יונה דה-לוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
נזילה ברפת מזרע    פרה מפרישה צואה ושתן בכמות גבוהה פי 40 משל בני-אדם, ורפת בגודל בינוני יוצרת זיהום בכמות גדולה מאוד    הריכוזים העצומים של השפכים הללו לעתים קרובות מגיעים למקורות ה...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ראובן דינור
ראובן דינור
חדר בבית מלון, ממומן בידי המדינה, או דירת מגורים זמנית אינה מענה הולם אלא אקט רנדומלי שמעצב ביתר שאת את הגלות בתוך הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il