|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

הגבעה הלא נכונה

אתגרי העתיד של האוכלוסיה הערבית בישראל שונים בתכלית מהכיוונים הנוכחיים שאליהם היא פונה
13/08/2011  |     |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
להשקיע בתיירות [צילום: יח"צ]

יש ביכולת הטכנולוגית בישראל, בשיתוף עם זו של שילוב פתרונות המותאמים לצרכים במדינות ערב, לפתוח שווקים חדשים עבור המגזר הערבי.

   רשימות קודמות
  האתגרים הכלכליים והחברתיים של מדינת ישראל במאה ה-21

המושג "להסתער על הגבעה הלא הנכונה" השאוב מן ההווי הצבאי, מתייחס להקצאת משאבים, השקעת אנרגיה ומיקוד במשימה, שלאחר השלמתה המוצלחת, במקרה הטוב לא הושג דבר או במקרה הפחות טוב הושגה תוצאה הפוכה מהמקווה - "גול עצמי".

מעקב לאורך זמן אחר התנהגותם ודרך פעולתם של נבחרים ומנהיגים של הציבור הערבי, מלמד כי מאמץ לא קטן הושקע ומושקע בהגברת ההזדהות של מגזר זה עם המאבק הפלשתיני, תוך עידוד הלאומניות עד לדרגה שבה פעילויות מסוימות נתפסות בציבור היהודי כבגידה. מנקודת מבטו של המגזר הערבי, זוהי תפישה לגיטימית. כיוון פופולרי זה מקנה בונוסים פוליטיים וכלכליים למנהיגי מגזר זה, הן כלפי פנים והן כלפי חוץ. תוצאותיה של פעילות מתמשכת זו הניבה בין השאר את מסר ה"בדלנות" המתבטא בציון "יום הנכבה" שעמו מזדהים רבים מאזרחי ישראל הערביים מסיבות רציונליות, רגשיות, תרבותיות או היסטוריות.

אך האם "התבדלות" כזו, הנראית כה טבעית ולגיטימית בעיני חלקים בציבור הערבי בישראל, יש בה כדי לעזור לו להתמודד עם הבעיות הניצבות בשערו?

כדי לשרוד את המאה ה-21, על ישראל להיערך נכונה לתמורות הנובעות מתהליך הגלובליזציה, מהתפתחות הטכנולוגיה ומתפיסת איכות הסביבה. התהליכים הנגזרים משינויים אלו פוגעים בצורה מתמשכת בשכבות חלשות של ישראל בכלל, ובמגזר הערבי בפרט. להלן מספר דוגמאות של עיסוקים שיעברו שינויים דרמטיים:

  • פועלי ייצור - מפעלי יצור בעולם העתיקו ומעתיקים את פעילותם לסין ולמקומות אחרים שבהם עלות הייצור זולה משמעותית ומאפשרת להם להתחרות בשווקים. זה קרה וקורה בענפי הפלסטיקה, הביגוד, ההנעלה, מכשירי חשמל ביתיים ועוד רבים אחרים. המשמעות היא ירידה מתמשכת בתעסוקה של עובדי ייצור ישראלים בלתי מקצועיים ומקצועיים כאחד.

  • בנייה - תתפתחנה טכנולוגיות בנייה חדשניות ושימוש בחומרים מתקדמים אשר יגרמו הן להקטנת הצורך בעובדים מקצועיים ובמקביל - להעלאת הרף של רמת העובדים שיעסקו בטכנולוגיה יותר מתוחכמת. בכל מקרה, כבר זמן רב שעובדים בלתי מקצועיים בתחום הזה מגיעים אלינו ממזרח אירופה והמזרח הרחוק.

  • רכב - טכנולוגיות למניעת תאונות - כגון בקרים המתריעים לנהג כשהוא מתחיל להירדם, או מאיטים אוטומטית את הרכב כאשר לא נשמר מרחק ראוי, או בולמים רכב בעת חירום - יקטינו את השוק של פחחות הרכב. אלקטרוניקה ומערכות משולבות יחייבו את שידרוג היכולות של המכונאים.

  • חקלאות - הביקוש לחקלאות אורגנית יתרחב. על-מנת שמוצר יקבל תווית אורגנית, עליו לעמוד בתקנים מחמירים של הטיפול באדמה ובגידולים. כדי להכשיר אדמה כאורגנית, יש לנקותה מחומרי הדברה רגילים ומרעלים שנספגו באדמה כתוצאה מהטמנה או שריפה של פסולת - תהליך האורך שנים.

  • עוזרות בית - בעוד עשרות בודדות של שנים, חלק ניכר מעבודות הבית - ניקוי שטיחים, שאיבת אבק ושטיפת רצפות - יבצע רובוט קטן ולא אדם.

  • גינון - רובוטים יקצצו דשא, ובקרים חכמים יפקחו על ההשקיה והדישון. גננים ייאלצו להתמחות בחקלאות אורגנית ולהתעדכן באופן שוטף בחידושים בתחום.

במקביל, בקצב הגידול המשוער של המגזר הערבי, הוא יגדל בכ-60 אחוז בתוך כ-30 שנה, ורבים יצטרפו למאגר הבלתי מועסקים. תחזית זו אומנם מציגה אופק קודר למדי למגזר הערבי כמו לאוכלוסיות בלתי מיומנות אחרות, אלא שבהיערכות נכונה ניתן לקדם את פני הרעה.

חוויית המשתמש

לכל מדינה, וגם לישראל, יישמרו אפילו בעידן הגלובליזציה ענפי תעסוקה בעלי יתרון יחסי. הביקוש לעורכי דין, מנהלי חשבונות, רואי חשבון, שירות לקוחות, עובדי ממשל למיניהם, מורים וכיוצא באלה מקצועות, יושפע אך במעט מתהליכי הגלובליזציה. אך לא ניתן יהיה למנוע את הפגיעה הקשה במקצועות הרגישים לתחרות גלובלית. מה שיכול לשנות את פני הדברים הוא הפוטנציאל הגלום בענפי התיירות והתוכנה. כמות האתרים ההיסטוריים, הארכיאולוגיים והדתיים שיש למדינת ישראל להציע לעולם יכולה לספק תעסוקה לכל כוח העבודה העודף שייווצר.

נצרת יכולה להפוך את הגליל למכרה זהב המתבסס על תיירות נוצרית, וכפרי הגליל יכולים לספק תרבות, אוכל, ולינה אותנטיים, הן לתיירות חוץ והן לתיירות פנים. אלא שכפי שכבר נרמז במאמר קודם, מצב איכות הסביבה באזור הוא בעוכרי יוזמות אפשריות בתחום זה. תיירות, זבל וביוב הזורם בחוצות אינם זיווג הולם. ספק אם תייר המטייל בגליל ולעת ערב מריח את הריח הדוחה של שריפת פסולת, יהיה שגריר נלהב של הגליל בקרב קהילתו. ישנן מסעדות חומוס מעולות בכפרים, אך לא מעט מחובבי החומוס מדירים את רגליהם ממקומות שהדרך אליהם חולפת על פני ערימות פסולת ועזובה רבה. כל זה חייב להשתנות לשם הבטחת אופק יותר ורוד למגזר הערבי. שינוי כזה אינו נעשה מעצמו. על הכפרים להפוך למזמיני אורחים, ליצור את מה שנקרא כיום "חווית המשתמש".

ישנו צרור של פעולות שתאפשרנה, כמכלול, להשיג את היעד של קידום התיירות בארץ ובמיוחד בגליל.

  • כתנאי הכרחי, יש להכיר בכך שללא שינוי בדפוסי החשיבה, מצבם של תושבים ערביים רבים רק ימשיך להתדרדר. הדבר נכון גם לגבי כלל השכבות החלשות בישראל.

  • פעילות לאומנית אינה תורמת, כמובן, ליצירת אופק ורוד יותר לאוכלוסיה. לא זו הגבעה שתביא את הבשורה, אלא להפך: היא יותר דומה ל"גול עצמי" המונע כל הזדמנות להיחלץ מהמלכודות שצופן העתיד.

  • הגברת המודעות של תושבי הכפרים הערביים לצורך בשמירה על איכות הסביבה במרחב שבו הם חיים. לא חסרים תושבי כפרים המבינים זאת ומעוניינים לחיות אחרת. הם יהיו המנוף להנחלת תודעה זו בקרב כלל התושבים.

  • גיוס הממשלה להשקעת המשאבים הנדרשים למימוש התוכניות. זהו אינטרס עליון של המדינה לעזור לפרוץ דרך שתאפשר מוצא לבעיה. הפגנת רצון ויכולת להשתנות מצד האוכלוסיה הערבית תגרור בהכרח את התגייסות השלטון, אם רק ישתכנע כי מדובר בסיפור הצלחה שבדרך. זוהי השקעה הצפויה להניב תשואה כלכלית, חברתית ופוליטית גבוהה.

  • על השלטון לסייע במגוון תחומים: בהתנעת תהליכים חדשים של טיפול בפסולת בכפרים על-פי התקנים המקובלים במדינה, בעזרה כספית בפתרונות קצה של ביוב, בסילוק פסולת קיימת ובפיתוח תשתיות מתאימות שיעודדו השקעות פרטיות בענף התיירות הגלילית. על מיפוי פוטנציאל התיירות בגליל נעשו כבר עבודות די מפורטות.

  • הרתעה אפקטיבית מפני המשך זיהום הסביבה. יש להרתיע - בפעולה משולבת של השלטון והתושבים עצמם - גורמים אינטרסנטיים השורפים פסולת משיקולים כלכליים הנוגדים את טובתה של האוכלוסיה המקומית.

גם את פוטנציאל התיירות של ירושלים, בתנאים של רגיעה מוחלטת, ניתן להשוות לזה של רומא. היא מציעה לא פחות עושר, לכל הדתות, בתחומים של היסטוריה, ארכיאולוגיה ודת. נראה כי קשה לעמוד בפני חבילות תיירות הכוללות את נצרת, ירושלים, בית לחם ופטרה. מדובר בפוטנציאל של מיליוני תיירים בשנה. אך גם כאן, ומאותם השיקולים, ככל הנראה יש מי שמסתערים בעקביות על הגבעות הלא נכונות.

בנוסף, למגזר הערבי בישראל יכול להיות יתרון יחסי בפיתוח תוכנה לעולם הערבי. יש ביכולת הטכנולוגית בישראל, בשיתוף עם זו של שילוב פתרונות המותאמים לצרכים במדינות ערב, לפתוח שווקים חדשים עבור המגזר הערבי. השתלבות עם עולם הפיתוח בישראל יכולה ליצור הזדמנויות עסקיות ופתרונות עבור גורמים במדינות ערב. ניצנים ליוזמות כאלו כבר קיימים וניתן למנף אותם.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא מוסמך לכלכלה ומנהל פרויקטים בתחום מערכות מידע וניהול ידע.
תאריך:  13/08/2011   |   עודכן:  13/08/2011
זאב שילאור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תארו לכם שישנה עדה שמביאה את כל כולה בשביל המדינה, שהחליטה לכרוך את עתידה עם עתיד המדינה, שהחליטה לחתום על ברית דמים עם המדינה, שבניה מתגייסים לצבא ונלחמים בו בשביל להגן על המדינה, שבניה הם בין הלוחמים הטובים ביותר אשר נלחמים בדרך-כלל ביחידות המובחרות ביותר, שאחוז הקצונה שבה ביחס לכמות שלה באוכלוסיה הוא גבוה מאוד (כולל קצונה בכירה). עד כאן הכל טוב ויפה, אבל תארו לעצמכם שאותה עדה לא מקבלת את מה שמגיע לה מבחינת זכויות, תארו לכם שיותר קשה לבניה למצוא תעסוקה, להתקבל ללימודים אקדמיים, לגור בכבוד, ובכלל קשה לבניה להשתלב בחברה של אותה מדינה. מה הייתם אומרים על המצב הזה? מצב זה לא נראה לכם אבסורד? שכן אנשים שנותנים את כל כולם למדינה לא מקבלים את מה שמגיע להם ממנה.
13/08/2011  |  ליאור רזניק  |   מאמרים
היועץ לשר האוצר, ד"ר אבי שמחון, מבעית אותי. למחרת הפגנת המחאה הראשונה שיצאה משדרות רווטשילד, ישב ד"ר אבי שמחון זחוח בכל תחנת טלוויזיה וניצל את היותו אשף מספרים, שמצליח בנקל לגמד מספר לא מבוטל של מראיינים. בכל ראיון הוא חוזר בנימה מזלזלת, המכמתת את שנים עשר האלף המוחים, לדעתו, לפרומילים בודדים חסרי משמעות מכלל אזרחי ישראל. זאת מול מה שהוא רואה רוב מכריע של ציבור, שהבין כי אין על מה להפגין.
13/08/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בארץ אהבתי, השקד עדיין פורח, אבל אני כבר רק אורח. נולדתי לחזון ציוני ואני חי במדינת החזון הציני. אני עבד של "שוק חופשי", והמשמעות של "שוק חופשי" היא שהשוק חופשי ללכת מכאן עם המיליארדים שהרוויח מעמלי. במטבחון שפעם אוכלס בגדולי העם ושליחיו, יושבים כאן מאסטר-שפים של טייקוניסטאן ומגישים לי שקשוקה במקום העין (עין לציון צופיה). הטייקונים אינם הבעיה, הם הסימפטום, ועד שנתעורר באמת, אני מציע להתאים את ההמנון לשם המדינה החדשה: טייקוניסטאן.
13/08/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
2011 תיזכר ודאי כאחת השנים הגרועות ביותר לפרשנים בישראל ובאזור בכלל. ככל הנראה זו תהיה שנה גרועה עבור כל מי שינסה לנבא את עתיד האזור גם בשלב זה. לפני שבעה חודשים מוחמד בועזיזי הצית את עצמו וזמן קצר בלבד לאחר מכן גם את המזרח התיכון כולו. הסיכוי שהזרם המהפכני מתוניסיה יגיע לחופי תל אביב נראה אז זניח, בערך כמו הסיכוי שמחאת האוהלים הנוכחית תיעלם מעצמה ללא שינוי משמעותי בסדר היום הפוליטי בישראל.
ברשותכם אני מבקש לפתוח בהערה אישית: במרוצת שנות עבודתי כעיתונאי חוקר בידיעות אחרונות ובמעריב ובמהלך פעילותי הציבורית בתנועת אומ"ץ כאחראי על פרויקט ההון והשלטון טיפלתי במרבית הטייקונים במדינה.
13/08/2011  |  אריה אבנרי   |   מאמרים
השבטיות מנצחת  /  מרדכי קידר
הסהר השיעי  /  מנשה שאול
נאיביות במחאת האוהלים  /  אבי נוב
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il