|   15:07:40
דלג
  ליאון אלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
[צילום: אלי ליאון] [צילום: אלי ליאון] [צילום: אלי ליאון]

מולי סוויני - בריאן פריל - הרואה העיוורת <br>

מחזה עם שלושה שחקנים כאשר כל אחד מגיש את המונולוגים שלו ללא מגע וקשר בינם לאחר הניתוח מולי העיוורת נחשבת מבחינה קלינית כרואה אך מבחינה פסיכולוגית נשארה עיוורת האושר שהיה לה לעיוורת אבד לה לאחר הניתוח
14/08/2011  |   ליאון אלי   |   כתבות   |   תגובות

אין לנו בארץ הזדמנות לראות מחזות רבים של מחזאים איריים והפעם יש לנו הזדמנות כזו לראות מחזה שכתב האירי בריאן פריל שהוא אחד המחזאים הידועים של אירלנד ונחשב לחשוב מבינם בתקופתנו.

הוא כתב את המחזה "מולי סוויני" ב-1994 כאשר ב-1979 כתב מחזה אחר הבנוי באותה מתכונת של מולי סוויני.

בריל כותב באנגלית למרות רצונו לכתוב באירית וזאת הוא עושה כדי שמחזותיו יזכו לתפוצה רבה יותר.

בכתיבת שני המחזות בצורת פרוזה - מונולוגים - הוא חשב שזאת צורה שבה יוכל להתגבר על מגבלת הלשון.

למעשה מולי סוויני אינה הצגה בצורה שהיינו רגילים לראות עד היום.

בזמן האחרון במקרה או שלא במקרה מתוך 10 הצגות שראיתי 7 היו בסגנון זה. האם זה מקרה? נראה לי שזה הסגנון החדש של הבימוי, שלי לא נראה כלל.

סגנון חדש זה של בימוי הצגה הוא ללא דו שיח וללא דיאלוגים. יש מונולוגים הבאים אחד אחרי השני והם המהווים את ה"הצגה" כולה.

במולי סויני כל שחקן משחק לעצמו, כל שחקן נמצא בעולמו שלו ללא כל קשר עם הפרטנרים שלו - השחקנים האחרים. אין מגע ביניהם וגם לא קשר של מבט או מילה המופנת אל השני. האם זו האופנה החדשה בתיאטרון? מקווה שלא.

מולי סוויני הנה הצגה סטאטית. אין בה כמעט תנועה של השחקנים. כל אחד עומד בפינה הקבועה שלו ולא מחליף מקום. יש מעמדים שהוא לא זז משך דקות ארוכות.

כל אחד מגיש את המונולוג שלו לפי סדר קבוע שכמעט ולא משתנה. הרופא מדבר, לאחר מכן הבעל ולאחריו האישה ושוב הרופא, הבעל וכו'. שום גיוון. שום תנועה. כאשר האחד מדבר השניים האחרים קופאים במקומם.

כל אחד מדבר על דברים הנוגעים לו ללא קשר בין סיפור לסיפור.
האחד לא מתבונן בשני גם כאשר במונולוג יש כביכול שאלה אל השני ותשובה.

התפאורה והתלבושות - פולינה אדמוב הנה עיגול באמצע הבמה כששלושת השחקנים כל אחד במקום קבוע עומד כמעט ללא תזוזה ובקדמת הבמה בריכת מים קטנה כשמפעם לפעם מולי מכניסה את רגליה בתוך המים.

בכמה מעמדים כנר - נמרוד נול - מסתובב על הבמה כדי להנעים בנגינתו היפה את הזמן.

התאורה - רוני כהן יחד עם התוכן הופכים את המחזה לפיוטי ביותר.

ג'טה מונטה ביימה כל זאת בימוי איטי ומתמשך, בימוי ללא קצב, בימוי פיוטי מאוד.

השחקנים במשחקם המעולה מרגשים אותנו. למרות צורת המחזה והודות לבימוי המיוחד והטוב של מונטה, כולם גורמים להנאה לצופים אם כי הנאה מסוג אחר.

זהו אתגר גדול לחאן הירושלמי כאשר העלה הצגה זו וטוב שעשה כך.

המחזה מבוסס על מקרה אמיתי בו בעלה של עיוורת 40 שנה ורופא מנסים להחזיר לה את הראיה. השאלה היא האם הניתוח יצליח והאם העיוורת תוכל לראות משך כל חייה.

פרנק (יואב הימן) כבעלה מתקשר עם רופא ד"ר רייס (אבי פניני) הרוצה לחזור לעבודה לאחר שירד מגודלתו. הוא משתמש בעיוורת כשפן ניסיונות אם כי מזהיר מה עלולות להיות התוצאות הנובעות מהניתוח.

בסופו של דבר מולי נחשבה מבחינה קלינית כרואה אך מבחינה פסיכולוגית נשארה עיוורת.

לאחר הניתוח חלק מהראיה חזרה אך הראיה שלה הייתה עיוורת.מולי הייתה אומנם תקופה ארוכה עיוורת אך לא הרגישה זאת בגלל אביה שדאג לה לכל. האושר שהיה לה כעיוורת אבד לאחר הנתוח.

כל המונולוגים כאמור מבוצעים מצויין. התפאורה והתלבושות עוצבו על-ידי פולינה אדמוב. חצי עיגול באמצע הבמה כאשר שלושה שחקנים כל אחד במקומו הקבוע ללא תזוזה ושינוי מקום נמצא על הבמה לאורך כל הערב.

בקידמת הבמה בריכת מים קטנה כשמפעם לפעם השחקנית (אורית גל) המשחקת עיוורת מכניסה את רגליה בתוך המים.

אבי פניני משחק מצויין את תפקיד הרופא שירד מגדולתו ונראה כעת הן במראהו והן בתנועותיו יותר כהיפי פושט יד מאשר רופא. הוא נמצא בתנוחות משונות בזמן שכל אחד אומר את המונולוג שלו. הוא בשכיבה על הרצפה, בקריעה, בשכיבה על הבטן ועל הגב ועוד.

לראות או לא לראות: למרות צורת ההצגה היא מרתקת וחוויתית ביותר. כדאי לראותה כשמודעים לסוג ההצגה אליה הולכים.

תאריך:  14/08/2011   |   עודכן:  05/02/2012
אלי ליאון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מולי סוויני - בריאן פריל - הרואה העיוורת
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשבועות האחרונים, התרוצץ בתיבות הדואר האלקטרוני של בכירי הארכיאולוגים בארץ מכתב זעקה נגד הצעה של שרת התרבות הנוגעת למינוי יו"ר מועצת רשות העתיקות. לפי ההצעה יבוטל ההכרח למנות לתפקיד היו"ר דווקא חוקר החבר באקדמיה הלאומית למדעים, ויוכל להיבחר גם מי שאינו חבר בה. במכתבם טוענים החוקרים שעל התנאי הקיים להישמר, וזאת כדי למנוע מינויים פוליטיים לתפקיד.
13/08/2011  |  הודיה כריש-חזוני  |   כתבות
ימות המשיח כבר כאן. ציונות, התיישבות, מנהיגות ושאר ערכים שלדעת ראשי הערוצים המסחריים מבריחים צופים מן המסך, הצליחו להשתחל לערוץ 10. איכות עדיין לא ניתן לראות בשעות צפיית השיא, שמנקזות אליהן את שידורי הזבל וההבל, אך נבירה בלוח השידורים יכולה לגלות כמה נקודות חן.
13/08/2011  |  עידן יוסף  |   כתבות
כמי שביקרה בכל ארצות אירופה ובעולם, ונחשפה לשיאי התרבות ברוסיה, איטליה, הולנד, צרפת, ספרד, סין, יפן, טאיוואן, תאילנד והכי הכי - אמריקה, חטפתי הלם חזותי וחוויתי כה עז, שלא הייתי מסוגלת לכתוב על כך עד שאעכל כל זאת ככל האפשר. אומרים על האיטלקים שהעתיקות שלהם המוצגות לראווה, כולן משוחזרות ואין בהן טיפת מקור. אך מה זה שער טיטוס והקולוסיאום החרב, לעומת כל הארמונות, בנייני הפאר, שמירת זכרון העבר תוך הנצחת תקופת הנאצים לדראון עולם, בנייני האופרה, התיאטרון והמוזיאונים, שער ברנדנבורג וצ'ק פוינט צ'ארלי, חלקי חומת ברלין המצוירים המהווים מוזיאון פתוח וכל היתר - במשחק הזה מנצחים הגרמנים את כולם.
13/08/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לפני כמה ימים הגעתי באוטובוס ליום הולדת של חבר. החגיגה התקיימה ליד רחוב דיזנגוף בלב תל אביב. בעזרת הכוונה מצידו הגעתי בקלות למקום. אך כאשר ביקשתי לשוב לביתי התחילו הצרות. לתומי חשבתי שהתחנה בחזור תהיה ממול לתחנה בה ירדתי, ומשלא מצאתי אותה נאלצתי להתקדם לתחנות הבאות. המקומיים לא ממש ידעו לסייע, הנהגים הטעו אותי ואפילו מוקדי המידע לתחבורה ציבורית הן של משרד התחבורה והן של קואופרטיב דן הטעו אותי והפנו אותי לקצה השני של הרחוב.
12/08/2011  |  עידן יוסף  |   כתבות
ארסנל מרשים של הצעות חוק ימניות-ציוניות עלה בכנסת במושב האחרון. ההצעות הללו הן חלק ממאמץ פרלמנטרי סיזיפי של ח"כים מהקואליציה לשרטט מחדש את גבולות הגזרה של בית המשפט העליון, להשפיע על הליך מינוי השופטים ולחזק את הזכויות והמשילות של הרוב היהודי בארץ. בראש החץ של המאמץ החשוב הזה ניצבים יריב לוין וזאב אלקין, ואחריהם עוד רבים וטובים.
12/08/2011  |  יהודה יפרח  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il