|
רק רשתות השיווק יכולות להוריד את היצרנים על הברכיים [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
אומנם באיחור רב, אך מוטב מאוחר מאשר אף פעם, מצאו יוזמי מחאת הקוטג' את הנוסחא האמיתית לשינוי. הנוסחה כוללת את הרכיבים הבאים: מחאה והפגנות מול ביתם של בעלי המחלבות ובעיקר מול בעלי ומנהלי רשתות השיווק הגדולות.
רשתות השיווק הן צומת מרכזית, שכן בכוחן להשפיע השפעה מכרעת על השוק ועל הענף. בכוחן להוריד מחירים או להעלותם ובמקביל בכוחן להגדיל שטחי תצוגה ופעילות מבצעים ובכוחן לצמצם שטחי תצוגה ובפעילות מבצעים. לרשתות השיווק קשר ישיר עם היצרנים/המחלבות ועם הצרכן ולכן הכוח האמיתי לשינוי, נמצא אצלן. בנוסף לזה הן מושפעות במישרין מכול שינוי באווירת הקניות ובמיוחד במקרר החלב שהוא המדף הרווחי ביותר בסופר.
הרווח במקרר החלב בא לידי ביטוי במהירות גלגול הסחורה והחלפתה, אשר יכול להגיע ל-15-20 פעם בממוצע לחודש. טוב עשו יוזמי מחאת הקוטג שנפגשו עם מנהלי שופרסל ואשר שטחו בפניהם את כוונתם להורדת מחיר כללית ולא למבצעים נקודתיים לפרקי זמן קצרים.
יש להעריך מאוד את העיקשות והסבלנות אותם מגלים יוזמי המחאה, אשר קמה בסערה, הציתה את אחותה הגדולה ולרגע נדמה שירדה ונשכחה לגמרי, במיוחד לאור המלצות "עוד ועדה" אשר בחרה משום מה לגעת בטפל ובחולייה החלשה שנקראת יצרני החלב.
החוליה החזקה, הן רשתות השיווק, שכן רק הן יכולות להוריד את היצרנים על ברכיהם ולקבוע סדרי עבודה חדשים, אולם במערכות העבודה הקיימות, לא קל לקרטל הרשתות לנהוג כך מול קרטל המחלבות.לתהליך מורכב זה חייב להיכנס הרגולטור, קרי הממשלה, אשר צריכה לקבוע מחיר מפוקח לשורת מוצרי בסיס במיוחד בתחום מקרר החלב לצד מוצרים אחרים ומנגד חייבת לבצע שם הפחתה משמעותית של המע"מ.
הפחתת המע"מ במוצרים אלא חייבת להיות גדולה לצד קביעת מחיר מרבי של המוצר. נראה שהפחתת המע"מ לרמה של מחצית, קרי 8% או ביטולו לגמרי הוא הפתרון הנכון. באופן כזה לשכבות החלשות יינתן פתרון לסל רחב של מוצרים, אשר משקלם בצריכה גבוהה יחסית. כאמור הנוסחה היא רשתות השיווק, אשר רגישות מאוד להפגנות מול החנויות שלהן ואשר מייחלות לחג הקרב ובא כמו אוויר לנשימה.