|   15:07:40
דלג
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

אל-קאעידה מסרב למות

הצעדים ההכרחיים שעל אמריקה לנקוט להבסתו
19/08/2011  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מבוססים בעזה [צילום: AP]

אל-קאעידה מתחרה באירן ובארגונים כמו חיזבאללה על הובלת ההתנגדות האיסלאמית למערב.

מתקפת המחבלים המשולבת בדרום הארץ במספר מוקדים, כעשרה ק"מ מצפון מערב לעיר אילת בגבול עם מצרים, שבמהלכה נהרגו 7 בני אדם ונפצעו כ-30, הסתיימה בחיסול 7 מחבלים שהשתתפו בפועל בביצוע. עקבות המתקפה מובילים לוועדות ההתנגדות העממית ברצועת עזה. בהפצצת חיל האוויר חוסלו מפקד הארגון כמאל מירה וסגנו, וכן ח'אלד שעת', מפקד גדודי ועדות ההתנגדות בדרום הרצועה. הארגון מאמץ השקפות עולם איסלאמיות קיצוניות וכרת ברית עם חמאס וחיזבאללה המסייעים למימון פעילותו ולאימון פעיליו. כחלק מתפיסת עולם איסלאמית קיצונית, רואה ארגון זה בהתנגדות, על כל צורותיה, לישראל ולמערב, ובג'יהאד בדרכו של אללה, את הדרך היחידה לשחרור פלשתין.

גורמי מודיעין בישראל גורסים כי קיים קשר בין ועדות ההתנגדות העממית ובין ארגון אל-קאעידה, שהתבסס ברצועת עזה ובסיני. השבוע ארגון אל-קאעידה נטל על עצמו האחריות גם לרציחתם של 60 בני אדם ולפציעתם של מאות בסדרת פיגועים שהתרחשו במקביל במהלך יממה אחת ב-12 ערים ברחבי עירק. הפיגועים המשולבים כללו הצבת מכוניות ממולכדות, מתקפות התאבדות והנחת מטענים ברחובות במרכזי ערים בשעות שיא של תנועת כלי רכב והולכי רגל.

הרצח ההמוני בוצע לאחר שפקידי ממשל עירקים הודיעו כי הם מסכימים כי כמה יחידות של צבא ארה"ב תישארנה בעירק אחרי ה-31 בדצמבר הקרוב, שהוא התאריך שבו אמורים הכוחות האמריקניים לעזוב סופית את עירק. הארכת הנוכחות האמריקנית במסגרת של כוח מוגבל מוסברת בעיקר בחשש שעירק - הנתונה באחיזת מלקחיים בין תלותה הגדולה בכלכלת אירן השיעית לבין שאיפתה להיות חלק מהעולם הערבי הסוני - עלולה להפוך לזירת מאבק בין טורקיה לבין אירן, אם וכאשר המשטר הסורי הנוכחי יתמוטט.

לעירק יש גבול עם סוריה שאורכו 1100 קילומטר. ראש ממשלתה נורי אלמאלכי מבקש למנוע מעבר של אנשים וכלי רכב מסוריה לעירק, ולצורך זה כל סיוע צבאי חיוני עבורו.

ארגון אל-קאעידה, שחוסר היציבות הפוליטית והצבאית במדינות שבהן הוא פועל משמש תנאי לפעילותו, נאבק נמרצות לסילוקו של הצבא האמריקני מעירק, כחלק ממלחמתו נגד ארצות הברית והמערב, והוא דואג לכך שנסיגה זו תלווה באבידות ובמכאובים.

מאז 2006 ועד לפני כשנה נרשמה ירידה בפיגועי הטרור בעירק. אך בשנה האחרונה התגברו הפיגועים בצורה ניכרת, עם ממוצע של 15 הרוגים מדי יום, שמבצעיהם זוהו כאנשי השלוחה של ארגון אל-קאעידה בעירק.

בעולם הטרור, בעל ההיגיון העקום משל עצמו, נוכחות הצבא האמריקני משמשת לראשי הארגון הנלחם לכאורה לסילוק צבא ארה"ב, תמריץ לפעילותם. למעשה הם מקווים כי החיילים האמריקנים יישארו על-מנת שישמשו מטרות למעשי טרור.

המהלומות שספגו ראשי המרכז של אל-קאעידה שבגבול פקיסטן-אפגניסטן מפעולות של הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב עם חיסולם של בן-לאדן, של פאוזי עבדולה מוחמד ששימש ראש אל-קאעידה באסיה המזרחית ושל אליאס קשמירי שהוא בכיר בארגון, גרמו להיחלשתו, וכוחות ארה"ב ממשיכים להכות בו, חרף המחסור המתמיד במודיעין אנושי.

ד"ר אסף מוגאדם - שניהל עד לאחרונה את לימודי הטרור הנגדי ב"ווסט פוינט" ומונה לא מכבר כחוקר בכיר בנושאי טרור נגדי במרכז הבינתחומי בהרצליה - סבור כי לקראת מלאת 10 שנים למתקפת 11 בספטמבר על ארה"ב, התחושה הגוברת בקרב מומחים לטרור נגדי משורות האקדמיה, הממשלה וצוותי חשיבה היא, כי אל-קאעידה כארגון מאבד בהתמדה מכוחו.

הולכים שבי אחרי הג'יהאד

עם זאת, החלשת הארגון לא גרמה בהכרח להחלשת תנועת הג'יהאד העולמית, התנועה העל-לאומית המאגדת, בהשראת אל-קאעידה, את ארגוני הג'יהאד הסופי שמחוץ למסגרת האפגנית פקיסטנית. איגוד זה כולל ארגוני טרור מסונפים ותאים וקבוצות של אנשים פרטיים שאימצו את השם של אל-קאעידה והממשיכים לגייס תומכים ומעריצים. האינטרנט משמש צינור להפצת תורות הדוגלות בקיצוניות ואלימות בשם האיסלאם, והמרכז שבאזור הגבול אפגניסטן-פקיסטן משמש לכולם בסיס ושטח לאימונים במקום הנחשב לבטוח יחסית מפני חדירת זרים.

הטיעונים האידיאולוגיים המרכזיים של הג'יהאד מהלכים קסם, בעיקר הטיעון כי ארה"ב הכריזה מלחמה על האיסלאם. אל-קאעידה אינו מתקשה להוכיח "האשמה" זו, כל עוד הוא יכול להצביע על עירק כדוגמה לנוכחותם של כוחות אמריקניים במרחב הערבי.

אחד המאפיינים הבולטים של אידיאולוגיית הג'יהאד היא פתיחותה לחברים חדשים, שיהפכו בקלות יחסית לחסידי הארגון. להבדיל מארגוני טרור ומכתות המחייבים בעמידה בבחינות קבלה מחמירות, שלוחות אל-קאעידה מקבלות את המגויסים בזרועות פתוחות וללא דרישה להיכרות עמוקה עם התיאולוגיה האיסלאמית. יתר על כן, הבורות משמשת קרקע פוריה להקצנה הרעיונית. האינטרנט משמש כלי להתקשרות עמם וניסיונות לשבש את התקשורת ברשת נכשלו.

באזור השבטים שבגבול שבין אפגניסטן ובין פקיסטן ובצמתים האזוריים של אל-קאעידה, ניהלו הארגון והמסונפים לו מסע תקשורתי נחוש. בחגורה השבטית למשל, תקליטורי DVD, סרטים ותוצרי מדיה אחרים שהפיקו סניפים מקומיים של מחלקות תקשורת של אל-קאעידה כמו "אלסהאב", אולפני "אומאט" הפקיסטנים ותומכי הטליבאן, וכן מרכז התקשורת של ארגון הטרור ג'נדאללה, מציגים תעמולה ג'האדיסטית באורדו, בפשטו, בערבית ובשפות אחרות. מרכז התקשורת של "אלפאג'ר" מספק עותקים של סרטי וידאו בגרמנית, באיטלקית, בצרפתית, בטורקית, וכן בשפות רבות נוספות.

ארגוני הג'יהאד הפועלים בעולם הערבי ובמזרח אפריקה המוסלמית, כדוגמת ארגון אל-סהאב בסומליה, או כדוגמת אל-קאעידה בחצי האי ערב, שנולד בתימן והמהווה כיום סכנה גדולה למדינות המערב, סופגים ניסיונות חיסול אך מתאוששים.

כך, באוגוסט 2009 ניסה המחבל עבדאללה חאסן טאליאה אסירי, אזרח ערב הסעודית, להתנקש בחייו של סגן שר הפנים של ערב הסעודית הנסיך מוחמד בן נאייף, באמצעות התקן מתוחכם שהסתיר על גופו.

בחג המולד 2009 הפגין אזרח ניגרי עומר פארוק עבדול מוטאלב כושר המצאה ותחכום מרשימים, בעת שניסה לפוצץ חומרי נפץ שהסתיר בתחתוניו בטיסה 253 של חברת התעופה נורת' ווסט, אך נתפס בידי נוסעים ערניים. אזרח נוסף של ערב הסעודית, הומא חליל אלבלא עווי, פוצץ את עצמו בבסיס ה-CIA בחוסט שבאפגניסטן והרג 7 קציני CIA. המחבל שימש סוכן כפול של ירדן והטעה את מפעיליו הירדנים.

מגמה זו לא פסחה אף על ארה"ב, כאשר המייג'ור נידאל חסן, ששירת בצבא ארה"ב כפסיכיאטר, הרג 13 איש בבסיס בפורט הוד. הסתבר כי לפני ביצוע הרצח, הוא קיים קשרי דואר אלקטרוני עם מטיף מוסלמי מתימן, שהוא דמות מרכזית של אל-קאעידה.

בכל הקשור לחבלה ולטרור, טליבאן משתף פעולה עם אל-קאעידה והפך אף ליותר מסוכן. מחבל של טליבאן ממוצא פקיסטני נשלח לפוצץ רכב ממולכד בכיכר טיימס בניו-יורק ונתפס דקות ספורות לפני הפיצוץ.

קיומן של שלוחות כה רבות מאלץ את אל-קאעידה להתמודד בסניפים המקומיים עם התנהגות שאינה מטיבה עימו, המביאה לעתים להתרחקותם של חברים, ובמקרה זה המבנה המרושת של אל-קאעידה עלול להיות לו למכשול.

תחרות מצד מדינות וגופים על-מדינתיים מציבה אתגר נוסף לפתחו של הארגון. אירן היא אחת הבעיות האלה עבור אל-קאעידה. אי-ציותה המתמשך לדרישות המערב בכלל, ולארה"ב בפרט, מעמידה אותה כמובילת המחנה האנטי-אמריקני בעולם המוסלמי. מעמד זה של אירן מטיל דופי במעמדו של אל-קאעידה, הטוען לכתר של מנהיג ההתנגדות האיסלאמית למערב. "ההצלחות" של מדיניות החוץ האירנית - דוגמת מסעה הנחוש להשגת נשק גרעיני, התפקיד האזורי ההולך וגדל שהיא מבקשת למלא ועמדתה העוינת כלפי ישראל - הן חדשות רעות לאל-קאעידה. זאת כיוון שהן מזכירות לתומכים הנוכחיים והעתידיים של הארגון את הפער בין מה שהארגון מטיף לבין מעשיו בפועל. הן מדגישות את חוסר הצלחתו של אל-קאעידה לתקוף את ישראל ולפעול נגד אירן, למרות ההתלהמות הג'יהאדיסטית של התנועה כלפי ישראל ואירן.

גם תנועות איסלאמיות פופולריות כמו "האחים המוסלמים" ו"חיזבאללה" נתפסות על-ידי אל-קאעידה כאיום על יכולתו של אל-קאעידה לתבוע לעצמו את תפקיד המובילה של הקהילה האיסלאמית כולה. יכולתו של חיזבאללה לעמוד מול ישראל במלחמת לבנון השנייה בשנת 2006 הציגה את הקבוצה השיעית המיליטנטית כתנועה היחידה בעולם המוסלמי המסוגלת להילחם במדינה היהודית.

ארגון אל-קאעידה על שלוחותיו גם נאלץ להגן על עצמו נגד האשמות כי מעשיו המונחים על-ידי ההיגיון הטרוריסטי שהמטרה מקדשת את האמצעים, מובילים בסופו של דבר למותם של מוסלמים רבים חפים מפשע.

המומחה לטרור אסף מוגאדם סבור כי בסופו של דבר, מדובר בקרב בין ההשקפות של האיסלאם הקיצוני מצד אחד לבין המערב בהובלת ארה"ב מצד שני. המנצח יהיה הצד שיצליח לקבע את עליונותו באמצעות הדיפת הטענות שמפנה נגדו יריבו, הבלטת חולשתו הנתפסת של היריב, והוכחה כי כוונותיו ותוצאות מעשיו מסייעות ל"אומה". כדי להביס את אל-קאעידה בקרב ההשקפות, על ארה"ב לעשות הרבה יותר בחזית זו. רק אם תוכל ארה"ב להציג באופן משכנע את התוצאות המחרידות של פעולות אל-קאעידה, לשכנע את ה"אומה" בדבר הכוונות הנדיבות של אמריקה אל מול העולם האיסלאמי ולהגן על עצמה במיומנות נגד האשמות חסרות בסיס, היא תנחל הצלחה במלחמה נגד אל-קאעידה, המסרב למות.

הכותב הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  19/08/2011   |   עודכן:  19/08/2011
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אל-קאעידה מסרב למות
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מומלצי בלוגוספירה
20/08/11 09:20
2
יהודה דרורי
20/08/11 15:59
3
של האמריקאים
21/08/11 04:56
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הימים ימי קיטוב אידיאולוגי הולך ומחריף בארצנו, והנה נמצא בקרבנו חוקר שבע-ימים, עתיר ניסיון ומפוכח, שתוך כדי כתיבת עבודת פוסט-דוקטורט שלו, פילס דרכים חדשות ונועזות, כדי להגיע לחקר הסתירות הרעיוניות הללו ולהעריך את עומק ההרס שהן גורמות למרקם החיים בארצנו. בספרו "ציונות, פוסט-ציונות והבעיה הערבית - אוסף מקורות ושלל דעות" (גפן, 2011), מגיע ד"ר יוסף מזור, שחקר וניתח לעומק את סוגיית הפוסט-ציונות, על גילוייה וסכנותיה, למסקנות מאלפות, שיש בכוחן לתרום תרומה מהותית לאופיו ולרמתו של הוויכוח הגורלי הזה בתוכנו.
19/08/2011  |  רפאל ישראלי  |   מאמרים
כשאך החלו המהומות בתוניסיה, התפשטו ללוב והמונים מילאו את הכיכרות בקהיר, ומאוחר יותר גם בדמשק, ניתן היה לקלוט בגלי האתר את שריקת האוויר בנחיריהם של הסוציאל-דמוקרטים שלנו, כשהריחו את עשן המדורות. הושמעה צהלת "סוסי המהפיכה" וההמנון הישן-הנצחי שוב החריש את אוזנינו:
19/08/2011  |  דמיטרי רייזמן  |   מאמרים
מי עומד מאחורי החשיפות העיתונאיות על כך שקדימה מסייעת למחאה? סביר להניח שקדימה עצמה, שרואה כיצד התוצאה העיקרית של המאהלים היא עליית המפלגות שמשמאל לקדימה - על חשבונה ועוד קטנה על סרט טוב שכדאי לראות
19/08/2011  |  דרור אידר  |   מאמרים
קראתי חלק ניכר מהכתבות והמאמרים הרבים על מותו של עדי טלמור ז"ל, וקראתי גם את מכתביו. אני מכבד את עדי ואת הדרך בה בחר, איני מבקר, או שופט אותו, אך חייב להודות שחשתי זעזוע ומועקה. כמלווה חולי סרטן וכאדם שחלה בסרטן בעצמו, פנו אלי מספר גורמים וביקשו שאפיץ את סיפורי האישי וכיצד אני התמודדתי עם הבשורה.
19/08/2011  |  אביחי קמחי  |   מאמרים
שוב הטרור מכה בנו ומפיל חללים ופצועים, משפחות אבלות מצטרפות לרשימה הגדולה מידי של השכול. יש בפיגוע זה כדי להזכיר לכולם שהמציאות בה אנו חיים מדממת ואויבינו לא פסקו מלתכנן איך לפגוע באזרחים תמימים, בשפלה שבשיטות. בעת כתיבת שורות אלה עדיין הגופות מוטלות בפנינו והפצועים נאנקים תחת הסבל והייסורים שהם עוברים.
19/08/2011  |  צ'לו רוזנברג   |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
לקראת עימות צבאי: טורקיה החלה בגיוס מילואים  /  איציק וולף
שר הביטחון: "גורלו של אסד נחרץ"  /  עידן יוסף
אסד טובח בתושבי חמה  /  איציק וולף
ג'יהאד היום  /  משה חסדאי
סעודיה משרטטת מחדש את מפת הבריתות באזור   /  יואל גוז'נסקי
השבטיות מנצחת  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il