|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

והאקדמיה שותקת

הרצון לדעת הכל מיד מסתכם בידיעת כלום כל הזמן אז מה עושים? מודיעים לאקדמיה שאין לה שום חלק ונחלה בכתיבת תוכניות לימודים. זה לא מתפקידה. צוות של שלושה מורים מנוסים וותיקים יכול בשלושה חודשים להכין תוכנית לימודים פשוטה, נעימה ולא מתסכלת
02/09/2011  |     |   מאמרים   |   חוזרים לבית הספר   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

   רשימות קודמות
  ביער שוכן הצדק

הסופר אברהם מאפו בספרו 'אשמת שומרון' כתב : "ואמת ונכוחה ברחו משערי שומרון, להיטמן בנקרות צורים ובסעיפי הסלעים, ביער שכן הצדק ובמערות האמונה". כמו כל שנה, בתחליתה, באמצעה, ובסופה, יעמדו מורי ישראל על עמוד הקלון, שרים ומנכ"לים יקראו לבמות התקשורת, וכמו שאמרו הגששים החיוורים במערכון על 'העולה המיליון': הם ישאלו אותן שאלות ואלה ישיבו אותן תשובות. מדוע מושקעים כל כך הרבה כספים ותוצאות אין.
האמת הנעדרת, זו שמרקידה את מערכת החינוך, מעצבת את דמותו ואת תבניתו, נמצאת באקדמיה הישראלית, וליתר דיוק במחלקות האחראיות על תוכניות הלימודים בבתי הספר. אלה מעולם לא יישאלו מה חלקם בדבר, מעולם לא יתנו דין וחשבון. אבל את החשבון המלא הם ידרשו במזומן.

בשלושה מרכיבים עיקריים נבחנים תלמידי ישראל במבחנים בינלאומיים: חשבון, מדעים, שפה. בשלושתם, ההישגים לא מרשימים. ואולם לפני שנסביר מדוע, יש להדגיש שמדינת ישראל מילכדה את עצמה כאשר הסכימה לחתום על הסכם הצטרפות למידנות OECD. אין, ואף אסור, לבצע השוואות בינלאומיות בכל תחום שהוא מפני שניסיון האחדה של שאלונים לא עולה יפה. ולא רק במקצוע 'שפת אם' אלא במדעים ואפילו במתמטיקה.

מדוע ההישגים בכל זאת נמוכים יחסית גם באותם נושאים שלכאורה 'אוניברסליים'? בתחילת שנות ה-90 במאה הקודמת, לפני 19 שנים, יצאו לאור שלוש תוכניות גדולות המשפיעות עד היום הזה על כל המערכת. הראשונה, שימוש בשיטת הבדידים ללימוד חשבון בכיתות הנמוכות, השנייה לימוד שפת אם בשיטת 'השפה כמכלול', שלישית, תוכנית ללימודי מדע עד חטיבת הביניים, קראו לה 'מחר 98'.

על שלושה חטאים אלה מבית מדרשה של האקדמיה, משלמים ריבית דריבית. נתמקד בראשונה. אומנם שיטת הבדידים חלפה לה לפני שנים אחדות, אולם ספיחיה, כמו ספיחי סופת הוריקן, מנשבים במערכת. לזה נלווית תוכנית לימודים, אשר נכתבת ומנוסחת על-ידי וועדת מקצוע שבה יושבים אנשי אקדמיה וכמה מורים. דעת המורים בדרך כלל לא מתקבלת, והעדויות לכך רבות. מה יש בתוכנית הזו שמעלה את לחץ הדם של מורים רבים? מדוע תוכנית הלימודים האחרונה נכתבה במשך 10 (עשר!) שנים וטרם הסתיימה באופן סופי?

תארו לעצמכם שתלמיד בפיזיקה ברמה של חמש יחידות, בכיתה יוד, נדרש ללמוד את תורת הקוונטים על משוואותיה בטרם למד משוואה ריבועית, טריגונומטריה, חוקי ניוטון, משוואות דיפרינציאליות וכו'. האם מישהו באמת מצפה מהמורים המבריקים ביותר שיצליחו ללמד את התלמיד עם שאר חבריו המצטיינים? אין סיכוי. זהו המצב בכיתות א'-ב' למשל. חוץ מפעולות חשבון יסודיות: חיבור וחיסור, נדרשים הילדים ללמוד עשרות נושאים ותת-נושאים, הם כותבים בחוברות (חד-פעמיות) מילה או שתיים, מספר או סימן חיבור, העברת קו ביד חופשית (כלומר אין סרגל בעולם), סכום הדפים עשוי להגיע לכלל ספר עס-כרס בגודל של 700 עמודים, אין לימוד בעל-פה שהוא יסוד היסודות בכל תחום (אני מודע ל'פרמיטיביות' שבצהרה זו), הכל במהירות. הנה דוגמאות מהנושאים שילד בכיתה א'-ב' צריך ללמוד: מנייה עד 50 , ספירה עד 100, סימני השוויון והאי-שוויון, ישר המספרים, כפל וחילוק עד 20, הזזה או שיקוף. "יש לפתח בתלמידים את היכולת לפתור משוואות פשוטות על-ידי ניסוי ובדיקה. בשלב זה אין מלמדים דרך אלגוריתמית לפתירת משוואות." חקר נתונים, שברים, וזה תקציר של שלל הוראות והנחיות בשפה 'גבוהה'. האם מישהו השתגע? האקדמיה בוודאי שלא.

וכל זה למה? האם מישהו מקבל ברצינות גמורה את העובדה שמורה מצטיינת לא מסוגלת להסביר את החומר הזה לתלמידים בני השש והשבע? למחפשים תשובה שיפנו אל המתמטיקאי פרופ' לינדרשטראוס שזכה בפרס יוקרתי מלפני שנה, כך הוא אומר: יש לי ילדה בכיתה ו', ילדה טובה, בית ספר טוב, ואני לא מסוגל להסביר לה את שיעורי הבית, במקום שהמתמטיקה תעסוק בפישוט דברים, היא מסבכת אותם." והוא התכוון בדיוק לוועדות המקצוע שהרצון לסבך ולסבך הוא מנת לחמם היומית. מהנדס ממוצע לא מסוגל להסביר לילדיו את שיטת הבדידים או תרגילים פשוטים, לכאורה, זה מעיד לא על המהנדס אלא על תוכנית הלימוד העקומה הזו. תשאלו מורים ותיקים וחדשים על המונח 'ספירלה'. זה לא סליל או מסלול של מטוס מסתחרר אל הקרקע, זוהי השיטה בה יש ללמד המון תתי-נושאים, מעט מכל דבר, ולשוב אל אותם נושאים תקופת זמן אחר כך, בדרך כלל אחרי שנה. ומישהו באקדמיה מצפה שילד יזכור מהו ציר המספרים או פתרון של חיבור "בשיטת המודול המצרפי"? הצחקתם אותם. ראוי לפנות אל דודו של פרופ' לינדרשטראוס, מבקר המדינה, עבודה לשנים רבות מחכה לו בם.

תאמרו, שיתאמצו הילדים המפונקים. ממש אין קשר. אי-אפשר ללמד נושאים טרם זמנם ובטח כאשר הבסיס רעוע עד מאוד. ואז מגיעים לחטיבת ביניים. ובמה התלמידים מתקשים? בשברים ואחוזים. מהנושאים הקלים ביותר שיש בחשבון. אבל הזלזול האקדמי בשינון, ובתרגילי הבית והכיתה, נותן את אותותיו. שני נושאים אלה נשענים על פעולות החשבון היסודיות אבל הן לא נלמדות כדרך העולם ואז באות הדרישה לתגבור שעות ולמקצועיות של המורות (האם חשבון אינפיניטיסמלי מדרגה שמונה מסייע למישהו בגיל הזה?) והמערכת בלחץ, הילד מתוסכל, כולם בוכים, שר החינוך מוסיף 12 אלף שעות בשנה לכיבוי התבערה שמציתים מומחי תוכניות הלימוד. והאקדמיה סופרת את הכסף והכבוד.

הכלל הוא ברור: הרצון לדעת הכל מייד, מסתכם בידיעת כלום כל הזמן. אז מה עושים? מודיעים לאקדמיה שאין לה שום חלק ונחלה בכתיבת תוכניות לימודים. זה לא מתפקידה. צוות של שלושה מורים מנוסים וותיקים יכולים בשלושה חודשים להכין תוכנית לימודים פשוטה, נעימה ולא מתסכלת, וגם ספר לימוד אחד לשנה בן 200 עמודים לא יותר. שהתלמידים יתחילו לכתוב למחברות והמורות בלוח. המון כסף מגלגלת תעשיית החוברות החד-פעמיות. כאשר ילד כותב ופותר עוד תרגיל ועוד תרגיל לפי דרגת קושי ולא דילוג מנושא לנושא, ההצלחה תובטח, אם לא לכולם, הרי בודאי שלרובם המכריע.

תשאלו מדוע שיטת סינגפור לא פועלת? אכן, שיטה מתאימה למדינה. היא מתאימה למדינה תואמת סינגפור, אולם, עיקריה של השיטה קיימים כבר בתוכניות הלימודים מלפני שנות דור, עד שבאה מלכת הקרב החינוכי, ובלבלה את היוצרות. והאמת המלאה ומסמרת השיער על תוכנית סינגפור נמצאת ביער יחד עם האקדמיה. תוכניות הלימודים בשאר המקצועות דומות לסילבוס של מחלקות ללשון או תנ"ך באוניברסיטאות, או של הפקולטות למדעי המדינה. בחלק הבא נראה מה קרה למה שנקרא 'מדע' בבתי הספר. ואיך מהפכת המיחשוב תגדיל את התסכול מתוצאות לא מספקות במיוחד. את המילה מחשב אפשר לכתוב בשתי מילים קצרות: מח-שב. והשאר ברור ומובן.

הכותב הינו ד"ר להנדסת אווירונואוטיקה וחלל, לשעבר המדען הראשי במשרד החינוך.
תאריך:  02/09/2011   |   עודכן:  02/09/2011
גבי אביטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
והאקדמיה שותקת
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יואל קורנבלום
2/09/11 22:48
2
מעז לדבר !
2/09/11 23:09
3
קורןנאוה טבריה
3/09/11 05:12
4
איש עצוב
3/09/11 08:27
5
אמתי
3/09/11 21:52
פורום: חוזרים לבית הספר כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות

02/09/2011  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
אַשְׁרֵי הוּא מִי שֶׁמְּתַקֵּן לָה לַשְׁכִינָה
02/09/2011  |  אורנה רב-הון  |   מאמרים
אם יש משהו מקומם בכך שכמה עיתונאים, פטריוטים כמובן, מטפסים על דפני ליף - הוא נעוץ בעיקר בכך שאותם פטריוטים נבלים אילצו אותה לפרט לפרטים את מצבה הרפואי כדי להסביר את אי התגייסותה לשירות צבאי.
02/09/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים

02/09/2011  |  אברהם הללי   |   מאמרים
הזירה התקשורתית אצלנו היא בדרך כלל של הממסד .זאת חרף הביקורת על מחדלי הממשלה, כמעט בכול התחומים . ממשלה, בכול משטר,כולל משטר דמוקרטי , מעצם טבעה כזרוע ביצועית, מקבלת חשיפה. גם אם זאת שלילית יש לה הכלים להתמודד.השבוע התבשרנו שמנגנון ההסברה המנופח בלשכת ביבי יתוגבר עוד יותר.וראש המשלה עצמו מה שניתן לפתיחה, מגשר ועד לשנת לימודים- הוא פותח- מול המצלמות.בצד מציץ גם המחדל של קדימה , שהיא האופוזיציה הראשית, ולא מנצלת כראוי את האמצעי התקשורתי. מפלגת העבודה ומועמדיה להנהגתה, למעט שלי יחימוביץ' שיורה כצלפית האגדית, אנני אוקלי, יצאו מן המחתרת ביום ג' השבוע. במציאות הזאת גורמי המחאה חייבים לגבש לא רק סדר יום חברתי כלכלי אלא גם הנהגה, שתביא את מיליון הבוחרים במקום הפגנה ש" מנהלי חשבונות", בממסד ובמדיה מחכים בפינה עם מחשבן שמא יהיו רק שלושת רבעי מיליון.
02/09/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il