|   15:07:40
דלג
  מיכאל טוכפלד  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
סיני וילדו בגן ביתם בעיר העתיקה גואנגזו [צילום: פלאש 90]

סין בדרך לילד שני?

לאחר 30 שנים שבהן נאכפה בסין בקפדנות 'מדיניות הילד האחד', שבמסגרתה הוטלו קנסות עתק על מי שילדו ילד ללא היתר מהרשויות, נשמעים במדינה קולות אחרים. שיעור ההזדקנות המואץ של האוכלוסיה והאטת קצב הצמיחה עושים את שלהם
08/09/2011  |   מיכאל טוכפלד   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
בפארקים הירוקים של בייג'ין או שיאן, במעלות העיר האסורה או ליד מקדש השמים, לא בלתי נדיר לראות זוגות זוגות אוחזים בידי ילד שמנמן או ילדה קטנה עם קוקיות ועיניים מלוכסנות, לבושים מיטב המחלצות, כשכל מילה או בקשה שלהם נענית כהרף עין

עידן יוסף
ה"חיסכון" ב-400 מיליון ילדים עולה לסינים ביוקר

ללינג ואן, מדריכת תיירים וסטודנטית להיסטוריה ולאנגלית באוניברסיטת גווילין בסין, יש ילדה בת אחת-עשרה, אבל היא רוצה עוד ילדים. לינג מתקרבת לגיל ארבעים והיא חשה שזמנה הולך ומתקצר. עד כה ידעה שבעוכריה נמצאות הדמוגרפיה של המדינה המאוכלסת ביותר בעולם והמדיניות המפורסמת שעליה הכריזה המפלגה הקומוניסטית הסינית עוד ב-1979 - "משפחה אחת – ילד אחד".

אלא שבימים אלה ממש מתחולל בסין מהפך מפתיע שעשוי לסייע ללינג ולמיליוני משפחות אחרות ברחבי המדינה לשנות את חייהן מן הקצה אל הקצה. לראשונה מזה 30 שנה עוברת סין למדיניות חדשה, מדיניות הילד השני.

מה שגרם לשלטונות לשנות את הגזירה הנוקשה הוא אותה דמוגרפיה שהביאה אותם לנקוט צעדים קיצוניים בעבר. מתברר שאבות מדיניות הילד האחד לא העריכו עד הסוף את ההשפעות האדירות שתהיה למדיניות זו על החברה הסינית, ויותר מכך על כלכלתה.

היתר ילודה לשנתיים

מעט היסטוריה: עם הקמת הרפובליקה העממית של סין בתחילת המאה ה-20, אחרי תקופת הקיסרים שלוותה במלחמות, עוני ושפל כלכלי, החלה תקופה של רווחה יחסית. האוכלוסיה החלה להתרבות בקצב מזורז, והמשטר עודד את הפריון. מאו טסה טונג, המנהיג האגדי הנערץ על-ידי רוב האוכלוסיה עד היום, הצהיר עוד ב-1949 כי "גם אם סין תכפיל את אוכלוסייתה פעמים רבות, היא מסוגלת בהחלט לכלכל את אזרחיה", והוסיף: "מכל הדברים בעולם, בני האדם הם הדבר היקר ביותר". הממשלה הקומוניסטית הצעירה גינתה שימוש באמצעי מניעה ואסרה ייבוא שלהם. בהצעות לצמצום הילודה ראה מאו מזימה קפיטליסטית להחריב את ארצו.

אלא שאז נוכחו מנהיגי המפלגה השלטת כי סין לא מצליחה לעמוד בקצב גידול האוכלוסיה. בסוף שנות ה-60 החל מסע תעמולה חדש, שקרא להורים לא להזדרז בהבאת ילדים לעולם, להאריך את פער הזמנים בין הלידות ולהמעיט במספרן. הקמפיין המוצלח הביא אומנם להפחתה ניכרת של מספר הלידות, אך בהמשך שוב גאה מספר התינוקות. ב-1974 היו במדינה קצת יותר מ-600 מיליון תושבים, ובתוך שמונה-עשרה שנה המספר כמעט הוכפל. השלטונות נדרשו לבצע צעדים דרסטיים יותר. אלה באו בדמות "מדיניות הילד האחד", שדרשה מבני ההאן, הרוב האתני בסין, להביא לעולם ילד אחד בלבד.

ההגבלות הוטלו על תושבי הערים, בעוד באזורים הכפריים הייתה היד רכה יותר. להם, ולבני 56 שבטי המיעוטים החיים בסין, המהווים כ-8 אחוזים מהאוכלוסיה, הותר להביא שני ילדים לעולם.

"כאשר בעלי ואני החלטנו שאנו רוצים בילד", מספרת לינג, "היה עלינו לגשת למשרד רישום האוכלוסין ולהגיש בקשה. ההמתנה לתשובה ארכה חודשים. ההיתרים להיכנס להריון היו תלויים במספר הילדים שנולדו באותה עת באותה פרובינציה או מחוז, ובצורכי השלטונות בתקופה זו. מדיניות הפיקוח על הילודה הייתה נוקשה למדי. אחרי שבקשתנו אושרה קיבלנו היתר שתוקפו שנתיים. אם במהלך תקופה זו לא מממשים אותו ולא מביאים ילד לעולם, פג תוקפו ויש להגיש בקשה מחודשת, שוב להמתין לבדיקת המדיניות ולאישור מחודש, ואם מאשרים, זה שוב לשנתיים. בינתיים הזמן עובר ואנחנו לא נהיים צעירים יותר...".

הקיסרים הקטנים

כשאתה ילד יחיד, כל הציפיות מתמקדות בציונים שלך. אם אין לך ציונים טובים, אתה לא ילד טוב. ילדים בני 12 לומדים 14 שעות ביממה. קמים בשש וחצי, אוכלים בחטף ויוצאים. כשהם מסיימים להכין שיעורים, ההורים נותנים להם שיעורים נוספים. "אם חלילה אקבל 98 במקום 100", אומר מקס, "אבא שלי ישאל אותי למה ויוריד לי מדמי הכיס. בזמן הארוחות מדברים רק על שלושה דברים: לימודים, לימודים, לימודים"

לי צ'ינג, תושב בייג'ין בן 23 שמעדיף שיקראו לו מקס, הוא אחד מאותם בנים יחידים. "גדלתי בבית שבו כולם התמקדו בי. זוג ההורים, ארבעת הסבים והסבתות, כולם כרכרו סביבי. הלבישו אותי בבגדים הטובים והיפים ביותר, פינקו אותי ונתנו לי כל מה שרציתי".

ואכן, בפארקים הירוקים של בייג'ין או שיאן, במעלות העיר האסורה או ליד מקדש השמים, לא בלתי נדיר לראות זוגות זוגות אוחזים בידי ילד שמנמן או ילדה קטנה עם קוקיות ועיניים מלוכסנות, לבושים מיטב המחלצות, כשכל מילה או בקשה שלהם נענית כהרף עין. כך נוצר זן חדש של יצורים שמנמנים ומפונקים, שמעולם לא למדו לחלוק את רכושם. קוראים להם "קיסרים קטנים", משום שמעולם לא אמרו להם "לא". הדבר החיובי בכל הסיפור הוא שההורים דואגים שילדם היחיד יקבל גם את החינוך הטוב ביותר.

צ'ין לו, מדריכת תיירים בבייג'ין שאימצה גם היא שם מערבי - ננסי - אומרת כי "התחרות קשה והלחץ ללמוד רב. בבית הספר כלל לא הרגשנו כמו ילדים. הדרישות מאיתנו היו גבוהות מאוד. כל הציפיות של ההורים מתמקדות בציונים. אבל תמיד הרגשתי שההורים אוהבים אותנו. הם משקיעים בנו כל כך הרבה אהבה, עד שהאהבה הופכת להיות המניע לעשות הכול. כשאתה ילד יחיד, כל הציפיות מתמקדות בציונים שלך. אם אין לך ציונים טובים, אתה לא ילד טוב". ילדים בני 12 לומדים 14 שעות ביממה. קמים בשש וחצי, אוכלים בחטף ויוצאים. כשהם מסיימים להכין שיעורים, ההורים נותנים להם שיעורים נוספים. "אם חלילה אקבל 98 במקום 100", אומר מקס, "אבא שלי ישאל אותי למה ויוריד לי מדמי הכיס. בזמן הארוחות מדברים רק על שלושה דברים: לימודים, לימודים, לימודים".

משפחות רבות העדיפו, באופן טבעי, ללדת בנים זכרים. זכרים הם כוח עבודה חשוב במשפחות הכפריות, אך גם בערים סברו שבן עדיף מבת. זכרים נחשבים כאלה שיכולים לשמש משענת כלכלית טובה יותר להורים מבוגרים. לכן, במקרים רבים שבהם נשאה האם ברחמה בת – העדיפו ההורים לבצע הפלה מאשר ללדת את בתם.

כך נוצר בסין מצב של חוסר איזון מגדרי. היחס בין גברים לנשים בסין הוא הגבוה בעולם. על-פי נתוני הוועדה לתכנון משפחות ואוכלוסיה, בשנת 2020 יהיו בסין 30 מיליון גברים יותר מנשים, מצב הטומן בחובו אי-יציבות חברתית ממדרגה ראשונה.

תוצאה נוספת של המדיניות היא שצעירים בסוף שנות ה-20 לחייהם עדיין מתגוררים אצל ההורים. הם עדיין מקבלים מספיק אהבה מאִמותיהם ואינם זקוקים למסגרת הנישואין, אומרים בסין. רבים מהצעירים דוחים את נישואיהם לגיל שלושים ויותר. אין להם מה למהר.

עוד לפני כמה שנים התגאו ראשי המדינה בהישגים. הם הצביעו על נתונים סטטיסטיים שלפיהם אזרחי המדינה בני 15 ומעלה זוכים ל-8.3 שנות לימוד בממוצע, שיעור גבוה יחסית למדינות מתפתחות, וזקפו זאת לזכות המדיניות שמאפשרת לדבריהם רווחה כלכלית. הדבר הביא גם להקלת העומס על מאגרי המזון ומנע זיהום אוויר רב יותר בערים. על-פי המשרד לאוכלוסיה ולתכנון המשפחה, שאחראי לאכיפת מדיניות הילד האחד, ב-30 השנים שבהן היא מיושמת נמנעו 400 מיליון לידות, וממוצע הילודה בסין ירד לפחות מילד אחד לאישה.

לצורך אכיפת החוק הוצבו עשרות אלפי פקידים בכל מחוז, נפה וחבל והם מפעילים לעתים שיטות די ברוטליות. המדיניות הנוקשה הייתה מלווה בהטלת קנסות כבדים מנשוא על מפרי החוק. מי שהביא ילד לעולם ללא אישור נאלץ לשלם אלפי יואנים, לעתים הרבה מעבר ליכולתו הכלכלית. קנס כזה עלול להגיע ל-200 אלף יואן (כ-30 אלף דולר). בנוסף, הילד השני לא נכנס לרישום האוכלוסין ולכן גם אינו זכאי לשירותי חינוך ובריאות שונים אלא אם ההורים משלמים סכומים נכבדים כדי להסדיר את מעמדו. אין פלא שמספר ההפלות באותה תקופה היה עצום וחסר תקדים על-פי כל קנה מידה עולמי. היו גם דיווחים על הפלות בכפייה ועל עיקור.

סיכוי לשינוי החוק

"לסבא ולסבתא שלי היה הרבה יותר קל. סבא, שהיה קצין מצטיין בצבא האדום של מאו טסה טונג, קיבל 'פרס' ונתנו לו להתחתן עם הרקדנית היפהפייה של המחוז. נולדו להם עשרה ילדים, ואבי היה הבכור שבהם. כך, לי יש תשעה דודים ודודות, משהו שלבת שלי אין בכלל מושג מהו. אולי כעת, כאשר המדיניות הולכת להשתנות, יש לי ולה עוד הזדמנות להחזיר את המושג דוד או דודה לתרבות שלנו"

כעת מתברר כי לצד ההצלחות גרמה המדיניות הזאת בעיות רבות אחרות ואולי אף נזק בלתי הפיך: בשבוע שעבר הודיעה הלשכה הממשלתית לסטטיסטיקה בסין כי שיעור האוכלוסיה שגילה מעל 60 מגיע ליותר מ-17 אחוזים, ועל-פי נתוני האו"ם מספר זה יגיע ליותר מ-30 אחוזים בתוך 25 שנה. מדובר בנתון מדהים, בהתחשב בעובדה שרק לפני עשר שנים עמד המספר על מחצית מזה. האוכלוסיה הצעירה בסין (עד גיל עשרים) תהווה 21% בלבד מכלל האוכלוסיה.

האוכלוסיה הולכת ומתבגרת. מספר הקשישים עולה יחד עם תוחלת החיים, כמו בעולם כולו, שכן הסינים מודעים היום הרבה יותר לנושאים כמו איכות הסביבה ורפואה מתקדמת. הרפואה הסינית המסורתית עברה אף היא כמה עידכונים. שיעור המעשנים במקומות ציבוריים ירד בצורה ניכרת, ושוב לא תמצא המוני גברים סינים כורעים על המדרכה ומעשנים כקיטור באלפיהם בכל קרן רחוב. ערים גדולות כמו שנחאי מגרשות את כל מפעלי התעשיה מזהמי האוויר לאזורים מרוחקים ונוטעים במקומם ריאות ירוקות. כך יוצא שהסינים מאריכים ימים יותר מבעבר.

לצד הברכה שבכך, תופעה זו יוצרת בעיה קשה לזוגות הצעירים. הזוג נאלץ לטפל לא רק בילדו אלא גם בשני זוגות של הורים מזדקנים. ננסי התחתנה אך לפני שנה. בעלה עובד בתחנת טלוויזיה מקומית כעורך והשניים מתפרנסים היטב, אלא שבעוד כמה שנים, הם יודעים, עול הטיפול בהוריהם ייפול עליהם. לשניהם אין אחים ואחיות ומלבדם אין מי שיטפל בהורים. "כך יֵצא ששני אנשים מטפלים בארבעה הורים וילד אחד", אומרת ננסי. "זה יהיה קשה מאוד ואפילו בלתי אפשרי. אנחנו נתמוטט מבחינה כלכלית. נכון שההורים מקבלים פנסיה אבל שנינו אנשים עובדים, ואיך נטפל בהורים כשיתעורר הצורך?"

הכלכלה הסינית שמגלה האטה מסוימת אחרי 30 שנים של צמיחה בקצב חסר תקדים והתחזית של כוח עבודה מידלדל שייאלץ לתמוך במספר גדול של קשישים, עלולות יותר מכל דבר אחר להיות מה שיעצור את הרכבת הסינית עוד באמצע הדרך.

בהשפעת נתונים אלה לא פלא שבסין נשמעים יותר ויותר קולות הסבורים שעל המדינה לשנות כיוון. יו"ר הוועדה למשאבי טבע וסביבה, ואנג יו צ'ינג, הצהיר כי נשקלת ברצינות האפשרות לשנות את החוק עד 2015 ולהתיר ילד שני במשפחה שבה אחד ההורים הוא ילד יחיד. מחוז גוואנדונג הסמוך להונג-קונג, המונה יותר מ-100 מיליון בני אדם, כבר הגיש בקשה לשלטונות המרכזיים לשנות את החוק. הנושא עלה בחודשים האחרונים בכמה הזדמנויות בקונגרס.

הפולמוס נמשך בימים אלה כאשר הסינים מודעים היטב לדילמה: המצב החברתי המידרדר לעומת הסכנה הגדולה בהתרת הרצועה ובפיצוץ אוכלוסין. הדיון הפך להיות פתוח, ומשתתפים בו אנשי אקדמיה לצד אנשי ממשל. אין שבוע שבו לא עולה הצעה להקלות, בעיקר במחוזות הגדולים והעשירים העלולים להיפגע יותר מהאחרים. העובדה שהדיון נעשה בריש גלי וללא צנזורה מעידה על כך שבחלונות הגבוהים האופציה הזאת נשקלת ברצינות רבה.

"לסבא ולסבתא שלי היה הרבה יותר קל", אומרת לינג. "סבא, שהיה קצין מצטיין בצבא האדום של מאו טסה טונג, קיבל 'פרס' ונתנו לו להתחתן עם הרקדנית היפהפייה של המחוז. נולדו להם עשרה ילדים, ואבי היה הבכור שבהם. כך, לי יש תשעה דודים ודודות, משהו שלבת שלי אין כלל מושג מהו. אולי כעת, כאשר המדיניות הולכת להשתנות, יש לי ולה עוד הזדמנות להחזיר את המושג דוד או דודה לתרבות שלנו. המשפחה שלנו תיראה לגמרי אחרת", מסיימת לינג בחיוך של תקווה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/09/2011   |   עודכן:  08/09/2011
מיכאל טוכפלד, סין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גם אחרי למעלה מחמישים שנות קיומה לא נס, עדיין, ליחה של מסעדת גריל הבשרים המיתולוגית של חיים נלו, הממוקמת בדרך אילת 11 שבדרום תל אביב. אחרי ככלות הכל יש למטבח הרומני מוניטין ומאכליו חביבים גם על מי שאינם נמנים בהכרח עם יוצאי ארצו של צ'אוצ'סקו. כאלה הם, למשל, מרק הצ'ורבה החמצמץ עם כדורי בשר-בקר; כרוב הסרמלה הממולא, המוגש עם ממליגה גזעית; חוט-השדרה מנודביירה, כליות הבקר וקינוח הפפאנש הקלאסי, שהוא סופגניית-גבינה מטוגנת, המוגשת עם שמנת חמוצה וקונפירוטה, או, לחלופין, באקלוואת הסרלייה הרומנית, המצופה באגוזים ובדבש.
08/09/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
  • 1 מכל 8 אמריקנים מעל גיל 65 חולה באלצהיימר, וקרוב למחצית האנשים מעל גיל 85.
08/09/2011  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
כאשר נסגרת דלת, במקום כלשהו נפתח חלון - כך מקובל להבטיח. כעת מתברר, כי האנזים אצטילכולין אסתראז, אחד האנזימים המהירים בטבע, אינו יושב ומחכה לחלונות שייפתחו בפניו, אלא משתמש באופן קבוע בשני פתחים. המנגנון המפתיע הזה, שגילו באחרונה פרופ' יואל זוסמן מהמחלקה לביולוגיה מבנית שבפקולטה לכימיה ופרופ' ישראל סילמן מהמחלקה לנוירוביולוגיה במכון ויצמן למדע, ביחד עם מדענים מצרפת ומסין, מציע פתרון לשאלה ארוכת שנים באשר למהירות הפעולה המרשימה של האנזים. הבנת מנגנון הפעולה המדויק של האנזים הזה עשויה לאפשר פיתוח אמצעים טובים יותר לטיפול באלצהיימר.
08/09/2011  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
למערכת החיסונית יש כלי נשק רבים שבאמצעותם היא נלחמת בסרטן, אך כמובן, אף אחד לא יכול לנצח בכל המערכות. לפעמים, לצערנו, המנצח הוא דווקא הגידול הסרטני. אחד הניסיונות לחזק את מערך ההגנה החיסוני כנגד הסרטן מבוסס על השתלת תאים חיסוניים שהונדסו במיוחד למטרה זו. בטיפול זה, הנבחן כיום בניסויים קליניים ראשוניים, מזריקים למטופל תאים חיסוניים שנלקחו מגופו שלו. לשם כך יש להוציא מגוף המטופל תאים חיסוניים, לגדל אותם במעבדה - ולהחזירם לגוף. זהו תהליך ארוך, מורכב ויקר מאוד, שלעתים אי-אפשר לבצעו כלל, מסיבות טכניות שונות.
08/09/2011  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
אסוציאציות רבות עולות בראשנו כאשר מדברים על כושר ופעילות גופנית. מגוון תירוצים וסיבות למה כן כדאי או לא כדאי לעשות תרגול מסוים או פעילות מסויימת. רובם מושפעים מכמויות של מיתוסים שלמדנו במשך חיינו.
08/09/2011  |  גלי טיקטין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il