|   15:07:40
דלג
  קובי לירז  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
רכבת ישראל. אתגר לקברניטי משרד התחבורה [צילום: רוני בר-און]

הנה לא באה הרכבת

מה ידעו במאה ה-19 על הקמת קווי רכבת שאנחנו כבר שכחנו? ראוי להיזכר בכך בימים בהם נושא הרכבת לא עלה ב"מחאה" וגם לא בוועדת טרכטנברג 119 שנים לנסיעת הרכבת הראשונה בארץ ישראל
02/10/2011  |   קובי לירז   |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות

מבלי ששמנו לב, מלאו בשבוע שעבר 119 שנים לנסיעת הרכבת הראשונה בארץ ישראל. מי שעוד רוצה לציין את האירוע, יוכל לעשות זאת מחר לפי התאריך העברי - ה' בתשרי. הייתה זו הרכבת מיפו לירושלים, והיא הייתה מסילת הרכבת הראשונה במזרח התיכון להוציא מצרים וטורקיה. ראוי להיזכר בכך בימים אלה בהם רכבת קלה מתחילה לנוע בירושלים 16 שנים לאחר תחילת תכנונה ו-11 שנים לאחר תחילת הקמתה. אבל זה כאין וכאפס לעומת התוכנית המסילתית של תל אביב שעוסקים בה כבר כ-28 שנים, ועדיין אין וודאות מתי תתחיל לנסוע.

ראוי להיזכר בכך בימים בהם שביתות פראיות ותקלות תכופות הופכות את השימוש ברכבת לתחביב הרפתקני יותר מאשר אמצעי תחבורה יעיל ושימושי. ראוי להיזכר בכך בימים בהם משקיעים כסף במכוניות חשמליות שעדיין לא הוכיחו את עצמן בשום מקום בעולם, אבל רכבת חשמלית שהוכיחה את עצמה מעל ומעבר, וכמעט אין בילתה בעולם, עדיין לא מיישמים בארץ. איש גם אינו מעלה את הרעיון שהרכבת תספק את צרכי החשמל של עצמה על-ידי בניית תאים סולאריים מעל שטח המסילות, שיעילותם תהיה גבוהה במיוחד אם מסילה כזו תיפרס בנגב עד אילת.

ראוי להיזכר בכך בימים בהם נושא הרכבת לא עלה ב"מחאה" וגם לא בוועדת טרכטנברג, למרות שאין ספק שרכבת מהירה ואמינה בתדירות גבוהה ובמחיר שווה לכל נפש היא פתרון מעולה הן לבעיית הדיור, והן ליוקר המחייה. רשת מסילות ברזל שתשתרע לכל עיר קטנה כגדולה בישראל מקריית שמונה ועד אילת תהפוך את כל הארץ למרכז, ותאפשר לכל אחד להתאים את מקום המגורים שלו לתקציבו בלי לוותר על הנגישות שלו לתעסוקה ובילוי. העובדה שזה לא עלה, מעידה עד כמה ה"מחאה" הייתה עסוקה בניגוח פוליטי ולא בשאיפה לפתרונות. העובדה שזה לא עלה, תגרום כעת להסטת תקציבי ממשלה לאפיקים צרכניים, שבמקרה הטוב יועילו לציבור באופן חד-פעמי, במקום להשקעה שתועלתה לדורות.

כך גם ראוי להיזכר בכך בימים בהם אין ספק כי לרכבת (במיוחד אם תפעל על חשמל), יהיו יתרונות אקולוגיים ממעלה ראשונה, עד כדי כך שכל פגיעה אקולוגית בסביבה שתירגם על-ידי בניית המסילה תהיה כאין וכאפס לעומת התועלת הרבה שתהיה לסביבה כתוצאה מחיסכון בכבישים ובגזי חממה ממכוניות שהנסיעה ברכבת תחסוך. לאור זאת המאמץ הרב שמשקיעים הגופים "הירוקים" בחסימת פיתוח רשת הרכבות מעידה יותר מכל על היפר-אקטיביות בלתי מועילה במקרה הטוב, או על אג'נדה זרה במקרה הפחות טוב.

אך אין זה מספיק להיזכר ברכבת הראשונה, כדאי גם ללמוד ממנה משהו. בעידן שבו עדיין לא היה תכנון על-ידי מחשב, בעידן שבו לא היו צילומי לוויין ואפילו מפות טופוגרפיות מדויקות של הארץ לא היו בנמצא. בעת שלא היו בנמצא כלים מכניים כבדים, ואפילו לא משאיות פשוטות, אלא היו רק פרדות וחמורים. בתקופה כזו, בניית כל מסילת הרכבת מיפו ועד ירושלים, בתוואי שלא היה קיים קודם לכן מעולם, נמשכה, תחזיקו חזק... שנתיים וחצי. זה הכל. 87 קילומטרים כולל 176 גשרים, וחמש תחנות רכבת. משך הנסיעה בטכנולוגיית הקיטור היה אומנם כשלוש שעות וחצי, אך זה היה שיפור עצום לעומת נסיעה של יומיים בכרכרות, שהייתה האלטרנטיבה היחידה עד אז.

כעת אתם מבינים עד כמה אנו מגוחכים כשלאחר כ-3 שנים של דיונים, ועוד כ-10 שנים של עבודות, הקמת קו הרכבת החדש לירושלים צפוי לקחת לפחות עוד 6 שנים. להשוואה, סין הקימה בתוך ארבע וחצי שנים בלבד את קו הרכבת המהיר בעולם, שאורכו 1,100 ק"מ (בערך פי 20 מקו הרכבת המתוכנן לירושלים).

במאה ה-19 בניית קו כזה החלה ב-30 במרץ 1890 והסתיימה ב-26 בספטמבר 1892 מועד בו יצאה לדרכה הרכבת הראשונה מיפו לירושלים כשהיא עטורה בדגלי האימפריה העות'מאנית. אך לפני שאתם רצים להתחנן לארדואן שיחזיר לכאן את השלטון העות'מאני, כדאי שתדעו שהתרומה היחידה של האימפריה העות'מנית לתולדות קו הרכבת הזה, היה עקירת חלקים מן המסילה בתקופת מלחמת העולם הראשונה, כדי להשתמש בהם להקמת קו רכבת אל חזית המלחמה בדרום הארץ.

היוזמה הפרטית

כי הלקח העיקרי מסיפור הרכבת הראשונה היה שהיא הוקמה בזכות היוזמה הפרטית. את הביורוקרטיה של הממשל העות'מני הצליח לכופף יזם יהודי עשיר מיפו בשם יוסף נבון, שהיה שותף בבנק פרוטיגר בירושלים. רק בסוף 1888 הצליח יוסף נבון להשיג זיכיון ל-71 שנים להפעלת הרכבת מהממשלה העות'מנית. הוא עצמו לא הצליח לעמוד במשימה הכלכלית והמסילה הוקמה בזכות השקעה של חברת בניה צרפתית ובתוספת של עוד משקיעים פרטיים מאנגליה וצרפת. הקמת המסילה לוותה בעיכובים רבים כאשר התברר כי היקף ההשקעה היה גבוה מהצפוי, דבר שחייב את יוסף נבון לגייס כספים נוספים ממשקיעים פרטיים נוספים מבלגיה, משווייץ ומגרמניה. למרות זאת הסתיימה ההקמה תוך שנתיים וחצי, למרות שאז לא היה מסחר אלקטרוני בשום בורסה, ולגיוס ההון אי-אפשר היה להסתייע בשיחות וועידה באינטרנט, ואפילו לא בטלפון או פקס.

אין בידי את הדוחות הכספיים של חברת הרכבות ההיא, אך יש לי רושם שהיא הייתה רווחית למדי, למרות שהזיכיון הופקע מידיה בתחילת מלחמת העולם הראשונה, הרבה לפני תום 71 שנות הזיכיון הנ"ל, ולמרות שהיא פוצתה על-כך בדוחק רק בתום המלחמה על-ידי חברת הרכבות המנדטורית הבריטית. אני מבסס את הרושם הזה על-כך שערב מלחמת העולם הראשונה, הרכבת הובילה מידי שנה בממוצע 165,000 נפש ו-40,000 טון מטען.

לסיומו של פרק היסטורי זה אביא ציטוט משיר הלל לרכבת הזו שכתב איש התקופה ההיא, אליעזר בן יהודה בעיתונו "האור." בן יהודה היה כמובן האיש שחידש את המילה העברית "רכבת."

"שמעו המונים: נהמת הקיטור היא נהמת ניצחון ההשכלה על הבערות, העבודה על העצלות, החכמה על ההבל, הקדמה על האחור, השכל על הסכלות, ניצחון הרוח הצח והמבריא על רוח הקטב והמרירי, ניצחון המשכילים על המהבילים."

לצערנו, בן יהודה היה אופטימי מידיי. הבערות, העצלות, ההבל, האחור, הסכלות, רוח הקטב והמרירי והמהבילים ניצחו, והם מסכלים היום את קידומה של הרכבת בארץ ישראל אל המאה ה- 21. בעוד שנה ימלאו 120 שנה לרכבת ההיא, והיובל הזה מציב אתגר לקברניטי משרד התחבורה שלנו. מי ינצח?

קרנוע, ירושלים 1956
תאריך:  02/10/2011   |   עודכן:  03/10/2011
קובי לירז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנה לא באה הרכבת
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תות שדה
3/10/11 17:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תגובת נתניהו על הגינוי הקולני לאישור הבנייה של 1,100 יחידות דיור בגילה היתה: "גילֹֹה היא לא התנחלות". תגובה משונה. על הסף זה נראה כהקרבה של כלל היישוב היהודי ביהודה, בשומרון, בבנימין והבקעה, כדי להציל את גילֹה. בפועל, במקום להסיר את המצור מעל גילֹה, מטיל נתניהו מצור על שילֹה, ומעמיד את גילֹה בתור. כי אליבא דתגובה זו, שילֹה, איתמר, קרית-ארבע וכלל היישוב היהודי הפורח בלב הארץ, אינם לגיטימיים. "הגנה" מפוקפקת זו אינה מקרה. היא נעשית בכוונת מכוון. שוב ושוב. מה עוד, שהפעם ראש הממשלה חוזר ומדקלם אותה תחת כל מיקרופון רענן, ואם כך, השקט בו היא מתקבלת, הוא רפש.
02/10/2011  |  ד"ר גדי אשל  |   מאמרים
כשהרבצ"ר תא"ל רפי פרץ נענה לבקשתם של שר הביטחון והרמטכ"ל לכהן כרב הראשי לצה"ל, הוא חש את כובד האחריות על כתפיו. הימים היו ימי תום כהונתו הסוערת של הרב אביחי רונצקי, קצין מהפכן, אך עוף מוזר. הצבא ביקש לעצמו רב מולטי-טלאנט. פרץ עונה על ההגדרה הזו. הוא התחבק וחיבק בגוש קטיף, הוא איש חינוך, מדיו כחולים, פרצופו מגולח למשעי, הוא יתארח אצלכם בבית בקלות ולא תחושו בהדרת דמותו התורנית. רפי פרץ היה ליברל מספיק בשביל החילונים וחכם מספיק בשביל הדתיים. אחרי שחרורו הלך אביחי רונצקי לרעות בשדות, רפי פרץ ודאי ינקה אחריו. על פניו, כולם מרוצים.
02/10/2011  |  איתמר רועי  |   מאמרים
מי אמר שתחרות זה לא דבר טוב (למעט קבוצות האחזקה הגדולות/טייקונים)? גבירותי, קוראי ורבותי - תחרות זה לא רק דבר טוב, זה אפילו מצוין!
02/10/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
"לבי לחוקקי ישראל, המתנדבים בעם ברכו ה'. רוכבי אתונות, יושבי על מדין" (מתוך שירת דבורה, שופטים, ה' ט').
02/10/2011  |  אברהם בן-עזרא  |   מאמרים
דרור היקר,
02/10/2011  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il