|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
טוני בלייר. פרסונה נון-גראטה [צילום: פלאש 90]

טוני בלייר, עפרה שטראוס והסבך הפנים-פלשתיני

מאחורי הדיווחים הצהובים בעיתוני בריטניה על קשר לכאורה בין שליח הקוורטט לאשת העסקים הישראלית, מסתתרים מאבקי שליטה בין אבו-מאזן לסלאם פיאד, כמו גם אכזבה מעמדתו של בלייר סביב הפנייה הפלשתינית לאו"ם
02/10/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
מזה שבועות אחדים התקשורת הבריטית רוחשת שמועות על סרט דוקומנטרי נפיץ, החושף ניגודי עניינים בעסקיו חובקי העולם של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר. מאז המלחמה בעירק הבריטים בכלל והשמאל הבריטי בפרט נוטרים טינה לבלייר על שסיבך אותם במלחמה ההיא. כידוע, בריטניה נמצאת מאז בשקיעה כלכלית בעוד בלייר רק הולך ומתעשר. הונו של בלייר, על-פי הערכות, עומד על בין עשרים לשישים מיליון לירות שטרלינג

   עופר וולפסון
בלייר צבר ממונו הרב תוך ניגוד עניינים

   סוכנויות הידיעות
מערכת היחסים הצמודה בין עפרה שטראוס לטוני בלייר

   עופר וולפסון
בלייר צבר ממונו הרב תוך ניגוד עניינים

לאחרונה נשמעו דיווחים על רומן לכאורה בין אשת העסקים עפרה שטראוס לשליח הקוורטט למזרח התיכון, טוני בלייר. טור זה ככלל אינו נוהג לעסוק ברכילות (למעט מקרים נדירים שבהם אינו יכול להתאפק), אלא שבמקרה דנן מאחורי וילון הסיפור הרכילותי מסתתרים אינטרסים מדיניים וכלכליים כבדים של צמרת הרשות הפלשתינית, ולא רק שלה.

וכך זה מתחיל: מקורות בבריטניה מספרים שמזה שבועות אחדים התקשורת הבריטית רוחשת שמועות על סרט דוקומנטרי נפיץ, החושף ניגודי עניינים בעסקיו חובקי העולם של ראש ממשלת בריטניה לשעבר, טוני בלייר. מאז המלחמה בעירק הבריטים בכלל והשמאל הבריטי בפרט נוטרים טינה לבלייר על שסיבך אותם במלחמה ההיא. כידוע, בריטניה נמצאת מאז בשקיעה כלכלית בעוד בלייר רק הולך ומתעשר. הונו של בלייר, על-פי הערכות, עומד על בין 20 ל-60 מיליון לירות שטרלינג.

אש"ף-פנים ואש"ף-חוץ

לאחר ההצלחה באו"ם לשיטתם של הפלשתינים, יש להם אינטרס פחות לשוב למשא ומתן. אם על הדרך יצליחו לפגוע קשות במעמדו של שליח הקוורטט למזרח התיכון ולהטיל עליו כתם של שחיתות, יקשה מאוד לבלייר לרכז את עבודת הקוורטט

מקור המצוי בנבכי הפוליטיקה הפנימית ברשות אומר שמדובר בעניין עקרוני עמוק המפלג את צמרת הרשות כבר תקופה ארוכה. בלייר, אומר המקור, נלכד במשוואת הכוחות בין אבו-מאזן ובין ראש ממשלתו סלאם פיאד. ברשות יש שני קונצרנים כלכליים גדולים. האחד הוא חברת CCC, בבעלות משפחת חורי, בעליה של תחנת הכוח בעזה, המחזיקים בזיכיון על שדה הגז בעזה (לצד 'בריטיש גז'), במקביל לכמה נכסים פלשתינים חשובים נוספים.

CCC, מדגיש המקור, הייתה מאז ומעולם מזוהה עם הגווארדיה הוותיקה של אש"ף-תוניס, שאבו-מאזן עומד בראשה. הקונצרן השני הואPIF (Palestinian Investment Fund) - שהוקם בשעתו על-ידי ראש הממשלה סלאם פיאד כתאגיד של החברות הממשלתיות של הרשות במטרה ליצור שקיפות כלכלית על-פי הדרישה הבינלאומית.

PIF וסלאם פיאד, מסביר המקור, מזוהים מאז עם אש"ף המקומי, ומהווים משקל נגד ל-CCC. כך נוצר איזון בין האינטרסים של אש"ף-פנים ואש"ף-חוץ. אולם האיזון הופר כאשר חמאס זכה ב-2005 בבחירות. חמאס קיבל אז על-פי ההסכם הקואליציוני את השליטה במשרדי הכלכלה, וכדי לשמור על הנכסים מיהר אבו-מאזן להעביר את PIF למשרד הנשיאות. פיאד הסכים אז לתרגיל כי לא רצה שחמאס ישים את ידו על החברות הממשלתיות. אבו-מאזן ניצל את הסכמת פיאד ותוך זמן קצר סילק את אנשי פיאד מ-PIF ובמקומם הכניס את נאמניו. כך נוצרה בין השניים יריבות קשה, שלא לומר דם רע.

במאבק הזה מככבים שני אינטרסים ענקיים שכבר פגשנו - חברת התקשורת 'וטניה' ושדה הגז העזתי. בלייר, מדגיש המקור, שלא היה רגיש מספיק לאינטריגה הפנימית ורצה לקדם את מכונת הכסף המכונה 'וטניה' - התיישר עם הראיס אבו-מאזן, מה שמיצב אותו, בלי שהתכוון, במחנה המתנגד לאש"ף-פנים. כך, עבור נאמניו של פיאד, הסרט על בלייר בערוץ 4 הבריטי מהווה הזדמנות פז לפגוע במעמדו של בלייר.

אבל לא רק אש"ף-פנים רוצה כעת להיפטר מבלייר. גם אש"ף-חוץ השתלב לאחרונה במאמצים להדחת בלייר מתפקידו, וזאת בשל טעמים אחרים ובמרכזם: עמדתו של בלייר בדיונים לקראת עצרת האו"ם.

הימים שקדמו לכינוס העצרת הכללית של האו"ם לוו במסע קדחתני של כיפופי ידיים בניסיון לגרום לפלשתינים להימנע מהגשת הבקשה למועצת הביטחון. גורם פלשתיני בכיר צוטט בימים האחרונים אומר ש"טוני מתנהג בעניין כמו דיפלומט ישראלי". הוא תיאר את בלייר כמי שהציע לפלשתינים לשדרג את מעמדם במוסדות כמו הבנק העולמי, קרן המטבע הבינלאומית ואונסק"ו במחיר מעמד נמוך יותר ממשקיפה באו"ם כדי שלא יוכלו לפנות למוסדות המשפט הבינלאומיים ולתבוע את ישראל בגין פשעי מלחמה. הפלשתינים, בלשון המעטה, לא אהבו את הגישה של בלייר. לאחר נאום אבו-מאזן נוצרה עבורם הזדמנות לפגוע במעמדו של בלייר ולנסות להרחיקו.

על-פי מתווה הקוורטט החדש, על ישראל והפלשתינים להיפגש בתוך חודש כדי לקבוע מועד לחידוש המשא-ומתן. שני הצדדים נדרשים להעלות הצעות בענייני הגבולות והביטחון תוך שלושה חודשים, ולהראות התקדמות משמעותית תוך חצי שנה. הקוורטט אף מציב יעד להשגת הסכם בין הצדדים לפני סוף שנת 2012.

אלא מאי - כעת, לאחר ההצלחה באו"ם לשיטתם של הפלשתינים, יש להם אינטרס פחות לשוב למשא-ומתן. אם על הדרך יצליחו לפגוע קשות במעמדו של שליח הקוורטט למזרח התיכון ולהטיל עליו כתם של שחיתות, יקשה מאוד לבלייר לרכז את עבודת הקוורטט ולייצר מומנטום לכינוס בתוך חודש. לפלשתינים יש כעת אופציות חדשות. למשל, בעניין שדה הגז, ייתכן שיצליחו להגיע למעין הסדר עם חמאס בחסות מטרייה טורקית. נראה רחוק? לא בטוח. בחודש האחרון נסע אבו-מאזן לטורקיה לתאם עמדות. לא מן הנמנע שהשלב הבא במסעו של ארדואן יהיה הכרזה על שיתוף פעולה בפיתוח שדה הגז העזתי, מה שעקרונית יכול לטרוף את הקלפים של בלייר, של 'בריטיש גז' ושל ישראל גם יחד.

אם כן, ככה זה. כשמשחקים במגרש של הגדולים נופלים לפעמים שבבים. ולפעמים קוראים לשבב כזה עפרה.

ניגוד העניינים של בלייר

לכאורה, הפלשתינים היו צריכים להכיר תודה לבלייר על מאמציו הכבירים למענם. בפועל התרחש בדיוק ההפך. ברשות כבר מחכים בקוצר רוח לרגע שבו יראו את גבו המתרחק של בלייר. עיתונאי בריטי טוען שיאסר עבד-רבו, האיש שמונה על ידי אבו-מאזן לנהל את קמפיין המדינה הפלשתינית, אף אמר שמעתה ייעץ לראיס להימנע מכל קשר עם טוני בלייר, מכיוון שהוא "מושחת פוליטית וכלכלית"

סדר העניינים הוא כדלהלן: במוצאי שבת הגיש אבו-מאזן בקשה רשמית למזכ"ל האו"ם לדון במועצת הביטחון בקבלת פלשתין כחברה בארגון. אחר כך באו הנאומים והצהלות ברמאללה. בזמן שעם ישראל היה מרותק לנאומי ביבי-אבו-מאזן, החלה התקשורת הבריטית לחגוג על הרומן לכאורה בין טוני לעפרה, ופרומו החשיפות על עסקיו של בלייר החל להתגלגל באינטרנט. הדיווח החל בהתייחסות לעגנית למכתבי "מועמר היקר" מבלייר לקדאפי שהתגלו באחרונה בטריפולי, אולם מהר מאוד עבר לחלק שקרוב יותר לאזורנו: הגילויים בסרט של ערוץ 4 על ניגוד העניינים בין עסקיו הפרטיים של בלייר לבין העסקים שקידם לכאורה ברשות הפלשתינית.

על-פי הדיווחים בסרט, אף שבלייר נותר איש עסקים פעיל, משום מה לא חלה עליו חובת דיווח כלשהי על עסקיו, כפי שהיה קורה אילו היה מייצג בנפרד את האו"ם, את האיחוד האירופי או את בריטניה. בלייר משמש בשנים האחרונות בין השאר יועץ לבנק ההשקעות האמריקני JP Morgan, בשכר שנתי של שני מיליון לירות שטרלינג. הטענה המרכזית נגד בלייר היא שבמסגרת תפקידו כשליח הקוורטט למזרח התיכון קידם בלייר שני חוזי-ענק עבור שני לקוחות של הבנק. החוזה הראשון עבור חברת התקשורת הסלולרית הפלשתינית 'וטניה', והשני עבור חברת 'בריטיש גז', בעלת הזיכיון על שדה הגז הפלשתיני שביַמה של עזה.

החברה הפלשתינית 'וטניה אינטרנשיונל' נמצאת בבעלות ענקית הטלקום הכווייתית QTEL, שרכשה את 'וטניה' באמצעות הלוואה בגובה 1.3 מיליארד דולר שקיבלה מבנק ההשקעות JP Morgan. בסרט בערוץ 4 אומר מנכ"ל חברת 'וטניה' באסם חאנון כי "על-אף שהתשתית הסלולרית של 'וטניה' נפרסה ברחבי הרשות, העסק כולו היה 'מת' עד שהגיע טוני בלייר והפעיל לחצים כבדים על שרים בממשלת ישראל להקצות לחברה תדרים". זאת, יש לציין, למרות התנגדות עיקשת של צה"ל - ולהבדיל גם של חברות התקשורת הסלולרית הישראליות, שנהנו עד אז מן ההפקר. למעשה, האיש שהקדים את השר משה כחלון בכיפוף חברות התקשורת הישראליות היה שליח הקוורטט, טוני בלייר.

העסקה השנייה, שעליה לדברי ערוץ 4 שוקד בלייר כבר שנים, היא פיתוח שדה הגז הפלשתיני בעזה. זו, כידוע, לא יצאה עדיין לפועל, בין השאר בגלל גורם זעיר ושולי המכונה חמאס, השולט בעזה. אולם גם העובדות בשטח ככל הנראה מתגמדות אל מול החזון הכלכלי, המגובה בהערכה שמדובר בשדה ששוויו כחמישה מיליארד דולר. בפברואר האחרון נפגשו בלייר ונתניהו בניסיון לחדש את המשא-ומתן עם הפלשתינים. בפגישה דובר על פיתוח שדה הגז לחופי עזה, במקביל לשדה הישראלי הצמוד לו - כאילו חמאס אינו שולט בשטח וכאילו המתקנים האסטרטגיים של קצא"א אינם בטווח הגראדים של אחמד ג'עברי וחבר מרעיו.

משיחות שקיימתי עם מקורותינו בבריטניה אפשר היה להבין שברשות הפלשתינית מודעים לסרט כבר תקופה ארוכה ואף שיתפו פעולה בהכנתו. למעשה, כבר במוצאי שבת ידעו בצמרת הרשות מה בדיוק כולל הסרט. לכאורה, הפלשתינים היו צריכים להכיר תודה לבלייר על מאמציו הכבירים למענם. בפועל התרחש בדיוק ההפך. ברשות כבר מחכים בקוצר רוח לרגע שבו יראו את גבו המתרחק של בלייר. עיתונאי בריטי טוען שיאסר עבד-רבו, האיש שמונה בידי אבו-מאזן לנהל את קמפיין המדינה הפלשתינית, אף אמר בהקשר לסרט שמעתה ייעץ לראיס להימנע מכל קשר עם טוני בלייר, מכיוון שהוא "מושחת פוליטית וכלכלית".

על כך כמובן נאמר במקורותינו "טול קורה מבין עיניך". אולם השאלה בעינה עומדת: אם טוני כל כך טוב לצמרת הפלשתינית, מה פשר ההתנהגות המוזרה הזאת מצד הפלשתינים? מה המניע שגרם לפלשתינים להוציא חוזה על טוני בלייר?

שרי או שלי
עפרה שטראוס [פלאש 90]

הסרט על עסקיו של בלייר אמור היה להיות משודר ביום שני בערוץ 4 הבריטי, אולם התכונה החלה כבר בסוף השבוע שעבר. כפי שלמדנו לאחרונה מפרשת רופרט מרדוק, לעיתונות הבריטית היצרית חוקים משלה. כך, בטבלואיד הבריטי 'מייל און סאנדיי' החליטו להתחכם ולהקדים את ערוץ 4 בחשיפה משלהם, שתכה את הסרט שוק על ירך.

ההחלטה הזאת גובתה בשמועות שהחלו לטפטף למערכת ה'מייל' לקראת סוף השבוע שעבר על רומן לכאורה של בלייר עם אשת צמרת ישראלית. בתחילה היה מדובר בשמועות מתוחכמות, שהקשו על זיהוי המקור. בשלב הראשון, כך על-פי המקורות בבריטניה, דובר על שרי אריסון. אחר כך, רחמנא ליצלן, על שלי יחימוביץ'. כשגמרו להשתעשע במשחקי המילים שרי-שלי, שכללו כמובן גם התייחסות לשרי בלייר, אשתו של שליח הקוורטט, התבייתו השמועות על עפרה שטראוס. אלה בתורן גובו בדיווחים המפולפלים בטורי הרכילות 'ליאורה' במעריב ו'סלבס' באתר וואלה באינטרנט שכללו בין השאר הצעה לשרי בלייר לקחת את העניינים לידיים.

הסיפור קיבל בצהובון בבריטניה כפולה נאה. העיתונות הישראלית הערנית קלטה כמובן את הסיפור, והביאה אותו להנאת קוראיה, מ-ynet ועד דה-מרקר, ששכשכו בהנאה במי האפסיים. הגדיל לעשות מעריב שיום אחר כך הקדיש כפולה משלו לסיפור תוך שימת דגש נאות לתרומתה של 'ליאורה' לסיפור העסיסי.

בשורה התחתונה, כך נראה, איש לא ניזוק מהפרשה. להפך. הדיווח נתפש יותר כסוג של "גאווה ישראלית" בסגנון בר רפאלי וליאונרדו דה-קפריו. אם יש מי שספג משהו, הרי זה רני רהב, דוברה של שטראוס, שהפך באחרונה לכליא הברק של הזעם העממי כלפי הטייקונים.

אבל זה החלק השולי בכל העניין. החלק החשוב התרחש דווקא מעבר לקו הירוק, שם שטראוס פעילה במסגרת יוזמות שונות לקידום השלום עם שכנינו הפלשתינים.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  02/10/2011   |   עודכן:  02/10/2011
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
טוני בלייר, עפרה שטראוס והסבך הפנים-פלשתיני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על חורבותיה של מסעדת "ויה מאריס", שבכיכר קדומים 6 ביפו העתיקה, קמה לפני חודשיים, יש מאיין, בעבודת נמלים, מסעדת "אבראג'" החדשה. בגאווה רבה היא נושאת את שמו הערבי של גשר המזלות, הצמוד לה, ונושקת למזרקת - מים סמוכה, שלקרקעיתה נוהגים מחפשי המזל להטיל את המעות שלהם.
02/10/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
מחלות כלי דם ולב נחשבות כגורם תמותה ראשוני בעולם המודרני. כיום, בעקבות התפתחות המדע, הרפואה הקונבנציונלית והטבעית, ישנם אבחונים וטיפולים רבים העוזרים להפחית את הסיכון ללקות במחלות כלי דם ולב לטפל במידת הצורך ולשפר את איכות חייהם של החולים.
02/10/2011  |  עינת בודנשטיין  |   כתבות
במגזין סוף השבוע ששודר לפני "שלוש", הופיעה כתבה על חנויות ומקצועות שנעלמים מהעולם. בקצב המסחרר שבו גיל הנישואין במדינת ישראל הולך ועולה ואחוז המתחתנים הולך ויורד, בקרוב יצטרפו לבעלי המקצוע הנכחדים גם צלמי החתונות. אולי כדאי להם לנסות להקדים תרופה למכה ולעשות הסבה מקצועית לצלמי בליינד דייטים. מדובר בקרקע בתולה לחלוטין שעדיין לא נכבשה על-ידי אף אחד. ובאין ציפור שיר, גם זרזיר הוא זמיר. ההורים הלא מרוצים מהרווקות המאוחרת של ילדיהם לפחות יוכלו להתנחם בסרטון שבו אפשר לראות מישהו שואל את הילד שלהם "אז מה, איפה היית בצבא?". לפחות ככה הם יוכלו להגשים חלום ולהראות כמו בטלוויזיה, שמנסה לשכנע אותנו שלא רק שבליינד דייט איננו אחד האירועים האיומים והמגונים ביותר שיכול אדם לעבור, אלא שיש גם לתעד אותו.
02/10/2011  |  זיו יצחקי  |   כתבות
הימים המתקצרים בעונת הסתיו, המעבר לשעון חורף שמקצץ באבחה אחת שעת אור אחר-הצהריים ומזג האוויר המתקרר, גורמים לרבים תחושת דכדוך ברמות שונות ואף לדיכאון. תופעת הדיכאון העונתי מוכרת מאוד במדינות הצפון ובעיקר בסקנדינביה, ששם חילופי העונות הם דרמטיים, אך גם בארץ התופעה נפוצה.
02/10/2011  |  איתמר פסקל  |   כתבות
ניתוח שאיבת שומן הוא אחד מהניתוחים הפופולריים היום בקרב נשים וגברים. אולם אם חשבתם או קיוויתם כי תוכלו לאכול, לשבוע וללא רסן ולרוץ אל שולחן המנתחים - אתם טועים. עודף משקל אינו דבר בריא ומהווה מגיפה מספר אחד בעולם המערבי. על כן, לפני הכל, יש לחזור למשקל גוף תקין ולהתמודד עם העודפים באמצעות דיאטה בשילוב פעילות גופנית. לעיתים, באם אמצעים אלו לא מספיקים בכדי לחזור לגזרה, ניתן לאמץ פתרונות מעולם הכירורגיה הפלסטית ולטפל בעודפים באופן ממוקד.
02/10/2011  |  ד"ר נמרוד פרידמן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il