|   15:07:40
דלג
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

החטא וההחטאה

אונר"א מנציחה את בעיית הפליטים, וישראל אינה עושה דבר רבים מהפליטים נמלטו מארץ ישראל חזרה לארצות מוצאם, אך שם הם נתקלו בממשלות שמנעו מהם לשוב למקומות מגוריהם המקוריים והשאירו אותם במחנות פליטים
16/10/2011  |   מרדכי קידר   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
חוסר איזון [צילום: AP]

אונר"א פועלת על-פי קריטריונים שהיא קבעה לעצמה, ללא קשר עם המקובל בעולם לגבי פליטים. דבר זה מוכיח שכל קיומה נובע לא ממצבם ומבעייתם של הפליטים כיום, אלא מסיבות פוליטיות טהורות.

ידוע כי אחד המכשולים הגבוהים בדרכה של ישראל להסדר כלשהו עם שכניה, הוא פליטי 1948 וצאצאיהם, המתגוררים עד היום ב-59 מחנות פליטים ביהודה ושומרון, ברצועת עזה, בלבנון, בסוריה ובירדן. פליטים אלה הם התוצאה של המלחמה העקובה מדם שהתנהלה בארץ בין היהודים ששאפו להקים את מדינתם על אדמת אבותיהם ובין הערבים שישבו כאן והתנגדו לכך, ויום לאחר הכרזת המדינה הצטרפו אליהם צבאות המדינות המקיפות את ישראל שפלשו אליה כדי לחסלה.

מספר הפליטים הערביים שנמלטו אז מהארץ נאמד בין 580 ל-650 אלף. כיום מספרם נאמד ביותר מ-8 מיליון, ו-4.8 מיליון מהם רשומים כפליטים. מי שמנהל את הרישום הוא אונר"א, סוכנות הסעד והתעסוקה לפליטים הפלשתינים של מלחמת 1948, מתוך כוונה ברורה לשמר את מעמדם כפליטים.

החטא

מספר גורמים חטאו בפליטים, ובראשם מדינות ערב והאו"ם. הגרועים ביותר היו ונשארו הערבים, המשתמשים עד היום באחיהם הפליטים הערביים ובסבלם כמכשיר פוליטי להכות בו את ישראל. כדי למנוע את פתרון בעיית הפליטים השאירו אותם המדינות המארחות במצב נחות הן מבחינת מעמדם האזרחי והן מבחינת השירותים המסופקים להם. בלבנון קובעת החוקה שפליטי פלשתין לעולם לא יקבלו אזרחות לבנונית, והחוק בלבנון כולל רשימה של כמה עשרות מקצועות שבהם אסור לפליטים הפלשתינים לעבוד.

הממשל הלבנוני אינו מאפשר לפליטים להכניס חומרי בנייה למחנות כדי שלא יבנו בתי קבע, הגם שחלק מהם הפכו לשכונות בתוך ערים שהתפשטו לכיוונם. לדוגמה, סברא, שתילא ובורג' אלבראג'נה הפכו מזמן לחלק מביירות. חשוב לציין, שבכל מקום הוקמו מחנות הפליטים דווקא בסמוך לערים, כדי שתושביהן יוכלו לנצל את הפליטים כ"חוטבי עצים ושואבי מים" בעבור שכר זעום.

חלק גדול מפליטי 48' באו במקור מהמדינות המקיפות את ישראל, ועברו לפלשתינה-א"י בימי המנדט ואף לפניו כדי לעבוד במושבות היהודיות שנבנו בה מאז הרבע האחרון של המאה ה-19: פתח תקוה, ראשון לציון, זיכרון יעקב, נס-ציונה, רחובות וראש פִּנה, וכן בערים דוגמת חיפה ותל אביב. העובדה שהם הגיעו לארץ ישראל מהמדינות הסמוכות ניכרת עד היום בשמותיהם: אל-עירקי, אלמצרי, אלחוראני (מדרום סוריה, שהובאו בשנות ה-30' לעבוד בנמל חיפה), אלצוראני (מצור שבלבנון), אלצידאוי (מצידון), אלטראבלסי (מטריפולי שבצפון לבנון), אלזרקאווי (מזרקא שבירדן), אלפיומי (אזור במצרים) ושמות רבים אחרים המעידים שאין הם במקורם מארץ ישראל, אלא מן הארצות המקיפות אותה.

אונר"א קמה על בסיס החלטת העצרת הכללית של האו"ם מספר 302, מן ה-8 בדצמבר 1949. הרעיון שעמד בבסיסה היה לתת תעסוקה לפליטים שתאפשר להם להשתלב במדינות הערביות המארחות, להשתחרר מהסיוע הבינלאומי. אלא שהפליטים הפכו את הפליטות למקצוע שהביא להם אוכל, חינוך ומגורים בחינם על חשבון העולם, אז למה שהם יוותרו מרצונם על מעמדם כפליטים, גם אם ימצאו עבודה?

אונר"א קיבלה לרשימותיה כל ערבי שטען כי גר בארץ ישראל לפחות שנתיים קודם להכרזת המדינה, גם אם לא היו בידיו כל מסמכים להוכחת דבריו. יתר על כן, במהלך שנות ה-50' עברו לבנונים רבים לגור במחנות הפליטים בגלל המצב הפוליטי הרעוע בלבנון באותן שנים, שהביאו רבים בלבנון לפת לחם. במחנות הפליטים הם קיבלו אוכל בחינם, ועד היום הם, בניהם, נכדיהם וניניהם הם "פליטים פלשתינים" הממתינים למימוש "זכות השיבה לפלשתין", הגם שלא הם ולא אבותיהם היו בה אפילו יום אחד.

רבים מהפליטים נמלטו מארץ ישראל חזרה לארצות מוצאם, אך שם הם נתקלו בממשלות שמנעו מהם לשוב למקומות מגוריהם המקוריים והשאירו אותם במחנות פליטים. מדינות ערב אשר נשאו במידה רבה באחריות להיווצרות בעיית הפליטים, סירבו להכיר באחריותן שאותה הטילו על העולם בטענה שמדינת ישראל הוקמה על-ידי אירופה, שסילקה את היהודים לארץ ישראל, ועל-ידי האו"ם שהחליט על הקמתה של מדינת ישראל.

העולם נפל בפח שטמנו לו הערבים, ומתוך חמלה על הפליטים המסכנים, פתח את כיסו והקים עבורם את אונר"א שהייתה על-פי הגדרתה "סוכנות סעד ותעסוקה", שאינה אמורה לסיים את מעמדם כפליטים, אלא לדאוג לרווחתם ולשילובם בעבודה. הכללים שעל פיהם פועלת אונר"א מיועדים אפוא להנציח את בעיית הפליטים, וכך גם את קיומה של הסוכנות עצמה: הפליט יכול להוריש את פליטותו לבניו, לנכדיו, לניניו ולצאצאיו עד סוף כל הדורות. הפליטים אינם משלמים מיסים על בתיהם, ופליטים משכירים את בתיהם לזרים במחיר גבוה ממחירי השכירות בעיר, שכן דיירי המחנה פטורים ממסי עירייה, ובאותה עת גרים הפליטים המשכירים ברווחה במקום אחר.

מזון שמחלקת אונר"א בחינם - שקי אורז, קמח וסוכר - אמור להיות נצרך על-ידי הפליטים, אך במקרים רבים הוא מוצא את דרכו לשווקים, והפליטים מרוויחים פעמיים: אוכל בחינם על חשבון העולם והכנסה ממכירתו לכיסם הפרטי. פליטה המתחתנת עם לבנוני, סורי, ירדני או תושב קבע בי"ש אינה מאבדת את מעמד הפליט שלה, וגם ילדיה נחשבים פליטים, למרות שאביהם שאינו פליט דואג היטב לכל מחסורם. ככלל, אונר"א תומכת בפליטים ללא קשר למצבם הכלכלי. הם יכולים להיות עשירים ואמידים, אך אונר"א תמשיך לספק להם שקי מזון ולילדיהם - חינוך בחינם.

מעניין במיוחד מצב הפליטים בירדן. הרוב המכריע של פליטי 48' בירדן קיבלו אזרחות ירדנית, דבר המסיים לכאורה את מעמדם כפליט כי יש מדינה שפרשה עליהם את אזרחותה, והם זכאים עקב כך לקבל ממנה שירותים כמו כל אזרח אחר. אלא שהמציאות שונה: אונר"א ממשיכה לתמוך בפליטים בירדן כאילו הם חסרי אזרחות. למה? לאונר"א פתרונים.

אלא שמלבד ההנצחה של מעמד הפליט, אונר"א מציבה שתי בעיות קשות: החינוך לטרור והזרמת כספים לטרור. החינוך לטרור מתבצע בריש גלי, כשבבתי הספר של אונר"א מוצגות לראווה תמונות של שהידים ומתקיימות פעילויות להנצחת טרוריסטים ולהעלאה על נס של פועלם. בעזה זכה חמאס בבחירות של ועד העובדים של אונר"א שרובם מועסקים במערכת החינוך. מכאן שמרביתם של עובדי אונר"א העוסקים בחינוך הם חברי חמאס. הם משלמים לחמאס מעשר ממשכורתם, וכך מסייעת אונר"א לחמאס, הן במתן תעסוקה לפעילי ארגון טרור והן בהעברת חלק מן המשכורות לקופת ארגון הטרור. יצוין כי סעיד ציאם, טרוריסט מדופלם שהיה שר הביטחון בממשלת חמאס עד מבצע "עופרת יצוקה", כיהן בעברו תקופה ארוכה כמורה בבית ספר של אונר"א.

במהלך השנים האחרונות תועדו מקרים שבהם פעילי טרור שיגרו טילים לעבר ישראל מתוך בתי ספר ברצועת עזה המופעלים על-ידי אונר"א, בהנחה שישראל תימנע מפגיעה בילדים. פעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי מצאו מסתור בבתי חולים במחנות הפליטים מסיבה דומה. שימוש כזה במתקני אונר"א אינו יכול להתקיים ללא ידיעתם של עובדי הסוכנות, שהופכת אותה לשותפה לפשע.

תקציב אונר"א - יותר ממיליארד דולר לשנה - מכוסה בעיקר על-ידי ארה"ב ומדינות באירופה. סכום זה אינו משרת את השלום, אלא מנציח את בעיית הפליטים המהווה מכשול לשלום. עצוב לומר שבכך מממנות ארה"ב ומדינות אירופה את המשך מצב המלחמה בין ישראל ובין שכנותיה. במצבן הכלכלי כיום, יכלו ארה"ב ואירופה לעשות שימוש הרבה יותר טוב במיליארד דולרים. מעניין כי העולם כלל אינו דורש ממדינות ערב, ובמיוחד אלו הרובצות על הררי פטרודולרים, לשאת בנטל הכספי הזה.

אונר"א פועלת על-פי קריטריונים שהיא קבעה לעצמה, ללא קשר עם המקובל בעולם לגבי פליטים. דבר זה מוכיח שכל קיומה נובע לא ממצבם ומבעייתם של הפליטים כיום, אלא מסיבות פוליטיות טהורות. העובדה שאין תקדים בעולם שקבוצה אתנית שבה למקום שממנה סולקה או נמלטה, אינה מעלה ואינה מורידה לגבי אונר"א הממשיכה לשפוך תקציבים בינלאומיים להשארתה של בעיית פליטי 1948 ללא פתרון.

במצב תקין ניתן היה לצפות מפליטים המקבלים חינוך מסודר מזה יותר מ-60 שנה, שיפַתחו יכולת מקצועית שתאפשר להם עצמאות כלכלית, כדי שלא יצטרכו לחיות על נדבות של העולם. אלא שהמציאות היא אחרת: ככל שעובר הזמן, עולה מספר צאצאי הפליטים המקבלים חינוך מסודר, אך גם עולה מספר מקבלי הסיוע מאונר"א. האם מישהו שם בבניין האו"ם מודע לפרדוקס הזה?

במקום שאונר"א תשקיע את מאמציה בפתרון בעיית הפליטים על-ידי "סעד ותעסוקה" כפי שמעיד שמה, היא עוסקת בשימור בעיית הפליטים ובהכנתם לשיבה שלא תהיה. כך יוצרת אונר"א מצב שבו הפליטים מתוסכלים ומאוכזבים, ולכן גם נוטים לאלימות ולג'יהאדיזם. כך מוסברת העובדה שמחנות הפליטים משמשים כמאגר הגדול ביותר לפעילי טרור.

אפשר גם אחרת

האו"ם מפעיל מזה עשרות שנים את "הנציבות העליונה לפליטים", UN High Commissioner for Refugees, המטפלת בכל הפליטים בעולם - פליטי מלחמות ואסונות טבע - מלבד אלה המטופלים בידי אונר"א. הכללים הנקוטים בידי נציבות הפליטים שונים לחלוטין מאלו של אונר"א: הפליט יכול ליהנות ממעמד פליט עד 10 שנים, שבמהלכן מניח העולם שבעייתו תיפתר על-ידי שיבה לארצו או מעבר למקום קבוע אחר. השירותים שמקבל הפליט הם מינימליים: מזון, טיפול רפואי בסיסי, הכולל טיפול למניעת מגיפות, ודיור זמני - אוהלים או צריפים. הפליט אינו רשאי להוריש את זכויותיו לצאצאיו אם נולדו במחנה הפליטים, וכל מה שהם יקבלו יהיה כל עוד הוריהם נחשבים לפליטים. המצב הזמני מעודד את הפליטים לשתף פעולה עם הניסיונות לפתור את בעייתם. כלל נוסף הנקוט בידי הנציבות הוא שברגע שהפליט מקבל אזרחות של מדינה, הנציבות מפסיקה לטפל בו, שכן ההנחה היא שהמדינה שנתנה לו אזרחות גם דואגת למחסורו.

מעניין שהנציבות טיפלה בשנים האחרונות גם בפליטים פלשתינים, כאלה שאונר"א סירבה לקבל על עצמה לטפל בהם. היו אלה פלשתינים שחיו בעירק שנים רבות ושירתו את סדאם חוסיין כמורים וכפקידים בממשלו. העם העירקי שנא אותם עקב שיתוף הפעולה שלהם עם הרודן, ובשנת 2003, כאשר הוא סולק מהשלטון, התנכלו להם העירקים והם נמלטו על נפשם לשני מחנות צבא אמריקנים. כמה מאות פלשתינים ניסו להימלט לירדן, אך שלטונות ירדן מנעו מהם מלהיכנס למדינה, והם גרו תקופה ארוכה במחנה אוהלים על יד העיירה רווישד, נקודת הגבול שבין עירק ובין ירדן. קבוצה אחרת של פלשתינים ניסתה להימלט לסוריה, אך גם שם הם נתקלו בסירוב ונשארו ליד הגבול, בעיירה אלקאא'ם.

נציבות האו"ם לפליטים נכנסה לתמונה ולקחה תחת אחריותה את הפלשתינים הללו. בתוך זמן קצר נמצאו מספר מדינות בעולם - בהן אוסטרליה וצ'ילי - שהסכימו לקבל אותם, ובעייתם נפתרה.

בשל סל המשימות שאונר"א ממלאת, הגדול משמעותית ממשימותיה של נציבות האו"ם לפליטים, כוח האדם לפליט שאונר"א מעסיקה גדול פי כמה וכמה ממספר העובדים בנציבות, וחוסר איזון זה מתבטא גם בתקציב של שתי הסוכנויות.

ההחטאה

מאז תקומתה הוכיחה ישראל שהיא יכולה לפתור בעיות של פליטים, שכן בעקבות מלחמת השחרור כרבע מן הערבים שנשארו במדינה היו עקורים, כלומר נאלצו לעזוב את כפריהם ומקומות מגוריהם ולעבור לכפרים אחרים או לשכונות בערים. לדוגמה: תושבי הכפר הערבי צַפוּריה הועברו לנצרת, ועד היום הם גרים בשכונת "חי אלצפאפרה" (שכונת בני צפוריה). חלק מהעקורים קיבלו פיצויים, וחלקם קיבלו בתים ו/או חלקות קרקע חלופיים. כיום אין בעיה של פליטים ערבים במדינת ישראל.

ממשלות ישראל מאז מלחמת ששת הימים, שמאל וימין כאחד, שהחליפו זו את זו בשלטון ב-44 השנים האחרונות, יכלו לפעול לסגירת אונר"א או לפחות לצמצום פעולותיה, כדי לעודד את הפליטים במחנות שביו"ש ובעזה לצאת מהמחנות ולהשתלב בקרב אחיהם הערבים. אילו נקטו ממשלות ישראל צעדים נחרצים לצמצום תפקידי אונר"א, ייתכן שהיינו כיום יכולים להראות לעולם שניתן לקלוט את הפליטים הערבים בחברות הערביות, בדיוק כפי שקלטה ישראל את העקורים בתוך שטח המדינה. אלא שכל ממשלות ישראל לא נקטו שום צעד רציני בכיוון זה. להפך: הן פעלו רק למען המשך השקט לטווח הקצר, ונמנעו במכוון מנקיטת מדיניות שתביא קץ לאונר"א ואיתה לבעיית הפליטים ביהודה, שומרון ועזה.

ישראל יכלה להפעיל את הלובי הפרו-ישראלי בוושינגטון, כדי להביא לצמצום ואף לביטול ההקצבה האמריקנית לאונר"א - פעולה שהייתה מפעילה בהכרח לחץ על הפליטים להשתלב בחברות הערביות. אלא שגם כאן לא נקטה ישראל מדיניות נכונה, והתוצאה היא שכיום אנו עומדים בפני דרישה של כמעט 5 מיליון פליטים רשומים באונר"א לשוב לבתיהם בתוך ישראל. גם אם ישראל לא תיענה לדרישה זו, הערבים יוותרו עליה רק תמורת ויתור ישראלי משמעותי בעניין אחר. ולהזכיר לקצרי הזיכרון: מתווה קלינטון מלפני עשר שנים התבסס על ויתור ישראלי על ירושלים תמורת ויתור פלשתיני על זכות השיבה.

על ישראל לדרוש שאונר"א תוכפף לכללים שעל פיהם פועלת נציבות האו"ם לפליטים, מתוך הנחה - אולי אופטימית מדי - שבאופן זה בעיית הפליטים תיעלם בתוך עשר שנים. גם אם זה לא יקרה, חובה על ישראל לפעול בכיוון, שכן גם מסע של אלפיים מילים מתחיל בצעד אחד.

לאתר מגזין מראה
המאמר מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  16/10/2011   |   עודכן:  16/10/2011
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החטא וההחטאה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
16/10/11 12:29
2
פלא יועץ
16/10/11 13:02
3
למצוא דרך שהעולם
17/10/11 08:20
4
אופיר.ש
18/10/11 06:26
5
יוד יוד
20/10/11 00:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עִיקרה של פרשת 'וזאת הברכה' החותמת את ספר 'דברים' הוא, כמובן, ברכת משה לשניים עשר השבטים. כל שבט זכה לברכתו של משה רבינו (למעט שבט שמעון, שמשה סירב לסלוח לו על חטאו הגדול בפרשת בעל פעור). נשאלת השאלה - מדוע סיכם משה רבינו את הברכות לשבטים במילים "וַיִשְכֹן ישראל בֶּטַח בָּדָד" (דברים לג, כח)?, מהי המשמעות של אותה ברכה מסכמת?, האם היא סותרת את ברכת השבטים בכך שהיא חושפת חזון אחר לעם ישראל?
16/10/2011  |  חננאל ובר  |   מאמרים
מהרגע בו נחטף החייל גלעד שליט, הייתה דממת אלחוט מצד הוריו והמשפחה. התקשורת עטפה אותם בדברי שבח על האצילות והאיפוק שהם נוהגים, על-מנת לא להפריע למאמצי (?) הממשלה דאז.
16/10/2011  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
עסקת שחרור גלעד שליט נדיבה למשפחתו, אך אכזרית לכל העם ולוחמיו תפקידו של נתניהו הוא לעמוד בלחצים, ובכך הכזיב "חנינת" המחבלים היא בזיון לצה"ל ולמשטרה, למערכת המשפט ולמדינה המפכ"ל הקדיח את תבשילו שמישהו ירים את הכפפה וידרוש מתנובה לפצות את הציבור דת ישראל לובשת אלילות וגדולי הרבנים ומנהיגי הדת מחשים
16/10/2011  |  יוסף אליעז  |   מאמרים
בראיון לאחד מכתבי החדשות הישראלים, אמר ראזי חאמד, סגן שר החוץ של ממשלת החמאס בעזה, כי חובה על הפלשתינים לשחרר את כל האסירים והאסירות מבתי הכלא בישראל. הוא הוסיף ואמר כי לרשותם עומדים כל הכלים על-מנת להשיג מטרה זו. מול ה"חובה" הזאת של חמאס לשחרר את כל המרצחים שיושבים כדין בבתי הכלא בישראל, עומדת זכותה של מדינת ישראל להגנה עצמית, לביטחון אזרחיה ולהרתעה. אולם נדמה, כי כל עוד בתי הכלא שלנו מלאים ברוצחים שלהם, הם לא ינוחו הרבה זמן על זרי הדפנה וימשיכו לנצל כל הזדמנות בשביל לרצוח ולחטוף עוד קלפי מיקוח. בידיעה שמאסר עולם בישראל הוא לאו-דווקא כזה, גם האצבע על חגורת הנפץ נהיית קלה יותר.
16/10/2011  |  מיכאל זץ  |   מאמרים
תת-אלוף אביחי רונצקי, לשעבר רב צבאי ראשי של צה"ל, יצא בהצהרה: "כי היה צריך לראות את החייל החטוף גלעד שליט כמת, שלא ניתן להשיבו".
16/10/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il