|   15:07:40
דלג
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
מופז ויחימוביץ'. האם בבחירות הבאות יתמודדו ראש בראש? [צילום: פלאש 90]

מי רוצה בחירות?

בחירתה של שלי יחימוביץ' לראשות העבודה סייעה לנתניהו, אבל לשניים אינטרסים סותרים: הוא רוצה להמשיך, היא רוצה בחירות. ציפי לבני שמתחילה את מושב החורף ברגל שמאל עוד עשויה לחפש בממשלה מקלט מיחימוביץ' וממופז. התוצאה המשוקללת: לא מסתמן איום על הקואליציה במושב שייפתח השבוע
28/10/2011  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות

עם פתיחת מושב החורף ביום שני הקרוב נכנסת ממשלת נתניהו למחצית השנייה של שנתה השלישית. לפי החוק היבש - אמצע הקדנציה. על-פי התקדימים בשני העשורים האחרונים - תחילת ההזדקנות וההתפוררות.

הממשלה האחרונה שהוציאה את ימיה הייתה ממשלת רבין-פרס. גם אז הוקדמו הבחירות, אך אורך חיי הממשלה עדיין היה ארבע שנים. הבחירות נערכו אז ביוני 1992, ועל-פי החוק הן היו אמורות להיערך בפעם הבאה בנובמבר 1996 - אך הוקדמו למאי. הממשלה לא הרוויחה את הבונוס, אבל השלימה קדנציה של ארבע שנים פחות חודש.

מאז לא התקרבה אף ממשלה אל ההישג הזה, כשהשנה השלישית של הקדנציה היא השנה הקריטית במקרה הטוב. בנימין נתניהו היה מתקרב אף הוא אל סף התהום, אלמלא נכנסה לזירה שחקנית חדשה שטרפה את הקלפים: יושבת הראש החדשה של העבודה שלי יחימוביץ'. על-פי סקר דעת קהל שפורסם השבוע בערוץ 2, יחימוביץ' עוקפת את קדימה בחמישה מנדטים ועשויה לאלץ את לבני הנחלשת לחפש מקלט בממשלה.

איציק: השנה היא שנת בחירות
איציק. לוחשת באוזנה של לבני [צילום: פלאש 90]

דליה איציק, לעומת זאת, סבורה שבמושב הזה ייקבע מועד הבחירות הבאות. אין הישגים גדולים לממשלה, אומרת יו"ר סיעת קדימה. כל שותפה קואליציונית תרצה להוכיח שיש לה הישגים ותמשוך לכיוון שלה. המושב יתחיל בשקט וייגמר בצורה הרבה יותר רועשת. לא ייערכו בו הבחירות, אבל ייקבע מועדן.

מי לדעתך יפרוש, ליברמן? אלי ישי?

"זהו מושב די ארוך. אני מעריכה שאם לא יהיו אירועים ביטחוניים קשים, נקבע השנה מועד לבחירות, כנראה על-רקע המחאה החברתית. אבל אי-אפשר לדעת, האג'נדה עוד יכולה להשתנות לביטחונית".

לקדימה הבחירות עכשיו לא טובות. יחימוביץ' עוקפת אתכם בסקרים.

"אני לא כל כך קונה את זה. אני זוכרת את עמיר פרץ כשנבחר לראשות העבודה, עם 30 מנדטים בסקרים". איציק, שפרשה מהעבודה יחד עם פרס ורמון בגלל ניצחונו של פרץ, צופה שחורות ליחימוביץ'. "לא מנצחים בחירות עם סיסמאות. אני מכירה את המפלגה הזאת ואני מכירה גם את אישיותה של שלי".

בעבודה יתחילו עם סכינאות?

"כן. בנוסף, פוליטיקה היא משחק קבוצתי, והיא לא יודעת לעבוד בקבוצה. בשתי ממשלות קיבלה את הכול מהקואליציה והצביעה נגדה".

יחסי הכוחות בין העבודה לקדימה בסקרים לא יאיצו אצלכם את הקדמת הפריימריז?

"קדימה תצטרך לחשוב על הסוגיה. צריך לגמור עם זה בהסכמה. לבחור מועמד או מועמדת ולצאת עם זה החוצה".

את מצדדת ברעיון של פריימריז פתוחים?

"לא. זה רעיון אווילי. אסור לפגוע בזכותם של מתפקדים שקראנו להם להתפקד לבחור את מועמדיהם לראשות המפלגה ולכנסת".

אתם כאופוזיציה לא הצלחתם לכרסם במעמדה ובחוזקה של הממשלה.

"ביבי עשה עבודה טובה - מינה 30 שרים, 9 סגני שרים, ויש לו משמעת. תראי מה קרה עם עסקת שליט. אני תמכתי בעסקה גם קודם, אבל היה חשוב מבחינה אסטרטגית שתירשם התנגדות משמעותית בממשלה. ומה קרה לשרי הליכוד, כולם נהיו אוהבי פשרות? מה קרה לבני בגין? לגלעד ארדן? לישראל כ"ץ?"

אז אתם חסרי אונים?

"במשטר הפרלמנטרי הישראלי אופוזיציה לא מפילה ממשלה. הקואליציה מפילה את עצמה".

אם ישראל ביתנו או שס יפרשו על-רקע מדיני, תיכנסו לממשלה?

"תמכתי בהקמת ממשלת אחדות, אבל עכשיו אין סיבה להיכנס. השנה היא שנת בחירות".

הסערה יכולה להתפתח מבפנים
על פני הדברים, כל אחד מתבטא בהתאם לתפקידו במשחק הפוליטי. אלקין, כיו"ר הקואליציה, אמור לשדר אופטימיות. איציק, כיו"ר הסיעה של מפלגת האופוזיציה המובילה, מבטיחה שהבחירות יוקדמו. עם זאת, המסרים אינם חד-משמעיים.

לפני כחודש-חודש וחצי לא שידר אלקין את הביטחון שהוא משדר היום, וייתכן שאילו היינו עורכים את השיחה אז היה משמיע הערכות שונות. לפני כחודש ניתן היה להבחין בתקשורת הרוסית בסנוניות ראשונות שמבשרות את הקדמת הבחירות - ישראל ביתנו נערכה לקמפיין. לאחרונה השתנה הכיוון. הסיבה - ההתרחשויות במפלגת העבודה.

כפי שטען עמיר פרץ בסיבוב השני של הפריימריז בעבודה, בחירתה של שלי יחימוביץ' סייעה לליכוד. לא משום שיחימוביץ' עובדת עם נתניהו או אצל נתניהו, אלא משום שהיא מכרסמת בכוחה של ציפי לבני. קדימה והעבודה הן כלים שלובים. התחזקותה של העבודה עשויה לפגוע אנושות בקדימה, שבשונה מהעבודה אינה מפלגה עם גרעין קשה של בוחרים משלה. היא חדשה מדי.

לנתניהו חמש שותפות קואליציוניות. שתיים מתוכן יכולות להפיל ממשלה: ישראל ביתנו ושס. גם יהדות התורה עשויה ליצור משבר כולל סביב האינטרסים של המגזר החרדי ולמשוך את שס החוצה, אבל ללא שס היא לא תפיל את הממשלה.

לאלי ישי אין אינטרס לפרוש: האינטרס שלו הוא לייבש את דרעי בחוץ ככל יכולתו. ליברמן היה יכול לפרוש על-רקע מדיני או כלכלי כשבאופק השימוע בעניינו. ביכולתו גם לגרוף קולות מהליכוד. אלא שהיחלשותה של ציפי לבני מקבעת את ישראל ביתנו בקואליציה.

אם ישראל ביתנו תפרוש על-רקע מדיני - למשל, אם ייפתח מו"מ או אם יפונו מאחזים - ללבני אינטרס ברור להצטרף לממשלה. יש לה מקום - תיק החוץ מתפנה - והממשלה עשויה לשמש לה מקלט פוליטי יוצא מן הכלל. היא תימלט גם מיחימוביץ' וגם ממופז. מופז התחזק בשנה האחרונה כשהתמנה ליו"ר ועדת החוץ והביטחון, ועלייתה של יחימוביץ' הוסיפה ושיפרה את מעמדו: קריאתו להקדים את הפריימריז כשלבני הולכת ומאבדת גובה נשמעת הרבה יותר מקובלת מכפי שהייתה בתחילת הקדנציה. אז היא נשמעה פתטית וחסרת סיכוי.

דליה איציק לא תטיח האשמות בלבני מעל דפי העיתון, אבל התמונה ברורה. כיו"ר האופוזיציה לא הצליחה לבני לכרסם בנתניהו. לא יצרה בריתות פוליטיות. על קדימה לדברי איציק להקדים את הפריימריז ולצאת לבוחר עם "מועמד או מועמדת". לאו-דווקא ציפי לבני.

ללבני אינטרס ברור לדחות את הבחירות ככל שאפשר. הזמן עשוי לפגוע בשלי יחימוביץ'. בסקר של ערוץ 2 שנערך השבוע לבני מתרסקת. הליכוד מזנק ל-37 מנדטים, העבודה מגיעה ל-22 וקדימה בראשות לבני מידרדרת ל-17 ח"כים בלבד. אבל זהו צ'ק שללא בחירות אי-אפשר להפקיד בבנק הפוליטי. נכון לעכשיו, יחימוביץ' צריכה לפעול עם סיעה של 8 מנדטים, כשארבעה הם אנשיו של עמיר פרץ, בנימין בן-אליעזר הוא זקן השבט שלא יעבוד תחת אף אחד, על ברוורמן תתקשה לסמוך ואחרון חביב הוא בוז'י הרצוג. זהו מרחב תמרון שאינו משאיר מרחב. ללא בחירות, המפלגה על-פי מסורתה הפוליטית רבת השנים תפתח בניסיונות לחסל את היו"ר. השאלה האם במפלגת העבודה ימצאו לנכון לשחוט תרנגולת שמטילה בסקרים ביצי זהב, תישאר פתוחה.

ציפי לבני מתחילה את מושב החורף כשהיא ברווזה צולעת. מופז גוזל ממנה את הבכורה. בדיון הציבורי סביב עסקת שליט הוא לקח חלק פעיל ומכובד, בעוד לבני הגיבה באיחור ובגמגום ושלי יחימוביץ' מצמידה אותה לקיר.

לא בטוח שאם תמצא לנכון חבריה לסיעה יאפשרו ללבני להיכנס לממשלה, אך התקנון של קדימה עדיין משאיר בידיה סמכויות לא מבוטלות. הכול פתוח, וראש ישראל ביתנו לא צפוי לקחת סיכון ולפרוש כשפרישת מפלגתו לאו-דווקא מפילה את הממשלה.

אגב, לנתניהו וליחימוביץ' יריב משותף - ציפי לבני - אבל אינטרסים סותרים. נתניהו כמובן רוצה להמשיך. יחימוביץ' מעוניינת בהקדמת הבחירות.

אכן, נראה שאלקין צודק - לשותפות הקואליציוניות אין עניין לפרוש. הסערה יכולה להתפתח מבפנים: פינוי מאחזים מאסיבי (שכבר כונה "מיני הינתקות") או מו"מ מדיני הכרוך בוויתורים עשויים לעורר תסיסה במפלגת השלטון, וזו כבר תהיה תסיסה קטלנית. עיין ערך ממשלתו הראשונה של בנימין נתניהו.

אלקין: תסיסה ותו לא
אלקין. מושב תוסס [פלאש 90]

יו"ר הקואליציה זאב אלקין, הקואליציה תעבור את מושב החורף בשלום?

"אני מקווה שכן. בשנה השלישית כל שותפה קואליציונית מושכת את השמיכה לכיוון שלה. אין לי אשליות שנצליח לשמור על העבודה הממושמעת עד גמר הקדנציה, אבל במושב הקרוב לא מסתמנת התפוררות. אני גם לא רואה צורך של השותפים הימניים והלאומיים להקדים את הבחירות".

אתה מתכוון לליברמן ולבית היהודי?

"גם לשס".

יש להם סיבה - בעיית המאחזים טרם נפתרה.

"העניין הזה נותן לי תעסוקה רבה בכובע שלי כיו"ר שדולת ארץ ישראל, ואם לא נצליח זה יאתגר את הקואליציה. אבל יש הרבה דרכים ללחץ. חוץ מזה, אין משמעות לאיום שאתה לא הולך לממש".

אתה לא רואה אף אחת מהשותפות מפרקת את הממשלה? צפוי מושב רגוע?

"צפוי מושב תוסס, אבל לא משתקף איום. הכול כמובן יכול להתפתח. אם התהליך המדיני יתחמם, ברור שזה ישפיע".

במקרה כזה אתה רואה את קדימה מצטרפת לממשלה?

"קשה לראות שהיא נכנסת בלי שתקבל את תיק החוץ. כל השאר פתוח".

ישראל ביתנו נשארת?

"אני מקווה שכן. נכון שאין לה מה לפחד מהבחירות, כי היא המפלגה היחידה ששום כוח חדש לא מאיים עליה..."

מי מאיים על הליכוד?

"דרעי. והשמאל החדש מאיים על קדימה ועל העבודה". אלקין, שהתקרב בשנה האחרונה למנהיגה של ישראל ביתנו, נמנע מלהשמיע הערכות לגבי השפעתם של ההליכים המשפטיים נגד ליברמן על המערכת הפוליטית. "אני לא יכול לתת תחזיות", הוא אומר, "להחלטה של מישהו שבעצמו עדיין לא החליט. אבל המדינה לא צריכה בחירות והימין לא צריך בחירות". את הקרע שלדעתו לא יפרק את הקואליציה אבל יבטיח מושב מתוח הוא מזהה במישור אחר - בין ליברמן לסיעות החרדיות.

"לא נטרלנו את כל המוקשים שבדוח טרכטנברג. הממשלה תצטרך למצוא פתרון שמקובל גם על איווט וגם על החרדים, וזה לא יהיה פשוט".

גפני חוזר ואומר שהשמאל נותן לחרדים יותר מאשר הליכוד.

"הם אומרים את זה מהרגע שבו הממשלה הוקמה. אני לא מודאג מזה".

יש משהו שממנו אתה מודאג?

"אני מודאג מהכול. אני יודע שבפוליטיקה הישראלית יכול לקרות הכול ואני יודע מה זו השנה השלישית של הקדנציה. התפקיד שלי הוא לנטרל את זה עד כמה שאפשר".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  28/10/2011   |   עודכן:  29/10/2011
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דליה איציק   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   ממשלת ישראל / Israel Government   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מי רוצה בחירות?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עטרה שגב קלימי
30/10/11 07:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אנו ברצועת זמן בה הכוכבים תומכים בתהליך קבלת החלטות חשובות בנושא הכלכלי ועוזרים להעריך סיכונים, כך שההצלחה אפשרית. אם עליכם לתכנן תוכניות פרישה או פנסיה, או לערוך שינוי באלה, זה הזמן הנכון. גם תוכניות ושינויים בתיק ההשקעות שלכם כדאי לעשות סמוך לתאריכים 31.10-28.10.
28/10/2011  |  טובה ספרא  |   כתבות
תחת הכותרת "הפתרון הסופי" ולקול צלצול שעונים מעוררים, בשעה 20:00 בדיוק, ברחבת מוזיאון תל אביב, כ-250 פעילי מחאה, ניצולי שואה עם בני משפחותיהם, דור שני ושלישי, פתחו אתמול (ה', 27.10.11), באופן רשמי, את המחאה הנפרדת של ניצולי השואה החיים בחרפה כלכלית.
28/10/2011  |  מחלקה ראשונה  |   כתבות
בחלוף עונות הקיץ והחגים מגיע תור הזהב של התיירות הישראלית לארצות שמעבר לים. חודש נובמבר, הממשמש ובא, הוא הזול והאטרקטיבי ביותר. כל מי שהיה מוכן להתאפק ולא לטוס בעונות הבוערות יוכל ליהנות עכשיו משקט ורוגע, ללא ההו-הא הגדול.
27/10/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
בחירה באורח חיים בריא, הכולל בתוכו תזונה נכונה, משפרת את איזון הסוכרת, מונעת ומפחיתה מאוד את סיבוכיה. הוכח, כי תזונה קשורה כמעט לכל גורמי הסיכון הניתנים לשינוי בסוכרת ומחלות לב, החל מרמות שומנים לא תקינות בדם, יתר לחץ דם ואיזון סוכרת.
27/10/2011  |  איילת נדיב  |   כתבות
בלב קיימת מערכת הולכה חשמלית פנימית השולטת על קצב הלב. כל פעימת לב נוצרת על-ידי התפשטות אות חשמלי מהחלק העליון של הלב עד לחלקו התחתון. מעבר של האות החשמלי, הוא זה שגורם לשריר הלב להתכווץ ולהזרים דם.
27/10/2011  |  ד"ר רון סלע  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il