|   15:07:40
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

לך לך תשע"ב

איך כל זה קשור לאמונה?

כאשר מערכת הביטחון על מסגרותיה השונות עושה כל מאמץ "להגן על הפלשתינים" התוקפים, או לפחות מתגרים ביהודים, ובו-זמנית היא משקיעה המון כוחות במניעת כל אפשרות של התגוננות מיהודים, היא מכריזה בכך על השקפת עולמה שהארץ הזאת שייכת להם ולא לנו, שאנחנו כאן כובשים זרים
04/11/2011  |   נסים ישעיהו   |   כתבות   |   תגובות
מגנים על הפלשתינים התוקפים [צילום: פלאש 90]

כתוב בפרקי אבות (פרק ה'): [ג] עֲשָׂרָה נִסְיוֹנוֹת נִתְנַסָּה אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם וְעָמַד בְּכֻלָּם, לְהוֹדִיעַ כַּמָּה חִבָּתוֹ שֶׁל אַבְרָהָם אָבִינוּ עָלָיו הַשָּׁלוֹם: רבים מכירים את המשנה הזאת כי לומדים אותה כל שנה, אבל דומני כי לא רבים מסבירים לעצמם שכל הנסיונות של אברהם אבינו ובכלל, הן בתחום האמונה. אברהם אבינו מכונה בפי רבותינו 'ראש המאמינים' כי עמד בכל הנסיונות בלי שאמונתו תתרופף חלילה. להפך, העמידה שלו בנסיונות הוכיחה כי הוא מתחזק והולך בעוצמת האמונה, והתורה מעידה על כך בפירוש בסוף הפרשה הבאה, פרשת וירא. לפני כמה שנים דיברנו על תהליך ההתחזקות שלו באמונה וכעת נתבונן באירוע או שנים מאלה שהתורה מספרת לנו עליהם בפרשת השבוע שלנו, פרשת לֶךְ-לְךָ, וננסה להבין את תהליך ההתחזקות שלו באמונה ואולי גם נצליח לזהות את מקומה של האמונה בדרכי הפעולה שבחר אברהם אבינו.

הפרשיה הראשונה בפרשת השבוע מסתיימת בפסוק קצר (בראשית י"ב): [ט] וַיִּסַּע אַבְרָם, הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ הַנֶּגְבָּה. מיד אחר כך מסופר: [י] וַיְהִי רָעָב, בָּאָרֶץ; וַיֵּרֶד אַבְרָם מִצְרַיְמָה לָגוּר שָׁם, כִּי-כָבֵד הָרָעָב בָּאָרֶץ. ברור מן ההקשר שזהו ניסיון נוסף שחווה אברהם אבינו, כאשר מיד כשהוא מגיע לארץ המובטחת, נאלץ להגר ממנה מפני הרעב. גם במצרים הוא חווה מצבים קשים אבל סוף טוב - הכל טוב (פרק י"ג): [א] וַיַּעַל אַבְרָם מִמִּצְרַיִם הוּא וְאִשְׁתּוֹ וְכָל-אֲשֶׁר-לוֹ, וְלוֹט עִמּוֹ--הַנֶּגְבָּה. [ב] וְאַבְרָם, כָּבֵד מְאֹד, בַּמִּקְנֶה, בַּכֶּסֶף וּבַזָּהָב. לענייננו, כאשר הוא מתהלך בארץ, כתוב שהכיוון שלו הוא: הַנֶּגְבָּה וגם כאשר הוא חוזר ממצרים כתוב שהכיוון הוא: הַנֶּגְבָּה. בכל התנ"ך אין עוד הַנֶּגְבָּה, המלה הזאת מופיעה רק כאן. בלשון המקרא מקובל שבמקום ל... המורה את הכיוון - לַנֶגֶב, כותבים ה... הנגבה. אבל לכאורה היה מספיק לכתוב נֶגְבָּה, כמו שכתוב מִצְרַיְמָה, לשם מה תוספת האות ה' בראש המילה?

בתרגומי התורה המלה הזאת מתורגמת לדרומא בשתי הפעמים וכך גם מפרשים הפשטנים כגון רש"י ואבן עזרא. רש"י אומנם מציין שבדרך ממצרים לארץ ישראל כיוון התנועה הוא דוקא לצד צפון, אבל הכוונה היא היא שהלך לדרומה של ארץ ישראל, לחבל ארץ שמכונה 'נגב'. ואמנם, מיד בהמשך כתוב: [ג] וַיֵּלֶךְ, לְמַסָּעָיו, מִנֶּגֶב, וְעַד-בֵּית-אֵל--עַד-הַמָּקוֹם, אֲשֶׁר-הָיָה שָׁם אָהֳלֹה בַּתְּחִלָּה, בֵּין בֵּית-אֵל, וּבֵין הָעָי. כלומר, בפסוק הזה 'נגב' זה בפירוש שמו של חבל ארץ ולא של כיוון. אלא שדוקא כאן ברור לגמרי שמדובר באיזשהו תהליך התקדמות של אברהם אבינו, מִנֶּגֶב וְעַד-בֵּית-אֵל, שגם אם 'נגב' זה סתם כינוי לחבל ארץ או לצד דרום כמוקבל בתנ"ך, הרי ברור שבֵּית-אֵל מבטא מדרגה רוחנית נעלית. וזה גם מובן מהפסוק הבא: [ד] אֶל-מְקוֹם, הַמִּזְבֵּחַ, אֲשֶׁר-עָשָׂה שָׁם, בָּרִאשֹׁנָה; וַיִּקְרָא שָׁם אַבְרָם, בְּשֵׁם ה'.

הרב גינזבורג שליט"א מביא את הזוהר שמפרש את שתי הפעמים שכתוב הַנֶּגְבָּה, כרמות שונות של התקדמות רוחנית. בפעם הראשונה כתוב: "סליק לדרום, ותמן אתקשר כדקא יאות, וסליק לדרגי' דדרום". סליק לדרום עליה ראשונה, אתקשר עליה שניה וסליק לדרגי' דדרום עליה שלישית, לאיזו מדרגה של דרום חדש, שאולי בע"ה נזכה להבין מה זה. הרב מביא את פירושו של ר' לוי יצחק זצ"ל, אביו של כ"ק אדמו"ר מליובאוויץ', המסביר כי פירוש זה של הזוהר מבוסס על העובדה שבפסוק הקצר הזה, חמש מלים בסך-הכל, יש שלושה פעלים: וַיִּסַּע, הָלוֹךְ וְנָסוֹעַ. כל פועל מבטא מדרגה בהתקדמות הרוחנית. את הַנֶּגְבָּה השני מפרש הזוהר בביטויים חדשים: תָּב לאתריה, לדרגא עלאה דאתדבק ביה בקדמיתא; כלומר גם במצרים שמר על דבקותו במדרגה הרוחנית שאליה הגיע לפני שירד לשם. דרגא עלאה דאתאחיד ביה בקדמיתא; ביטוי חדש, התאחדות. אחר כך שוב חוזר על הביטוי אתר דאתדבק ביה בקדמיתא.

עד כאן יש לנו ארבע מדרגות של התקדמות בדרכו של אברהם אבינו, סליק, אתקשר, אתדבק, אתאחיד. רק לקחת את השורש והפירוש מובן, כי זה כמו בעברית. עד כאן ההתקדמות היא אל הנגב, אבל בפסוק האחרון שציטטנו, הוא נע מִנֶּגֶב וְעַד-בֵּית-אֵל. על כך אומר הזוהר שהמדרגה אליה הגיע, הנגב, היא כעת נקודת המוצא שלו בדרך העולה אל בית אל, ומונה חמש מדרגות של התקדמות נוספת: לעלמא עלאה, סתימא, עמיקא, לעילא, עד אין סוף. נו, אז אולי כעת אנחנו מבינים מדוע אברהם אבינו מכונה ראש המאמינים, אבל מה אנחנו אמורים ללמוד מזה ליישום בפועל?

מי שמאמין לא מפחד

בפרק הבא (י"ד) מסופר על מלחמת המלכים, ארבעה מלכים שבאו מהצפון תקפו וגברו על חמישה מלכים שהיו בארץ כנען. התורה מספרת שעוד לפני המערכה העיקרית, המלחמה להכנעת סדום ועמורה שמרדו בהם, הם השתעשעו בהחרבת כל מי שנקרה בדרכם: (...) וַיַּכּוּ אֶת-רְפָאִים בְּעַשְׁתְּרֹת קַרְנַיִם, וְאֶת-הַזּוּזִים בְּהָם; וְאֵת, הָאֵימִים, בְּשָׁוֵה, קִרְיָתָיִם. [ו] וְאֶת-הַחֹרִי, בְּהַרְרָם שֵׂעִיר (...) וַיַּכּוּ, אֶת-כָּל-שְׂדֵה הָעֲמָלֵקִי--וְגַם, אֶת-הָאֱמֹרִי, הַיֹּשֵׁב, בְּחַצְצֹן תָּמָר. רק אחר כך התפנו לטפל במורדים. המלחמה נסתימה בנצחונם המוחץ של התוקפים והם כמובן לקחו שבויים: [יב] וַיִּקְחוּ אֶת-לוֹט וְאֶת-רְכֻשׁוֹ בֶּן-אֲחִי אַבְרָם, וַיֵּלֵכוּ; וְהוּא יֹשֵׁב, בִּסְדֹם. אברם ישב הרחק מסדום ולא היה מודע לכל ההתרחשות הזאת. [יג] וַיָּבֹא, הַפָּלִיט, וַיַּגֵּד, לְאַבְרָם הָעִבְרִי; וְהוּא שֹׁכֵן בְּאֵלֹנֵי מַמְרֵא הָאֱמֹרִי, אֲחִי אֶשְׁכֹּל וַאֲחִי עָנֵר, וְהֵם, בַּעֲלֵי בְרִית-אַבְרָם.

מי היה הַפָּלִיט ומה היה האינטרס שלו להגיע עד אברם ולספר לו? (רש"י): זה עוג שפלט מן המלחמה; והוא שכתוב (דברים ג'): [יא] כִּי רַק-עוֹג מֶלֶךְ הַבָּשָׁן, נִשְׁאַר מִיֶּתֶר הָרְפָאִים (...) וזהו נִשְׁאַר, שלא הרגוהו אמרפל וחבריו כשהכו הרפאים בעשתרות קרנים. ומתכוין שיהרג אברם וישא את שרה: רש"י מביא את הדברים מן המדרשים, אבל צריכים לנסות להבין מה הולך פה. מילא שאומרים שהתכוון לקחת את שרה אחרי שאברהם יפול במלחמה נגד המלכים, כי איזה אינטרס אחר כבר יכול להיות לו לרוץ עד אברהם לספר לו שאחיינו נשבה?! אבל מה גרם לו לחשוב שאברהם יצא למלחמה שנראית מלכתחילה חסרת כל סיכוי? הוא עצמו, הפליט, היה מהרפאים, ענקים שרק המראה שלהם הפיל אימה על רואיהם, ובכל זאת ניגפו בפני אותם מלכים, אז למה חשב שאברהם יצא למלחמה כזאת חסרת סיכוי?

אומר כ"ק הרבי מליובאוויץ', המפתח לתשובה נמצא באותו מדרש שממנו מצטט רש"י. שם (מדרש רבה) כתוב: ולמה נקרא שמו עוג, שבא ומצא את אברם יושב ועוסק במצות עוגות. המצות מכונות מיכלא דמהימנותא והן מבטאות אמונה שלמעלה מהשכל. מכאן הסיק עוג שכדי להציל את לוט, אברהם יצא למלחמה מתוך מסירות נפש, פעולה שאין לה שום מקום מצד השכל. ואכן צדק עוג; הוא צדק בכך שעל-פי שכל, לאברהם לא היה שום סיכוי נגד אותם ארבעה מלכים שהיו מגובים בצבא מספיק חזק כדי להכות את חמשת הערים, סדום והסמוכות לה, והוא גם צדק בהערכתו שאברהם יצא למלחמה למרות שעל-פי שכל אין לו שום סיכוי. אבל הוא טעה בהערכה שאברהם יפול במלחמה. אברהם ניצח והשיב את השבויים ואת הרכוש, כמסופר בפרשת השבוע.

אפשר להמשיך לדון בדמותו של אברהם אבינו ומאד מתחשק לעשות זאת, כי זה פשוט תענוג. אבל יש גם אקטואליה שצריכים להתייחס אליה למרות שהחלק הזה רחוק מאד מלהיות מענג. דומני כי שתי רשימות בענייני אקטואליה שראיתי היום, מבטאות היטב את ההרגשה הכללית לגבי המתחולל אצלנו. מדובר בשתי תופעות בולטות שלענ"ד שורשן נעוץ בהינתקות שלנו מדרכו של אברהם אבינו, דרך האמונה. האחת דנה בהתנהלותה של המשטרה כלפי אזרח תמים, באלימות קשה וחסרת כל הצדקה והאחרת דנה בהתנהלותו של האיש המופקד על בטחון המדינה, שלמעשה מפקיר את הביטחון בכך שהוא מונע מצה"ל מהלך התקפי לניטרול משגרי הרקטות בדרום הארץ. ודומה ששתי התופעות כרוכות זו בזו, ניזונות זו מזו, ושתיהן גם יחד משקפות אבדן מוחלט של אמונה בבעלותנו על הארץ שניתנה לאברהם אבינו, ראש המאמינים.

כי כאשר מערכת הביטחון על מסגרותיה השונות עושה כל מאמץ "להגן על הפלשתינים" התוקפים, או לפחות מתגרים ביהודים, ובו-זמנית היא משקיעה המון כוחות במניעת כל אפשרות של התגוננות מיהודים, היא מכריזה בכך על השקפת עולמה שהארץ הזאת שייכת להם לא לנו, שאנחנו כאן כובשים זרים. וככובשים, עלינו להבין ללבם הנדכא של הכבושים ו"להכיל" את מחאותיהם, לפחות כל עוד לא הגיעו לכדי שפך דם ממש. ועל בסיס אותה השקפת עולם התאבדותית אפשר להסביר גם את החרבת בתי היהודים וכו' וכו'. וכאשר העולם מתהפך עד כדי כך שהאחים מוצגים כאויבים והאויבים האמיתיים מוצגים כקרבנות, מה הפלא שהמשטרה לזרועותיה השונות מסתאבת והולכת וכבודו של אדם, כל אדם, אינו נחשב בעיניה לכלום?! נו, מציאות לא נעימה, נותר רק לייחל להבטחה שמביא לנו הנביא (ישעיהו מ') בהפטרת השבוע: [יד] אַל-תִּירְאִי תּוֹלַעַת יַעֲקֹב, מְתֵי יִשְׂרָאֵל; אֲנִי עֲזַרְתִּיךְ נְאֻם-ה', וְגֹאֲלֵךְ קְדוֹשׁ יִשְׂרָאֵל.

תאריך:  04/11/2011   |   עודכן:  06/11/2011
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
איך כל זה קשור לאמונה?
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
4/11/11 15:05
2
םםם
6/11/11 08:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בשקט-בשקט, בחסות הדיון בדוח טרכטנברג, העבירה הממשלה את מינויו של יוסף שגאל לשגרירנו החדש בבלארוס. בכך מצטרף שגאל לסדרת מינויים פוליטיים של אנשי תקשורת רוסית בישראל, שממנה אביגדור ליברמן לתפקידי ייצוג דיפלומטי במדינות חבר העמים.
04/11/2011  |  פזית רבינא  |   כתבות
עד שנשא מחמוד עבאס את נאומו בפני העצרת הכללית של האו"ם ב-23 בספטמבר 2011, היה מעט מסתורין בנוגע לפנייתה של המדינה הפלשתינית להתקבל כחברה בארגון. זאת מכיוון שעבאס לא הכריז על מדינה לפני פנייתו לאו"ם, ולא ברור כיצד מדינה שלא הוכרזה מבקשת להיות חברה בו. אלא שעבאס סיפק את התשובה לשאלה זו: המדינה הפלשתינית היא זו שעליה הכריז ערפאת באלג'יר ב-15 בנובמבר 1988.
03/11/2011  |  ד"ר עמנואל נבון  |   כתבות
תל אביב זרועה עשרות בתי קפה ומסעדות שצמחו להם בכל פינה, בכול שכונה, בכל סגנון. בתי קפה ומסעדות באווירה ביתית ישנה, בעיצוב פוסט מודרני עכשווי, בסגנון בנאלי ושגרתי עם אוסף של רהיטים יד שלישית, או עם הברקות עיצוביות משולבות בזכוכית, עץ, פלדה, פלסטיק. יש מקומות בהשראת טוסקנה, ירושלים, הישוב הישן, אקלקטי ומה לא. בתי הקפה המסעדות הם חלק מהאופי התל אביבי, עיר ללא הפסקה לחוף הים תיכון, עיר רעבה, סקרנית ותוססת. פשוט אי-אפשר לתאר את העיר ללא מסעדותיה ובתי הקפה שלה, המאפים שלה, הקפה והמשקאות מכול סוג, סוגי מטבחים ממאה מדינות שונות עם ובלי יומרות, הקהל המגוון, האווירה של מול הים או של שכונה חבויה.
03/11/2011  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
בשר ההודו הוא מזון בעל ערך תזונתי גבוה: הוא מכיל כמות גדולה של חלבון, ומצד שני דל יחסית בשומן. יש בו מגוון ויטמינים ומינרלים הנחוצים לבריאות. אכילת מנת בשר הודו, כ-100 גרם, תספק כמחצית מקצובת החלבון והאבץ היומית לגברים, כשליש מקצובת החלבון וכ-70% מקצובת הסלניום.
03/11/2011  |  ד"ר איילת הררי  |   כתבות
אם דודו ארז היה מספר לכם שפעם, לא מזמן, הוא היה עורך דין - לא כזה שסתם למד משפטים למען ההשכלה או הרזומה, אלא אשכרה עורך דין פעיל במחלקה הפלילית של פרקליטות מחוז תל אביב - סביר להניח שהייתם חושבים שזו עוד אחת מהבדיחות שלו. דודו ארז יושב ומתעסק בפלפולים משפטיים ובתיקים פליליים של עבריינות סמים ונוער? בלי גסויות, פלוצים ושחר חסון?
03/11/2011  |  ניב שטנדל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il