|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

דרשת השבת - פרשת וַיֵּרָא

אדם נמדד לפי מידת עמידתו ומוערך לפי ערך מידותיו כשעמידתו איתנה ומידותיו טובות, שתיקתו אומרת הכל
11/11/2011  |   אברהם הללי   |   מאמרים   |   תגובות
עושה האמת מפני שהיא אמת

הקב"ה עונה לאבימלך בחלום: אמת שלא דימית מתחלה לחטוא, אבל נקיון כפים אין כאן


שְׁלִיחִים
נִצְבּוּ שְׁלִיחִים לְבַשֵּׂר בְּשׂוֹרוֹת
וְבִשְּׂרוּ: בִּסְדוֹם יְכֻבּוּ הַמְּאוֹרוֹת
כִּי אַנְשֵׁי סְדוֹם רָעִים וְחַטָּאִים
וְאֵין בָּהֶם אֶחַד שֶׁמַּעֲשָׂיו נָאִים

בִּשְּׁרוּ הַשְּׁלִיחִים עוֹד בְּשׂוֹרָה
וְהִחְזִירוּ בָּהּ תִּקְוָה לְאִמֶּנוּ שָׁרָה
וּלְאָבִינוּ אַבְרָהַם כִּי בָּאֵל דָּבַק
וְהָאֵל הֵקִים לוֹ זֶרַע בַּבֶּן בְיִצְחַק

אָז לָמָּה זֶה צָחֲקָה שָׂרָה נִשְׂאַל
כּלְוּם נִבְצַר דּבָר זֶה מִיּוֹשֵׁב עָל
וּמַה נוֹרָא לַהֲפוֹךְ עֲקָרָה פּוֹרָה
וּמִשָּׁרָה הָעֲקָרָה אֶת עַמּוֹ יִבְרָא


אהבת ה' היא ביסוד האמונה

שלושת עוברי האורח שניצבו על אברהם בחום היום ביושבו בפתח אָהֳלוֹ, היו אלה שליחי השם, מלאכים היו שבאו כל אחד לבשר בשורה אחת. הבשורות הובאו לאברהם המוגדר "אוהב אלהים" ואלהים אהבו כי בא לבקר אותו אחרי שלושה ימים מברית המילה שעשה לעצמו. הביטוי אוהב אלהים או אוהבו ננכר בישעיהו כאשר ישעיהו פונה אל העם וקורא באזניו את הדברים האלה: ואתה ישראל עבדי יעקב אשר בחרתיך, זרע אברהם אֹהֲבִי. (מא/ח) הרמב"ם במשנה תורה מסביר את משמעות המושג אהבת-ה' ואומר כי אוהב-ה' זה שעובד מאהבה, עוסק בתורה ובמצוות והולך בנתיבות החכמה, לא מפני דבר בעולם, לא מפני יראת הרעה ולא כדי לִירַשׁ מאומה, אלא עושה האמת מפני שהיא אמת, וסוף הטובה לבוא בגללה. זו הייתה מעלתו של אברהם אבינו , שקראו הקדוש ברוך-הוא "אוהבי" לפי שלא עבד אלא מאהבה, על כן נאמר בתורת משה ואהבת את ה' אלהיך (דברים ו/ה). דברים אלה מביאים אותנו להכרה שצריך לעשות טוב, לא על-מנת לקבל פרס, אלא מאהבה ובהכרה שהאהבה - אהבת ה' היא בסיס האמונה בעם ישראל. לכן עשית כל מעשה לטובת הזולת והכלל מאהבה מקימת את הכלל כי אהבת ה' היא ביסוד האמונה. נכון לאמר גם כי לא רק באהבת השם עסקינן אלא גם באהבת הבריות ובעשיה הכל מאהבה.

אברהם החריש לאלהים ואלהים החריש לאברהם

הקב"ה אמר לאברהם : כי ביצחק יקרא לך זרע (כא/יב) ומיד לאחר מכן אמר הקב"ה לאברהם: קח-נא את בנך את יחידך אשר אהבת את יצחק... והעלהו שם לעולה... (כב/ב) ואברהם שתק ולא אמר לאלהים : איך זה דבר העלאתו לעולה, עולה בקנה אחד עם דבריך, "כי ביצחק יקרא לי זרע" ? . כיון שכך נהג אברהם והחריש. הקב"ה החריש לאברהם כאשר אמר לקב"ה בקשר לסדום: חלילה לך מעשות כדבר הזה .(יח/כה) נקט לשון מצוה, אך הקב"ה החריש ושתק לו. זאת כדי שלא יאמרו בני אדם, אף אנו מדברים כך (כמו אברהם) עם הקב"ה והוא שותק לנו. אמר הקב"ה לאו אתכם לא אחריש בַּדָּיו (איוב מא/ד) אלא רק לאברהם אני אחריש , כי הוא החריש לי כשצויתי עליו להעלות את בנו יצחק לעולה. ובהמשך אמר אברהם לקב"ה כטוען בפניו: האף תספה צדיק עם רשע.(יח/כג) או את הדברים האלה שאמר אברהם לקב"ה כטוען: הֲשֹׁפֵט כל-הארץ לא יעשה משפט. (יח/כה) דברים אלה נשמעים קשים ביותר, בעוד אנחנו נזהרים בדברנו אל הקב"ה ובהזכירנו את שמו . דבר זה מעיד על אהבת אלהים את אברהם , שהוא אשר גִּלָּה את הקב"ה והביא את קיומו של האלהים לעולם כולו, בראש ובראשונה לבנו יצחק ולבן בנו ליעקב הוא ישראל, ובניו בני ישראל. דבר "האמונה" מופיע בתורה תחת "יראת אלהים" או "אהבת ה'" . כי משמעות המלה אמונה בתורה היא, אמת ,כגון: "אמת ואמונה כל זאת עלינו".

העמידה בניסיון

למדנו מיד עם הזכרת שמו של אברהם בסוף פרשת נח , כי אדם זה שמצא חן בעיני הקב"ה והעדיפו על ילדיו תרח האחרים , כי הוא עומד להתנסות בניסיון ראשון אחד מעשרת הנסיונות שהתנסה בהם אברהם בחייו. הנסיונות הם מעין דרך בחינה של יכולת העמידה של העומד להתנסות. אם הוא עומד בניסיון , סימן שנתן לסמוך עליו וכי אמונתו במי שמנסה אותו חזקה ואיתנה. הקב"ה כאן מבקש לבחון את כוח אמונתו של אברהם באלהים שזה עתה גילה את קיומו והשמיד כל הפסלים ששמשו את אביו ומשפחתו ורבים היו עובדי אלילים אלה. הניסיון הראשון של אברהם מתחיל בפרשת לך לך מארצך וממולדתך. אלהים מצוה על אברהם להנתק הינתקות מוחלטת לא רק מארצו וממולדתו אלא גם מאביו ואמו שכה כִּבֵּד ואהב. אבל הם היו עובדי עבודה זרה וזה לא עולה בקנה אחד עם אמונתו באלהי השמים. והנה מיד לאחר שעמד בניסיון הראשון והלך לארץ זרה לו , מצא את עצמו ועמד להשאר ערירי ללא ילדים , הוא נדרש לעמוד בניסיון השני והקשה ביותר היא עקדת יצחק . כלומר לשחוט את יצחק כעולה. בן שנולד לו ולשרה בערוב ימיהם. ואכן אברהם עמד בניסיון ולא פצה פה ולא רטן כאשר הייתה לו סיבה טובה לטעון נגד העלאת יצחק לעולה, כי ממנו כאמור עתיד לצאת מולידו של עם ישראל יעקב. דברינו על שאלה הנסיונות הם מעבירים אותנו הישר לאיוב. שגם אותו נסה האלהים על כוח אמונתו. גם כאן איוב קבל את הגזרה ושתק. אולם אשתו דחקה בו של א לקבל את הגזרה אשר בעצם נגזרה על צדיק ואמרה לו : ברך (בלשון שגי נהור קלל) אלהים וָמֻת.(איוב ב/ט) איוב ענה לאשתו ואמר לה : כְּדַבֵּר אחת הנבלות תֶּדַבֶּרִי (איוב ב/י) והוסיף לאמר לה בכעס : גם את הטוב מאת האלהים נקבל ואת הרע לא נקבל? (איוב ב/י) בכך הוכיח איוב כמו אברהם כי אמונתו באלהים כה חזקה, ששום סבל או קושי לא יזיז אותם ממנה. הנה בפרשה שלנו אברהם עמד בניסיון הראשון כשאלהים בקש להנתק מארצו וממשפחתו ומאביו ואמו וצוה עליו ללכת אל הארץ אשר הקב"ה יראה לו אותה ויחפוץ לתת לו אותה - היא ארץ כנען. מיד לאחר ניסיון ראשון זה מנסה אותו האלהים בפרשת וירא בניסיון שני קשה לאין שיעור מן הניסיון הראשון. הפעם מבקש הקב"ה ממנו להנתק מבנו יצחק אשר אהבו ונפשו ונפש אמו שרה קשורות בנפשו. גם כאן אברהם עמד בניסיון ויצא לעשות את אשר צוהו אלהים לעשות ללא אומר ודברים. והנה נדמה כי אלהים עצמו לא רצה להתנסות בכך בגלל עָצְמַת המעשה ולכן בטל את גזרתו והציל את יצחק משחיטה על די אביו.

הֲגוֹי גם צדיק תַּהֲרֹג

שוב אנו רואים כי אברהם עזב הפעם את המקום בו ישב בארץ כנען ועבר לגור בִּגְרָר בארץ פלשתים, שבהמָלַךְ אבימלך שנאמר: ויגר אברהם בארץ פלשתים ימים רבים.(כא/לד). כאן אברהם עצמו אומר לתושבי גרר כי שרה היא אחותו וכך נאמר: ויאמר אברהם אל (המלה אל כאן במשמעות על) שרה אשתו אחותי היא. כשהדבר נודע לאבימלך כי שרה אחות אברהם,אבימלך מלך גרר שלח לקחת את שרה אליו כפי שעשה פרעה במצרים. אלא כאן אלהים התגלה אל אבימלך בחלומו ואמר לו: הנך מֻת על האשה אשר לקחת והיא בְּעֻלַת בָּעַל .(כ/ג) . כאן אנו רואים דו שיח בין אבימלך לבין האלהים שראהו בחלומו ודבר הוא כְּדַבֵּר אברהם אליו: הגוי עם צדיק תַּהֲרֹג.(כ/ד) וכך מתאר רש"י את הדו שיח שהתנהל בין אבימלך והקב"ה בחלומו של אבימלך באמרו: (כאן מתחיל בדו שיח אבימלך אל הקב"ה) אף אם (הגוי) צדיק תהרגנו , שֶׁמָּא כך דרכך לאבד הָאֻמּוֹת חִנָּם? כך עשית לדור המבול ולדור הפלגה . אף אני אומר כי הֲרַגְתָּם על לא דבר, כמו שאתה אומר לְהָרְגֵּנִי . הלא אני בְּתָם-לבבי פעלתי .לא התכונתי לחטוא -נקי אני מן החטא שלא נגעתי בה (בשרה) . הקב"ה עונה לאבימלך בחלום: אמת שלא דימית מתחלה לחטוא , אבל נקיון כפים אין כאן. לא ממך היה שלא נגעת בה (בשרה) אלא חשכתי (מנעתי) אני ממך מֵחָטֹא. אחרי דו שיח זה, נסה אברהם להסביר כי הוא בעצם לא דבר שקר באמרו כי שרה אחותו ומבהיר: אחותי בת אבי היא אך לא בת אמי. רש"י מבהיר ומוסיף: ואם תאמר הלא היא (שרה) בת אחיו הייתה . בני בנים הרי הם כבנים והרי היא בתו של תרח אך לא בת אמו כי הרן אחי אברהם היה מאם אחרת. כאן אברהם משתמש בביטוי "התעו" אֹתִי אלהים מבית אבי וכו'.. כלומר הוליכו אותי, רש"י מבהיר כי מדובר בצו האלהים שצוה את אברהם לך לך מארצך ... הרי זאת לא התעיה , אלא בא לאמר לך כי כל הגולה ממקומו ואינו יושב ישיבת קבע קרוי תועה, כי על כן כל הגולה מן הארץ מרצון הוא בבחינת תועה דרך.

לְכֹל חָלוֹם יֵשׁ פִּשְׁרוּ
תָּלוּי בָּחוֹלֵם וּבְיָשְׁרוֹ
קוּם עֲשֵׂה וְאַל תַחֲלוֹם
אֵין חָלוֹם תַּחַת שָׁלוֹם

אָנוּ חוֹלְמִים וְלוֹחֲמִים
וְיֵשׁ מַשְׁגִּיחַ בַּמְּרוֹמִים
נָשִׂים יַהֲבֶנוּ בָאֱמוּנָה
בְּצֵרוּף חָכְמָה וּתְבוּנָה

לְבַל שׁוּב נִתְעֶה וְלִגְלוֹת
וְאֶת כֹחֶנוּ בָּהֶבֶל לְכַלּוֹת
ומְזִמוֹת לֹא נוּכַל לְגַלּוֹת
וְנֵאָלֵץ פְּנֵי רָשָׁע לְחַלּוֹת

תאריך:  11/11/2011   |   עודכן:  11/11/2011
אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא חלפה יממה מאז החלטתו הצודקת (גם חוקתית ומשפטית...) של שר הדתות- הרב יעקב מרגי, לבטל את רישום הנישואין של "רבני" צוהר וה"פוטש" האנטי דתי קפץ עליו מכל הכיוונים ואילו גם שפני שס אילצוהו לחזור , ואילו שפני "יהדות התורה" כמו תמיד החרישו, בדומה לשלושת הקופים. אפילו "חוק" חדש - לטובת הצוהריסטים נולד ובינתיים, לא להאמין ב"מדינת חוק", ביקשו- הורו לרב מרגי ל"העלים עיניים" מאי כיבוד החוק הנוכחי מצד סתיו וחבריו! אפילו ב"רפובליקת בננות" לא היו מעז הממשל לבקש משר לעבור על החוק בגלוי ולצטט זאת לתקשורת!
11/11/2011  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
בעוד הפשע גואה ואין יום או שעה ללא אירוע עברייני תקשורתי, מצב שהפך לנורמה בעולם ה"שפוי" בכלל וגם בישראל בפרט, נשאלת השאלה מדוע כל הליך חקירתו ושפיטתו של הנשיא לשעבר משה קצב, נעשתה כפי שנעשתה? האם לעבריין שאינו מקושר היה מתאפשר משפט דה לוקס? האם חשוד בעבירות שונות משוחרר לביתו? או לרוב מוחזק במרתפי בתי המעצר אשר אינם מתאימים לחיות ובטח שלא לבני אדם? האם כל הליך החקירה בכלל היה מתקיים לולא טעותו של מר קצב בבואו להתלונן, כי חשב שהחוק לצידו?
11/11/2011  |  איתי יהל  |   מאמרים
אבו מאזן הדגיש בנאומו את "הכיבוש בן 63 השנים" מ-1948, המככב בספרי הלימוד של הרשות הפלשתינית. אבו מאזן ציין שהסמכות הפלשתינית הגבוהה ביותר היא אש"פ, שנוסד ב-1964 - שלוש שנים לפני מלחמת 1967 ולפני הקמת התנחלויות יו"ש הנוכחיות. אבו מאזן אף שלל שורשים יהודיים בין הירדן לבין הים התיכון.
11/11/2011  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
איש ציבור צריך להיות בעל מידה רבה של חוצפה והעזה כדי להחזיק את המדינה בגרונה ואת אזרחיה כבני ערובה כאשר הוא פועל מתוך אינטרסים אישיים ופוליטיים שקופים ללא התחשבות בנזק הכלכלי הכבד למשק ולפגיעה הקשה במיליוני אנשים.
11/11/2011  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
אתמול געשה הכנסת כדי להוקיע את מבצעי 'תג מחיר' בישיבה מיוחדת לזכרו של רבין הי"ד.
11/11/2011  |  הלל ויס  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
מירב ארד
מירב ארד
חופשת החג מתקרבת בצעדי ענק, ועל רקע חוסר הוודאות יש מי שעדיין לא החליטו סופית על תוכניות לחופש    עבור המתלבטים בדקנו מחירים של חבילות נופש מובחרות מעבר לים
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il