|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות

הבלקן זה כאן

ישראל מצטרפת כעת, כצלע שלישית, לרומן המלבלב בין סרביה ואזרבייג'ן, שתי מדינות הנלחמות בבדלנות. אבל עוד משהו משותף לנו ולהן: הרעב לאנרגיה. מפת הצינורות שבין הקווקז, הבלקן ואירופה משתנה - והפלשתינים נותרו הרחק מאחור
21/11/2011  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
חיידר אלייב. הנשיא המיתולוגי [צילום: AP]

מטעמים מההימנעות
ליברמן הצליח כביכול להבטיח את הימנעות בוסניה בהצבעה באו"ם בנושא ההכרה בפלשתין. בישראל עשו מההישג הזה מטעמים – אך האמת הפשוטה היא שמלכתחילה לא היה שום סיכוי שהסרבים היו תומכים בפלשתינים

לפעמים סימנים קטנים בשטח מעידים על תהליכי עומק גדולים. אחרי תקופה ממושכת של היעדרות, חזרתי לביקור בבלגרד, בירת סרביה. טיילתי לאִטי לאורך 'בוליבר רבולוציה', שבינתיים הפכה לשדרות 'המלכה אלכסנדרה', וצפיתי ברוח הסתיו מערסלת שלל עלים בצבעי שלכת. הכול נראה מוכר ואהוב למעט פסל ענק שצץ פתאום בפארק בשולי השדרה.

מה זה, תהיתי באוזני בן לוויתי לטיול. מה, לא שמעת, תהה בחזרה, זה הפסל המזמר של גיידר אלייב, הדיקטטור מאזרבייג'ן. יש לזה קשר לאירוויזיון? שאלתי. יכול להיות, השיב, אבל הסיפור הרבה יותר עמוק.

כן, הוא אמר. בתחרות האירוויזיון האחרונה, שנערכה בבלגרד, זכתה אזרבייג'ן במקום הראשון, ועל-פי מסורת התחרות ייערך הסיבוב הבא בבאקו, בירת הנפט והתככים של הקווקז. נפט הוא שם המשחק; נפט ופוליטיקה. אבל הסיפור האמיתי מתחיל הרבה קודם.

ביוני האחרון הגיע נשיא אזרבייג'ן, אילהם אלייב, לביקור בבלגרד. אילהם הוא בנו של גיידר אלייב, הנשיא המיתולוגי של אזרבייג'ן. ערב בואו של אילהם לבלגרד תרמו האזרים העשירים סכום נאה של שלושה מיליון דולר לשיקום הפארק העירוני של בלגרד. היה להם רק תנאי נלווה קטנטן: שהתרומה תלווה בהצבת פסל ענק של אבי האומה, גיידר אלייב, במרכז הפארק. הסרבים חטפו את ההצעה, מה גם שהעסקה כללה תרומת פסל נוסף בגובה זהה של הסופר הסרבי הידוע מילוראד פאביץ', מחבר 'מילון הכוזרים' המפורסם.

האזרים רואים בעצמם צאצאי העם הכוזרי, וכמו בספרו של פאביץ', גם במציאות העלילה משתרעת במרחב שבין הקווקז לבלקן ובין קונסטנטינופול לתל אביב. "היחסים בינינו עלו למדרגת דיאלוג אסטרטגי", הסביר האורח האזרי, ואילו המארח, נשיא סרביה, פירט: לשתי מדינותינו, סרביה ואזרבייג'ן, יש בעיה משותפת של בדלנות. אזרבייג'ן תומכת בסרביה במאבקה לשלמות טריטוריאלית בשאלת קוסובו, ואילו סרביה תומכת באזרבייג'ן במאבקה נגד הבדלנות הארמנית בחבל נגורנו-קרבך.

מדינה-אחות או מדינה פחות?

מעדיפים אינטרס כלכלי
הפלשתינים הבטיחו לסרבים להימנע מהכרה בעצמאות קוסובו. אירוני. אפילו מאוד. ייתכן שאבו-מאזן ומקורביו, שיש להם בסרביה הרבה אינטרסים עסקיים – העדיפו את האינטרס הכלכלי על פני ההזדהות עם הדרישה לעצמאות של האלבנים בקוסובו

כל זה התרחש, כאמור, ביוני האחרון. באותו שלב, לכאורה ללא קשר, החלו הפלשתינים לחמם מנועים בשאלת ההצבעה באו"ם. אבו-מאזן איים להעלות "הצעה חד-צדדית לעצמאות פלשתין" בעצרת הכללית של האו"ם, ובישראל החלו להיערך לקראת "ספטמבר האיום". שר החוץ הפלשתיני, ריאד אל-מלכי, עשה כבר אז את החישוב באוזני עיתונאים, ולפיו לפלשתינים תהיה תמיכה במועצת הביטחון מצד רוסיה, סין, הודו, דרום-אפריקה, ברזיל, לבנון, ניגריה וגאבון.

אך כדי להשיג את הרוב הדרוש, החלו הפלשתינים במלאכת שידול מול שתי מדינות נוספות: קולומביה ובוסניה. קולומביה נפלה די מהר מהמשוואה, לאחר שנשיאה הסביר לאבו-מאזן שתמיכתו במדינה פלשתינית תלויה בהכרה משותפת ישראלית-פלשתינית. אולם הפלשתינים לא התייאשו. הם היו משוכנעים שההצבעה של בוסניה, המדינה התשיעית הדרושה לרוב במועצת הביטחון, פשוט מונחת בכיסם.

היו להם סיבות טובות לחשוב כך. בוסניה היא מדינה אירופית קטנה עם אוכלוסיה בעלת רוב מוסלמי גדול שזה מקרוב זכתה בעצמאות. מי אם לא בוסניה תצביע למען מדינה-אחות כמו פלשתין? אולם הפלשתינים טעו. מה זה טעו, בענק. בבוסניה, שבה דרים בוסנים-מוסלמים, סרבים-אורתודוכסים וקרואטים-קתולים בכפיפה אחת – החלטות בענייני מדיניות חוץ מתקבלות פה-אחד. בכל מקרה שהצדדים לא מסכימים, וזה מה שקורה שם בדרך כלל, החוקה הבוסנית מחייבת אותה להימנע בהצבעה באו"ם.

וזה בדיוק מה שקרה. לאחרונה, כאשר שר החוץ אביגדור ליברמן קפץ לביקור בבוסניה, הוא נפגש עם חברי הנשיאות המייצגים את שלושת הפלגים במדינה כדי להציג את עמדתה של ישראל. כצפוי, הנציג הסרבי בנשיאות הבטיח כי הרפובליקה סרפסקה (שמייצגת את הפלג הסרבי) תתנגד לבקשה הפלשתינית, מה שכאמור מבטיח את הימנעות בוסניה כולה בהצבעה באו"ם.

בישראל עשו מההישג בבוסניה מטעמים. עמדתו של הפלג הסרבי יוחסה ליחסים האישיים המיוחדים בין ליברמן לבין מילוראד דודיק, נשיא הרפובליקה סרפסקה. אבל האמת הפשוטה היא שמלכתחילה לא היה שום סיכוי שבעולם שהסרבים בבוסניה היו מציגים עמדה אחרת. סרפסקה מהווה אומנם חלק מבוסניה, אך בפועל מחוברת בטבורה לאומת האם - סרביה. וכאמור, הנושא המרכזי על סדר היום הבינלאומי של סרביה הוא שאלת מעמדה של קוסובו. בעניין הזה, רפובליקה סרפסקה מיישרת קו עם סרביה באופן אוטומטי לחלוטין. אין אופציה אחרת.

אז מה עבר לפלשתינים בראש? האם ייתכן שהמודיעין המדיני שלהם כשל ברמות בסיסיות כל כך? לא מתקבל על הדעת. וכמו שמקורות בסרביה מסבירים, השגריר הפלשתיני בבלגרד, אבו-מדאללה, הוא שועל קרבות בלקני ותיק. לא ייתכן לרגע שהוא לא הבין את המצב.

והוא באמת הבין. כל כך טוב, עד שבדיוק לפני שנה, ב-11 בנובמבר 2010, במפגש בין אבו-מדאללה לבין ראש האסיפה הלאומית של סרביה, חזר השגריר על "מחויבותה של פלשתין" להימנע מהכרה חד-צדדית בעצמאות קוסובו. אירוני. אפילו מאוד. ייתכן שהפלשתינים – כולל אבו-מאזן ומקורביו, שיש להם בסרביה הרבה אינטרסים כלכליים של ממש, שלא לומר אינטרסים עסקיים – העדיפו באותו שלב את האינטרס הכלכלי על פני ההזדהות עם עיקרון הדרישה לעצמאות של האלבנים בקוסובו. והאמת היא שאילו עמיתיהם המוסלמים בבוסניה היו מודעים לבוגדנות הפלשתינית בעניין קוסובו, ייתכן שהיו מושכים את ידם מתמיכה אוטומטית בדרישת עצמאות פלשתינית גם בלי קשר לתרגיל של רפובליקה סרפסקה.

הצינורות מבעבעים במרץ
טאדיץ'. ברית אסטרטגית ישראל-סרביה-אזרבייג'ן [AP]

מה שמחזיר אותנו לבלגרד ולרומן המלבלב בין סרביה לאזרבייג'ן. לרומן הזה מצטרפת כעת ישראל, צלע שלישית במשולש אסטרטגי שמה שמאחד אותו הוא המלחמה המשותפת בבדלנות. אולם זו רק מחצית הסיפור; החצי השני הוא הרעב לאנרגיה.

ישראל מייבאת היום 60 אחוזים מצריכת הנפט מאזרבייג'ן, דרך גאורגיה ומשם דרך הים השחור לרומניה ולמדינות הבלקן. סרביה ואזרבייג'ן פועלות כעת לחיבור אסטרטגי בפרויקט צינור הנפט AGRI וגם בישראל נשקלים פרויקטים חדשניים להתחברות למערך האנרגיה החדש המתהווה בבלקן ובאירופה.

הגיאוגרפיה של צינורות גז ונפט משתנה, ועמה גם מפת האינטרסים. הפלשתינים, שעד היום לא השכילו למצוא דרך לנצל את שדה הגז מול חופי עזה, מוצאים עצמם בפיגור אחר תהליכי יסוד אזוריים, פוליטיים וכלכליים, המשנים את מפת האינטרסים הבינלאומיים.

האירוויזיון הבא יתקיים כאמור בבאקו בירת אזרבייג'ן, בעוד חצי שנה בדיוק. ואף כי רשימת המדינות המשתתפות לא סגורה עדיין, נראה שפלשתין לא תיטול בה חלק לצד ישראל. לפחות לא בסיבוב הקרוב.

סרביה מתגעגעת לקדאפי
מותו של הדיקטטור הוא מהלומה לסרבים - ולפלשתינים
▪ ▪ ▪

עם הגיעי לבלגרד נזכרתי שבתקופת המלחמה, כשבסרביה לא היה מה לאכול, הגיעו יום אחד חדשות שבגן החיות העירוני גוועות החיות בשקט בכלובים. שמתי את פעמיי לגן הסמוך למבצר קלמגדן. האריות פסעו בכלובים באי שקט, ובהעדר חימום, לחיות מאפריקה היה עצוב וקר. את השקט הפר גמל אחד שהסתובב אחוז טירוף והזיל ריר.

הוא כל כך רעב? שאלתי. הוא לא יכול לסבול את הקור? "לא", אמרו אז עובדי גן החיות. "אצלו זה נורמלי. זה קדאפי, הגמל המשוגע. תיזהרי, הוא גם יורק".

במחווה לזכרו של הדיקטטור הלובי, החלטתי לשים פעמיי לגן החיות ולבקר את הגמל המשוגע קדאפי. גן החיות בבלגרד נבנה ב-1936 והוא אחד מגני החיות היפים והמיוחדים באירופה. הגמל קדאפי הגיע לגן ב-1989, עם עוד חמישה מאחיו ואחיותיו. בלגרד אירחה אז את ועידת המדינות הבלתי מזדהות והקולונל קדאפי הגיע בליווי משלחת ענק שכללה, בנוסף לפמליה, שלוש נאקות, שלושה גמלים ושני סוסים.

כמנהגו, התמקם קדאפי באוהל בדווי ענק. במגרש הסמוך רעו הגמלים, והתפריט היומי של קדאפי, שניזון מדיאטה ייחודית, הורכב אז מחלב נאקות טרי וקוסקוס. הגמלים היו אטרקציה בלתי רגילה בבלגרד, כמו גם צוות שומרות הראש המטופחות של הדיקטטור מטריפולי. התוכנית של קדאפי, מספרים בבלגרד, הייתה להגיע יום-יום לארמון הוועידה כשהוא רכוב על סוס. אבל לזה כבר לא הסכימו המארגנים. בסיום הוועידה, במקום להטיס את הגמלים בחזרה למדבר הלובי הלוהט, החליט קדאפי לתרום אותם לגן החיות של בלגרד. כך הפך קדאפי הגמל לאטרקציה.

למרבה הצער, לא מצאתי הפעם את קדאפי המשוגע בגן. מנהל גן החיות סיפר לי שהגמלים נתרמו אחרי המלחמה לגני חיות קטנים. נכדו של קדאפי המשוגע הגיע לגן החיות ביאגודינה, נכד אחר הגיע לסרייבו.

קדאפי עצמו ממשיך להעסיק את הסרבים גם אחרי מותו. אלפי סרבים עבדו עד לאחרונה בלוב בהנחת תשתיות, בנייה, ייצוא מזון ונשק. לוב הייתה עד כה מקור של נפט זול וזמין בעבור סרביה – אך לא ברור מה יהיה בהמשך.

מה המודיעין הסרבי מסתיר?
קדאפי מוצא להורג [צילום: AP]

נפט בזול
מותו של קדאפי הוא מכה לסרביה, שקנתה מלוב נפט זול, אך זוהי מכה גם לפלשתינים – ובראשם מוחמד דחלאן ומוחמד רשיד, שעשו בלוב עסקים. דחלאן קיווה לפתוח ברש"פ תחנת טלוויזיה עצמאית במימון לובי

מותו של קדאפי הוא מכה רצינית לא רק לסרביה, אלא גם לפלשתינים שעשו עסקים בלוב, ובראשם מוחמד דחלאן ומוחמד רשיד. דחלאן עוד קיווה לפני כשנתיים לפתוח ברש"פ תחנת טלוויזיה עצמאית במימון לובי. הוא העריך אז, ובצדק, שתחנת טלוויזיה תאפשר לו להשתלט על השיח הפוליטי בגדה. אבו-מאזן הבין היטב את התרגיל ומאז נפרדו דרכיהם, ודחלאן הואשם בניסיון להפיכה נגד אבו-מאזן. האם קדאפי היה ההשראה? לא ברור.

בכל מקרה, עם מותו של קדאפי נפתחה תיבת פנדורה. חלק ממנה, אולי חלק הארי, נמצא בתיקי המודיעין של סרביה, שם התחנך קדאפי באקדמיה הצבאית ונשא לאישה את סאפיה פרקש מבוסניה. הרבה שאלות נותרו פתוחות, והראשית שבהן: לאן נעלמו כל המיליארדים של משפחת קדאפי?

חלק מהתשובות נמצאות אולי בסרייבו, לשם הזרים קדאפי כספים באמצעות רשת ארגוני צדקה איסלאמיים שהקים וניהל מטריפולי, הרבה לפני שאוסמה בן-לאדן המציא את השיטה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  21/11/2011   |   עודכן:  21/11/2011
פזית רבינא, בלגרד
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כיום, רשתות המזון הופכות את קניית המזון לחוויה אמיתית - המרכולים מרווחים, מעוצבים וצבעוניים, המוצרים בשפע ותמיד יש מבצעים וטעימות. אפילו הילדים נהנים להצטרף לקניות המזון.
21/11/2011  |  אלונה אזאגי-ירון  |   כתבות
החורף כבר כאן, הטמפרטורות צונחות, ואיתו יבואו הגשמים, הרוחות, הסערות ומחלות חורף למיניהן. מעבר להכנת שמיכות הפוך ותנורי החימום, אין כמו עונה זו להכנת קדרה מהבילה של מרקים חמים על כל סוגיהם.
21/11/2011  |  עינת בודנשטיין  |   כתבות
בדבר אחד האירנים צודקים. הציונים אכן היו שותפים פעילים מאוד בהעברת הידע שעליו התבסס דוח סבא"א. או כפי שאומר אחד מאנשי הסוד בישראל: "אנחנו רואים אותם ושומעים אותם". אבל לא רק ישראל מבצעת חריש מודיעני עמוק באירן. "כל העולם נמצא שם", מוסיף המקור. לכן, ככל שיישמע הדבר פרדוקסלי, אין בדוח סבא"א גילויים שלא היו מוכרים קודם לכן לאובמה, לסרקוזי או לפוטין. ולא רק להם: גם שליטי ערב המשתייכים לציר האנטי-אירני ידעו.
21/11/2011  |  אריאל כהנא  |   כתבות
עיתונאי ישראל התכנסו אתמול (יום א', 20.11.11) בסינמטק תל אביב תחת הכותרת "כנס חירום למען תקשורת חופשית", בעקבות מה שנתפס כאיומים מצד מחוקקים ובעלי הון על חופש העיתונות במדינה. אולם הסינמטק, שבו 377 כסאות, עלה על גדותיו בעיתונאים - עורכים, כתבים ואנשי הפקה בעבר ובהווה. בזה אחר זה עלו לבמה בכירי המקצוע ונשאו דברים על מה שמטריד אותם ועל מה שאמור להטריד לדעתם את כל אנשי התקשורת בישראל. מעניין לא פחות היה לשים לב לנושאים שהדוברים העדיפו שלא להזכיר.
21/11/2011  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
מה פתאום יונה? ולמה נער? מאיר שלו, כדרכו, אוהב לטפל בגיבורים ובתקופות היסטוריות. לפני הכתיבה הוא מקדיש זמן רב למחקר, וכך נחשף לקהל הסיפור על קרב סן סימון. אומנם רק שמץ ממהלך הקרב מסופר עם תחילת המחזה מפי יאיר (גלעד קלטר הכה צברי באופיו, ביושרתו ובסגנון דיבורו), מדריך טיולים בישראל המודרנית. ממש רק מתאבן, כי את תמצית כל תולדות הקרב תמצאו עם חשיפת פרטים מסעירים שלא ייאומנו - בתכניית ההצגה.
21/11/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעצם מדוע שהח"כים לא יאשרו לעצמם פגרה? אבל לא סתם אלא ללא מגבלת זמן, לכו לפגרה, לכו ואל תשובו
איתמר לוין
איתמר לוין
הממשלה של בנימין נתניהו, שכבר 14 חודשים יורקת בפרצוף של כל מי שאיננו שייך למחנה שלה, עושה זאת כעת ביתר שאת בכל כיוון אפשרי - ומעמידה את המדינה בסכנה קיומית
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il