דומה כי התמורות שעוברת התחבורה הציבורית בישראל לא עומדות על סדר יומם של חברי הכנסת. סיפר לי השבוע אחד הח"כים את מה שאמרה לו אשתו, נוסעת קבועה באוטובוסים: "אתם, שאף פעם לא נוסעים בתחבורה הציבורית, לא באמת מבינים מה עובר עלינו". אשתי צודקת - הודה.
סקר של "אור ירוק" משנת 2009 מלמד כי 60% (2.5 מיליון אנשים) משתמשים בתחבורה ציבורית לפחות פעם בחודש, כמחצית האוכלוסיה (48% שהם 2 מיליון) משתמשים בה לפחות פעם בשבוע ו-19% (800 אלף) כמעט כל יום. די בנתון זה כדי להמחיש לח"כים את קהל הבוחרים הפוטנציאלי שיש בקרב משתמשי התחבורה הציבורית.
למרות זאת, למקום עבודתם מגיעים נבחרי הציבור במכוניות פרטיות, ומיליוני הנוסעים בתחבורה הציבורית לא באמת מעניינים אותם. המוזר הוא, שהעוזרים הפרלמנטריים ודוברי הח"כים, שכן נוסעים באוטובוסים, אינם מסבים את תשומת ליבם לפוטנציאל.
לקיים דיון יום-יום
רק לאחרונה הוקמה לוועדת הכלכלה ועדת משנה לתחבורה ציבורית, ונדמה היה כי תביא בכנפיה בשורה. אבל זו בקושי מתכנסת, וכאשר היא מתכנסת, סדר היום שלה לא ממש תואם את הבעיות המהותיות בשטח ואינו עוסק בליקויים הרבים העולים בעיתונות - הארצית והמקומית. סדר היום של ח"כ
ישראל אייכלר, העומד בראש הוועדה, לא תמיד תואם את זה של כלל משתמשי התחבורה הציבורית, ועיקר הדיונים עוסק בתחבורה ציבורית לציבור החרדי. אין להכחיש שמדובר בקהל גדול מאוד שעושה שימוש רב באוטובוסים, וראוי כי ידונו גם בצרכיו (אולי אפילו להקים עבורו תת-תת ועדה...), אך גם לאחרים מגיעה תחבורה ציבורית ראויה. במצב העניינים היום, היה מוטב אם ועדה שכזו תכונס יום-יום, ואפילו לכמה ישיבות ביום.
שדולה משותקת
אולי לא ידעתם, אבל בכנסת יש גם שדולה למען תחבורה ציבורית. עומד בראשה
יריב לוין, שעם כל החיבה שהוא רוחש לקידום העניין, הוא עסוק בתקופה האחרונה בעניינים הרי-גורל שאינם מאפשרים לו לעסוק בנושא. בשדולה, שלא זכור מתי התכנסה לאחרונה, חברים
אורי אורבך ו
ציפי חוטובלי - שלא ממש מגלים עניין בתחבורה הציבורית - הם אינם פועלים בנושא, ואפילו לא נואמים. היחיד שאיכשהו עוסק בנושא, בעיקר מההיבט הסביבתי והמוניציפלי בתל אביב, הוא
דב חנין.
אורי מקלב אינו חבר בשדולה, אך בפעילותו הרבה למען הנושא הוא קרן אור באפלה.
על סדר היום של התחבורה הציבורית לא חסרים נושאים לדיון. בין היתר ניתן למנות את: סכנת החיים הנשקפת לנוסעים ברכבת ישראל, הסקירה של ארגון תחבורה בדרך שלנו בנושא כשלי הארגון-מחדש בגוש-דן, הצפיפות באוטובוסים ובעיות התדירות, העדפת הרכב הפרטי, מידע שגוי או חסר, ופעילות שר התחבורה להכשלת הרשויות המטרופוליניות.
לח"כים ממרצ, שתובעים את הפעלת התחבורה הציבורית בשבת, אין סיכוי אמיתי לקדם את הנושא בשל ההרכב הקואליציוני הנוכחי. במקום לקדם הצעות חוק רציניות שייטיבו עם משתמשי התחבורה הציבורית בשאר ימות השבוע, הם ממשיכים לירות כדורי סרק בנושא השבת, רק כדי לתפוס עוד כותרת בעיתון.