|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

תמונת מצב

תמונת המצב בהקשר לאירן הולכת ומתבהרת. הגם שעדיין רב בה הנסתר, היא מקרבת אותנו בצעדים מהירים ל"רגע האמת" במוקד תמונת מצב זו ניצבת העובדה שאירן ממשיכה לפעול במרץ להשגת יכולת גרעינית צבאית
05/12/2011  |   זכי שלום   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
פעולה צבאית נגד אירן [צילום: AP]

בנאום שנשא בכנס סבאן ב-2 בדצמבר הדגיש שר ההגנה של ארצות הברית, לאון פאנטה את הצורך של ישראל לפעול ביחד עם ארצות הברית לסיכול האיום הכרוך בהמשך פיתוח פרויקט הגרעין האירני. דבריו אלה של שר ההגנה באו על-רקע חששות הולכים וגוברים בממשל האמריקני כי ישראל תפעל נגד אירן באורח עצמאי כדי לסכל את פעילותה הגרעינית. הרמטכ"ל של צבא ארצות הברית, מרטין דמפסי, נתן לכך ביטוי בולט בדבריו לפני כשבוע, באומרו כי הוא "אינו יודע אם ישראל תעדכן ותתריע בזמן באשר להחלטתה לנקוט בפעולה צבאית נגד אירן".

תמונת המצב בהקשר לאירן הולכת ומתבהרת. הגם שעדיין רב בה הנסתר, היא מקרבת אותנו בצעדים מהירים ל"רגע האמת". במוקד תמונת מצב זו ניצבת העובדה שאירן ממשיכה לפעול במרץ להשגת יכולת גרעינית צבאית. לעיני כל מסתבר אפוא כי הצעדים שנקטו במהלך השנים האחרונות מדינות המערב בכלל, וארצות הברית בפרט, ואשר נועדו להניא את אירן מהמשך פיתוח פרויקט הגרעין שלה לא צלחו. הדוח האחרון של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה גרעינית נתן ביטוי חד-משמעי לתקפותה של תמונת מצב זו.

ארצות הברית מודעת היטב לתמונת מצב זו. ניתן להניח שהיא מבינה היטב שהמשך הפעילות נגד אירן ברמתה הנוכחית לא תמנע ממנה את המשך פיתוח היכולת הגרעינית שלה. ברמה ההצהרתית ממשל הנשיא אובמה, כמו קודמיו, מבהיר באורח נחרץ למדי כי לא יוכל להשלים עם אירן גרעינית, וכי כל האופציות, כולל האופציה הצבאית, נמצאות על השולחן. בפועל, ככל שניתן להתרשם, הולך ומתחוור כי לממשל האמריקני אין ככל הנראה כוונה של ממש להשתמש באופציה צבאית גלויה לצורך חיסול האופציה הגרעינית של אירן. אם תימשך, כפי שניתן להניח, מגמה זו של ממשל הנשיא אובמה משמעותה המעשית היא כי ארצות הברית "תעדיף" להשלים עם אירן גרעינית מאשר להסתכן בפעולה צבאית נגדה.

נקודת המבט של ישראל
אם וכאשר תחליט מדינת ישראל לפעול בגפה, בדרך צבאית, נגד אירן תעמוד בפניה דילמה ראשונית קשה; דהיינו, האם עליה "לתאם" את עמדותיה עם הממשל האמריקני קודם לפעולה
▪ ▪ ▪

תמונת מצב זו עשויה להעמיד את מדינת ישראל בפני דילמה גורלית בחודשים הקרובים: האם להשלים הלכה למעשה עם האפשרות שאירן תהפוך למדינה בעלת יכולת גרעינית, או לנסות לסכל אופציה זו באמצעות פעולה צבאית שלה בלבד. כזכור, על-פי עדותו של שר הביטחון, ברק, נותרה כשנה לערך לסיכול הפרויקט הגרעיני של אירן.

אם וכאשר תחליט מדינת ישראל לפעול בגפה, בדרך צבאית, נגד אירן תעמוד בפניה דילמה ראשונית קשה; דהיינו, האם עליה "לתאם" את עמדותיה עם הממשל האמריקני קודם לפעולה? בפועל השאלה הקונקרטית היא האם תצטרך ישראל לבקש "אור ירוק" מצד ממשל הנשיא אובמה לפעולה צבאית נגד אירן. סוגיה זו תידון להלן רק בהקשר המדיני, כאשר הנחת היסוד היא, שברמה המבצעית ישראל מסוגלת לממש אופציה צבאית נגד אירן מבלי להזדקק ל"אישור" אמריקני לכך. בפני מדינת ישראל יעמדו בהקשר זה שיקולים מורכבים ולעתים סותרים.

בחודשים האחרונים הבהירו ראשי הממשל בארצות הברית באורח פומבי, וקרוב לוודאי גם במפגשים "סגורים", כי ארצות הברית שוללת פעולה צבאית ישראלית נגד אירן. משמעות הדבר היא שאם ישראל תנסה לברר, בין במישרין בין בעקיפין, בין במפורש ובין ברמז, אפשרות של קבלת "אור ירוק" כלשהו מצד ארצות הברית לפעולה צבאית נגד אירן, קרוב לוודאי שהתשובה תהיה שלילית לחלוטין באורח שלא יתיר ספקות בלבה. ממשל הנשיא אובמה, כך יש להניח, לא יסתכן ביצירת דימוי, ולו מרומז, של מי שנתן לישראל להבין שיש לה "אור ירוק" לפעול צבאית באירן.

בקשה של ישראל לקבלת "אישור" לפעולה צבאית תצטרך להיות מוגשת לדרג המדיני הבכיר ביותר, נשיא ארה"ב. אם תבקש אפוא ישראל "אור ירוק" מצד הממשל, ותקבל, כפי שיש להניח, תשובה שלילית מוחלטת, יצטמצם באורח חמור חופש התמרון שלה והסיכון המדיני הכרוך מבחינתה בפעולה צבאית יגדל בצורה חמורה ביותר. משמעות הדבר היא יציאה לפעולה בעלת השלכות אסטרטגיות מרחיקות לכת בניגוד לעמדתה המפורשת של בת בריתה המרכזית, ואולי היחידה. בנסיבות הקיימות קשה להבין איזו תועלת תצמח לישראל מכך.

ראש הממשלה, נתניהו, צריך להניח שהוא לא יזכה לקבל "אור ירוק מעומעם" לפעולה צבאית כפי שקיבל ראש הממשלה אשכול מן הנשיא ג'ונסון ערב מלחמת ששת הימים. הוא בוודאי לא יזכה לקבל "אור ירוק בהיר" כפי שקיבל, על-פי מקורות שונים, ראש הממשלה אולמרט מן הנשיא בוש, ערב תקיפת המתקן הגרעיני בסוריה. מצבו יהיה דומה למדי לזה של דוד בן-גוריון ערב מבצע קדש, כאשר היה ברור לו שמבצע צבאי נגד מצרים יתקל בתגובה אמריקנית שלילית ואולי דומה אף יותר לזה של מנחם בגין ערב הפצצת הכור בעירק.

יחד עם זאת, ישראל יכולה להניח שאם תיכשל פעולה צבאית שלה באירן, והיא תיקלע לעימות אזורי רחב היקף ולתגובה אירנית מאסיבית, שתעמיד אותה בסכנה ביטחונית חמורה, הממשל לא יפקיר אותה כצעד עונשין על שהעזה לפעול בניגוד לדעתו בשל הנימוקים העיקריים הבאים: א. מערכת "היחסים המיוחדים" שהתגבשה לאורך שנים ארוכות בין שתי המדינות. ב. הצהרות חד-משמעיות של אישים בכירים ביותר בממשל אודות מחויבותה של ארה"ב לביטחונה של מדינת ישראל. ג. החשש של ארה"ב כי העדר תמיכה אמריקנית יאלץ את ישראל לעשות שימוש ב"כוח ההרתעה האסטרטגי" המצוי, להערכתם, בידה. ד. המודעות לכך שדעת הקהל והקונגרס יפעילו לחץ מאסיבי על הממשל שלא להפקיר את מדינת ישראל ברגעיה הקשים. ה. החשש שבוחרים רבים, ובתוכם יהודים ואוהדי ישראל, יפנו עורף לנשיא בבחירות הקרובות.

סיכום
תגובת הממשל האמריקני תושפע קרוב לוודאי גם מהתנהלותה של ממשלת נתניהו קודם לפעולה ובמהלכה
▪ ▪ ▪

סיכומו של דבר, אם וכאשר תגיע ממשלת ישראל למסקנה שעליה לפעול בגפה, צבאית, לעצירת המשך פיתוח פרויקט הגרעין האירני, היא תצטרך קודם לכן לקבל הכרעה בסוגיה קריטית אחרת; דהיינו, האם עליה לבקש באורח פורמאלי "אור ירוק" של הממשל האמריקני או לפעול מבלי לקבל "אישור" אמריקני לכך. נראה, כי בנסיבות הקיימות "בקשת רשות" מצד הממשל תצר באורח חמור מאוד את חופש הפעולה של ישראל, ואולי אף תשלול ממנה את יכולת הפעולה. ממשלת ישראל צריכה להניח כי בכל מקרה יצא הממשל האמריקני בהתבטאויות נגד פעולה צבאית ישראלית באירן.

אופיה הממשי של התגובה האמריקנית יושפע, כמובן, במידה רבה, ממידת הצלחתה של הפעולה הישראלית. אם תהיה זו פעולה "נקיה"; דהיינו, היא תצליח לשבש באורח חמור את פרויקט הגרעין האירני; היא לא תהיה כרוכה באבידות כבדות לשני הצדדים; היא לא תגרור תגובה אירנית חריגה באופיה, ארה"ב תשלם אולי מס שפתיים לצורך לגנות את ישראל על כך שיצאה לפעולה צבאית בניגוד לדעתה ומבלי שמוצו המהלכים המדיניים נגד אירן. בפועל, קרוב לוודאי, תהיה ארה"ב מרוצה מכך ש"מלאכתה" נעשתה בידי אחרים. אם תיכשל הפעולה, צריכה ישראל לקחת בחשבון לא רק גינוי אמריקני ובינלאומי אלא אולי אף צעדי עונשין, אולי נוסח אלה שנקט ממשל הנשיא רייגן בעקבות התקיפה בעירק.

תגובת הממשל האמריקני תושפע קרוב לוודאי גם מהתנהלותה של ממשלת נתניהו קודם לפעולה ובמהלכה. אם אכן, כפי שניתן להניח, ישראל הבהירה או תבהיר לממשל האמריקני בדרג הבכיר ביותר שהיא שומרת לעצמה אופציה לפעול צבאית נגד אירן כמתחייב מאחריותה לביטחון אזרחיה, וכי היא עשויה לפעול מבלי לידע את הממשל קודם לכן, כעסו של הממשל יצטמצם לעצם ביצוע הפעולה. ישראל "תחסוך" לה במצב כזה את הרוגז העלול להתלוות לתחושה שישראל הוליכה את הממשל שולל. בכל מקרה ניתן להניח, שוב אם תחליט ישראל לפעול, שהיא תדאג לכך שהנשיא והממשל האמריקני יהיו ראשונים לקבלת הדיווח אודות הפעולה ובזמן אמת.

תאריך:  05/12/2011   |   עודכן:  05/12/2011
זכי שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הצורך האנושי להרגיש טוב עם עצמנו חזק מיכולתנו להבחין בין הרגשה טובה ושטחית לבין הרגשה טובה הנובעת מתוך העצמי האמיתי. לכך יש סיבות רבות, ורובן נעוצות בעובדה שהמראות בהן אנו עושים שימוש לצורך גיבוש זהותנו העצמית הן ברובן סלקטיביות, המשקפות אמת חלקית בלבד קלינטון חלקה עם הנוכחים בפורום חברים את התדמית החדשה של ישראל, זו הניבטת אל כולנו בעת האחרונה וגורמת לכולנו אי-נחת
05/12/2011  |  דן אלון  |   מאמרים
מזכירת המדינה של ארה"ב טענה שאנו הופכים למדינה המסכנת את הדמוקרטיה שלה והביאה דוגמאות של הדרת נשים מהמרחב הציבורי, מקומות נפרדים לנשים באוטובוסים ועוד. מיטב הפוליטיקאים צקצקו בלשונם בסגנון הידוע שהאמריקנים לא ילמדו אותנו דמוקרטיה וכו'.
05/12/2011  |  עפר דרורי  |   מאמרים
את המושג "טירוף מערכות" הכנסתי לשפה העברית ולמדעי הניהול בקיץ 1973 - כשנתקלתי באטימות הממסד הביטחוני מלקלוט אזהרות מסכנה צפויה למערך הצבאי השגוי מול מתקפת פתע צפויה ממצריים. כל ארגון בריא יכול להתקיים רק אם יש לו כושר לחוש בשגיאות ולתקן אותן תוך פעילותו השוטפת. כשכושר זה נחסם בגלל יהירות גנרלים שבזו לאזהרות - קיבלנו את אסון יום הכיפורים. צורה דומה של טירוף מערכות מתגלה בשנים האחרונות בהתנהגות המערכת המשפטית. וגם את זה ראיתי מניסיון אישי, כשהבאתי לידיעת ראשי המערכת את הצורך לבדוק חשד לניגוד אינטרסים של שופטת שהוציאה פסק דין מעוות בכיוון ששירת את אויבי המדינה. ואז, במקום לבדוק את החשד לפיו בעלה של השופטת קשור בעסקי ממון כבדים עם הצד שנהנה מפסק הדין - זכיתי לתגובה של בוז מתנשא.
05/12/2011  |  יוסף דוריאל   |   מאמרים
מי שהחליט - שאנחנו המתיימרים להיות "מַמְלֶכֶת כֹּהָנֵים וְגוֹי קָדוֹשׁ" יש לנו רק פתרון אחד והוא לכלוא במכלאות במדבר, בנגב , פליטי חרב ושואה, המתדפקים על דלתותינו - לא קרא, ואם קרא הוא לא ספג את זעקת "מֵתֵי מִדְבָּר", אותה הרעיד בלבבות המשורר ח. נ. ביאליק.
05/12/2011  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
"אנחנו ממש פוחדים מפני אשפוז באברבנאל, מכיוון שבאשפוזים הקודמים חווינו שם חוויות קשות וכואבות". כך סיפרו לי חברי קבוצת התמיכה שהתחלתי להנחות עוד בשנת 2002 בסניף "אנוש" בבת-ים. באותה נשימה הם שאלו: "האם באשפוזים הבאים נוכל לבחור בית חולים אחר?" אז זהו, שלא. בניגוד לחולים במחלה פיזית הרשאים לבחור, גם אם לא באופן חופשי לחלוטין, באיזה בית חולים רצונם להתאשפז ולקבל טיפול, נפגעי הנפש לכודים בשבי. הם משויכים למוסד אחד בלבד לפי כתובת מגורים, ואינם יכולים לקבל טיפול בשום מקום אחר זולת אותו מוסד.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il