|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מושג הגוף

בעוד שבאופן מסורתי נתפש הגוף האנושי כנתון טבעי נטול מטען תרבותי, תיאוריות בנות זמננו טוענות כי הגוף הוא תמיד תוצר תרבותי של חברה מסוימת, וכי למעשה לכל חברה אנושית ישנו מושג גוף שונה כיצד תיאוריות אלו עשויות להאיר מחדש את הפערים שבין החברה החילונית לבין החברה החרדית ביחסן לגוף
13/12/2011  |     |   מאמרים   |   מכון שלום הרטמן   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: AP]

תיאוריית פוקו
אין זה נכון לומר שהנפש כלואה בגוף, כמקובל במסורת הפילוסופית והדתית, אלא שהגוף כלוא בנפש – כל אדם וכל חברה חווים בהכרח את גופם רק דרך ערכי התרבות שבה הם חיים, ואין להם יכולת לתפוס את גופם עצמו כפי שהוא, נקי מהנחות קדומות ומשיפוטים תרבותיים

הגוף האנושי העסיק את האדם מאז ומעולם; הן המחשבה הפילוסופית והן הדתות עסקו בו, ובכלל זה גם ההגות היהודית. המשותף לכל אלו הוא שהן ראו את הגוף כ"יש" הנתון כפי שהוא, כאובייקט קיים שלא ניתן לטעות בהבנתו. הנראוּת הבולטת של הגוף והנוכחות הפיזית הבלתי ניתנת לערעור שלו גרמה לזיהוי שלו עם ה"טבע" החומרי, כלומר כדבר שקיומו קודם ל"תרבות" ואינו תלוי בו. לפי נקודת מבט זו, החברה (="תרבות") יכולה רק לעצב את הגוף (="טבע") בצורות שונות – למשל על-ידי נורמות לבוש מסוימות, על-ידי טיפוחו של הגוף או הזנחתו – אבל אין היא משפיעה על תפיסת הגוף עצמו, שהוא נתון בלתי משתנה.

אך במחצית השנייה של המאה ה-20 התפתחו תיאוריות מורכבות יותר אודות הגוף, שבקשו לערער את ההנחות שעליהן עמד השיח הישן. התיאוריות החדשות גרסו כי גם הגוף עצמו הוא למעשה אובייקט תרבותי שנתפס באופנים שונים מנקודות מבט שונות. במילים אחרות, הן חלקו על כך שהגוף שייך באופן מוחלט לעולם הטבע ואינו מושפע מן החברה. תיאוריות אלו התפתחו בין השאר על-רקע התנגשויות וקונפליקטים בין תרבויות שונות, שחשפו כי חברות שונות מתייחסות ל"גופים" שונים לחלוטין כאשר הן עוסקות ביחס הראוי לגוף ובהתנהגות המינית הנאותה.

אחד ההוגים הבולטים שפיתחו תיאוריה חדשה אודות הגוף הוא מישל פוקו, שבכמה מקומות בכתביו ביקש לערער על זיהויו של הגוף עם עולם הטבע החומרי בלבד. פוקו טען כי למעשה איננו יכולים להכיר את הגוף שלנו ללא לבושי התרבות. כך למשל, כבר בראשית דרכו של התינוק מסמנת אותו החברה התרבותית כ"בן" או כ"בת", והסביבה מתייחסת אליו בהתאם (בצבעי הבגדים, בתחומי המשחק, ועוד); משמעות הדבר היא כי האדם אינו יכול לזכור את גופו לפני שעוצב על-ידי התרבות, והוא מכיר את הגוף ה"חומרי" רק דרך התרבות ה"רוחנית". במובן זה, טען פוקו, אין זה נכון לומר שהנפש כלואה בגוף, כמקובל במסורת הפילוסופית והדתית, אלא שהגוף כלוא בנפש – כל אדם וכל חברה חווים בהכרח את גופם רק דרך ערכי התרבות שבה הם חיים, ואין להם יכולת לתפוס את גופם עצמו כפי שהוא, נקי מהנחות קדומות ומשיפוטים תרבותיים.

ג'ודית באטלר פיתחה את דבריו של פוקו והאירה אותם מזווית נוספת. באטלר טענה כי גם אם נקבל את העובדה כי הגוף מתחלק בעולם ה"טבע" לזכר ונקבה (אם כי ישנן הוגות פמיניסטיות שביקשו לערער גם על הנחה זו), המקום המרכזי שניתן לחלוקה זו בחיי החברה הוא בחירה תרבותית. בעולם ה"תרבות" שלנו, ההבדל בין זכר לנקבה הוא אחד ההבדלים המכריעים בחייו של אדם; זהו הקריטריון הממיין הבסיסי ביותר, והוא קובע את היחס הראשוני שבין אדם לאדם אחר. אך באותה מידה יכולה חברה אנושית לבחור קריטריונים אחרים לחלוקת המין האנושי, למשל, האם אדם הינו רגיש לסביבה או לא, ללא תלות במינו.

תיאוריה נוספת על הגוף, מזווית פילוסופית-פנומנולוגית, פיתח ההוגה הצרפתי מוריס מרלו-פונטי. מרלו-פונטי טען כי אומנם התרבות משפיעה על תכונות מסויימות של הגוף, אך למרות זאת ישנם היבטים בסיסיים של הגוף עצמו המשותפים לכל התרבויות. לדבריו האדם הוא "יש גופני"; הוא חווה ומכיר את העולם מתוך גופו ולפיכך חלק מהתפקודים של הגוף נעשים ללא מודעות של האדם וללא השפעה חיצונית לו אלא מתוך הגוף עצמו. ממילא, לאדם ולתודעתו יכולת מוגבלת לעצב את הגוף; גם אם יכולות החברה והתרבות לעצבו, הדבר אפשרי עד גבול מסוים, שאחריו ניצבות התכונות של הגוף עצמו הנתונות בו כיישות ביולוגית. מבחינה זו התמונה שמתאר מרלו-פונטי היא מורכבת יותר, ולפיה יש לשאול לגבי כל תרבות עד כמה היא מעצבת את הגוף: באיזו עוצמה היא מבנה את תפיסת הגוף ובאילו תחומים היא אינה מתערבת אלא מניחה את הרובד הביולוגי הטבעי של הגוף.

הזרוע הגברית - להצניע או להתגאות?

לאור התיאוריות של פוקו, באטלר ומרלו-פונטי, מסתבר שהשאלה איננה רק מהו הגוף, אלא גם כיצד מעצבת תרבות מסויימת את הגוף. בהקשר היהודי, מעניין לעשות שימוש בתיאוריות אלו בכדי לבחון את ההבדלים בין התרבות החילונית לבין התרבות החרדית ביחסן אל הגוף.

החברה החרדית-חסידית עיצבה תהליך תרבותי בו מתפתחת מערכת יחסים בין גבר לאישה, והסדירה את המגע הגופני ביניהם: השניים נפגשים ל"שידוך" בגיל צעיר (18-19), ולאחר פגישה או שתיים מחליטים האם להתחתן (בכפוף להסכמת המשפחה והרב כמובן). החתונה נערכת רק כעבור שנה, שבה בני הזוג המיועדים כמעט ואינם נפגשים, וגם בחתונה עצמה הם שוהים רוב הזמן בנפרד; בלילה שאחרי החתונה, שהוא סופו של התהליך הזה, מצופה מן השניים לקיים יחסי מין. לעומת ההסדרה המוקפדת בחברה החסידית, התרבות החילונית המודרנית מאפשרת סוגים שונים של קשרים בין גברים ונשים, פיתוח מערכות יחסים באופן אוטונומי וקיום יחסי מין ללא טקסים רשמיים וללא התחייבות למערכת יחסים ארוכת-טווח. הפער בין שתי החברות הללו מתבטא גם באופן בו כל אחת מהן תופסת את רעותה: בעוד מערכות היחסים המיניות הפתוחות בעולם החילוני נתפסות כ"פריצות" וכ"טומאה" מנקודת המבט החרדית, תהליך ההשתדכות החסידי עשוי להיתפס בעין מערבית כאונס תרבותי (הן של הגבר והן של אישה) המשפיל ומבזה את האדם.

אך התיאוריות של הגוף מלמדות אותנו כי למעשה, השיפוט של כל אחת מהתרבויות הללו על-ידי חברתה איננו רלוונטי; היחס אל מערכת היחסים בחברה החרדית כפרימיטיבית הוא מוטעה באותה מידה כמו היחס אל העולם החילוני כ"טמא" ו"פרוץ". יחסה של חברה מסויימת לגוף ולמיניות צריך להיבחן בתוך ההקשר התרבותי שלו, לאור הדרך בה החברה מבנה ומעצבת את הגוף.

כך למשל, כשמשווים בין החברה החילונית לחברה החרדית יש לזכור שזו האחרונה רואה גם בזרוע הגברית איבר שעליו להיות מוצנע, בעוד בחלקים מסויימים של החברה החילונית הזרועות עשויות לסמל את "יהדות השרירים" או את הישראלי החדש שמתהלך בגאווה בגופייה; בעוד שנער חרדי כמעט אינו נחשף לעירום שלו עצמו (ישנם חסידים שאף מתלבשים מתחת לשמיכה מטעמי צניעות), התרבות החילונית מאפשרת ואף מעודדת את האדם להכיר את גופו. אלו דוגמאות הממחישות כי קיים פער עקרוני בין הדרך בה כל אחת מהחברות תופסת את הגוף ומחנכת את חבריה להתייחס אליו; ההבדל בין אופי המפגש שבין גברים ונשים בכל אחת מהתרבויות הוא רק אחת מההשלכות של תפיסת הגוף השונה.

מאידך, בעקבות מרלו-פונטי וכן כמה הוגות פמיניסטיות, יש לזכור שישנם מימדים גופניים שאינם תלויי-תרבות ולהם קיום אובייקטיבי משל עצמם. כך למשל, אונס או פגיעה גופנית הם תמיד פוגעניים ואסורים, ללא כל קשר לחברה תרבותית זו או אחרת. הגוף עצמו, הקיים ב"טבע" גם ללא תלות ב"תרבות", נפגע באופן דומה בכל חברה אנושית שהיא.

יקיר אנגלנדר הגיש לאחרונה את עבודת הדוקטורט שלו בחוג למחשבת ישראל באוניברסיטה העברית בירושלים והינו עמית חוקר במכון שלום הרטמן.
תאריך:  13/12/2011   |   עודכן:  13/12/2011
יקיר אנגלנדר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מושג הגוף
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כתובה בתורה
14/12/11 23:22
פורום: מכון שלום הרטמן כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הנה עולים ובוקעים שוב ושוב הקולות האנטישמיים מארה"ב. המצב הצפוי יכול, חס ושלום, להיות יותר גרוע ממה שהוא ניראה. אלה הקוראים לממשל האמריקני לנקוט ב"יד קשה" בעניין צריכים להפנות גבם לביקורת גם על אלה שמישראל ומארה"ב שהביאו למצב הזה בהבל פיהם הלאומני. למה ציפיתם לאחר שבישראל מתגרים כל יום באמריקנים ומזכירים - בגזענות, את אשמת בחירת הנשיא השחור?. למה ציפיתם כאשר נציגים יהודים - חסרי אחריות, מפריעים לנשיא שלהם בנאומו רק כדי להצדיק את העקשנות הישראלית לאי הקמת מדינה פלשתינית?, האם שכחתם שבארה"ב חיים עשרות מיליוני שחורים שמוכנים לשפוך דמם למען נשיאם?, שכחתם כי בארה"ב חיים גם עשרות מיליוני מוסלמים? ואולי מישהו דאג להשכיח זאת כדי שמחר - כאשר "הר הגעש" האנטישמי, חס ושלום, יתפרץ, אותו מישהו יוכל לשאוג: "עלו לארץ - המקום הכי בטוח מאנטישמיות"?
13/12/2011  |  אליהו קאופמן  |   מאמרים
כ-30% מהאוכלוסיה הישראלית-היהודית נושאת על גופה כתובת-קעקע. ממצא מדהים זה כלול בתחקיר שנערך על-ידי מכון "סקרים", כמדגם מייצג, בקרב עשרת-אלפים מרואיינים, בני 18 עד 60 ברחבי הארץ. אגב: על-פי המסורת נאסר על יהודי לקעקע את גופו. האיסור ההלכתי על עשיית כתובת-קעקע מופיע בספר "ויקרא" י"ט, כ"ח: "וכתובת קעקע לא תתנו בכם".
13/12/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מילה חדשה הופיעה בשמי הדיון הציבורי בחברה הישראלית - "הדרת נשים". איזו מילה בומבסטית. אקדמית כזו. אלה שמובילים את הקמפיין הזה נגד היהדות, מנסים לתקוף מערכת תרבותית שלמה, בת שלושת אלפים שנה, במושג כל-כך מופרך ומאולץ ורחוק שנות דור מהאמת. אבל האם לאלה שתוקפים את מעמד האישה בחברה הדתית, יש יכולת לעשות חשבון נפש עם מה שקורה במחוזותיהם, לפני שהם מחפשים את פגמי הציבור הדתי? האם יש להם את אצילות הנפש הנדרשת להתמודד עם מעמדה ומצבה של האישה בציבור שלהם?
13/12/2011  |  אורי ברנע  |   מאמרים
לא פעם קמה צעקה אודות אנטנות סלולאריות המוצבות במקומות שונים בעיר. פעם בצורת עמוד חשמל ופעם בתוך דירה שכורה. ככה זה - אדם קונה ממיטב כספו דירה, ולבסוף מגלה שיש לו שכן רשע או אנטנה מוחבאת בבית מעל. שני המקרים לצערנו, יכולים להצמיח לו קרניים. בשבוע שעבר פורסם כי, בעיר דימונה מוצבים 30 אנטנות סלולריות, למגנתם של התושבים ולשמחת קופת העירייה. וכבר יצאו מביני דבר בעירייה וסיפרו לנו, על הקרינה המייננת או משהו כזה, כאילו שמישהו מהם מבין מה זה.
13/12/2011  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
ירון לונדון מזועזע: ניוט גינגריץ', המועמד הרפובליקני המוביל לבחירות לנשיאות ארה"ב, לא התייעץ עימו והעז ברוב חוצפתו להצהיר: "תזכרו שלא הייתה מדינת פלשתין, זה היה חלק מהאימפריה העות'מנית, ואני חושב שיש לנו עם פלשתיני מומצא...הרשות הפלשתינית והחמאס יחד מייצגים את הרצון הענקי להשמיד את ישראל".
13/12/2011  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלון קוחלני
אלון קוחלני
חוק חדש של ה-EU יחייב קציני הציות בחברות העושות שימוש ב-AI ולנהל סיכוני ציות העולים מרגולציה זו (The Artificial Intelligence Act)
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il