השבוע פרסמה "גוגל ישראל" את מדד הצייטגייסט (רוח הזמן) השנתי שלה - סיכום מילות החיפוש הפופולריות ביותר של 2011 על-פי קטגוריות שונות. הצצה ברשימה מלמדת אותנו מה באמת סיקרן אותנו בשנה האחרונה.
עצוב לגלות שלמרות התחושה שהמודעות הפוליטית-חברתית שלנו גדלה בקיץ האחרון, רשימת מילות החיפוש העולות היא עדיין בגדר המכנה המשותף הנמוך ביותר. מפתיע לגלות שבתוך רשימת עשרת מונחי החיפוש העולים, לא תמצאו את מחאת האוהלים, רווחי הבנקים והחברות הגדולות,
דפני ליף וטרכטנברג. לעומת זאת, את
בר רפאלי ואת "
האח הגדול" כן תמצאו...
נראה שעולם כמנהגו נוהג, מחירי הדירות ממשיכים להמריא לשחקים (בעוד שממוצע השכר במשק ממשיך לצנוח), ומה שנשאר לנו, האזרחים הממוצעים, זה להמשיך ולרטון בדרך לעוד פרק בסדרת ריאליטי ירודה.
עבדים של התקשורת
המעניין בכל הסיפור הוא יכולתם של ראשי התקשורת לשלוט בדעת הקהל ולהכתיב לנו מה לחפש, את מי להעריץ, איפה לבלות ואת מה לרצות. לדוגמה, היום שבו התקשורת החליטה שמספיק מליף ומטרכטנברג, היה גם היום שבו מתה, לעת עתה, המחאה החברתית בישראל.
העצוב בכל הסיפור, זו לא השליטה התודעתית של התקשורת בחיינו, אלא העובדה שהיא משווקת לנו השכם וערב ערכים של תחרות, של אגואיזם דורסני ושל קפיטליזם חזירי, השולטים לחלוטין בתודעה של כולנו ובכך מאפשרים את החרפת השחיתות והניצול של כולנו. העולם שמראים לנו מבעד למסכי המחשב והטלוויזיה הוא עולם שבו כולם "דופקים" את כולם, עולם של "הישרדות", שהוא גם העולם שאנחנו מסכימים לחיות בו מחוץ למסך.
יש פתרון למצב: ליצור בינינו תקשורת חדשה!
אפשר גם אחרת. הגיע הזמן שאנחנו, האזרחים הפשוטים מהמעמד הבינוני ומטה, נפסיק להיות עבדים של המדיה הנוכחית שמשעבדת והורסת אותנו, וניקח את עתידנו בידינו. במקום לצפות ב"האח הגדול" ולחשוק בכסף הגדול, נתחיל לשווק זה לזה יחסים אחרים בין בני אדם.
כדי לא לחכות שהמצב יחמיר והסבל יגבר, נפרסם בינינו, באמצעות האינטרנט והסלולר, כל תוכן שיציג לנו מציאות של אחווה, של סולידריות ושל יחסים טובים בין כולנו. נייצר מציאות חדשה של ערבות הדדית בישראל. אם זאת תהיה האווירה שתיווצר במדינה, אפילו הטייקונים יתביישו להתנהג כמו שהם מתנהגים היום, וישתמשו בכישוריהם האישיים למען החברה והאזרחים ולא כנגדם. כדוגמתם ינהגו גם בממשלה אם הם ירצו לשוב ולהיבחר (והם ירצו!).
באמצעות פרסומים כמו אלה, נעלה את הביטוי "ערבות הדדית" למקום הראשון במילות החיפוש של 2012. כך איש השנה שלנו לא יהיה דמות "המפגין" כפי שהכתיר "הניו-יורק טיימס" במגזין האחרון, אלא יהיה זה האזרח הממוצע, האדם המתחשב, הנאור, זה שיחליף את האדם "המודרני" שעובד על כולם בעיניים וגורף לעצמו רווחים.
בואו ניצור בינינו תקשורת חדשה, ונגלוש לעתיד של תקווה!