|   15:07:40
דלג
  אסף אדיב  
מנכ"ל ארגון מען
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

מכחישי האביב הערבי

הטענה שאין ומעולם לא היה אביב ערבי, היא הבון טון בישראל. מיליונים בעולם הערבי יוצאים לרחובות לממש את שאיפתם לחופש, אבל עבור דוברי השמאל הליברלי אין בכך די. בשעה שכוחות חדשים של ארגוני שמאל ופועלים במצרים ובטוניסיה, מפשילים שרוולים ומתגייסים לקראת השלב הבא, מזדרזים הליברלים הישראלים להספיד את המהפכות, כדי להצדיק את הפסיביות והשמרנות שלהם עצמם. ומי מרוויח מכך? כרגיל, בנימין נתניהו
01/01/2012  |   אסף אדיב   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
מיזוג כוחות יוצא דופן של כל שכבות העם המצרי [צילום: AP]

תיאוריית ה"אין פרטנר"
העיוורון כלפי האביב הערבי אינו מצטמצם לנתניהו שמחפש כל תרוץ כדי להצדיק את דרכו הסרבנית. כפי שעולה מהציטוטים, גם דוברי השמאל הליברלי שותפים לתפיסה, לפיה העולם הערבי אינו בשל לדמוקרטיה. עמדה זו היא מיחזור של תיאוריית ה"אין פרטנר" מבית מדרשו של אהוד ברק.

   רשימות קודמות
  שביתת העובדים הסוציאליים מול מדינה שמפריטה את עצמה
  מרצ והשמאל הישראלי במבחן המלחמה בעזה
  מלכוד 22

ביום שבת, 17 בדצמבר 2011, צוין בעיר השדה סידי בוזיד בטוניסיה יום השנה למותו של גיבור המהפכה הערבית, מוחמד בועזיזי. הטלוויזיה הטוניסאית "אל-ווטניה" העבירה את הטקס בשידור ישיר. בכיכר המרכזית של סידי בוזיד התאספו המונים, ללא דגלים וללא שלטים. ניכר היה שהם באו מתוך הזדהות, ולא כי מישהו חייב אותם להתייצב בכיכר ביום החופשי שלהם.

נשים וגברים, שהתראיינו לטלוויזיה, דיברו בשפה פשוטה על הציפיות שלהם מהממשלה הנבחרת ומהמהפכה לה היו שותפים. נוגעת ללב במיוחד הייתה אחותו של מוחמד בועזיזי, שהביעה הזדהות מוחלטת עם מטרות המהפכה. הדוברים שהופיעו על הבמה המאולתרת, חזרו והדגישו את התביעות שעמדו בלבה של מהפכת היסמין - דמוקרטיה וצדק חברתי. לתנועת אל-נהדה האיסלאמית, שזכתה לאחרונה בבחירות, היה דובר אחד, שקיבל את המיקרופון אחרי שצעירים מקומיים ונציגים של תנועות חילוניות נשאו את דברם, והנאום שהשמיע לא היה שונה בתוכנו או ברוחו מאלו שקדמו לו.

הארץ שופך מים קרים

כתב עיתון הארץ, אנשיל פפר, ביקר בסידי בוזיד לפני יום השנה לפרוץ המהפכה, ודווח משם וגם מהבירה טוניס. הדיווח שלו הופיע במוסף סוף השבוע של עיתון הארץ, מה-17 בדצמבר, שהוקדש לסיכום שנה למהפכה הערבית. המאמר התפרסם תחת הכותרת: "סנונית אחת לא מבשרת", לאמור, אין מה להתלהב ממהפכה שבעצם לא התרחשה. וכך מתאר פפר את טוניסיה שראה: מובטלים מוחים על מחסור בפתרונות תעסוקה, סטודנטים ואנשי שמאל מפגינים נגד תת ייצוג בפרלמנט, עימות באוניברסיטה סביב שאלת הניקאב (רעלה).

מכל אלו מסיק כתב הארץ שמדובר במדינה אכולת ייאוש, מאוכזבת ומתוסכלת בשל היעדר התקדמות. אני קראתי בדיווח שלו על מובטלים שנאבקים לשפר את מצבם וסטודנטים ופעילים חברתיים אשר ממשיכים את המהפכה ברחוב, דווקא סוג של חיוניות תוססת של התחדשות, בדיוק כמו זו שהשתקפה בשידור הטלוויזיה מסידי בוזיד.

באותו מוסף של הארץ התפרסמו מאמרים נוספים, ביניהם מאמרו הפרוגרמטי של פרופ' שלמה אבינרי, תחת הכותרת "האמנם אביב?". גם כאן מרמזת הכותרת על כוונת המחבר - האביב הערבי הוא אשליה. אבינרי מגלה אומנם אמפטיה לצעירי הפייסבוק ש"כולנו התפעלנו מהם", אבל ממהר לסייג: "האמת הקשה היא, שמהפכת התחריר הייתה מהפכה של המעמד הבינוני המשכיל, ומרבית החברה המצרית אינה כזו. בעיותיה האמיתיות הן עוני ומצוקה כלכלית נוראה, ולמפגינים בני המעמד הבינוני אין תשובות לבעיות אלו, ואין להם נגישות להמוני העם המצרים."

אבינרי קובע אמת שאין חולק עליה. אבל הניתוח שלו חלקי ומטעה. האבנגרד של מהפכת התחריר הם אכן צעירי הפייסבוק המשתייכים למעמד הבינוני המשכיל, שאינו מייצג את רוב האוכלוסיה המצרית העני, האנאלפביתי, והמנותק מכל גישה לתשתיות של העולם המודרני. עם זאת, המהפכה המצרית, איננה בשום אופן מהפכה של המעמד הבינוני.

המהפכה, שהתחוללה בחודשי ינואר ופברואר 2011, הייתה תוצאה של מיזוג כוחות יוצא דופן של כל שכבות העם המצרי. למרבה האירוניה, הטעות שעושה אבנרי ביחסו למהפכה, דומה לטעות של אחדות מקבוצות הצעירים של כיכר התחריר, שמעדיפות, עד היום, להמשיך בהפגנות רחוב במקום להתארגן במפלגות פוליטיות, קבוצות אלו אף החרימו את הבחירות.

מהפכות של העם ולא רק של האליטות

עלאא עווד, אחד מראשי מפלגת "הקואליציה העממית הסוציאליסטית" במצרים, מנתח את הדינאמיקה שהובילה למהפכה (אל בדיל 5.12.11), ומסביר כיצד, בעקבות היזמה של השבאב בכיכר תחריר בינואר 2011, נכנסו לתמונה מיליוני העניים של קהיר, שחיים בתנאים בלתי אנושיים, והכריעו את הכף נגד שלטון מובארכ. עווד מצביע גם על התפקיד המכריע שהיה לשביתות הפועלים, שהחלו ב-9 בפברואר, ביצירת מקבילית כוחות שהביאה לבידוד הנשיא ולהבסת מנגנון הדיכוי הרצחני שלו.

למרות העובדה שהצבא המצרי אוחז עדיין במושכות השלטון ומונע את המשך המהפכה והעמקתה, עצם הפלת הדיקטטור וביטול הלגיטימיות של מוסדות השלטון הישן, יצרה מצב היסטורי חדש, שכל העם המצרי מזדהה איתו.

הניסיונות המהפכניים, שהבשילו בטוניסיה ובמצרים, הובילו, תוך פחות משנה, לעריכת בחירות דמוקרטיות ראשונות. בטוניסיה ובמצרים הפכו הבחירות לחגיגה עממית של ממש, עם שיעור השתתפות חסר תקדים של 90% בראשונה ו-70% בשנייה. בפעם הראשונה הותרה פעילות פוליטית ואיגוד מקצועית חופשית, והעיתונות נפתחה בפני הקולות המהפכניים.

הנתונים הללו מדהימים במיוחד אם ניקח בחשבון, שהבחירות בתקופת מובארק במצרים היו לא יותר ממצג שווא, שאף אחד לא האמין בהן. שיעור המשתתפים בבחירות לפרלמנט המצרי בשנת 2010 (חודשיים בלבד לפני המהפכה) לא עלה על 24.47% (לפי אתר בינלאומי המודד שיעורי השתתפות בבחירות). מפלגות שמאל וכן האחים המוסלמים היו אסורים, וכל פעולה שלהם דוכאה ביד ברזל.

מדוע ניצחו האחים המוסלמים

תוצאות הבחירות שיקפו במידה רבה את מערך הכוחות שקדם למהפכה. בטוניסיה הצביעו כ-40% למפלגה המוסלמית המתונה "אל-נהדה", והשאר למפלגות ליבראליות וסוציאליסטיות. הפיצול הרב בקרב הכוחות החילוניים, הביא לכך ש-32% מהמצביעים נתנו את קולם למפלגות שלא עברו את אחוז החסימה.

המצב במצרים קצת יותר מסובך. בלחץ הרחוב במצרים, נאלצה המועצה הצבאית העליונה, שתפשה את הגה השלטון מאז סילוקו של מובארק, להכריז על בחירות למועצת העם, שנדחו בסופו של דבר מספטמבר לנובמבר 2011. ערב הבחירות, יזמה הממשלה הזמנית, שמונתה על-ידי הצבא, חקיקה שנועדה להגביל את סמכויות בית המחוקקים, והדבר הביא למשבר. שלושת הכוחות העיקריים המתמודדים על עתידה של מצרים - המועצה הצבאית, צעירי כיכר תחריר והאחים המוסלמים. שני הראשונים נמצאים בעימות מתמיד, שהדרדר בחודשים האחרונים להתנגשויות עקובות מדם.

ב-28 בנובמבר, כאשר העם המצרי עמד בתור לקלפיות, נשמעו ברקע הדי ההתנגשויות בכיכר תחריר וברח' מוחמד מחמוד, בהם נהרגו כשלושים מפגינים. חלק מהארגונים שמייצגים את הצעירים המהפכנים הגיבו על כך בהחרמת הבחירות, והפסידו בדרך זו את האפשרות לזכות באמון ובתמיכת הציבור הרחב. הפילוג בשורות השמאל סביב שאלת ההשתתפות בבחירות פגע קשות בהישגיו בקלפיות.

הניצחון של האחים המוסלמים ותנועת אלנהדה במצרים ובטוניסיה מבטא, אם כך, את השלב אליו הגיעה התנועה המהפכנית במדינות אלו. התמיכה באחים המוסלמים מקורה במספר גורמים: ראשית - הם היו שם במשך 80 שנה, ותפקדו כתנועת אופוזיציה, שמנהיגיה ופעיליה נרדפו על דעותיהם. עובדה זו מקנה להם יוקרה ואמינות.

שנית - האחים המוסלמים והתנועה הסלפית נתמכים על-ידי סעודיה ומדינות המפרץ העשירות, דבר המקנה להם עורף כלכלי, ומאפשר להם לממן מנגנון אדיר של חלוקת מזון, מרפאות ופרויקטים של רווחה, מסגדים ומדרשים ומימון נדיב לשיחוד הבוחרים. שלישית - האחים המוסלמים ותנועת אלנהדה בטוניסיה זכו מההפקר בשל חולשת השמאל, שנמצא בעשורים האחרונים במצב של מבוכה ופילוג, ללא פרוגרמה מאחדת וללא מנהיגות.

אחד ממנהיגי השמאל הבולטים במצרים, אחמד בהא אדין שעבאן, קובע כי ההשתתפות ההמונית של הציבור המצרי בבחירות, הינה ביטוי לבגרות, והיא מחייבת את השמאל לקבל את תוצאות הבחירות ולהכין עצמו לשלב הבא (ראיון באתר "אל-סבאר" 21.12.11). שעבאן מסביר שהעם המצרי בחר בכוחות המסורתיים של האחים המוסלמים והסלפיים, בגלל חוסר מודעות פוליטית. הבעיות הכלכליות והחברתיות החמורות בפניהן עומדת מצרים, טוען שעבאן, לא יאפשרו לממשלה בראשות האחים המוסלמים להציע פתרונות, והתוצאה תהיה תהליך של התפכחות והתפתחות פוליטית, שתפתח בפני השמאל הזדמנויות חדשות.

דוגמה מוחשית לדינמיקה עליה מצביע שעבאן, ניתן היה לראות בבחירות שהתקיימו באוקטובר האחרון לאיגוד הרופאים במצרים. בבחירות הביסו מועמדים חילוניים רבים, ביניהם ד"ר מונא מינא, רופאה ממוצא קופטי ופעילה למען זכויות הרופאים הצעירים עוד מלפני המהפכה, את האחים המוסלמים, ששלטו באיגוד בתקופת מובארק, ושיתפו פעולה עם השלטון במניעת דמוקרטיזציה באיגוד.

חזרה לתפיסת אין פרטנר

את כל זה לא רואה השמאל הליברלי בישראל. העיוורון כלפי האביב הערבי אינו מצטמצם לנתניהו שמחפש כל תרוץ כדי להצדיק את דרכו הסרבנית. כפי שעולה מהציטוטים למעלה, גם דוברי השמאל הליברלי שותפים לתפיסה, לפיה העולם הערבי אינו בשל לדמוקרטיה.

עמדה זו היא מיחזור של תיאוריית ה"אין פרטנר" מבית מדרשו של אהוד ברק. כפי שראינו, הניתוח של פרופ' אבינרי כאילו "הצעירים של כיכר תחריר אולי נאורים אבל העם המצרי רוצה איסלאם קיצוני, ולכן אין מה לעשות," הוא סילוף של המציאות המתפתחת סביבנו. ככל שיהיו יותר כוחות ישראלים, שיתייצבו לצד התנועה המהפכנית הערבית, כפי שמבטאים אותה עלאא עווד, אחמד בהא אדין שעבאן, וד"ר מונא מינא, ויתמכו במאבקם לדמוקרטיה, חופש וצדק חברתי, כך יהיה קל יותר ליצור דיאלוג ולהשיג פרטנר אמיתי לשלום.

הדרך לכך עוברת, כידוע, בקווי 67, במאבק נגד הכיבוש ולמען שוויון מלא לערבים בתוך ישראל. האג'נדה הזאת מקדמת את הכוחות המתקדמים בכל האזור ומהווה מפתח לעתיד טוב יותר לעמים כולל לעם בישראל.

תאריך:  01/01/2012   |   עודכן:  01/01/2012
אסף אדיב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכחישי האביב הערבי
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ידידי
1/01/12 10:06
 
אליק א.
1/01/12 17:23
2
אלישמע
1/01/12 12:48
3
חיים פרי
1/01/12 18:55
 
ישראלי מן המנין
1/01/12 22:09
4
כבשה מחורמנת
2/01/12 00:08
5
שלמה דרעי
2/01/12 02:05
6
חומר רצ"ב
2/01/12 19:57
7
אבי מ
2/01/12 21:30
8
moshe55
6/01/12 19:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קשה להיות דתי במדינה הזאת. קשה להיות מתנחל במדינה הזאת. כשחודש נובמבר מגיע, אתה מחכה לכאפה השנתית, ולא יודע מאיפה היא תבוא. כשמתפרסמת כותרת על 'תג מחיר', אתה כבר יודע להוריד את הראש. כשחבר'ה מ"מרכז הרב" פורצים לבסיס באינסטינקט, אתה ממהר לגנות ולהסביר, ביחד. אני לא בעד טרור, אבל מבין איזו מחשבה הציתה את הפעילות הזו.
01/01/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
הפעילות של ארגון הסיקריקים, ואולי של התארגנויות חרדיות דומות, מחייבת עקירה מן השורש. האמצעים החוקיים קיימים בדמות הטיפול בארגוני טרור ובארגוני פשיעה הגיע גם הזמן שהמחוקק יאסור לחלוטין שימוש בסממני השואה לכל צורך שאינו היסטורי או תרבותי
31/12/2011  |  איתמר לוין  |   מאמרים
אין ספק שהלהקה השחורה "דה רוטס" היא אחת הלהקות החשובות הקיימות במוזיקה המודרנית. זה בא לידי ביטוי לא רק במוזיקה הפשוטה אותה יוצרים חברי הלהקה, אלא ביכולתם לחבר קהל למוסיקת היפ-הופ.
31/12/2011  |  רועי אורן  |   מאמרים
נערות יהודיות הפכו לטרף קל עבור ערבים ובדואים להשיג סקס קל תמורת ג'ינס או חבילת סיגריות, ועל רשויות החוק להיכנס לעובי הקורה נגד תופעת החטיפות של נערות יהודיות על-ידי ציידי האויב הערבי. הם מסתובבים בכל מקום, בקניונים ובמקומות הומי-אדם כדי לזהות את הילדות שמסתובבות לבד או רק עם חברה, אורבים להן, ובעיתוי המתאים מזמינים אותן לפלאפל או לשתייה, וכך מתחילה שיחה שבסופה הם מצליחים לשכנע את הבנות לעשות סיבוב ברכבם. מכאן קצרה הדרך להתאהבות ולהמשך הקשר ה"רומנטי", שכל מטרתו חילול כבודה של עוד יהודייה, כיוון שעל-פי הקוראן מצווה לקחת ליהודי את אשתו, בתו, אדמתו וביתו. אסור לתת ליהודי להתקיים.
31/12/2011  |  עמוס דאי  |   מאמרים
על-פי נתונים שפרסמה לאחרונה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, בשנת 2008 נרשמו כנשואים במשרד הפנים 5,028 זוגות שערכו את הטקס מעבר לים, ובכלל זה בקפריסין. זוהי ירידה של 11% בהשוואה לשנת 2007 וירידה של 28% בהשוואה לנתוני 2004. מה יש להסיק מנתונים אלו?
31/12/2011  |  עו"ד נורית פיש  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   הפיכה במצרים (2011)  /  מי ומי  
לבנון בתלונה רשמית: ישראל ריגלה בשטחנו  /  מחלקה ראשונה
תוניס ביטלה צו הזימון לסוהא ערפאת  /  עופר וולפסון
מחבלי אל-קאעידה נמלטו מכלא בתימן  /  אביתר בן-צדף
2011: שנת החורף של הערבים  /  מרדכי קידר
מהפכה - לא מה שחשבתם  /  דרור אידר
כוכבו של ארדואן - לאן?   /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il