|   15:07:40
דלג
  אריה גלוזמן  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
אנשי חיל הים האירני חוגגים אחרי תרגיל רחב [צילום: סוכנות פארס]
כלכלת האיסלאם

אג"ח איסלאמי בשירות האייתולות

תעשיית האנרגיה של אירן סובלת מקשיים עוד לפני הסנקציות החדשות של הקהילה הבינלאומית. הסנקציות שננקטו עד כה חסמו בפני אירן את השווקים הפיננסיים המערביים שדרכם היה ניתן לגייס השקעות בענף. ראשי המשטר מחפשים מקורות מימון חלופיים, אחד מהם הוא אג"ח איסלאמי
06/01/2012  |   אריה גלוזמן   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
ענף נוסף
הממשלה בטהרן שוקדת בימים אלה על תוכנית נוספת להזרמת הכספים לטובת ענפי הגז והנפט - מכירת סוקוק במדינות ערב

ממשלת אירן מתכוונת להנפיק בחודשים הקרובים סוקוק, איגרות חוב איסלאמיות, בשווי 5 מיליארד דולר למימון פיתוחו של שדה הגז 'דרום פארס', שדה הגז הטבעי הגדול בעולם, שנמצא בין אירן לקטר וכולל 8% מעתודות הגז הטבעי בעולם. השלב הראשון של הההנפקה החל לפני מספר ימים ובמסגרתו יופץ סוקוק בסך 460 מיליון דולר בסניפי הבנק הממשלתי טג'ראט ברחבי אירן.

מוקדם יותר פורסם כי הממשלה מתכננת גם להנפיק סוקוק בסך 15 מיליארד למימון תעשיית הנפט המקומית. סגן שר הנפט של אירן, מוחסן חוג'אסטן, אמר לאחרונה בריאיון לסוכנות 'מאהר' המקומית, כי ענף האנרגיה בארצו זקוק להשקעות בסך 48 מיליארד דולר. "פיתוחו של 'דרום פארס' יזכה לעדיפות הגבוהה ביותר", ציין חוג'אסטן, "והמדינה תשקיע בו כל סכום שיידרש". נכון לעכשיו מתוכנן להשקיע בפרויקט 16 מיליארד דולר.

ענף האנרגיה חיוני למשטר האירני. ייצוא הנפט מהווה 80% מסך ההכנסות מהייצוא האירני ו-60% מהכנסות המדינה. מדינות המערב דנות בימים אלו בהרחבת הסנקציות נגד תעשיית האנרגיה באירן. ארה"ב כבר הוסיפה את הענף לרשימת הענפים האסורים להשקעות, אך אירופה ומדינות המזרח מהססות. הסיבה לחוסר ההחלטיות המערבית ברורה. ארה"ב ממילא לא מייבאת כבר שנים רבות נפט מאירן, לעומתה מדינות המערב האחרות עלולות להיפגע. אירן היא יצואן הנפט הרביעי בגודלו בעולם, והשנייה בין מדינות האופ"ק. חלקה של אירן בייבוא הנפט ליפן לדוגמה הוא כ-10%. זה יכול להסביר את מדיניותה הזהירה של טוקיו בעניין הסנקציות.

אך גם ללא החרפת הסנקציות, ענפי האנרגיה של אירן נפגעו מהן קשות. הסבבים הקודמים של הסנקציות הבינלאומיות חסמו בפני טהרן גישה לשווקים הפיננסיים במערב. זאת הסיבה לכך שהמשטר מחפש דרכים חדשות למשיכת משקיעים בענף החיוני. ממשלת אירן כבר השתמשה בעבר בהנפקת הסוקוק למימון תעשיית האנרגיה אך ההנפקות האחרונות הן הגדולות שהיו אי פעם באירן וזהו עוד סימן למצוקת המזומנים של המשטר. הממשלה בטהרן שוקדת בימים אלה על תוכנית נוספת להזרמת הכספים לטובת ענפי הגז והנפט - מכירת סוקוק במדינות ערב. אם לא יורחבו הסנקציות המערביות דבר לא ימנע מאירן לקדם את התוכנית, והמשטר יוכל לרשום עוד הצלחה בעקיפתן.

ובינתיים, המג'לס, הפרלמנט האירני, מקדם הצעת חוק שעל פיה 0.5% מכלל הכנסות הנפט יושקע ב"משימות התרבות של המיליציה העממית בסיג'". בסיג' הוא ארגון מתנדבים צבאי למחצה שהוקם בשנת 1979 על-ידי אייתולה ח'ומייני וכפוף ישירות למנהיג העליון ולמשמרות המהפכה. על-פי עדויות שונות, הארגון עמד מאחורי תקיפת השגרירות הבריטית בטהרן לאחרונה.

אך לא כולם באירן מרוצים מאופן חלוקת רווחי הנפט. עמאד חוסייני, דובר ועדת האנרגיה במג'לס, הזהיר לאחרונה כי תפוקת הנפט באירן יורדת והטיח ביקורת חריפה בנשיא מחמוד אחמדינג'אד בשל מדיניות ההוצאות הממשלתיות שלו. "תעשיית הנפט הכניסה לממשלתו בשנים האחרונות 600 מיליארד דולר", אמר חוסייני, "אולם הרווחים האלה הושקעו בהרבה תחומים שאף אחד מהם לא קשור לפיתוח הענף".

הבורסה בשכם מחפשת משקיעים
חסן עדנאן יאסין, מנכ"ל הבורסה בשכם [AP]

הבורסה הוותיקה בשכם עדיין מתפקדת כמועדון סגור של מספר טייקונים פלשתינים. ראשיה מנסים לשנות את המציאות ומבחינתם כל מי שבא ברוך הבא. גם משקיע מוסדי מהמערב וגם עסק משפחתי מקומי יתקבלו בברכה
▪ ▪ ▪

לאחרונה נחתם הסכם שיתוף פעולה בין 'סאהם', חברת ברוקרים פלשתינית, לבין חברה מניו-יורק בשם 'אויירבך-גרייסון'. 'סאהם' היא אחת מעשר החברות המפעילות את הבורסה בשכם, ובין היתר היא מציעה ללקוחותיה מסחר מניות מקוון דרך האינטרנט. במסגרת ההסכם, תוכל חברת 'אויירבך-גרייסון', המתמחה במודיעין עסקי ובמסחר בינלאומי, להציע ללקוחותיה לסחור בבורסה הפלשתינית. החברה מניו-יורק מייצגת מעל 500 משקיעים מוסדיים ברחבי העולם, בעבורם היא מנהלת כ-2,500 תיקי השקעות ב-130 מדינות.

"על-אף חוסר היציבות בשווקים הערביים, הביקוש להשקעות באזור נמצא בעלייה", אמר בהודעה לתקשורת דויד גרייסון, אחד מראשי החברה האמריקנית, והוסיף כי "אפשרויות מחקר עסקי, ביצוע פרויקטים בפועל וגישה לשוק הפלשתיני שנפתחים מעתה, הם המשך מתבקש של פעילותנו העסקית היומיומית... המשקיעים שלנו יוכלו לקחת חלק בצמיחה הפלשתינית".

ראשי הבורסה בשכם הביעו שביעות רצון רבה מההסכם שנחתם בין 'סאהם' ל'אויירבך-גרייסון'. זה זמן רב הם מנסים למשוך משקיעים זרים לבורסה שהוקמה בשנת 1995, אך הזרים היחידים שמשקיעים שם הם בני הפזורה הפלשתינית. בינתיים, אפילו הניסיון למשוך את המגזר הערבי בישראל להשקיע, נכשל.

לא ברור מתי האמריקני הראשון יירשם למסחר בבורסה של שכם, אך בינתיים היו שמחים שם לראות גם גידול בהיקף ההשתתפות המקומית. הנפשות הפועלות בבורסה הן שכבת הטייקונים שרוב השקעותיהם נמצאות בחו"ל. אפשר לומר שהבורסה המקומית היא מעין מועדון סגור שבו האוליגרכים הפלשתינים מסייעים זה לזה. רשומות בה 46 חברות בלבד, וזאת הבורסה היחידה בעולם הערבי הנמצאת בבעלות פרטית והשחקנים המובילים בה מחזיקים גם ברוב הבעלות: 15% נמצאים בידי בנקים, ועוד 50% מחולקים בין חברות התקשורת 'פלטל' ו'אלואטנייה'.

פני הכלכלה המקומית שונים לחלוטין. עסקים משפחתיים קטנים מהווים את רוב רובו של המשק הפלשתיני, כ-94% מכלל העסקים הפרטיים הם עסקים משפחתיים ומועסקים בהם יותר מ-80% מכוח האדם המקומי. הכינוס החמישי של פורום שוק ההון הפלשתיני שהתקיים לפני מספר שבועות ברמאללה, הוקדש לדיון בצעדים לעידוד העסקים המשפחתיים המקומיים לבצע הנפקה בבורסה של שכם. הפורום המליץ על שורה של צעדים מקדימים שתכליתם עידוד מודרניזציה בניהול והכשרה מקצועית של המועסקים בחברות המשפחתיות. הפורום קרא לממשלה ברמאללה להציע הכוונה ותמריצים לעסקים משפחתיים שירצו לבצע הנפקה בבורסה.

ימים יגידו אם התוכניות היפות של ראשי הבורסה הפלשתינית יצליחו, אך ניסיון העבר מלמד שזה לא יהיה קל. יכול להיות שהפתרון נמצא במקום אחר. פינחס ענברי, מזרחן בכיר המתמחה בעניינים פלשתינים, אמר בריאיון למדור זה בעבר כי אם הפלשתינים רוצים שישקיעו בבורסה שלהם, "צריך אווירה עסקית במקום אווירת טרור".

אינטל – פקיסטן תחילה
[צילום: AP]

חדירה לשווקים מתפתחים היא חלק מהאסטרטגיה של אינטל. התחנה הראשונה בתוכנית היא פקיסטן. במדינה שלתושביה יש בקושי כסף למזון, תנסה אינטל לשווק מחשבים ניידים באמצעות בנק איסלאמי
▪ ▪ ▪

ה'פייננשל טיימס' הלונדוני דיווח לאחרונה על שיתוף פעולה מעניין בין חברת אינטל לבנק איסלאמי בפקיסטן. בנק 'מיזאן' מקראצ'י יציע הלוואות ארוכות טווח ללא ריבית לכל מי שירצה לרכוש מחשב נייד מתוצרת אינטל.

הלוואת ארוכות טווח הן מכשיר מקובל במדינות מתפתחות רבות ובהן פקיסטן. מכיוון שרבים מאזרחי פקיסטן מתעבים את הבנקאות המערבית המבוססת על ריבית, בחרה אינטל בהלוואות איסלאמיות כמכשיר לקידום מכירותיה במדינה. בנוסף, הבנקאות האיסלאמית בפקיסטן נהנית מגידול מתמיד בהיקפה ומאהדה ציבורית. 'מיזאן' היה הבנק האיסלאמי המקומי הראשון שהחל לפעול במדינה עוד בשנת 1997, וכיום הוא מתחרה בהצלחה לא מבוטלת בבנקים איסלאמיים מהמפרץ הפרסי המושקעים בפקיסטן. לבנק 220 סניפים בכ-60 ערים פקיסטניות.

ב'מיזאן' מקווים כי בזכות שיתוף הפעולה עם אינטל יכירו עוד ועוד פקיסטנים את הבנק והדבר יגרום לגידול נוסף בפופולריות שלו ויקדם את פעילותו העסקית. מאז חודש מאי, בו החל הבנק להריץ את התוכנית לשיווק המחשבים הניידים, חתמו עליה 400 איש. בשנת 2012 הבנק שואף להחתים 3,000 איש נוספים.

צעירים בני פחות מ-25, המהווים רוב מהאוכלוסיה הפקיסטנית המונה 180 מיליון איש, הם פוטנציאל אדיר בעבור אינטל. מאידך, בפקיסטן רק 5% מהתושבים מחזיקים במחשב אישי, ורק ל-13% מהם יש גישה לאינטרנט. במדינה שבה ההכנסה השנתית הממוצעת לנפש היא 1,254 דולר בלבד, בעבור רוב התושבים מחשב נייד שמחירו 460 דולר הוא בבחינת מותרות. אך אינטל דווקא רואה בנתונים הקשים האלה הזדמנות עסקית שתמומש באמצעות ההלוואות האטרקטיביות של בנק 'מיזאן'. כיבוש השווקים המתפתחים הוא חלק מהאסטרטגיה העסקית של אינטל, ואם המיזם הפקיסטני יצליח, התאגיד האמריקני מתכוון להרחיב את המודל גם לטורקיה ולאינדונזיה.

פורסם במקור: מוסף כלכלה, מקור ראשון
תאריך:  06/01/2012   |   עודכן:  06/01/2012
אריה גלוזמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אג"ח איסלאמי בשירות האייתולות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקס פאואר
7/01/12 12:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעלה של ויקי ניסים שיסף את גרונה בסכין חודש וחצי לאחר שהתלוננה במשטרה כי הוא מכה אותה ומאיים עליה; זכריה עמרם רוצץ את גולגולתה של אשתו לאחר שהגישה נגדו מספר תלונות במשטרה בגין תקיפות ואיומים; אעתדאל חוסיין נרצחה בדקירות סכין על-ידי בעלה כמה חודשים לאחר שחרורו ממאסר בן שישה חודשים שריצה בגין עבירות של אלימות במשפחה.
06/01/2012  |  אורית רוזנבך  |   כתבות
לתאונת הטיס הטראגית במודיעין יש אולי גם לקח אלגורי-פוליטי. האל"מים ב(מיל.) שמואל רוזן ואלחנן שמואלי נהרגו ככל הנראה בעקבות תגובה לא נכונה להזדקרות המטוס הקל שהטיסו. הזדקרות כלי טיס מתרחשת בעקבות שילוב שבין מצב אף גבוה של המטוס ומַצערת במהלך חלקי שמתאים לשיוט אופקי. לרוב זהו רגע של חוסר תשומת לב שבו המטוס נמצא במצב של נסיקה מעלה הדורש כוח, שאותו המנוע, שעובד בסל"ד נמוך, לא מספק. ההידרדרות במצב האוירודינמי מהירה: המטוס מאבד מהירות וכתוצאה מכך גם את כוח העילוי של הכנפיים. כשהכנפיים כבר לא נושאות את המשקל מתחיל גוש הפח הגדול לצלול מטה.
06/01/2012  |  יהודה יפרח  |   כתבות
השבוע לפני שנה בילה עו"ד מיכאל ספרד בכפר בילעין שבגדה המערבית, עם בני משפחתה של ג'וואהר אבו רחמה. כמה שעות קודם לכן התמוטטה אבו רחמה ומתה, לטענת פלשתינים לאחר ששאפה כמות גדולה של גז מדמיע בהפגנה נגד התוואי הלא חוקי של גדר ההפרדה באזור הכפר; לטענת צה"ל, על-רקע שאיפה של מעט גז מדמיע אולם בעיקר בשל בעיות רפואיות קודמות וטיפול לקוי שקיבלה בבית חולים ברמאללה.
05/01/2012  |  אורן פרסיקו  |   כתבות
תרמילאים ישראלים העלו בימים אלה לכותרות את טורס דל פאינה, הפארק הלאומי של צ'ילה, ולו רק משום שמיוחסת להם הצתתם של מאות-אלפי דונם משטחו. לא בכדי גדולה הזעקה על המעשה, בהיותו אחת משמורות הטבע היפות ביותר על פני הגלובוס כולו.
05/01/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
על-פי החוק, בני זוג הבאים להירשם לנישואין צריכים להופיע יחד בלשכת הנישואין של המועצה הדתית במקום מגוריהם (הקבוע) לא יאוחר מ-45 יום לפני מועד הנישואין. זוגות הבאים להירשם לנישואין מעבר למועד זה, אינם יכולים להירשם לנישואין במועצה הדתית, למעט מקרים חריגים, והם מועברים לטיפול בית הדין הרבני ונאלצים לעבור שם תהליך ארוך ולא נעים ואולי אף לדחות מועד חתונתם.
04/01/2012  |  אלי אלון  |   כתבות
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
התובע במשפט מובארק לשופט: רק עונש מוות  /  עופר וולפסון
לבנון בתלונה רשמית: ישראל ריגלה בשטחנו  /  מחלקה ראשונה
תוניס ביטלה צו הזימון לסוהא ערפאת  /  עופר וולפסון
היכן גנדי ומנדלה הערביים?  /  יורם אטינגר
בשאר אסד מפגין שרירים   /  יפתח שפיר, צבי מגן
הפיוס - ראש גשר של חמאס להשתלט על אש"ף  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il