|   15:07:40
דלג
  אמיר כרמי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

אימת הסמארטפון

הסמארטפונים כבר פה, והם כבר משנים את הרגלי הצריכה ומאיימים להפוך גם לארנק שלנו, גם כותבי הווירוסים כבר בעניין. אז למה החברות הגדולות מתעלמות?
08/01/2012  |   אמיר כרמי   |   מאמרים   |   תגובות
במקום מחשב [צילום: AP]

לפני כשנה כתבתי על וירוסים והתקפות מקוונות המיועדות למשתמשי הסמארטפונים באשר הם. באותו מאמר הוספתי גם מספר תחזיות לגבי איומים שיגיעו בעשור הקרוב בהתבסס על נתונים של חברת הסקרים "נילסן" שניסו לחזות מה יהיה אחוז המשתמשים בסמארטפונים בארה"ב עד לסוף שנת 2011. האם התחזיות התגשמו? ומה צופן בחובו עתיד הסמארטפונים?

הסוקרים של חברת נילסן חזו לפני למעלה משנה שעד תום שנת 2011 אחוז המשתמשים בסמארטפונים בארה"ב ישתווה לאחוז המשתמשים בטלפונים סלולאריים "רגילים" – אומנם הם לא דייקו, אבל היו מאוד קרובים: לפי סקר שפרסמה נילסן בשבוע האחרון, כבר 44% מהמשתמשים בטלפונים סלולאריים בארה"ב משתמשים בסמארטפונים. אם נסתכל על פלח האוכלוסיה שבגילאי 18-54, נראה שהממוצע כבר עומד על 54% חדירה לשוק הסלולארי. באירופה ובאסיה הנתונים גם הם דומים עם למעלה מ-40% מבעלי המכשירים הסלולאריים.

סקר שנערך לפני כחודשיים על-ידי חברת המחקר Ipsos ו-MMA (איגוד השיווק במובייל) בשיתוף עם גוגל, מצביע על כך ששיעור החדירה של סמארטפונים בישראל עומד על כ 30%. תוצאות הסקר, שניתן לצפות בהם בצורה אינטראקטיבית כאן, מראות שלמרות שהסמארטפונים הגיעו לארץ רשמית רק כשנתיים לאחר ארה"ב ואירופה, אנחנו כבר כמעט ומדביקים את הפער, ונמצאים בין עשרת המדינות המובילות בעולם באחוז חדירת הסמארטפונים לשוק.

נתון מעניין נוסף שעולה מהסקר נוגע להרגלי השימוש בסמארטפון שמתחילים לדחוק את השחקנים הוותיקים, הטלוויזיה והמחשב, מחוץ לתמונה. כאשר נשאלו בעלי סמארטפונים בישראל על מה הם היו מעדיפים לוותר, על הסמארטפון או על הטלוויזיה והמחשב, כשליש מהנשאלים העדיפו לשמור את הסמארטפון ולהשליך את "הקופסאות הישנות".

דעיכת המחשבים הניידים

בשנת 2011 ראינו גם התחזקות משמעותית בתחום הטאבלטים לעומת המחשבים הניידים. מכירת הטאבלטים, ש-95% מהם מריצים את מערכות ההפעלה IOS ואנדרואיד, עברה ברבעון השני של 2011 את מכירות הנטבוקים וכנראה שבקרוב יעלו במכירות על כלל המחשבים הניידים. הרוב המכריע של בעלי המחשבים משתמש בהם כדי לגלוש באינטרנט, לכתוב ולקרוא אימיילים ומסמכים, לרכוש מוצרים, ולהתחבר לרשתות חברתיות ולתוכנות מסרים מיידיים או שיחות וידאו. כולן פעולות שניתן לבצע בסמארטפון או טאבלט, שמתחילים כבר להשתוות ליכולותיו של מחשב ממוצע.

לכך מתווסף גם מסך המגע, שנותן חווית משתמש נוחה הרבה יותר לילדים ולחלק מהמבוגרים שמתקשים להתחבר למחשב עם המקלדת והעכבר הוותיקים.

כמובן שהמחשבים האישיים והניידים לא ייעלמו לגמרי מחיינו, ויישארו במשרדים ואצל המשתמשים המתקדמים, אבל הם יהפכו בשנים הקרובות לפחות נפוצים בציבור הרחב. במיוחד כאשר יכנסו לבתים גם הטלוויזיות החכמות שידעו להתממשק עם הסמארטפונים והטאבלטים.

שינויים בהרגלי הצריכה

דפוסי הרכישה שלנו עומדים בפני שינוי בעשור הקרוב. אנחנו מתחילים לראות את השינוי, כאשר למעלה מרבע מבעלי הסמארטפונים בישראל כבר ביצעו באמצעותם רכישות של מוצרים באינטרנט (יותר מאשר באיטליה וצרפת). הרכישה באינטרנט הופכת לנפוצה יותר ויותר בכל שנה, ורכישה של מוצרים מאתרים בחו"ל, כדוגמת eBay, ואמזון, מתבררת כמשתלמת בהשוואה למחירים בארץ.

בחודש שעבר במכירת "יום שישי השחור" שנערכת ברחבי ארה"ב מידיי שנה, נעדרו 80% מהלקוחות מהחנויות והקניונים, והעדיפו לבצע את הרכישות שלהם דרך האינטרנט. בשנים האחרונות גם נוסד קונספט מכירות חדש "Cyber Monday" - שלושה ימים אחרי "יום שישי השחור" - במהלכו הרשתות מציעות מבצעי מכירה בלעדיים לאתרי האינטרנט שלהם. החברות הישראליות כבר מתחילות לאמץ גם הן את המגמה, כדי להתחרות באתרי הקניות מארה"ב.

מרבית הבנקים הגדולים בישראל כבר הוציאו אפליקציות לסמארטפונים שמאפשרות לבצע פעולות רבות בחשבון הבנק ולנהל מסחר בבורסה, והישראלים שהתרגלו לנהל את חשבון הבנק דרך המחשב עוברים לשימוש בסמארטפונים.

הארנק הסלולארי

לפני כחודשיים השיקה גוגל את הסמאטפון הראשון עם מערכת ההפעלה Ice Cream Sandwich כשבתוכו נמצא הצ'יפ החדש שלה, שמביא את טכנולוגיית News1 – near field communications לסמארטפונים. הצ'יפ מאפשר רכישת מוצרים באמצעות הסמארטפון בדיוק כפי שהיום אנחנו משתמשים בכרטיס האשראי, בנגיעה פיזית במכשיר לחיוב אשראי.

האפליקציה שמנהלת את הרכישות באמצעות הצ'יפ כוללת היום כרטיס בנקט נטען של גוגל, וכרטיס של מאסטרקרד, שהייתה הראשונה לקפוץ על העגלה. ויזה, אמריקן אקספרס ודיסקבר כבר הודיעו שהן התחילו בעבודה לקראת אימוץ טכנולוגיית ה-News1 לכרטיסי האשראי שלהן.

גוגל עובדת גם עם כל היצרניות של סמארטפונים מבוססי-אנדרואיד לשילוב של הצ'יפ במכשירים שייצאו במהלך 2012, וכנראה שבסופו של דבר גם שאר יצרניות הסמארטפונים יאמצו את הטכנולוגיה (אלא אם כן תצא אפל עם טכנולוגיה מתחרה). גוגל התחילה בקמפיין השיווק למוצר החדש כבר לפני חצי שנה, וגייסה אפילו את ג'ורג' קוסטנזה מ"סיינפלד" כדי להסביר למה הגיע הזמן לזרוק את הארנק.
[קישור]

מטרה קלה

ריכוז של כל כך הרבה פעולות בסמארטפון מהווה מכרה של זהב עבור האקרים ועברייני אינטרנט, שחולמים כבר שנים רבות על מכשיר כזה, שפריצה אליו תהיה אפשרות כמעט וודאית לעשיית כסף קל. המטרה של כל האקר או עבריין אינטרנט היא להגיע למידע אישי וחשבונות בנק של כמה שיותר אנשים בצורה קלה ואוטומטית – וירוסים, ערכות פריצה, והונאות דרך אימייל או רשתות חברתיות הם האמצעים המוכחים להשגת המטרה.

כל הווירוסים וערכות הפריצה שקיימים היום במחשבים האישיים, ובעיקר בכל הגרסאות של Windows, מתחילים לעבור למערכות ההפעלה ששולטות בקרוב ל-70% משוק הסמארטפונים ב-2011, אנדרואיד ו-IOS. ואם ההימור של מיקרוסופט עם מערכת ההפעלה Windows 8 יצליח, והיא תצליח לתפוס פלח משמעותי מהשוק, גם היא לא תישאר חסינה.

נוקיה ו-RIM, ששלטו עד לא מזמן בשוק הסמארטפונים עם מערכות ההפעלה שלהן - הסימביאן והבלקברי - מאבדות נתחי שוק משמעותיים מידיי רבעון. בין השנים 1996 ו-2011 שלטה נוקיה עם הסימביאן בשוק הסמאטפונים העולמי בהפרש משמעותי, ולכן מרבית הווירוסים פותחו עבור הסימביאן. כבר בסוף 2010 תפסה גוגל עם אנדרואיד את ההובלה והורידה את נוקיה למקום השני במכירות. במהלך 2012 תמשיך הסימביאן להעלם, לאחר שנוקיה זנחה אותה לטובת Windows 8, ו-IOS של אפל תתפוס בקלות את המקום השני. סקר של חברת "גרטנר" מראה את המגמות העולמיות ברבעון השלישי של 2011:

האם קיימים סמארטפונים חסינים לפריצה?

מערכות ההפעלה של גוגל ואפל, אנדרואיד ו-IOS, מבוססות שתיהן על מערכת ההפעלה יוניקס (שעליה מתבססת גם לינוקס), שהיא בעלת מערכת הרשאות שנחשבת לבטוחה יותר מזו של Windows. למרות המקורות הדומים, בחרו אפל וגוגל בשתי גישות מנוגדות בפיתוח מערכות ההפעלה שלהן: אפל בחרה עבור ה-iphone במערכת הפעלה סגורה ומקודדת, שמאפשרת הורדת אפליקציות אך ורק מה-Appstore, חנות האפליקציות הרשמית של אפל, שם כל אחת מהן נבדקת בקפדנות לפני שהיא מקבלת את האישור הסופי. גוגל בחרה במערכת הפעלה בעלת קוד פתוח, שמשמש לא רק את יצרניות הסמארטפונים, אלא גם אנשים פרטיים בפיתוח של גרסאות שונות שלה.

הגישה הליברלית של גוגל בחלוקת הקוד שלה, האפשרות להורדת אפליקציות ממקורות שהם לא ה-Android Market, חנות האפליקציות של גוגל, והאפשרות להעלות באנונימיות אפליקציות חדשות ל Android Market בלי בדיקות יסודיות – כל אלה איפשרו כבר מספר משמעותי של וירוסים והתקפות בשלוש השנים בהן אנדרואיד קיימת.

במהלך שנת 2011 גוגל הסירה למעלה מ-100 אפליקציות זדוניות שהצליחו להשתחל ל Android Market. חברות האנטי וירוס, שהמובילות בהן כבר הוציאו אנטי וירוסים עבור אנדרואיד בשנה האחרונה, הספיקו לאסוף במהלך השנה אלפי דגימות של וירוסים ואפליקציות שמיועדים לאנדרואיד. מאות אלפי משתמשים כבר נדבקו בווירוסים שמגיעים במגוון צורות ודרכים לסמארטפונים מבוססי אנדרואיד. דרכי ההדבקה הנפוצות דומות מאוד לשיטות שקיימות כבר קרוב ל-20 שנה במחשבים האישיים: הודעות SMS והודעות דרך אפליקציות של רשתות חברתיות שמכילות קישורים לאתרים זדוניים, אפליקציות שמתחזות לאפליקציות אחרות, בעיקר של בנקים, אפליקציות אנטי וירוס מתחזות, משחקים שגונבים את פרטי חשבון הבנק, ערכות פריצה ייעודיות, והיד עוד נטויה. אם תימשך המגמה הנוכחית, יפותחו עד סוף שנת 2012 יותר וירוסים והתקפות שמכוונים לסמארטפונים מבוססי אנדרואיד מאשר שפותחו עבור הסמאטפונים של נוקיה במשך יותר מעשור.

חברת גוגל פרסמה הודעת הכחשה בחודש שעבר, שבה טענה ש"למערכות הפעלה מבוססות לינוקס אין בעיה אמיתית של וירוסים, ואנדרואיד היא כמובן מבוססת לינוקס".

גם מכשירי iphone שמריצים את מערכת ההפעלה IOS אינם חסינים מפגיעה. רבים מהמשתמשים בiphone "פורצים" את ההגנה שלו באמצעות כלים אוטומטיים על-מנת לאפשר הורדת אפליקציות שלא מה Appstore. הפריצה מאפשרת גישה מלאה למכשיר, בדומה לגישה הקיימת במרבית הסמאטפונים מבוססי אנדרואיד.

בחודש יולי האחרון שחררה אפל שלושה עידכוני אבטחה שנועדו להתמודד עם שיטת פריצה פופולרית לiphone באמצעות הודעת SMS שמכילה קובץ PDF בעל קוד שדומה מאוד לוירוס. באותו החודש התפוצצה בעיתונות העולמית פרשה שבה עיתונאים מהצהובון הבריטיNews International שילמו להאקרים כדי לפרוץ לסמאטפונים של סלבריטאים על-מנת להשיג מידע ותמונות עסיסיים. הרוב המכריע של הסמארטפונים שנפרצו היו מכשירי iphone.

בחודש שעבר פרסם מומחה לאבטחת מידע פרצה חדשה ב-iphone, שאפשרה לו להעלות אפליקציה זדונית ל-Appstore, שנותנת לפורץ גישה מלאה לתמונות, מסמכים ואנשי קשר, ומאפשרת לו להתקשר ולשלוח הודעות SMS מהמכשיר בצורה שלא מופיעה על המסך. התגובה של אפל הייתה הסרת האפליקציה מה-Appstore והשעיה של המומחה לשנה מתוכנית המפתחים שלה. מעבר לכך לא ננקטו שום פעולות לסגירת הפרצה.

אפל טענה וממשיכה לטעון שהמחשבים, הסמארטפונים והטאבלטים שלה חסינים בפני וירוסים ופרצות. לפני שנתיים היא התרצתה ואפשרה לאנטי וירוס של חברת ESET להימכר רשמית בחנויות שלה עבור מחשבי מק, בעלי מערכת ההפעלה OSX, ועד היום כבר אפשרה לפתח עוד מספר אנטי וירוסים עבורם. כיום עדיין לא קיימות אפליקציות אנטי וירוס עבור האייפונים והאייפדים.

גוגל ואפל נוקטות שתיהן בגישה של הכחשה כלפי הווירוסים שמגיעים למערכות ההפעלה שלהן, וכך עוברים חודשים ארוכים עד שהן טורחות לשחרר עידכוני אבטחה עבור פרצות שמתגלות במערכות שלהן. לפני חודש פורסם שפרצת אבטחה ב-Itunes, שהכרחית לעבודה עם iphone ואייפד, ואפשרה לרגל אחרי משתמשים, נסגרה רק לאחר 3 שנים.

מיקרוסופט כבר הבינה שמדובר בבעיה אמיתית עם עשרות אלפי וירוסים חדשים מידיי חודש שמכוונים כלפי Windows, ובכל חודש משחררת יותר ויותר עידכוני אבטחה שגם הם לא מספיקים כדי לעצור את שטף הווירוסים.

בשנים הקרובות כשמרבית הווירוסים וההתקפות יעברו לאנדרואיד ול-IOS, ייאלצו גם גוגל ואפל להתמודד עם המציאות החדשה, אולם כבר הוכח שתמיד יהיו יותר פרצות אבטחה מאשר עידכוני אבטחה.

הכותב הוא מנהל מחלקת התמיכה הטכנית של חברת קומסקיור - הנציגה הבלעדית של חברת ESET בישראל.
תאריך:  08/01/2012   |   עודכן:  08/01/2012
אמיר כרמי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מאז שנטש את המסעדנות הישראלית, הותיר אחריו דינו סרטיאני, הכהן הגדול של המטבח האיטלקי, חלל קולינרי ריק. למרבה הצער לא השכילו תלמידיו ב"פורטופינו" (עליה השלום), ב"ג'ויה" וב"רוסטיקו" (ייבדלו לחיים ארוכים) להיכנס לנעליו הגדולות, אף שבשנות שהותו בארץ הוא ממש ירק דם, ובלבד שמסעדותיו יעלו על דרך המלך של הקולינריה האיטלקית.
08/01/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
"השוטרים אסף שחר, רונן אבניאלי ושלומי טובול היו במקום בעת מילוי תפקידם כחוק. בתגובה למעשיו של הנאשם, יצאו מניידת משטרתית סמויה, אשר הייתה נהוגה באותה עת על-ידי טובול. אבניאלי, אשר היה לבוש מדי משטרה, ואסף ופנו אל הנאשם תוך כדי שהם הזדהו בפניו כשוטרים באמצעות תעודת מינוי והודיעו לו כי הוא עצור. לאחר מכן, ניסו להכניסו לניידת.
08/01/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
"עשרת הסוכנים הגדולים ביותר של רימקס מרוויחים בממוצע 78,000 שקל לחודש, שהם 936 אלף שקל לשנה. הם מעבירים לחברה-האם, בשליטת רסקין, 30% מהעמלה, ונשארים עם 655 אלף שקל לשנה. הסוכן הגדול ביותר מרוויח יותר ממיליון שקל לחודש. הסוכנים האחרים מגיעים להכנסה של 11,600 שקל בממוצע לחודש שהם מעבירים בדרך כלל לחברה-האם 30% מהעמלה, ונשארים עם 8,100 שקל לחודש נטו, שהם 97 אלף שקל לשנה" (News1, 2.1.12).
08/01/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
"הצעת התיקון" שהיא בעצם קלקול, אמורה לעלות לקריאה שנייה ושלישית בכנסת ביום ג', אלא אם היא תידחה שוב. במאמרים קודמים תיארתי את הליקויים הרבים בחוק "המשודרג".
08/01/2012  |  צבי גלברד  |   מאמרים
אין ספק שהתאגדות עובדים היא כוח, במיוחד אם אתה עובד במקום עבודה מונופוליסטי וחיוני למדינה. כולנו רואים מה כוחם של עובדי הנמלים, עובדי חברת החשמל ודומיהם.
08/01/2012  |  דב גולדפלם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il