|   15:07:40
דלג
  נסים גבאי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

האם יאיר לפיד ראוי להיות ראש הממשלה?

יאיר לפיד כדוגמה - כביכול לא יכול להיות ראש ממשלה רק כי צנח משיא רייטינג ציבורי, לקלחת הציבורית הפוליטית. האומנם? האם יש בכלל נוסחה להצלחה או לכישלון בתפקיד ציבורי רם ונישא בישראל, או שמא תמיד יהיה לתככים הפוליטיים את הכוח האולטימטיבי לקבוע גורלנו?!
12/01/2012  |   נסים גבאי   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
לפיד. ראוי או לא? [צילום: ב.א. שפירא]

   עידן יוסף
בדרך לכנסת: יאיר לפיד פורש מחדשות 2

הבחירה של יאיר לפיד
דוד מרחב
יאיר לפיד יכול לנהל קמפיין פוליטי שונה, נקי משנאת נתניהו, חף מדה-לגיטימציה לליכוד, נטול כל רעל נוסח יחימוביץ', שבשבוע שעבר דאגה לתקוף את בניו של ראש הממשלה כדי להוכיח שגם היא יכולה לשנוא את נתניהו לא פחות מזהבה גלאון או מציפי לבני. הוא יכול לייסד מפלגה ליברלית אמיתית שחסרה בישראל. לא הרפתקה זמנית. לא איזה משהו אמורפי וחולף
לרשימה המלאה

"נסים, תעשה לנו טובה ולך תחפש את החברים שלך". זוהי התגובה האוטומטית שאני מניח כי רבים מהקוראים יסננו מפיהם רק למקרא הכותרת. התגובה המאוחרת יותר (שתי שניות לאחר מכן) יכולה להיות כזו: "זה שאתה תומך ביאיר לפיד עוד לא הופך אותך לבר-סמכא לספר לנו שאיש תקשורת מפורסם מהעיתונות ומהטלוויזיה (אפילו נראה טוב) יכול לכבוש את צמרת הפוליטיקה הישראלית כאילו עם מטומטם ניצב מולו וסוגד למשיח".

אז ככה: אינני מכיר אישית את יאיר לפיד, וטרם החלטתי למי אני מצטרף (ואחר-כך בוחר) לקראת הבחירות הבאות. יופי. אחרי שהוצאנו את הקיטור המתבקש לכותרת זו, אגש למלאכת הדיון העקרוני בסוגייה: האם יאיר לפיד ראוי להיות ראש ממשלה בישראל?

מי שממהר לדעת מה דעתי בנדון וירצה לקצר "סבלו" בכך שיחפש בסוף דבריי את התשובה, אומר לו כבר כעת שאינני מתכוון לתת תשובה ספציפית לשאלה. כוונתי "רק" להרחיב את היריעה בנושא, כך שכל אחד מאיתנו ינתב קו מחשבתו עם נתונים שאולי לא חשב עליהם קודם.

אישים בלתי ראויים בהנהגת המדינה

אם נתייחס ברצינות תהומית ואולי אפילו אקדמית לנושא ראש הממשלה בישראל, אין ספק שהאישיות הזו חייבת להיות ביטחוניסטית, כלכלית, מנהיגותית, סמכותית, פסיכולוגית, פילוסופית ופוליטית. יכול מאוד להיות שניתן להפחית מעט את הדרישות הפנומנליות הרצויות לאלה המצויים בשדה הפוליטיקה הישראלי – אבל לבטח לא נתפשר על אדם חסר-ניסיון לחלוטין בתחומי העשייה הציבורית, הפוליטית, ואפילו קשה מאוד לעכל חסר-ניסיון בתחום הביטחון.

האומנם? האם הנוסחה הזו הייתה המנצחת בעבר? האם יש בכלל נוסחה להצלחה או לכישלון בתפקיד ציבורי רם ונישא בישראל, או שמא תמיד יהיה לתככים הפוליטיים את הכוח האולטימטיבי לקבוע גורלנו?!

ניקח שתי דוגמאות קוטביות: גולדה מאיר ומשה קצב. גולדה הייתה ראש ממשלה שהביאה עלינו את מחדל יום הכיפורים הנורא שהרס דורות, וליתרת הדורות הבאים השאירה צלקת עמוקה וכואבת. קצב היה נשיא מדינה חסר כל סיכוי סביר להתמנות לתפקיד במדינה נאורה – אך על אפם וחמתם של התבונה והסדר הציבורי הוא זה שנבחר על-ידי הפוליטיקאים להיות מורם מעם, עד שהרים כל אישה שמצא לנכון תוך התעללות מינית ללא מעצורים.

יכולתי להביא דוגמאות רבות נוספות של אישים שכיהנו כראשי ממשלה גרועים, ולעומתם כאלה שייתכן כי היו ראויים אך לא הצליחו להזיז את דלת הפוליטיקה החלודה כדי להיכנס. במקום ניתוח דוקטורנטי כזה שגם הוא יכול יהיה להיזרק לפח מאחר שכמעט תמיד מתווספים משתנים בלתי צפויים המשנים את התמונה של ההצלחה והכישלון מקצה לקצה – עדיף לפקוח מעט את העיניים ולהתחיל להפעיל את תאי המוח הרדומים בדרך כלל.

נתונים ראשוניים ובלתי רלוונטיים לרה"מ

למעשה, אין לנו נוסחת פלא לקבוע מי יהיה ראש הממשלה הטוב והראוי להנהיג את העם המיוחד הזה במדינה הספציפית הקשה הזו, ולכן מוטב להביט על העניין בזווית שונה, ונכון יותר לומר – בזווית נכונה.

אישית, אינני מכיר את לפיד, אך הוא דוגמה מצוינת להיקשים על הדמות שאנו רוצים שתהיה ראש הממשלה הטוב והראוי להנהיג אותנו. מסייג אני את דבריי בעובדה שכנראה אין נושא זה של ראשות הממשלה על סדר יומו של יאיר לפיד.

ראשית, אתחיל מ"הלא נעים". יאיר לפיד מגיע לפוליטיקה מהמקום הנוח ביותר בתרבות העולמית (כן, זה נתון כלל עולמי) – כ"כוכב ריאליטי". הציבור לא נוהג ופסיכולוגית אינו בנוי לבחור בדמות ציבורית בלתי מוכרת, ואת הנתון הבסיסי הזה הרוויח יאיר לפיד לא רק ללא השקעה כספית, אלא במשכורות נאות לאורך השנים בעיתונות, בטלוויזיה, והן מפרסומות.

כעת ניגש לנתון השני החשוב מאוד לצורך בחירתך לתפקיד ציבורי: הופעתך החיצונית. לא נעים לשמוע? לא נורא. גם עבדכם הנאמן היה פעם חתיך "הורס", והאמינו לי שגם אם אלת הצדק סולדת מזה – זה עזר לי מאוד בכל דבר שעסקתי. ראו את ביבי... ליאיר לפיד יש את זה.

אחרי שני נתונים ראשוניים ובלתי רלוונטיים אלה להיותך מנהיג ראוי ומצליח בתפקידך כראש ממשלה בהתאם לתרבות המערב שהגיעה עד פאתי ארץ ישראל - נעבור לנושאים המהותיים באמת:

כושר מנהיגות - כאן כבר נכנסים לתמונה האישיות והכישורים. ראש ממשלה חייב להיות בעל כישורי מנהיגות וסמכותיות, ולא מספיקה תמיכת הקליקה הפוליטית שלו. ראש ממשלה חסר חוט-שדרה, יוזמה ווירטואליות – יכול לגרום רק לנזק: ייאוש ציבורי, אכזבה, הידרדרות בתחומי עשייה שונים, ומצב קשה ובלתי הפיך עד הבחירות הבאות שיגאלו את אזרחי המדינה מעולו של זה.

כושר ניתוח מצבים וקבלת החלטות נכונות - את זה לא לומדים במרכזי המפלגות. את ההחלטות אם לצאת למלחמה או לא – מנתחים בשיקולים הרחוקים מהתככים הפוליטיים. גם רמטכ"ל בדימוס אינו יכול להחליט טוב יותר מ"סתם" מנהיג חכם ושקול. את ההחלטות אם להרחיב את השירות הציבורי לאזרח (צדק חברתי) יכול להביא לידי ביצוע רק ראש ממשלה שעומד איתן על משמרתו לחיים סבירים במדינת ישראל – דבר שיש לו השלכות רחבות בכל רגע נתון לכל תחום במסגרת כוורת החיים במדינה. זוהי דוגמה להחלטה שמנתקת את כותרות הפוליטיקאים הבוחשים חדשות לבקרים בנוסחה הסתמית: אם נקצץ בתקציב הביטחון – יקומו עלינו הרעים להרגנו. יש כל-כך הרבה נתונים בסיסיים במשוואה הזו של תקציב המדינה, שיש הקוראים לכך "שינוי סדרי עדיפויות", ואחרים מכנים זאת מנהיגות נכונה.

לא התיימרתי לנתח בצורה מעמיקה מדי את כל המרכיבים לבניית הדמות הראויה ביותר להיות ראש ממשלת ישראל, אבל לבטח שללתי על הסף את התובנה המוזרה שיאיר לפיד כדוגמה – כביכול לא יכול להיות ראש ממשלה רק כי צנח משיא רייטינג ציבורי, לקלחת הציבורית הפוליטית.

תאריך:  12/01/2012   |   עודכן:  12/01/2012
נסים גבאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   גולדה מאיר   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה קצב / Moshe  Katsav   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האם יאיר לפיד ראוי להיות ראש הממשלה?
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רועי ג
12/01/12 16:28
 
גורדנה ר.
13/01/12 12:58
2
יורם מראשון
13/01/12 08:17
3
קורןנאוה טבריה
13/01/12 11:42
4
אחד העם
13/01/12 12:45
5
איפכא מסתברא
13/01/12 14:22
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
11 שופטים של בית המשפט העליון דנו בחוק האזרחות, ולמעט אחד - וגם הוא באופן חלקי בלבד - איש מהם לא שאל את עצמו: למה בעצם אני עושה את זה? הכל הסכימו, כדבריה של דורית ביניש, שעליהם לאזן בין צורכי הביטחון של ישראל לבין ערכיה הדמוקרטיים. אך איש מהם לא אמר: זו אינה מלאכה לבית המשפט.
12/01/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
הויכוח הפומבי הסוער בין המחוקקים לבין נשיאת הבג"צ, דורית ביניש ותומכיה, בעקבות האשמותיה נגד הפוליטיקאים, מעוררים גם אצל אזרחים שומרי חוק כמוני, כמה תגובות ושאלות
12/01/2012  |  מתי דוד  |   מאמרים
פסק דינו של בג"ץ בנוגע לחוק האזרחות מאפשר מבט נדיר אל דעותיהם של ארבעה מנשיאי בית המשפט העליון: הנשיאה היוצאת, דורית ביניש; הנשיא הבא, אשר גרוניס; ומי שאמורות לבוא אחריו, מרים נאור ואסתר חיות. אין זה מבט נדיר רק משום שאין מקרים בהם כל הארבעה נפגשים באותו דיון, אלא גם משום שהכרעותיהם בו מלמדות על עמדות יסוד שיפוטיות שלהם.
12/01/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בסערת הטוענים לכתר: יאיר לפיד ונעם שליט, בין המעושרות והאח הגדול ושאר חדוות חיינו, שכחנו מהר מדי כי בתחילת השבוע הזה, ב-8 לינואר 2012 גורשו חסרי בית וילדיהם שחיו באהלים באזור סמוך לשכונת התקווה.
12/01/2012  |  שולמית קיסרי  |   מאמרים
מה ניתן להבין מדבריו של שלמה מעוז, הכלכלן הבכיר המפוטר של אקסלנס, אחד האנשים היותר חמודים, היותר חכמים והיותר ישרים במשק הישראלי ובציבוריות הישראלית? הוא, לטעמי, אמר במילים אלה או אחרות, שמחאת רוטשילד היא מחאה של עשירים, למען עשירים, בעוד שלעניים אין זמן ואין כוח למחות. הוא אמר, לדעתי, שיש כאן רובד שליט, "מערבי", ששמר על מעוזי כוחו באמצעות שלוחות בעמדות הכוח, בהתיישבות, בפיננסים ובמשפט.
12/01/2012  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il