|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

ליצן ללא איפור

הליצן ש המשורר מנחתם מ' פאלק מציג לפנינו ב"ליצן בסמטאות הלב" הוא ליצן ללא מסכות וללא איפור. זהו הליצן בחיי היום-יום הפשוטים והפרוזאים שכולנו מכירים היטב. אין דרמות מלבד אלה שהחיים עצמם מספקים, ואלה מתוארות בישירות ופשטות לא מתחכמת: אהבתו לירושלים עיר הבירה לצד מעבר-דירה, געגועיו להוריו, משפחה או חברים, יחד עם אהבה, אלוהים והשירה עצמה
19/02/2012  |     |   ספרים   |   תגובות
'ליצן בסמטאות הלב'. סיפורו של ליצן המתאר את העליבות והעוולה כפי שהיא

"מאפרת את דמותי להיות משוררת" - כך כותבת המשוררת שושנה ויג בספר שיריה "איפה את חיה" (פיוטית, 2009). זוהי, אכן, דרכו של עולם שהמשורר מאפר את דמותו השירית, בונה אותה וצובע אותה בכל חיוניותו. לכל משורר ישנן דרכים משלו לחולל את הקסם המיוחד הקרוי שירה. מנחם מ' פאלק הוא משורר פורה שהוציא לאור מעל ל-20 ספרים, מתוכם לפחות ארבעה-עשר ספרי שירה. מוצדק, אם כן, לברר מהי תמצית הקסם של משורר זה.

אחד הדברים האופיניים, בעיני, בשירתו של מנחם פאלק הוא היותה של השירה חשופה, כפי שקראתי לכך ברשימה "סתו פרום וחושפני" על שירתו (פסיפס 78, עמ' 38-42). שם הדגמתי כיצד שלושת היסודות 'סתו', 'פרום' ו'חושפני' מהווים תמצית הגדרתית של שירתו. זוהי שירה נטולת איפור מתוך עיקרון מכונן. אביא מספר דוגמאות מספר זה.

הדוגמה הראשונה היא השיר "שירה אישית" הלקוח מתוך הפרק "דרך המשוררים" ועניינו ארס-פואטי, כלומר, המשורר והשירה עצמה. השיר מדגים היטב את הסגנון הישיר והחשוף, האירוניה, הביקורת והלגלוג העצמי האופיניים כל-כך לשירת מנחם פאלק. כאן המשורר מדמה את האני השר לכלב ואת השירה לנביחה:

שִׁירָה אִישִׁית

אֶת עַצְמִי אֲנִי שָׁר
בְּלֵילוֹת יָרֵחַ מָלֵא
מִתְחָרֶה בַּתַּנִּים
הַזּוֹעֲקִים לַשָּׁמַיִם.

כְּמוֹהֶם אֲנִי מִסְתּוֹבֵב סְבִיב הַזָּנָב
שֶׁל עַצְמִי
וְחוֹשֵׁב שֶׁמָּצָאתִי
אֶת הַמָּנוּאֶלָה שֶׁל הָעוֹלָם.

אַחַר-כָּךְ מַבִּיט בַּאֲחֵרִים וְתוֹהֶה
אִם גַּם הֵם יוֹדְעִים
אֵיךְ לְסוֹבֵב אֶת הָעוֹלָם.

לְבַסּוֹף, מִתְיַשֵּׁב עַל הַזָּנָב
מַפְנֶה רֹאשִׁי שׁוּב אֶל הַיָּרֵחַ
וּמַמְתִּין לָרֶגַע שֶׁיִּתְפַּנֶּה אֵלַי
וּכְשֶׁאֶנְבַּח
יְשַׁבַּח אֶת חָכְמָתִי.

(שירה אישית, עמ' 43)

דוגמה אחרת היא שיר עם איכויות של סיפור קצר, כי הוא למעשה מספר בתמציתיות סיפור אמיתי מילדותו של המשורר; כיצד התגמול על מעשה חסד של אימו כלפי צועניה שבקשה חופן שעועית ואפונים מידיה של אימו עבור ילדיה הרעבים היה גניבת כלי השחמט של בנה, הוא המשורר, יום לפני תחרות שבה היה אמור להשתתף. גניבה זו נחרטה עמוק בתודעתו בשל האכזבה והתסכול העמוק שגרמה לו. בשישה וחצי בתי שיר בלבד מסופר הסיפור באיפוק רב. המשורר אפילו אינו מציין כי מדובר באימו וכי בנה של האישה הנו הוא עצמו. רק לשון העתיד שננקטת בסיום השיר מגלה לקורא את האמת. אביא רק את סיומו של השיר:

רַק שֶׁהַצּוֹעֲנִיָּה לֹא תִּכָּנֵס לְבֵיתָהּ
וּתְאַמֵּץ אֶל לִבָּהּ כְּלִי בַּיִת יָשָׁן
וּשְׂמִיכָה לְתִינוֹקוֹת,
אוֹ שִׂמְלָה לְשַׂמֵּחַ אֶת הַבַּעַל
    הַנּוֹהֵג בְּקָארוּצָה
  • וְסוּס מֻרְעָב.

רַק שֶׁלֹּא תִּגְנֹב אֶת כְּלֵי הַשַּׁחְמָט שֶׁל בְּנָהּ הַקָּטָן
יוֹם לִפְנֵי הַתַּחֲרוּת בְּבֵית סִפְרוֹ.

(חפן שעועית ואפונים, עמ' 139)

אינני סבורה שמטרתו של הסיפור היא להעביר מסר שלא לעזור לזולת. זהו למעשה סיפורו של ליצן המתאר את העליבות והעוולה כפי שהיא, ללא איפור, ומנסה בכך לפרוק את משאו ובתוך כך לזכות באהדת הקהל.

דוגמה שלישית ואחרונה שאביא היא מן השיר "כמו שיח". שיר זה לא רק שמדגים שוב את הנקודות שהעלתי, אלא גם מוכיח את סברתי במפורש, משום שהמוטו המצורף אליו מובא בשמו, כביכול, של הליצן הידוע ארלקינו, אבל זהו 'ארלקינו ללא איפור'. אכן, השיר מדגיש את החיבור למציאות, הרגליים הנטועות ברגבים, העיניים הפקוחות ללא איפור עצמי וגם ללא איפור של המציאות בניסיון לא ריאלי ל'שפץ' או ליפות אותה.

לֹא גְּבוֹהָה בִּמְיֻחָד,
לֹא גְּבוֹהָה כְּלָל,
גַּם לֹא בֵּינוֹנִית,
אֲפִלּוּ נְמוּכָה,
עִם רַגְלַיִם נְטוּעוֹת חָזָק בָּרְגָבִים
כָּאן וְעַכְשָׁו,
עֵינַיִם פְּקוּחוֹת לִקְלֹט הַכֹּל

...

וּבַלַּיְלָה, בַּחֹשֶׁךְ, בְּשִׂיחָה אִישִׁית עִם הַכּוֹכָבִים
הָעֲנָפִים יְדַבְּרוּ זֶה אֶל זֶה
הַגֶּזַע יַעֲשֶׂה חֶשְׁבּוֹן נֶפֶשׁ אִישִׁי
יַשְׁמִיעַ קוֹלוֹת חֲרִישִׁיִּים בָּרוּחַ
וּלְבַסּוֹף יֵרָגַע.

(כמו שיח, עמ' 117)

ליצן ללא מסכות

אם כן, הליצן שמנחם מציג לפנינו בספר זה הוא ליצן ללא מסכות וללא איפור. זהו הליצן בחיי היום-יום הפשוטים והפרוזאים שכולנו מכירים היטב. אין דרמות מלבד אלה שהחיים עצמם מספקים, ואלה מתוארות בישירות ופשטות לא מתחכמת: אהבתו לירושלים עיר הבירה לצד מעבר-דירה, געגועיו להוריו, משפחה או חברים, יחד עם אהבה, אלוהים והשירה עצמה. הליצן מבקר בסמטאות הרב-גוניות של החיים באופן מוחשי ולא תאטרלי.

מהי התחושה המתעוררת למראה ליצן ללא איפור? נדמה לי, שהדבר קודם כל מפתיע, אבל גם מביך, במידת מה. עלולה להתגנב תחושה שהנה הליצן, המשורר, נתפס לעיניך בעת קלקלתו או עירומו. בשיר "מפתח הלב" מעיד המשורר על מידת החשיפה שבכך:

בְּתוֹךְ תּוֹכוֹ מַבִּיט שֵׁנִית,
בַּחֹשֶׁךְ הַמְּעָרָתִי
וּמְשׁוֹטֵט
בִּרְחוֹבוֹת הַלֵּב.

(פרולוג, מפתח-הלב, עמ' 5)

המשורר יודע כי דרכה של ההתבוננות הפנימית שהיא חושפת דברים ראשוניים, קמאיים כאנשי-המערות שהמשורר רומז אליהם. התבוננות זו עלולה לחשוף גם דברים שיש בהם צד חשוך, דברים אפלים. זהו פירושו של הביטוי 'חושך מערתי'. מנחם כמו מודע למבוכתו האפשרית של הקורא וכבר מספק לו את אמצעי ההגנה, אף שהוא כמשורר איננו נזקק להם והוא אמיץ דיו כדי לעמוד בכך לאורך ספרים רבים.

מהם אמצעי ההגנה שמספק המשורר לקוראיו?

אם השירה היא נטולת איפור, לא כך הוא הדבר בנוגע לספר. ספריו של מנחם הם תמיד מוקפדים וערוכים בצורה מושכלת באופן שניכר כי הושקעה מחשבה רבה בקיבוצם ואיחודם לכדי ספר על-מנת שלא יהיה אוסף סתמי של שירים. כך הדבר גם, ואולי במיוחד, לגבי ספר זה. המעניין הוא שדמות הליצן עצמו היא זו שמשמשת איפור לספר. דמויות הליצן העצוב פיירו והליצן הערמומי והמתוחכם ארלקינו מלוות אותנו לאורך הספר ומציצות אלינו בהומור, בחידוד, באירוניה ובחוכמה ולפעמים גם בעצב, דרך המבואות לפרקים השונים ובתוך שורות מוטו המופיעות במודגש לפני חלק גדול מן השירים. באופן זה, דמות הליצן מעוצבת כגורם המאחד בספר. בד-בבד הופעותיהן מספרות סיפור נוסף שלא כאן המקום לספרו.

לסיום, אני רוצה לשאול באילו סמטאות מבקר "ליצן בסמטאות הלב"? לכאורה, נראה שכותרת הספר מדברת על הליצן המשורר החושף בפני הקורא את ביקוריו בסמטאות הלב החבויות שלו, כלומר, מדובר בתהליך של התערטלות המשורר כאשר הקורא משמש רק צופה פסיבי. אולם, לי נראה כי לא כך הדבר. בעיני, הליצן המשורר מבקר בסמטאות לבו של הקורא.

מנחם עצמו אינו חושש מן הסמטאות הללו. עבורו אין הן אפילו סמטאות אלא בית, שהוא מורגל בו בכל ספריו. לכן, אני סבורה שלא אל לבו של המשורר מתייחסת כותרת הספר, אלא אל תחושותיו ורגשותיו של הקורא את שיריו ואינו יכול להישאר פסיבי ובלתי מעורב. אכן, כשהמשורר מביט לתוך עצמו עמוק מספיק הוא מצליח לשוטט ברחובות הלב של הקורא.

תאריך:  19/02/2012   |   עודכן:  20/02/2012
ד"ר אביבית לוי-קאפח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יואב אבני, בספרו "הרצל אמר", מבקש להפוך את אחד מן הניסיונות המעניינים להקמת בית לאומי בארץ ישראל באוגנדה מחלום למציאות. אותה תוכנית שהיוותה את אחת מן המחלוקות בנוגע לשאלת הקמת הבית היהודי, היא בספר כבר עניין מוכרע: באוגנדה הוקמה מדינת היהודים.
19/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
אחרי שנפטר הבעל שם טוב, מחוללה של אחת מן התנועות המשפיעות שקמו בעם היהודי לפני כמאתיים שנה, תנועת החסידות, הרי שהיה צורך בממשיך. את החלל העצום אותו הוריש הבעש"ט מילא תלמידו, המגיד ממזריטש, רבי דב בער, שחולל אף הוא תמורה בתנועה המתפתחת. ממנו ואילך, בדור השלישי של החסידות יתפצלו תלמידיו לעשרות חסידויות ויהוו פסיפס שלהם של דעות ומאפיינים, לעיתים מנוגדים זה מזה באופיים, אך ימשיכו בכך את דרכו של מורם ורבם.
15/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
איש עסקים ויועץ מצליח לחברות בעל עיטור העוז ממלחמת יום הכיפורים מאבד את אשתו במחלה קשה ויוצא לטיול בדרום אמריקה לבדו.
09/02/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
אולי באחד מן הפרקים המרגשים ביותר, פרק שהוא כולו הספד על יהדותה הנכחדת של מזרח-אירופה בו היה נטוע כל עולמו אשר נחרב עליו, משרטט אברהם יהושע השל בדקדוק רב ובלשון פיוטית נהדרת ומלאת חן את קורותיה של התנועה החסידית ואת אשר ביקשה לחולל ולחדש בעולם כנגד או לעומת הגישה אשר רווחה בקרב יוצאי גירוש ספרד. בסופה של ההרצאה בה ישבו חילונים רבים אף נעמדו כולם ונאמר קדיש.
06/02/2012  |  משה ניסנבוים  |   ספרים
גיל כהן הוא מורה לטאי צ'ואן וצ'י גונג בסגנון צ'ן, מטפל ברפואה סינית מסורתית ויועץ בכיר לארגונים גדולים בתחום של טכנולוגיות מידע ועסקים. ספרו "זיקוקי די-נור בעלטה" הוא הרומן הראשון שלו ואיננו סיפור אוטוביוגרפי, אך מאידך-גיסא, ברור שכל סופר כותב מתוך עולמו ומתוך נקודת השקפתו.
03/02/2012  |  מירי אהרון  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il