|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
אש ותופת בסוריה הפכו לשגרה

וטו כפול, מזימה אחת

קרבות הרחוב בחומס ובאידליב מייצגים מאבק רחב בהרבה: גורלו של המשטר בטהרן אל מול השפעת המערב במזרח התיכון. במאבק האזורי הזה, רוסיה וסין נחושות לנצח. מה גם ששתיהן אלרגיות לתופעת התסיסה העממית, האורבת להן מעבר לפינה
22/02/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
פבל פלגנהאור, פרשן מוסקבאי:
"הווטו הכפול של רוסיה וסין משדר מסר למערב: אל תתערבו בענייני פנים! אחרי הכול, רוסיה וסין רגישות לנושא, משום שהן מתמודדות בעצמן עם תסיסה. ואם אם התסיסה ברוסיה תימשך, והיא תימשך, בשלב מסוים צפוי להגיע שלב דיכוי האקטיביסטים"

מי שצפה במראות מדמשק, לא יכול היה להימנע מתחושת דז'ה-וו. שר החוץ הרוסי מגיע למזרח התיכון ואת פניו מקבלים בהתלהבות אלפים, המודים לו בתרועות על תמיכת ברית-המועצות, סליחה, רוסיה, במאבקם הצודק. תמונות כאלו לא נראו כבר יותר מעשרים שנה. ואם מצרפים להן את ההצבעה במועצת הביטחון של האו"ם ב-4 בפברואר, שבה רוסיה וסין הטילו וטו כפול על הצעת הליגה הערבית, הרי שאי-אפשר להתעלם מכך שחודשיים בלבד לפני הבחירות במוסקבה, רוסיה מותחת שרירים ושבה ומאותתת למערב שעידן רוסיה הפוסט-סובייטית בזירה הבינלאומית הסתיים זה מכבר.

הסימנים בשטח ברורים: זהו וטו כפול שני בתוך פחות מארבעה חודשים. עוד באוקטובר אותתו רוסיה וסין למערב שלא יאפשרו בסוריה מבצע כמו בלוב - וכעת הבהירו שלא יתנו יד להפלת שלטונו של בשאר אסד. כולם היו עסוקים בניתוחים וסברות כרס מדוע שב ונחלץ הקרמלין לטובת אסד. האינטרסים הרוסיים בסוריה, בעיקר עסקות הנשק ונמל הבית הרוסי בטרטוס, שבו ונמנו. מההצבעה הסינית, לעומת זאת, בחרו הכול להתעלם.

וזו כמובן טעות. כי מה שבאמת עומד על סדר היום הוא העובדה שהמאבק בין המשטר הסורי למורדים עלה מדרגה בחודשים האחרונים והפך לזירת מאבק אזורית של אירן והמערב. זירת פרוקסי, שנכון לעכשיו מתנהלת ברמה של קרבות רחוב בחומס ובאידליב, מייצגת מאבק רחב הרבה יותר, שבו מה שמוטל על הפרק הוא גורלו של המשטר בטהרן אל מול השפעתו המתמשכת של המערב במזרח התיכון.

במאבק הזה, רוסיה וסין נחושות שלא להידחק לפינה. ואכן, הווטו הכפול במועצת הביטחון מסנדל את ארצות הברית ובנות בריתה מול סוריה. אולם לא לאורך זמן. המשך הסנדול תלוי ביכולת הרוסית ליצור איזשהו סוג של דיאלוג בין המשטר בדמשק והמורדים. רוסיה רואה לעצמה תפקיד בנישה הזו. אלא שהמערב לא מוכן שרוסיה תהיה בתפקיד המתווך, וכך גם מדינות הליגה הערבית.

מה שמרגיע את האמריקנים הוא העובדה שהאופציה הזו אינה ישימה. שום דיאלוג לא צפוי בזמן הקרוב. מצד שני, האמריקנים מבינים שהמורדים, על פלגיהם השונים, חלשים - ועל כן אינם מסוגלים להתאחד ולמוטט את המשטר הסורי מבפנים בעצמם.

לכן, מה שעומד כרגע על הפרק הוא סוג של יוזמה בהתהוות, שאותה מניעות המעצמה האזורית טורקיה, קטר והליגה הערבית - בעוד ארה"ב 'מנהיגה מאחור'. במאבק הפרוקסי הזה לארה"ב יש יתרון נוסף שאין לרוסים: מימון התערבות הפרוקסי בסוריה מגיע מהכיסים העמוקים של אמיר קטר ומדינות המפרץ, ולא מקופת משלם המסים האמריקני. הרוסים, אם ימשיכו להגן על האינטרסים של הקליינט הסורי, יצטרכו לשלם על כך מכיסם.

העניין הוא שבמאבק הזה, הכולל כאמור וטו כפול חוזר ונשנה במועצת הביטחון, לא נשקלה עדיין המשמעות של העמדה הסינית. לסינים יש אינטרסים בחלקים אחרים של העולם. במיוחד בכל מה שקשור לנוכחות צבאית אמריקנית במזרח הרחוק. לכן, הווטו הכפול הסיני-רוסי מייצג אינטרסים רחבים הרבה יותר מאלה שידברו עליהם הפרשנים. אולם במה שקשור ישירות למזרח התיכון, סוריה היא תחנה בדרך במאבק לעיצוב פני האזור, מאבק שהחל בלוב ופניו מועדות כעת לאירן. במגמה הזו, לישראל יש תפקיד מפתח בחודשים הקרובים.

"להטיל מצור ימי על אסד"

מפעילים את הכורדים
יש דיווח על תופעה חדשה: אנשי מחתרת כורדית מנוידים על ידי המשטר בדמשק למקומות הריכוז של האוכלוסייה הכורדית בסוריה, כדי להטיל עליה את חיתתם ולמנוע ממנה להצטרף למורדים באסד

שבתי ושוחחתי על תופעת הווטו הכפול עם הפרשן הצבאי והפוליטי המוסקבאי פבל פלגנהאור. ביקשתי ממנו לתמצת לשיטתו את המשמעות. "ובכן", אמר פלגנהאור, "הווטו הרוסי-סיני, או כפי שקוראים לו הווטו הכפול, קשור כמובן בעסקות הנשק עם סוריה והנמל בטרטוס. כל אלה כמובן דברים חשובים, אולם יש דברים חשובים יותר - ובראש ובראשונה עיקרון אי ההתערבות בעניינים פנימיים".

לדברי הפרשן, "הווטו הכפול במועצת הביטחון נועד לחזק ולממש את העיקרון המקודש הזה. אחרי הכול, רוסיה עצמה מתמודדת כרגע עם מערכה פרו-דמוקרטית מול הקרמלין. אם התסיסה ברוסיה תימשך, והיא תימשך, בשלב מסוים צפוי להגיע שלב דיכוי האקטיביסטים. והמסר הרוסי הוא - הרף מזה. אל תתערבו. פלגנהאור מזכיר כי גם בבייג'ין יש רגישות רבה לנושא. יש להם עניינים משלהם, בין השאר מול האויגורים, המיעוט הסיני המוסלמי הענק", הוא אומר. "לכן וטו כפול במועצת הביטחון מעביר מסר משותף המחזק את רוסיה וסין מול המערב בנושאים כמו סוריה ואירן - אך גם משדר: אל תתערבו לנו בענייני פנים! ומכיוון שבתוך משרד החוץ הסובייטי שולט כרגע הזרם הפחות מעודן בדיפלומטיה הרוסית, זרם שמייצג שר החוץ לברוב, זו התוצאה. ואם את שואלת אם זה מה שצפוי גם בהמשך, התשובה היא כן. בוודאי".

אם נשוב לרגע לעניין הסורי בכל זאת, ביקשתי מפלגנהאור, נושא מכירות הנשק הרוסי מעסיק את ישראל, הן בשל תופעת הזליגה מהצבא הרוסי לחיזבאללה והן בשל האיום שמייצגות מערכות כמו טילי היאחונט. פלגנהאור השיב: "האיום קיים ויהפוך ממשי, אם סוריה אכן תהפוך לזירת פרוקסי במאבק מול אירן. אולם נכון לעכשיו מה שצריך להדאיג את המערב הן לא עסקות הנשק הגדולות של סוריה ורוסיה. במלחמתו של בשאר אסד במורדים הוא מפעיל כלי נשק ותחמושת מיושנים של הצבא הסורי, שמונופול ייצוא הנשק הרוסי כלל לא מתעסק איתם; זהו שוק קטן ובלתי משמעותי עבורו".

לדברי הפרשן הצבאי, "השוק האמיתי ששב וממלא את המחסנים של צבא סוריה נמצא מחוץ לגבולות רוסיה, ברחבי מדינות מזרח אירופה: בולגריה, סלובקיה, סרביה, צ'כיה, רומניה, מולדובה ואוקראינה. ואותן גם סנקציות לא יעצרו, כי ביכולתן לייצר רישיונות משתמש אחרון מזויפים ולנייד נשק ותחמושת בזריזות רבה. הדרך היחידה להתמודד עם התופעה היא להטיל מצור ימי על חופי סוריה. זה מה שעשו בבלקנים ובמלחמה באריתריאה. אך גם זה לא ממש יעזור, מפני שנשק מגיע כל הזמן גם דרך טורקיה, עירק וירדן".

הכורדים יתנהגו יפה?
שני דברים יכולים לגרום לטורקיה להתערב צבאית בסוריה
▪ ▪ ▪

שתי האניגמות הגדולות שכרגע על הפרק הן עירק וטורקיה. עירק היא תעלומה מכיוון שמבחינת מיקומה בין סוריה לאירן, היא נתונה בין הפטיש לסדן. לכן כאשר הטילה הליגה הערבית סנקציות כלכליות על סוריה, נמנעה עירק מהצטרפות.

עוד לפני הסנקציות מיקמה עצמה עירק בעמדת שיתוף פעולה עם המשטר בסוריה, במקביל להעלאת דרישה לרפורמות שלטוניות. כך ניסו העירקים לרַצות את כולם. משום שאת העירקים מדריכות תוכניות פיתוח כלכליות מרחיקות לכת, הכוללות העברת צינור נפט מאירן דרך עירק לסוריה ומשם לאירופה. לכן, הבחירה האסטרטגית שלהם הולכת עם סוריה ואירן, אך מבלי לנכר יתר על המידה את יתר המדינות הערביות.

ואולם, מידת השליטה של העירקים במה שקורה בשטחם ובאזורי הגבול די מוטלת בספק. נשק רב זורם דרך מדינה זו מאירן לסוריה. ההערכות הן כי אנשי אל-קאעידה וקבוצות סלפיות שישבו בפרובינציות העירקיות נמצאים כעת בסוריה - והפכו לחלק מן המאבק ומרכיב חשוב במה שהמשטר בדמשק מכנה "כנופיות חמושות".

ועם כל זה, ב-29 במארס, אם הכול יתנהל כשורה, צפויות מדינות הליגה הערבית להתכנס בבגדד, כינוס שיסמן את שובה לזירה הערבית הדיפלומטית. הנושא המרכזי על סדר היום צפוי להיות עירק עצמה - אך יש ציפייה גם להסדר כלשהו עם סוריה. הסדר כזה צפוי להתבשל בחודשיים הקרובים ולהיות מוצג כהישג כלל-ערבי לקראת הפסגה. האם מסוגלת הליגה הערבית, וקטאר בראשה, ליצור פתרון בחלון ההזדמנויות בן החודשיים העומד לרשותה? אולי, וגם זה רק בשיתוף פעולה עם טורקיה.

שר החוץ הטורקי, אחמט דבוטאולו, הודיע על כינוס ועידה אזורית רחבה לדיון במצב בסוריה, שבמהלכה תוצג 'מפת דרכים' לפתרון המשבר בסוריה. ההחלטה הטורקית על קידום תוכנית משלה הועלתה בעקבות הווטו הכפול במועצת הביטחון, שחסם את תוכנית הפעולה שהעלתה הליגה הערבית. מה שהרגיז מאוד את ראש הממשלה הטורקי, ארדואן. שכידוע יש לו נטייה להתרגז בכלל ועל בשאר אסד בפרט.

דמשק תהפוך לבוסניה?

כיס עמוק בקטאר
לארה"ב יש יתרון על הרוסים: מימון ההתערבות בסוריה מגיע מהכיסים העמוקים של אמיר קטאר ומדינות המפרץ, ולא מקופת משלם המסים האמריקני. הרוסים לעומת זאת, אם ירצו להמשיך ולהגן על האינטרסים של אסד, יצטרכו לשלם על כך מכיסם

בכל אופן, טורקיה היא המפתח. ללא שיתוף פעולה עמה יתקשו קטאר ומדינות המפרץ לממש תוכנית כלשהי. לטורקיה, יוזכר, כ-900 ק"מ של גבול משותף עם סוריה. על קו הגבול הזה יושבים מחנות הפליטים הסוריים ומשם יוצאים לפעולה חיילי צבא סוריה החופשי. ובכל מקרה, כדי להתמודד עם אירן, הפטרונית של סוריה, יזדקקו המפרציות לכוח אזורי נגדי, שרק טורקיה, המעצמה האזורית החברה בנאט"ו, יכולה לספק.

ואכן, בד-בבד עם ההודעה על הוועידה המתוכננת, העבירו הטורקים שיעור דיפלומטי נאה בהדגמת יכולת ההשפעה שלהם והגישו לאירנים תשורה מקדימה בדמות שחרורם של 11 מהנדסים אירנים, שנשבו בידי כוחות המורדים הסורים לפני כחודש.


השאלה היא כמובן אם טורקיה תמתין להחלטה של מועצת הביטחון של האו"ם להתערבות צבאית בסוריה. זה הפתרון הנכון מבחינת החוק הבינלאומי. אך אם תימשך מגמת הווטו הכפול של רוסיה וסין במועצת הביטחון, תחפש טורקיה פתרונות אחרים – בדרך של "התערבות הומניטרית" בשיתוף פעולה עם מדינות המפרץ, ארצות הברית ובנות בריתה. אם כך יקרה, יהיה זה מודל לוּבי משופר, מבוסס פתרון של מסדרון הומניטרי מגובה בכוח צבאי - ובפרונט יהיה כוח של הצבא הסורי החופשי או המועצה הצבאית העליונה של המורדים.

שני דברים יכולים להאיץ התערבות צבאית טורקית מבלי לחכות שכל התנאים יתמלאו: אם העולם יחזה בטבח בסוריה שיזעזע את אמות הסיפים ויכשיר התערבות צבאית מהירה מבחוץ (ראו מודל בוסנייה-סרייבו או מודל קוסובו); והסיבה השנייה היא האִיום, שמנסר באוויר זה זמן, שאנשי המחתרת הכורדית, ה-PKK, שחברו למשטר אסד בחודשים האחרונים, יפעלו משטחו נגד מטרות טורקיות. הטורקים הזהירו את אסד בגלוי לבל יעלה על דעתו את הפטנט הזה. אולם, האם יתאפק אסד?

הטענה על נוכחות של אנשי ה-PKK בסוריה הפועלים בשיתוף פעולה עם המשטר בדמשק נשמעת כבר שבועות ארוכים - גם מהצד הטורקי וגם בקרב מקורות כורדיים בסוריה. לאחרונה אף דיווחו מקורות כורדיים בסוריה למשפחות ופעילים סורים באירופה על תופעה חדשה: תופעה של אנשי PKK שנוידו על-ידי המשטר בדמשק למקומות הריכוז של האוכלוסיה הכורדית בסוריה, כדי להטיל עליה את חיתתם ולמנוע מהכורדים להצטרף למאבק. "הם פועלים בתוך האוכלוסיה הכורדית ממש כמו מיליציות השאביחה בתוך האוכלוסיה הערבית", הסביר לי פעיל כורדי סורי.

שאלתי את המקור כיצד יודעים לזהות כי מדובר באנשי מחתרת ה-PKK. "פשוט מאוד", השיב. "אנחנו מזהים אותם. מדובר באנשים מוכרים, כורדים מאזור אפרין הסמוך לחאלב, הפועלים בחלקים ההרריים בגבול עם טורקיה ומתמחים בלוחמה בסכינים ובנשק קר באזורי הגבול. יש דיווחים על אנשי PKK שעומדים בנקודות ביקורת על הגבול עם טורקיה ועוזרים לצבא הסורי במשימות זיהוי ותשאול. הם מונעים מעבר לטורקיה, ואם הם מאתרים חשודים שחצו את הגבול מטורקיה לסוריה, הם מעבירים אותם לידי המוחבראת".

מסובך, אמרתי למקור הכורדי. הוא נאנח. "מסובך זו מילה קטנה", אמר והוסיף: "עם כמה שהכורדים מסובכים, הטורקים עוד יותר. אם הם יביאו את השינוי בסוריה, המציאות תהיה אולי אחרת, אך לא פחות מורכבת".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  22/02/2012   |   עודכן:  22/02/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
וטו כפול, מזימה אחת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עד לחייל האחרון
22/02/12 15:08
2
חשדנית
22/02/12 18:03
 
מקס פאואר
24/02/12 16:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בדיוק שבוע ימים אחרי שבית המשפט העליון הישראלי קבע שאילנה דיין לא שיקרה בפרשת הסרן ר', בית המשפט העליון בצרפת קבע להפך לגבי הטלוויזיה הצרפתית בפרשת מוחמד-א-דורה. וזו ברשותכם סיבה טובה לשיעור קצר בתקשורת. אני לא מתכוון להשוות בין שני המקרים, השוואה כזו עושה עוול לאילנה דיין. גם ההתדיינות המשפטית לא זהה: שם רשת הטלוויזיה הייתה התובעת וכאן היא הנתבעת, שם הוויכוח הוא סביב טענת זיוף גמור וכאן הוויכוח הוא על טענת עוול שנגרם במשתמע בתוך כתבה על אירוע שאין חולק על עצם קיומו.
22/02/2012  |  אורי אליצור  |   כתבות
חופי-ים אקזוטיים, שמש קייצית מלטפת, בשר משובח וכדורגל מלהיב הם מוקדי המשיכה הבולטים של אורוגוואי - מדינה קטנה עם אטרקציות גדולות, הנחשבת לאמפטית ולשלווה שבמדינות דרום-אמריקה. לתייריה היא מזמנת אתנחתא קלה מהטרקים המפרכים שהם מנת-חלקם של המוצ'ילרים המטיילים בארגנטינה ובברזיל השכנות.
21/02/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
תאריך המזל: בין ה-19.2 ועד ה-21.3
21/02/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
"ניסים ונפלאות בקופסאות שימורים" (אנחנו לא נשלם, אנחנו לא נשלם – במקור) היא קומדיה מטורפת של המחזאי האיטלקי, זוכה פרס נובל לספרות, דאריו פו, שהיא בעצם פארסה נוקבת על הבעיות הכלכליות הרלוונטיות גם לימינו אלה. שחקני בית צבי הצליחו להעלות מחזה אבסורדי והזוי ויחד עם זאת עם מבט מפוכח על מצוקה ואינטרסים כלכליים.
21/02/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
הפעם אני רוצה לדבר על נושא אחר, נושא שלאו-דווקא מן המניין הרגיל. על חוויה שחוויתי ביומיים מן השבוע האחרון ובשלושת החודשים שקדמו להם. בימים שני ושלישי בשבוע החולף לקחתי חלק בכנס באר-שבע לשלום הילד, שעורכת המועצה לשלום הילד בראשות ד"ר יצחק קדמן כבר השנה ה-11 באוניברסיטת בן-גוריון בבאר-שבע. מעורבותי בכנס הייתה הנחיית והדרכת קבוצת נערים, מטעם קידום נוער בעיריית ירושלים, שם מקום עבודתי.
21/02/2012  |  עמיר סגל  |   כתבות
רשימות נוספות   /   מלחמה בסוריה  /  מי ומי    / 
אסד כותש את חומס: כ-100 הרוגים  /  עופר וולפסון
סוריה מונעת שחרור 40 קציני מודיעין טורקיים  /  עידן יוסף
מל"טים אמריקניים חגים בשמי סוריה  /  מירב ארד
למה אנחנו לא מתערבים בסוריה  /  יהודה דרורי
רצח בע"מ  /  צבי גיל
חלוקה מחוזית  /  מרדכי קידר
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il