|   15:07:40
דלג
  |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

"המתכון" להפרטת רכבת ישראל

רכבת ישראל ומשרד התחבורה פועלים בצורה מחושבת וקרה על-מנת להפריט את רכבת ישראל. בציניות מקוממת הם פוגעים בנוסעים ופועלים על-פי "מתכון הפרטה" מסודר ומתוכנן היטב. ממש כמו בספר מתכונים. המתכון שעל פיו הם פועלים כולל מספר שלבים אשר בסופו של דבר אמורים להוביל לחיסול העבודה המאורגנת ברכבת ולהפרטה מוחלטת שלה
23/02/2012  |     |   מאמרים   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
רכבת ישראל. שיטת השלבים לשבירת ארגוני עובדים [צילום: רכבת ישראל]

   רשימות קודמות
  על צמיחה וצדק
  המודל הנורבגי לבעיית הזנות

שיטת ההפרטה הרב שלבית קיימת עשרות שנים בעולם והיא מוכרת היטב לפקידי האוצר שעשו בה שימוש בעבר על-מנת לפרק מערכות ציבוריות ולשבור ארגוני עובדים שאמורים להגן על המערכות הללו. סוד ההצלחה של "המתכון" החריף במיוחד הזה, הוא שאסור שהציבור ידע עליו. בהנהלת הרכבת מבינים שאם הציבור ידע שהמטרה הסופית היא הפרטת הרכבת ויצירת גוף מנצל שמעסיק עובדי קבלן, הרי שהוא לא ייתן להפרטה לעבור בשתיקה.

שלב "הייבוש"

הרכיב הראשון במתכון ההפרטה הוא ייבוש של המשאבים. בדיוק כמו שנחשף בנוגע לאסון הכרמל, גם כאן ישנו ניסיון של המדינה לכפות רפורמות באמצעות "ייבוש" של מערכות ציבוריות. במקרה של מערך הכיבוי נחשף כי האוצר לא העביר תקציבים למערך הכיבוי, בגלל שהעובדים סירבו לרפורמה שאותה דרש לעשות. האוצר פועל בכוחניות הזאת במגוון משרדי ממשלה, כאשר הוא מתנה ברפורמה את העברת התקציבים למשרדים. רפורמה היא מילה יפה להפרטה. באותה בריונות נהגו גם בכירי האוצר לשעבר בהנהלת הרכבת, כאשר לא הוקצו מספיק משאבים שיאפשרו תחזוקה ורמת בטיחות מספקת, כזו שתאפשר פעולה תקינה של מערכת הרכבות. "הייבוש" נועד כדי ליצור חוסר נחת בקרב הציבור ותחושה שהרכבת לא מתפקדת בגלל חוסר יעילות של העובדים, בעוד הסיבה האמתית היא המחסור במשאבים.

סדק בעבודה המאורגנת

השלב השני בתפריט ההפרטה של הרכבת הוא הכנסת עובדים לא מאורגנים למערך הרכבת, כדי לפגוע בכוח של התאגדות העובדים. הנהלת הרכבת נאבקה כדי להכניס סדרנים וקופאיות שהם עובדי קבלן למערך העבודה. המטרה הייתה ליצור קבוצה של עובדים לא מאורגנים, שבזמן שביתה יהיו חייבים לתפעל את הרכבת, שכן אם לאו, חרב הפיטורים תונח מעל ראשם.

צעד זה החליש את העובדים של הרכבת. עופר עיני הזכיר את הבעיה הזאת, כאשר אמר שאפשר לעשות שביתה שפוגעת בציבור והציע לעלות את כל הנוסעים בחינם לרכבת. האפשרות נפסלה רק מכיוון שהנהלת הרכבת הכניסה קופאים עובדי קבלן שלא יכולים טכנית לשתף פעולה עם מהלך כזה.

דמוניזציה של העובדים

"הייבוש" והסדק בארגוני העובדים אפשר מעבר לשלב הבא במתכון, הוא הדה-לגיטימציה והדמוניזציה שעושים הנהלת הרכבת ומשרד התחבורה לעובדים. הנהלת הרכבת מנסה להשחיר את פניה של העבודה המאורגנת ומטילה את האחריות לכשלים והבעיות על העובדים, כאשר ברור שרוב הסיבות לחוסר התפקוד של הרכבת הן בעיות ניהוליות ותקציביות. ההנהלה לא מסתפקת בהאשמות האלה וכדי לפגוע בתדמית הציבורית של העובדים היא אף משתמשת בהתקפות אישיות נגד וועד העובדים, ומציגה אותם בתקשורת כ"מאפיה", לא פחות.

גם אם הייתה התנהלות לא מקובלת של העובדים, זו הרי לא עילה לפגוע בעובדים כולם ולבקש להפריט את שירות הרכבות במסווה של דאגה לציבור. שלא יעבדו עליכם, המאבק של הנהלת הרכבת הוא לא על שיפור השירות, אלא על הפקת רווחים גדולים יותר על חשבון הציבור ועל גבם של עובדי קבלן.

הפרטה של רכבת ישראל

הפרטת השירותים של הקרונות שנחתמה בניגוד להסכמות היא תחילתו של מהלך שלא יכול היה להתקיים ללא כל השלבים שקדמו לו. פגיעה בארגון עובדי הרכבת, הייבוש הכלכלי של רכבת ישראל והשחרת פני העובדים סללו את הדרך להפרטת רכבת ישראל, שהייתה מלכתחילה המטרה של מנהלי הרכבת. חלקם אף הצהירו על כוונתם זו עוד טרם הגיעו לתפקידם. מי שמבין את ההשלכות הקשות של השילוש הקדוש בכלכלה הישראלית - הפרטה, העסקה קבלנית, ושבירת היכולת של העובדים להתאגד, צריך לתמוך היום בעובדי הרכבת, שכן מאבקם הוא תשקיף של מאבקים ושיטות דומות רבות שהיו בעבר ושעוד נכונות לנו בעתיד.

תאריך:  23/02/2012   |   עודכן:  23/02/2012
חיליק בר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"המתכון" להפרטת רכבת ישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
yosseff
23/02/12 18:12
 
גמל
24/02/12 19:42
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו רבים, גם אני ראיתי את הראיון שהעניק אהרן ברק לפרופסור מרדכי קרמניצר (ערוץ הכנסת, 20.2.12). אל יקל הדבר בעיניכם. בעיצומם של פריימריז, שבסופם כוכבי היקום אמורים להחליט מי מבין השניים - אלוהים או אהרן ברק - ינהיג אותם, הוד מעלתו מתפנה כדי להתראיין. בעוד אלוהים משייט בין כוכבים, כדי לעשות נפשות למנהיגותו, ברק עושה הפוגה קלה כדי להאיר לנו ת'דרך...
23/02/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אחים יקרים, אל תגילו ואל תעלזו ביום שבו בית המשפט העליון, בשם העיקרון הנעלה של השוויון בנטל, החליט למעשה שיש חובה לגייס את החרדים לצה"ל ולנתק אותם מעולם התורה. הנביא ירמיהו שאל - "מי האיש החכם ויגיד על מה אבדה ארץ"? והתשובה - "על עזבם את תורתי".
23/02/2012  |  ד"ר חיים שיין  |   מאמרים
אדוני, ראש הממשלה,
23/02/2012  |  יוסף עברון  |   מאמרים
בכל לשכה ממשלתית או פרטית, מחויבים הכפופים בנאמנות מוחלטת לבוס שלהם. זאת בצד חובתם לדווח על כל מעשה עוולה המתחולל במקום עבודתם. לא יעלה על הדעת שהם לא ידווחו על חשדותיהם ראשית הכול לבוס שלהם ובמקביל לגורמים המוסמכים.
23/02/2012  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
שתי פרשיות שעלו לכותרות לאחרונה, מעוררות מחדש את הדיון בשאלת הצורך במתן רישיון להורות. הפרשה האחת המסוקרת, היא פרשת החשדות המרחפים על הורי התאומים, שהתעללו בתינוקיהם וגרמו למותו של אחד מהם. הפרשה השנייה, התעוררה בעקבות אישור שנתן שירות בתי הסוהר לאפשר טיפולי פוריות לזוג רוצחים. ביחס לשתי הפרשיות המסעירות הללו נשמעים קולות המבקשים להשיב את הדיון בשאלת הזכות להורות, מה הם גבולות ההורות והדרישה לבחינת מתן רישיון להורות.
23/02/2012  |  אירית רוזנבלום  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
השופט קפלן שחרר את השכל לאחר שהבין שהמשטרה מתאנה להשכל, ובכלל הוא נעצר באזור שהמשטרה ממילא חסמה ולא הייתה בו תנועה
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il