|   15:07:40
דלג
  חניאל פרבר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

"יהודי והדסה הקמת מושיעים"

קיימת הבחנה ברורה בין מהותה של תענית אסתר לשאר התעניות. התעניות המוזכרות במקרא תעניות של צער הן. על אירועים קשים שאירעו לעם ישראל במהלך הדורות. תענית אסתר היא זכר לנס שנעשה בו. היא תענית של שמחה שהייתה עמה תשובה ונתקבלה תעניתם של עם ישראל לפני הקב"ה והועילה להם שנגאלו מצרתם
27/02/2012  |   חניאל פרבר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
אסתר ואחשוורוש

הכותרת של המאמר מופיעה בסליחות לתענית אסתר, משמעותה של כותרת זו כפי המצוין במדרש תנחומא, במטבע שיצא לו מוניטין כשעלה מרדכי לגדולה, על המטבע חקוק צורתן של שני המושיעים שהעמיד הקב"ה לישראל, מרדכי מצד אחד ואסתר מצד שני.

מה היו מעשיהם של מרדכי ואסתר?

הם תיקנו שתי עבירות שהיו בעוכריהם של עם ישראל, הראשונה, הישתחוויה לצלמו של נבוכדנצר מלך בבל תוקנה על-ידי מרדכי היהודי שעמד נגד המן שעשה עצמו כאלוה: "וכל עבדי המלך כורעים ומשתחווים להמן כי כן ציווה לו המלך ומרדכי לא יכרע ולא ישתחווה". (אסתר ג', ב').

השנייה, עבירת ההנאה מסעודתו של אחשוורוש שהייתה מכשלה ליהודים בשושן הבירה, תוקנה ע"י אסתר המלכה שאמרה למרדכי:" לך כנוס את כל היהודים הנמצאים בשושן וצומו עליי ואל תאכלו ואל תשתו שלושת ימים לילה ויום גם אני ונערותיי אצום כן" (אסתר ד', ט"ז).

אסתר הצדקת שלא התגעלה במאכלות אסורות ותחת אותה סעודה שנהרגה בה ושתי, זימנה סעודה אחרת ולכדה בה את המן ואחשוורוש גם יחד.

חמש תעניות הן שאנו צמים במהלך השנה זכר לארועים משמעותיים אשר קרו לעם ישראל בתקופת חורבן בית ראשון ובית שני ובכללם תענית אסתר.

אולם נבדלת היא תענית אסתר החלה בי"ג באדר משאר התעניות הן במקורה והן במהותה. ארבעת התעניות נזכרו במפורש במקרא : "צום הרביעי (י"ז תמוז) וצום החמישי (ט' באב) וצום השביעי (צום גדליה החל ב-ג' בתשרי) וצום העשירי (י' בטבת) (זכריה ח, ט'). ואילו תענית אסתר אינה נזכרת במפורש לא במקרא ולא בתלמוד. לראשונה מופיעה בשאילתות, דרב אחאי גאון (על פרשת ויקהל ס"ז, י"ח). אי לכך כתבו הפוסקים שצום זה אינו אלא מצד המנהג, ולכן יש בו קולות מיוחדות.

קביעת התענית בשלושה עשר באדר שהוא ערב פורים עוררה שאלה אצל חכמינו. כידוע, ימי הפורים הם מן הימים הנזכרים ב"מגילת תענית" שבהם מפורטים הימים שנעשו בהם ניסים. חכמים עשאום כימים טובים, על אותם הימים הנזכרים ב"מגילת תענית". אומרת הגמרא במסכת ראש השנה (דף י"ט, עמ' א') שאסור לגזור בהם תענית. ולא רק בהם, אלא בימים שלפניהם ושלאחריהם אסור לגזור תענית.

אם כן נשאלת השאלה מדוע נקבע הצום דווקא יום קודם לפורים?

הסבר לכך ניתן ע"י הפרשנים המבהירים זאת, שלאחר החורבן בטלה מגילת תענית, גם ימי השמחה שנקבעו קודם, בטלו. ולכן מותר לקבוע תענית באותם הימים שנתבטלו.

קיימת הבחנה ברורה בין מהותה של תענית אסתר לשאר התעניות. התעניות המוזכרות במקרא תעניות של צער הן. על אירועים קשים שאירעו לעם ישראל במהלך הדורות. תענית אסתר היא זכר לנס שנעשה בו. היא תענית של שמחה שהייתה עמה תשובה ונתקבלה תעניתם של עם ישראל לפני הקב"ה והועילה להם שנגאלו מצרתם.

הרמב"ם בסדר זמנים (הלכות תענית ה, ה ')אומר "וי"ג באדר זכר לתענית שהתענו בימי המן " הרמב"ם לא מציין באילו חודשים התענו עם ישראל באותה תקופה. המשנה ברורה (או"ח תרפ"ו, ב') מציין שמטרת הצום הייתה: "כדי לזכור שהשם יתברך רואה ושומע כל איש בעת צרתו. כאשר יתענה וישוב אל ה' בכל לבבו כמו שעשה בימים ההם". גם כאן לא מוזכר באילו חודשים התענו עם ישראל.
יש המסבירים זאת שאנו צמים בי"ג אדר ביום שלפני הפורים (או בי"א אדר - תענית מוקדמת-כשפורים חל ביום ראשון), לא לזכר שלושת ימי התענית הנזכרים במגילת אסתר שחלו בחודש ניסן.

הצום שאנו צמים בערב פורים נקבע לזכר התענית שהתענו מרדכי, אסתר וכל ישראל, בערב פורים, שנה לאחר שלושת ימי התענית הנזכרים. בהתאם למנהג ישראל, שכל שעה שנקהלו היהודים לעשות מלחמה באויבי ה' ובאויבי ישראל היו עושים תענית ביום התקהלותם, ומבקשים מה' שיפיל אויביהם לפניהם במלחמה.

ישנה סברה נוספת האומרת שהתענית שיזמה אסתר בחודש ניסן עם היוודע גזירת המן, ואז אמרה היא למרדכי: "לך כנוס את כל היהודים.....וצומו עלי....." (מגילת אסתר ד', ט"ז),לא יכולה הייתה לחול בחודש ניסן שהרי לפי ההלכה אין צמים בחודש זה. על כן תיקנו חכמינו לצום בחודש אדר.

מדוע בחרה אסתר דווקא בעריכת יום צום?

התשובה לכך מצויה במילה "צום" שהיא מלשון "צמצום" מיעוט הצרכים הפיזיים שלנו, או הימנעות מאכילה. הצום מסייע בהפחתת הצרכים הגופניים שלנו ומאפשר לנו ביתר קלות להתרכז בפאן הרוחני שלנו. ההיתרכזות ברוחניות מביאה אותנו לידי "תשובה". אנו שבים וחוזרים אל מצב הטהרה השורשי והבסיסי שלנו. מתוך הצום והצמצום מבקשת אסתר המלכה את הקשר הרוחני של עם ישראל להצלחת משימתה. הצום אינו של עצבות, אלא צום של התעלות. דומה אולי כי תיקון צום זה אותו הנהיגה אסתר היווה נקודת מפנה בכל סיפורי המגילה בשתי עקרונות חשובים.

הראשון, שעלינו לקחת את גורלנו בידינו ולא לחשוש אלא לעשות מעשה. השני, עיקרון האחדות בבחינת "לך כנוס" .מסרים אלו כוחם יפה לשעתם ולדורות.

תאריך:  27/02/2012   |   עודכן:  27/02/2012
חניאל פרבר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"יהודי והדסה הקמת מושיעים"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בעיתון הארץ של יום שישי האחרון(25.2) פורסמה מודעה בעמוד הראשון, שאפשר לומר עליה במילים עדינות: מאוד לא שגרתית. המודעה הייתה מטעם ועד העובדים של עיתון הארץ שמומנה על-ידי אגודת העיתונאים. בעיתון הארץ מתקיים סכסוך עבודה מזה כמה חודשים, בעקבות כוונת המו"ל, עמוס שוקן, לערוך שורה של שינויים וצמצוצים בעיתון. בין היתר נסגר מוסף הספורט כמוסף עצמאי, חלק ב' אוחד עם חלק א' וכעת נסוב המאבק על פיטורי הגרפיקאים של העיתון.
27/02/2012  |  יהודה קונפורטס  |   מאמרים
המעסיקים והעובדים חייבים לקחת בחשבון לצד שיקולים פרטניים וסקטוריאליים שלהם את האינטרס הרחב של כלל הציבור, שאינו צד למאבק אבל בהחלט צד לנזקים שהוא מחולל. מסיבה זו הדברות בתום לב ביחסי העבודה במשק אינה אופציה או פריבילגיה - היא חובה
27/02/2012  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
מה לא נאמר על דוח מבקר המדינה שהתפרסם לאחרונה? נאמר שם שמבקר המדינה מנסה לסיים את תפקידו ברעש ובצלצולים, ורק הטלת אשמה ורפש בחברי הממשלה השונים תאפשר לו את זה. נאמר שם שמדובר בדוח נכון, המטיל את האחריות על מי שהיו אמורים להטיל עליו את האחריות. אך גם נאמר שם שהדוח בכלל לא נתן מענה על השאלות הכואבות והחשובות ביותר - איך איבדנו כל-כך הרבה סוהרים? איך איבדנו את הילד אלעד ריבן? ואיך לא יצאנו בלי נפגעים מהאירוע הזה?
27/02/2012  |  מיקי פרי  |   מאמרים
ריבוי דעות מתאפשר תחילה על-ידי הפצתן. ניתן להפיץ דעות דרך אמצעי התקשורת השונים, דרך העברת מסרים מפה לאוזן ודרך הפצת המידע באמצעים כתובים שונים.
26/02/2012  |  שחר וילנסקי  |   מאמרים
מי שצפה בכתבתו של דני קושמרו בערוץ 2 במוצ"ש האחרון, לא יכול היה שלא להתקומם לנוכח ההסתה הפרועה לרצח של יהודים של חברת הכנסת ה"מכובדת", חנין זועבי, הנהנית ממנעמי שלטון הכיבוש כהגדרתה.
26/02/2012  |  עמוס דאי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
לעבור את פורים ללא צרבת  /  גילה נאומן
"פָּרַס נובל"  /  מרסל הדר
קרן אהבה מציעה משלוחי מנות לפורים  /  איילת אליעזרי
נזהרים בפורים: כללי בטיחות לחג  /  ליאור ווינטראוב
טקס שריפת המן ומנהגי פורים ביהדות תוניס  /  מרים גז-אביגל
משנכנס אדר כדאי להרבות באכילת שוקולד?  /  לילית רומם
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
אחדות במשפחה [צילום: יוסי אלוני/פלאש 90]
חנינא פרבר
הרשע נמצא סמוך לחכם, כדי שהחכם יתקנו' אולם לתיקונו דרושים כוחות גדולים    התם וזה שאינו יודע לשאול אין בכוחם להחזיר את הרשע למוטב    משימה חשובה זו מוטלת על הבן החכם שהוא הגבוה מכולם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il