|   15:07:40
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

משטרת הדיוק

ממשלת אוסטרליה בוחנת הצעת חוק שנויה במחלוקת להקמת מועצת עיתונות חדשה לכל ענפי המדיה, שתהיה בעלת סמכות לכפות על אמצעי תקשורת התנצלויות ותיקונים
08/03/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   תגובות
ראש ממשלת אוסטרליה. ג'וליה גילארד [צילום: AP]

איך אוכפים את כללי האתיקה של התקשורת ומבטיחים שמועצות עיתונות לא יהיו עוד בבחינת גופים נטולי סמכות, מבלי לפגוע בערכים המקודשים של חירות הביטוי וחופש העיתונות? עיתונאים, מו"לים, חוקרי תקשורת וגם פוליטיקאים במדינות דמוקרטיות מתחבטים כבר עשרות שנים בסוגיה זו, ובהצלחה חלקית בלבד. באוסטרליה הוגשה בשבוע שעבר הצעה מפורטת למימוש עקרונות אלה, וכצפוי היא כבר מעוררת מחלוקת עזה.

תומכיה טוענים כי עוצמתם של ארגוני התקשורת בחברה המודרנית מחייבת קיומו של מנגנון יעיל שיבטיח שאלה ישרתו את האינטרס הציבורי ולא יזיקו לו. אחרים משוכנעים שמדובר בצעד מסוכן של פוליטיקאים המבקשים לנגוס בערכיה של הדמוקרטיה כדי להציל את עצמם מביקורת תקשורתית וציבורית.

הצעה שנויה במחלוקת

ההצעה השנויה במחלוקת נכללת בדין וחשבון בן כ-470 עמודים, שהגיש השופט בדימוס ריימונד פינקלשטיין. המשפטן הבכיר הכין את הדוח לבקשתו של סטפן קונרוי, "השר לענייני פס-רחב, תקשורת וכלכלה דיגיטלית" - יש תפקיד כזה באוסטרליה - בניסיון להתמודד עם טענות נמשכות על כשלים עיתונאיים, לצד סקרים המצביעים על ירידת אמון הציבור בתקשורת.

כמו בכל מדינה דמוקרטית, סופגת התקשורת באוסטרליה ביקורת כבר שנים רבות. ושב ושוב נשמעות טענות על פגיעות בשמם הטוב של מסוקרים ובפרטיותם, על השפעתה הגוברת של התקשורת על החיים הפוליטיים, על מסחור התקשורת, וגם על ריכוזיות יתר בענף. אבל ספק אם פינקלשטיין היה מתבקש להכין את הדוח, אלמלא הגיעו גם לאוסטרליה אדי הצחנה המקצועית שעלו מהצהובונים "ניוז אף דה וורלד" וה"סאן" הבריטיים.

לאוסטרלים יש אף רגיש לכל הקשור לעיתונים אלה: בעליהם, איל העיתונות רופרט מרדוק, נולד באוסטרליה והחל את עסקיו העיתונאיים שם. השלוחה האוסטרלית של אימפריית התקשורת שלו, ניוז לימיטד, היא הבעלים של היומונים ה"אוסטרליאן" וה"דיילי טלגרף". וגם באוסטרליה, כמו בבריטניה, יש מי שחושד שידיו הארוכות של מרדוק בוחשות בפוליטיקה, בתמהיל המוכר והמסוכן של עיתון, הון ושלטון.

פינקלשטיין מבקש להתמודד עם מציאות סבוכה

החשדנות כלפי מרדוק ואילי תקשורת אחרים הביאה את מנהיג מפלגת הירוקים, בוב בראון, לתבוע בשנה שעברה שינוי דרמטי בחוקי התקשורת באוסטרליה. בראון דרש לעגן בחוק הליך רישוי למו"לים, שיכלול גם מבחנים שיבטיחו כי רק "אדם מתאים והולם" יוכל לשלוט בארגון תקשורת. הוא גם תבע שיוגבל היקף ההשקעות הזרות בתקשורת, תצומצם הריכוזיות הרבה בתחום, ותופעל רגולציה יעילה.

פינקלשטיין, ועימו העיתונאי ואיש האקדמיה ד"ר מתיו ריקסטון, לא קיבלו את מרבית הדרישות של הירוקים. הם ישבו כחצי שנה על מדוכת האתיקה, שמעו 41 עדים, ביקרו בארגוני תקשורת והפיקו ספר עב כרס, המשלב סקירה היסטורית וניתוח אקדמי עם המלצות מעשיות. מבחינה ארגונית, צריך לומר לזכותו של פינקלשטיין שהוא מבקש להתמודד עם מציאות סבוכה בכל הקשור לאכיפת כללי האתיקה על התקשורת באוסטרליה כמו במדינות אחרות.

תכנים זהים מופצים במקרים רבים במקביל על-ידי "חברות תוכן" בערוצי טלוויזיה, רדיו, העיתונות המודפסת ובאינטרנט, אך הכללים שונים בכל אחד מסוגי המדיה. העיתונים באוסטרליה נמצאים תחת פיקוח מועצת עיתונות חסרת שיניים, הרדיו והטלוויזיה נתונים תחת אחריות הרשות המפקחת על השידורים, ואילו כל מה שמועבר באינטרנט - איננו נתון כלל תחת פיקוח ייעודי.

הקמת גוף רגולטורי אחד

הפתרון המוצע בדוח הוא ביטולם של כל המנגנונים הללו, והקמת גוף רגולטורי אחד שיטפל באתיקה המקצועית של העוסקים בסיקור חדשות וענייני היום. בעידן של התמזגות בתקשורת (Convergence) הרגולציה צריכה להיות מופעלת על-פי תפקוד אמצעי התקשורת ולא בהתאם למדיום שבו מועבר המסר. "במקום שבו מו"לים מפיצים את המסרים שלהם באמצעות פלטפורמות שונות - הגיוני שמשטר הרגולציה יכסה את כל הערוצים הללו", נאמר בדוח.

במבוא לדוח נכללות קביעות היסוד המנחות את מחבריו: הסכמה על תפקידה החיוני של עיתונות חופשית בחברה דמוקרטית, שאסור ששום רגולציה תסכן; על עיתונות חופשית להיות הוגנת ומדויקת בדרך שבה היא מסקרת את החדשות; עיתונות חופשית היא מוסד רב עוצמה המסוגל להשפיע על תהליכים פוליטיים, לעתים באופן דרמטי למדי, ואכן עושה זאת; עיתונות חופשית עלולה לגרום נזק, לעתים בשגגה, לאנשים ולארגונים; עיתונות חופשית חייבת לשאת באחריות ציבורית (accountability) לדרך שבה היא פועלת; כללי האתיקה, הנוגעים לדיוק, הגינות, חוסר הטיה, יושרה ועצמאות חייבים להנחות עיתונאים וארגוני תקשורת.

פינקלשטיין הגיע למסקנה שכדי לממש עקרונות אלה יש לא רק לכונן מועצת עיתונות חדשה, אלא לעגן לראשונה את מעמדה בחוק ולהעניק לה סמכויות שימנעו ממנה להיות "נמר נטול שיניים". בהקשר זה נכנס השופט בדימוס לשדה מוקשים: מעורבותם של גורמים שלטוניים ופוליטיים בתחום זה על-ידי חקיקה היא עניין שנוי במחלוקת במדינות דמוקרטיות, ונתפשת כפגיעה בחופש העיתונות. הבעיה מחריפה כאשר הגוף הסטטוטורי שיוקם מכוח החוק גם יתוקצב בחלקו על-ידי הממשלה, שתעניק למועצה מדי שנה מימון בהיקף של שני מיליון דולר אוסטרליים (כשמונה מיליון שקל).

המועצה החדשה, מציע פינקלשטיין, תנסה לטפל תחילה בכל עניין שיובא בפניה בנוהל מזורז של הידברות לצורך גישור ופישור בין המתלונן לבין אמצעי התקשורת. אם הליך זה ייכשל, תידרש המועצה לקבל החלטה, אשר במקרים מסוימים תחייב את ארגון התקשורת לפרסם תיקון, התנצלות או הודעה שהוא חוזר בו מן הידיעה. בניגוד למצב הנוכחי - ארגון התקשורת יהיה חייב על-פי החוק לנהוג על-פי פסיקת המועצה.

חובת פרסום התגובה היא אכן התערבות בחופש העריכה, הוא כותב, אך זו איננה צנזורה. היא מוצדקת רק לאחר שבירור במועצה יוכיח כי הפרסום המקורי היא בלתי מדויק ופגע באדם או בארגון באופן שגרם להם נזק. בכל מקרה, מזכיר פינקלשטיין עיקרון שנשכח לעתים בלהט המגננה על חופש הביטוי: חירות זו איננה זכות אבסולוטית. בנסיבות מסוימות היא חייבת לפנות את הדרך לחירויות אחרות. כמו למשל זכותו של אדם להגן על שמו הטוב, וגם הצורך של הציבור לקבל מידע ורעיונות.

יכולת כפייה לביצוע החלטת מועצת העיתונות

על-פי המרשם של פינקלשטיין להצלת השיח הציבורי, מי שימאן לממש החלטה של המועצה - ייתבע לדין. בית המשפט יוכל לכפות על ארגון התקשורת לבצע את החלטת מועצת העיתונות. נגד מו"ל שיעמוד בסירובו ייפתחו הליכים על בזיון בית המשפט, כמקובל בחוק הפלילי.

פינקלשטיין הסביר בדוח, באריכות, מדוע לא ניתן עוד להסתפק במנגנוני אכיפת האתיקה הקיימים. למועצת העיתונות הוולונטרית הקיימת עתה באוסטרליה אין סמכויות מספקות. מו"לים יכולים לפרוש ממנה, וגם להתעלם מפסיקותיה. גם מצוקה תקציבית מקשה על תפקודה, ובעלי עיתונים יכולים לצמצם באופן חד-צדדי את תרומותיהם לתפעולה. במקביל, ההליכים החוקיים נגד התקשורת הם מתמשכים, יקרים ובעלי אופי עימותי. ובסופו של דבר הם מעניקים בדרך כלל מענה רק לחריגות מהחוק, אך לא לטענות הנפוצות יותר בדבר חוסר דיוק או חוסר הגינות בעבודת הכתבים והעורכים.

על-פי הדוח, הפרלמנט יחוקק את החוק, הממשלה רק תממן את המועצה, אך אלה לא יתערבו בפעילותה והיא תהנה מעצמאות. בדומה למועצת העיתונות הקיימת עתה, חבריה יהיו אנשי תעשיית התקשורת, עיתונאים ואנשי ציבור מתחומים שונים. אבל מבקרי הדוח משוכנעים שגוף סטטוטורי כזה לא יוכל ליהנות מאוטונומיה של ממש. "רק אדם הלוקה בנאיביות כרונית יכול להאמין שהמועצה תוכל להיות עצמאית", הגיב על כך הפרופ' לתקשורת מרק פירסון, הפעיל גם בארגון "עיתונאים ללא גבולות". הוא מזכיר כי פוליטיקאים באוסטרליה אינם מהססים להתערב אפילו בהליכי המינוי של שופטים לבית המשפט העליון, גוף שחייב להיות בעל מעמד עצמאי ובלתי תלוי ברשות המחוקקת וברשות המבצעת.

נשמע מוכר?

אפשר לחזק את טיעוני המבקרים בעוד לקח מהניסיון הישראלי: כשדנו על הקמת רשות השידור בראשית שנות השישים, נאמר כי יהיה זה גוף ציבורי, לא ממשלתי. הרשות הוקמה אומנם כדי לשים קץ לשליטה הישירה של משרד ראש הממשלה על קול-ישראל, אך בפועל רק הומרה השליטה הישירה בניהול בשלט-רחוק: הממשלה ממנה את ממלאי התפקידים הבכירים ברשות וגם שולטת, דרך הכנסת, על גובה האגרה. כמעט חמישה עשורים אחרי הקמתה, עדיין בוחשות ידיהם של פוליטיקאים, מראש הממשלה ומטה, בנעשה ברדיו ובטלוויזיה. מזה בדיוק חוששים באוסטרליה.

פירסון הוא רק אחד מן המבקרים הרבים של הדוח, המשמיעים את קולותיהם מעל כל במה אפשרית בתקשורת האוסטרלית. פוליטיקאים, עיתונאים ואנשי אקדמיה מצאו בהצעותיו של פינקלשטיין בעיקר מאמץ לפגוע בחופש הביטוי. המסקנות היו צפויות מראש, כתבה כריס ברג, חוקרת העוסקת בחופש הביטוי, ואין בהן יותר מאשר פעולת תגמול של פוליטיקאים נגד ביקורתה של התקשורת. את ההצעות הגדירה כ"התקפה שערורייתית על חירות הביטוי ועל חופש העיתונות".

לדעתה, יש סכנה חמורה בכך שהממשלה מבקשת באמצעות הדוח לחדור לאזור החורג לחלוטין מתחום סמכותה במדינות דמוקרטיות: פיקוח על אמצעי התקשורת. הממשלה איננה אמורה להיות השופטת של הדיון המתנהל במרחב הציבורי, כתבה ברג, ונבחרי הציבור חייבים להימצא תחת פיקוחה של החברה - ולא להפך. גם ברמה העקרונית שללה ברג את עצם הניסיון העולה מדוח פינקלשטיין להקים גוף רגולטורי שיידרש לפקח על מימוש עקרונות כ"הגינות", "דיוק", "איזון" ו"איכות עיתונאית".

מבקר אחר, חוקר התקשורת ג'ייסון וילסון, התרעם על יחסו של פינקלשטיין למדיה החדשים. במקום לראות באינטרנט עולם חדש שמעשיר את השיח הציבורי ומגוון אותו, רואה בו פינקלשטיין זירה פרועה, מסוכנת ונטולת חוק, שחובה לרסן אותה. הוא גם חולק על הגיונה של הקביעה השרירותית הנכללת בדוח כי רק אתרים ובלוגים שיהיו בהם יותר מ-15 אלף כניסות בשנה יהיו נתונים לרגולציה של המועצה החדשה.

טיהור הרשת מחשש לפגיעה במוסר הבסיסי

נראה שלא במקרה הוזמן הדוח על-ידי השר לענייני פס-רחב, תקשורת וכלכלה דיגיטלית, סטפן קונרוי, התומך בהטלת הגבלות על תכנים באינטרנט בדומה לאלה המוטלות במסגרת הצנזורה על סרטים. קונרוי, חבר מפלגת הלייבור, הוא קתולי שמרן, שאינו מסתיר את רצונו לטהר את הרשת מתכנים "הפוגעים במוסר הבסיסי" כסמים, פשע ואלימות.

הדוח של פינקלשטיין שנמסר עתה לקונרוי מאתגר ומעורר מחשבה, נכתב במאמר המערכת של ה"נשיונל טיימס", אבל למרות שכוונותיו טובות - תוצאתו גרועה. הוא יוביל רק להחלשת כוחה של העיתונות לעמוד מול השלטון. המחיר הכבד לדמוקרטיה אינו שווה את התועלת המסוימת שיש בהצעה. פינקלשטיין, מצדו, השיב למבקרים עוד בדוח עצמו. ההצעה שלי, כך כתב, עולה בקנה אחד עם עקרונותיה של העיתונות, המדגישים את הצורך בשקיפות ומעלים על נס את העניין הציבורי בדרך שבה מתפקדים המוסדות המרכזיים בחברה.

רשימות קשורות:

- מיתוג המים
- החוק להרחקת הצרכן
- תקנון האתיקה המקצועית של העיתונות
- מרתון בשידור חי
- עיתונות נשוכה

תאריך:  08/03/2012   |   עודכן:  08/03/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הדבר היחיד שהעסיק את בני משפחת גרינשפן בשבת החורפית במרס 2009 היה בת המצווה הקרובה של הבת שחר. ההזמנות כבר נשלחו, השמלה החגיגית הייתה מוכנה בארון ובגן האירועים 'פולגיה' כבר החליטו על התפריט. בשעות אחר-הצהריים, כשבוע לפני היום הגדול הראשון בחייה, יצאה שחר לטייל עם חברתה. הילדות נעמדו בצומת והמתינו לרמזור האדום שיתחלף.
08/03/2012  |  יהודה יפרח  |   כתבות
גולת הכותרת של חגיגות הפורים בתל אביב של ימי ראשיתה היה נשף-בחירתה של אסתר המלכה. כתר המלכות הושם אז על ראשה של היפה בבנות העיר, שנבחרה ברוב קולותיהם של עשרת-אלפים תושביה. משהו בדומה לנשף הבחירה של מלכת היופי דהיום, אם כי להבדיל, כמובן, באלף אלפי הבדלות. וכך, עם כתר מתנוסס לראשה, היא נהגה למלוך על תל אביב עד לחג הפורים של השנה שלאחריה.
08/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
מבין שלושת שמות התואר העומדים לרשותו - שופט בית המשפט העליון, מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור על שופטים, מעדיף אליעזר גולדברג, בלא היסוס, את שם התואר הראשון. מלשכת נציב תלונות הציבור על השופטים מצביע גולדברג (81)בערגה לעבר נקודה ערטילאית בלשכתו, בכיוון אווירי ישיר למיקום בית המשפט העליון, ועיניו בורקות. בחלוף 14 השנים מאז פרש מבית המשפט העליון ונדד לכס מבקר המדינה ומשם לכיסא הנציב, עדיין חש גולדברג חיבה למעמד השופט.
מקורן של הביציות בגוף האשה הוא נושא שאינו מובן לחלוטין ונתון במחלוקת. בשנים האחרונות הועלתה אפשרות, כי יצירת הביציות נמשכת גם בנקבה הבוגרת - בניגוד לתיאוריה המקובלת עד כה, הגורסת כי הנקבה נולדת עם מלאי ביציות סופי.
08/03/2012  |  מכון ויצמן למדע  |   כתבות
אחד הפילוסופים המעניינים ביותר שהתמזלתי להכיר הוא נאגארג'וּנה. בעוד בודהה דוחק את האדם אל קוטב האֵינות, כלומר מטיף להשתחררות מכל תשוקה ורצון כדי להשתחרר ממעגל הלידות והמוות וממילא מהסבל - נאגארג'וּנה אינו שולל את עולמנו, אלא רק סבור שהוא קיים ולא-קיים במקביל. כדי להוכיח זאת, הוא מפרק את המציאות לגורמיה (זמן, תנועה, חושים) ומראה שכל אחד מהם הוא גם ממשי וגם בלתי הגיוני. הנה טיעון לדוגמה: "לא הגיוני שהתנועה זהה למתנועע, אך גם לא הגיוני שהתנועה נפרדת מהמתנועע". שהרי: "אם התנועה זהה למתנועע, תנבע מכך אחדות הפועֵל והפעולה / ואם התנועה והמתנועע מוּבָנים כאחרים (נפרדים) באמת, תהיה תנועה ללא מתנועע ויהיה מתנועע ללא תנועה" (מתוך 'שירת השורש של דרך האמצע'). כלומר, נאגארג'וּנה משתמש בסכינים הקרות של הלוגיקה כדי להוכיח שהמציאות אינה לוגית; הוא מגן על המציאות מפני הזלזול הבודהיסטי, אך גם מערער אותה מהיסוד.
08/03/2012  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il