|   15:07:40
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
לבני. לא חשבה [צילום: פלאש 90] מופז. חישב סיכויים [צילום: פלאש 90]

למה עפה הציפורה?

אפשר היה לכתוב מאמר ארוך ומקיף, גדוש ניתוחים מעמיקים ומידע, מלא ברמיזות לצד אמירות ציניות, עמוס בפלפולים וחידודי-לשון, אבל כמה מילים כבר נדרשות כדי לומר בפשטות את מה שכל פוליטיקאי מתחיל יודע: "ג'ובים למקורבים". עם היוודע התוצאה שמענו את בכירי קדימה אומרים "קדימה יוצאת לדרך חדשה". כן, והיא צוחקת – כל הדרך אל הבנק
28/03/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
איציק וולף, עידן יוסף
מופז בנאום הניצחון: "ציפי, מקומך איתנו"

פריימריז קדימה, אידיאולוגיה אחורה
דן אלון
הפריימריז של קדימה מוכיחים עד כמה האידיאולוגיה נמצאת מאחור. זהו קרב בין יורשים על ירושה שכבר מזמן איננה. מודל המנהיגות של ארכיטיפ הנראה ונשמע כמו "מנהיג", מותיר את כל המצטופפים במרכז הזירה הפוליטית כדמויות אבודות של נציגי ציבור אבוד. תפישת המנהיגות של "דמות האב/אם" מייצרת חלל אידיאולוגי, המתמלא במהירות מתגברת ע"י מפלגות שעדיין מוכרות מעט "אידיאולוגיה"
לרשימה המלאה

ג'וב

אפשר היה לכתוב מאמר ארוך ומקיף, גדוש בניתוחים מעמיקים ומידע, מלא ברמיזות לצד אמירות ציניות, עמוס בפלפולים ובחידודי-לשון, אבל כמה מילים כבר נדרשות כדי לומר בפשטות את מה שכל פוליטיקאי מתחיל יודע: "ג'ובים למקורבים".

אז נתחיל מהסוף, כדי שלא יהיה שום ספק שמדובר בניתוח מעמיק, ותהליך מחקרי-פסאודו-אקדמי של איסוף חומר וניתוחו, או בתהליך משפטי של הבאת ראיות והצלבת עובדות, אלא באבחנה שכל ילד בגנון יודע לעשות לבד: פוליטיקאים הולכים לעבודה בשביל להביא כסף הביתה, כסף מביאים דרך ג'וב (להבדיל מ"עבודה"), וכל מי שיש לו ג'וב רוצה לשמור עליו, ואת זה עושים על-ידי פיזור ג'ובים למקורבים.

ציפי

ציפי סירבה להיכנס לממשלת נתניהו, וזה היה קשה מדי לעיכול עבור מחפשי הג'ובים של קדימה. אחרי הכל הם הלכו עם אריאל שרון כי היה ברור שהוא יהיה ראש הממשלה לאחר הקמת קדימה, וממשלה זה ג'ובים. אחר-כך בא אולמרט שעישן סיגרים וטס לחו"ל (וחילק הטבות ואסף "תרומות" ויסד את אולמרט-טורס), ואז בא ביבי שעישן סיגרים וטס לחו"ל (והמשיך לחלק הטבות ולאסוף "תרומות" וייסד את ביבי-טורס).

וציפי הלכה בדיוק כפי שלמדה מקודמיה: מי שרוצה לכבוש את ראשות הממשלה צריך לעבור דרך ישיבה באופוזיציה. זה היה הכלל עד עכשיו, כך זה תמיד קרה. נתניהו התבשל באופוזיציה עם שניים וחצי חברי כנסת במפלגה שהלכה והתפוררה לאחר הקמת קדימה, ואז לקח את הבחירות. ציפי לא טעתה בדרך שהלכה בה, אבל לא השכילה להבין שאם אין ג'ובים לחלק, אז צריך להבטיח אותם לעתיד.

שאול

את שאול לא עניינו ג'ובים לאחר שהפסיד את הפריימריז הקודמים לציפי. שאול רק חישב את סיכויו והתמיד במסלול של לעשות לציפי חיים קשים, להזכיר לחברי קדימה מי אחראי לעובדה שאין להם ג'ובים, ולהראות להם כמה קל להביא ג'ובים אם רק עושים כמה פשרות על הערכים שממילא עומדים למכירה לכל המרבה בפופוליזם. אחד בפה ואחד בלב היא שיטה מוכרת אצל פוליטיקאים, ושאול הקרין אחדות ונאמנות, אבל שידר "לשטח" כל הזמן את אות המרד.

שאול חיכה לשעת כושר כדי להתמודד שוב על כס ראש קדימה, והוא עשה זאת בתזמון הטוב ביותר שהיה יכול לתכנן. שלוש שנות אופוזיציה בראשות לבני ישאירו את האחריות על היעדר ג'ובים אצלה. העובדה שהוא ישב במשך השנים הללו ולא הביע את עמדתו בשום נושא אלא עסק רק בארגון יום הבחירות לראשות קדימה, תישכח מהר מאוד כי עכשיו נכנסים לקרב מול נתניהו, ולאחר מכן אולי יהיו ג'ובים למקורבים אז הכל יהיה בסדר, וה"שטח" יירגע.

קדימה

קדימה אינה מפלגה של אידיאולוגיה, ומעולם לא התיימרה להיות כזו. היא הוקמה ככלי אלקטורלי על-מנת לשמש את אריק שרון כאשר ניסה ללכת בדרך השלום והיה ראש הממשלה הנערץ, ומלבד אריק לא הייתה לקדימה שום אידיאולוגיה. מקבץ של חברי-כנסת מכל הסיעות שהתקבצו תחת דגל קדימה כי זה היה הסיכוי הכי בטוח לג'ובים (אריק לקח את הבחירות ההן בהליכה, ויכול היה לקחת אותן גם מתוך שינה).

ועכשיו, כשאריק באמת ישן, אין דבר אחד במפלגה הזו שיכול לזכות אותה באמון הציבור, והקלפיות הוכיחו זאת אתמול. 41% ממתפקדי קדימה הצביעו אתמול, במפקד קבלני קולות שלא היה מבייש את מפלגת הבעת' של בשאר אל-אסד. התמונות שהגיעו מהקלפי בבית ג'אן סיפרו את הסיפור באופן שרק סטיבן ספילברג היה יכול להפיק. "בית העם" הוא המקום בו הוצבה הקלפי, והוא בית פרטי של החמולה שדאגה לקולות של ציפי. למקום הגיע נציג של שאול (אבי דיכטר) והתרעם בערבית רהוטה. אידיאולוגיה בתחת. הסיפור הוא הג'ובים.

תעשיית הג'ובים

פעם נהגנו לומר "שמור לי ואשמור לך", או "יד רוחצת יד", וכל יתר הביטויים הלקוחים מעולם ספקי העבודה העיקריים של מבקר המדינה. אחד אחר השני עפו לבתי הכלא שלנו ראשי המדינה לדורותיהם, שרים, חברי-כנסת, עובדי מדינה, אישי ציבור, מאכערים למיניהם, פוליטיקאים מהשלטון המקומי, ושאר ירקות.

נפוטיזם ברכבת ישראל זו עששת למתחילים בהשוואה לתעשיית הג'ובים בשירות המדינה. ראש הממשלה הנוכחי הביא את גודל הממשלה לשיא. זהו לא רק שיא ישראלי של כל הזמנים, אלא אפילו שיא ברמה עולמית, של מספר בעלי תפקיד ממשלתי בחלוקה לפי כמות אזרחים. אלף טרכטנברגים לא ייושמו, אבל גם מיליון טרכטנברגים לא יספיקו כדי להרים את המרצפות המכסות את שערוריות הג'ובים בכל רחבי השירות הציבורי. כאשר הציבור רוטן על היקף המיסוי הישיר והעקיף, הוא לא מודע למיסוי הנסתר של אלפי ג'ובים בשירות הציבורי שאינם לתועלת הציבור אלא לתועלת עובדי הציבור.

ציפי עפה, מה הלאה?

ציפי התעקשה על האופוזיציה, כי רצתה להוות אלטרנטיבה לשלטון נתניהו. שאול לא ירצה להיכנס לממשלת נתניהו כרגע, כי הוא יכול לתלות את האשמה על היעדר ג'ובים בציפי, ולהכין את קדימה לקרב מול נתניהו. נתניהו לא פראייר, והוא יודע מה מזין את השיטה, ומה מבטיח את תפקיד ראש הממשלה (הממשלה הזו עם יותר שרים מאי-פעם ממילא).

אם שאול ירצה את כס ראש הממשלה, הוא יצטרך לתת אתנן פוליטי של ג'ובים לכל הסחטנים הסוחטים כעת את נתניהו, גם בתוך הליכוד וגם מחוצה לו (עובדיה יוסף, ליברמן, ושות'). שאול יכול לזכות בכס ראש הממשלה רק אם ישלם יותר אתנן מנתניהו. זו רק שאלה של מחיר וזה מחיר שקָל לשלם, כי את המחיר ממילא לא משלם ראש הממשלה – את המחיר משלם הציבור.

ועוד לא אמרנו מילה על אידיאולוגיה. הסחורה היא הכיסאולוגיה. רגע לאחר היוודע התוצאות שמענו אנחת רווחה גדולה מכל דוברי קדימה, ואת המילים "קדימה יוצאת לדרך חדשה". כן, זה נכון, והיא צוחקת, כל הדרך אל הבנק.

תאריך:  28/03/2012   |   עודכן:  28/03/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אבי דיכטר / Avi Dicter   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אריאל שרון / Ariel Sharon   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   בשאר אסד   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאכערים   מאשה לובלסקי   מבקר המדינה / The State Comptrollr   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   ממשלת ישראל / Israel Government   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עובדיה יוסף   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
למה עפה הציפורה?
תגובות  [ 12 ] מוצגות   [ 12 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מפלגה של
28/03/12 17:24
2
עזרא מנצור
28/03/12 17:53
3
קורןנאוה טבריה
29/03/12 06:09
4
א מ רול
29/03/12 08:23
 
ירדנה
29/03/12 11:52
5
נירית
29/03/12 14:26
6
מימי-המהממת
29/03/12 15:46
7
עמוס שנער
29/03/12 20:03
 
דן אלון
30/03/12 09:29
 
השוטה על הגבעה
30/03/12 12:52
8
עודדי
30/03/12 12:03
9
עפה-נחתה
30/03/12 13:20
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו כל אחד, גם בתודעתי יש רשימה דמיונית של "טובים" ו"רעים". העיתונאי יעקב אחימאיר, מככב אצלי ברשימת הטובים, מהסיבה הזאת שמחתי לשמוע שהוא זוכה השנה בפרס ישראל לעיתונות. ראיתי בזכייתו סוג של תיקון. נחום ברנע - גם הוא חתן פרס ישראל לעיתונות - הוא הקלקול, ואחימאיר הוא התיקון.
28/03/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - מקריות, לקבור את המחדל, בגלל הקיפוח והכיבוש, המקוונת נגד החינמית והנצחת הנחשלות ולקראת הפסח הקרֵב - חג שמח!
28/03/2012  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
אם חשבתם שאתם חיים במדינת ישראל - מדינה מודרנית מערבית, מתוכננת, יעילה, המנוהלת ע"י משטר דמוקרטי פתוח וקשוב לצורכי אזרחיו, הרי שוב טעיתם - מצטערים לעדכן אתכם - ממש לא - אתם/אנחנו חיים במדינת חלם. פרויקט חברת "טריפל אם" להקמת תחנת כוח מופעלת בגז (430 מגה וואט בשלב הראשון) באזור התעשיה של באר טוביה (הצמוד מרחק יריקה לקריית מלאכי) , הוא דוגמה מוחשית/ אמיתית כיצד מנוהלת מדינת חלם.
28/03/2012  |  רן שורר  |   מאמרים
אין מחלוקת על כך, שהריכוזיות במשק הישראלי גדולה מידי. כתמצית ניתן לומר, שלמרות שהריכוזיות נבנתה על תשתית קפיטליסטית, היא איננה משרתת את עקרונותיה הכלכליים של השיטה. מכיוון שהיא מקטינה את התחרות, ומחזקת בעיות כמו מונופול, אוליגופול ודומיהם, שהרגולטור במשטרים קפיטליסטים מערבים, נלחם בהם עד חורמה. הבעיה אצלנו חריפה יותר, מכיוון שהגודל, העוצמה וההיקפים של הריכוזיות, הם כאלה, שלא פשוט לפרק אותה במהירות או תוך ארבע שנים כפי שהומלץ רשמית.
28/03/2012  |  עו"ד צחי כהן  |   מאמרים
החלטת בג"ץ בעניין מגרון - לפסול את הפשרה הכואבת שעליה חתמו המתיישבים עם ממשלת ישראל - עלולה להסתבר כמכה קשה למוסד השיפוטי עצמו. כאשר בית המשפט העליון מעמיד את עצמו לשירותה של עריצות המיעוט - יריב אופנהיימר וחבר מרעיו מארגון השמאל הקיצוני החותר לעימות אלים ולגירוש כוחני וגזעני (טרנספר) של יהודים - הוא מציב את עצמו על מדרון חלקלק, שסופו מי ישורנו.
28/03/2012  |  ד"ר רון בריימן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il