|   15:07:40
  סופיה רון-מוריה  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הכול פוליטי

בית המכפלה: המזלג של נתניהו

שרי הליכוד עושים לעצמם חיים קלים כשהם ממקדים את ביקורתם בשר הביטחון. ברק אומנם עמד מאחורי הפינוי המהיר בחברון, אך נתניהו הוא שקיבל את ההחלטה מתוך חישוב סיכונים פוליטי. אם בחודשים הקרובים תיווצר דינמיקה אחרת, בהחלט ייתכן שרה"מ יבצע הערכת מצב מחודשת ויחזיר את המתיישבים לבית
09/04/2012  |   סופיה רון-מוריה   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
שלט מאולתר ליד בית המכפלה. התוכנית של ברק היא לגרום לקרע בין נתניהו לחלק מהליכוד [צילום: פלאש 90]

שחזור המפץ של שרון
שר בכיר בליכוד מעריך שברק טרם זנח את חלומו לשחזר את המפץ של שרון, כשנתניהו בתפקיד של שרון והוא בתפקיד של פרס. התוכנית של ברק, על-פי אותו בכיר, היא לגרום לקרע בין נתניהו לחלק גדול מהליכוד, לפצל את הליכוד ולרוץ עם נתניהו ברשימה חדשה לכנסת הבאה

ביום רביעי ביקשתי מהמשנה לראש הממשלה משה יעלון עידכון - מה הוחלט בישיבה הלילית של צוות השרים להתיישבות. בישיבה שנמשכה עד השעות הקטנות של הלילה שלפני כן השתתפו ראש הממשלה והחברים הקבועים של הצוות - שר הביטחון אהוד ברק, השרים יעלון ובגין ומזכיר הממשלה צביקה האוזר. בישיבה לא התקבלה החלטה באשר לבית המכפלה.

"בדקנו וגילינו שאין בעיות ביטחוניות או מדיניות שמונעות אכלוס", אמר יעלון, "בעיות שבגללן שר הביטחון עשוי להורות למנהל האזרחי שלא לתת היתר לעסקה". יעלון הציע שהמתיישבים יֵצאו מרצונם החופשי למספר ימים שבמהלכם יתברר העניין הקנייני, והחיילים ישמרו על הבית כדי שלא תשתלט עליו הרש"פ. בגין תמך ברעיון. ברק דרש פינוי מיידי. ראש הממשלה, סיפר יעלון, אמר שיקבל החלטה בעוד כמה ימים.

השעה הייתה 11 וחצי בבוקר. שעה קלה לפני כן עדכן יעלון במתרחש את השר דניאל הרשקוביץ מהבית היהודי. הרשקוביץ, בהתאם לתדרוך של יעלון, סיפר בראיון לערוץ 2 שמשאירים את המתיישבים בבית עד לבירור העניין הקנייני. כעבור זמן קצר, כידוע, פונה הבית מיושביו.

גלולת הרגעה

בפתיחת ישיבת הממשלה ביום רביעי בבוקר הודיע ראש הממשלה לשרים שביקש מהיועץ המשפטי לממשלה למצוא לשכונת האולפנה בבית-אל פתרון שימנע צורך בהריסה, וגם שבקרוב יוסדר מעמדם של היישובים ברוכין, סנסנה ורחלים. את הבית בחברון לא הזכיר.

במבט לאחור, אמר אחד השרים כשנודע לו על הפינוי, ברור שההודעה נועדה להמתיק את הגלולה המרה. כשדיבר, נתניהו כבר ידע על הפינוי המתוכנן. השרים לא ידעו דבר.

"אני מופתע וגם כועס", אמר יעלון לאחר הפינוי. "אתמול בצוות לא התקבלה החלטה. בבוקר, כפי שהבנתי, ברק הגיע לראש הממשלה יחד עם היועמ"ש ואמר שאין לחכות ושהמועד מתאים. ברק רוצה להדליק אש ממניעיו הפוליטיים. לא עדכנו אותנו, גם בני בגין לא ידע".

שר הביטחון הוא לא גורם עצמאי. מדוע ראש הממשלה משתף איתו פעולה?

"זו שאלה טובה שיש לשאול את ראש הממשלה. אבל יש כבר לא שר אחד ולא ח"כ אחד שמדברים על הצורך להפקיע את ההחלטות ביו"ש משר הביטחון ולהעבירן לוועדת השרים להתיישבות. היו ועדות כאלה גם בממשלות קודמות".

בין הגורמים המעורבים במגעים בעניין הבית, יש מי שטוען כי ברק נדחף לפינה. שלאחר הראיון שהעניק יעלון לרשת ב' ובו קרא להפקיע מידיו של שר הביטחון את הזכות לקבל החלטות בעניין ההתיישבות ביו"ש ולהעביר את ההחלטות לממשלה, ברק חש צורך להוכיח שהוא עדיין בעל הבית. גם שיקולים פוליטיים נטו לא חסרים: לפני כמה ימים, בהרמת כוסית של מפלגת העצמאות, הציג השר שמחון את ברק לא רק כראש מפלגה שעתידה לעבור את אחוז החסימה אלא כמנהיג מנוסה ואותנטי שבניגוד לשאול מופז ושלי יחימוביץ יכול לחזור ולהוביל את המחנה. ואילו שר בכיר בליכוד מעריך שברק טרם זנח את חלומו לשחזר את המפץ של שרון, כשנתניהו בתפקיד של שרון והוא בתפקיד של פרס.

התוכנית של ברק, על-פי אותו בכיר, היא לגרום לקרע בין נתניהו לחלק גדול מהליכוד, לפצל את הליכוד ולרוץ עם נתניהו ברשימה חדשה לכנסת הבאה. ועוד היבט: בהנחה שנתניהו ירכיב גם את הממשלה הבאה יש עכשיו מועמד חדש שפוזל לתפקיד שר הביטחון. קוראים לו שאול מופז. קדימה בראשותו עתידה להיכנס אחרי הבחירות הבאות לממשלת אחדות.

דבר אחד ברור. היו שיקוליו של ברק כאשר היו, הוא בעל הבית בעירבון מוגבל. נכון שברצותו יכבה וברצותו ידליק אש ביו"ש, אבל המפסק הראשי בידי ראש הממשלה. שרי הליכוד שחוזרים ותוקפים את ברק עושים לעצמם עבודה קלה.

וינשטיין לחץ על פינוי
נתניהו לא יזם את הפינוי בחברון, אלא נגרר לתוך הפרשה. להלן השתלשלות העניינים:
▪ ▪ ▪

יום ראשון. בישיבת 'שרינו' של הליכוד השרים סער, אדלשטיין ולבנת מעלים את הנושא. סער מבקש לכנס את צוות השרים להתיישבות.

בישיבת הממשלה נתניהו כותב פתק לברק ומבקש משר הביטחון לא להזדרז.

יום שני. ברק מתעלם מהבקשה ומוציא צו פינוי לתושבי בית המכפלה. תגובות זועמות בליכוד.

יום שלישי. שרי הליכוד עולים לרגל לחברון. השר ישראל כץ קובע מזוזה בפתח בית המכפלה.

בהרמת כוסית של מפלגת ישראל ביתנו בערב, יו"ר המפלגה אביגדור ליברמן משחרר איום מרומז לפרוש מהקואליציה אם תבחר הממשלה במסלול הפינוי.

יום שלישי בלילה. מתכנס צוות השרים להתיישבות. בצוות לא מתקבלת החלטה בעניין הבית בחברון. נידונה האפשרות של פינוי תוך שלושה שבועות ושמירה על הבית עד לבירור זכויות הקניין.

יום רביעי בבוקר. ברק מתייצב אצל נתניהו יחד עם היועץ המשפטי לממשלה יהודה וינשטיין. וינשטיין מסביר שהצו שהוציא המנהל האזרחי ביום שני מחייב פינוי. ברק מסביר שהעיתוי מושלם, שכן לאחר מכן המקום יהפוך למוקד עלייה לרגל והדבר יקשה על הפינוי. נתניהו נכנע ומסביר מאוחר יותר שהוא "מחויב להתיישבות בחברון תוך שמירת החוק".

ברק עשה לנתניהו תרגיל אלגנטי, כשהוא פועל בשיתוף פעולה עם היועץ המשפטי לממשלה. בשחמט קוראים לזה מזלג. היריב מכניס אותך למצב בו אתה חייב להחליט אם אתה מקריב מלכה או צריח. אם נתניהו היה דוחה את חוות דעתו של וינשטיין, היה נכנס לפינה של אויבי שלטון החוק, סכנה מוחשית מאוד מבחינתו. הסכמה לפינוי לעומת זאת הייתה מעוררת מהומה בליכוד, בימין ובשטח. נתניהו בחר להקריב צריח.

ליברמן מסתפק באיומים

סוף הפרשה? לא בטוח. שר החינוך גדעון סער, מהמעורבים בעניין מתחילתו, סבור שהמאבק בנושא לא הסתיים. "אם אכן יתברר שהעסקה כשרה והבית נרכש כדין, אני מאמין שהבית יוחזר למתיישבים".

ההחלטה לפנות הייתה נמהרת?

"אני חשבתי שנכון לקבל החלטה אחרת, לקיים בירור מהיר בנושא הקנייני ולאפשר לתושבים להישאר במקום".

אתה תומך בהקמת ועדת שרים להתיישבות?

"כן. נושא ההתיישבות מקבל היום מקום יותר בולט בסדר היום וימשיך להיות יותר בולט בשבועות הקרובים, בהחלט יכול להיות שהוועדה תקום".

בחברון מכירים לסער טובה. לא זו בלבד שיזם את סיורי התלמידים לעיר, הוא אף היה מהשרים הפעילים בפרשה הנוכחית. עבור מספר בכירים בליכוד סער מספק גם סוג של תעודת כשרות - הם בודקים האם הוא מצדד בעמדה זו או אחרת לפני שהם נוקטים צעדים משלהם. אחד הפוליטיקאים הבכירים מהליכוד שביקר בקריית-ארבע התעניין במהלך הביקור האם סער תומך בהישארותם של המתיישבים בבית. כששמע שכן, ירד אף הוא לשם.

הפרשה חושפת את פני הליכוד, אומר השר הרשקוביץ. שר אחד, ישראל כ"ץ, מברך על המזוזה. שר אחר, מיקי איתן, מברך על הפינוי. הרשקוביץ השמיע מחאה חריפה נגד הפינוי: "זו הממשלה הכי ימנית שאפשר, אבל ייתכן שנצטרך ללכת לבחירות על-מנת להחליף את שר הביטחון". אבל לא, הוא לא מאיים בפרישה, וממהר לגלגל את הכדור למגרש אחר. "אני יכול רק לדבר על הקדמת הבחירות. ליברמן, בשונה ממני, יכול לעשות את זה".

ליברמן מצדו מסתפק נכון לעכשיו בפרשנות, כשהוא מבהיר שפינוי בחברון הורס את האווירה בקואליציה ופוגע ביציבותה. פרשנות פוליטית מדויקת: אלקין כבר הודיע לשלום שמחון, חברו של ברק לסיעה, שבשבועות הקרובים הוא יהיה עסוק בפניות של תושבי חברון ולכן לא יוכל להתפנות להעברת ראשות ועדת החינוך לחברת סיעת העצמאות עינת וילף, שאמורה להחליף עם פתיחת מושב הקיץ את אלכס מילר מישראל ביתנו. שמחון התעצבן. לאווירה בריאה בקואליציה זה לא תורם, במיוחד כשהשנה היא שנתה הרביעית של הממשלה.

אבל כשנתניהו עושה ביקורת נזקים הוא לא מסתכל על ליברמן - עדיין לא - כי ישראל ביתנו לא בשלה לפרוש. הזירה החשובה מבחינת רה"מ היא הזירה הפנים ליכודית. מיקי איתן אולי מברך על הפינוי, אבל מיקי איתן אינו מייצג. דרישתו של יעלון להפקיע משר הביטחון את הסמכויות להחלטות בלעדיות ביו"ש כבר לא מצלצלת היום כפנטזיה התלושה לחלוטין מהמציאות הפוליטית. בנוסף לגדעון סער, מצדדים בהקמת ועדת שרים לענייני התיישבות גם לימור לבנת וגלעד ארדן, אשר דאג להבהיר במיוחד מארה"ב שהוא תומך בהקמת הוועדה. אם יתמידו בכירי הליכוד בדרישותיהם ולא יסתפקו במס שפתיים, ייתכן שבצמתים שעוד נכונו לממשלה יקבל נתניהו החלטות שונות.

זוהי ספירת המלאי, נכון לערב פסח, מנקודת מבטה של ההתיישבות: הפסד במגרון; ניצחון - ככל הנראה - בשלוש נקודות משמעותיות - רחלים, ברוכין וסנסנה, אישורים ראשונים ביו"ש מאז דוח טליה ששון; בשכונת האולפנה בבית-אל השאלה עדיין פתוחה. רק שינוי תשובת המדינה לבג"ץ ימנע פינוי; בחברון אפשר לרשום הפסד בקרב כשהמערכה טרם הסתיימה. אם בליכוד לא יירדמו בשמירה, ניתן יהיה לתקן את המהלך תוך שבועות ספורים, אולי עד פתיחת מושב הקיץ. נתניהו היה רוצה להשאיר את התושבים בבית, אך הוא לא מוכן לשלם על זה מחיר ציבורי כבד. אם יגלה שהמזלג השתנה, והבחירה להתייצב לצידו של ברק משמעותה להקריב מלכה, במיוחד ערב ועידת הליכוד שאמורה להתכנס ככל הנראה ביוני, הוא צפוי לתת אור ירוק לבירור המשפטי ולהנפקת היתר עסקה על-ידי המנהל האזרחי. נכון שהמנהל האזרחי כפוף לשר הביטחון, אבל שר הביטחון תלוי בראש הממשלה.

אשר לוועידת הליכוד, הערת סיכום קטנה: פרשת חברון המחישה סופית את מה שניתן היה להבין גם קודם. ברק לא בונה על שריון בליכוד. הוא מטפח תקוות לזכות על-אף התחרות הקשה בקולות של מרכז שמאל שיאפשרו לו לצלוח את אחוז החסימה.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  09/04/2012   |   עודכן:  09/04/2012
סופיה רון-מוריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בית המכפלה: המזלג של נתניהו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מסעודה משדרות
9/04/12 16:00
2
אברהם מערב השומרו
9/04/12 19:20
3
הדג המסריח
10/04/12 15:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גרזן בראשו של מתפלל שעבר ברחוב הנביאים, מארב אבנים המוני מאורגן בדרך להר הזיתים, בקבוקי תבערה על דירות ועל אוטובוס, דקירה ברכבת הקלה - כל אלה, המפורטים בטבלה המצורפת, הם רק מקצת מאירועי הטרור שהתחוללו בבירת ישראל בשבועות האחרונים. פיגועים רבים אחרים לא פורסמו כלל.
בעבר הרחוק נערכו על הר הגלבוע מלחמות. היום צומחים עליו פרחים יפהפיים ונדירים, והאגדה המקומית גם יודעת לספר שאין כמותם כדי לעורר את האהבה. כך או אחרת, זהו המקום המתאים לראות בו את הפריחה האביבית של עכשיו במלוא-תפארתה ובה בעת גם לצפות בדבורים מזדווגים עם פרחים.
09/04/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
השופט נעם סולברג, אחד משני השופטים החדשים בבית המשפט העליון, שימש בשבוע שעבר כשופט תורן בעניינים פליליים. שורה של החלטות שנתן סולברג בתוך יומיים מאפשרת אולי ללמוד על הקו המנחה אותו: העדפת האינטרס הציבורי על פני השיקולים האישיים של חשודים ונאשמים. במקום בו סולברג מגיע למסקנה שקיימת מסוכנות, הוא אינו מהסס לשלוח למעצר ממושך.
09/04/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
הצופים שיצאו מהמופע מלמלו: ממש ברודוויי!!! ואכן, להקת הבנות היפהפיות, הקסימו בשירתן, בתנועתן ובהעמדה שאחראים לה הבימאי רוזנברג והכוריאוגרף עוז מורג, התפאורה המהממת של איה בן אשר עפ”י מאיה פלג, התזמורת המופלאה שעל הבמה, והתלבושות המרהיבות והמושקעות שמצודדות כל עין, של נטשה מנטל. זוהי הפקה יוצאת דופן במהותה ובערכיותה. ריטה עצמה, שנכחה בהצגה החגיגית לפני שבוע, שבה וחזרה לצפות בה עם שתי בנותיה בערב האחרון בסידרה זו, כדי שלא יחמיצו את החוויה.
08/04/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
לראובן יש דירת מגורים שרכש לפני הנישואים. הוא עושה הסכם עם בת זוגו שאם יתגרשו יתחלק בית המגורים שווה בשווה, אך אם ראובן ילך לעולמו בעודם נשואים, תירש אשתו את כל הבית.
08/04/2012  |  עו"ד יוסף פנדריך  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il