|   15:07:40
דלג
  מנחם רהט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
מופז ונתניהו. תרגיל פוליטי מדהים [צילום: פלאש 90]

התרגיל שמקיאוולי היה יכול להתגאות בו

לאחר שכבר התרגלנו לרעיון הקדמת הבחירות, נתניהו רץ קדימה וטרף את הקלפים של כ-ו-ל-ם
09/05/2012  |   מנחם רהט   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
בגובה סמרטוט רצפה
לפני ימים אחדים הבטיח מופז בכנסת, כי הוא עצמו יעמוד אישית בראש המחאה החברתית של הקיץ הקרוב, ועוד בטרם יבש הדיו על הבטחתו, הוא ניפנף מעליו את המחאה והפך עצמו לשותף מרכזי בממשלה שנגדה התייצב לחולל מחאה. כמה עוד 'פליק-פלאקים' צריך מופז לעשות, כדי שהעם יבין שהפוליטיקאי המצוי, בעיקר זה הגזור על-פי מידותיו של מופז, מסוגל לרדת נמוך-נמוך עד לגובה של סמרטוט רצפה?

עידן יוסף
נתניהו ומופז סיכמו בפגישה לילית: קדימה מצטרפת לממשלת אחדות

ה'פליק-פלאק' שביצעו שני מחוללי התרגיל הפוליטי המדהים של השבוע, בנימין נתניהו ושאול מופז, כשהחליטו בניגוד לעמדתם הקודמת, לבטל את היוזמה להקדמת הבחירות ולפיזור הכנסת, ולצרף את מופז ומפלגת הפליטים שלו קדימה לקואליציה, עוד יילמד בבתי ספר לממשל, שבהם ינתחו כמה שאלות יסוד העולות מן התרגיל המבריק/המסריח (מחק את המיותר על-פי השקפתך הפוליטית).

אחת מהן תהיה זו: כמה אמון אפשר לתת בפוליטיקאים, שמוכנים תוך שניות להפוך שחור ללבן וטרף לכשר. הרי אותו נתניהו, החליף עמדות לגבי הבחירות, בקצב שאדם מן הישוב מחליף גרביים. עד יום העצמאות טען שהממשלה תמלא ימיה ותכהן ארבע שנים פלוס, עד אוקטובר 2013. במוצאי יום העצמאות התהפכה דעתו והוא קידם את המהלכים הנחוצים להקדמת הבחירות ל-4 בספטמבר השנה. השבוע שוב הפך דעתו וחזר אל המתווה המקורי: בחירות בעוד שנה וחצי.

אלא שהפעם הוא יעמוד בראש ממשלת אחדות ענקית, ולה רוב מדהים של 94 ח"כים, שבה ממלאים תפקיד בכיר קדימה שנואת נפשו, ויריבו הפוליטי המר מופז, שרק לפני ימים אחדים כינהו "ראש ממשלה שקרן" ו"ראש הממשלה המסוכן ביותר לישראל", והוסיף: "תקשיבו טוב, אני לא אכנס לממשלה של ביבי"; ורק יממה לפני המהפך הצהיר: "אין ולא יהיה מו"מ על כניסת קדימה לממשלה". אז מי כאן השקרן הסדרתי? מיהו הבלופר המדופלם?

מסקנה: למקיאוולי יש עוד מה ללמוד מן התרגיל שרקחו נתניהו ומופז, והוכיחו כי מילה של פוליטיקאי אינה מילה. הכל דיבורים. כולם מלהטטים ומקמבנים. גם נתניהו שזיגזג, ובוודאי שותפו החדש מופז, שערב הבחירות האחרונות, הוכיח שאין לתת אמון במילה שלו: ביום בו שיגר לחבריו בליכוד את אימרתו הבלתי נשכחת, ש"בית לא עוזבים", הוא דילג בקלילות לעבר קדימה. לפני ימים אחדים הבטיח בכנסת, כי הוא עצמו יעמוד אישית בראש המחאה החברתית של הקיץ הקרוב, ועוד בטרם יבש הדיו על הבטחתו, הוא ניפנף מעליו את המחאה והפך עצמו לשותף מרכזי בממשלה שנגדה התייצב לחולל מחאה. כמה עוד 'פליק-פלאקים' צריך מופז לעשות, כדי שהעם יבין שהפוליטיקאי המצוי, בעיקר זה הגזור על-פי מידותיו של מופז, מסוגל לרדת נמוך-נמוך עד לגובה של סמרטוט רצפה?

עכשיו, לאחר המהפך הפוליטי המדהים ביותר מאז 1977, כשנתניהו דהר קדימה (תרתי משמע) והותיר את כולם פעורי פה מאחור, אפשר להתחיל לבדוק, כיצד ישפיע המהלך על הזירה הפוליטית. נתחיל בשתי השותפות לתרגיל המדהים ביותר של הפוליטיקה הישראלית 2012.

גווייה קמה לתחיה

קדימה: מפלגת קדימה המתפוררת, גווייה פוליטית על-פי כל הסקרים, שהפכה למת מהלך, קיבלה זריקת חיים שאי-אפשר להפריז בחשיבותה. אילו הייתה נאלצת להתמודד בבחירות עכשיו, היא הייתה יוצאת מהן רמוּסה ורצוצה, שבר כלי, עם מספר מנדטים חד-ספרתי, ובתוכה מלחמת הכל בכל, יד איש באחיו, שהייתה מרסקת אותה סופית.

הליכוד: הליכוד בראשות נתניהו הוכיח השבוע לכל ה'פייגליניסטים' (ואין ביטוי זה משמש לגנאי חלילה, אלא רק לנוחות התיאור של קבוצת הסרוגים שבראשות משה פייגלין, אדם הראוי להיות שליח ציבור על-פי כל קנה מידה), כי אין לו כל כוונה להניח להם להשתלט על הליכוד. ערב הבחירות הקודמות הצליח נתניהו בטענות שווא ומדוחים, לזרוק את פייגלין מחוץ לרשימת הליכוד, והשבוע, אחרי הבזיון שספג בוועידת הליכוד מידי הפייגליניסטים (והם לא היו לבד; גם מיכאל איתן תמך במהלך שלהם), הוא הבהיר במהלך בזק מבריק מבחינתו, מיהו בעל-הבית האמיתי במפלגתו. הפייגליניזם, שחגג בתחילת השבוע את נצחונו על נתניהו, הובס כעבור יומיים על-ידי נתניהו, ששוב עשה להם בית-ספר לפוליטיקה.

ברק בריבוע
פעמיים ברק [צילום: פלאש 90]

מצג ממשלה ימנית-לאומית-ליברלית
לאחר הבחירות הטיחו בנתניהו שממשלתו היא הממשלה הימנית ביותר שקמה בישראל. כדי לעמעם את הגוון הימני הזה ועל-מנת להפגין מצג של ממשלת ימין אמנם, אבל מתונה, לאומית-ליברלית, הוא צירף בזמנו את ברק. עכשיו תוגבר האגף השמאלי בממשלתו והוסר האיום של הצגתו בגווני ימין קיצוני

גם האגף הימני בליכוד, הלא פייגליניסטי, בראשות דני דנון וחבריו, שלא רצה את ברק בקואליציה וכמובן לא בליכוד, קיבל ברק מתוגבר. לדידם זוהי סנוקרת לא פשוטה. עכשיו יהיו להם בממשלה שני אהוד ברקים: ברק ומופז. יתרה מזו: נתניהו, שמן הסתם גם מביט לעבר האופק הפוליטי הרחוק, יוכל בבחירות 2013 להגשים את חלומו לרסק סופית את קדימה, ואגב כך יעניק למפלגתו גוון מתון שהוא חושק בו, כשיציע לח"כי קדימה להתמודד בפריימריז בליכוד. במקרה כזה אין ספק שיצטמק מעמדם של ח"כי האגף הימני ושל הפייגלינסטים גם יחד. מי שלא רצה את ברק, קיבל ברק בריבוע.

זאת ועוד: בהרכב החדש, מחוזק משמאל בברק ובמופז, יוכל נתניהו ללכת לוויתורים נוספים לפלשתינים, תוך התעלמות בוטה מזעקות השבר שיעלו מן האגף המדולדל שמימינו.

בתוך הליכוד, המנצח הגדול של המהלך הוא כמובן נתניהו. נתניהו חשש כבר ערב בחירות 2009 מפני צביעת מפלגתו בגוון ימני קיצוני, שהתבטא בתיגבור הנוכחות הפייגליניסטית בליכוד. לאחר הבחירות הטיחו בו שממשלתו היא הממשלה הימנית ביותר שקמה בישראל. כדי לעמעם את הגוון הימני הזה ועל-מנת להפגין מצג של ממשלת ימין אמנם, אבל מתונה, לאומית-ליברלית, הוא צירף בזמנו את ברק. עכשיו תוגבר האגף השמאלי בממשלתו והוסר האיום של הצגתו בגווני ימין קיצוני.

הימין שמימין לליכוד: הבית היהודי-מפד"ל, קיבל פסק זמן לעריכת המיפקד והפריימריז ללא לחץ של בחירות עכשיו. האיחוד הלאומי קיבל מספיק זמן כדי לקיים בירורים בתוכו בדבר מעמדם של הח"כים אריה אלדד ומיכאל בן-ארי, ובדבר ההתאחדות עם מפלגת-האם שממנה יצאה הסיעה. ממצאי הסקרים האחרונים מעלים, שדחיית הבחירות עשויה להיטיב עם שתיהן, מפני שנמוך יותר ממה שהבטיחו הסקרים האלה כבר אי-אפשר לרדת.

78 מול 16
יחימוביץ'. תוכל להיבנות כאלטרנטיבה [צילום: AP]

גם האנשים הטובים שמאכלסים במסירות נפש ותוך הקרבה עצמית את מגרון וגבעת האולפנה ועוד עשרות יישובים שחרב החורבן של הבג"ץ מרחפת מעליהם, יזכו מן הסתם לפסק זמן חיוני. היו אומנם שאמרו, שדווקא קרבת הבחירות תמנע מממשלת הליכוד את הרס הבתים, מפני שהדבר יצטלם גרוע בטלוויזיה;

אבל היה גם חשש שהליכוד בראשות נתניהו יאמץ ערב הבחירות, כדי להפגין את היותו ראש 'מפלגה דמוקרטית-ליברלית', דווקא את תפישתם השמאלנית קיצונית הרסנית של מרידור-בגין וחבריהם, שלדידם יש לכבד את הכרעת הבג"ץ – גם כשהבג"ץ חורג מסמכויותיו, גם כשאין פסק דין חלוט במחוזי בעניין הבעלות האמיתית על הקרקעות, גם כשהבג"ץ פועל בניגוד לאינטרסים הלאומיים והפך עצמו 'לעומתי' מול הריבון האמיתי - הכנסת והעם, ושהכל יילך לעזאזל ובלבד שיקוב הדין את ההר. עכשיו זכה נתניהו לפסק זמן לחשיבה לא רק בעניין גבעת האולפנה אלא גם בדבר הצורך לרסן את דורסנותו הבלתי דמוקרטית של הבג"ץ.

המפלגות החרדיות: התוספת של שנה וחצי לתוחלת חייה של הממשלה והרחבה דרמטית של בסיסה הקואליציוני, הפכה באבחה אחת את המפלגות החרדיות שס ויהדות התורה ואת 16 ח"כיהן מלשון המאזניים, ממעמד של שותף בכיר בעל 'מניית זהב', לשותפות זניחות מסוג ג', שעכשיו כבר לא ישק דבר על פיהן. הרוב הדורסני של 78 ח"כי המפלגות המצדדות בשירות לכל, צבאי או אזרחי, יוכל לכפות על 16 הח"כים החרדים, גם אם לא יהיו שותפים למהלך, חקיקה שתחייב שירות צבאי/אזרחי כלשהו, ושתטיל סנקציות כלכליות כבדות על סרבני השירות. למפלגות החרדיות אין שום אופציה של איום על 78 עמיתיהם לקואליציה. תם עידן היהירות של שס ויהדות התורה, ואולי גם מטרה זו חלפה בראשו של נתניהו, בעת שרקח את התרגיל המקיאווליסטי המפתיע.

השמאל: העבודה ומרצ, שכבר רקמו תוכניות פוליטיות למיניהן, יהיו עוד יותר בלתי רלוונטיות מכפי שהן כיום. בטווח הקרוב יאיין הרוב הקואליציוני הגדול, את נוכחותם הפוליטית. מצד שני תוכל העבודה בראשות יחימוביץ' לנצל את הזמן להיבנות כאלטרנטיבה יחידה למפלגות הקואליציה.

המפלגות שבדרך: לפיד, דרעי, בנט ומי יודע מי עוד, שכבר תפרו לעצמם חליפות פוליטיות, ייאלצו להתאזר בסבלנות, תוך כדי חירוק שיניים, יאבדו מן המומנטום שנהנו ממנו באחרונה, ויישחקו עד דק בשנה וחצי שיחלפו עד לבחירות. במציאות הישראלית מדובר באמת בהמון המון המון זמן.

תאריך:  09/05/2012   |   עודכן:  10/05/2012
מנחם רהט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אריה אלדד   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל איתן   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   ממשלת ישראל / Israel Government   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שאול מופז   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התרגיל שמקיאוולי היה יכול להתגאות בו
תגובות  [ 6 ] מוצגות   [ 6 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
9/05/12 22:28
 
ע_הראל
10/05/12 18:21
2
ד''ר אברהם שלום
10/05/12 04:17
3
קורןנאוה טבריה
10/05/12 04:41
4
יכול לתמרן את כול
10/05/12 10:51
5
ע_הראל
10/05/12 19:01
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
כמו בתרגיל בחוג לתקשורת במסגרת קורס על "מות העיתונות הכתובה" קמו אזרחי ישראל לבוקר שבו בעוד כותרות העיתונים דיווחו על פיזור הכנסת, הרי שאתרי האינטרנט בישרו על תמונת המצב האמיתית לפיה בוצע מהפך בזק לילי במסגרתו בוטלה הקדמת הבחירות והוקמה ממשלת אחדות בהשתתפות קדימה והליכוד.
09/05/2012  |  עו"ד מתן פריידין  |   מאמרים
בשולי הכותרות: איפה ואיפה? לא בשב"ס נערים, שאו-טו-טו מתגייסים, חסרי אחריות קרימינלית? וגם רתיעה דרך הכיס מיהו הפראייר האמיתי? טקס זיכרון פוליטי די לאשליות השלום עונש מוות לחגי עמיר? פופוליזם זול על כל אלה ברשימה שלפניכם
09/05/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
אין ספק שנתן אלתרמן הוא המשורר הלאומי המודרני. וזאת משני טעמים עיקריים: לאורך כל שנות כתיבתו הוא היה קשור בכל נימי ליבו באירועים שהרכיבו את מדינת ישראל. וכן, בשירתו ביטא את חיבוטי הנפש אותם חווה האדם הפשוט.
08/05/2012  |  רועי אורן  |   מאמרים
ראש הממשלה בנימין נתניהו הוכיח, בעזרת אחד התרגילים המבריקים ביותר שנראו במערכת הפוליטית לדורותיה, שהוא למד גם למד מהקדנציה הקודמת שלו וכעת אין לאף אחד שום ספק בדבר יכולותיו הפוליטיות. בשל יותר, בוגר יותר וחד יותר; כמו שועל ותיק שרובץ בצד ונהנה לראות כיצד הצעירים מסביבו מנסים לצוד בשיא האדרנלין ובהצהרות יהירות, אך חוזרים בידיים ריקות, כך ישב ראש הממשלה במשרדו וגיחך לעצמו בזמן שקרא את הכותרת של ידיעות אחרונות: 'נתניהו במלכוד'. ומה קרה בפועל? נתניהו, השועל הוותיק, פשוט נכנס ללול, לקח כמה תרנגולות שרצה ויצא חיש מהר, אגב קורס מזורז לצעירים שהביטו בעיניים משתאות.
08/05/2012  |  עומר דוסטרי  |   מאמרים
כל דיון בסוגית "שירות לכל" המבקש להחיל על הציבור החרדי את הנורמה הצודקת של גיוס כללי לצבא או לשירות אזרחי (שם קוד לשירות לאומי. רק שהערבים לא ישמעו...) הוא דיון חסר - ולטעמי אפילו מופקר - אם אינו מתייחס אל שאלת השאלות: האם החברה הישראלית זקוקה ללימוד תורה?
08/05/2012  |  דרור אידר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
דן מרגלית
דן מרגלית
איש העסקים ליאור רייטבלט השיק את ספרו "קראוס" בגן העיר בתל אביב    בלילה לא ישנתי כי לא הצלחתי להינתק ממנו
דרור אידר
דרור אידר
רואי השחורות אצו להכריז על השלב הנוכחי כסיום המערכה הצבאית ובדרכם הדהדו את חוסר האחריות ההיסטורי של המפגינים ברחובות    אבל אנחנו רק בעיצומה של המלחמה    עוד לא סיימנו    ומה רוצה ניק...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il