|   15:07:40
דלג
  אהוד טוקטלי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

רק לא שיטה אזורית!

הממסד מנהל מסע הסתה נגד הדתיים כדי להסיח את דעת הציבור מתוכניתו האמיתית: פוטש חוקתי!
09/05/2012  |   אהוד טוקטלי   |   מאמרים   |   בחירות/מפלגות   |   תגובות
קלפי. להפריד את הבחירות לרשות המבצעת מהבחירות לכנסת [צילום: AP]

כל הטיעונים החסודים בעד "שוויון בחלוקת הנטל" אינם מתייחסים כלל לתשעים אחוז מן המשתמטים, אשר כמחציתם הם ערבים ורק עשירית מהם חרדים. כמה פשוט, קל ונוח להסית נגד יהודים דתיים: אם הם חרדים שאינם מתגייסים - מותר להאשים אותם בהבדלה בין דם לדם, ואם הם חובשי כיפות סרוגות שמשרתים ביחידות המובחרות - מה יותר פוליטיקלי קורקט מהאשמתם במיליטריזם, פאשיזם וחומייניזם שמתעב שירת נשים?

אך כל זה אינו אלא מסך עשן, תרגיל נכלולי שנועד להסתיר את המזימה הגדולה: הקואליציה הענקית שקמה השבוע נועדה לחסל את המעט שנותר מאופיו הדמוקרטי של המשטר הישראלי. הסיסמא: שינוי שיטת הממשל. האמנם מבינים אזרחי ישראל מה עומד ליפול על ראשם?

נכון, קיימת בעיה של יכולת המְשִׁילוּת. ממשלות ישראל מתקשות מאד לתפקד ומעטות מהן השלימו את תקופת הכהונה הקצובה להן בחוק. בעיה שניה היא היעדר האחריותיות - הקשר ההדוק שבין נציגי הצבור לבוחריהם. אך מה מציעים כיום כדי "לפתור" את הבעיות? (א) הנהגת בחירות אזוריות שבהן יש קשר בין הבוחרים לנציג שנבחר אישית לתפקידו; (ב) העלאת אחוז החסימה.

אך שתי תרופות-האליל האלו לא רלוונטיות בכלל לבעיית המשילות. הן נועדו להשיג מטרה אחרת לגמרי: לבטל את היצוג ההוגן של כל מגזרי האוכלוסיה כדי להעצים את כוחו של המיעוט השליט ולסתום כליל את פיהם של כל המיעוטים המוחלשים והמקופחים במדינה. בעוד רוממות הדמוקרטיה הליברלית בפיהם, מנסים חברי הכת השולטת בכל מוקדי העוצמה בישראל להפוך את שלטונם האוליגרכי לדיקטטורה של ממש.

הפרדה בין הבחירות לרשות המבצעת לבין הבחירות לרשות המחוקקת

אם באמת רוצים לפתור את בעיית המשילות צריך להבין שהיא נובעת מתלותה החונקת של הממשלה בקיומה של קואליציה פרלמנטרית בכנסת. רק הפרדה מוחלטת בין הבחירות לרשות המבצעת לבין הבחירות לרשות המחוקקת תוכל ליצור איזונים ובלמים ראויים ולחזק את יכולת המשילות של הממשלה.

שום בחירות אזוריות לא יבטלו את התלות בקואליציה, אלא אם חזונם של גאוני האוליגרכיה הוא ליצור משטר חד-מפלגתי שישקף נאמנה את הלכי רוחו האמיתיים של "הצבור הנאור". כל עוד שיהיו לפחות שלוש מפלגות שלאף אחת מהן אין רוב מוחלט - יהא צורך בקואליציה פרלמנטרית ולא יחול שום שינוי ביכולת המשילות.

העלאת אחוז החסימה והנהגת בחירות אזוריות יועילו רק לדבר אחד: לעוות ולסלף את היצוג ההוגן של מגוון הקהילות והדעות בחברה הישראלית. זאת המטרה האמיתית: לסתום פיות ולהדיר מככר העיר קהילות שאינן נוחות לכת השלטת (ביחוד הזרמים הדתיים על כל גווניהם).

הרי אין במדינת ישראל חפיפה אמיתית בין מגזרים שונים של האוכלוסיה לבין אזורים גיאוגרפיים. אין כמעט שום קבוצה בחברה הישראלית שכולה מרוכזת באזור אחד ואין כמעט שום אזור בארץ שמאוכלס במגזר חברתי אחד - וטוב שכך! לפיכך, דתי המתגורר באזור חילוני יאבד מלכתחילה כל סיכוי לייצוג הוגן. ומה יוכל לעשות? או לעבור לאזור בעל רוב דתי, או לוותר על יצוג הוגן. האמנם מנסים לדחוף את המיעוטים לגטאות אתניים או תרבותיים בתמורה ליצוג שוויוני? האם זאת וריאציה על סיסמת "הם שם ואנחנו כאן" הזכורה לשמצה?

ועוד: פגיעה ביצוגן של קבוצות רבות בחברה עלולה לסכן את בטחון המדינה. אם המשטר ידחק מיעוטים מסויימים אל שולי החברה ואל מחוץ למערכת הפוליטית, עלולים להופיע גם גורמים שיפעלו מחוץ לתחומי החוק. התפתחות חמורה כזאת תספק למיעוט השליט הצדקה להפעלת אמצעי דיכוי ורדיפה המאפיינים משטרים אפלים במיוחד.

חשש לפגיעה ביצוג של הרוב עצמו

יתר על כן, שיטת הבחירות האזורית עלולה לפגוע לא רק ביצוג ההוגן של המיעוטים, אלא גם ביצוג של הרוב עצמו. ידועים מקרים רבים של יצוג מסולף במדינות עם שיטת בחירות אזורית. בגלל העיקרון של 'המנצח לוקח הכל', נוצר לעתים פער עצום בין ספירת הקולות הארצית לבין היחס המספרי בכל אזור.

הנה דוגמה אריתמטית פשוטה לסילוף רצון העם: נניח שישנם במדינה מסויימת אלף אזרחים בעלי זכות בחירה, כשהם מחולקים בשווה בין עשרה מחוזות בחירה - מאה בוחרים בכל אזור. נניח גם שיש רק שתי מפלגות המתמודדות בבחירות לפרלמנט - כחולים ואדומים. יתכן מצב שכל הבוחרים בשלושה אזורי בחירה יצביעו למפלגת הכחולים ובשבעת האזורים הנותרים יקבלו הכחולים מיעוט של ארבעים ותשעה אחוז. בסיכום כללי, תקבל מפלגת האדומים רק 357 קולות (51 כפול 7 אזורים), לעומת 643 קולות לכחולים (49 כפול 7 ועוד 100 כפול 3). בפרלמנט יווצר סילוף של רצון האזרחים, כאשר רוב ענק של 64.3% מן הבוחרים יקבל יצוג זעיר של 30% בפרלמנט.

מובן מכאן ששיטת הבחירות האזוריות לא תשפר את המשילות, תסלף את יצוג הרוב ותחסל את יצוג המיעוטים. את בעיית המשילות אפשר לפתור רק באמצעות בחירות נפרדות לממשלה ולכנסת. העובדה שניסיון כזה נכשל בעבר לא מוכיחה שעיקרון הפרדת ההצבעה שגוי, אלא שהחוק הקודם לא היה עקבי ושלם. הוא השאיר על כנן את רוב השיטות הפרלמנטריות ולא שִחרר את הממשלה מן הצורך לזכות באמון קואליציוני בכנסת - ועל טעויות אלו אסור לחזור.

את בעיית היעדר האחריותיות של נבחרי הצבור כלפי בוחריהם ניתן לפתור גם במסגרת הבחירות היחסיות. הנסיונות להנהיג בחירות מוקדמות ("פריימריז") כשל בגלל השחיתות במוסדות המפלגות, וזאת נובעת ממעורבותם של בעלי הון ושל 'קבלני קולות' למיניהם.

שיטת הבחירות היחסית

אך ישנה אפשרות אחרת. במדינות דמוקרטיות אחדות, נוהגת שיטת בחירות יחסית המשלבת גם בחירה אישית של מועמדי הרשימות לפרלמנט. הבחירה המשולבת יכולה להתבצע במועד אחד ולהיות פתוחה לכל בעלי זכות הבחירה לכנסת ולא רק לחברי המפלגה. השיטה פשוטה: כל פתק הצבעה של כל אחת מן הרשימות כולל את שם הרשימה ואת האותיות המשמשות כתו הזיהוי שלה, ובנוסף - רשימת שמות של אנשים שהציגו מועמדות לכהן בכנסת מטעם הרשימה. האזרח יצביע עבור מפלגה או תנועה על-ידי בחירת הפתק המתאים ויסמן על הפתק את שמות המועמדים הרצויים לו. מספר הנציגים בבית הנבחרים ישקף את חלקם היחסי של פתקי ההצבעה מכלל הקולות הכשרים, כאשר זהותם של חברי הכנסת תוכרע לפי הדרוג של שמותיהם על פתקי ההצבעה. כך יובטחו גם יצוג הוגן לכל המגזרים וגם בחירה אישית!

לצד שני התיקונים האלה - בחירה ישירה בראש הרשות המבצעת (נשיא או ראש ממשלה) ובחירה משולבת יחסית-ואישית לכנסת - יש גם לבזר את עוצמתו של השלטון הריכוזי בישראל. רק העצמה משמעותית של כל הקהילות הלגיטימיות במדינה ועידוד היוזמה והחרות האישית של כל האזרחים עשויים להציע תיקון אמיתי למשטר הקלוקל במדינה היהודית.

תאריך:  09/05/2012   |   עודכן:  09/05/2012
אהוד טוקטלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבא (אוברי) אבן (איבן)   אברהים צרצור   אברהם הירשזון   אברהם זילברברג   אהוד רצאבי   אהרן אבוחצירא   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית זוארץ / Orit Zuaretz   אורית נוקד   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד א-ד`אהר   אטילה שומפלבי   אילן ליבוביץ'   אילן שלגי   איתן לבני (בנוזוביץ')   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליעזר אבטבי   אלכס מילר   אסתרינה טרטמן   אפרים תבורי   אתי לבני   בנימין אבניאל (גטשטיין)   ג'ון אדוארדס   גילה פינקלשטיין   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   דוד מנע   דן  גרטלר   דן מרידור / Dan Meridor   דניאל הרשקוביץ   דניאל-יצחק לוי   דרור זייגרמן   הרצל שפיר   ויצמן שירי   חיים אמסלם   חמאד אבו-רביעה   חנא סוייד   טובה אילן   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יהודה-מאיר אברמוביץ'   יואב מני   יוליה שמאלוב-ברקוביץ'   יוסף שגל   יוסף שפרינצק   יורם מרציאנו   יחזקאל זכאי   יעקב כהן   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק בן - ישראל   יצחק ברמן   יצחק זיגר   יצחק זיו   ישראל ישעיהו-שרעבי   כרמל שאמה-הכהן   לביב חוסיין אבו-רוכן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר זורע (זארודינסקי)   מאיר תלמי   מאיר-דוד לוונשטיין   מאשה לובלסקי   מוטי ששון   מחמוד א-נאשף   מיכאל פואה   מיכאל רצון   מיכל ליברמן-גילון   מיקי לוי / Mickey  Levy   מלי פולישוק-בלוך   מנחם אליעזר מוזס   מרדכי זר   מרטין שלאף   משה זלמן פייגלין   משה מוץ מטלון   נדב פרי   נחום ניר-רפאלקס   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   סופיה רון-מוריה   סילבן שלום / Silvan  Shalom   עבאס זכור   עבאס זקור   עבדול-עזיז זועבי   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עינת וילף   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמירה דותן   עמרי שרון   ערי ז'בוטינסקי   פנחס לבון (לוביאנקר)   פניה (פאינה) קירשנבאום   פריג`א זוארץ   ציון פיניאן   קדיש לוז (לוזינסקי)   ראובן ברקת (בורשטיין)   רוביק דנילוביץ'   רוחמה אברהם בלילא   רון בריימן   רוני בר-און   רחל אדטו   רן בנימיני   שלום זיסמן   שלמה לביא (לבקוביץ')   שמואל תמיר כצנלסון   שרון שלום   תאופיק זיאד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
רק לא שיטה אזורית!
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ד''ר אברהם שלום
9/05/12 15:17
 
ע_הראל
10/05/12 20:35
 
אברהם שלום
11/05/12 14:25
2
אהרון שחר
12/05/12 21:27
3
אהוד טוקטלי
12/05/12 21:54
4
קול המציאות
13/05/12 03:44
 
אהוד טוקטלי
13/05/12 12:12
פורום: בחירות/מפלגות כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ראש הממשלה בנימין נתניהו לא מפסיק להפתיעה, כאשר הוא הצליח שוב להוביל מהלך פוליטי מכוער שמעניק להם עוד זמן בתפקיד על חשבון ערכיה של הדמוקרטיה הישראלית. במסווה של מהלך ממלכתי הצליחו בנימין נתניהו שאול מופז ואהוד ברק לשמור על תפקידם, למרות שהם איבדו את אמון הציבור.
09/05/2012  |  דניאל גיגי  |   מאמרים
"חוקים רעים - הם הסוג הרע ביותר של העריצות" (אדמונד בירק)
09/05/2012  |  אברהם פכטר  |   מאמרים
ביטול הבחירות המוקדמות והקמתה של ממשלת-אחדות במקומן, מצטיירים, אולי, כתרגיל בעל אופי מסריח, אבל מבריק מאין כמוהו, שנזקף כולו לזכותם של ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושל מנהיג האופוזיציה, שאול מופז. האמת חייבת להיאמר, שגם בלעדי התרגיל, נתניהו היה זה שאמור היה להוביל בבחירות המוקדמות, לו נערכו, לפחות על-פי כל הסקרים האחרונים, בעוד המפסיד הגדול בהן אמור היה להיות מופז.
09/05/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מי שראה את הופעתה הפתטית של שלי יחימוביץ' במסיבת העתונאים מייד לאחר זו של ביבי-מופז, לא יכול היה שלא להרגיש את הכאב המתפרץ מגרונה בעוצמה עם הברוטליות המילולית, והעמדת פנים כמו "מאמא טרזה הישראלית"...
09/05/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
אם יש קואליציה רחבה יותר מזו של נתניהו-מופז, זוהי הקואליציה נגד ממשלת האחדות שקמה בקבוצת ידיעות אחרונות. עיתון-האב, אתר ynet והעיתון כלכליסט - כולם התייצבו נגד הממשלה החדשה. אם לשפוט לפי הדיווחים והמאמרים של קבוצת נוני מוזס ביממה האחרונה, אין שום דבר חיובי בהקמתה של ממשלה זו.
09/05/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il