|   15:07:40
דלג
  אבינדב ויתקון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
לא רק יהודים [צילום: פלאש 90]
לא רוצים להיפרד

ערביי ירושלים: מאוחדת עדיף

הרשות הפלשתינית ואש"ף פועלים שנים ארוכות ליצירת אווירה אנטי-ישראלית במזרח ירושלים, אך מהשטח נשמעים קולות אחרים. חאלד אבו-טועמה, עיתונאי תושב העיר: "ירושלים מחולקת היא חלום פלשתיני וחלום של עיתונאים ישראלים, היא לא המציאות. רוב תושבי מזרח ירושלים היו רוצים להיות חלק מהמדינה ולתרום"
20/05/2012  |   אבינדב ויתקון   |   כתבות   |   חגים ומועדים   |   תגובות
זיאד דוויאת:
"לפני 18 שנים היו שלושה עובדים ערבים במד"א ושלושה מתנדבים מצפון-מזרח העיר. היום אנחנו 60 מתנדבים ממזרח העיר שפועלים מתוך רצון לתרום לאוכלוסיה המקומית, שבמקרים רבים קשה לה להגיע לבתי החולים. יש רצון לתת, להציל חיים, ומד"א נותן את האפשרות הזאת. זו לא פוליטיקה גבוהה, אבל אנחנו מרגישים חלק מהעיר כולה"

מבעד לחלונות ניידת האמבולנס רואה זיאד דוויאת את רחובות העיר חולפים על פניו. הוא חוצה אותה כדבר מובן מאליו, ממזרח למערב, נותן שירות לאוכלוסיה הערבית והיהודית כאחד. לתוך כך גדל ובדרך זו המשיך גם במציאות הירושלמית הקשה של האינתיפאדה הראשונה והשנייה. גם הביוב הזורם והבורות בכבישי הכפרים והשכונות המזרח ירושלמיים לא משנים את גישתו: העיר היא אחת, וכך היא חייבת להישאר.

"אני רואה את ההבדלים בין צור-באהר ששם אני גר לעומת ארמון-הנציב למשל. יש הבדל, אבל מזרח ירושלים הוא חלק בלתי נפרד מהעיר. בכל מציאות שתהיה אני לא מאמין שהעיר הזאת תחולק". דוויאת, 36, החל להתנדב במד"א בשנת 94', בהיותו בן 18. האינתיפאדה הראשונה עוד הייתה באוויר, ורבים לא הבינו את המהלך שעשה. "היום כולם תומכים בי", אומר דוויאת, אב לארבעה, הממשיך גם היום להתנדב שעות רבות מדי חודש.

המציאות הירושלמית מתעתעת: כמעט 300 אלף תושבים ערבים מתגוררים בירושלים ונושאים תעודת זהות כחולה של תושב קבע. עם זאת, המתח הביטחוני, בעיות הביטחון האישי והפוליטיקה הכבדה הפכו מבחינות רבות את ירושלים למחולקת דה-פקטו בעיני חלק מהישראלים. עבור רובם קיים בעיר גבול בלתי נראה שהם חוששים לחצות. ה"מזרח ירושלמיות" ניכרת מיד: כבישים נוסח שכם, וערביוּת מובהקת של רשות הרבים.

מצד שני, לאחר שנים של אלימות לאומנית שוב גודשים יהודים את העיר העתיקה ואת עיר דוד, ואילו תושביה הערבים של העיר מעורים יותר ויותר בכלכלתה, במוסדות הלימוד ובעסקים. רבים מהם מתגוררים בשכונות יהודיות. האוכלוסיה המקומית גם ויתרה ברובה על אירועים לאומניים שיזמו הרשות הפלשתינית וארגונים נוספים: ימי זעם, ימי נכבה ועוד. שיברונה של המנהיגות הפלשתינית בירושלים מביא יותר ויותר ירושלמים ערבים להכיר במציאות ולבחור בדרך אחרת.

"לפני 18 שנים היו שלושה עובדים ערבים במד"א ושלושה מתנדבים מצפון-מזרח העיר", אומר דוויאת. "היום אנחנו 60 מתנדבים ממזרח העיר שפועלים מתוך רצון לתרום לאוכלוסיה המקומית, שבמקרים רבים קשה לה להגיע לבתי החולים. מד"א מאפשר לנו לתת להם טיפול בדיוק כמו שיהודי מקבל. אנחנו מתנדבים גם בתחנת מד"א ברוממה, מטפלים ביהודים וגם בערבים, ורבים אחרים מתנדבים במקומות נוספים. יש רצון לתת, להציל חיים, ומד"א נותן את האפשרות הזאת. זו לא פוליטיקה גבוהה, אבל אנחנו מרגישים חלק מהעיר כולה".

ראש העירייה לא בא
חאלד אבו-טועמה [צילום: יח"צ]

הנתונים הסטטיסטיים מראים שרוב ערביי העיר מזדהים עם ירושלים המאוחדת. רעיון החיים תחת הרשות הפלשתינית לא קוסם כלל לערבים, הם יודעים היטב מה קורה בשאר ערי הרשות. סקר אמריקני שנערך בשנה שעברה בקרב ערביי מזרח העיר העלה ש-35 אחוזים מהם מעדיפים להישאר תחת שלטון ישראלי ולהיות אזרחים ישראלים, לעומת 30 אחוזים שמעוניינים לחיות בשטח "פלשתיני" במקרה של הסדר ישראלי–פלשתיני. לא פחות מ-40 אחוזים הצהירו שבמקרה כזה הם עשויים לעבור דירה כדי להישאר בשטח הישראלי.

הנתונים הללו מהווים מכה אנושה לרשות הפלשתינית ולאש"ף שפועלים שנים ארוכות ליצירת אווירה אנטי-ישראלית בעיר. כמובן, זיאד דוויאת איננו המופת המקובל לאזרחות לדוגמה בעיר. אי-אפשר להתעלם מהעוינות ומהעבריינות. אולם העיתונאי חאלד אבו-טועמה, כתב 'הג'רוזלם פוסט' ותושב ירושלים, מזכיר: ירושלים מחולקת היא חלום פלשתיני וחלום של עיתונאים ישראלים, היא לא המציאות.

"רוב תושבי מזרח ירושלים היו רוצים להיות חלק מהמדינה ולתרום, אבל יש תחושה שהממסד הישראלי מתייחס אליהם כתושבי יהודה ושומרון", אומר אבו-טועמה. "מצד אחד ישראל לא מעוניינת לקבל אותם באמת כתושבי ישראל, ואין רצון לשלב אותם, ומצד שני הם נתונים ללחצים של הרשות, של התנועות האיסלאמיות ושל חמאס, שדוחקים בהם להתנתק מישראל. בכל שכונה וכפר יש גרעין קשה של קיצונים שפועלים כמעט בגלוי, והמדינה עצמה והריבונות שלה נעדרות. לרשות הפלשתינית יש זרוע ארוכה במזרח העיר גם כיום. ראש העירייה כמעט לא נמצא במזרח ירושלים. לא משקיעים, לא עושים כלום, וכך מאפשרים לרשות ולגורמים אחרים למלא את החלל".

לדברי אבו-טועמה, הרשות הפלשתינית בסיוע תורמים מהמפרץ השקיעה רבות במזרח העיר בשנים האחרונות: בניית מלונות מפוארים, הקמת מוסדות איסלאמיים ופוליטיים והעסקה ישירה של רבבות תושבים בידי הרשות, כולל קצינים וגנרלים של המשטרה הפלשתינית. "בכל זאת, אנחנו רואים שהאוכלוסיה מעדיפה לגור בישראל. זה לא מאהבת הציונות כמובן, אלא שהאנשים לא טיפשים. הם רואים מדינה דמוקרטית שיש בה עבודה ומערכת בריאות ולכן מעדיפים לגור בירושלים בריבונות ישראל".

אחת התופעות המעניינות בשטח היא הגירתם של כ-70 אלף פלשתינים לירושלים בשנים האחרונות. חלקם עברו להתגורר בשכונות היהודיות של צפון העיר בשל גדר ההפרדה שמקשה על חייהם, ורכשו דירות בפסגת-זאב, בגבעה הצרפתית ועוד. אלפים רבים אחרים שבו לירושלים משטחי יהודה ושומרון בשל מדיניות משרד הפנים בשנים האחרונות, שעל פיה מבוטלות תעודות התושב למזרח ירושלמים לשעבר שאינם גרים בעיר.

"המדיניות הזאת היא טעות עצומה של ישראל", אומר אבו-טועמה. "היא אחראית עיקרית לנהירה של רבבות פלשתינים לעיר, ששוכרים דירות שני חדרים ויוצרים אוכלוסיית מצוקה, לצד הגידול הדמוגרפי של הערבים בעיר. הרי המטרה הייתה כביכול להפסיק לשלם ביטוח לאומי לפלשתינים, אבל מי שלא משלם ביטוח לאומי, כמו רוב התושבים הללו שגרו בשכם או רמאללה, ממילא גם לא מקבל. אבל כשבאו לקחת להם את התעודה הכחולה הם שבו מיד לירושלים כדי לא לאבד אותה. התעודה הכחולה היא פריבילגיה שהם לא מוכנים לאבד. זה חופש נסיעה, עבודה ועוד. הם לא התכוונו בכלל לגור בירושלים, ועכשיו היא מלאה בהם".

70 אחוז חברונים
שער שכם [צילום: פלאש 90]

חאלד אבו-טועמה:
"אני אומר לך בביטחון שעשרות אלפי ערבים לא נכנסים לסילוואן ולשועפאט. זה סלמס, אין מה לחפש שם. אלה מקומות שמדינת ישראל נעדרת מהם. בהתחלה לא אוכפים חוקי תכנון ובנייה, לאחר מכן האוכלוסייה החזקה עוזבת כי המקום נראה על הפנים ובאה אוכלוסייה חלשה, וככה נוצרה סילוואן. זה שטח הפקר. לעומת זאת, לך לבית-חנינא ותראה שהמון יהודים עושים שם קניות קבוע"

הגירת הערבים בחזרה לירושלים, הגידול טבעי וההגירה של יהודים מהעיר מחזקים את האווירה הציבורית בעניין ערביותה המתחזקת של ירושלים. מכ-60 אלף תושבים בשנת 67' צמחה אוכלוסיית העיר לכמעט 300 אלף תושבים ערבים תוך 45 שנים. את הנתון הזה מספק ד"ר ישראל קמחי, מומחה לענייני ירושלים ומי שהיה ראש האגף למדיניות ותכנון בעיריית ירושלים בעבר. "מה שקרה בעיר הוא תוצאה של הזנחה. הזנחת היהודים והזנחת הערבים. היהודים נטשו, העיר הפכה לענייה ודלה, והיום יש בה 40 אחוז ערבים, ובקרוב אולי יהיו 50 אחוז אם לא יעשו צעדים להפוך את העיר לאטרקטיבית יותר ליהודים". לדברי קמחי, 70 אחוזים מתושבי העיר הערבים היגרו אליה אחרי 67' מהר חברון, בימי האופוריה של טרום האינתיפאדה הראשונה.

"אני זוכר את העיר המנדטורית המאוחדת כילד, וכמובן גם את הימים שעד האינתיפאדה", אומר קמחי. "אף אחד לא הבין את המשמעות של ההגירה הזאת לעיר. הערבים עשו עסקים עם היהודים, חיו ביחד, התחבקו והתנשקו, וערביי חברון והסביבה נהרו לעיר בשל כישוריהם כסוחרים. כשפרצה האינתיפאדה קיבלנו פתאום מציאות חדשה שבה יש בעיר המון תושבים חדשים שלא היו חלק מאוכלוסיית ירושלים המקורית".

ההזנחה ארוכת השנים של מחנות פליטים כמו שועפאט או של כפרים כדוגמת סילוואן יצרה קִני צרעות מקומיים שמחזקים את תחושת הביתור דה-פקטו של העיר. "אני כירושלמי גאה לא מפחד להסתובב בכל מקום במזרח העיר, ובטוח שבתל אביב יש יותר תקיפות מבירושלים למרות הכול", אומר קמחי. "העיר אחת, הגם שהיא שונה מאוד. גם דרום תל אביב וצפונה מנוכרות, ובכל זאת זו אותה תשתית, אותם כבישים, אותה צנרת. המון ישראלים מגיעים למזרח העיר, אולי לא לכל שכונה, אבל בהחלט ממלאים את העיר העתיקה ללא חשש".

חאלד אבו-טועמה מציין שגם רבים מערביי העיר לא נכנסים לשכונות מסוימות. "אני אומר לך בביטחון שעשרות אלפי ערבים לא נכנסים לסילוואן ולשועפאט. זה סלמס, אין מה לחפש שם. אלה מקומות שמדינת ישראל נעדרת מהם. בהתחלה לא אוכפים חוקי תכנון ובנייה, לאחר מכן האוכלוסיה החזקה עוזבת כי המקום נראה על הפנים ובאה אוכלוסיה חלשה, וככה נוצרה סילוואן. זה שטח הפקר. לעומת זאת, לך לבית-חנינא ותראה שהמון יהודים עושים שם קניות קבוע".

לדברי ד"ר קמחי, שיפור התשתיות בידי ישראל עשוי להביא לשינוי בגישת התושבים הערבים, בעיקר ילידי 40 השנים האחרונות, שממילא מכירים את ישראל ואת התרבות הישראלית ולא מעוניינים להגיע למציאות של עימותים ונתק. "הם רגילים לישראל, הם רגילים לישראליות, והם מרגישים היום די חופשיים לנוע בכל הארץ, לגור בכל מקום שהם רוצים, ללמוד בכל מקום שהם רוצים. זה נותן את אותותיו, ומה שמפריע הוא הפערים. היום אין רשות פלשתינית, ודווקא המנהיגות הדתית, שתומכת בחמאס, עשויה באופן פרדוקסלי להוביל לשינוי. הם רואים את השפעת החרדים על העירייה והם רוצים גם. ייתכן שהרצון שלהם להשפיע לטובת האוכלוסיה דווקא יגרום להם לוותר על החרמת המדינה לטובת חיזוק השירותים של האוכלוסיה הערבית בעיר".


"ישראל צריכה להחליט"
[צילום: פלאש 90]

כשמדברים על עתידה של ירושלים, מזכיר אבו-טועמה, אין בעצם אוכלוסיה מזרח-ירושלמית אחידה. "לא רק ש-70 אחוז הם חברונים, חלק גדול מהמשכילים, כמו עורכי הדין והרופאים, הם ערבים ישראלים מהצפון שבאו לגור ולמצוא עבודה בירושלים. הניסיון לראות פה קהילה אחת עם רצון משותף נובע מדמיון עיתונאי. כל שכונה היא שונה, כל כפר הוא שונה. יש פה בדווים מג'בל-מוכבר, ערבים מהגליל, עירוניים, כפריים, חברונים. הכול. מה שישראל צריכה לעשות זה להחליט אם השכונות המזרח-ירושלמיות הן חלק מישראל באמת או רק בהצהרות. אם ההזנחה תימשך יבואו מדינות בעולם, והן כבר עושות את זה, ויאמרו: רבותיי, אם אתם לא רוצים, תנו את זה למישהו אחר. אם סילוואן נראית כמו מחנה פליטים בשכם, הבעיה היא של ישראל".

זיאד דוויאת רוצה שילדיו יהיו רופאים ויחיו בשלום ובביטחון. בין לבין הוא שמח שילדי הכפר רואים את הניידת של מד"א, ורואים שיש מי שחושב גם עליהם. "דע לך שזה עושה המון. זה החינוך הכי טוב לשלום ולדו-קיום".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  20/05/2012   |   עודכן:  20/05/2012
אבינדב ויתקון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ערביי ירושלים: מאוחדת עדיף
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מיכל מירושלים
20/05/12 13:58
2
דודי30
20/05/12 14:26
 
בבא יאגא
20/05/12 16:19
3
אלון פלג
21/05/12 10:43
4
אנונימית
15/09/12 17:43
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי אומדנים לא רשמיים, מאז קום המדינה ועד כה היגרו מישראל מיליון אנשים בקירוב. עם התרחבות "הכפר הגלובלי", ההתפתחות האדירה של רשתות הקומוניקציה והתעבורה, האפשרויות למצוא תעסוקה בחו"ל בתחומים שונים והאווירה הבינלאומית בעיקר בקרב הדור הצעיר, התנודה הזאת תלך ותתרחב. זאת גם בעידן של שלווה. בעידן של מתחים היא ללא ספק תגבר. הדור הצעיר מחפש הזדמנויות וסיכויים, ואם אלה לא יינתנו לו כאן, הן בשל מגבלות כלכליות, מדיניות וביורוקרטיות, והן בשל אופי השלטון ומציאות אתנוגראפית, הוא ינדוד, כפי שנדדו אבותיו מאז ומעולם.
20/05/2012  |  צבי גיל  |   כתבות
נולדתי בירושלים בבית החולים "הדסה" שעל הר הצופים בינואר 1946. אני דור ראשון בארץ, והוריי - חנה ויוסף סיאני ז"ל - עלו מתימן לארץ ישראל עם בני משפחותיהם. כמו בני ישראל, חצו הם את המדבר ברגליהם, כשציודם הדל הועמס על גב חמורים וגמלים. בדרכם לארץ האבות הנכספת, היו נתונים לסכנת חיים וסבלו מהתנפלויות של כנופיות לסטים מוסלמים שהיכו אותם וגזלו את המעט שהיה להם.
20/05/2012  |  שמחה סיאני  |   כתבות
במערכה הקשה לשחרורה של העיר העתיקה הצליח לקנות את עולמו, בשעה אחת בלבד, איתן נאוה, הטוראי האלמוני ואפור המדים של מלחמת ששת הימים. זהו האיש שהצליח במו-ידיו לחולל את הבלתי-יאומן ולהכריע את הקרב הנועז על גבעת התחמושת. לולא הוא, ספק גדול אם הקרב הזה אכן היה מסתיים בניצחונה ההרואי של חטיבת הצנחנים שאליה השתייך.
20/05/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
אחרי 45 שנה הגיעה העת לספר את האמת במלואה. לא רק הצנחנים לחמו על ירושלים וסייעו בשחרורה. במערכה על ירושלים השתתפו שלוש חטיבות - החטיבה הירושלמית בפיקוד אליעזר אמיתי, לה הוכפפה גם פלוגת טנקים שהייתה באזור ירושלים בהסתר; חטיבת השריון הראל בפיקוד אורי בן ארי; וחטיבת הצנחנים בפיקוד מוטה גור.
20/05/2012  |  עפר דרורי  |   כתבות
שתי חברות עברו לכאורה על חוקי התכנון והבנייה, האחת פרטית והאחת ממשלתית. נחשו מי הועמד לדין. עכשיו נוסיף לכם עוד פרט: החברה הפרטית רק ביצעה עבודה עבור החברה הממשלתית, בפרויקט שהוגדר כבעל חשיבות לאומית. נחשו שוב מי הועמד לדין. לא ניחשתם? פשוט מאוד: החברה הפרטית.
20/05/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
מה בעומק ליבו חשב חסן נסראללה על נותן לחמו חמינאי? ומה חשב יחיא סנוואר, שכה רצה לגרור את אירן למלחמה, והנה ההר הוליד עכבר?
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
איתן לסרי
איתן לסרי
ברשימת החומרים שאסר ארדואן: פרופילים וכבלים מאלומיניום, מנחושת, פרופילים מפלדה, חומרים המיועדים לקונסטרוקציות בנייה, כבלים חשמליים, זכוכית המיועדת לבנייה ועוד    ענף הבנייה צפוי לשל...
מיכאל מירו
מיכאל מירו
העימות הבלתי פוסק בין מעצמות יכול לעלות לנו כעת ובכלל ביוקר    אנחנו לא יכולים להרשות לעצמנו לפעול ללא תיאום, כי אם נעשה זאת נמצא את עצמנו מדממים לבד
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il