|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

בצלם דבק בעלילת שווא נגד צה"ל

בצלם חשף מעשי אלימות של מתנחלים, אך כשל פעם נוספת בדיווח חלקי, מוטה ובלתי מהימן, והוא ממשיך לטפול האשמות שווא נגד צה"ל בניגוד לעובדות העולות מתוך סרטוני הווידאו שפרסם
08/06/2012  |   יהונתן דחוח הלוי   |   כתבות   |   פרשת בצלם   |   תגובות
תמונה מן האירוע, כפי שתועד בעיתונות הפלסטינית

בצלם. ממשיך עם עלילות השווא

מאות כתבות התחקיר על ארגון בצלם, שהתפרסמו בשנים האחרונות באתר News1, חשפו פעם אחר פעם דיווחים חסרים, מוטים, בלתי מדויקים, בלתי מהימנים, ואף שקריים. האירועים באזור הישובים יצהר ועוריף בשומרון (26.5.12) מספקים הזדמנות טובה נוספת לבחון את מתודולוגיית המחקר של ארגון בצלם ומהימנות דיווחיו.

ביום ראשון (27.5.12) פרסם בצלם באתר האינטרנט של הארגון הודעה רשמית, שכותרתה: "זו השבת השנייה שמתנחלים מיצהר שרפו, ירו ופצעו בנוכחות חיילים שעמדו מנגד". בצלם מטיח האשמות חמורות ביותר כלפי צה"ל ומתיישבי יצהר, כפי שבא לידי ביטוי בציטוטים הנבחרים הבאים מהודעתו:1

בצלם: מתנחלי יצהר יזמו את השריפות ו”ההתקפה” על הישוב הפלשתיני

"החל מצהרי יום שבת (26.5.2012) פלשו עשרות מתנחלים מיצהר, חלקם רעולי פנים וחמושים, לאדמות הכפר הפלשתיני עוריף. על-פי תיעוד הוידאו ותצפיות שטח, המתנחלים יידו אבנים, הציתו שדות חיטה ומטעי זיתים במספר מוקדים וגרמו לשריפות ענק שכילו תבואה ומטעים. צעירים מהכפר יצאו כדי לכבות את השריפות וחלקם השליכו אבנים על המתנחלים.”

בצלם: מתנחלי יצהר הסתערו על קבוצת צעירים וירו באחד מהם

"באירוע אחד חמור במיוחד, הסתערו כעשרים מתנחלים מלווים בכחמישה חמושים מכיתת הכוננות של יצהר על קבוצת צעירים פלשתינים שהתעמתה איתם, וירו אש חיה שפצעה צעיר פלשתיני. זאת, שבוע בלבד לאחר פציעתו של פלשתיני תושב הכפר עסירה אל-קבלייה מירי חבר באותה כיתת כוננות [הערה: לאירוע זה מה-19 במאי נדרשת התייחסות נפרדת]. האירועים האלימים נמשכו עד לשעות הערב.”

בצלם: צה"ל לא הגן על הפלשתינים ומנע מהם לכבות את השריפות

"כל האירועים התרחשו בנוכחותם של עשרות חיילים שהוצבו באיזור, שלא רק שלא בלמו את המתנחלים בדרכם לעוריף, אלא גם לא פעלו למנוע את ההתקפה על הכפר. כפי שעולה מתיעוד וידאו נרחב של בצלם, התערבות הצבא הסתכמה בעיקר בהרחקת צעירי הכפר עוריף מהמקום, ולא המתנחלים, כך שנמנע מהם להגן על רכושם ולכבות את הדליקות.”

בצלם: צה"ל עיכב העברת פצוע פלשתיני לטיפול

"בנוסף, חיילים שהגיעו לשטח מייד לאחר שהמתנחלים פצעו בירי את תושב הכפר, לא איפשרו לצוות רפואי להגיע אליו ועיכבו את פינויו לבית החולים בכ-15 דקות. כוחות הצבא ירו רימוני גז על הפלשתינים, שבמקרה אחד לפחות גרמו גם הם לפריצת דליקות.”

בצלם: צה"ל לא מנע את השתוללות המתנחלים והצתת השטחים החקלאיים בידיהם

"בצלם עמד בקשר עם הצבא לאורך כל האירוע ודיווח על פשיטות המתנחלים לתוך אדמות הכפר עוריף, ודרש שהצבא יעצור את תקיפת המתנחלים, ירחיק אותם מהמקום ויאפשר לפלשתינים לכבות את הדליקות. על-אף הצהרות הצבא שלקחי אירועי השבוע שעבר נלמדים, הצבא מעל בחובתו להגן על תושבי עוריף ולמנוע את השתוללות המתנחלים: ראשית בכך שאיפשר למתנחלים להגיע לאדמות הכפר עוריף ולא מנע את הצתות השטחים החקלאיים, וכן בכך שלא עצר את התוקפים והעבירם למשטרה. בצלם יעביר את כל תיעוד הוידאו שברשותו לגורמי החקירה בדרישה שהצבא יקיים את חובתו להגן על התושבים הפלשתינים מאלימות מתנחלי יצהר.”

דוברת בצלם: המתנחלים אשמים בשריפות ובירי, צה"ל תקף את הפלשתינים

ביום חמישי (31.5.12) הפיץ ארגון בצלם ניוזלטר באנגלית בחתימתה של דוברת הארגון, שרית מיכאלי, ובה נכתב כדלהלן:

"ביום שבת (26.5.12) הייתי עדה לאירועים, שבעבר ראיתי אותם רק בצילומי וידאו או שמעתי עליהם מעדי ראייה. במהלך פגישה עם מתנדבי בצלם בעסירה אל-שימאליה ראינו עשן מגיע מכיוון הכפר הסמוך עוריף. התקשרנו לתושבי הכפר והם סיפרו לנו, כי הסיבה לכך היא הצתה. נסעתי לאזור עם תחקירנית השטח של בצלם סלמא אל-דיבעי. ראינו מתנחלים מיידים אבנים ומציתים אש בשדות והמטעים של הכפריים. צעירים מהכפר התקרבו אליהם וניסו לכבות את האש במים ומספר אחרים גם הם יידו אבנים לעבר המתיישבים. במקרה אחד הייתי עדה לכך, והדבר מתועד, שמתנחלים מכיתת הכוננות של יצהר ירו ופצעו באורח קשה בבטנו את תושב הכפר נאג'ח אסעד נאג'ח אל-ספדי בן ה-21.

"כל האירועים האלה התרחשו בעוד עשרות חיילים היו נוכחים במקום לא עשו דבר כדי לעצור את המתנחלים, אפילו לאחר שהם הציתו אש בשדות ופצעו את אל-ספדי. גם כאשר הצבא תגבר את הכוחות בשטח, החיילים באופן ברור לא הונחו להגן על תושבי הכפרים הפלשתיניים. נהפוך הוא, החיילים ירו גז מדמיע לעבר תושבי הכפר ועיכבו את הפינוי של האדם הפצוע. אירוע זה התרחש אך שבוע לאחר שפלשתיני מהישוב עסירה אל-קבליה נורה ונפצע מירי ע"י אותה כיתת כוננות של ההתנחלות.”

ניתוח מהימנות ההודעות הרשמיות של בצלם

באירוע באזור יצהר - עוריף היו מספר "שחקנים”: התושבים הפלשתינים, המתיישבים היהודים וצה"ל. ההודעות הרשמיות של ארגון בצלם מביאות את עדות הראייה (שחלקה מתועדת בוידאו) של דוברת בצלם ותחקירנית הארגון באזור שכם ואת הגרסה הפלשתינית לאירוע.

בצלם מתפאר באתר האינטרנט שלו, כי "הדוחות שמוציא בצלם קנו להם שם של אמינות... וכי בצלם מקפיד על מהימנות המידע שנמסר מטעמו, והמידע מתפרסם רק לאחר תחקירי שטח מעמיקים והצלבת נתונים וגרסאות.”2

שתי הודעות פרסם ארגון בצלם על האירוע ב-27 במאי וב-31 במאי. בשתיהן לא ראה בצלם, לנכון להביא את גרסת שני הגורמים האחרים שהיו מעורבים באירוע, הווה אומר צה"ל ומתיישבי יצהר. מתודולוגיה מחקרית זו של בעייתית, משום שבצלם בחר להציג את האירוע מזווית חד-צדדית ועל בסיס זה להטיח האשמות כבדות בצה"ל.

הדברים חמורים במיוחד לאור העובדה, כי צה"ל הגיב מיד על האירוע וכי מתיישבי יצהר תיעדו אף הם את ההתרחשויות והפיצו את סרטוני הווידאו לאמצעי התקשורת, שהגיעו גם לידיעת בצלם. ארגון בצלם בחר ביודעין להתעלם לחלוטין מהראיות המתועדות בווידאו שהפיץ דובר יצהר (להבדיל מטענות הדובר שלא גובו בראיות), על-אף שקיים בהן מידע חשוב להבנת ההתרחשויות.

יתר על כן, דוברת בצלם, שרית מיכאלי, הגדירה באופן חד-משמעי את טענות המתיישבים היהודיים, שחלקן כאמור נסמכו על תיעוד בווידאו, כ"מופרכות". בעיתון "בשבע" (גיליון 495 מ-31.5.12) מצטט מדבריה של מיכאלי בעניין זה, כמובא להלן: "אני שומעת טענות לפיהן בשבת האחרונה היו הפלשתינים אלו שהציתו, אך מי שמכיר את תנאי השטח במקום יודע שהדבר אינו נכון, טענות המתנחלים מופרכות".3

סרטוני הווידאו אותם פסל בצלם כ"מופרכים"

דובר הישוב יצהר, אברהם בנימין, הפיץ בצאת חג השבועות (27.5.12) בשעה 23:12 הודעה לתקשורת, המפרטת את עיקרי גרסתו לאירועים יום קודם לכן. להלן ציטוטים נבחרים מהודעה זו (שהובאו בחלקם ע”י מספר אמצעי התקשורת):

"סמוך לשעה 13:15 בצהרי השבת, הציתו ערבים אש ממערב ליצהר זו השבת הרביעית ברציפות. חיילי צה"ל וצוות הכיבוי שהוקפצו לכיבוי האש, הותקפו ביידויי אבנים על-ידי המון פורעים. בתיעוד וידאו שצולם במהלך השבת, ראשון מסוגו, ניתן לראות ערבים מציתים אש בלב מטעי הזית הסמוכים לכפר עוריף... אחד מהפורעים, מחבל חמוש בסכין, נורה ונפצע לאחר שתקף את צוות הכיבוי והחיילים שנאבקו באש המשתוללת במשך קרוב לשש שעות רצופות.”4

בראיון לעיתון "בשבע" (גיליון 495 מ-31 במאי 2012) אמר דובר יצהר, אברהם בנימין, כי תושבי הכפרים הערביים הסמוכים ליצהר הם הם המתנכלים לתושבים היהודים.5 "ביצהר מתמודדים עם טרור של הצתות לאורך תקופה מאוד ארוכה בשנים האחרונות, בתדירות של 20-10 אירועי הצתה בממוצע לקיץ. בארבע השבתות האחרונות הערבים מציתים אש ממערב ליישוב, במטרה שהיא תפגע ביצהר ותשרוף בתים,” אמר דובר יצהר. "בעבר פונתה שכונה שלמה בשל שריפה דומה, שהגיעה ממש עד קו בתי היישוב, ולפני שנתיים היה אירוע חמור יותר שהסתיים בדליקה ובדקירת ילד".

על אירועי ה-26 במאי אמר אברהם בנימין: "זה מתחיל תמיד בצורה דומה. ערבים מציתים את האש בכמה מוקדים, ואז מגיע צוות כיבוי אזרחי של אנשי היישוב, שחוטפים מטר של אבנים. במקביל הם ממשיכים להצית עוד שריפות. הפעם היה אירוע חמור עוד יותר, כשאחד מאותה קבוצת פורעים, חמוש בסכין, ניסה לדקור מתיישבים. הוא זוהה כחמוש, ועל כן נפתח לעברו ירי. צריך לשים לב שזו לא פרובוקציה חד פעמית, אלא מדובר באירוע מתמשך של חמש שנים".

דובר הישוב יצהר הודה, כי באחד המקרים הציתו בשבת (26.5.12) תושבים מיצהר שדה של ערבים. "היה אירוע נקודתי, שעליו אין ויכוח, משום שרואים יהודים מדליקים שדה של ערבים בשבת. אינני פוסק הלכה, אבל יצהר ידועה בתפישה הבלתי מתפשרת שלה. אני מניח שאנשים עשו את הבדיקה ההלכתית".

לצד גרסת יצהר הרשמית, פרסם כאמור דובר הישוב סרטוני וידאו המתעדים את האירועים, ובהם נשמעות שיחות מרשת הקשר של הישוב. להלן עיקרי הראיות שתועדו בסרטוני אלה ע"י מתיישבי יצהר:6

הצתת שריפה בידי פלשתינים - קבוצה של שישה פלשתינים צועדים בשביל. הצעירים הפלשתינים עוצרים ולאחר זמן לא רב מיתמר עשן ונראות להבות העולות מהשיחים הסמוכים אליהם.

פלשתינים אינם מנסים לכבות את השריפות בשטח הפתוח - קבוצת פלשתינים עומדת ליד מוקד אש ומשמיעה קריאות ושריקות אל עבר תושבי יצהר. אחד מהם קורא "אללה אכבר". איש מהם אינו מנסה לכבות את האש הבוערת בסמוך אליהם. לפתע הם פותחים בריצה לכיוון מערב, ואחדים מהם מגיעים לאזור בו חנה אמבולנס של הסהר האדום וטנדר בצבע אדום. מספר פלשתינים הולכים באזור סמוך לישוב יצהר ובו נראים מספר מוקדי אש. הפלשתינים גם בצילום זה אינם מנסים לכבות את האש.

חשש מהתפשטות השריפה לישוב היהודי - ברשת הקשר מתקבלות הנחיות לכוחות הכיבוי הישראלים שנשלחו לאזור לוודא שהאש אינה מסכנת את הכוחות בשטח ולמנוע התפשטותה לישוב יצהר.

הפצוע הפלשתיני החזיק ברשותו סכין - נאג'ח אל-ספדי, שנורה בבטנו במהלך האירוע, נראה שוכב על הקרקע, כשידיו אזוקות מאחורי הגב ולצידו סכין הנמצא בתוך נרתיק.

דובר הישוב יצהר, אברהם בנימין, מסר ל-News1 את גרסת הישוב לאירועים הדומה לגרסה שהתפרסמה בעיתון "בשבע". לדבריו, הפלשתינים הציתו את השדות במסגרת הפרובוקציות החוזרות ונישנות נגד תושבי יצהר. האירוע התרחש במספר גזרות שונות מסביב לישוב בעת ובעונה אחת.

כוח של כיתת הכוננות של יצהר, בפיקודו של קצין בחטיבה המרחבית, נשלח לאבטח את הכבאית שיצאה לשטח לכבות את האש. הכוח זיהה פלשתיני המדלג מעמדה לעמדה כשבידיו חפץ הנדמה לאקדח. הפלשתיני נורה ונפצע מפגיעת כדור בבטנו.

עם הגעת אנשי כיתת הכוננות אליו הוא השתולל, אחז במכשיר הטלפון הנייד לו וניפץ אותו על סלע. הכוח השתלט עליו, אזק את ידיו מאחורי הגב, העניק לו טיפול ראשוני, הושיב אותו ונתן מים לשתייה. במקביל, נעשו תיאומים להעברתו לטיפול רפואי. לאחר התלבטות אם להעבירו למד"א או לצד הפלשתיני הוחלט בסיוע נציג המת"ק (קצין הקישור והתיאום עם הפלשתינים) הוחלט לתאם את העברתו לאמבולנס של הסהר האדום ומשם לבית חולים בשכם. בעקבות הפרסום בווינט (2.6.12) על ממצאי תחקיר צה"ל הבהיר דובר הישוב יצהר ל-News1, כי דבריו הראשונים התייחסו אך ורק להתנהגות חברי כיתת הכוננות.

בנימין אישר, כי מספר מתיישבים ביצהר הציתו שריפה בשדה פלשתיני, אך הדגיש כי מדובר באירוע בודד אשר נעשה בתגובה לשריפות שהציתו הפלשתינים במוקדי אש רבים מסביב לישוב יצהר.

עוד ציין דובר הישוב יצהר, כי לא קיבל כל פניה מארגון בצלם בנוגע לאירועי ה-26 במאי, לא לשם ברור גרסת הישוב, לא לשם קבלת תגובה להאשמות החמורות שהטיח הארגון בישוב והופצו לאמצעי התקשורת ולא לשם קבלת סרטוני הווידאו שצילמו תושבי יצהר ותיעדו מקצת מההתרחשויות.

גרסת צה"ל לאירועים ביצהר - עוריף

אתר ווינט ציטט (26.5.12) את תגובת דובר צה"ל על האירועים ביצהר, ולפיה: “מדובר צה"ל נמסר כי הצבא רואה את האירוע בחומרה ויחקור אותו לעומק.”7

דובר צה"ל מסר ל-News1, בתגובה לשאילתות ספציפיות בנושא, את הדברים הבאים:

"בימים אלו נמשך תחקיר האירוע מיום שבת האחרון. בצה"ל מתייחסים בחומרה להצתת שרפות ברחבי יהודה ושומרון. ככלל, כוחות צה"ל פרוסים באזורים שונים במרחב על-מנת להבטיח את ביטחונם של תושבי האזור. עם קבלת כל דיווח על שרפה שפרצה מוקפצים כוחות כיבוי אש וכוחות צה"ל לאזור על-מנת לכבותה ולהביא לסיום האירוע במהרה".

"בימים אלו נמשך תחקיר האירוע המדובר. מתחקיר ראשוני עולה כי כוח צה"ל הגיש טיפול רפואי ראשוני לפצוע הפלשתיני בנקודה עד להגעת הסהר האדום".

כמו-כן, נודע ל-News1 כי כוחות צה"ל לא עצרו איש מבין תושבי הכפרים הפלשתינים או הישוב היהודי, על-אף שבשני הצדדים היו אנשים המעורבים בפעילות אלימה (הצתה, יידויי אבנים וסלעים על אנשים וכלי רכב, חסימת צירי תנועה בסלעים, סיכון חיי אדם, הפרעה לפעילות כוחות הביטחון). ירי רימוני גז מדמיע יכול לגרום להצתת שריפה, ואולם במקרה נמסר ל-News1, כי לא פרצה שריפה כלשהי בעקבות הירי.

וואלה: על-פי תחקיר צה"ל מתיישבי יצהר תקפו כוח צה"ל

אמיר בוחבוט מוואלה דיווח (29.5.12), כי תחקיר צה"ל על האירוע העלה, כי "כוח שריון בפיקודו של מג"ד 71 הגיע למקום האירוע, שם השליכו הצדדים אבנים זה על זה והמתנחלים אף ביצעו ירי ממנו נפצע באורח קשה אזרח פלשתיני. המג"ד, שהבחין בריכוז של מתנחלים רעולי פנים על אחת הגבעות, הגיע אל המקום בליווי חיילים ודרש מהמתנחלים להתפנות. לאחר חילופי דברים קשים בין הצדדים, החליט המג"ד להשתמש ברימון גז מדמיע כדי להבריח את רעולי הפנים. כעבור דקות אחדות, הגיעו שוב רעולי הפנים והיכו את החיילים ואת המג"ד... המג"ד והחיילים הגיבו בכוח לתוקפים, ואלה נמלטו מהמקום. קצין בכיר בצה"ל אמר בתגובה לתחקיר האירוע: "אנחנו רואים את המקרה בחומרה רבה. לא נאפשר בשום מצב לנקוט אלימות כלפי חיילי צה"ל ומפקדיו שעושים מאמצים כבירים לשמור על ביטחון התושבים".8

ווינט: על-פי תחקיר צה"ל מתנחלים היכו את הפצוע הפלשתיני

אתר ynet מדווח, כי בתחקיר צה"ל התברר, כי בני נוער מיצהר קשרו והיכו פלשתיני שנורה על-ידי איש כיתת הכוננות של ההתנחלות, וכי מי שהציל את הפלשתיני היה כוח צה"ל שהרחיק את הנערים. "לולא ההתערבות הזו, זה יכול היה להסתיים בלינץ'", אמר קצין בכיר באוגדה לווינט והוסיף, כי "נגד בני הנוער הללו נפתחה חקירה, יש לנו מספר עדויות ואני מאמין שנגיע אליהם". הקצין הבכיר ציין כי הירי "היה גבולי - כי לא מספיק שאתה מזהה חמוש, אתה גם צריך לזהות שהוא מסכן חיים באופו ממשי".

עוד דיווח ווינט, כי מפקד האוגדה תת-אלוף חגי מרדכי החליט להחרים את נשקיהם של אנשי כיתת הכוננות של יצהר לאחר שאחד מהם ירה לעבר מפגין פלשתיני ופצע אותו קשה בעימות עם תושבי עסירה א-קבלייה שבוע קודם לכן. נגד האיש נפתחה חקירה פלילית.9

הגרסה הפלשתינית: המתנחלים ירו בפלשתיני כפות והיכו אותו

סוכנות הידיעות הפלשתינית "וואפא" ואמצעי התקשורת הפלשתיניים דיווחו בהרחבה על האירועים באזור יצהר - עוריף ב-26 במאי. על-פי הגרסה הפלשתינית, מתנחלי יצהר הם אלה שהציתו את כל השריפות באזור, ואחדים מהם תפסו את הצעיר הפלשתיני, כבלו אותו בידיו, ירו בו בבטנו ולאחר מכן בעטו בו כשהוא פצוע. רק התערבות של התושבים הפלשתינים הצליחה להביא לחילוצו ולהעברתו לטיפול רפואי בשכם.

קו ההסברה הפלשתיני הרשמי דומה לקו שארגון בצלם מוביל באופן עקבי. לטענת הרשות הפלשתינית, צה"ל אינו מגן על האוכלוסיה הפלשתינית וכי המתנחלים יורים בפלשתינים לעיני החיילים שאינם עושים דבר.

להלן דיווח של העיתון הפלשתיני "אל-קודס" (27.5.12) על האירוע10:

"עדי ראייה סיפרו, כי שומר של ההתנחלות יצהר כבל את הצעיר נאג'ח אסעד אל-ספדי בן ה-22 מאחור. לאחר מכן השליך אותו על האדמה, ירה לעבר הבטן שלו ולאחר מכן מספר מתנחלים החלו לבעוט בו ברגליהם כשהוא פצוע. התושבים (הפלשתינים) התערבו כדי להצילו ולהעבירו לבית החולים רפידיא בשכם. מצבו הוגדר בין בינוני לקשה.

"עשרות מתנחלים הציתו אש ביותר מ-20 דונמים של חיטה, שעורה וזיתים בכפרים עוריף, חווארה, עינבוס ובורין וכאשר ניסו תושבי הכפר להתערב כדי לכבות את האש ירו כוחות הכיבוש אש חיה ופצצות גז מדמיע, דבר שגרם לחנק של מספר תושבים.

"רסאן דגלס, האחראי על נושא ההתנחלות בצפון הגדה המערבית, אמר כי שמונה תושבים נפצעו במהלך העימותים עם כוחות הכיבוש וארבעה מהם הועברו לבתי החולים לטיפול, והם: נאג'ח אל-ספדי, מונד'ר עומר אל-ספדי, חוסיין רשיד שחאדה, ופווזי רשיד שחאדה.
וכולם תושבי הכפר עוריף.

"דגלס טען, כי הפגיעה של המתנחלים בתושבים היא תוצאה טבעית של האימון בנשק של מתנחלים מעל גיל 15, דבר הבא לידי ביטוי באופן ישיר בתקיפת תושבים (פלשתינים) באזור דרום שכם. הוא דרש התערבות בינלאומית מהירה ודחופה כדי להפסיק את מה שהמתנחלים מתכננים בגדה.

"מושל שכם, האלוף ג'ברין אל-בכרי גינה את ההתקפות המסלימות של המתנחלים במחוז שכם ואמר, כי ההתקפות הללו אינן נבדלות מההתקפות שבוצעו בשבוע האחרון, ודבר זה ממחיש כי המתנחלים הרחיבו באופן מכוון את מעגל הפגיעה שלהם במהלך עונת הקיץ ועונת הקציר כדי לגרום נזק חומרי גדול ככל האפשר לחקלאים הפלשתינים.

"האלוף אל-בכרי שיבח את התושבים הפלשתינים העומדים איתן ונאחזים באדמותיהם ובשטחים החקלאים שלהם, ואת הפלשתינים אשר התעמתו בחזה חשוף עם המתנחלים התוקפנים והכדורים הבוגדניים שלהם, וניסו לכבות לשווא את השריפות באזורים החקלאיים, כיוון שהמתנחלים ירו אש תחת לנגד עיניהם ולמשמע אוזניהם של כוחות הצבא הישראלי. הוא הדגיש, כי התושבים (הפלשתינים) ימשיכו בפעולת ההגנה על האדמות והרכוש כחלק מההתנגדות העממית וכי הרשות הלאומית תפעל בכל הדרכים האפשריות כדי לחזק את העמידה האיתנה של התושבים האלה באדמתם.

"הוא הדגיש, כי ההסלמה בהתקפות ההיסטריות של המתנחלים לא הייתה מתרחשת אלמלא התמיכה הבלתי מוגבלת שהם מקבלים מהממשלה הישראלית, אשר נחשבת אחת הממשלות הקיצוניות ביותר התולדות ישראל.

"הוא הוסיף, כי הרשות הלאומית הפלשתינית לא תישאר צופה בהתקפות האלה המסלימות של המתנחלים, אלא תפעל בכל הדרכים כדי לגייס את דעת הקהל העולמית והאזורית כדי לגנות את ההתנהגות התוקפנית הגזענית.”

הסרטון של בצלם: האם צה"ל מאפשר פגיעה ברכוש פלשתיני או מגן עליו?

ארגון בצלם העלה (27.5.12) סרטון וידאו11 תחת הכותרת: “מתנחלים מנסים להצית שדה חיטה ליד פלשתינים, עוריף, 26.5.12, צילום לא ערוך.” מתחת לסרטון מופיע הכיתוב הבא (תרגום מאנגלית): “הווידאו, שצולם בידי מתנדב של בצלם, מתאר קבוצה של מתנחלים רעולי פנים מיצהר בעת שהם מנסים להצית אש בשדה חיטה פלשתיני. החיילים העומדים בסמוך להם מודעים לפעולה זו, אך אינם עוצרים את המציתים. תחת זאת הם עסוקים בירי גז מדמיע לעבר פלשתינים אשר מנסים להגן על הרכוש שלהם.”

הנוסח באנגלית:

This video shot by a B'Tselem volunteer depicts a group of four masked settlers from Yitzhar as they attempt to set fire to a Palestinian wheat field. Soldiers standing nearby are aware of the action but do not arrest any of the arsonists. Instead, the soldiers are busy firing tear gas at Palestinians who are trying to protect their property

בצלם מאשים למעשה את חיילי צה"ל כמי שמאפשרים ביודעין למתיישבים מיצהר להצית אש בשדה חיטה של פלשתינים, ויתירה מכל יורים רימוני גז מדמיע לעבר פלשתינים על-מנת למנוע מהם להגיע למקום כדי להגן על רכושם.

ואולם, ניתוח הסרטון מלמד, כי התיאור של בצלם אינו מדויק כלל ועיקר. קבוצת מתיישבים מיצהר הגיעה בריצה לעבר שדה חיטה. אחדים מהם נראו עושים פעולות, אשר עשויות בהחלט להתפרש כניסיון להצית את שדה החיטה, אך לא נראים להבות או עשן.

מספר חיילים הגיעו אליהם, ונראה כי החליפו עימם דברים (כפי הנראה הורו להם לעזוב את המקום), בטרם הפנו אליהם את הגב והמשיכו במשימתם. לאחר זמן קצר חזרו החיילים לאותו מקום (ופעם נוספת כך ניתן להתרשם הורו להם לעזוב את המקום), ובעקבות זאת המתנחלים נסוגים לאחור לכיוון יצהר.

להלן תיאור התנהלות האירועים המתועדים בסרטון הווידאו:

01:40 - ארבעה מתנחלים מגיעים לשדה חיטה פלשתיני ונראה שהם מנסים להצית אותו. ברקע קריאות של פלשתינים המוחים ומתריעים מפני הפעולה של המתנחלים. המצלמה מתמקדת בארבעת המתנחלים.

01:44 - נשמע קול של ירי רימון גז מדמיע וברקע קריאות מחאה של פלשתינים על מעשי המתנחלים. המצלמה ממשיכה להתמקד בארבעת המתנחלים.

01:52 - המצלמה פונה שמאלה. נראה עשן של ירי רימון גז מדמיע נוסף, ובמקביל נראים שני חיילים המתקרבים לכיוונם של ארבעת המתנחלים. חיילים אחרים נשמעים אומרים לפלשתינים שאינם נראים בתמונה ללכת אחורה.

02:13 - שני החיילים מגיעים לארבעת המתנחלים ומדברים איתם (כפי הנראה הורו להם לעזוב את המקום).

02:26 - המצלמה פונה לשמאלו של הצלם ומתעדת שני חיילים העומדים מול המון פלשתיני (שאינו נראה בתמונה) ואחד מהם מורה להם שלא להתקדם ולצעוד אחורה.

02:30 - המצלמה מכוונת פעם נוספת לכיוון שדה החיטה. שני החיילים נעים חזרה לעמדתם כשגבם לארבעת המתנחלים שנשארו במקום.

02:37 - בעקבות קריאות של פלשתינים המפנים תשומת הלב לפעילות המתנחלים החיילים מסתובבים לאחור ומבחינים, כי ארבעת המתנחלים נותרו בשדה החיטה וכי הצטרף אליהם מתנחל נוסף. הם פונים לעברם פעם נוספת ואחד החיילים נראה כמכוון את הנשק לעברם.

02:44 - המתנחלים, רואים את החיילים מתקרבים לעברם, עוזבים מיד את המקום. ניסיון ההצתה של שדה חיטה סוכל.

התיאור של ארגון בצלם ממנו השתמע, כי חיילי צה"ל אפשרו למתנחלים לנסות להצית אש בשדה חיטה פלשתיני אינו נכון. נהפוך הוא, הסרטון מעיד, כי חיילי צה"ל מנעו הצתת השדה הפלשתיני בידי מתיישבים מיצהר והגנו על הרכוש הפלשתיני. במקביל, ניכר היה, כי המשימה של הכוחות בשטח הייתה ליצור הפרדה בין הישראלים לפלשתינים על-מנת להרגיע את הרוחות ולמנוע חיכוך ומעשי אלימות.

הצלם הפלשתיני, מתנדב של בצלם, תיעד את האירוע כשהוא מקפיד לצלם אך ורק את הצד הישראלי, את החיילים ואת המתיישבים היהודים. הצד הפלשתיני, שהיה גורם באירועים כלל אינו נראה בתמונות וניתן רק לשמוע קולות שנקלטו בסרטון. בשל זווית צילום זו לא ניתן להבין מדוע נורו שני רימוני גז לעבר הפלשתינים, וסביר כי הדבר נועד להרתיע את ההמון הפלשתיני שלא להתקרב לאזור ולהתעמת עם המתנחלים בעוד צה"ל פועל להרחיק את המתנחלים מהמקום.

בסוף הסרטון ניתן לשמוע תושבים פלשתינים משוחחים (וצועקים) בעברית עם קציני/חיילי צה"ל ומתלוננים בפניהם על המתנחלים. הצלם של בצלם אינו מפנה את המצלמה לעברם, וכל אשר נקלט הוא הקולות של התושבים הפלשתינים ותמונות של ששת החיילים, ככל הנראה לפחות אחד מהם קצין, העוזבים לאיטם את המקום כשברקע קריאות של פלשתינים "אללה אכבר" ו"הצבא בורח".

בצלם מודה בטעות, אך ממשיך לפרסם דיבה נגד צה"ל

ב-2 ביוני 2012 נשלחה השאילתה הבאה לבצלם:

  • "ארגון בצלם הפיץ סרטון וידאו ב-27 במאי 2012 ומתחתיו צוין הכיתוב הבא המתורגם מאנגלית:

    הווידאו, שצולם בידי מתנדב של בצלם, מתאר קבוצה של מתנחלים רעולי פנים מיצהר בעת שהם מנסים להצית אש בשדה חיטה פלשתיני. החיילים העומדים בסמוך להם מודעים לפעולה זו, אך אינם עוצרים את המציתים. תחת זאת הם עסוקים בירי גז מדמיע לעבר פלשתינים אשר מנסים להגן על הרכוש שלהם. [קישור]

    צפייה בסרטון הוידאון מלמדת, כי התיאור ההתרחשויות בסרטון ע"י בצלם אינו משקף נאמנה את העובדות. חיילי צה"ל נראים מסלקים את המתנחלים משדה החיטה ומסכלים את הצתתו. סרטון וידאו זה עומד בסתירה מוחלטת לטענות ארגון בצלם, לפיהן צה"ל לא הגן על הרכוש הפלשתיני ולמעשה אפשר למתנחלים להצית שדות ולפגוע ברכוש פלשתיני.

    השאילתה:

    האם בצלם עומד מאחורי הכיתוב המתאר את ההתרחשויות בסרטון הוידאו?

    אם לאו, האם בצלם מתכוון לפרסם הודעת תיקון רשמית על האשמות השווא שהוטחו בצה"ל בפרשה זו?"


מרים לידור, ממלאת-מקום דובר בצלם השיבה (3.6.12) על שאילתה זו כדלהלן:

  • "הערתך במקומה ובהתאם שינינו את הכיתוב של סרט הוידיאו.

    עם זאת, אדגיש שאנו עומדים מאחורי הערתנו העקרונית כי התנהלות הצבא בזמן האירוע הייתה בעייתית וחובתם של החיילים הייתה לעצור את המציתים ולהעבירם למשטרה.

    בסרטון הווידאו אכן שונה נוסח הכיתוב, ועתה מופיע הכיתוב הבא (בתרגום מאנגלית):

    'הווידאו, שצולם בידי מתנדב של בצלם, מראה קבוצה של ארבעה רעולי פנים מהישוב יצהר בעת ניסיון להצית שדה חיטה פלשתיני.'

    להלן הנוסח כפי שהוא מופיע באנגלית:

    'This video shot by a B'Tselem volunteer depicts a group of four masked settlers from Yitzhar as they attempt to set fire to a Palestinian wheat field'"


בצלם, על-אף שהועמד על טעותו והודה בה, נמנע מלציין, כי חיילי צה"ל סיכלו את הצתת השדה הפלשתיני והגנו על הרכוש הפלשתיני. לא זו אף זו. על-אף עדות מצולמת זו, שסופקה כאמור ע"י בצלם, ארגון בצלם נמנע מלתקן את הפרסומים הרשמיים שהפיץ בעניין אירועי ה-26 במאי והוא עדיין מאשים את צה"ל על כך ש"לא מנע את הצתות השטחים החקלאיים", ש"עשרות חיילים היו נוכחים במקום לא עשו דבר כדי לעצור את המתנחלים” ושהחיילים באופן ברור לא הונחו להגן על תושבי הכפרים הפלשתיניים”, אלא "נהפוך הוא, החיילים ירו (רימוני) גז מדמיע לעבר תושבי הכפרים ועיכבו את פינוי האדם הפצוע."

ארגון בצלם גם נמנע מלפרסם הודעת התנצלות בפני צה"ל על ההאשמות הבלתי נכונות שהוא הטיח בהם לשווא.

ארגון בצלם אינו משיב עניינית לשאלות הקונקרטיות שהופנו אליו

ב-5 ביוני 2012 נשלחה השאילתה הבאה לארגון בצלם, ולהלן עיקריה:

"בצלם נמנע מלציין, כי חיילי צה"ל סיכלו את שריפת שדה החיטה בידי מתנחלים, ואף לא תיקן את הודעתו בעניין אירועי יצהר - עוריף מ-27 במאי ובניוזלטר מ-31 במאי ובהן הוא מאשים את צה"ל הלכה למעשה במתן סיוע למתנחלים העבריינים, עובדה שסותרת לחלוטין את העובדות המתבררות בסרטון הוידאו שסיפק בצלם עצמו.

"מדוע בצלם נמנע לציין בכיתוב לסרטון הוידאו שחיילי צה"ל סיכלו את שריפת השדה בידי מתנחלים?

"מדוע בצלם אינו מתקן את פרסומיו בפרשת אירועי יצהר - עוריף וחוזר מהטענות, כי חיילי צה"ל עמדו מנגד ולא בלמו את המתנחלים?

"מדוע בצלם אינו מפרסם הודעת תיקון רשמית והתנצלות על הטעיית הציבור בישראל ודעת "הקהל בעולם בהפצת מידע הכולל האשמות שווא נגד צה"ל בהודעות ששלח לכל אמצעי התקשורת?

"האם בצלם ערך תחקיר פנימי לברר מי האחראי על הפצת טענות השווא החמורות נגד צה"ל? האם ננקטו צעדים נגד האחראים?”

ארגון נמנע מלהשיב לשאלות הקונקרטיות שהופנו אליו. מרים לידור, ממלאת-מקום דוברת בצלם, השיבה כדלהלן: “התשובות שנשלחו אליך בתגובה לשאילתות הקודמות שלך, די בהן כדי לענות על כל הסוגיות שהעלית.”

המידע העולה מסרטונים נוספים שהפיץ בצלם

בסרטון אחר שהפיץ בצלם נראים שני מתנחלים מציתים אש בשדה וחוברים לקבוצה של מתנחלים נוספים.12 סרטון נוסף מתעד לגרסת בצלם את האירוע בו נפצע נאג'ח אל-ספדי מירי כיתת הכוננות של יצהר.13 שלושה פלשתינים המרוחקים זה מזה נראים יורדים במנוסה מגבעה, ולאחר מספר שניות נשמע רעש של ירי. הצלם אף הוא נמלט מהמקום. בסרטון הווידאו אין תיעוד של מעשי הפלשתינים קודם לירי וכן לא נראים פלשתינים המנסים לכבות שריפות.

בסרטון וידאו נוסף של בצלם נראים יידויי אבנים הדדית בין פלשתינים לתושבי יצהר.14 המצלמה מתמקדת בעיקר במתנחלים, אך ניתן גם לעיתים להבחין בפלשתינים המיידים אבנים, אחד מהם בקלע, המאיץ את מהירות הפגיעה של האבן ועלול לגרום לפגיעה חמורה ואף למוות. כמו-כן, נראה מתנחל המצלם את האירועים. לא נראים פלשתינים המנסים לכבות את השריפות.

תיעוד האירועים ע"י סוכנות הידיעות הפלשתינית "וופא"

סוכנות הידיעות הפלשתינית "וופא" הפיצה מספר תמונות מאירועי ה-26 במאי, שחלקן פורסם גם בעיתונות הפלשתינית יום לאחר מכן. בתמונות אלה ניתן לראות:

  • חיילים מפזרים התקהלות של עשרות פלשתינים סמוך לכלי רכב של צה"ל

  • פלשתיני אוחז בשתי ידיו אבנים גדולות ומאיים בתנועה מאיימת להשליך אותם מטווח קרוב לעבר קצין צה"ל.הקצין נראה מדבר אליו ומנסה להניא אותו מכוונתו.

  • פלשתיני נעמד ליד חייל צה"ל, מרים עליו את ידו הימנית ומושך בחגורת הנשק של החייל. החייל בולם אותו ביד שמאל וצועק.

  • מספר פלשתינים חסמו כביש עפר בסלעים ויידו אבנים וסלעים לעבר כלי רכב של צה"ל.

  • פלשתינים מנסים לכבות שדה חיטה שהוצת.

"המאבק העממי" נגד ישראל בשיתוף פעולה עם ארגוני זכויות אדם

הפעילות האלימה של תושבי הכפרים הפלשתיניים סביב יצהר, וגם ישובים אחרים באיו"ש, אינה מתרחשת בריק פוליטי. פעילות זו היא אחד הנדבכים המרכזיים ב"המאבק העממי" או "ההתנגדות העממית" (למילה מוקאוואמה בערבית משמעות כפולה), שאומצה ע"י הרשות הפלשתינית, אש"ף, פתח וארגונים פלשתיניים נוספים, כאסטרטגיה רשמית להתמודדות נגד "הכיבוש".15

"המאבק העממי" נידון בהרחבה בחוגים הפוליטיים והחברתיים הפלשתיניים ובתקשורת. הטיב לנסח את משמעות דרך פעולה זו ג'מאל ברהום, חבר הוועדה המרכזית של החזית העממית, שהוא פעיל בתחום זכויות האדם וחבר הקמפיין הלאומי לתמיכה באסירים הפלשתינים. במאמר "על אסטרטגיית המאבק העממי" מציין ברהום, כי היעד האסטרטגי הוא "פיתוח המאבק העממי באופן שיניע מאבק כולל של ההמונים, וזה בתורו יהפוך לאינתיפאדה מתמשכת, בזיקה חיובית עם תנועת הסולידריות הבינלאומית, כדי להביא לסילוק הכיבוש, השגת עצמאות והנחלת תבוסה מכרעת למפעל הקולוניאליסטי ההתנחלותי הגזעני.”16

ברהום מפרט את דרכי הפעולה של המאבק העממי, ובהן: תהלוכות והפגנות יומיומיות ושבועיות באזורים המותקפים כמו הגדר וההתנחלויות, התקהלויות בצירי התנועה של ההתנחלויות ועצירת תנועת המתנחלים, פעולות מעשי חבלה על צורותיהם השונות השמות להם למטרה את ההתנחלויות והגדר ופעילות משפטית והסברתית נגד ישראל בזירה המקומית והבינלאומית תוך הסתייעות בארגוני זכויות אדם.

התכתובת עם בצלם
שרית מיכאלי, דוברת בצלם

ביום חמישי (31.5.12) שלחתי שאילתה לדוברת בצלם, שרית מיכאלי, ולמנכ"ל בצלם, ג'סיקה מונטל, שעסקה באירועי ה-26 במאי. מצ"ב נוסח השאילתה:

  • "מדוע בצלם אינו מתייחס בפרסומיו הרשמיים על אירועי ה-26 במאי באזור יצהר לגרסת צה"ל והישוב היהודי, וכן לדיווחים אחרים בתקשורת (פלשתינית וזרה)?

    על סמך איזו תשתית עובדתית קבעה דוברת בצלם שרית מיכאלי כי 'אין ספק כי החיילים (חיילי צה"ל) לא הונחו להגן על הכפריים הפלשתינים. נהפוך הוא, החיילים ירו (רימוני) גז מדמיע לעבר תושבי הכפרים ועיכבו את פינוי האדם הפצוע.'

    הצלמים הפלשתינים שקיבלו מצלמות והדרכה מבצלם מכוונים בדרך כלל את המצלמות רק לעבר המתיישבים הישראלים וכוחות צה"ל ואינם מצלמים את תמונת ההתרחשות המלאה ואת הצד הפלשתיני שהוא חלק מהאירועים, וכך נעשה גם באירועי ה-26 במאי ביצהר. האם בצלם רואה בדפוס צילום חד-צדדי דרך נאותה וראויה לתעד אירועים בהם לשיטתו קיים חשד חמור למעשים פליליים? מדוע אין מנחה/ דורש/ מחייב בצלם מהצלמים הפלשתינים שעברו הדרכה בידי אנשי בצלם לתעד את הזירה באופן מלא כולל מהצד הפלשתיני?

    אודה לקבלת תשובה בהקדם אם ברצונכן להשיב לשאילתה המצ"ב.”


דוברת בצלם, שרית מיכאלי, השיבה כדלהלן:

  • "שלום רב, הנה תשובתנו.

    בצלם גאה בעבודת הוידאו שלו שחשפה בשבועות האחרונים את העמידה מנגד של כוחות הביטחון שלא הגנו על התושבים הפלשתינים מפני אלימות מתנחלים מיצהר. הפרסומים שלנו משקפים נאמנה את מציאות חייהם של תושבי ששת הכפרים שאיתרע מזלם שההתנחלות יצהר הוקמה בסמוך אליהם.

    בהתחשב בעובדה שההודעות והצילומים שפרסמנו מתעדים גם יידוי אבנים פלשתיני, לצד הסגת גבול, ירי לא חוקי, הצתה ויידוי אבנים של מתנחלים, הרי שברור שתמונת המצב העולה מפרסומינו מדויקת לאין שיעור מגרסאות לא מדויקות של הצבא, ומטענות מופרכות שמסרו דוברי יצהר השונים.

    עם זאת, יש להדגיש כי עבודת הוידאו של בצלם לחשיפת המציאות, חשובה ככל שתהיה, איננה מספיקה, ועל גורמי אכיפת החוק מוטלת האחריות למלא את חובתם להגן על פלשתינים, כמו גם על מתנחלים.

    בכבוד רב,
    שרית מיכאלי [דוברת בצלם]”


תשובה של דוברת בצלם לא התייחסה לשאלות הספציפיות שהופנו אליה, ולכן שיגרתי שאילתה נוספת בעניין זה, ולהלן נוסחה:

  • "תודה על התשובה המהירה לשאילתה, ואולם אין היא מתייחסת לשאלות הקונקרטיות שהופנו לבצלם [ציטוט השאילתה המקורית].

    בתשובה לשאילתה כתב ארגון בצלם בין היתר את הדברים הבאים:

    'ברור שתמונת המצב העולה מפרסומינו מדויקת לאין שיעור מגרסאות לא מדויקות של הצבא, ומטענות מופרכות שמסרו דוברי יצהר השונים.'

    לשם הבהרה, לאיזה גרסאות 'לא מדויקות' של צה"ל מתייחס ארגון בצלם והאם בצלם טוען, כי דיווחי דוברי יצהר, כולל צילומי הוידאו שתיעדו הצתות בידי פלשתינים (לטענת דוברי יצהר ופלשתיני חמוש בסכין שנפצע מירי הינם בגדר 'טענות מופרכות'? ומעבר לכך, אחזור על השאילתה המקורית: מדוע בצלם לא התייחס לגרסאות צה"ל והישוב יצהר, כולל תיעוד הוידאו, וכן דיווחים בתקשורת הפלשתינית והבינלאומית על האירועים ב-26 במאי?

    אודה לקבלת תשובה בהקדם אם ברצונכן להשיב לשאילתה המצ"ב.”


על כך השיבה מרים לידור, המחליפה את שרית מיכאלי שיצאה לחופשה:

  • "שלום רב,

    אין לנו מה להוסיף מעבר לתגובה שנשלחה.

    הצילומים שפרסם בצלם מתעדים את התרחשות הדברים כהוויתם ובכלל זה את נוכחות החיילים בעת הירי על הפלשתינים. איננו רואים בכך דיון על גרסאות אלא טענה מהותית על החובה להגן גם על שלומם של הפלשתינים.

    בברכה,
    מרים"


שלחתי בקשה נוספת לארגון בצלם לבחון מחדש את עמדתו ולהשיב על השאלות הספציפיות שהופנו אליו, ולהלן נוסחה:

  • "מרים שלום,

    השאילתה התייחסה לטענות ספיצפיות וחמורות מאוד (!) נגד צה"ל ומתיישבי יצהר שנכללו בפרסומי בצלם בנודע לאירועי ה-26 במאי, וגם בתשובתך זו אינך מתייחסת עניינית לשאלות שהופנו לבצלם. בתשובתך ציינת 'הצילומים שפרסם בצלם מתעדים את התרחשות הדברים כהוויתם', ועניין זה מחדד עוד יותר את השאלה האם בצלם סבור, כי בהצגת התרחשות הדברים כהווייתם אין צורך להביא גם את גרסת צה"ל והישוב יצהר? והאם אין בצלם רואה חובה להדריך את הצלמים הפלשתינים הפועלים מטעמו לתעד את זירת ההתרחשות גם הצד הפלשתיני על-מנת לקבל תמונה מלאה של האירועים, אשר בעניינם טוען בצלם לחשד לעבירות פליליות שבוצעו כנגד פלשתינים?

    אבקשך פעם נוספת לשקול פעם נוספת את עמדתך ולהשיב קונקרטית לשאלות הממוקדות שהופנו לארגון בצלם בנוגע לאירועי ה-26 במאי.

    בברכה,
    יהונתן דחוח-הלוי"


בצלם לא השיב לשאילתה, ולפיכך נשלחו לארגון שתי תזכורות נוספות, בתוספת השאלות הבאות:

מדוע אפוא לא כלל ארגון בצלם את תיאור העובדות אודות פעילות פלשתינית אלימה, כולל המסכנת חיים, בפרסומיו על האירועים ביצהר - עוריף, למעט אזכור רפה, ולפיו "צעירים מהכפר יצאו כדי לכבות את השריפות וחלקם השליכו אבנים על המתנחלים"?

מדוע בצלם אינו מציין, כי מרבית צעירי הכפר לא עסקו, כפי שעולה מצילומי הווידאו (כולל של בצלם) בניסיונות לכבות את האש אלא בעימותים עם מתיישבי יצהר וכוחות צה"ל?

מדוע בצלם לא תיקן ולא עדכן (נכון ל-3 ביוני 16:38 שעון ישראל) את פרסומיו בנוגע לאירועים ביצהר לאור ההודאה של בצלם בהאשמות שווא שהטיח בכוח צה"ל ואשר התבררו כמופרכות מיסודן?

בצלם תבע (ובצדק רב!) מצה"ל לעצור את הגורמים העבריינים בישוב יצהר, אך נמנע באופן מפגיע מלתבוע את מעצרם של העבריינים הפלשתינים שהיו מעורבים בפעילות אלימה, כולל מסכנת חיים, ובהצתות. מדוע ארגון בצלם נוקט גישה חד-צדדית בנושא זה ומתייחס בהתעלמות ובגישה העשויה להתפרש אם היא גובשה בכוונת מכוון כסלחנות כלפי אלימות פלשתינית מסכנת חיים?

לאחר התזכורת השלישית התקבלה התגובה הבאה ממרים לידור:

  • "התשובות שנשלחו אליך בתגובה לשאילתות הקודמות שלך, די בהן כדי לענות על כל הסוגיות שהעלית.”

סיכום
לצד החשיבות בחשיפת אלימות מתנחלים כשל בצלם בדיווח חד צדדי ומוטה
▪ ▪ ▪

באירועי ה-26 במאי (יום שבת) באזור יצהר - עוריף פורסמו עדויות מצולמות, מהן ניתן ללמוד את העובדות הבאות:

  • מתנחלים הציתו אש בשדה פלשתיני וניסו להצית אש במקום נוסף.

  • כוח צה"ל סיכל הצתת שדה פלשתיני בידי מתנחלים.

  • פלשתינים הציתו אש בשדה פלשתיני סמוך לישוב יצהר. בישוב היהודי חששו מהתפשטות האש לעבר הכוחות בשטח ולבתי הישוב יצהר.

  • נאג'ח אל-ספדי, שנפצע מירי כיתת הכוננות, נשא עימו סכין שהייתה מצויה בנרתיק ייעודי.

  • מתנחלים ופלשתינים יידו אבנים אלה לעברם של אלה, אחד הפלשתינים נראה מיידה אבן בקלע, העלול לגרום לפציעה חמורה ואף למוות.

  • פלשתינים התעמתו עם כוחות צה"ל, יידו אבנים וסלעים לעבר הכוחות כולל מטווח קרוב מאוד, אחד אחז את חגורת הנשק של חייל (ייתכן בניסיון למשוך את הנשק), פלשתינים הניחו מחסום סלעים בדרך עפר ויידו אבנים גדולות לעבר כלי רכב של צה"ל.

  • כוח צה"ל פעל פעל להפריד בין המתנחלים לבין הפלשתינים כדי להרגיע את הרוחות.

  • במהלך האירועים נעשה שימוש באש חיה ובירי רימוני גז מדמיע.

  • כוחות צה"ל לא עצרו איש מקרב מתיישבי יצהר או התושבים הפלשתינים שהיו מעורבים במעשי אלימות והצתה.

תיעוד האירועים הוכיח עצמו פעם נוספת כבעל חשיבות עליונה לחשיפת גורמים עבריינים בקרב ההתיישבות היהודית ביהודה ושומרון. לצד ההישג לקה בצלם בתיאור חד-צדדי של ההתרחשויות, התעלם מתיעוד מצולמים שסיפקו תושבי יצהר ומגרסת צה"ל.

בצלם, המציג את עצמו כארגון זכויות אדם ה"מקפיד על מהימנות המידע שנמסר מטעמו, והמידע מתפרסם רק לאחר תחקירי שטח מעמיקים והצלבת נתונים וגרסאות", מוכיח בפרשה זו כמו ברבות אחרות שקדמו לה, כי אין הוא נאמן לעקרונות בהם הוא מתהדר. במקרה דנן לא בוצע "תחקיר שטח" עם כל הגורמים הגורמים המעורבים, לא בוצעה "הצלבת נתונים וגרסאות" ולא נמסר ע"י בצלם "מידע מהימן" בנקודות מרכזיות בפרשה.

בצלם הסתיר מהציבור את צילומי הווידאו המתעדים פלשתינים מציתים אש בשדות, בצלם נמנע מלציין את העובדה שבידי הפלשתיני שנורה נמצא סכין ובצלם טפל האשמות שווא בכוח צה"ל בטענה שאפשר למתנחלים לנסות להצית אש בשדה בעוד שהסרטון (של בצלם עצמו) מוכיח את ההיפך, שכוח צה"ל סיכל את הצתת השדה בידי המתנחלים ושמר על הרכוש הפלשתיני. בצלם דרש (ובצדק רב!) מצה"ל לעצור את המתנחלים העבריינים, אך באופן תמוה מילא פיו מים ולא תבע מצה"ל לעצור את העבריינים הפלשתיניים, שאף הם היו מעורבים בפעילות אלימה, כולל מסכנת חיים, ובהצתות.

המהימנות הירודה של דיווחי בצלם והנטייה לחד-צדדיות עד כדי עיוות התמונה והתעלמות במזיד מעובדות, ממחישה פעם נוספת את הצורך להתייחס להודעות בצלם בזהירות רבה וביחס של כבדהו וחשדהו. בצלם אינו נוהג כארגון זכויות אדם נטול פניות, אלא דפוסי התנהגותו מעידים על מתודולוגיה מחקרית בעייתית והוא מצטייר כארגון פוליטי העושה שימוש בכסות של מאבק למען זכויות אדם על-מנת לקדם יעדים פוליטיים.

אין זה מקרה בודד של הפצת האשמות שווא נגד צה"ל והמתיישבים הישראלים בידי ארגון בצלם. בדרך דומה נהג בצלם בפרשת הירי בניעלין. ארגון בצלם ניסה לטפול על המג"ד סא"ל עומרי בורברג האשמת שווא בדבר מתן פקודה לחייל לאונרדו קוראה לירות בעצור הפלשתיני אשרף אבו רחמה, כשהוא נמנע להציג לבג"צ את תמליל שיחת הצלמת עם אחיה הנשמעת בסרטון הווידאו, וממנה ניתן ללמוד, כי המג"ד לא פקד על הירי. הפרשה, על שלל המחדלים החמורים של בצלם, סוקרה בהרחבה באתר News1.

במקרה אחר הפיץ ארגון בצלם סרטון וידאו וטען, כי מתנחלים תקפו באבנים ילדים פלשתינים. לרוע מזלו של בצלם, מספר פריימים שלא נחתכו בעריכת הסרטון, לימדו "הילדים הפלשתינים" היו למעשה מבוגר פלשתיני שיידה אבנים בקלע לעבר המתנחלים. גם בפרשה זו הועמד בצלם על "טעותו", ולמרות זאת ארגון בצלם נמנע מלתקן את "הטעות" ולפרסם התנצלות על הטעיית הציבור בארץ ודעת הקהל בעולם.

סימוכין

תאריך:  08/06/2012   |   עודכן:  08/06/2012
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בצלם דבק בעלילת שווא נגד צה"ל
תגובות  [ 17 ] מוצגות   [ 17 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בן טיבוגה
9/06/12 12:21
 
ביבי צ'מברליין
10/06/12 05:38
2
גרון עמוק
9/06/12 13:09
3
בצלם השטן נבראו
9/06/12 13:42
4
בצלם צדקו בזה
9/06/12 14:29
 
קורןנאוה טבריה
10/06/12 05:36
5
ד"ר רון בריימן
9/06/12 15:19
6
מוחמד הנחמד
9/06/12 16:07
7
ד"ר ג. בן עמי
9/06/12 19:07
8
53229
9/06/12 20:18
9
sailor
9/06/12 21:24
10
בר דרור דוד
9/06/12 23:31
11
אחמד
9/06/12 23:45
12
קורןנאוה טבריה
10/06/12 06:31
13
יואבחלב
10/06/12 06:39
14
איש עם קפה
10/06/12 14:38
15
נחום שחף
14/06/12 23:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השמש במל תאומים, מאפשרת להרבה מידע חדש להגיע לכל אחד מאיתנו. החשיבה חדה ובהירה יותר. בני מזל תאומים מוכרים ביכולת שלהם לפתור חידות מורכבות, תשבצים ופאזלים המופיעים במורכבות היומיומית. עתה עם השמש הנעה בנגזרת הזו, היכולת הזו משפיעה על כל אחד ואחת. האנרגיה המנטאלית גבוהה יותר.
08/06/2012  |  טובה ספרא  |   כתבות
זהו שבוע חשוב לחברת הנדל"ן אנגל משאבים ופיתוח, שפעם הייתה אחת מחברות הבנייה המובילות, ובנתה אלפי דירות. אחר כך נקלעה לבעיות, ופעולתה נפגעה מאוד. כיום, אנגל, שעברה לשליטת המיליונר היהודי-אנגלי קונרד מוריס, חוזרת לפעולה. שלשום (6.6.12) מכרה מגרש בתל אביב, ב-76 מיליון שקל. בימים אלו היא במו"מ לעסקת נדל"ן נוספת. במקביל, מקדמת אנגל פרויקטים לחידוש בניית דירות בתל אביב, בזכרון יעקב ובחיפה. מי שמפיח חיים הוא היו"ר החדש משה נוה, הנעזר במנכ"ל יעל מילר.
08/06/2012  |  אלעזר לוין  |   כתבות
ההצגה על-פי המחזה של מנואל פויג, שכבר עלתה בארץ כמה פעמים, והייתה הצלחה קולנועית כסרט, הופקה הפעם כפרויקט בימוי לתואר שני של עידן עמית, במסגרת אוניברסיטת תל אביב. את הצלחת הבימוי יש לתלות בכמה גורמים. מלבד הבימוי הכה מקצועי, הדרמטי והריאליסטי להדהים, הגורם הראשון במעלה הוא הליהוק, בו עזר ויעץ גרי בילו ז"ל. ההצגה מוקדשת לזכרו של מנהלו ומייסדו של תיאטרון באר שבע ומנהלו האגדי של ביה"ס לאמנויות הבמה "בית צבי" - שכל שלושת השחקנים הם בוגריו משנים שונות.
08/06/2012  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
הידיעה שמנכ"ל משרד ראש הממשלה לשעבר שמעון שבס, המתגורר כיום בלונדון, עומד בראש קבוצת אנשי עסקים שמבקשת לרכוש את קבוצת הכדורגל "הפועל" תל אביב, התקבלה אצלי ברגשות לא מעורבים. כבר לפני שנים, כאשר חשפתי לראשונה את מעלליו הנסתרים בידיעות אחרונות, למדתי לדעת שמאחורי החיוך המלאכותי שלו מסתתר אדם כוחני, חסר-מעצורים שהפך את השירות הציבורי קרדום לביצוע חפירות עמוקות ומניבות.
08/06/2012  |  אריה אבנרי  |   כתבות
מפגש ראשון מסוגו התקיים לפני כמה חודשים בין עורכי דין לבין הרב אשר וייס, אב בית דין לממונות בירושלים. בפגישה, שהמשתתפים הגדירו אותה מרתקת וחשובה, נידונו נושאים משפטיים בראי החוק וההלכה. למשל, נדונה דילמה שהציג עורך דין מהתחום הפלילי - האם ניתן להגן על עבריין כאשר אין ידיעה שאכן הוא זכאי? הרב וייס ענה כי די בכך שעורך הדין אינו יודע שמרשו עשה את המעשה כדי להתיר לעו"ד לייצג אותו, ומותר לו אף להציג פרשנויות שונות לעובדות אף אם לו עצמו יש ספק בכך (כגון, לטעון שטביעות האצבעות היו בזירת האירוע רק במקרה).
08/06/2012  |  רחמים גרוס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כ-900 אלף כרטיסי רב-קו עם יתרות בשווי עשרות מיליוני שקלים יופקעו מהציבור ויגיעו לאוצר המדינה    משרד התחבורה טוען שהמצב הנוכחי מקשה עליו טכנולוגית, אך בפועל "תורם" את כספי הנוסעים ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
94% מהקשישים התכוננו מראש לשעת החירום והצטיידו עם רשימת טלפונים של קרובי משפחה, תרופות וכסף מזומן
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
אנשים מתגעגעים לבית, לעצים ולפרחים, לרוח הקיבוצית לרוח העירונית, לרוח המושב, לרוח היישוב, לרוח שהוכתמה בזעם השנאה ונפלה שדודה בחבל ארץ יפה כל כך, פורח כל כך, חבל חנק המשווע לנתיבי ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il