|   15:07:40
דלג
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

תנועת המחאה - לפריפריה

התנועה חייבת לתעל את המחאה לאפיק מעשי מיידי, בצד האפיק ההצהרתי עליה לפנות לפריפריה - משם יבוא המהפך החברתי
15/06/2012  |   צבי גיל   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
אֵלה דורון בהופעה. קול צלול, כמעט בודד [צילום: צבי גיל]

המחאה החברתית שבימים אלה תימלא שנה לתחילתה, משולה לרעש בעוצמה נסבלת. בניגוד לזאת שבכיכר תחריר בקהיר, שם היא גרמה להתמוטטות פירמידת השלטון ללא מציאת פתרון בנייה חלופי. התוצאה כרגע היא מצב של תוהו ובוהו. אצלנו לעומת זאת, היא היוותה תזכורת. יש לטפל במבנה, ובמקרה שלנו במבנה החברתי, ולדעתי גם הפוליטי. עצם השם "מהפכת התודעה" אומר כי ההפגנות הן אמצעי, טקטיקה. המטרה- האסטרטגיה, שינוי סדרי חברה וגם שלטון. אבל אלה מטבע הדברים הם לא עניין של זבנגים, חזקים ככל שיהיו. ישנן רעידות משנה קטנות ואלה מזכירות לנו שהלוחות הטקטוניים בעומק, פועלים. כלומר, הסיבות למחאה קיימות, אך את המחאה עצמה לא ניתן לשחזר. אפילו אם יצליחו להביא לכיכר רבין מאות אלפים- היא לא תשוחזר. גם אם יוסיפו להתקיים עצרות והפגנות במקומות שונים או אף הפגנה בכיכר מוזיאון תל אביב מלווה בבימת אמנים, זה יהפוך את זה יותר ל"הפנינג" מאשר למחאה מן הפופיק. משום כך בשלב הביניים, עד שהדינאמיקה תעשה את שלה יש להשתמש ברעידות הקטנות כתקופת ביניים למעשים, בשטח...

המחאה החברתית של השנה שעברה עוררה את השיח החברתי-כלכלי כפי שלא קרה זה עשרות שנים. היא אכן הייתה אירוע מכונן בישראל. ההישג הגדול ביותר לדעתי של המחאה החברתית הוא העלייה הניכרת של המודעות לנושאים חברתיים-כלכליים והיווצרות כמיהה גדולה יותר לשינוי גם הרצון ליטול חלק פעיל באירועים ולספוג ידע על מה שעד כה היה מצוי באיזה "פורט נוקס", ישראלי, שלמעטים הייתה גישה אליו וידע עליו. לכך יש חשיבות קונסטיטוציונית. יאמרו מה שיאמרו לגבי ועדת טרכטנברג שלא הצליחה או וועדת הריכוזיות שלא עשתה מספיק, אבל די בשינוי הקונספציה, בהעמדת הפרט והחברה במוקד הסוגיה כדי לקבוע חד-משמעית. המחאה ההמונית, במובן של "מהפכת התודעה", הצליחה מעל למשוער.

אבל, והאבל הוא גדול מאוד, מי שמצפה לניסים או לדמויי נס, עלול להתאכזב מרה או להתייאש ואסור שדבר כזה יקרה. יש מי שמחכים לזה. יחד עם זאת, יש להביא בחשבון כי הזנחה משוועת שמקורה במחדלים של רוב הממשלות האחרונות, להוציא ממשלת רבין ,לא ניתנת לתיקון תוך זמן קצר. גם אם ממשלת נתניהו תעבור מן העולם, וממשלה חדשה תהפוך את סדרי העדיפויות מן ההתנחלויות והביטחון לחברה ולביטחון פנים, זה עניין של זמן. לפיכך מי שמצפה שגם אם יקומו וועדות אשר יענו לתביעות הצודקות של תנועת המחאה, מימוש החזון הוא עניין של זמן. ואכן יש להקפיד שהדברים יבוצעו וגם זאת תפקידה של תנועת המחאה.

ועוד משהו. התקשורת אימצה את המחאה, חלקה וחלקה בלבד, כמו דה-מרקר, לגופה, למהותה, ואילו רוב המדיה קפצה על עגלת הפרסום. כאיש תקשורת אני חושב שיש להיזהר ממנה כמו מפני אש. היא זאת שתספור ראשים אם היו בהפגנה חצי מיליון או רק 440,000. היא זאת שהופכת את ראשי המחאה לסלבים, במסגרת חמש מאות האנשים המשפיעים בארץ, היא שמשמשת מגפון לפילוג בין יוזמי התנועה (דפני ליף לא הייתה בהפגנה במוצ"ש ברחבת המוזיאון אבל סתיו שפיר כן הייתה) וזה החמצן של התקשורת בימינו. היא זאת שבבוא המועד באם התנועה לא תענה לציפיות שלה, היא תערוף ראשים. יתרה מזאת, העובדה שהמדיה מכתירה את ראשי התנועה כסלבריטאים, משפיעה ולאו-דווקא בכיוון טוב. בן אדם הוא בן אדם. אבל כפי שהדגשתי חזור והדגש בפוסטים אחרים, ההילה עצמה אינה שלילית באם משתמשים בה לא רק להעלאת המוניטין האישי, אלא לקידום המערכה שאותה הם מנהלים. במקרה שלנו זו מערכה ציבורית מן הדרגה העליונה .אחרת ההילה לא רק שתתפוגג, אלא גם את אלה העומדים בראשה.

אשר למציאות, שלא יהיה ספק, היא לא ורודה, בייחוד לנוכח המשבר באירופה. גם באמריקה הקווים השחורים המשורטטים מדי ערב במהדורות החדשות, הם לא המצאה של קופירייטר. אבל באותה מידה אין כל ספק כי מטען הצד שנוחת עלינו מידי ערב ובו תערובת של חומרי נפץ כגון ירידה בגביית מסים, גידול בגרעון, פיטורים בענפים שונים וכיו"ב, אשר מצביעים על החמרה במצב - הוא מתוזמר. מטען זה הוא פעולת הרתעה כנגד תנועת המחאה לבל תרחיק לכת. הציבור לא אוהב תוספת מסים כולל מע"מ, הוא לא אוהב אבטלה, הוא לא אוהב ירידה במניות או בערך קופות הגמל. תנועת המחאה חייבת להביא זאת בחשבון אם חפצת חיים היא. את כל זה אף התקשורת מבינה היטב, ואם היא לא מבינה יהיה מי שיסביר לה. ואמנם שר האוצר שלנו במסיבת עיתונאים ביום ג' הבהיר זאת היטב. יש להדגיש שד"ר יובל שטייניץ הוא פילוסוף. פסיכולוג חברתי הוא לא. אחרת איך אפשר להסביר את הקריאה המתלהמת שלו שיש "לעצור את ההתלהמות נגד המגזר העסקי"? הכתובות הפעם הן לא רק על הקיר אלא לאורך שדרות רוטשילד בואך הבימה, ועד לכיכר רבין. אין לתמוה לכן שכאשר שר האוצר דיבר, הוא מיד הקפיץ את ראשי המחאה שגם הם דיברו עד כה.

מעשים בצד דיבורים

אנו למדים מן ההיסטוריה על מנהיגים גדולים שהוליכו את עמם לגדולה. אחד מאלה הוא פריקלס, אולי גדול המנהיגים של אתונה. פריקלס, האמין שנים רבות כי התנגשות צבאית עם ספרטה ובעלות בריתה היא בלתי נמנעת. זו הסיבה שאתונה נערכה זמן רב מראש לעימות ומשזה פרץ, היא הייתה מוכנה. אתונה התבססה במלחמה על יתרונה הימי המובהק על יריבותיה, בשעה שביבשה ניהלה מערכה הגנתית כנגד פלישת צבא ספרטה החזק . לפיכך, לא סבלה אתונה מנזק רב במהלך השנה הראשונה למלחמה, ונראה היה כי מדיניותו של פריקלס נוחלת הצלחה. בתום שנה זו נערך הטקס המסורתי להלוויית חללי המערכה, ובו נשא פריקלס את נאום ההספד. אני מזכיר זאת, אך ורק בשל הנאום שנחשב לאחד הנאומים המרשימים הקלאסיים בהיסטוריה העתיקה. פריקלס היה סופיסט, נואם מבריק.

הסופיזם היא תורתם של חברי קבוצת מורים פרטיים מכובדת ביוון העתיקה שעיקר עיסוקם היה הוראת רטוריקה. העדויות המוכרות כיום על הסופיזם הגיעו לידינו דרך ציטוטים חלקיים מתורתם שנכתבו על-ידי מתנגדיהם, בייחוד כתבי אפלטון. חשיבות הסופיזם במסגרת הפילוסופיה היוונית רבה, גם משום שהפילוסופיה הסוקראטית צמחה על-רקע הסופיזם (ויקיפדיה).

כאשר במסגרת לימודי מדעי מדינה ניתחו את התפקיד של פריקלס באתונה, גם בבניית הנמל הגדול וגם בביצורה של העיר, נסתבר לנו כי פריקלס היה מעין שר הסברה, תועמלן, מומחה לשכנוע המונים. את המלאכה עשו אחרים. בכך לא ניסה איש להמעיט כהוא זה מן התפקיד שמילא פריקלס בהגנה על אתונה, כשם שמנהיג אחר, "אורטור" גדול אף הוא, ווינסטון צ'רצ'יל, איחד את העם בראש וראשונה בנאומיו המזהירים בשעתה הקשה של אנגליה במלחמת העולם השנייה. בנאום הספד על חללי המלחמה נאומו של פריקלס היה, כאמור, המפורסם ביותר והמהדהד ביותר. אבל בצד הדיבורים היו מעשים, גם של פריקלס באתונה וגם של צ'רצ'יל באיים הבריטיים המבודדים והנתונים לבליץ הגרמני. העמים ניצבו מאחוריהם. ראש הממשלה שלנו, ביבי נתניהו, נואם בחסד, אבל נעדר מנהיגות ראויה. הוא זוכה לפופולריות במגזינים הבינלאומיים, אך רק בזכות ההופעות שלו ולא בזכות המעשים.

הצד השווה שבין נאומים מרשימים לבין הפגנות מחאה הוא המסר של שניהם. האחד-איכותי. השני כמותי. במחאה החברתית היו שניהם שווים במידה זאת או אחרת. היו נאומים מרשימים, מלוטשים יותר או פחות, אוטנטיים ורגשניים יותר או פחות. והא-ראייה על כנפי הנאומים האלה נשא הציבור את מנהיגי המחאה החברתית. אשר למעשים, אין לי אינדיקציה לפעילות של תנועת המחאה מלבד מה שכתבו בביטאון j14 .לוח הפעילות: זה גדוש במפגשים מסוג כזה או אחר, בהפנינג כזה או אחר אך לא בפעולה משמעותית בשטח.

בהקשר זה גם לא שמעתי קול צלול ומהדהד כנגד מעשי הרצח המזוויעים בסוריה בכלל ושל ילדים בפרט, כנגד טבח המונים בידי משטר מרצחים בגיבוי השקט של רוסיה הפוטינית. היכן ההמונים שיקימו צעקה כנגד המתרחש בארץ השכנה. אפשר לעשות זאת גם לצד מחאות כנגד גירוש מהגרים לא חוקיים.

שלי יחימוביץ' נזכרה בדבר לפני כמה ימים וראש הממשלה גם הוא מילמל משהו. ככה שגם מבחינה פוליטית אתם בסדר. היכן המצפון הקולקטיבי של אלה שדורשים צדק חברתי כאשר מדובר פה ברצח אלפים בדם קר. רק קול בודד שמענו בימים אלה של הזמרת פעילת תנועת המחאה, אלה דורון.

Hama, Syria

And the burning sun sets -What will be left when day light comes

Will it break our spirits down

Counting heads.Burying our dead

Going on for another day, In the war for freedom

I’m not a hero ,I’m afraid.

בתרגום חופשי (צ.ג) "חאמה, סוריה. והשמש הלוהטת שוקעת, ומה יישאר כאשר יאיר השחר. האם את רוחנו ישבור? נספור ראשים, את מתינו נקבור, לקראת יום המחר במלחמת החופש. אני לא גיבורה. אני מפחדת..."

זהו קול צלול חד ורועם של זמרת רגישה אחת.

ואשר לניתוב המחאה, כבר הבעתי את דעתי מספר פעמים כי המחאה חייבת למצוא לעצמה אפיקים פוליטיים, שכן לא רק בארץ אלא בעולם כולו, העשייה עוברת דרך הרשות המחוקקת והמבצעת, ואין בילתם. אפשר פה ושם לגרום לשינוי אבל הוא לא יהיה שינוי דרמטי כל עוד הוא לא יגובה פוליטית. ויש עדיין זמן לפעילים למצוא את הנתיב הזה להשפעה. אני הרחקתי לכת והדגשתי שאמנם לי יש נטיות פוליטיות, כמו לכל אחד מאתנו, אבל הייתי רוצה לראות את מנהיגי תנועת המחאה כמעט בכל המפלגות. זאת תהיה השדולה החברתית הטובה ביותר, שכן היא תהיה בבית המחוקקים עצמו, מבלי לדבר על הערך המוסף של העלאת איכות הכנסת שהיא כרגע בגובה ים המלח.

להיות שם, ולעשות

יחד עם זאת יש מקום לעשייה מסוג אחר והיא הליכה לפריפריה. לא על-מנת להפגין שם כמו ההפגנה שמתוכננת בבאר שבע. זה טוב, אבל לא מספיק. צריכה לקום מעין "תנועת אליאב", ללכת בעקבות לובה אליאב אותו אידיאליסט ללא פשרות, אשר התיישב בנגב הרחוק בניצנה כדי לשמש מחנך. וכאילו בתזמון טלפתי, אני קורא שב-15 בחודש ייערך מפגש במלאת שנתיים למותו של לובה אליאב בשם "בדרכו של לובה" במוזיאון תל אביב.

בשל כורח הנסיבות לא קל לבקש לצעירים שעמלים לפרנסה, או לומדים, להתיישב דרך קבע במקומות כמו ניצנה. אבל ניתן לבקש מהם וגם לצפות שבחודשי החופשה יבואו לפריפריה בדרום, בצפון ובמרכז ולא במטרה לשילהוב המחאה אלא למען העשייה, לעשות. לסייע ככל שניתן ולנצל את הכישורים של אנשיהם למען הקהילה, ברמות השונות של הכלל והפרט. יש צורך לעבוד עם הדור הצעיר לבניית תשתית הנהגתית מקומית. ניתן לסייע לדור המבוגרים, ניתן לעזור למוסדות המקומיים. התוצאה תהיה לא רק חידוד המודעות לתחלואי החברה אלא סיוע ממשי שיהווה מודל לחברה בריאה כיצד היא חייבת לפעול. אני משוכנע שאנשי התנועה לא רק ימצאו אוזן קשובה ולב חם אלא יעשו נפשות לאותו רעיון גדול.

במאמר בדה-מרקר (ב-4.6.2012) שפירסם אלי לוי, ראש המועצה המקומית להבים בנגב, הוא מכריז: "הנגב זקוק למעשים ולא לדיבורים". המסר בעצם מכוון לשר לפיתוח הנגב והגליל סילבן שלום, וככה הוא כותב בין השאר: "מדי כמה חודשים אורז השר לפיתוח הנגב והגליל את אנשי משרדו עם צוותי הפקה יקרים ומראיינים ידועי שם, ונודד פעם לגליל ופעם לנגב, כדי לקיים ועידות נוספות, הבטחות והצהרות, קוקטיילים ופאנלים. לשם מה בעצם? איזה פרויקט יצמח באולם הוועידה המקושטת. מה לכל אלה ולפיתוח הנגב. איזה כביש ייסלל ואיזה מקום עבודה יוסיפו כל הקונצים האלה?"

סילבן שלום הוא מראשי הרשות המבצעת שלהלכה הוא יכול לעשות. למעשה הוא לא יכול. גם משום שראש הממשלה לא ייתן לו וגם כי הוא מתחרה איתו מצד ימין ולא שמאל, שכן איך אפשר להקצות סכומים נכבדים לחלקים בישראל כאשר נתחים שמנים הולכים להתנחלויות. ואם ראש הממשלה בעד הקצאת כספים להתנחלויות, סילוון שלום, יריבו, לא רק שלא מפגר, אלא להוט יותר ממנו. מכאן שממנו לא תבוא הישועה, לא לנגב ולא לגליל, וגם לא לעצמו. אבל על משקל זה אפשר לומר: איזו תועלת תביא עוד הפגנה בבאר שבע, מלבד עצם המחווה של סולידריות, שהוא חשוב. בגליון האחרון של ביטאון תנועת המחאה j14 יש פנייה אחת אשר יש בה מן הסממנים של עשייה קהילתית. זהו קול קורא לסטודנטים לתארים מתקדמים בעלי רקע אקדמי בסוגיות חברתיות-כלכליות עם זיקה לעשייה חברתית להשתתפות בתוכנית ייחודית להכשרת הדור הבא של מובילי השינוי. כדי להרוות צמא זה גיבשו "המכללה החברתית-כלכלית" ו"האקדמיה הנודדת" קורסים בנושאי חברה וכלכלה בעזרת נבחרת של מרצים שוחרי שינוי.

המכללה החברתית כלכלית הוקמה לפני שמונה שנים כארגון לשינוי חברתי, ומקיימת קורסים לציבור הרחב בנושאים חברתיים-כלכליים שעל סדר היום .האקדמיה הנודדת הינה תולדה של פעילות צוותי "ספיבק- יונה" לאורך מחאת הקיץ של 2011, שכתבו דוחות עם הצעות לדרכי פעולה חלופיות למדיניות כלכלית וחברתית בישראל. המטרה של האקדמיה הנודדת היא להפיץ את מסקנות הוועדות וכך להציג הצעה לחברה אחרת ומדיניות אחרת בנושאים העומדים על הפרק.

פרויקט זה, כמו כל פעולות המחאה, הוא תוכנית לטווח רחוק והוא חשוב ביותר. שכן, בישראל השתרש ההרגל שאתה מתכנן רק מה שאתה תוכל לבצע, מה שאתה תוכל לקבל בעבורו קרדיט, ולא מה שיניב תוצאות טובות, חברתיות, כלכליות, תרבויות לדורות הבאים. זה נדבך חשוב. יחד עם זאת גם מבחינת האקט ההסברתי וגם מנקודת ראות מעשית, חשוב ביותר שלצד החלק ההצהרתי יתלוו צעדים מעשיים. כל מי שיכול ומוכן לתרום לשיפור קהילתי בפריפריה יצא לשם לפרקי זמן קצובים, ממושכים יותר או פחות. מעין שרות לעם התנדבותי.

יוזמה נוספת שקיימת היא בסיוע הקמת קואופרטיבים עסקיים שקיימים כבר בדרום במרכז ובצפון. יוזמה זאת היא גם טובה ליזמים עצמם וערכה לקהילה הוא גדול מכיוון שהמחירים של הקואופרטיב זולים יותר. זה לא תלוי כמעט בשום גורם מלבד רישיון עסק קטן. לא צריך את וועדת טרכטנברג, ולא ועדת הריכוזיות. להפך, מה שוועדות אלה לא תצלחנה לעשות במאקרו, עסקים אלה יעשו במיקרו ולא צריך להיות מתמטיקאי כדי לחשב שהרבה מיקרו שווים מאקרו.

זאת תהיה אשליה לצפות שהדרכים בפריפריה סוגות בוורדים. מן הסתם אם תחפרו בחול או תהפכו אבנים תגלו נחשים. טפלו בהם ובכך תתרמו בין היתר להבסת שלטון הפחד. אם תעשו, קרוב לוודאי שגם תישגו. אם לא תעשו, לא יהיו מישגים, אבל גם לא הישגים. אולי הגיע הזמן שבמקביל ל"נערי הגבעות" יקומו "נערי הפריפריה" ובמקום "פורעי יצהר" יקומו "צעירי דימונה" - קבוצות אקטיביסטיות שידברו בקול רם יותר מכפי שמגמגם כיום הציבור ה"שמאלי הליברלי".

הפריפריה באה אליכם בהמוניה כדי להפגין ולמחות. לכו אליה לא רק להפגין אלא לעשות. זה יהיה צעד קטן במרתון החברתי הגדול למען עתיד טוב יותר למדינה ולתושביה.

פורסם במקור באתר המחבר "זרקור"
תאריך:  15/06/2012   |   עודכן:  17/06/2012
צבי גיל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
במגילת העצמאות מופיעים שלושה טיעונים מתחום המוסר המדיני המיועדים להצדיק את כינונה של המדינה היהודית. הראשון מעוגן בקשר ההיסטורי בין היהודים לארץ ישראל. לפי טיעון זה, היהודים, שמולדתם היא ארץ ישראל, הוגלו ממנה בכח הזרוע, אך גם בהיותם גולים מארצם המשיכו לשאת אליה עיניהם במטרה לחזור אליה. הטיעון השני המופיע במגילה מסתמך על הזכות האוניברסלית להגדרה עצמית: כל אומה זכאית להגדרה עצמית לאומית ולעמוד ברשות עצמה. הטיעון השלישי נוגע לצורך הדחוף בכינונה של הגדרה עצמית יהודית כתוצאה מרדיפות היהודים - אלו שגברו במאה התשע-עשרה ושהגיעו לשיאן בשואה. היחס בין שלושה טיעונים אלו והדגשים השונים הניתנים להם מאפשרים כמה פירושים שונים לרעיון המדיני הציוני.
15/06/2012  |  פרופ' חיים גנז  |   מאמרים
פרשת שלח, שבמרכזה פרשת המרגלים, היא פרשה מרתקת העשירה בסוגיות פסיכולוגיות. אחרי סדרת הזהויות, שפתח בהן ספר בראשית - החל בסוגיית הזהות האישית של אדם הראשון (המגולמת בפנייה הרועמת "אייכה"), ושל קין בזיקה לאחיו הבל ("אֵי הבל אחיך), דרך גיבוש הזהות המשפחתית של נוח בתיבה ועד עיצוב הזהות הלאומית של אברהם אבינו - צועדת הפרשה צעד נוסף ובונה עוד נדבך בסדרה. הפרשה מצביעה דומני על זהות ייחודית חדשה: זהות הארץ בזיקה לזהות האישית והלאומית.
15/06/2012  |  ציפי לידר  |   מאמרים
באחת מאיגרותיו מציע מרטין בובר קריטריון למוד על פיו מוסריותה של אומה. מן הזיכרון אני מצטט כי אמר שההבדל בין מדינה מוסרית למדינה שאינה מוסרית הוא כי המוסרית אינה חוטאת חטאות בלתי נחוצות.
15/06/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
פרשת השבוע כל כך אקטואלית, שאני לא מצליח להחליט על מה לכתוב, באיזה נושא להתמקד; מרוב לבטים כבר מסתובב לי הראש. אז נתחיל מהתחלה ונראה לאן נגיע [במדבר י"ג]: [א] וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר. [ב] שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן, אֲשֶׁר-אֲנִי נֹתֵן, לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל: אִישׁ אֶחָד אִישׁ אֶחָד לְמַטֵּה אֲבֹתָיו, תִּשְׁלָחוּ--כֹּל, נָשִׂיא בָהֶם. [ג] וַיִּשְׁלַח אֹתָם מֹשֶׁה מִמִּדְבַּר פָּארָן, עַל-פִּי ה': כֻּלָּם אֲנָשִׁים, רָאשֵׁי בְנֵי-יִשְׂרָאֵל הֵמָּה. רש"י פותח את פירושו בציטוט מן המדרש: למה נסמכה פרשת מרגלים לפרשת מרים - לפי שלקתה על עסקי דִּבָּה, שדברה באחיה, ורשעים הללו ראו ולא לקחו מוסר. כידוע, המהלך הזה נגמר לא טוב, המרגלים הוציאו דיבת הארץ רעה באזני העם וכתוצאה מכך נגזרה על כולם גזירה [פרק י"ד]: [כט] בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִפְּלוּ פִגְרֵיכֶם וְכָל-פְּקֻדֵיכֶם, לְכָל-מִסְפַּרְכֶם, מִבֶּן עֶשְׂרִים שָׁנָה, וָמָעְלָה: אֲשֶׁר הֲלִינֹתֶם, עָלָי. (...) זֹאת אֶעֱשֶׂה לְכָל-הָעֵדָה הָרָעָה הַזֹּאת, הַנּוֹעָדִים עָלָי; בַּמִּדְבָּר הַזֶּה יִתַּמּוּ, וְשָׁם יָמֻתוּ.
15/06/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
ממצאי סקר דעת הקהל של "מאגר מוחות", שפורסמו ב-12 ביוני ב"ישראל היום", מבטאים התנערות של הציבור הישראלי מהאופוריה של אוסלו והסקת מסקנות מהתפרצות הר הגעש ב"רחוב הערבי".
15/06/2012  |  יורם אטינגר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
מה גרם לאנשים הרואים בעצמם מצביאים מהוללים, חכמים גדולים, נבונים נושאי פרסים, אסטרטגים בעלי חכמה רבה, להתנגד כל כך ו"להרוג" באיבו את החלום, את הציפייה, את הכמיהה של יהודים מגורשים ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il