|   15:07:40
דלג
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
כתיבת המומחים
כל מה שצריך לדעת על הפסקת הריון
עיני, אדרעי וכ"ץ. שיקולים פוליטיים [צילום: פלאש 90]
השעיית אדרעי מוועד הרכבת

גילה הולכת, הסכנה נשארת

הדחתה של יו"ר ועד עובדי הרכבת נדרשה מזמן. אולם הסכם הכניעה של שר התחבורה, שוויתר על הקמת חברה-בת לתחזוקה בניגוד לעמדה המקצועית, עלולה לעלות בחיי אדם האם דוח מבקר המדינה הבא ייכתב בדם הנוסעים?
28/06/2012  |   עידן יוסף   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
הראל. הניח את המפתחות [דני מכליס]

אורי יוגב. ממשיך ללא גיבוי [צילום: פלאש 90]

בעז צפריר. מאמין שיכול לשנות

   עידן יוסף
גילה אדרעי הושעתה מתפקיד יו"ר הוועד

הקמת שלוש חברות בנות לצד חברת רכבת ישראל הייתה הבשורה שאותה בישר במרס האחרון שר התחבורה ישראל כ"ץ. הראשונה שבהן אמורה לעסוק בפיתוח נדל"ן, השנייה תעסוק בשינוע מטענים והשלישית בנושא התחזוקה. אלא שדווקא באחרונה, החשובה מבין כולן, חזר בו כ"ץ, והחליט להקים רק שתי חברות בנות.

כ"ץ נכנע ללחצים מצד ועדי הרכבת וההסתדרות, ובהחלטה שהמקצועיות ממנה והלאה, מסר את המפתחות לשלום הנוסעים ברכבת בידי עובדים בעלי עבר עשיר בתחזוקה לקויה שהובילה לתאונות. אילו הודחה גילה אדרעי מבעוד מועד, יחד עם שאר חברי הוועד הכושל, יכול להיות שהיינו ניצולים מהסכם אומלל זה, שמסכן את שלום הנוסעים.

יצחק הראל (חקי) ששימש כמנכ"ל הרכבת התפטר ממנה לאחר שאנשי הוועדים מנעו ליישם את דברי מבקר המדינה בכל הקשור לבטיחות ולשאר הנושאים. חקי רצה להביא לחברה נורמות ניהוליות חדשניות כפי שיש בעולם, אך ניסיונותיו עלו בתוהו. המנכ"ל הנוכחי בעז צפריר הגיע מדיסציפלינה ניהולית גבוהה מאוד ונמצא מול שוקת שבורה - תרבות ארגונית לא-נאותה ותרבות ניהולית שאינה מקובלת באף חברה נורמטיבית המחשיבה את עצמה למודרנית. צפריר היה מנכ"ל זוגלובק ושמן תעשיות. גם הוא מתוסכל מכך שאינו מקבל גיבוי מהשר. הוא אינו היחיד בקרב בכירי הרכבת שחש מפח-נפש, אך לפי שעה אינו נכנע ומאמין שבכוחו לשנות.

הספירה לאחור של אורי יוגב

החלטתו הפוליטית של השר שברה את יושב-ראש דירקטוריון הרכבת אורי יוגב, המיואש מן ההתנהלות הכושלת. יוגב, שבא עם אסכולה מקצועית ונורמטיבית של ניהול חברה בקנה מידה שכזה, סופר את הימים עד פרישתו.

אורי יוגב אינו מוכן להתראיין. בסביבתו אומרים שהרים ידיים. מה שלא יהיה, השאלות אליו נותרו פתוחות:

  • התבטאת שאתה רוצה לשנות ולהקים חברה-בת לתחזוקה. בפועל אתה לא מקבל גיבוי מהשר. אם אתה לא מניח את המפתחות ומתפטר כמו חקי הראל, מה בכוונתך לעשות?
  • איך אתה ממשיך לעמוד בראש דירקטוריון שמתנהל בחוסר מינהל תקין בשכר, בהטבות, בבעיות משמעת ובבטיחות?
  • איפה ועדת הביקורת של הדירקטוריון? מדוע היא לא מתכנסת ודורשת יישום דוח המבקר? מדוע היא אינה קוראת לסדר את המנכ"ל?

האשם המרכזי: ישראל כ"ץ
כ"ץ ולשמאלו יו"ר הרכבת. נחישות לחוד ומעשים לחוד

קנס של מיליון אירו
הצוותים של בומברדיה חזרו בבושת פנים לארצם עם טעם מר. ההתנהלות של שר התחבורה הישראלי הבהירה להם שיש להם עסק עם מדינת עולם שלישי. הפרת ההסכם עם החברה עלתה למשלם המיסים כמיליון אירו - קנס אותו נדרשה רכבת ישראל לשלם. החלטה מטופשת זו החלישה את ההנהלה מול הוועד, שעל-פי דיווחים חגג את ניצחונו בקיסריה בעלות של כ-1 מיליון שקלים!

השר כ"ץ מעולם לא הסביר מה הוביל לשינוי החלטתו. מדוע סבר בתחילה שהשארת התחזוקה בידי העובדים במקום להעבירה למיקור חוץ היא עניין של חיים ומוות, ואף עיגן זאת בהחלטת ממשלה? מדוע סבר שהשארת מפתחות התחזוקה בידיה של יו"ר הוועד המודחת גילה אדרעי מגלמת סכנה להישנות תאונות עתידיות, עד כדי כך שאם לא תיושם החלטתו תיסגר הרכבת?

ראשית יש לשאול: למה במשרד האוצר רצו מלכתחילה להכניס גורם חוץ לתחזוקה? התשובה לכך ברורה: גם שם הבינו שהתחזוקה אינה מבוצעת כראוי כמו בשאר העולם (84 מדינות!!). לכן ראו לנכון להכניס גורם מספק ומתחזק בדמות חברה בת. אז איך זה שבן-לילה החליט כ"ץ אחרת? להחלטתו זו היה גם מחיר - "דם רע" בין משרדי התחבורה והאוצר, אם כי כלפי חוץ הוצגה תמונה של עסקים כרגיל, כפי שזו התבטאה בתגובת דוברות האוצר: "משרד האוצר היה שותף מלא לתהליכים ולהסכמות שגובשו בין הנהלת הרכבת לעובדים".

נזכיר: תחזוקה ל-120 קרונות שאמורים להגיע ארצה בתוך שנה וחצי למוסך הרכבת אמורה הייתה להתבצע על-ידי היצרן - חברת בומברדיה. חברת הרכבת, כתוצאה מהתנגדות הוועדים, לא שיתפה פעולה. קודם שנכנע לאדרעי ולעיני, נתן אז השר כ"ץ הוראה לרכבת להתארגן בתוך תשעים יום כדי לאפשר לבומברדיה לתחזק את הקרונות במוסכים בלוד ובחיפה, ולעמוד על כך שתוכל להקים בתוך שנה וחצי מוסך משלה לתחזוקה, כפי שנקבע בהסכם המקורי.

חברת הרכבת התארגנה במהירות לביצוע הנחיית השר ואף מינתה פרויקטור מיוחד מטעמה שאמור היה להכין קליטה לוגיסטית ומקצועית עבור בומברדיה. בומברדיה שלחה משלחת של כ-15 בעלי מקצוע לביצוע הכנה לוגיסטית ומקצועית לתחזוקת קרונות. הצוותים ניגשו במלוא המרץ לביצוע ההנחיה. אולם לאחר תחילת המבצע כאמור, חזר בו השר מסיבות השמורות עימו שלא נודעו עד היום (מישהו אמר פוליטיקה?), קיפל את זנבו בין רגליו והסכים לחתימת הסכם מול הוועד וההסתדרות.

על-פי ההסכם שנחתם בין ההנהלה להסתדרות ולוועד העובדים, 30% מהתחזוקה יעברו למיקור חוץ ו-70% יהיו בידי העובדים שיטפלו בעיקר בקרונות ישנים ובקרונות חשמול. במשך חודשים, הוועד לא איפשר גם את זה, ועם פיטוריה של אדרעי מוקדם לדעת אם יחול שינוי.

הצוותים של בומברדיה חזרו בבושת פנים לארצם עם טעם מר. ההתנהלות של השר הישראלי הבהירה להם שיש להם עסק עם מדינת עולם שלישי. הפרת ההסכם עם החברה עלתה למשלם המיסים כמיליון אירו - קנס אותו נדרשה רכבת ישראל לשלם. החלטה מטופשת זו החלישה את ההנהלה מול הוועד, שעל-פי דיווחים חגג את ניצחונו בקיסריה בעלות של כ-1 מיליון שקלים!

הסכם הבטיחות אינו מיושם

כפי שפורסם ב-News1, עד כה לא נעשה אפילו רבע צעד ליישום הסכם הבטיחות ברכבת. הדבר פותח פתח חמור לתאונות עתידיות. הנהלת הרכבת חפצה לשנות את התרבות הארגונית שאינה הולמת חברה מודרנית עם תשתית מודרנית, אך השר מרפה כאמור את ידיה ומחליש אותה.

ועד העובדים מתנגד להתקנת מיכשור ומיחשוב מתקדמים שימנעו תאונות. התקנת אמצעים אלו תאפשר לדעת מיד מי הטכנאי או הנהג שאשמים במחדלים, ואת זה בדיוק מנסים העובדים להסתיר. נהגים אינם משתמשים במַדְמים (סימולטורים) לנהיגה. במדמה שכבר הובא הם מסרבים להשתמש, ועד היום הוא נותר בשממונו.

לכל קרון או קטר יש "ספר רכב", נהלים אותם מוציא היצרן לטיפול בכלי. חלקם נכתבו בדם והם מתעדכנים מעת לעת. בניגוד למכונית רגילה, כל ספר רכב שכזה כולל 29-28 כרכים (לשם המחשה, בקרון דו-קומתי ישנם כ-35 אלף חלקי חילוף!). הכרכים אינם נמצאים בידי כל הטכנאים, הספר לא תורגם לעברית וגם לא נמצא במחשבים. ברכבת ישראל לא מחליפים חלקי חילוף כראוי ולא מבצעים טיפולים במועד. הדבר השערורייתי הזה לא קיים באף מדינה מתקדמת.

הדחתה של גילה אדרעי היא אומנם אור בקצה המנהרה, אך עד אז יש חושך, והרבה. כל יום שעובר ללא יישום דוח מבקר המדינה ומבלי הוצאת התחזוקה מהעובדים והנהגת נורמות עבודה ראויות, הוא סכנה מוחשית לשלומם ולבטיחותם של נוסעי רכבת ישראל. דוח המבקר הבא, שייכתב חלילה בדמם של מאות הרוגי אסון הרכבת, יתגמד לעומת הדוח על אסון הכרמל. או-אז, אחריותו על ישראל כ"ץ לא תוטל "אחריות מיוחדת", אלא "אחריות אישית".

תאריך:  28/06/2012   |   עודכן:  28/06/2012
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גילה הולכת, הסכנה נשארת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עיתונאי עצמאי
28/06/12 02:05
2
חוסיין אובמה
29/06/12 06:39
3
58
29/06/12 12:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות
באוגוסט 2011 נחתם הסכם הבטיחות ברכבת ישראל. החתימה עליו נעשתה רק לאחר איומיו של שר התחבורה ישראל כ"ץ כי יסגור את הרכבת. עשרה חודשים חלפו מאז אותה חתימה, ומעקב News1 מגלה כי ההסכם אינו מיושם, ואפילו לא לקראת יישום. במילים אחרות: הכתובת על הקיר - אסון ברכבת ישראל הוא רק שאלה של זמן ומזל.
07/06/2012  |  עידן יוסף  |  כתבות
הרפורמה בצי הקרונות הנייד ובתחזוקת המסילה והצי הנייד של רכבת ישראל תקועה. היא כוללת מיקור חוץ של 30% בלבד מתחזוקת הנייד. למרות שחלפו חודשיים מיום החתימה עליה, טרם יצא מכרז. מדובר במכרז על הציוד החשמלי שאמור להגיע בעוד כשלוש שנים ועל קרונות ה-IC3. לא ברור מדוע דווקא קרונות אלה, שבמצב נורמלי אמורים להימסר לגריטה, ולא קרונות אחרים.
04/06/2012  |  עידן יוסף  |  כתבות
בשנת 2002 החליטה הממשלה לפקח ולקבוע כללים ברכבת ישראל, אבל רק באוגוסט 2011 הודיע שר התחבורה ישראל כ"ץ על חתימה על הסכם בטיחות. עד אז לא השלים משרד התחבורה את יישום ההחלטה במשך עשור.
01/05/2012  |  עידן יוסף  |  כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
גם בשעתה היפה של ישראל, כאשר העולם מוחא לה כפיים והתעשיות הביטחוניות הישראליות זוקפות קומה לנוכח ההצלחות הטכנולוגיות ללא אח ורע, יש בקרבנו כאלה המתעקשים "להשבית שמחות" ולגמד את ממד...
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il