|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

ואולי הרוסים צודקים?

תמיכתו של פוטין במשטר אסד זוכה להוקעה בישראל ובמערב, אך כשנזכרים בדוגמאות מן העבר שבהן עידוד כוחות מורדים וחימושם התבררו כטעות ניתן למצוא היגיון בעמדת מוסקבה מקורות רוסיים מדווחים על אפשרות של שילוב טייסים רוסים בחיל האוויר של אסד
02/07/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
כוחות איסלמיסטים קיצוניים מצטרפים למלחמה נגד אסד. אסד ופוטין נשרפים יחדיו בהפגנה [צילום: AP]

כן, אני יודעת שזה מהלך בלתי פופולרי בעליל, אבל בשבוע שעבר החלטתי לשים נפשי בכפי ולצאת נגד המגמה האנטי-רוסית השלטת במחוזותינו. ולא רק בגלל ביקורו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בישראל.

התמונה האזורית נעשתה בשבועות האחרונים מורכבת ומרובת חזיתות, ולמרות הפיתוי המתמשך להטיח בוץ ברוסים על תמיכתם המתמשכת במשטר הדמים של אסד, תהיה זו טעות אופטית לחלק את תמונת העולם ל"אנחנו והם", הטובים והרעים, המערב מול רוסיה - במיוחד בכל הקשור בסוריה ובאירן.

נקדים ונאמר כאן שלפחות בכל הקשור בסוריה, רוסיה הפכה בשבועות האחרונים גורם ממתן. יש היגיון, ולו חלקי, בהגנה היחסית שלה זוכה כעת משטרו של אסד מהרוסים, במיוחד על-רקע הנהירה הגוברת של גורמים איסלאמיסטים קיצוניים לסוריה וחימושם בכמות ובעוצמה שהפכו מקור דאגה אפילו עבור קבוצות מתונות יותר באופוזיציה הסורית. ואם יש כעת לרוסים תחושת תסכול ודז'ה-וו, זה לא במקרה. בנקודת הזמן הזאת יש לא מעט נקודות דמיון בין סוריה העכשווית לבין אפגניסטן של שנות ה-70. גם שם תמך השלטון הסובייטי במשטר עריץ, אך כזה שעדיין אפשר לנשים להיות חלק מן החברה האזרחית, בעוד המערב תמך במוג'הידין, שלימים היו המצע שעליו צמחו אל-קאעידה והטרור העולמי.

אבל נתחיל במופע הראשי בשבוע שעבר - המשא-ומתן עם אירן. גם שם הרוסים, שאירחו השבוע את שיחות הגרעין, מציגים פעילות ממַתנת. ערב השיחות עשתה מוסקבה מאמץ עליון, שכלל בין השאר גם דילוגים של שר החוץ סרגיי לברוב לטהרן, כדי שהשיחות עם האירנים לא יירשמו ככישלון נוסף. בשורה התחתונה, ההחלטה לארח פסגה גרעינית במוסקבה בשלב הזה של העימות עם טהרן לא הייתה פשוטה עבור הרוסים. יוקרתם הדיפלומטית עמדה למבחן, מכיוון שלפסגה התלווה סוג של ציפייה שאולי ברגע האחרון יצליחו הרוסים לרכך את הקליינט האירני ולשלוף שפן שאף לא אחת מחמש החברות האחרות המשתתפות בשיחות הגרעין הצליחה לשלוף.

זה לא קרה. אחרי יומיים של דיונים לא יצא עשן לבן. בכירים רוסים הודו עוד במהלך הדיונים שהשיחות קשות ומתוחות. בשורה התחתונה לא הושגה כל התקדמות. בבוקר שלמחרת, בשעה שהמשלחת האירנית עוד שהתה בטהרן, ניסו הרוסים קווץ' נוסף. גם זה לא צלח. במצב עניינים זה, כדי למנוע מצב של שבירת כלים, הוחלט על המשך שיחות בדרג נמוך באיסטנבול בתוך שבועיים.

ההערכה היא שההתרחשויות במוסקבה הן רק חלק מן התמונה הכוללת, ובמקביל הרוסים ממשיכים לנסות להזרים חמצן לתהליך באמצעות שיחות שקטות עם האירנים בכל הנוגע לסעיף הפסקת העשרת אוראניום ברמה של עשרים אחוזים. ערב הפסגה אמר נשיא אירן אחמדינג'אד כי אירן לא תתנגד להפסקת ההעשרה ברמה של 20 אחוזים, הדרושה למטרות רפואיות, אם תקבל את מוטות האוראניום המועשרים לרמה זו מן המערב. הנושא נמצא ברקע מזה זמן, וכפי שכבר דיווחנו - אם ייווצר פתח להמשך דיאלוג בסעיף הספציפי הזה הרוסים ינסו לקדם מהלך חדשני שיכלול ככל הנראה סבב שיחות נוסף באסטנה בירת קזחסטן או בבייג'ין. במהלך פסגת שנחאי לפני שבועיים שבה והועלתה ההצעה לספק לאירן אוראניום באמצעו בנק אוראניום בינלאומי ההולך ומוקם כעת בקזחסטן בתמיכה רוסית. התקווה היא שמהלך מעין זה, המערב את רוסיה, קזחסטן וסין, יאפשר לאירנים להתגמש מכיוון שעל פניו אין בו כניעה לתכתיב מערבי והוא ייערך בסביבה ובתפאורה אזורית שתאפשר לטהרן סוג של "face saving".

הפרת האמברגו האירופי

עוקצנות יבשה
במסיבת עיתונאים בשולי הפסגה שב פוטין על העמדה הרוסית הבסיסית שלפיה על העם הסורי לבדו לקבוע אם בשאר אסד יפרוש. "צריך להגיע להסכמה על הביטחון והאינטרסים של כל הצדדים, שלא כמו במדינות מסוימות בצפון אפריקה שבהן האלימות נמשכת למרות החלפת המשטר", אמר פוטין בעוקצנות יבשה, בכוונו לאנרכיה שפשתה בלוב ובמדינות אפריקה הסמוכות מאז המהלך המערבי לסילוקו של קדאפי

החלק המעניין בדינמיקה הסבוכה הזאת הוא שבשעה שהרוסים ניהלו את ההצגה השבוע במוסקבה, המתח עם המערב על-רקע התמיכה במשטרו של בשאר אסד המשיך לבעבע ברמות דיפלומטיות בלתי מקובלות בעליל. לא היה צורך בעודף פרשנויות לאחר המפגש בין נשיא ארה"ב ברק אובמה לבין נשיא רוסיה ולדימיר פוטין במהלך פסגת ה-G-20 כדי להבין שהסכמות לא היו שם. די היה לעקוב אחר שפת הגוף הקפואה עד עוינת של השניים. במפגש - שבו נכחו קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל, ראש ממשלת בריטניה דיוויד קמרון, נשיא צרפת פרנסואה הולנד וראש ממשלת טורקיה רג'פ טייפ ארדואן - ניסה אובמה לשכנע את פוטין להגיע למתווה משותף שיאפשר את הדחתו של בשאר אסד, אך ללא הצלחה.

במסיבת עיתונאים בשולי הפסגה שב פוטין על העמדה הרוסית הבסיסית שלפיה על העם הסורי לבדו לקבוע אם בשאר אסד יפרוש. "צריך להגיע להסכמה על הביטחון והאינטרסים של כל הצדדים, שלא כמו במדינות מסוימות בצפון אפריקה שבהן האלימות נמשכת למרות החלפת המשטר", אמר פוטין בעוקצנות יבשה, בכוונו לאנרכיה שפשתה בלוב ובמדינות אפריקה הסמוכות מאז המהלך המערבי לסילוקו של קדאפי.

בנתונים אלו, לא ברור מה יהיו תוצאות התרגיל המשפיל שבישל המערב לפוטין, בדמות עיכוב ספינת הנשק הרוסית לסוריה, פחות מיממה אחר המפגש עם אובמה ומנהיגי ה-G-20. הספינה הרוסית נעצרה מול חופי סקוטלנד לאחר שנחשדה בהפרת האמברגו האירופי לאחר שעל סיפונה נמצאו טילים ומסוקי קרב בדרכם לסוריה. בשבוע שעבר ציינה מזכירת המדינה האמריקנית הילרי קלינטון את עניין העברת מסוקי הקרב מרוסיה לסוריה.

המסוקים הפכו ככל הנראה נושא בוער, לאחר שהצבא הסורי הצליח לשוב ולהשתלט על העיר חפה באמצעות שימוש במסוקי תקיפה. אולם בפרשה הזאת, ככל הנראה, רב הנסתר על הנגלה. לדברי מקור מזרח אירופי, המכיר מקרוב את הסביבה העסקית של מכירות הנשק מרוסיה לסוריה, ייתכן מאוד שבפרשה המתגלגלת הזאת יש עניין נוסף והוא השאלה מי מטיס את המסוקים - האם אלו טייסים סורים או אולי בכלל טייסים רוסים.

הרוסים באים?

מחויבות אישית
נכון להיום נמצאים בסוריה כ-30 אלף רוסים. זו אוכלוסיה מורכבת של אנשי ביטחון, יועצים צבאיים ואנשי מודיעין שעובדים בקִרבה גבוהה למשטר הסורי. פרט להם יש "מומחים" רוסים שעובדים בתחומים שונים כמו תשתיות גז ונפט, ויש גם לא מעט רוסים שבמהלך עשרות שנים של שיתוף פעולה התחתנו והקימו משפחות בסוריה. לפוטין יש מחויבות אישית ופוליטית לאנשים אלו

לדברי המקור, רוסיה מכרה בעבר לסוריה ארבעים מסוקי תקיפה מסוג מי-25. על סיפון הספינה שנעצרה השבוע היו בין 12 ל-15 מסוקים שעברו שיפוץ בסדנה בקלינינגרד. כלומר, מדובר בתוספת עוצמה ניכרת למלחמה במורדים. אולם, מוסיף המקור, לא פשוט להטיס את המסוקים האלו, במיוחד לאחר שיפוץ והשבחה. דרושות מאות שעות תרגול כדי לעשות את העבודה כמו שצריך. כך שהשאלה מי מטיס את המסוקים אינה שאלה טריוויאלית. טייסים רוסים, מוסיף המקור, הם תופעה נפוצה בשנים האחרונות באזורי לחימה, מסיירה-לאונה באפריקה ועד תאילנד.

יתרה מזאת, מוסיף המקור, בעקבות תנאי הלחימה שנוצרו בחודש האחרון בתוך סוריה נוצרה לקרמלין בעיה לוגיסטית ואנושית חמורה. נכון להיום נמצאים בסוריה כ-30 אלף רוסים. זו אוכלוסיה מורכבת של אנשי ביטחון, יועצים צבאיים ואנשי מודיעין שעובדים בקִרבה גדולה עם המשטר הסורי. פרט להם יש "מומחים" רוסים שעובדים בתחומים שונים כמו תשתיות גז ונפט, ויש גם לא מעט רוסים שבמהלך עשרות שנים של שיתוף פעולה התחתנו והקימו משפחות בסוריה. לפוטין יש מחויבות אישית ופוליטית לאנשים האלו, במיוחד לאחר שבחודשים האחרונים נורו טילים על קומפלקס בניינים שבו מתגוררים רוסים, ואוטובוס של "מומחים רוסים" הותקף בידי מורדים.

חלק מן הרוסים הללו מתגוררים באזורים שנכון לעכשיו מצב הביטחון בהם רעוע ביותר. כבר עתה, אומר המקור, נוצר בסוריה מצב שבו אין רצף גיאוגרפי של שליטה ממשלתית, וכדי להגיע אל חלק מהתושבים הרוסים יש לעבור דרך שטחים נרחבים הנמצאים בשליטת המורדים. ואכן, באחרונה מדווחת העיתונות הרוסית כי הצי הרוסי נערך לשיגור שתי ספינות קרב לנמל טרטוס, ועליהן יהיו מספר ניכר של נחתים שתפקידם יהיה להגן על אזרחים רוסים ועל ציוד רוסי או לפנותם אם יגיעו הדברים לידי כך.

האם זה מה שבימים האחרונים מעורר עצבנות בבית הלבן ובאיחוד האירופי? האם זה מה שעומד ברקע ההתנהלות הכל כך חריפה של מזכירת המדינה בעניין מסוקי התקיפה הרוסיים? האם על-רקע הלקח שלמדו הרוסים בלוב, עלול כעת הקרמלין להקדים ולהפתיע את המערב בהכנסת כוחות צבא לסוריה בחסות פעולה לגיטימית לפינוי אוכלוסיה במצוקה, פעולה שעלולה להתברר גם כדרך הקצרה ביותר להכנסת ציוד וכוחות צבא שימנעו את נפילתו של משטר אסד ויהוו גורם מכריע בחנק ההתקוממות? אם כן, ייתכן שעיכובה של ספינת הנשק הרוסית מול חופי סקוטלנד היה בבחינת איתות זהיר לרוסים - רדו מהרעיון.

והעניין, כך נראה, לא נגמר בכך. לרוסים יש גוף המכונה Collective Security Treaty Organization, "ארגון האמנה לביטחון קולקטיבי". זהו גוף המורכב מנציגי כוחות מרוסיה, מארמניה, מבלארוס, מקזחסטן, מקירגיסטן, מאוזבקיסטן ומטג'יקיסטן. בראשו עומד הגנרל ניקולאי בורוג'ה. בימים האחרונים התראיין הגנרל לתקשורת הרוסית ואמר בצורה ברורה שלא מן הנמנע שהארגון ישלח בקרוב "כוח שמירת שלום" לסוריה. כמובן, אם האופציה הזאת תמומש הרוב המכריע של הכוח יהיה רוסי. במצב כזה, כל פעולה שיעשה המערב, מול סוריה בעתיד הנראה לעין או בהמשך כלפי אירן, תצטרך להתחשב גם בנוכחות רוסית חדשה-ישנה באזור.

על-רקע הקקופוניה הזאת, ביקורו של ולדימיר פוטין בישראל נראה כמו רוטינה ששייכת לזמנים רגועים יותר. מעניין היה לראות את ולדימיר פוטין, הטייס, הצוללן, האופנוען, עוטה החגורה השחורה, ניצב לצדו של ראש ממשלתנו, שקרע גיד במשחק כדורגל למען השלום בין יהודים לערבים. פוטין ביקר בארמון סרגיי המשופץ ואחר כך גם במרכז תרבות רוסי בבית-לחם. היו פקקים בירושלים. נתניהו דיבר על המורשת ההיסטורית המשותפת, ווטרנים נרגשים עטויי מדליות המתינו ללחוץ לו ידיים. וכן, דיברו גם על אירן וסוריה. לדבר זה חשוב. תמיד.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  02/07/2012   |   עודכן:  02/07/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ואולי הרוסים צודקים?
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
3/07/12 07:43
 
אליק א.
3/07/12 12:31
2
ראיס-פוטין-בוטוקס
3/07/12 16:07
 
זקן
4/07/12 16:27
 
צשאש
16/07/12 15:42
 
הגוי..
21/07/12 22:15
3
צנחן
3/07/12 22:55
 
הגוי..
21/07/12 23:56
4
צשאש
16/07/12 15:36
 
הכריעו את היטלר
20/07/12 19:16
 
הגוי..
22/07/12 00:26
5
נכון ברוסיה
16/07/12 21:09
 
צשאש
18/07/12 09:24
 
הגוי..
22/07/12 00:10
6
יהושע קוצינסקי
20/07/12 15:03
 
הגוי..
24/07/12 22:56
7
הגוי..
21/07/12 23:04
8
מרי היפה.
22/07/12 00:32
9
מהחודשים האחרונים
22/07/12 09:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
161 שנים לאחר הצגת הבכורה של ריגולטו באופרת "לה פניצ'ה" בוונציה העלתה האופרה הישראלית הפקה נפלאה. של ריגולטו בבית האופרה בתל אביב מול קהל נלהב בסופהשבוע האחרון.
02/07/2012  |  שולמית קיסרי  |   כתבות
יופיטר המוכר גם בשמו צדק עבר השבוע למזל תאומים ויימצא שם במשך כל השנה הקרובה ועד לסוף יוני 2013.
02/07/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
האופרה "ריגולטו" המועלית באופרה הישראלית היא חוויה מוזיקלית קסומה ומפגן של צלילים, הבוקעים מלהקת הזמרים המוכשרת ומהתזמורת המעולה בניצוחו של דניאל קלגרי.
02/07/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
מרוין מרקוביץ' הוא איש עסקים יהודי-אמריקני חם ואוהב ישראל, שאני פוגשת כאן כמעט בכל אירוע, וידוע גם כבעלים של 'פאקטור דלי' ברחוב פיקו פינת דוהיני בלוס אנג'לס. מרקוביץ' חנך השבוע את ביתו החדש בבוורלי הילס - ובחר לעשות זאת באירוע התרמה ל'כנס הרצליה' - כינוס בינלאומי שמפיק 'המרכז הבינתחומי בהרצליה'.
עוצמה, במובן מסוים, היא היכולת לייצר פעולות מסויימות ולנתב אותן. אלא שבתערוכת "עוצמת השווא", המתקיימת במרוצת החודש הזה (יולי) ב"גלריה 121" התל אביבית (רחוב הרצל 121)ׂ, מוצגת העוצמה דווקא כחסרת-ערך משל עצמה, ככזו שאיננה יותר מנקודת-אפס, ושמציבה נקודת-כניסה אל תוך מרחב השואף להתנער ממערכת-ערכים קודמת. הכל במטרה לחקור את האופנים שבהם מעוצב רפרטואר של דימויים ןקלישאות, של מניפולציות לגיטימיות ובלתי-לגיטימיות.
02/07/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
אחרי 165 ימים, ש-134 יהודים נמצאים במחשכי גיא ההריגה העזתי חשופים לאימת המוות, האמירה ממסכת סנהדרין היא זו שחייבת להנחות את המשלחת שיצאה לקטר
אסור שצהלות הפלשתינים ייצרבו בתודעה [צילום: עטייה מוחמד, פלאש 90]
ד"ר יעקב סוקול
הצורה שבה זוכרים אירוע נקבעת על-פי התמונה העיקרית שלו שצרובה במוחנו    לכן, החלטת הממשלה על קביעת יום הזיכרון למלחמת חרבות ברזל ביום שבו פרצה מתקפת הטרור מחליטה שבעצם כבר הפסדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il