|   15:07:40
דלג
  יעל פרידסון  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב

  שבתי גרברציק  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

מבעירים סביב לה

אחרי החורף הגשום היה צפוי שבתחילת הקיץ ירבו השריפות, אבל בירושלים לא מדובר בעלייה אלא בזינוק מיקומן של רוב השריפות באזורי התפר, התזמון של פריצתן בזו אחר זו, זהותם של המציתים שנתפסים - כל אלה מלמדים שמדובר באינתיפאדת הצתות לאומנית
03/07/2012  |   יעל פרידסון, שבתי גרברציק   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
הקיץ - עונה חמה של הצתות [צילום: AP]

מרדף שווא
רשף-משנה אסף אברס, דובר שירותי כבאות והצלה ירושלים: "היו פעמים שצוותי כיבוי שהגיעו לזירה זיהו מציתים במרחק 300-400 מטר מהם, שאפשר לומר שצחקו להם בפרצוף: בעוד הכבאים מתאמצים לכבות את האש, הללו מציתים מוקד נוסף. זה הופך למרדף שווא

יותר מעשרים צוותי כיבוי ושישה מטוסים ניסו להשתלט על השריפה שהשתוללה במבואות ירושלים ביום שלישי. כביש מספר 1 נסגר לתנועה בשני הכיוונים, אורחים פונו מבית ההארחה של מעלה-החמישה, והחשש משידור חוזר של שריפת הכרמל עמד באוויר. השריפה פרצה בשני מוקדים במקביל, במעלה-החמישה ובאזור ליפתא, וכאשר נדמה היה שהושגה שליטה על האש, הוזעקו הכוחות למוקד שריפה חדש בסיבוב מוצא. במזל גדול הרוח שינתה כיוון וכוחות הכיבוי השתלטו על האש, אך אז התקבלה קריאה על דליקה נוספת, שוב במוצא. "אין סיכוי שאש תפרוץ מחדש מעצמה במקום שכבר היינו בו וכיבינו", אומר רשף-משנה אסף אברס, דובר שירותי כבאות והצלה ירושלים.

באותו יום התמודדו כוחות הכיבוי בירושלים עם עוד כ-15 שריפות: בשכונת ארנונה סמוך לקונסוליה האמריקנית, ליד מושב עמינדב, בכביש 9 המוביל ממבואותיה המערביים של העיר לגבעה הצרפתית, בדרך חברון, ביער ליד האוניברסיטה העברית, בשטחים פתוחים ליד הר הזיתים, בראס אל-עמוד, בעטרות, בפסגת-זאב ובעיסוויה - כך שאמירתו של מפקד מחוז ירושלים במשטרה ניצב ניסו שחם כבר במהלך השריפה כי לא יופתע אם מדובר בהצתה, הייתה מסקנה מתבקשת.

למחרת ידע השר לביטחון הפנים יצחק אהרונוביץ' לומר שהמסקנה העולה מהעדויות בשטח מצביעה על הכיוון הלאומני. "אנחנו קוראים לזה טרור ספונטני. אין כאן יד מכוונת. לא צריך ארגון כדי להצית יער", אמר. השר הוסיף כי בידי המשטרה כמה חשודים שנעצרו "חלקם על-רקע לאומני וחלקם על-רקע פלילי".

שרשרת האירועים הזאת מצטרפת לגל הצתות המשתולל בירושלים זה חודש וחצי. מתחילת מאי עד אמצע יוני הוזנקו כוחות הכיבוי לכ-3,000 מקרים, מתוכם 1,058 דליקות (לעומת כ-500 דליקות באפריל). הממוצע השנתי הוא כ-8,000 מקרים. במוקד מכבי האש בעיר הבירה התקבלו בחודש מאי כ-29,800 קריאות של תושבים, לעומת 14 אלף בחודש אפריל.

כבר בסוף החורף צפו במכבי האש כי ריבוי הצמחייה בשל החורף הגשום עלול לגרום, בהתייבש העשבים, לריבוי שריפות. אך אין בכך כדי להסביר עלייה כה דרמטית במספר האירועים. "שריפות לא קורות, הן נגרמות", מזכיר אברס, "ורובן נגרמות על-ידי אדם, אם בזדון ואם ברשלנות. מזג האוויר מסייע מבחינת יובש, עשבים ועוצמת הרוח, אך שריפות מתחילות ממעשי קונדס, רשלנות של מטיילים או הצתות".

סמיכות הזמנים בין השריפות והמאפיינים הבולטים של מיקומן, מפחיתים עוד יותר את המקום שנותר לספק. חלק ניכר מהשריפות מתרחש בשכונת התפר של ירושלים: 134 אירועים בשכונות מזרח העיר, בפסגת-זאב ובנווה-יעקב 136 אירועים, בשועפט ובבית-חנינא 107, ובמעטפת השכונות הדרום-מזרחיות - ארמון הנציב, ארנונה, תלפיות וג'בל-מוכבר - 72 אירועים. אברס מציין כי "חלק גדול מהאירועים מתרחש מהשעה אחת בצהריים, כשמסתיימים הלימודים. כל עשר דקות יש קריאה. יש פה גל של הצתות. להערכתנו, כ-70 אחוז מהשריפות בגל הנוכחי נגרמות בהצתות מכוונות. יש מגמה מסוימת, לא ברור בדיוק מהי. הנתונים מועברים למשטרה.

"אין ספק שכל שנה זו העונה החמה של הדליקות", הוא מוסיף. "אנחנו נערכים לקראתה שלושה-ארבעה חודשים לפני כן, בתיאום עם כל הגורמים הרלוונטיים כגון קק"ל ועיריית ירושלים. אנחנו עושים סיורים מוקדמים במקומות עם פוטנציאל גדול לבעֵרה. ועם זה, השנה העלייה במספר השריפות חורגת מהעלייה העונתית באופן ברור".

בייחוד מתסכל את מכבי האש חוסר האונים לנוכח המציתים עצמם. אברס: "היו פעמים שצוותי כיבוי שהגיעו לזירה זיהו מציתים במרחק 300-400 מטר מהם, שאפשר לומר שצחקו להם בפרצוף: בעוד הכבאים מתאמצים לכבות את האש, הללו מציתים מוקד נוסף. זה הופך למרדף שווא. היו מקרים, כמו בשריפה בבסיס 'עופרית' שליד הר הצופים, שאנשי אבטחה ראו את המציתים נמלטים. אבל אנחנו לא אמונים על מרדף, ואין לנו לא הכלים ולא הסמכות לעשות זאת. אנחנו אוספים את המידע ומעבירים למשטרה".

מציתים בתשלום

תגובה מהירה
כוחות עילית של המשטרה מבצעים מדי יום מארבים בניסיון לתפוס מציתים. גם באשר לשריפות שכבר פרצו, ההנחיה הפנימית במשטרה היא לתת תגובה מהירה שכוללת שימוש במסוק ובניידות רבות, כדי לנסות לתפוס את המציתים לפני הימלטם

במשטרת מחוז ירושלים אומרים כי הבינו לפני כחודש שמדובר בגל שחלקו על-רקע לאומני, חלקו האחר נובע ממעשי קונדס ורשלנות של בני נוער ואף של מבוגרים, וחלקו הנוסף הוא פרי שריפה בלתי מבוקרת ולא זהירה של קוצים, גזם ואשפה. מפקד המחוז ניסו שחם הורה לתת עדיפות לחקירת ההצתות. בשבועות האחרונים נעצרו בחשד להצתה שבעה בני אדם, מתוכם חמישה ערבים. שני מציתים נתפסו בעמק צורים כשהם מנסים להדליק חורש טבעי.

גם במשטרה מדברים על הקושי לתפוס מציתי שטחים עירוניים, בעיקר בשטחים בין מבנים. "מספיק שאדם או ילד עובר שם וזורק גפרור, ושנייה אחר כך נעלם, כדי לחולל שריפה", אומר בכיר במשטרה. "העיר גדולה והשטחים עצומים, אבל אין במשטרה כל כוונה להרים ידיים".

מאמצי האיתור, ההתראה וההרתעה של המשטרה מגוונים. היא עוסקת בהסברה על הסכנות הטמונות במשחק באש. בד-בבד מקיימות יחידות מיוחדות תצפיות שוטפות על מקומות מועדים לפורענות, בעיקר באזורי ממשק בין אוכלוסיה ערבית לשדות יבשים. כזו היא למשל עיסאוויה; כבר פעמיים הוצת שם שדה, והאש עשתה את דרכה לעבר בסיס פיקוד העורף וחיל הרפואה הסמוך עופרית. כוחות עילית של המשטרה מבצעים מדי יום מארבים בניסיון לתפוס את המציתים. באותה רוח מנסה המשטרה לתפוס מציתים תוך מעשה ולאחר מעשה; ההנחיה לגבי מקרי שריפה היא לתת תגובה מהירה שכוללת שימוש במסוק ובניידות רבות, כדי לנסות לתפוס את המציתים לפני הימלטם.

כמעט כל החקירה בנושאי שריפות, אומרים במשטרה, מבוססת על מערך המודיעין. הקושי גדול: מצית יכול להיות אדם מן השורה, שייטמע רגע לאחר ההצתה בין אנשים אחרים. על-פי מידע שהגיע לידינו מסתמנת פריצת דרך בחקירת אחדות מההצתות. בכוונת משטרת מחוז ירושלים להגביר את פעילות המודיעין בימים הקרובים, אם כי את מרב הכוחות במחוז ריכזו בשבועיים האחרונים במציאת מרססי כתובות הנאצה ב'יד ושם'. כנראה גרפיטי מסוכן יותר משריפות.

ההיסוס לקבוע במפורש שמדובר בהצתות על-רקע לאומני מכעיס את אריה קינג, יו"ר 'הקרן לאדמות ישראל'. "במוצאי שבועות הציתו שטח שסמוך לדירות של יהודים בבית-חנינא, המשטרה אמרה שזה לא על-רקע לאומני. אחרי שבועיים זרקו בקבוק תבערה בבית-חנינא, ולקח למשטרה שלושה שבועות לקבוע שמדובר ברקע לאומני. כל מי שגר בירושלים ובשכונות התפר יודע שזו אינתיפאדת שריפות".

קינג טוען כי אחד הקשיים במיגור ההצתות כרוך בגילם הצעיר של השורפים. "אני יודע בוודאות שבאזורים מסוימים במזרח ירושלים ילדים מקבלים כסף כדי לעשות כל דבר שפוגע במדינת ישראל. הצתות, יידוי אבנים, ירי של זיקוקים, ריסוס כתובות גרפיטי. לכל מעשה כזה יש תמורה קבועה. הבעיה היא שילד בן 12-13 אי-אפשר לחקור. מביאים את ההורים, והילדים עושים את זה עוד פעם. יש בעיה בחוק שצריכה להשתנות".

עם זאת הוא מדגיש כי אין מדובר בתופעה חדשה. "כל כבאי מתחיל בירושלים ובצפון הארץ יודע שבכל שנה יש אינתיפאדת שריפות. יכול להיות שהשנה יש יותר, אך בכל שנה יש אזורים קבועים של שריפות: ליד שער האריות, בתוך נחל קדרון ובוואדי ג'וז, בשטחים ליד יער השלום, בהר הזיתים, בבית-חנינא. היחס לנושא הוא שאלה של סדרי עדיפויות. למשל, החליטו לאבטח את הר הזיתים. אז בבית הקברות בהר הזיתים יש קרוב למאה מצלמות שעובדות 24 שעות ביממה - אבל בכבישים שמובילים לבית הקברות אין. זה אומר שבבית הקברות אתה מאובטח, אבל בדרך אליו לא. גם בנושא ההצתות, אם המשטרה או המדינה היו משקיעות את המשאבים במקומות בעייתיים, היו עולים על זה".


לרבנים יש השפעה

קינג מוסיף כי לשריפות במזרח ירושלים אחראית גם בעיה תברואתית-תרבותית. "התברואה ופינוי האשפה במזרח העיר לא איכותיים. לא מנקים את הרחובות כמו שמנקים במערב העיר. ומאחר שבקיץ מגיעים נחשים לעשבים ולמזבלות, הערבים, לפעמים בלית בררה, מציתים את האשפה שאינה מפונה בידי העירייה. התופעות האלו גורמות לשריפות מקומיות. גם בחורף הם שורפים אשפה, אבל האש אינה מתפשטת כי יש יותר רטיבות ופחות צמחייה. ברור שאם היו במזרח העיר פיתוח, תשתית כיבוי אש מתאימה ואיסוף אשפה ראוי, זה היה מצמצם את השריפות".

בתגובה לטענות אלו נמסר מעיריית ירושלים כי "העירייה מספקת שירותי ניקיון בכל השכונות בעיר. בשכונות מזרח העיר מבוצע פינוי האשפה מספר פעמים בשבוע, כפי שמתבצע באזורים אחרים בעיר. מספר המכלים המוצבים בשכונות מזרח ירושלים, כמו גם נפחם, גדול במאות אחוזים מזה שבשכונות מערב העיר. במערב העיר מוצבים כלי אצירה קטנים יותר בהתאמה לתשתיות ולמתקנים שהתושבים בנו בשטחם הפרטי. תושבים אף רכשו את כלי האצירה, מה שאין כן במזרח העיר.

"במזרח העיר אף נגרמים נזקים לכלי האצירה כתוצאה מוונדליזם, והעירייה פועלת להחלפתם בחדשים. העירייה עורכת מבצעים רבים בשכונות מזרח העיר, בתיאום עם דיירי השכונה המעוניינים בכך. קיימת שם פעילות עירונית ענפה, ושמירה מצד התושבים על העשייה העירונית תועיל מאוד לשכונה נקייה יותר".

הכיוון הקהילתי-חינוכי כבר חולל מפנה במגזר החרדי בעיר. "בשנתיים האחרונות הייתה עלייה משמעותית באירועי אש שנבעו ממעשי קונדס, בעיקר בשכונות החרדיות הר-נוף, רמת-שלמה ורמות", אומר אברס. "ביוזמתו של מפקד שירותי כיבוי והצלה בירושלים, טפסר שמוליק פרידמן, יצאנו לפגישות עם גדולי תורה, רבני שכונה וראשי ישיבות. כולם נענו בחיוב, הבינו את הסכנה הטמונה באש, הפעילו את השפעתם - ובאורח פלא יש ירידה של 80 אחוז באירועים האלו".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  03/07/2012   |   עודכן:  03/07/2012
יעל פרידסון, שבתי גרברציק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מבעירים סביב לה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הקרן לאדמות ישראל
3/07/12 19:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המחזאית צביה הוברמן רקחה סיפור היסטורי ובו קיפלה את סיפורם של קומץ נערים שהפליגו על האנייה בתקווה להגיע לארץ ישראל, אך חוו אירועים מסעירים. הבמאית דדי ברון הצליחה ללהטט עם להקת השחקנים המוכשרת והעלתה הצגה קולחת, מעניינת, שחשוב וראוי להציגה בפני בני הנוער שאינם מודעים לעלילות אותם ימים. בימים אלה ימלאו 65 שנים לסיפור מסעה של אקסודוס לעבר חופי הארץ.
03/07/2012  |  חיים נוי  |   כתבות
גם אם התברכת בעור נפלא וגנים טובים, בגילאי 50-40 כבר קשה להסתיר את שיני הזמן. כשאת בשיא הקריירה שלך, השקעת שנים בהתקדמות במעלה סולם הדרגות וכעת יש לך צוות שכפוף לך, את משתתפת בישיבות הנהלה, יש לך אחריות ומכבדים את דעתך המקצועית. את צריכה להיראות בהתאם. יש לך את האפשרות להשקיע בבגדי מעצבים ובתכשיטים יוקרתיים ולהפגין את הסטטוס שלך, שהרווחת ביושר.
03/07/2012  |  הלגה רקנטי  |   כתבות
החופש הגדול החל, והחזאים מבטיחים בעיקר עוד מאותו הדבר. לכן אין זמן מתאים מזה לארוז את המגבות, השמשיות וקופסאות הפירות, וכמובן - אל תשכחו קרם הגנה, ולצאת לבילוי הקלאסי והזול של הקיץ - חוף הים.
03/07/2012  |  לירון ורדי גלר  |   כתבות
במבט לאחור, האם אתה סבור שהבריטים היו מפנים את הארץ אלמלא מאבק הדמים שניהלו נגדם האצ"ל והלח"י? שאלתי.
03/07/2012  |  יוסף עברון  |   כתבות
מאניה-דפרסיה היא מחלה המשבשת את מסלול החיים התקין ומתגלה לרוב בגילאים 40-20, התקופה המרכזית לבניית העתיד, החל בלימודים, בקריירה, וכלה בחתונה וילדים. במרבית המקרים, החולה מאובחן בעקבות התקף מאניה שמשבש את שגרת החיים ועלול לשבור את רוחו. עם זאת, באמצעות טיפול תרופתי, טיפול פסיכותרפי ותמיכה של הסביבה, אפשר לחיות אורח-חיים תקין. מעבר לסביבה העוטפת, אורח-החיים התקין תלוי בגורם נוסף וחשוב אף יותר - החולה עצמו והאמון שלו ביכולתו לחזור למסלול.
03/07/2012  |  ד"ר ירדן לוינסקי  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il