|   15:07:40
דלג
  יהונתן דחוח הלוי  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?

ניתוח סרטון "הבעיטה" של בצלם

ארגון בצלם טוען, כי צילום אירוע הבעיטה בחברון לא היה מבוים ונמנע מלצטט את תגובת מג"ב. בדיקת סרטון הווידאו ומקורות גלויים מעלה פרטים נוספים על נסיבות האירוע
04/07/2012  |   יהונתן דחוח הלוי   |   כתבות   |   פרשת בצלם   |   תגובות
סרטון הווידאו של בצלם
שוטר מג"ב אוחז בילד עבד א-רחמאן בורקאן [צילום מסך]

דברי מג"ב:
באזור בו צולם האירוע, והקרוב למערת המכפלה, מתרחשים לעיתים תכופות יידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון ואזרחים ישראלים, אשר מבצעיהם במקרים רבים הם בני נוער ואף ילדים מגילאים 8-7 ומעלה. האזור הוא מקום מיושב בצפיפות ומקל על מיידי האבנים המוצאים מסתור בסמטאות ומנצלים אותן כדי להפתיע את כוחות הביטחון ולפגוע בהם מטווח קצר

בצלם דבק בעלילת שווא נגד צה"ל
יהונתן דחוח-הלוי
בצלם חשף מעשי אלימות של מתנחלים, אך כשל פעם נוספת בדיווח חלקי, מוטה ובלתי מהימן, והוא ממשיך לטפול האשמות שווא נגד צה"ל בניגוד לעובדות העולות מתוך סרטוני הווידאו שפרסם
לרשימה המלאה

ממצאים חדשים בפרשת בצלם והירי בניעלין
יהונתן דחוח-הלוי
תחקיר בפרשת הירי בניעלין מעלה שאלות נוקבות על דרך התנהלות הגורמים המעורבים בפרשה * ניתוח צילום הוידאו מוכיח לטענת הפיזיקאי נחום שחף, כי העצור הפלשתיני לא נפגע מהירי או מריקושט וכי הושמטו ממנה קטעים * הצלמת נשמעת אומרת בקלטת שצילמה את המג"ד מכה את החייל היורה, ואולם קטע זה אינו נמצא בקלטת * עורך הדין של המג"ד דורש חקירה לבירור מי אחראי "לבישול ולזיוף" הקלטת
לרשימה המלאה

כך השחיר בצלם את פניו של סא"ל בורברג
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם "השמיט" בעתירתו לבג"צ ראיות מהימנות המסייעות למג"ד וממשיך בקמפיין תקשורתי המשחיר את פני המג"ד בישראל ובעולם בהתבסס על גרסת החייל שנדחתה ע"י בית המשפט * משפט הירי בניעלין הוא גם משפטו של ארגון בצלם בפני הציבור
לרשימה המלאה

בצלם והמצלמה שאינה משקרת
יהונתן דחוח-הלוי
ארגון בצלם טוען: מתנחלים תקפו באבנים ילדים פלשתינים * סרטון הוידיאו מוכיח: מבוגר פלשתיני יידה אבנים בקלע לעבר המתנחלים * שאלות נוקבות על פרויקט "חמושים במצלמה" של בצלם
לרשימה המלאה

סרטון התעמולה של בצלם
יהונתן דחוח-הלוי
בצלם מפרסם תיעוד של מצוקת הפלשתינים שאיבדו את בתיהם במלחמה תוך יצירת רושם שישראל אחראית ל"מצור" על רצועת עזה * מסמך תיעודי או סרטון תעמולה זול?
לרשימה המלאה

הודעת בצלם

ארגון בצלם הפיץ (2.7.12) לאמצעי התקשורת סרטון וידאו בהודעה, שכותרתה: "שוטר מג"ב בועט בילד פלשתיני - 2012”. להלן נוסח ההודעה:

  • "ב-29.6.2012 תיעד צלם מתנדב של בצלם שוטר מג"ב הבועט בילד פלשתיני בעת ששוטר נוסף אוחז בו, ברחבה הסמוכה למערת המכפלה, בעיר חברון. הילד, עבד א-רחמאן בורקאן (عبد الرحمن برقان) בן ה-9, מתגורר בסמוך.

    "באירוע נראה שוטר מג"ב אורב מעבר לפינה, וכאשר הילד מגיע, השוטר רץ אליו, תופס אותו בחזקה בזרועו ואומר לו 'למה אתה עושה בלגאן?'. השוטר גורר את הילד, הצועק, במשך כמה שניות על הקרקע, ואז מגיע שוטר נוסף ובועט בו. לאחר מכן השוטר משחרר את אחיזתו בילד והוא בורח מהמקום, ושני השוטרים מתרחקים משם גם הם.

    "האירוע צולם מחלון ביתו של המתנדב, שהחל בצילום כשהבחין שהשוטר הסתתר מאחורי קיר הבית”.1


תיאור העובדות העולות מסרטון הווידאו

ראשית, יש להדגיש כי התנהגותו של שוטר מג"ב, שבעט ככל הנראה בישבנו של הילד, חמורה ודורשת טיפול הולם על-ידי הדרג הפיקודי. שימוש באלימות ללא הצדקה כלפי אזרחים, ובוודאי ילדים וחסרי ישע, פסול מעיקרו ומחייב תגובה באפיקים המשמעתיים והמשפטיים בהתאם למעשים ולחומרתם. אין להמעיט או להקל ראש במעשים מסוג זה.

לגבי העובדות עצמן, הילד, עבד אל-רחמן ברקאן, הוחזק בידי שוטר מג"ב במשך 16 שניות עד לשחרורו. הילד הגיע לסמטה כשיד שמאל שלו מורמת וכף ידו נמצאת סמוך לראשו. שדה הראייה החסום ברובו על-ידי סורגים אינו מאפשר לקבוע אם הוא החזיק בידו השמאלית חפץ כלשהו. שוטר מג"ב, שהמתין מעבר לפינה, זינק לעברו, אחזו ביד, וגער בו על "הבלגן" שהוא היה מעורב בו, כפי הנראה קודם לכן. בניגוד לטענת בצלם, כפי שמשתמע מההודעה הרשמית של הארגון, שוטר מג"ב לא גרר את הילד לאחר שתפסו ואחזו ביד.

בעוד שוטר מג"ב גוער בילד הגיע שוטר מג"ב אחר למקום, בעט בילד ככל הנראה בישבנו ומיד הסתלק מהמקום. השוטר השני שחרר מיד את אחיזתו ביד הילד שנראה רץ לכיוון ממנו הגיע.

המשפט האחרון בהודעתו של בצלם נועד, כך נראה, להשיב מראש על טענות אפשריות שהאירוע בוים, ולהלן נוסחו: "האירוע צולם מחלון ביתו של המתנדב, שהחל בצילום כשהבחין שהשוטר הסתתר מאחורי קיר הבית”. הווה אומר, ההתמקדות של הצלם בזווית הצילום הצרה על סמטה ספציפית לפרק זמן קצר נבעה אך ורק משום שהצלם הבחין במארב של השוטר, ורק לאחר מכן החל לצלם את המקום מתוך הנחה שעשוי להתרחש בו אירוע הראוי לתיעוד.

תמונות סרטון הווידאו אינן מתחילות בהסתתרות שוטר מג"ב מאחורי הקיר. בתחילה רואים את שוטר מג"ב עומד על הכביש, כשגבו מופנה לבניין. לאחר 5 שניות הוא נראה מטפס ועובר חומת אבן שגובהה כמטר, ומיד לאחר מכן דמותו אינה נראית עוד בסרטון הווידאו ולא ניתן לקבוע בוודאות בנקודת זמן זו את מהות מעשיו או לאן פנה ללכת (מארב סמוך לאותו מקום, חיפוש, טיפס חזרה על החומה וחזר לכביש בנקודה אחרת וכדומה).

נסיבות הגעת הילד לסמטה

בראיון לתחנת הטלוויזיה הפלשתינית "אל-פג'ר אל-ג'דיד" (الفجر الجديد) סיפר הילד הפלשתיני כדלהלן: "שיחקתי עם אחיי מול ביתנו, ולפתע אחד החיילים זינק עליי והשליך אותי לקרקע, חייל שני הגיע ובעט בי ברגלו, והם לא שעו לזעקתי ולתחינותיי". לדבריו, לא הייתה זו הפעם הראשונה שהוא הוכה בידי חיילים ישראלים.2 פעילים בארגוני זכויות אדם מסרו לאתר החדשות הפלשתיני "ספא" (صفا), כי זו הפעם השנייה בתוך חודש בו מוכה הילד בידי חיילים.3

בראיון לרדיו "אל-שמס" (الشمس) אמר אביו של הילד עאמר ברקאן (عامر برقان), כי בנו היה בדרכו לאחד הדוכנים הקרובים למערת המכפלה. הילד, עבד אל-רחמן, אמר באותו ראיון, כי היה בדרך לאזור מערת המכפלה, ובתשובה מיידית לשאלה אם היו עימו ילדים נוספים השיב: "לא היה איש”, ותיקן, "היו שניים".4

תגובת מג"ב לאירוע

שי חכימי, דובר מג״ב, מסר ל-News1, כי "משמר הגבול רואה בחומרה ומוקיע התנהגות שוטרים באופן המנוגד לערכים עליהם החיל אמון. חשוב לציין כי מדובר באירוע חריג שאינו מייצג את עשייתם הרבה של לוחמי משמר הגבול לביטחון מדינת ישראל. מפקד משמר הגבול הנחה על הקמת צוות לבחינת האירוע באופן מיידי ומסקנותיו יינתנו בימים הקרובים”.

ממג"ב נמסר עוד, כי באזור בו צולם האירוע, והקרוב למערת המכפלה, מתרחשים לעיתים תכופות יידויי אבנים לעבר כוחות הביטחון ואזרחים ישראלים, אשר מבצעיהם במקרים רבים הם בני נוער ואף ילדים מגילאים 8-7 ומעלה. האזור הוא מקום מיושב בצפיפות ומקל על מיידי האבנים המוצאים מסתור בסמטאות ומנצלים אותן כדי להפתיע את כוחות הביטחון ולפגוע בהם מטווח קצר. במקרים אחדים הושלכו מגגות ומחלונות אבנים וחפצים לעבר כוחות הביטחון. בהפרות סדר קודמות נפצעו קל מספר שוטרי מג"ב מיידויי אבנים באזור. ב-4 ביוני 2012 בשעות הערב תקף פלשתיני שוטר מג"ב ליד מערת המכפלה ודקר אותו בפלג גופו העליון.

בצלם בחר שלא לצטט את תגובת מג"ב לאירוע

הודעת בצלם שהופצה לאמצעי התקשורת על האירוע אינה כוללת את תגובת מג"ב לסרטון הווידאו, וכפי הנראה לא המתין לקבלתה קודם ההפצה לאמצעי התקשורת. גם לאחר שזו פורסמה בחר ארגון בצלם שלא לעדכן את ההודעות הרשמיות העוסקות באירוע זה.

השאילתה לארגון בצלם

בצלם טען בהודעתו, כי The officer then drags the child, who is screaming, on the ground for a few seconds [השוטר גרר את הילד שצרח על הארץ למשך מספר שניות]. עובדה זו אינה נכונה. שוטר מג"ב החזיק בידו של הילד ולא גרר אותו.

בצלם מתאר את נסיבות צילום האירוע בידי "מתנדב בצלם" כדלהלן: The volunteer told B'Tselem that he began to film when he noticed the officer hiding behind the wall [המתנדב סיפר לבצלם שהחל לצלם את הסרט כשהבחין בשוטר המסתתר מאחורי הקיר].

טענה זו אינה נכונה. צילום סרטון הווידאו החל לפני שחייל מג"ב התחבא מאחורי הקיר.

השאילתה:

  • האם בכוונת בצלם לפרסם תיקון להודעה שהפיץ לכל אמצעי התקשורת?

  • האם בצלם בדק לעומק את גרסת הצלם "מתנדב בצלם" לגבי נסיבות הצילום לאור הסתירה בדבריו?

  • האם בצלם בדק את גרסת הילד לאירוע?

  • האם בצלם בדק את האפשרות שמדובר באירוע מבוים?

האירוע צולם ב-29 ביוני והופץ לאמצעי התקשורת בידי בצלם ב-2 ביולי. מדוע ארגון בצלם לא המתין לקבל את תגובת מג"ב לתיעוד הווידאו, ומדוע לאחר שפורסמה תגובת מג"ב לא צירף אותה ארגון בצלם להודעות הרשמיות בעניין זה המופיעות באתר האינטרנט של הארגון?

תגובת דוברת בצלם שרית מיכאלי

"בצלם עומד מאחורי המידע שפרסם אודות האירוע”.

סימוכין

תאריך:  04/07/2012   |   עודכן:  04/07/2012
יהונתן דחוח-הלוי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ניתוח סרטון "הבעיטה" של בצלם
תגובות  [ 20 ] מוצגות   [ 20 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הצודק
4/07/12 12:18
2
תצפיתן
4/07/12 14:31
 
Gilead
8/07/12 07:08
3
אלישמע
4/07/12 15:38
 
ינקה
4/07/12 22:34
4
בוטראס
4/07/12 17:08
5
פלא יועץ
4/07/12 17:12
6
אברהם מערב השומרו
4/07/12 18:03
7
יוסי לוי
4/07/12 18:52
8
בצלם
4/07/12 19:46
9
yoni207
4/07/12 20:46
10
הומאניזם מסוייף
5/07/12 22:11
11
אושיק
5/07/12 22:13
12
ליונתן
6/07/12 06:30
 
מני הזועם
6/07/12 08:35
 
ינקה
6/07/12 21:09
 
Gilead
8/07/12 07:15
13
מוטי1
6/07/12 12:20
14
עמי חי בארץ חלם
7/07/12 16:00
15
קורןנאוה טבריה
8/07/12 07:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
השופטת: דינה כהן, סגנית נשיא בית משפט השלום באשקלון
04/07/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
הלמוט ניוטון (Helmut Newton) נחשב לאחד הצלמים הפרובוקטיביים והמשפיעים ביותר בכל הזמנים. סגנונו עדיין מהווה מקור השראה לדור הנוכחי. הוא שובר את כל השיאים בהוצאת ספרים: ספר צילומיו שוקל 30 ק"ג, גודלו 50 x 70 ס"מ (400 צילומים, 480 עמ'). עבודותיו מוצגות עכשיו בגרנד פלה בפריז ( עד 30 ביולי) ובברלין (עד נובמבר 2012) ומושכות קהל רב.
ההדגשים הראשונים והמהותיים ביותר לקבלת משכנתה:
03/07/2012  |  מרטין בוקסדורף  |   כתבות
ביוני 1946 הגיע המאבק המזוין של תנועת המרי העברי לנקודת רתיחה. בליל 16-17 ביוני פוצצו יחידות הפלמ"ח 11 גשרים שקישרו בין ארץ ישראל לשכנותיה. המבצע המם את השלטונות הבריטיים בתעוזתו ובהיקפו, והניע אותם להפעיל את תוכנית 'ברודסייד'. תוכנית זו נועדה להכות בפלמ"ח, ומטרתה האסטרטגית הייתה לתפוס מסמכים שיוכיחו לקהילייה הבינלאומית שארגון 'ההגנה' הוא הזרוע הצבאית של המוסדות הלאומיים. ב-16 ביוני השיג שירות הידיעות של 'ההגנה' את תוכנית 'ברודסייד' הסודית במלואה, ובהוראת הפיקוד העליון נחשפה התוכנית בשידורי תנועת המרי כדי להרתיע את השלטונות המנדטוריים מלממשה. הבריטים הוכו בתדהמה אך לא היססו להוציאה לפועל.
03/07/2012  |  ניר מן  |   כתבות
יותר מעשרים צוותי כיבוי ושישה מטוסים ניסו להשתלט על השריפה שהשתוללה במבואות ירושלים ביום שלישי. כביש מספר 1 נסגר לתנועה בשני הכיוונים, אורחים פונו מבית ההארחה של מעלה-החמישה, והחשש משידור חוזר של שריפת הכרמל עמד באוויר. השריפה פרצה בשני מוקדים במקביל, במעלה-החמישה ובאזור ליפתא, וכאשר נדמה היה שהושגה שליטה על האש, הוזעקו הכוחות למוקד שריפה חדש בסיבוב מוצא. במזל גדול הרוח שינתה כיוון וכוחות הכיבוי השתלטו על האש, אך אז התקבלה קריאה על דליקה נוספת, שוב במוצא. "אין סיכוי שאש תפרוץ מחדש מעצמה במקום שכבר היינו בו וכיבינו", אומר רשף-משנה אסף אברס, דובר שירותי כבאות והצלה ירושלים.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il