|   15:07:40
דלג
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

סיכום השנה של "שיפוט מהיר"

ההצפה שסותמת את המערכת

88 במזג השיפוטי ו-86 ביעילות - אלו הם הציונים הממוצעים של 56 שופטים ב-24 בתי משפט שנסקרו בשנת המשפט היוצאת הציון הממוצע המצרפי עומד על 87% - בהחלט מרשים הבעיה העיקרית: הצפת מקצוע עריכת הדין, המשפיעה במישרין על התנהלות בתי המשפט השופטים יכולים וחייבים להציג דוגמה אישית, כפי שאכן עושים לא מעטים מהם
16/07/2012  |   איתמר לוין   |   כתבות   |   שיפוט מהיר   |   תגובות
ביניש וגרוניס. גם אצלם ביקרנו השנה [צילום: מן הטלוויזיה]

כך אנחנו מודדים
"שיפוט מהיר" נועד לבחון את השופטים בעיני הלקוחות - קרי: הציבור הנזקק לשירותי בתי המשפט. לכן, וגם משום שהבדיקה נעשית בזמן אמת בדיון ונמשכת לרוב כשעה, היא מתמקדת בשני פרמטרים - מזג שיפוטי ויעילות. המדור אינו מתיימר לבדוק את איכות ההחלטות ואת הידע של השופטים, וגם אינו בוחן אותם לאורך זמן. מאחר שמדובר בהתרשמות סובייקטיבית ולא במדע מדויק, גם הציונים הם כאלו - תוך שמירה על פרמטרים אחידים בכל הביקורים והסקירות. הציון המירבי בכל קטגוריה הוא 9 ולא 10, מתוך תפישה עקרונית - כמאמר בית המשפט העליון - ש"השלֵמות אינה נחלתו של שופט בשר ודם".

איחורים והעדרויות של עורכי דין

56 שופטים ב-24 בתי משפט, מנצרת בצפון ועד אילת בדרום, מהעליון ועד התעבורה - זהו יבולו של מדור "שיפוט מהיר" בשנת המשפט 2012-2011 שהסתיימה השבוע. לצד אחריותם הברורה של השופטים למתרחש באולמם, כולל העמידה בזמנים והתנהגות כל הנוכחים, המסקנה המרכזית מביקורים אלו היא, שהצפת מקצוע עריכת הדין משפיעה במישרין - וממש לא לטובה - על המתרחש בבתי המשפט.

חלק ניכר מן האיחורים, העיכובים והדחיות נגרמים בעטיים של עורכי דין שמאחרים ו/או מבקשים דחיות. הדברים מגיעים עד כדי כך, שחשודים נותרים במעצר ימים נוספים, משום שעורכי דינם עסוקים מכדי לקיים את הדיון הבא במועד שמציע בית המשפט ומבקשים לדחותו במספר ימים. תופעה חמורה זו מחייבת טיפול שורש מערכתי, עד כדי הדחה מיידית של עורכי דין כאלו והעברת הייצוג לסניגוריה הציבורית או לפרויקט הפרו-בונו של לשכת עורכי הדין, לצד העמדתם לדין משמעתי.

מה הקשר בין הצפת המקצוע לבין תופעות אלו? הקשר הוא כפול. ראשית, כאשר יש יותר מדי עורכי דין - הם נאבקים על כל לקוח, ולכן לוקחים יותר לקוחות מכפי שהם יכולים לשרת כיאות, ולכן מאחרים ודוחים. שנית, רמת עורכי הדין יורדת וכך חלקם מגיעים לאולם לא מוכנים, חלקם לא בקיאים די הצורך בחוק ובנהלים, והתוצאה היא סרבול ההליכים במקרה הטוב וייזום הליכי סרק במקרה הגרוע.

29 דיונים החלו באיחור
שמואלי-מאייר. 80 דקות איחור [פלאש 90]

אם היו עומדים בזמנים
ממוצע האיחורים עמד על 19 דקות - זמן בהחלט משמעותי. די בכך שרק מחצית משופטי ישראל יאחרו ב-19 דקות מדי יום, כדי להביא לאובדן של 17,600 שעות דיון בשנה. אם נניח שבממוצע דרושות שלוש שעות של דיון לטיפול בתיק, הרי שעמידה בזמנים לבדה שווה סיום של עוד כמעט 6,000 תיקים בשנה - 1% מכלל התיקים במערכת

השופטים יכולים וחייבים לתרום את חלקם על-ידי הפסקת היחס הסלחני כלפי עורכי דין שמאחרים או כלל אינם מתייצבים, באמצעות הטלת הוצאות אישיות משמעותיות כלפי מי שעושה זאת בצורה בוטה או שיטתית. הם גם צריכים להפסיק להכפיף את יומנו של בית המשפט לנוחותם של עורכי הדין; הדיונים צריכים להיקבע על-פי יכולתו של בית המשפט, ומי שאינו יכול לעמוד בעומס - שיוותר על תיקים. לצד זאת, חובה להחמיר את הסנקציות נגד נאשמים שאינם מגיעים לדיונים, וחובה לייעל את הבאת העצורים והאסירים בידי שירות בתי הסוהר. ומעל הכל: השופטים צריכים לתת דוגמה אישית, להימנע מקביעת שורה של תיקים לאותה שעה, להגיע בזמן ולהקפיד שכל האחרים יעשו זאת. העובדה שיש שופטים שעושים בדיוק את זה - ואצלם עורכי הדין מגיעים לפני הזמן - מלמדת שהדבר אכן תלוי בראש ובראשונה בשופטים.

נכון להיום, שופטי ישראל רחוקים מאוד מהתנהלות כזו. ב-35 מן הביקורים, הגעתי השנה לתחילת יום הדיונים; רק בחמישה מהם החל הדיון בזמן. באחד נוסף (השופט ישעיהו שנלר) הוא החל כמה דקות קודם, ורק באחד (הדיון בעליון בנושא עסקת גלעד שליט) הסבירו השופטים שהאיחור נגרם משום שהמדינה איחרה בהגשת תגובתה. ממוצע האיחורים עמד על 19 דקות - זמן בהחלט משמעותי. די בכך שרק מחצית משופטי ישראל יאחרו ב-19 דקות מדי יום, כדי להביא לאובדן של 17,600 שעות דיון בשנה. אם נניח שבממוצע דרושות שלוש שעות של דיון לטיפול בתיק, הרי שעמידה בזמנים לבדה שווה סיום של עוד כמעט 6,000 תיקים בשנה - 1% מכלל התיקים במערכת.

שיא האיחורים שייך לנגה שמואלי-מאייר מבית המשפט באשקלון: 80 דקות. במקום השני נמצא ברוך אזולאי מהמחוזי בבאר שבע, עם 50 דקות, ואחריו - דוד רוזן מהמחוזי בתל אביב, עם 40 דקות. עם זאת ראוי לציין, שבמשפט הולילנד מקפיד מאוד רוזן על העמידה בזמנים. בדיוק בזמן החלו את הדיונים מנחם קליין מהשלום בתל אביב, רויטל יפה-כץ מהמחוזי בבאר שבע, ענת ברון מהמחוזי בתל אביב וישראל ויטלסון מהתעבורה בתל אביב.

המצטיינים והגרועים
אזולאי. הגרוע ביותר [צילום: בוצ´צ´ו]

אם בממוצעים עסקינן, הרי שהציון הממוצע על מזג שיפוטי עמד השנה על 7.9 (מתוך 9) והציון הממוצע על יעילות - על 7.9 (מתוך 9). אלו ציונים נאים בהחלט. את הציון המירבי של 18 בשני המדדים רשמו הנשיאה דורית ביניש והשופטים אליעזר ריבלין וחנן מלצר בדיון בעתירות נגד עסקת שליט; בלהה טולקובסקי (אז בשלום בתל אביב, כיום במחוזי מרכז); דניאל בן-טולילה מהשלום בבאר שבע; אורלי סלע, נשיאת העבודה בבאר שבע; יוסף בן-חמו ובנימין ארבל מהמחוזי בנצרת; יוסף אלרון מהמחוזי בחיפה; רויטל יפה-כץ מהמחוזי בבאר שבע; הנשיאה דבורה ברלינר והשופטים יצחק ענבר וג'ורג' קרא מהמחוזי בתל אביב; נעם סולברג (אז במחוזי בירושלים, כיום בעליון); אברהם טננבוים מהתעבורה בירושלים; וארנה לוי ומוקי לנדמן מהשלום בתל אביב. התפלגות זו מעלה, כי ההתנהלות תלויה קודם כל בשופט, ואינה קשורה לבית המשפט בו הוא מכהן.

הציונים הגרועים ביותר שייכים לברוך אזולאי מהמחוזי בבאר שבע, עם 8 בלבד בשני המדדים יחדיו; נגה שמואלי-מאייר מאשקלון עם 9; תאופיק כתילי מהמחוזי בנצרת ורחל קרלינסקי מכפר סבא עם 11; ודינה כהן מאשקלון עם 12. יתר השופטים נעים בסקאלה שבין 13 ל-17, כאשר הציון הממוצע המצרפי הוא 15.6. מאחר שהציון המירבי הוא כאמור 18, הרי שהציון הממוצע הוא 87% - בהחלט מרשים.

החריגות של כתילי וקרלינסקי
כתילי. פרוטוקול פיקטיבי [צילום: בוצ´צ´ו]

ברמה שיפוטית גבוהה
סקרנו את בית המשפט העליון בעת דיונו בעתירות נגד עסקת שליט, ומצאנו שביניש, ריבלין ומלצר הפגינו רמה שיפוטית גבוהה ביותר. באולמו של אשר גרוניס ביקרתי ערב מינויו לנשיא בית המשפט העליון, וציוניו היו 9 במזג השיפוטי ו-8 ביעילות. דוד רוזן, לפני משפט הולילנד, קיבל 7 בשני המדדים; במשפט הולילנד ביצועיו מרשימים בהרבה

חשוב לעמוד על שני אירועים חריגים שתועדו במדור. האחד: סגן נשיא בית המשפט המחוזי בנצרת, תאופיק כתילי, הכתיב לפרוטוקול שכתב האישום הוקרא לנאשמים והוא שאל אותם האם הבינו אותו - בעוד שהדברים כלל לא נעשו. הדבר מהווה הפרה ברורה של חוק סדר הדין הפלילי. השני: רחל קרלינסקי מכפר סבא איפשרה לעורכי דין להכתיב לקלדנית שלה, בהיעדה מהאולם, פרטים של שחרורים בערבות ולאחר מכן נתנה להודעות אלו גושפנקה של החלטה שיפוטית.

השנה גם ביצענו מספר ביקורים מיוחדים. כאמור, סקרנו את בית המשפט העליון בעת דיונו בעתירות נגד עסקת שליט, ומצאנו שביניש, ריבלין ומלצר הפגינו רמה שיפוטית גבוהה ביותר. באולמו של אשר גרוניס ביקרתי ערב מינויו לנשיא בית המשפט העליון, וציוניו היו 9 במזג השיפוטי ו-8 ביעילות. דוד רוזן, לפני משפט הולילנד, קיבל 7 בשני המדדים; במשפט הולילנד ביצועיו מרשימים בהרבה. כמו-כן, נסקרו 14 מבין השופטים שהיו מועמדים לבית המשפט העליון: הטובים ביותר (עם 18 נקודות) היו יוסף אלרון, בנימין ארנון, רויטל יפה-כץ, דבורה ברלינר, ג'ורג' קרא, יצחק ענבר ונעם סולברג.

עוד נסקרו השנה, במבט-על, ארבעה בתי משפט בהם התגלו תוך כדי הביקורים בעיות מינהליות ו/או פיזיות: בית משפט השלום בירושלים, בית המשפט בכפר סבא (המדור הפלילי), בית המשפט באשדוד ובית הדין לעבודה בירושלים. אולי בצורה מעט אבסורדית, בעיות כוללות אלו קלות יותר לפתרון מאשר הבעיות הנוגעות לשופט זה או אחר, משום שניתן לטפל בהן "במכה אחת" ואין צורך לעבור שופט-שופט.

עושים מאמצים, נותרה עבודה רבה
סולברג. המצטיין שהתקדם [צילום: פלאש 90]

השורה התחתונה שלנו היא, שמערכת המשפט הישראלית עושה מאמצים להשתפר ולהתייעל, אך נותרה עוד עבודה רבה. חלק מן הליקויים אינם תלויים בשופטים או בהנהלת בתי המשפט: ריבוי עורכי הדין, רמתם המקצועית והאיחורים של השב"ס. עם זאת, כפי שאמרנו, גם בנושאים אלו יכולים השופטים לתרום את חלקם, הן בהעלאת הבעיות על סדר יומם של מקבלי ההחלטות, והן בהטלת סנקציות על מי שמשבשים את העבודה. חלק אחר מן הליקויים תלוי בשופטים ובמערכת: להגיע בזמן, לנהל נכון את הדיונים ואת היומן, להשרות אווירה שמצד אחד לא תטיל אימה ומצד שני לא תאפשר לנוכחים באולם לעשות ככל העולה על רוחם.

מערכת המשפט שלנו מקצועית ונקיית-כפיים, ואל יהא הדבר קל בעיניכם. עוד מאמץ בתחום המינהלי, עוד השקעה בתחום הפיזי - והיא תגיע לרמה גבוהה גם בתחומים אלו. בכך לא רק תמלא בצורה טובה יותר את תפקידה, אלא גם תזכה בכבוד הראוי מצד הנזקקים לשירותיה בפרט ואזרחי ישראל בכלל.

תאריך:  16/07/2012   |   עודכן:  17/07/2012
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ההצפה שסותמת את המערכת
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הערות לאיתמר
17/07/12 11:36
2
סתם עברתי...
17/07/12 11:50
3
דודו ירושלים
17/07/12 14:32
4
עידןסובול
17/07/12 15:22
5
et
17/07/12 15:46
6
נחום שחף
17/07/12 16:08
7
משה גורליק
17/07/12 18:54
8
דורון רז
18/07/12 08:35
9
משפטן אזרחי
18/07/12 08:56
10
יאיר תיבון
18/07/12 11:07
11
סתם אחד
18/07/12 18:47
12
אלוהים אחרים
30/09/12 15:29
13
אלוהים אחרים
30/09/12 15:39
14
עמי חי בארץ חל
17/10/12 01:24
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
החופש הגדול כבר התחיל ועל-אף העובדה שהילדים ובני הנוער בחופשה, רבים מההורים עובדים במהלך תקופה זו חלקם נוהגים לקחת כשבוע חופשה מהעבודה לבלות עם הילדים ולצאת לחופשה משפחתית, אך יחד עם זאת מרביתה של תקופת החופש יוצרת מצב בו הורים עובדים והילדים בחופשה מצב זה מביא לעיתים לדילמות משפחתיות, לקונפליקטים ולסוגיות שבמהלך השנה לא נוהגים להתמודד איתן
16/07/2012  |  סוזי קגן  |   כתבות
העיתונאי בן כספית מאשים את העיתון "ישראל היום" ב"זיוף". במאמר המתפרסם בכותרת הראשית של אתר nrg מעריב (16.7.12) כותב בן כספית את הדברים הבאים:
16/07/2012  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
יתכן ויווצרו קשיים כמו בכל נסיגת כוכב ואולם, להזכירכם - דווקא בזמן נסיגה רואים את הבעיות בצורה ברורה יותר, כיוון שאז מתחדדים הדברים שיש לתקן אותם. בכל תהליך הנסיגה יש מצב של אתגר בנושא הספציפי המופעל תחת השפעת הכוכב.
16/07/2012  |  צילה שיר-אל  |   כתבות
איש הטלוויזיה האמריקני אנדרסון קופר עשה בשבוע שעבר כותרות. לא במסגרת תוכניתו "360 מעלות" ברשת החדשות בכבלים CNN, אלא באתרי אינטרנט ומעל עמודי עיתונים ברחבי העולם: הוא יצא מהארון ואישר לראשונה את המידע שנפוץ כבר שנים בדבר היותו הומוסקסואל. בלי קשר לנטיותיו המיניות, היו מי שהזכירו אגב כך כי לצד שורה של פרסים מקצועיים שהוענקו לו בשנים האחרונות, נושא קופר גם בתואר לא-רשמי "מלך האמו-ז'ורנליזם". ובתרגום לעברית: "עיתונאות רגשית".
16/07/2012  |  רפי מן  |   כתבות
סיכום השבוע השני לחקירתו הראשית של ש"ד במשפט הולילנד: על השאלות של השופט רוזן, על היטל ההשבחה שקוצץ ב-48% בידי אולמרט, על ההקלות שניתנו בידי לופוליאנסקי ושטרית, על ההתנהלות של צ'רני וקלנר, וגם על מצב בריאותו של ש"ד
15/07/2012  |  איתמר לוין  |   כתבות
רשימות נוספות   /   שיפוט מהיר  /  מי ומי  
שכחה את זכויות הנאשם  /  איתמר לוין
לא סופרים את כהן  /  איתמר לוין
הלופ של לומפ   /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
ירון פרידמן
ירון פרידמן
הדיווחים בעולם כולו על אודות המלחמה בעזה מעדכנים ללא הרף את מספר ההרוגים הפלשתינים בעזה. נראה כי יש סוג של קונצנזוס לגבי המספרים. אך מהי רמת מהימנותם?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il