|   15:07:40
דלג
  אהרון שחר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

הצעת מחאה

כדי לעורר את המחאה ולהפוך אותה לאפקטיבית כך שתצליח להמריא ולהבריא, עליה להיות בעלת נופך ועומק הרבה מעבר לתלונות וטענות. עליה לזעזע את אמות הסיפים, לפקוח עיניים ולהציב על שולחן הניתוחים הציבורי נושא חדש שנמצא לחלוטין מחוץ לתודעה. שמו בישראל: "תרבות השלטון". מחאה אמיתית צריכה לתקוף את התרבות והשיטה. לא שיטת הבחירה, אלא השיטה הרקובה והמסואבת על פיה מתנהל המשק והמערכת כולה
13/09/2012  |   אהרון שחר   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
המחאה החברתית 2012. גיצים לוחשים בלבד [צילום: פלאש 90]

כצפוי המחאה נכשלה. האם ניתן לבצע בה החיאה?

תקציר הפרקים הקודמים

יום בהיר אחד דפני ליף הקימה אוהל, ביבי נבהל לרגע והקים ועדה. הוועדה דנה, הזמן נמרח, המסקנות התמסמסו, המחאה דעכה. אחרי השיא המדהים של מאות אלפים בכיכר הגיעו האנטי-קליימקס, האכזבה וההשלמה. ספק רב אם יהיה ניתן לשחזר הישג כה אדיר. בפועל הושגה שליטה על הלהבות, למעט גיצים לוחשים פה ושם המחאה הגדולה בעצם כובתה, ביבי יצא מכלל סכנה.

הכישלון היה צפוי משום שהמחאה לא הייתה ממוקדת מטרה. זו הייתה מחאה של "לא", לא מחאה של "כן". היא זעקה על בעיה אך לא ידעה מהו פתרונה. פתאום קם אדם בבוקר, מרגיש שארנקו מתרוקן, המדינה אוכלת יושביה, תשלומי עתק, משכורת לא בהתאם, אי-אפשר להתקיים, אז הוא התחיל לזעוק.

מה חדש? עד כה צעקו העניים, הזלנו דמעת תנין תורנית והמשכנו. עכשיו גם אנחנו, מעמד הביניים, התחלנו לצעוק. מה ההבדל? אין הבדל. ממרום מבטו של שליט עליון כמו ביבי "מוחה" ו"בוכה" זה היינו הך. את העניים הוא מעך בשפיץ של הנעל, את מעמד הביניים הוא שם בפינה עם טרכנטנברג. בשבילו זוטות כאלו זה כמו לפצח גרעינים, נא לא להפריע לו, כעת הוא עסוק בגרעין אחר...

העניים חייבים להצטמצם

עד כה המדינה נוהגת להתנהל על-פי השיטה: "אין ברירה, המצב קשה, העניים חייבים להצטמצם". כל פעם כשיש בעיה מקצצים עוד קצת בבשר החי ויש לזה מחיר. המנהיג הדגול נתניהו חסך בשירותים חיוניים, בין היתר: כבאות. כידוע "שיטת מצליח" כמעט תמיד עובדת (עד שהיא לא עובדת), הפעם זה לא הצליח - נשרפו 40 אנשים. פתאום הוא מצא כסף להקים טייסת כיבוי. נפלא, היה יכול להיות עוד יותר נפלא אילו היה עושה זאת כמה שנים קודם. אבל הוא חסך.

אלו מנהיגיך ישראל: מפקירים את המדינה ומתעוררים אחרי אסון או שערוריה. מה בפתח? כעת כנראה חוסכים באמצעי הגנה. הטכנולוגיה קיימת (חץ, כיפת ברזל), אך יקרה לכן מצטיידים בה במשורה. התוצאה: במלחמה הבאה מאות טילים עלולים לרסק את המדינה.

לקצץ בשומן המת

השאלה שמטריפה את הדעת היא: למה תמיד כולם (ממש כמו במערכון של חלמאים), שוברים את הראש איך לקצץ בבשר החי, ואף צדיק בסדום לא מצליח להעלות על דעתו לקצץ טיפה גם קצת בשומן המת?...

אין זה סוד: 200 מיליארד שקלים בשנה (קישור), כך מעריכים כלכלנים את מימדי ההון השחור. למה ביבי הגדול שכל כך גיבור על חלשים, עומד חסר אונים מול התופעה? "תרבות סלחנית להעלמות מס" אומרים המומחים. אלוהים אדירים, אנשים נשרפים חיים, עוד מעט המדינה תתרסק מטילים, החברה מתפרקת, במה עסוק ביבי? לסלוח למעלימי הון. מישהו מוכן להסביר מה למען השם קורה כאן?

גם זה לא סוד: '80 מיליארד' שקלים בשנה, כך מעריכים כלכלנים את מימדי הטבות המס. מגיע לעשירים הטבות, אין מה להגיד. הם מואילים בטובם להקים כאן עסקים, על המדינה להתרפס בפניהם, לנשק את רגליהם ולהודות להם שהם מוכנים להרוויח. אבל למה 80 מיליארד? למה לא 800? ומה רע ב-8 מיליארד? מה זה התיאבון הזה? בלי שי צנוע של 80 מיליארד שקלים כל שנה ממדינה צמוקה לעשיריה השמנמנים, הכלכלה הקפיטליסטית לא יכולה להתקיים?

וזה דווקא כן סוד: 50 מיליארד; ש"ח בשנה, זו ההערכה היחידה שמצאתי למימדי השחיתות. היא בכלל ניתנה בהתנדבות, בהיסח הדעת לפני כחמש שנים, היום אולי האומדן כבר 100 מיליארד. מזל בכלל שמצאתי אותה, לו הייתי מפספס את המבזק היינו בעלטה טוטאלית. מדוע למען השם יש דממת תקשורת בנושא?

יוקר המחיה: למרות המחאה, למרות ועדת טרכטנברג, למרות החרם על הקוטג', יוקר המחיה לא מתרגש. הכלבים נבחו, השיירה שודדת. לא מספיק לעשירים שלנו להסתיר 200 מיליארד מתחת לבלטות, לא מספיק להם שי צנוע של 80 מיליארד הטבות גלויות בכיף בצהרי היום, 100 מיליארד שחיתות כמובן שלא מספיק, על להסתפק ברווחים לגיטימיים אין מה לדבר איתם. הם גם רוצים מחירים מופקעים כדי שיוכלו לבנות ארמונות מזהב לילדיהם. פרויקט ארמון לכל ילד יצא לדרך.

משק העבודה: גם כאן אין חדש, התרגלנו ליילל על כך שמשק העבודה הפך לשוק עבדים. המאושרים שלא פוטרו "זוכים" לעבוד בפרך מעלות החמה עד צאת הנשמה בתנאים קשים ויחס משפיל. המעסיקים ההוללים שהכסף נוזל להם מכל החורים עולצים ומאושרים: יש להם עבדים צייתנים ומפוחדים שיענו מייד לכל גחמה. זה לא מפריע להם לנהוג בפזיזות, להפסיד את כספנו, לעשות לנו "קרחת" במספרה הקרובה ו"להתייעל" על-ידי שליחת מאות עובדים ללשכת עבודה.

איך מסבירים את זה?

רבותי, המדינה חולה! פרופ' טרכטנברג הנכבד נגע רק בקצה הציפורן שבקצה הזרת, וגם שם לא נראית הצלחה מסחררת. איך יכול להיות שכל האינטיליגנטים מתלבטים האם לקצץ לזקנים הסיעודיים, לאלמנות או ליתומים, ואיש אינו מעלה על דעתו לקצץ בשומנים האדירים? מישהו מוכן להסביר?

אני מוכן: ההרגל! לא צריך להיות גאון בפילוסופיה כדי להבין שההרגל הוא שורש הבעיה של האנושות. ברגע שמתרגלים למשהו, נורא קשה לשנותו. נראה אותכם הופכים מוסלמים לחרדים, פלשתינים לציונים, מלמדים את אנשי שבט זולו את נימוסי השולחן הבריטים, או הופכים מושחתים לפעילים חברתיים. לתרבות יש כח, לא משהו שניתן לשנות בין לילה.

התרגלנו. זהו הסבר פסיכו-סוציולוגי, לא הסבר רציונאלי. עלינו להתעשת, להתעורר מהקיבעון המצמית ולעבור לפעול בצורה לוגית-שכלתנית. מותר לדרוש את המעט הזה מן האנושות בתקופתנו.

המחאה החדשה

כדי לעורר את המחאה ולהפוך אותה לאפקטיבית כך שתצליח להמריא ולהבריא, עליה להיות בעלת נופך ועומק הרבה מעבר לתלונות וטענות. עליה לזעזע את אמות הסיפים, לפקוח עיניים ולהציב על שולחן הניתוחים הציבורי נושא חדש שנמצא לחלוטין מחוץ לתודעה. שמו בישראל: "תרבות השלטון". מחאה אמיתית צריכה לתקוף את התרבות והשיטה. לא שיטת הבחירה, אלא השיטה הרקובה והמסואבת על פיה מתנהל המשק והמערכת כולה.

אם המושג אינו נהיר ובהיר זה רק סימן שיש עוד מה להכיר. יש לנו רתיעה טבעית מן המושג, שהרי הוא זר ומוזר. אך זכרו: תכפילו את הרתיעה שלנו פי אלף - זה מה שיש לאליטות. הן עומדות מולו עירום ועריה, לא יודעות לענות על-אף שאלה. בנוסף, אין דרך אחרת להבחין במה שנהוג לכנות בחיבה או הלצה "שוד הקופה הציבורית". רק בעזרת השימוש במושג "תרבות שלטון" ניתן להבחין ולהבין שמדובר בשוד אמיתי, ממשי לחלוטין ובסדרי גודל בלתי נתפסים (חצי טריליון ש"ח בשנה).

חזירים הגזמתם

נסכם: תמונת מצב חברתית-כלכלית: המדינה היא מדינת אליטות! כמעט הכל בה פועל למען האינטרסים של הקרובים לצלחת. זהו בדיוק גם שורש הבעיה: המדינה דרוכה וממוקדת לפעול בכל רמ"ח אבריה ושס"ה גידיה, במקום למען אזרחיה - למען משרתיה. בעלי ההון שהם "מניעי המשק" כביכול הפכו בפועל לאבן שואבת היונקת את משאבי הכלל. עתה משהבנו היכן אנו חיים ומה שורש הבעיה, הגדרת המטרה ברורה: שינוי תרבות השלטון מאוריינטציית אליטות לאוריינטציית עם.

השיטה: העלאת נושא תרבות השלטון לתודעה. הדרך: ראשי המחאה צריכים להציב על השולחן דרישה חדשה: העם לא רק רוצה צדק חברתי, הוא גם רוצה תרבות שלטון נקיה. על המדינה כולה להתגייס למערכה ולעסוק פומבית בשאלה: איך משפרים את תרבות השלטון?

ובהרחבה: כמה שומנים יש? היכן נמצאת כל פיסת שומן (לא לוותר על-אף אגורה)? האם יש תרבות שחיתות בשלטון הישראלי? איך מנקים ממנה כל טיפת סיאוב, שחיתות וחוסר יעילות? איך משנים את השיטה כך שבעלי ההון באמת יניעו את המשק ולא יחלבו אותו? איך מחזירים לציבור את כל מאות מיליארדי השקלים השייכים לו אך בשיטות שונות ומשונות "נעלמים"? איך מחזירים את המדינה לתלם וגורמים לה לפעול הפוך: למען הציבור ולא למען הטפיליטות - החזקים הפרזיטים שהשתלטו עליה?

כל הנושאים הקשורים לתרבות השלטון צריכים לעמוד על סדר יומנו ולהעסיק את כל המומחים שלנו, בכל ההיבטים, יום יום, במאה אחוזי מאמץ - לא אחוז אחד פחות. בדיוק כפי שהם ידעו להפוך את המדינה לבית חרושת לעוני וגן עדן לעשירים, כך הם גם ידעו להחזיר את הגלגל לאחור. זה מה שהעם דורש, זה מה שהמדינה צריכה. אתה הבנת את זה מר נתניהו? ברוך הבא למחאה החדשה.

הכותב אינו מומחה לשום דבר מטעם אף אחד אך יודע לחשוב לבד.
תאריך:  13/09/2012   |   עודכן:  13/09/2012
אהרון שחר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצעת מחאה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
זקן
13/09/12 16:35
2
יואל ק
15/09/12 09:24
 
אהרון שחר
15/09/12 17:05
 
יואל ק
15/09/12 18:53
 
אהרון שחר
15/09/12 23:12
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אז חודש הרחמים והסליחות כבר בעיצומו, וכולנו מבקשים לתקן. יש כאלו שעושים את זה כבר מעכשיו, ויש כאלו שמחכים ליום כיפור כדי לתקן משהו כזה או אחר. יש כאלו שמשאירים הכול ליום אחד שהם כבר יהיו בפנסיה. דרכים מקולקלות כמו תריסים שבורים, יכולים להישאר הרבה שנים עד שמישהו יתקן אותם. אם בכלל.
13/09/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
שמעתי היום (יום ה', 13.9.12) פרסומת של טבע עדן מרקט על קריאתה ללקוחות לבוא ולקנות אצלה, כי כל החנות ללא מע"מ ולרגע לא האמנתי למה שאני שומע.
13/09/2012  |  יובל לובנשטיין   |   מאמרים
השאלה שהנחתי על השולחן באותו לילה נותרה פתוחה, והיא עומדת בעינה. הביטויים הפוליטיים "שמאל" ו"ימין", מקומם בפח האשפה של דברי ימי הפרלמנט הבריטי, והתיוג המונח על כתפי בגדר "שמאלן", מרגיש לי כמו מיטת מסמרים לניהיליסט. אני איני "שמאלן", ואתה אינך "ימני". התיוג הזה הוא בן טיפוחיה של השיטה שפשטה את הרגל מזמן, וזרעה בבני האדם פירוד שלא לצורך
13/09/2012  |  דן אלון  |   מאמרים
כרבים מאזרחי ישראל ויהודי העולם, גם אני התביישתי אמש לגלות כי מאחורי סרט ההסתה החובבני, על גבול הפרודי, כנגד הנביא מוחמד עומד "אחד משלנו". לא יכולתי שלא לחוש עלבון צורב, בעודי מהרהרת כיצד יצירה כה עלובה, שלא שרדה בכבוד אף הקרנה פומבית אחת, זכתה לתפוצה כה רחבה ולה השלכות כה קטלניות, בתוך פחות מיממה.
13/09/2012  |  שירן זליקוביץ'  |   מאמרים
הסיכונים והסכויים בבחירות הקרובות לקונגרס גבוהים, ועל השליטה המפלגתית בשני הבתים - אחרי הבחירות - מרחף סימן שאלה. הדמוקרטים מחזיקים עתה ברוב זעום בסנאט עם 53 מושבים, כולל שני מושבים המוחזקים בידי סנטורים עצמאיים, שבדרך כלל נוטים לחבור אליהם, בעוד הרפובליקנים נהנים מפער של 25 מושבים בבית הנבחרים.
13/09/2012  |  עודד ערן, רחל בירמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il