|   15:07:40
דלג
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל

"אני רוצה אזור תעשיה נקי כמו בכוכב יאיר"

בראיון בלעדי מספר מאמון עבד אל חי, ראש עיריית טירה, על יחסיו הטובים עם שכנתו היהודית כוכב יאיר-צור יגאל, על רצונו לקדם פרויקטים תעשייתיים נקיים, ועל החינוך בבתי הספר הנמצא בראש מעיינו. הוא אינו שבע-רצון מצפיפות התנועה בעיר ומחוסר האונים של המשטרה באכיפת חוקים, ואין לו כל כוונה להצטרף לפוליטיקה הארצית
15/09/2012  |   מאיר חוטקובסקי   |   כתבות   |   תגובות
מאמון עבד אל חי, ראש עיריית טירה. אופטימי [צילום: מאיר חוטקובסקי]

כידוע אין ביישובים הערביים שמות לרחובות. במידה שאכן נמצא רחוב שזכה בכבוד הראוי ולקבל שם, ספק אם רבים, ובעיקר מהמגזר היהודי, ידעו על שם מי הוא נקרא.

רחובה הראשי של העיר טירה הוא 'בעל שם'. הרחוב נקרא על שם ראש העיר הראשון, טארק עבד אל חי, שעמד בראשות העיר במשך קרוב ל-25 שנים.

כיום יושב על כיסאו, בנו, מאמון עבד אל חי (41), עורך דין בהכשרתו.

"התמודדתי על ראשות העיר בשנת 2003 אך לא נבחרתי. ב-2008 התמודדתי שוב וזכיתי ברוב של 54%".

אני יושב בלשכתו של עבד אל חי והטלפונים אינם פוסקים מלצלצל. כל בקשותיו ממזכירתו לא להעביר אליו שיחות בזמן הראיון לא צולחות. הוא מתנצל בפניי והראיון מתנהל בין צלצול אחד למשנהו.

חיה פוליטית
לא נפרד מהטלפון [צילום: מאיר חוטקובסקי]

"אני בא ממשפחה שהייתה מאז ומתמיד מעורה בחיי הקהילה. אנו תמיד היינו בתוך הפוליטיקה. גם כאשר הפסדתי בהתמודדות הראשונה לראשות העיר, הייתי מאוד לוחמני באופוזיציה כחבר מועצה".

האם יש לך כוונות להצטרף לפוליטיקה הארצית?

"בשלב הזה אין לי כל כוונות ללכת לפוליטיקה הארצית. נבחרתי לשרת פה את היישוב. קיבלתי יישוב במצב מאוד קשה, עם גרעון של 110 מיליון ש"ח כאש התקציב השנתי שלנו הוא בסביבות 83-80 מיליון ש"ח. אני מתמקד לשפר את מצב הרשות והעשייה בתוך היישוב. היישוב שלנו הוא עם פוטנציאל גדול. המיקום הגיאוגרפי שלנו טוב. תושבי טירה מנצלים את הפוטנציאל הזה וגם השכנים שלנו אם זה ערבים או יהודים שגילו את האפשרויות הטמונות כאן. אני חייב לציין כי נפתחו המון עסקים על-ידי אזרחים מהמגזר היהודי ואנחנו מברכים על כך".

יחסי שכנות מזוהמים

לא מזלזל
"אני לא מזלזל בבריאות של השכנים שלנו ובוודאי לא בבריאות של תושבי טירה. אנו מנסים לקדם באזור התעשיה תוכניות שיהיו בשליטה שלנו. השליטה שלנו זה אומר כי הכל יתנהל בהתאם לקבוע בתוכנית. נקבע באופן מפורש מה ניתן להקים באזור הזה. לצערי הרב התוכניות תקועות כבר מספר שנים"

הזכרת את שכניך היהודים. כיצד היית מגדיר את יחסך עם ראש מועצת כוכב יאיר-צור יגאל?

"היחסים טובים. יש שיתופי פעולה במערכת החינוך. יש בינינו הסכמות בנושאים שונים וכמובן גם חילוקי דעות. גם ברמה האישית יחסינו טובים".

אני מניח שהתכוונת לחילוקי הדעות בעניין ההתנגדות שהוגשה על-ידי תושבי כוכב יאיר-צור יגאל להרחבת היישוב בראשותך.

"נפגשתי עם ראש המועצה לפני שבועיים בישיבת תיאום אזורית, שדנה בנושא קידום פרויקטים משותפים של ערבים ויהודים. דיברתי איתו בקשר להתנגדות הזו. יכול להיות שנשב ונבדוק לעומק באם אין סתירה לבין בקשתיו של ראש המועצה לבין מה שאנו רוצים. אנחנו לא רוצים שיהיה שם אזור שאינו בשליטה ואינו נקי. אני רוצה אזור תעשיה נקי כמו במצפה ספיר שבצור יגאל, אבל מצד שני צריך להבין את המצוקה של היישוב. אין בכלל תוכנית ובעלי הקרקע מנצלים זאת דווקא לעסקים שאינם 'טובים'. הם רוצים לנצל את הפוטנציאל הכלכלי של השטחים שלהם והם מציעים אותם לכל גוף שמוכן לשלם להם כסף.

"רק שתבין, אני לא מזלזל בבריאות של השכנים שלנו ובוודאי לא בבריאות של תושבי טירה. אנו מנסים לקדם באזור התעשיה תוכניות שיהיו בשליטה שלנו. השליטה שלנו זה אומר כי הכל יתנהל בהתאם לקבוע בתוכנית. נקבע באופן מפורש מה ניתן להקים באזור הזה. לצערי הרב התוכניות תקועות כבר מספר שנים".

זאת אומרת שאלו גורמים ממשלתיים העוצרים את התוכנית.

"זו הוועדה המחוזית, משרד הפנים".

צפיפות התנועה וכביש הדמים 554

ספק אם מי מנהגי יישובי הסביבה שעושה דרכו ל'ערים הגדולות', כפר סבא או רעננה, דרך רחובה הראשי של טירה, לא חווה את גודש התנועה המתנהל בו. באם נוסיף לכך את ניסיונות הנהגים להיכנס ולצאת מהחניות של בתי העסק - הכאוס הוא מושלם.

לא חשבתם על פתרון לאנדרלמוסיה התחבורתית המעצבנת ברחוב הראשי של העיר?

"אתה צודק. חייבים לתת תשובה לכך ויש לנו פתרון טוב. אנחנו מיישמים אותו במסגרת התוכניות המפורטות של היישוב. בכניסה הדרומית של היישוב בסמוך לקיבוץ רמת הכובש ישנן קרקעות שיאפשרו לנו לסלול כביש עוקף טירה שיתחבר לכביש הראשי, אך לדאבוננו יש התנגדות של מועצת דרום השרון. החיים אינם קלים. השכנים שלנו קצת קשים. יש התנגדות לחיבור הזה. בכל אופן נערכו ישיבות משותפות בעניין הזה וראש מועצת דרום השרון הציע מספר הצעות המקובלות עלינו, אך עד לביצוע – יקח עוד זמן רב. ברור שיש גם התנגדויות מצד חלק מתושבי טירה החוששים כי עסקיהם ייפגעו כלכלית. אני סבור שלא תיגרם להם כל פגיעה ויש בטירה מקום לרצועה מסחרית נוספת מסביב לטבעת העוקפת את העיר".

בוא נגיע עכשיו לכביש הדמים 554, בקטע בין בית ברל עד לכניסה לעיר. נוסעים שם בצורה שמסכנת חיים. כל תאונה בקטע זה היא קטלנית עם פצועים קשה והרוגים.

"גם שם יש תוכנית. היינו בוועדה המחוזית לפני חודשים. עקרונית יש אפילו מנהל פרויקט ברמת התשתיות. יהיה פתרון. בנושא חינוך הנהיגה - אנחנו בשילוב ידיים עם המשטרה ועם משרד התחבורה. לחנך גדולים כנראה שזו משימה קשה. אנחנו מתחילים לחנך כבר מהגנים ועד לתיכונים באופן יסודי ומסודר מלווה בהרצאות ובסרטים. מה שנשאר זו האכיפה. לצערי אין אכיפה של המשטרה בקטע הזה".

די, נמאס מהרציחות
[צילום: מאיר חוטקובסקי]

משטרה אחרת
"המשטרה זה גוף שצריך לתת שירות ואנחנו צריכים לעמוד על זה שהמשטרה תיתן את השירות הזה גם אם השירות אינו יסודי. הדבר הכי חשוב זה הביטחון האישי, והמשטרה אינה מצליחה לספק את הביטחון הזה לתושבים שלנו. אבל זאת המשטרה - ואין לנו משטרה אחרת"

כל מי שחולף בסמוך לבניין העירייה של טירה לא יכול להישאר אדיש לכרזה הצמודה לגדר המתחם של העירייה שנתלתה על-ידי התושבים: "יותר מ-14 מקרי רצח תוך שנתיים. מי האחראי? איפה המשטרה?"

רק לאחרונה אירע שוב רצח על-רקע כבוד המשפחה.

אתה והתושבים מתנגדים לפתיחת תחנת משטרה בעיר, ומאידך-גיסא התושבים שואלים איפה המשטרה? זה לא מסתדר.

"הטענה שלהם מוצדקת. ברוך השם לאחרונה יש רגיעה, אבל מה שמפחיד שהמשטרה לא מצליחה לפענח את הרציחות. אחוז הפענוח שואף לאפס. הדבר מכניס את התושבים ללחץ אדיר ובצדק.

"הייתה דרישה למשטרה שנסדיר עבורה מבנה בו היא תוכל להתמקם. היה ויכוח ביישוב. היו כאלה שהיו בעד והיו כאלה נגד, כי לדעתם המשטרה אינה מביאה תוצאות. יש כאלה עם חשיבה כי המשטרה זה גוף עוין. אנחנו יישוב גדול של 24,000 תושבים ויש גם כאלה שעדיין חושבים כך. אני יכול להגיד לך שהרוב דווקא חושב אחרת. המשטרה זה גוף שצריך לתת שירות ואנחנו צריכים לעמוד על זה שהמשטרה תיתן את השירות הזה גם אם השירות אינו יסודי. הדבר הכי חשוב זה הביטחון האישי, והמשטרה אינה מצליחה לספק את הביטחון הזה לתושבים שלנו. אבל זאת המשטרה - ואין לנו משטרה אחרת. לאחרונה נמסר למשטרה מבנה לתקופה של שלוש שנים. תהיה פה נקודת משטרה עם שוטרים ואני מקווה שנראה תוצאות. אני מניח שתוך חודש ימים מהיום הנקודה תתחיל לפעול. אנחנו מצפים שאחרי כניסת המשטרה ליישוב יהיה מצב אחר. שנראה יותר פעילות אינטנסיבית של המשטרה והיישוב יהיה יותר שקט".

חינוך: תוך שנתיים יתווספו עוד 30 גנים

כמו במגזר היהודי גם אצל שכנינו הערבים החינוך הוא בראש סדר העדיפויות.

לדבריו של עבד אל חי, חלק ניכר מהתקציב הולך לחינוך. "הייתה נשירה מאוד גדולה של תלמידים מבתי הספר. הצלחנו למצוא להם מסגרות חילופיות במסגרת 'מפתן', שזו תוכנית שיקומית טיפולית וחינוכית לבני נוער בגילאים 18-14. בתחילה היו רק 60-50 תלמידים שלקחו חלק בתוכנית זו. לאחר זמן גדל מספר התלמידים משמעותית ומגיע היום לכדי 250 תלמידים. הם לומדים מקצועות טכנולוגים כגון מכונאות רכב ונגרות, מקצועות נוספים כגון עיצוב שיער או אומנות האפייה אשר מקנים להם תעודות גמר ממשרד החינוך ומאפשרים לתלמידים גם לגשת לבחינות בגרות. בעקבות החלת החוק של גני הילדים מגיל 4-3 נקים תוך שנתיים עוד 30 גני ילדים. בימים אלו מקימים בית ספר עבור חטיבת ביניים בתקציב של מיליון שקל".

חזון

מאמון עבד אל חי אופטימי. הוא מאמין בתושביו וביכולתו כראש עיר. "היישוב טירה הוא יישוב ייחודי. יש בו תושבים ברמה גבוהה מאוד. היישוב מתפתח באופן אינטנסיבי. טירה יכולה להיות המרכז שנותן שירותים לכל היישובים מסביב, יהודים וגם ערבים. כשנכנסתי לתפקידי המציאות הכלכלית הייתה מאוד קשה. היום אנו במצב הרבה יותר טוב. אני מקווה שתוך שנתיים מהיום המצב הכספי יתאזן ונוכל להמשיך להתנהל ולעבוד ללא גרעון".

תאריך:  15/09/2012   |   עודכן:  15/09/2012
מאיר חוטקובסקי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אני רוצה אזור תעשיה נקי כמו בכוכב יאיר"
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בר דרור דוד
16/09/12 00:23
2
אורי מנוס
16/09/12 11:56
3
יש יחסים טובים
16/09/12 14:53
4
דרור צוקר
16/09/12 16:00
5
bui
16/09/12 18:35
6
bui
16/09/12 20:54
7
קורןנאווה מטבריה
18/09/12 11:03
8
שלמה צדוק
27/09/12 10:15
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הקטע הבא מתאר סצינה נדירה בסיפור-המעשה של הרומן "ימי חול", ספרה החדש של עינת יקיר: "פתאום, לאחר חודשים, הם שוב ארבעה אנשים בדירה. משפחה. פטר מנגן והיא (האם - חנה) ניגשת להכין ארוחת ערב, הילדה (הבת - לאה) נכנסת למזנון עם החתול וסבסטיאן (האב) לוקח ארגז והופך אותו. וכשנפגשים כולם במרפסת בשביל החביתה הם יושבים בצפיפות ומביטים זה בזה בתמימות משונה, כאילו טעו בזמן. כאילו ניתנה להם שעה אחת אחרת, שלמה, של שהות אמיתית, שלא יכלו לדמיין" (ע' 196).
15/09/2012  |  יוסף אורן  |   כתבות
מי שמאזין לרשת ב' של קול ישראל, בימים האחרונים, ושומע את דבריו המטעים של הפרשן הפוליטי, חנן קריסטל, עלול לחשוב בטעות כי או-טו-טו - אהוד אולמרט חוזר בקרוב מאוד לזירה הפוליטית ומביס בבחירות את ראש הממשלה בנימין נתניהו.
15/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
בשבועות הקודמים עסקנו כאן בהרחבה ב"חבורת הזבל": ג'ודי שלום-ניר מוזס, עו"ד יוסי כהן, יגאל זילכה ורעייתו שירלי [ראו קישורים]. עסקנו כאן במעלליה המפוקפקים של ג'ודי שלום-ניר-מוזס, וכן בקשריה המיוחדים עם איל ההון זכי רכיב, שבחלקם מבזים שוב ושוב את בעלה, השר סילבן שלום (שבעבר נאלץ יותר מפעם אחת להבליג כדי לשמור על שלמות משפחתו למרות התנהלותה המופקרת של ג'ודי); חשפנו כאן חלק ממעשיו החולניים של עבריין המין זילכה, חברהּ האישי של ג'ודי שעליו היא מגוננת, המוצג כבעל השליטה הרשמי של חברת קווינקו הרשומה למסחר בבורסה; הצבענו על מעשיו המפוקפקים של עו"ד כהן, המשמש בפועל כקונסיליירי לזילכה, ובמקביל משתתף במעשים האסורים.
15/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
שר המשפטים יעקב נאמן נודע בעברו כאחד ממבקריה החריפים של המערכת המשפטית בכלל ושל הפרקליטות בפרט. כתב האישום המצומק שהוגש נגדו ב-1996 - ממנו נחלץ בשן ועין לאחר שהשופט דן ארבל שעמד בראש ההרכב פטרו מאחריות בנמקו זאת בהעדר כוונה פלילית - גרם לנאמן להעצים איבתו למערכת.
15/09/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
ספק אם מישהו היה משקיע את כספו בנדל"ן בעיר שבה תחנות האוטובוסים מוקפות בבטון כאילו מדובר בעמדת ש.ג. ספק גם אם משהו היה משקיע ברכישת דירות בעיר עם בנייני רכבת ישנים, שמקלטים מבוצרים פזורים ברחביה כאילו כל רגע היא תותקף מהאוויר. בכל הנוגע לשדרות, התמונה אחרת לגמרי. תוך ארבע שנים עלו מחירי הדירות בעיר פי שלושה, והעיר נהפכה למוקד השקעה חם.
14/09/2012  |  נתן שבע  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
כלי תקשורת מסוימים נוהגים לנגח את חברי הכנסת של הקואליציה ואת הממשלה, תוך התעלמות מההקשר הרחב והתמקדות באירועים זניחים    דיווחים מוטים אלה מתעלמים מעבודתן החשובה של ועדות הכנסת בנו...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il