|   15:07:40
דלג
  רפי מן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך

מכתב למערכת מהמו"ל

ארתור אוקס סולצברגר, המו"ל לשעבר של ה"ניו-יורק טיימס", שמת בסוף-השבוע, השאיר את השליטה בתוכן בידי העורכים שמינה, אבל גם מצא דרכים להביע את עמדותיו
02/10/2012  |   רפי מן   |   כתבות   |   העין השביעית   |   תגובות
ארתור אוקס [צילום: AP]

מה עושה בעלים ומו"ל של עיתון כשהוא מבקש להביא לידיעת הציבור את דעתו בנושא מסוים? בשנים שניווט את ספינת הדגל של העיתונות האמריקנית, ה"ניו-יורק טיימס", לא הרבה ארתור אוקס סולצברגר (שהיה מוכר בכינויו מילדות פאנץ') להתערב ישירות במתפרסם בעמודי העיתון. כשחש צורך עז להשמיע את דעתו, שיגר לעתים מכתב למערכת בשם עט. תחת הפסבדונים "א' סוק, ניו-יורק", נהג מדי פעם המו"ל להעיר הערות קצרות לנושאים שעל סדר היום.

ב-1979 לא היה סולצברגר מרוצה מעמדת אחד מארגוני הנשים הגדולים בארצות-הברית באשר לבחירה מחדש של הנשיא ג'ימי קרטר. "א' סוק, ניו-יורק" נזף בנשות הארגון על עמדתן. התגובה לא איחרה לבוא: פעילה בכירה בארגון שלחה מכתב למערכת שבו הסתייגה מטענותיו של סוק. הכותבת הייתה באותם ימים נשואה לבנו של המו"ל, ואת מכתבה חתמה במשפט "למר סוק מגיע לחטוף פאנץ'" (מהלומה).

לא תמיד נוהלו מאבקים בעיתון המשפחתי של שושלת אוקס-סולצברגר בהומור כזה. אחד המקרים היחידים שבהם כפה סולצברגר בנחרצות את דעתו על המערכת התרחש במערכת הבחירות לסנאט בשנת 1976. ה"טיימס", כמו עיתונים אחרים בארצות-הברית, נוהג לפרסם לפני כל בחירות מאמרי תמיכה (Endorsement) במועמדים המועדפים בעיני העיתון. בדרך כלל מתקבלת ההחלטה על המועמד המועדף מתוך הסכמה בין המו"ל לבין עורך מדור הדעות ובכירים אחרים בעיתון. אך ב-1976 לא הייתה הסכמה.

עורך מדור הדעות ג'ון אוקס, בן דודו של המו"ל, ביקש לפרסם מאמר תמיכה בפעילת זכויות הנשים היהודייה בלה אבצוג כמועמדת המועדפת של המפלגה הדמוקרטית להתמודדות על אחד משני המושבים של מדינת ניו-יורק בסנאט בוושינגטון. הוא ידע שיש המכנים אותה "אשת שמאל משוגעת עם כובע", אך האמין שהיא משקפת "ליברליזם אורבני" ו"הומניטריות חברתית". אבל המו"ל לא היה שותף לבחירה זו. הוא דרש שה"טיימס" יתייצב מאחורי המועמד המתחרה, הפרופ' דניאל פטריק מוינהאן.

סולצברגר העריך שמוינהאן הוא מועמד ראוי יותר. אך היו לו גם שיקולים אסטרטגיים-כלכליים. על-פי סוזאן טיפט ואלכס ג'ונס, מחברי הספר "הפיקדון" על משפחת אוקס-סולצברגר, באותם ימים פירסם השבועון "ביזנס ויק" כתבה על מצבו הכלכלי של ה"טיימס". הטקסט ניתח את צלילתה של מניית העיתון מ-60 דולר ב-1969 ל-13 דולר בספטמבר 1976. אחת הסיבות לכך היתה, על-פי הכתבה, נטייתו של העיתון לשמאל, ובעיקר טון ה"אנטי-ביזנס" העקבי שעלה ממאמרים רבים והרתיע משקיעים. סולצברגר חשש שתמיכה באבצוג תחזק את הדימוי המזיק הזה.

כשהתברר לאוקס שהמו"ל מסרב להביע תמיכה באבצוג, ניסה לשכנע אותו שה"טיימס" יימנע באופן נדיר מלפרסם את בחירתו לגבי מועמד בבחירות המקדימות במפלגה הדמוקרטית לסנאט. סולצברגר התעקש, ודחה גם הצעה אחרת של אוקס: שמאמר התמיכה יופיע בחתימת המו"ל, כדי להבהיר שזו דעתו האישית ולא עמדתה של המערכת.

בסופו של הדיון הציע סולצברגר שאוקס יפרסם מכתב למערכת שבו יביע את הסתייגותו ממאמר התמיכה. העורך נעתר: בכ-450 מלה ניתח לפרטים מדוע אבצוג ראויה ולא מוינהאן. הוא תיכנן שהמכתב יופיע ביום שבו יתפרסם מאמר התמיכה, אך סולצברגר פסל זאת. גם למחרת סירב המו"ל לפרסום המכתב המלא, והתיר לפרסם רק כמה משפטים של הסתייגות כללית מהמאמר. בדיעבד הסתבר כי התעקשותו השפיעה: מוינהאן זכה בבחירות המקדימות ב-36% מהקולות, אבצוג ב-35%. פרשנים העריכו שתמיכתו של העיתון העניקה למוינהאן את הקולות שעשו את ההבדל.

היה זה, ככל הידוע, אחד המקרים הנדירים שבהם נקט סולצברגר עמדה נחרצת ועמד על שלו בעניין מערכתי מובהק. אוקס עצמו אמר לאחר פרישתו מהעיתון שהוא "יכול לספור על אצבעות יד אחת" את המקרים שבהם היה עליו להיאבק למען פרסום מאמר מסוים כרצונו.

גם מקס פרנקל, שהחלף את אוקס בעריכת מדור הדעות היוקרתי של ה"טיימס" ולימים היה עורכו הראשי של העיתון, הדגיש כי כמו"ל מיעט פאנץ' סולצברגר להתערב בתכנים. "האמון שנתן באנשים שבחר לבטוח בהם היה כמעט מלא", צוטט פרנקל בכתבת ההספד הארוכה שפירסם העיתון כשנודע על פטירתו של המו"ל לשעבר בגיל 86. "הוא פשוט לא רצה לערוך את העיתון. הוא היה שם כדי ליישב מחלוקות ולקבוע סטנדרטים וערכים". סולצברגר השתתף אומנם ב"ישיבת העמוד הראשון", שבה קבעו בכירי העורכים מה יתפרסם בחזית העיתון, אך בדרך כלל נמנע מלהתערב, ורק האזין כדי להיות מעודכן. למעט בנושאים שנויים מאוד במחלוקת, את מאמרי המערכת קרא רק בשעת לילה, כאשר העיתון המודפס הגיע לדירתו שבמנהטן.

סולצברגר מתואר בכתבת ההספד כג'נטלמן שנהג להביע את דעתו רק לאחר שהאזין בסבלנות לעמדות העורכים הבכירים, אבל תהיה זו כמובן טעות להניח שהוא לא עסק בניווט המערכת, גם כשלא התערב בתכנים באופן יומיומי. בתקופת כהונתו כמו"ל, שהחלה ב-1963 והסתיימה ב-1992 (הוא כיהן כיושב-ראש החברה עד 1977), קיבל שורה ארוכה של החלטות ארגוניות שנגעו למבנה המערכת וכמובן לאיוש התפקידים הבכירים. בין היתר ביטל את קיומן של שתי מערכות נפרדות לעיתון בימי חול ולעיתון יום ראשון. ההחלטה עוררה תרעומת רבה, ונדרשו כתריסר שנים עד שיושמה באופן מלא.

ב-1973 הביא למדור הדעות את ביל ספייר, שהיה עד אז כותב נאומים של הנשיא ניקסון, כדי לשלב גם קול שמרני בין כותבי המאמרים הליברליים של העיתון. עורכים וכותבים ב"טיימס" לא התלהבו, בלשון המעטה, מהמינוי, אך ספייר הפך בתוך שנים לאחד הכותבים הבולטים בעיתון. סולצברגר גם הביא להקדמת פרישתו של ג'ון אוקס מעריכת עמוד הדעות, בין היתר משום שהוטרד מן הטון השמאלי מדי וביקש לנווט את הקו המערכתי למרכז המפה הפוליטית.

מעבר לכך פקח עין על כיוונו הכללי של העיתון, בלי להתעלם גם מדברים קטנים שהרגיזו אותו. לפעמים שלח מזכרים בכתב יד לעורך הראשי עם הצעות או תגובות. כשהביע את דאגתו מהחמרת הפשיעה והלכלוך בעיר, פירסם העיתון סדרת כתבות תחת הכותרת "ניו כלכותה". במזכרים פנימיים הביע מדי פעם את דעתו על מה שקרא בעיתונו, כולל בנושאי גסטרונומיה. "מדוע מדור האוכל שלנו אינו יכול לתת משהו שרוב האנשים אוהבים לאכול?", שאל את העורך הראשי לאחר שפורסם מרשם לצלופח מבושל.

בסיכום תקופת כהונתו ציינו בסוף-השבוע את החידושים שהכניס בעיתון, את חיזוקו המשמעותי מבחינה כלכלית ואת 31 פרסי הפוליצר שקיבלו עיתונאי ה"טיימס" באותן שנים. לצד אלה הודגשה תרומתו המשמעותית לחופש העיתונות בארצות-הברית, בעקבות החלטתו להתמודד ב-1971 מול הבית-הלבן בשאלת פרסום "מסמכי הפטנגון".

המסמכים שהודלפו לעיתון חשפו את מערכת מעשי ההונאה וההטעיה שליוו את העמקת המעורבות האמריקנית במלחמה בווייטנם. הנשיא ריצ'רד ניקסון ובכירי ממשלו ניסו למנוע את פרסום המסמכים, בטענה שחשיפתם "תגרום נזק לביטחון הלאומי". אך העיתון יצא למאבק משפטי, שבסופו התיר בית המשפט העליון את הפרסום. זו לא הייתה החלטה פשוטה מבחינתו: המאבק בממשל היה עלול לגרום לחברת ה"ניו-יורק טיימס" נזק כלכלי, ואף לפגוע בתדמית העיתון ולהכתימו כ"לא פטריוטי".

סולצברגר לא ויתר. "לא היה לי ספק שלציבור האמריקני יש זכות לקרוא את המסמכים, ול'טיימס' הייתה מחויבות לפרסם אותם", אמר. "לציבור האמריקני", קונן בהזדמנות אחרת, "חסרה באופן מדאיג הבנה לגבי חשיבותה של עיתונות חופשית לחברה חופשית, ורגישות למידת שבירותה".

רשימות קשורות:

- צהוב הוא השחור החדש
- האם הייתה רעידת אדמה בסין? -קישור
- עידן הטיפשות
- שש שעות שינה
- אני והפדרציה הבינלאומית שלי

תאריך:  02/10/2012   |   עודכן:  02/10/2012
רפי מן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכתב למערכת מהמו"ל
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עתיקות בחדשות
2/10/12 17:30
פורום: העין השביעית כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"להפתעה", נוהג לומר יעקב עמידרור, "יש נטייה להיות בלתי צפויה. אפילו שהתכוננת לכל התרחישים והאפשרויות, תמיד יהיה משהו שלא חשבת עליו". היועץ לביטחון לאומי מבין משהו בהפתעות, כמי שבין היתר עמד בראש יחידת האיפכא מסתברא באמ"ן.
02/10/2012  |  אריאל כהנא  |   כתבות
הסתיו הוא "שירת הברבור" של רוב הגינה לפני כניסתה אל החורף, בו היא נכנסת ל"תרדמה" עד בוא האביב. על-מנת להרוויח את מופעי הפריחה המרהיבים של הסתיו, כמו גם להכין את הגינה לקראת החורף על בעיותיו, יש לבצע מספר מהלכים שיעזרו לנו להפיק את המיטב מגינתנו:
02/10/2012  |  לחן בין  |   כתבות
כמעט בלתי אפשרי לדפדף בעיתון בימים אלה או להאזין לרדיו מבלי להיתקל בפרסומת אחת לפחות למשקפיים, אך השפע עשוי להטעות. השחקנים בענף האופטיקה מספרים על מציאות קשה של שחיקה ברווחיות שמסכנת את עתיד הענף כולו - חנויות פרטיות רבות נסגרו או מחפשות קונה, וגם הרשתות הגדולות סובלות מירידות מחירים ונאלצות לצמצם בעלויות.
02/10/2012  |  עדי דברת-מזריץ  |   כתבות
במידה רבה הבחירות הללו הן קרב מרתק בין נשיא גרוע למועמד גרוע. אומנם עדיין מוקדם לחלק ציונים לכהונתו של אובמה, והיא תצטרך להיבחן בפרספקטיבה היסטורית, אך אין ספק שלפחות ביחס לציפיות מדובר בפיאסקו. הכלכלה האמריקנית לא התאוששה, אף שאובמה עצמו הצהיר לאחר שנבחר כי שלוש שנים צריכות להספיק לו כדי לשקם אותה. מחירי הדלק מתחרים בגובהם רק בשיעורי האבטלה ובחוב הלאומי הבלתי נתפס, וגם מה שנותר ממעמדה של ארצות הברית בעולם התפוצץ לאובמה, ולשגריר ארצות הברית בלוב, בפנים לפני כשלושה שבועות.
02/10/2012  |  תמיר מורג  |   כתבות
בעוד כחודש ימים תגיע מערכת הבחירות בארה"ב לנקודת הסיום, שלאחריה יוכתר הנשיא הבא. כמיטב המסורת, הישורת האחרונה במרוץ כוללת את העימות המסורתי בין שני הטוענים לכתר. ניתוח מפות האישיות של המועמדים יכול לחשוף בפנינו טפח מאופיים ודרכי פעולתם, אובמה כנציג הדמוקרטים מחד אל מול ורומני כנציג הרפובליקאים מנגד
02/10/2012  |  שרון נריה בר-און  |   כתבות
לא שוחד   /  אורן פרסיקו
הנשר נחת ונחשף  /  אורן פרסיקו
הכתב משה נוסבאום מבוקש לעדות  /  אורן פרסיקו
על סודיות ועיוורון   /  רפי מן
הערת שוליים בדרך לתהום   /  רפי מן
קוראים לזה אמת   /  אורן פרסיקו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
אלי אלון
אלי אלון
בעוברי ברחוב צד את עיני נוסחו המוזר של שלט הרחוב שמופיע עליו הכיתוב הבא בלבד: "דוד סמילנסקי פקיד ועסקן, מנהל מחלקת המים בעיריית תל אביב"    משום אין אזכור בשלט ולו ברמז לעובדת היותו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il