|   15:07:40
דלג
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?

איש הנדל"ן של השבוע

"המדינה לא עושה דבר בעניין רעידות אדמה"

דני מריאן, יו"ר איגוד המהנדסים ומוותיקי הענף, תוקף: "זו הזנחה פושעת" בתי חולים, בריכות מים, בתי ספר ומתקנים חיוניים לא עומדים בתקן" חושף: האיגוד הציע לפני חמש שנים (!) תוכנית להכשרת אלפי מהנדסים לטיפול ברעידות אדמה, אך הממשלה סירבה להקציב 2 מיליון שקל
28/10/2012  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   אסונות/פגעי טבע   |   תגובות
דני מריאן. "הזנחה פושעת!" [צילום: יח"צ]

נזק עצום
מריאן: "האזורים המועדים לפורענות הם עמק בית שאן, אזור השבר הסורי-אפריקני, טבריה, אזור יגור-חיפה. באזור תל אביב, הסכנה פחותה. התרחיש הלאומי צופה 4,000 הרוגים, רבבות פצועים, נזק כלכלי אדיר"

   עופר וולפסון
דיכטר: רעש אדמה יעלה עד 150 מיליארד ש"ח

המהנדס דני מריאן, 60, יו"ר (בהתנדבות) איגוד המהנדסים לבניין ותשתית, עקב בשבוע האחרון בדאגה אחרי התרגיל הגדול להערכות המדינה לרעידות אדמה. מסקנתו חד-משמעית: "ישראל לא ערוכה ולא קרובה להיות ערוכה לטיפול ברעידות אדמה. הממשלה לא עשתה כמעט דבר בנושא! זו הזנחה פושעת!"

בראיון ל-News1, ביום רביעי האחרון (25.10.12), מיד עם סיום תרגיל פיקוד העורף, קובע מריאן, שהוא גם יזם נדל"ן ותשתיות מנוסה: "אי-עמידות בתי הספר לרעידות היא שערוריה! אפילו התקציב שנקבע לכך לא נוצל! מאות בתי ספר לא עומדים בתקן. הוא הדין לגבי בתי חולים, בריכות מים ומתקנים חיוניים. בתי המגורים הם באחריות הבעלים והדיירים. המדינה אחראית לכל המתקנים הציבוריים, כולם יודעים מה יש לעשות, ואיש לא עושה דבר!"

מריאן חשף בראיון: "לפני חמש שנים, כשנכנסתי לתפקיד יו"ר האיגוד, הגשנו הצעה מפורטת, להכשרת אלפי מהנדסים. הרעיון היה שהמהנדסים יעברו קורס בסיסי בן יומיים. במקרה של אסון כזה, יגיש המהנדס סיוע ראשוני ועצות חיוניות לבתים שבסביבת מגוריו, כמו שכל בוגר קורס בהחייאה נותן עזרה ראשונה מיידית למי שהתמוטט ברחוב".

למי שלחתם את ההצעה?

מריאן: לוועדה הממשלתית לעניין רעידות אדמה, שבראשה עמד אז ועומד היום ד"ר אבי שפירא.

מה הייתה התגובה?

מריאן: שאין להם תקציב! אתה יודע במה מדובר? ב-2 מיליון שקל!

אין צדיק בסדום?

מריאן: גופים פרטיים לקחו פה ושם יוזמה. לדוגמה, בנק לאומי ערך קורס, בשיתוף פעולה אתנו, לכל עובדי הבנק הקשורים לנושאי בינוי. משרד השיכון מדבר אתנו על הכשרת 250 מהנדסי בניין שהוא קשור איתם. אבל יש צורך להכשיר אלפי מהנדסים בכל פינות הארץ!

לדעתך, התרגיל של השבוע האחרון נכשל?

מריאן: די אם אצטט מה שאמר השר להגנת העורף, אבי דיכטר, שלפי התרגיל, לאחר עשרה ימים הגיעו כוחות ההצלה ל-20 אחוז בלבד מהאנשים שנפגעו.

מה יקרה במקרה של רעידת אדמה? היכן יהיו הפגיעות העיקריות?

מריאן: האזורים המועדים לפורענות הם עמק בית שאן, אזור השבר הסורי-אפריקני, טבריה, אזור יגור-חיפה. באזור תל אביב, הסכנה פחותה. התרחיש הלאומי צופה 4,000 הרוגים, רבבות פצועים, נזק כלכלי אדיר.

"הקבלנים מעוניינים בעיקר בבניית דירות נוספות"

תוכנית מיתאר ארצית מיוחדת, הידועה בשם תמ"א 38, אמורה לתת פתרון חלקי: היא נותנת ליזמים תמריצים כלכליים, כדי שיחזקו את בנייני המגורים הפרטיים, הישנים. מימוש התוכנית מתנהל בעצלתיים. עד היום חוזקו כמה עשרות בניינים, בעיקר קטנים, ועוד כמה מאות נמצאים בשלבי תכנון ורישוי. זוהי טיפה בים.

לדברי מריאן, בנושא זה הייתה אחת המחלוקות המועטות בין איגוד המהנדסים לבין התאחדות בוני הארץ ("יש לנו שיתוף פעולה טוב בנושאים אחרים"): הקבלנים מעוניינים בעיקר בבניית דירות נוספות, ואילו איגוד המהנדסים דורש לשים את הדגש על חיזוק הבניין נגד הסכנות.

מה המשמעות המעשית של המחלוקת?

מריאן: הקבלנים רוצים למכור דירות ולהרוויח. מותר להם. אבל, הם מפעילים לחץ על הרשויות המקומיות, שיאשרו להם חיזוק מינימלי של הבניין, בהשקעה קטנה ככל האפשר. התעקשנו, והגענו להשגים. עיריות תל אביב, רמת גן, הרצליה, ראשון לציון וירושלים מינו מהנדסים בכירים, שיוודאו שהחיזוק נעשה בצורה הולמת. אני מכיר מהנדסים אלו, ואפשר לסמוך עליהם.

המסוכן ביותר - בניין עם קומת עמודים

לא קשוח, גמיש
"במסגרת החיזוק, בונים ארבעה ממ"דים בארבע פינות הבניין, מחזקים את הקירות החיצוניים, ומחברים את כולם בחגורה אחת. חדר המדרגות חייב להיות מבטון. המטרה היא לרסן את תגובות הבניין במקרה של רעידת אדמה. אסור שהבניין יהיה קשוח, ויש לאפשר לו גמישות מסוימת - ותו לא"

איך מחזקים בניין נגד רעידות אדמה?

מריאן: מה שמחזיק את הבניין הם הגרעין, הקירות החיצוניים והממ"דים. במסגרת החיזוק, בונים ארבעה ממ"דים בארבע פינות הבניין, מחזקים את הקירות החיצוניים, ומחברים את כולם בחגורה אחת. חדר המדרגות חייב להיות מבטון. המטרה היא לרסן את תגובות הבניין במקרה של רעידת אדמה. אסור שהבניין יהיה קשוח, ויש לאפשר לו גמישות מסוימת - ותו לא.

מה הם המקרים המסוכנים ביותר?

מריאן: בניינים עם קומת עמודים, העלולים ליפול כמו גפרורים במקרה של רעידת אדמה, ויחד איתם יפילו את כל הבניין. בבתים כאלו, עושים קירות הקשחה בקומת העמודים.

אפשר לסמוך על המהנדסים שלנו?

מריאן: איכות ההנדסה והבנייה בישראל אינה נופלת משום מקום בעולם! מהנדסים שלנו גם נוסעים לחו"ל, לתת יעוץ מקצועי!

3,000 חברים, קורסים והשתלמויות

חלק נכבד מהכינוס השנתי השישי של איגוד המהנדסים, שנערך בשבוע שעבר בתל אביב, אכן הוקדש להרצאות מקצועיות, להעשרת הידע של המשתתפים. ראשי האיגוד, שערך כמדי שנה את הכינוס, לא הופתעו לגלות, שכ-1,500 אנשי מקצוע מכל הארץ הגיעו לכינוס, ושילמו מאות שקלים כל אחד, כדי ללמוד ולהשתלם.

מריאן: "רק 3,000 מתוך 20,000 המהנדסים בארץ חברים באיגוד, אבל הוא נותן הטון. אנחנו עורכים מדי שנה קורסים בכל תחומי הבניין והתשתית, שבהם משתתפים כ-5,000 איש. חברי האיגוד מקבלים הנחה בדמי ההשתתפות. לדוגמה, אנחנו עורכים קורסים למומחים ובוררים; המסיימים נכנסים לרשימה של מאות בוררים-בכוח, מסווגים לפי מקצועות משנה (ביסוס, ליקויי בנייה וכדומה), שאנחנו מנהלים, ומהם בוחרים הצדדים או בית המשפט את הבורר. קורסים לדוגמה אחרים הם לניהול פרויקטים ועריכת מסמכי מכרז".

בנוסף, איגוד המהנדסים הוכר כגוף היציג של הענף, ובין השאר ממליץ על חברים בוועדות המקומיות והמחוזיות לתכנון ובנייה, וכן על נציג הענף במועצה הארצית, שהיא הגוף העליון והקובע לאישור או דחיית פרויקטים. ישראל דוד, מספר 2 באיגוד, מייצג אותו במכון התקנים בכל הנוגע לתקני בנייה ותשתיות.

תחרות שיט בסירות קאנו מבטון

הקשר האקדמי
"אנחנו קשורים עם הטכניון, אוניברסיטת בן-גוריון, מכללת סמי שמעון והמרכז האוניברסיטאי באריאל. איננו יכולים להשפיע על תוכנית הלימודים, אבל מקשיבים לנו"

יש שיתוף פעולה עם האקדמיה?

מריאן: אנחנו קשורים עם הטכניון, אוניברסיטת בן-גוריון, מכללת סמי שמעון והמרכז האוניברסיטאי באריאל. איננו יכולים להשפיע על תוכנית הלימודים, אבל מקשיבים לנו. בחול המועד פסח, אשתקד, ערכנו באגם מונפורט תחרות בשיט בסירות קאנו מבטון, שבה השתתפו נציגי מוסדות להשכלה גבוהה. תחרויות אלו מאוד מקובלות בארה"ב. הסטודנטים מתכננים ובונים את הסירות, ואחר כך נערכה תחרות בארבעה שיוטים, שניים לבנים ושניים לבנות, שישה עד שמונה איש בכל צוות. צוותי מכללת סמי שמעון ניצחו, וקיבלו פרס - 15,000 שקל.

מהי פעילותך האישית במסגרת האיגוד?

מריאן: אני יושב בוועדת התקינה לבניין של מכון התקנים, וחבר במועצה להנדסה ואדריכליות שליד השר.

פרנסה מנין?

מריאן: הייתי שנים רבות חבר הנהלת קבוצת אפריקה-ישראל, מנכ"ל ומנכ"ל דניה סיבוס. ב-1997 פרשתי, ויחד עם עמיתי שמשון הראל הקמנו את חברת הבנייה אמריקה-ישראל, שבנתה מאות דירות. לפני כשלש שנים מכרתי את חלקי לפנחס (פיני) כהן - בעבר מנכ"ל אפריקה-ישראל - ופרשתי לעסקים פרטיים. אני מארגן מימון לפרויקטים בנדל"ן, וכן יועץ לחברות בפרויקטים גדולים.

חוץ מזה?

מריאן: אני דירקטור בבנק לאומי למשכנתאות ובחברת אלקטרה, נשוי, אב לשלושה ילדים וסב לשבעה נכדים. וזה החשוב מכל!

תאריך:  28/10/2012   |   עודכן:  28/10/2012
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"המדינה לא עושה דבר בעניין רעידות אדמה"
תגובות  [ 8 ] מוצגות   [ 8 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יצחקימוב
28/10/12 15:17
2
בר דרור דוד
28/10/12 22:44
3
קבלן במבנה
28/10/12 22:53
4
אסף שגיא
28/10/12 23:42
5
אליפז
29/10/12 03:32
6
עמידת ידיים
29/10/12 15:29
 
ד.ש.
29/10/12 23:04
7
רז מערכות
30/10/12 13:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
נגיד בנק ישראל, פרופ' סטנלי פישר, הוא דמות מוכרת בעולם. בכינוס קרן המטבע הבינלאומית בטוקיו לרבים היה חשוב לשמוע את דעתו של פישר על המתרחש בעולם בכלל, בלי קשר לישראל. הוא התרועע עם בן ברננקי, ראש ה'פד' (הבנק המרכזי של ארה"ב), ועם הנגידים האירופים. בראיון לסוכנות בלומברג פישר לא היסס לבקר את רעיון איגרות-החוב המשותפות שמוצע באירופה. הרעיון הוא לסייע למדינות שנמצאות במשבר קשה באמצעות גיוס איגרות-חוב משותפות לכל מדינות הגוש. פישר אמר בראיון שנקיטת צעד כזה תהיה טעות מכיוון שלמדינות הקטנות לא יהיה תמריץ לאזן את תקציביהן.
27/10/2012  |  ערן בר-טל  |   כתבות
ביום 26.10.12 הועבר ל-News1, כמו גם ל"מערכות העיתונים, אתרי החדשות באינטרנט וערוצי הטלוויזיה", מכתב מעורכי הדין איל רוזובסקי וערן שמעוני ממשרד "צלרמאיר, פילוסוף, רוזובסקי, צפריר, טולידאנו ושות' עורכי-דין". הנדון: "טענות שקריות ומשמיצות אודות מר עופר עיני וההסתדרות החדשה".
27/10/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
קבוצת קווינקו בראשה עומד יגאל זילכה מבקשת שוב לגייס הון באמצעות הבורסה, בסכום כולל של 20 מיליון ש"ח. החברה המנפיקה הינה QLI - חברה-בת של קווינקו. טיוטת תשקיף הוגשה לבורסה. זילכה, כהרגלו, ממשיך להונות את הציבור, בהסתירו מידע מהותי.
27/10/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
המפץ הלאומי שחוללו ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר החוץ אביגדור ליברמן, הוסבר עם הכרזתו (יום ה', 25.10.12) בעיקר בצורך ליצור גוש לאומי גדול שיורכב מהליכוד ומישראל ביתנו, ויבטיח - לאחר יום הבחירות, מסירת מלאכת הרכבת הממשלה מצד נשיא המדינה - לידיו של נתניהו.
27/10/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
יום שישי, 21.9.12, בצהריים. הטלפון של ד"ר (עו"ד ורו"ח) שלמה נס מצלצל. על הקו: יו"ר מעריב, דני יעקבי, ומנכ"ל מעריב, טל רז. יום קודם לכן הוגשה בקשה להקפאת הליכים למעריב, וטרם הוחלט על מינוי נאמנים לעיתון, אבל הם כבר שקועים במשבר חמור שמצריך פתרון מיידי. "אנחנו לא יכולים לחלק את העיתון, כי סגרו את הדלקנים למובילים", הודיעו לנס בדאגה.
רשימות נוספות   /   אסונות/פגעי טבע  /  מי ומי  
תושבי בני ברק נפגעים; גשר אלוף שדה קורס  /  המרכז הרפואי מעיני הישועה
צלול קוראת לפקע"ר לתרגל פריצת אמוניה  /  צלול עמותת
Data Centers בעת רעידת אדמה  /  טל סופר
האש בשירות הטרור: לפגוע במציתים ולהרתיע!  /  יהודה דרורי
שכר לימוד הלקח גבוה מדי  /  אפרים הלפרין
רועד אבל פחות  /  אבינדב ויתקון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כבר בתחילת שנות ה-20 הגתה עדה פישמן רעיון להקמת "משק פועלות גדול "- חווה להכשרה חקלאית, למאתיים פועלות אשר יוכשרו מדי שנתיים במקום    ב-1929 נחרשה האדמה לראשונה והוחל במרץ בעבודות ת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אין עתה צורך בהתלהטות היצרים, בפאטה-מורגנה כאילו עוד מכה אחת ו"זבנג וגמרנו", והניצחון המוחלט בידינו    יותר מכל יש לישראל אינטרס אסטרטגי לבנות נדבך נוסף לברית ההגנה ההולכת ונרקמת בי...
איתמר לוין
איתמר לוין
השופט ליאור גלברד שם לב לכל פרט בדיוני חדלות פרעון, גם כאשר יש הסכמות בין הצדדים, ודוחה בקשה חסרת בסיס לקיים דיון בדלתיים סגורות. חבל שהוא אינו מקפיד על עמידה בזמנים וכך נוצר על הב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il