|   15:07:40
  אברהם גלברשטט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

ידיד אמיתי

לֵפִי היא כלבה אמיתית, החיה ונושמת בבית של זוג צעיר לא, אין כאן האנשה לֵפִי-עטלֵפִי אינה הופכת לעינינו ליצור בעל תכונות אנושיות, לבן תמותה בלבוש של חיה, החושב, מדבר ומגיב כאדם לֵפִי נשארת כלבה תכונותיה הכן-אנושיות אינן באות לידי ביטוי באמירות בשפת האדם, אלא על-ידי דיאלוג פנימי, שהיא מנהלת כל הזמן עם עצמה, שואלת ומסבירה לעצמה
14/11/2012  |   אברהם גלברשטט   |   ספרים   |   תגובות
בדמיונה היא המטפלת בתינוק

עולם כלבי שלם ההולך בצמוד אלינו

אין כאן האנשה, אלא ריאליזם טהור שבתת ההכרה של הכלבים. לֵפִי היא יצור חי, נושם וחושב, המעביר את מחשבותיו אלינו לא באמצעות גלי קול, אלא מוח אלי מוח. אילו יכולנו לצלם את מוחה היינו ודאי רואים זאת.

היא מקדימה את כולנו בהווייתה, כי אוזניה הגדולות (הדומות לעטלף) מאפשרות לה לשמוע הכל, עוד לפני האחרים. כך היא יודעת למה לצפות ובאיזו דרך לנהוג כדי לקבל את המיטב. כך היא יודעת גם מה הן כוונות בני האדם כלפיה, וכיצד לנהוג בהתאם, מבעוד מועד.

למעשה, היא יוצרת שיח עם עצמה, דיאלוג פנימי של שאלות ותשובות. כלפי חוץ אנו שומעים רק נביחת "האו האו", אבל איזה עולם פנימי רחב מסתתר מאחוריה! עולם כלבי שלם, ההולך בצמוד אלינו, אף מבלי שנחוש בכך היות שאנו שומעים רק נביחות, ולא את העולם הפנימי שמאחוריהן.

השיח הפנימי של לֵפִי עם עצמה הוא מלאכת מחשבת, כי הוא מתנהל צמוד לבני האדם ומפרש את מעשיהם בצורה פשוטה ונכונה, כמו מכונת צילום. זאת ללא התחכמויות ובלי קווי האופי השונים של בני האדם, הגורמים להם לנהוג כל אחד אחרת, לפי אישיותו.

לֵפִי חושבת כאן, גם בשבילנו וגם בשביל בעליה ולכן היא הגיבורה המרכזית בעלילה, ללא צורך בגיבורי משנה. ללֵפִי יש קו אופי בולט אחד והוא פשוט וענייני, כי מי ששומע לה - זו היא עצמה ומי שמדבר איתה, זו היא עצמה, (כאמור באמצעות דיאלוג פנימי מיוחד).

הומור שמשרה חיוך רחב

אכן, יש ללמוד הרבה מלֵפִי: שקט נפשי, נאמנות, דאגה לבעליה, ניסיון להבין דברים כפשוטם, בלי התחכמויות מיותרות. כל זה יוצר דמות כנה וישרה, שפשוט ניתן לבטוח בה, כי כוונותיה ישרות וענייניות. גם המעט ערמומיות של לֵפִי היא מלאת חן ומלוּׁוה בחוש הומור כלבי מיוחד. זאת, כי השיחה עם עצמה גורמת לה להבין טוב יותר את סביבתה ולדעת לנצלה לטובה, אף מבלי להוציא מילה מפיה. היא תופסת את המציאות בזווית אפילו אמיתית יותר מהמציאות עצמה.

ה"האו האו" של לֵפִי הוא מעין אתנחתא, שבה היא מזכירה לנו כי היא בכל זאת כלבה. המחבר עושה בחכמה, שהוא משאיר לה גם את התכונות המיוחדות האופייניות רק לכלב, לפחות כלפי חוץ. את התכונות האחרות הוא משאיר למוחה של הכלבה. המעבר בין שתי תכונות אלה, זו שבפנים וזו שבחוץ, מוביל בסופו של דבר, להחלטות הנכונות וההגיוניות. כך גם העדיף המחבר תמונות מצוירות של לֵפִי על-פני צילומים, או איורים בקווים כלליים שאינם מבטאים עומק. זאת למרות שלֵפִי היא כלבה אמיתית. בכך הוא השאיר מקום לדמיונו של הקורא באשר למראה המיוחד של לֵפִי. אכן, הציורים (של גבריאל ארי) הולמים את המסופר.

גם החברים של לֵפִי ("לפי עטלפי וחברים") הם לכאורה אמיתיים - הכלב השכן, סבא וסבתא, אורחים וכו', אך התנהגותם החיובית כלפיה, כפי שהיא רואה זאת, נשלטת על-ידי פרשנותה החיובית לכל דבר, על-ידי האופטימיות התמידית שלה, כפי שמורה לה בצדק, מוחה. חוש ההומור של לֵפִי, כמובן במחשבתה, הוא מיוחד, עדין ומשרה חיוך רחב ובריא אצל הקוראים, בחזקת - הנה לֵפִי שוב מסדרת אותנו, אבל בחן וביופי מבלי להזיק. מעין הומור של פשרה עם המציאות. למשל היא קוראת לסבא "איש עם שערות כמעט לבנות" מבלי להעליבו בכך. או היא זו שמחזיקה את אבא ברצועה, שלא ישכח את הדרך הביתה. זהו הומור מיוחד, דואליסטי, ולא פוגע. כאמור, פשרה עם המציאות.

ההבדל בין הכלב לאדם

אין כמו לֵפִי כדי להמחיש את ההבדלים בין כלב לאדם. בין נאמנות הכלב לצביעות וההפכפכות של האדם. לֵפִי ממחישה בבהירות, כי הכלב הוא באמת ידידו של האדם, ידיד אמיתי. הוא אינו מדבר איתו, כי אינו יודע את שפתו, אך מבין את נפש האדם ויודע שעליו לשמור ולהגן עליו. זאת, גם בעבור עצמו, כדי שגם הוא, הכלב, יוכל לשרוד ולהינות מקיומו שלו.

ראו עד כמה לֵפִי דואגת שהכל יתנהל כשורה. באינטואיציה הכלבית שלה היא יודעת למנוע דברים מבעוד מועד. באוזניה הארוכות היא שומעת מעבר לשפת הדיבור (את שפת הוריה, את נביחות הכלב השכן, יללת החתולים וכו'), או אולי היא פשוט קוראת את מחשבותינו ומעכלת אותן, בשיח הפנימי שהיא מנהלת כל הזמן עם עצמה. נביחת ה"האו האו" היא כדי להטעות אותנו, שלא נחשוב לרגע, שאולי הוא או היא אינו כלב, אלא רק מעין חבר אילם הדואג לנו. אולי הכלב הוא מלאך שנשלח להגן עלינו ולהיות ידידנו האמיתי, בים השנאה והאיבה שסביב, בין בני האדם.

מי יודע? אני בטוח שלֵפִי כן יודעת, ובתוכה היא מחייכת לתמימות בני האדם. לא היא התמימה, אלא האנשים הם התמימים ופרשנותם איננה נכונה, לעומת פרשנותה של לֵפִי שהיא פשוטה, הגיונית ובלתי מזיקה. מאידך, סוד פחדיה המשונים של לֵפִי (למשל מחתולים, כאשר במציאות צריך היה להיות ההיפך), נובע מהיותה כזכור, כלבה מאומצת. זו היא גם הסיבה לכמיהתה הבלתי פוסקת להיות אהובה. היא עושה הכל כדי להשיג את מטרתה, על-ידי שכנוע עצמי. זו מטרה שגם כל אחד מאיתנו, בני התמותה, מנסה להשיג, אך לא תמיד בדרכים חיוביות, כמו לֵפִי בחושיה הבריאים.

אולם (והדבר מראה על אופי חזק), יחד עם רצונה הבלתי מתפשר להיות אהובה, היא שומרת בקנאות במוחה את שמה המקורי - לֵפִי עטלפי. זאת בהבינה את הייחוד והמיוחדות שבשם זה, לעומת השם שקראו לה הוריה המאמצים - קולה. שמה החדש, קולה, אינו מביע לגביה דבר ("מים מלוכלכים", היא קוראת להם בהומור), וגם כאן היא פועלת בהגיון תת-הכרתי ובעקשנות כלבית מיוחדת. אם הוריה לא קראו לך כך, היא עצמה בדו-שיח הפנימי שלה, תענה לעצמה רק בשם זה.

לֵפִי יוצרת לה מעמד של חלק אינטגרלי מהבית, חלק עזר הכרחי. היא מטפלת בדמיונה, בתינוק, אחר-כך תלמד אותו ללכת על ארבע ועל שתיים, כדי לזכות ולקבל עוגיות מהוריו ועוד. היא זו שתלמד אותו וכך, היא לא תאבד את מעמדה ותמשיך להיות הדומיננטית. וכיצד ילמד זאת התינוק בלעדיה? - היא תשאל את עצמה בהומור. לֵפִי לא תוותר על מעמדה בבית (למשל, עם הולדת התינוק החדש), אך במקום לריב או להיעלב, היא משתלבת בעשייה ומטילה על עצמה מטלות, חלקן דמיוניות כמובן, שבאמצעותן יזדקקו לה, מלבד התפקידים שנועדו לה ככלב - שמירה על הבית, ליווי ועוד, בלא שבעליה אפילו מודעים לכך.

כיוון שאיננה מדברת בשפתם ולהפך, הם צריכים להבין אותה, כשם שהיא מבינה אותם. זאת באמצעות היחס הפשוט אליה, כמות שהוא. ואילו היא צריכה להבינם באמצעות הדמיון שלה והדיאלוג הפנימי המנוהל כל הזמן עם עצמה.

פני הכלב אינם כפני הדור

"פני הדור כפני כלב", אך פני הכלב אינם כפני הדור. הוא חכם יותר, הגיוני יותר, ידידותי, מגן עלינו באמת, מכבד אותנו, אינו סובל מתסביכים כה רבים כמונו, הגורמים לנו למריבות, מלחמות, לחיים מזוייפים. זאת, למרות שהוא מתַקשר איתנו, בעיקר במחשבותיו.

אכן, יש ללמוד רבות מלֵפִי. הורים רבים ודאי ירצו בעקבות קריאת הספר, לצרף כלב למשפחה, כדי שתכונותיו הטובות יילמדו על-ידי ילדיהם. אילו לכלבה (ללֵפִי) היו מילים, היא בוודאי הייתה אומרת לנו: "תמימים שכמותכם, כדאי שתלמדו מאיתנו הכלבים לחיות בפשטות, בהגיון בריא ולהסתפק בחיים צנועים ואמיתיים".

עתה, עשו הפסקה קלה, הביטו עמוק בעיני כלבכם ותיווכחו, כי הוא מבין אתכם לפעמים, טוב יותר מהרבה הרבה בני אדם. הוא יושיט לכם אחת מטלפיו הקדמיות ללחיצת יד לשלום, יכשכש בזנבו כשאתם שמחים, ילקק את ידכם המושיטה לו אוכל וגם ינבח בעוז ויסתער על מבקשי רעתכם, או הפולשים לתחומכם.

חבל רק, שהבורא לא חנן אותו ביכולת לומר לנו ולוּ רק מספר מילים, כמו - תודה, בבקשה ועוד, לא רק בתרגום ישיר ממוח למוח, ממוח האדם למוח הכלב ולהפך. אבל לאושרנו, אנשים המגדלים כלבים, ודאי מבינים היטב את שפת הכלב המשודרת אליהם ממוחו, מהדיאלוג הפנימי שלו ומקבלים אותו כידיד הטוב ביותר שלהם.

אני מאמין, כי הקורא הנבון, ודאי יחכה להמשך עלילותיה של לֵפִי, שהרי לֵפִי שזורה בחייו של כל אחד מאתנו, המגדל כלבים.

האו האו.

על ספר הילדים החדש "לֵפִי עטלֵפִי" של המשורר והסופר מנחם מ' פאלק. ציורים: גבריאל ארי, הוצאת צור-אות, 32 ע', 2012.

תאריך:  14/11/2012   |   עודכן:  14/11/2012
אברהם גלברשטט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ידיד אמיתי
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
קרין
21/11/12 22:26
2
הילונת
25/11/12 23:54
3
יוסף כהן אלרן
26/11/12 10:27
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מרדכי נאור עשה עבודה מצוינת בספרו על יעקב דורי. הביוגרפיה על יעקב דורי הרמטכ"ל הראשון של צה"ל מלמדת ונותנת מידע רחב על התקופה שלפני מלחמת העצמאות, במהלכה ולאחריה. לצד המידע הרחב יש בספר דבר נוסף והוא הבאת סיפורו של דורי שהפך למעין "הרמטכ"ל שנשכח". גם בגלל אישיותו שלא הייתה מוחצנת, גם בגלל תקופות מחלתו במהלך המלחמה בה נאלץ לשהות בבית הבראה בחיפה וגם בגלל הסובבים אותו אשר ידעו להעצים את מעשיהם אל מול חסרונו.
10/11/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
קשה קצת לעקוב אחרי שירתו של אָלָגֶ'ם, קשה קצת לצוד אותה וכאילו צריך לארוב לה. זאת בשל היותה וירטואוזית, מקפצת, זורמת, לא פעם סוריאליסטית. קשה לעקוב אחריה משום שאתה מתחיל במקום מסוים ומוצא עצמך במקום אחר; מתחיל בגוון אחד ומוצא עצמך בגוון שונה; נכנס לספֵרה אחת ויוצא מאחרת מבלי שיהיה בידך הזמן לעבור ממֵמַד אחד לאחר, מה שהוא עושה כדבר המובן מאליו. התחושה היא שנפשו מטיילת, מדלגת ומרחפת באותו סוריאליזם נוזלי שמצוי בגופו, בלי עכבות ובלי שׁחוֹק הכבידה יכבול אותה למקום שבו הייתה מצויה ברגע החולף. כל זה מאפשר לו לראות ולחוש דברים שהוא רואה וחש לבדו.
05/11/2012  |  יוסף כהן אלרן  |   ספרים
מה מוזר חשבתי לעצמי. שניים מקרא, הכוונה היא לשפה העברית, לקרוא פעמיים בשבוע פרשת השבוע - חייב אדם ולאחר מכן לעבור לתרגום אונקלוס בארמית. כך שם.
01/11/2012  |  ד"ר נורית צדרבוים   |   ספרים
גדלותו של המחקר הספרותי היא יכולתו להאזין לעומקה של היצירה הספרותית, לדלות את תשתית העומק שלה ולהעשיר את קוראי היצירה בזוויות ראיה ובתובנות חדשות. בספרו של פרופ' ברזל אכן משתקפת יכולת האזנה מופלאה, המאפשרת לו לפרוש בפני הקורא פרשנות חודרת וקשובה לכל הד בשירתו של איתמר יעוז-קסט. על-מנת להדגים את דבריי אביא קטע קצר מן הספר, בו פרופ' ברזל מצטט מספר שורות משירו של איתמר יעוז-קסט, "אחיזה" (ספר האור הלבן, עמ' 16):
30/10/2012  |  ד"ר אביבית לוי  |   ספרים
אכן נפלאות דרכי ההשגחה ונסתרות דרכי הארכיונאות. ועוד כשמדובר באשת ספרות מיוחדת במינה כעזה צבי, 1934-2011, שבקרוב תמלא שנה לפטירתה. בימים אלה נמסר לארכיון קיבוץ עין החורש ארגז מסמכים ישנים של יצחק אורחן ז"ל. הארגז נמסר על-ידי המשפחה לרגל שיפוצים מקיפים שנעשו בבית.
29/10/2012  |  אלישע פורת  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il