|   15:07:40
דלג
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
אפל ווטש: מהפכת הטכנולוגיה על פרק כף ידך
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל

תחקיר / חשיפה ב-News1

מכבי הטעתה חולי סרטן; <br>ושיקרה בתגובה לביהמ"ש

קופת חולים מכבי גבתה בניגוד לדין תשלומים עודפים מחולים כרוניים ומחולים קשים ובהם חולי סרטן בעקבות תביעה ייצוגית שהוגשה, ולמרות העצות הטובות שקיבלו מבאי-כוחם, שיקרו בכירים במכבי ובחרו למסור לבית המשפט מידע כוזב העומד בסתירה לזה שהוצג בתכתובות פנימיות עם באי-כוחם
08/12/2012  |   יואב יצחק   |   תחקירים   |   משמר המשפט   |   תגובות
בנין הנהלת מכבי

כאשר מכבי לא רוצה לשלם
איתמר לוין
בית הדין לעבודה מותח ביקורת חריפה על התנהלותה הדיונית והמשפטית של מכבי, בנסיונה להתחמק ממימון רפואה לחולת סרטן * פרשנות מחמירה אף עשויה להוביל למסקנה, שמכבי ניסתה לשבש את ההליכים
לרשימה המלאה

ביה"ד: ועדת חריגים במכבי ננעלה נגד החולה
איתמר לוין
הוועדה דחתה בקשה של חולת סרטן לממן תרופה שאיננה בסל - אך בית הדין מצא שמונה פגמים בהחלטתה והורה לדון בבקשה מחדש בהרכב שונה של הוועדה
לרשימה המלאה

הנהלת קופת חולים מכבי הולכת ומסתבכת בפרשה חמורה, העלולה לחייב התערבות הן מצד בית המשפט והן מצד משרד הבריאות. עיקרה: קופת החולים גבתה תשלומים חודשיים באופן בלתי חוקי מחולים כרוניים ומחולים קשים, ובהם מחולי סרטן.

והנה, לאחר שהתברר הדבר והוגשה תביעה ייצוגית, מסרה מכבי לבית המשפט תגובה העומדת בסתירה הן לעובדות והן לעמדתה כפי שגובשה קודם לכן.

חמור מכך: ממסמכים שהתגלו ל-News1 עולה, כי בכירים בהנהלת מכבי קיימו התייעצות משפטית - לאחר שהוגשה תלונה נגד מכבי, ובמסגרתה גיבשו עמדות בעייתיות: כיצד לנסות להתחמק מאימת הדין ואלו תגובות ליתן לבית המשפט ולמשרד הבריאות. במילים פשוטות: תיאום ופברוק גרסאות, באופן הפשוט והברור ביותר.

הפרשה שלהלן מתבררת הן מבקשה שהוגשה לבית המשפט לאישור תובענה ייצוגית, הן מתגובת מכבי, והן ממידע נוסף שנודע ל-News1.

התביעה, כספים עודפים

התביעה הוגשה על-ידי אנה דובין, חברת קופת חולים, נגד מכבי שרותי בריאות הפועלת כאגודה עותומאנית, באמצעות עו"ד עמי סביר. לטענת דובין, מכבי גבתה ממנה סכומי כסף עודפים בסכום כולל של 1,368 ש"ח. הסכום הכולל של התביעה הייצוגית נאמד ב-219.2 מיליון ש"ח - לפיצוי חולים כרוניים וחולים במחלה קשה מהם נגבו כספים עודפים.

בתביעה נטען, כי מכבי גבתה מחולים כרוניים תשלום המהווה "תקרת תשלומים נוספת" בגין תרופות בסל התרופות הממלכתי, ואשר נמצאים בסל המורחב של מכבי, וזאת בנוסף לתשלום התקרה הקבועים לחולים כרוניים. במקביל, גבתה מכבי מחולים במחלה קשה תשלומי השתתפות עצמית עבור תרופות בסל התרופות המורחב, על-אף שחולים אלה פטורים לחלוטין מהשתתפות בתשלום בגין תרופות או בגין השתתפות עצמית אחרת.

התביעה מסתמכת על הוראות החוק ועל הנחיות משרד הבריאות האוסרות על קופת חולים לגבות כספים אלא באישור משרד הבריאות. לטענת התובעת, ביולי 2011 הכירה מכבי בטעותה ובעובדה שגבתה כספים עודפים מחולים כרוניים ומחולים קשים, וחדלה מכך. ואולם, מכבי אינה מודה בכך, והיא מסרבת לפצות את חברי הקופה מהם נטלה כספים שלא כדין. בתביעה דנן נדרשת מכבי להשבת הכספים ולפיצוי החולים.

ההגנה, "סל פנימי"

בהודעתה לבית המשפט טוענת מכבי, באמצעות עו"ד ד"ר אסף רנצלר, גיא ורטהים והדס ידגר (ממשרד ש. הורביץ ושות'), כי היא פעלה ופועלת לטובת חברי קופת החולים, וכי היא הנהיגה במשך שנים סל תרופות רחב יותר למען חבריה. במסגרת זו, ומעבר ל"סל הבריאות" המתחייב על-פי חוק בריאות ממלכתי והנחיות משרד הבריאות, היא הנהיגה "סל פנימי" שניתן לכלל מבוטחיה הזקוקים לתרופות; וכן הפעילה ועדת חריגים שדנה בבקשות פרטניות למתן שירותי בריאות מעל-ומעבר לכלול בסל הבריאות, וזאת במטרה ליתן מענה לחולה הבודד שמצבו הרפואי שונה מזה של יתר החולים הרלוונטיים.

באשר לתובעת, אנה דובין, טוענת מכבי, כי תרופה העיקרית שקיבלה דובין – IVIG, אינה כלולה בסל הבריות להתוויה לה נזקקת דובין, וזו סופקה לה במסגרת "סל פנימי" הנהוג במכבי. מאז שנת 2005, טוענת מכבי, היא העניקה לדובין תרופות שאינן כלולות בסל הבריאות בשווי של 1.05 מיליון ש"ח, וזאת תמורת דמי השתתפות עצמית נמוכים ביותר, שמייצגים רק אחוזים בודדים משווי התרופות, ואינם עומדים בשום פרופורציה לשווי ההטבה שקיבלה ממכבי. בתקופה זו, נאמר, שילמה דובין רק 1,368 ש"ח דמי השתתפות עצמית.

מכבי טוענת כי גם אם ימצא שאכן חרגה וגבתה מדובין כספים ביתר - דבר המוכחש מכל וכל, הרי שאין מדובר בעוול ו/או בגזילה, שכן דובין יצאה נשכרת מכך. "אנו מרשים לעצמנו להניח, שאלמלא החסד הגדול שעשתה עימה מכבי, המבקשת לא הייתה מסוגלת לממן בכוחות עצמה את התרופות הללו, וממילא יתכן מאוד שלא הייתה מצויה כיום בין החיים ולא הייתה יכולה להגיש את התובענה הייצוגין דנן. בכל הכבוד והזהירות המתבקשים, בפנינו תובענה ייצוגית בלתי מוסרית של תובעת ובא-כוחה, שמבקשים להתעשר במיליוני ש"ח מעצם הגשתה, וזאת בטענה שהחסד העצום שעשתה מכבי עם המבקשת לא היה עצום מספיק... גם אם מבחינה חוקית גרידא הייתה המבקשת צודקת בטענתה... עדיין יש לקבוע, שבעצם הגשת תובענה ייצוגית שכזו דבק כתם מוסרי, שלא ניתן להסיר אותו או להתעלם ממנו...".

לטענת מכבי, משרד הבריאות תמך עד לאחרונה במדיניות הגבייה של מכבי, ורק לאחרונה שינה עמדתו - ללא הסבר ולא באופן עקבי - לגבי חולים כרוניים בלבד.

החשיפה, ניסיון הפיברוק

ממסמכים שתוכנם נודע ל-News1 עולה, כי לאחר שנתפסה מכבי בקלקלתה פעלו בכירים בקופה לתיאום גרסאות ולפברוק העובדות. המסמכים הוכנו עבור מכבי ו/או הינם תוצרי דיונים שנערכו בין אותם בכירים לבאי-כוח הקופה ממשרד ש. הורביץ. על-אף זאת, לבית המשפט נמסרו גרסאות מפותלות ואף סותרות. מהמסמכים עולה:

  • מכבי פעלה בניגוד לתוכנית הגבייה שבה נאמר מפורשות כי חולים כרוניים פטורים "מהשתתפות בתרופות או מכל השתתפות אחרת";

  • מכבי פעלה באופן מודע בניגוד לתוכניות הגבייה מחולים כרוניים ומחולים קשים וגבתה מהם דמי השתתפות עצמית;

  • מכבי ובאי-כוחה הודו באותם מסמכים כי גביית השתתפות עצמית מעבר לתקרה לחולים כרוניים עד יולי 2011 "היא גבייה שיש קושי גדול להסבירה";

  • מכבי ניסתה להטעות את אורגני משרד הבריאות, בהם את נציבות הקבילות של משרד הבריאות, כשניסתה שוב ושוב להתחמק מתשובה. בהתייעצויות הפנימיות במכבי נאמרו הדברים הבאים:

  • "יש לציין כי מדובר בפנייה נוספת של נציבות הקבילות של משרד הבריאות באותו עניין, לאחר שתשובת מכבי לפנייה הקודמת ניסתה להתחמק מהקושי שבגבייה. נראה שכעת אין לנו ברירה אלא להסביר לנציבה בצורה מפורשת כיצד נהגנו לפני יולי 2011".

  • בא-כוחה של מכבי כותב בפנייתו לבכירי הקופה:

  • "אני פונה אליכם, שכן כל תשובה שנשיב כעת יכולה להוות בסיס לקביעה של נציבות הקבילות, לחוזר של משרד הבריאות ו/או לתביעה ייצוגית שתוגש כנגד מכבי. לאור הרקע הנפרש בפניכם, ובטרם נשיב למשרד הבריאות, האם יש לכם הסבר כלשהו שיכול להעיר את עיני כיצד ניתן לטעון לחוקיות הגבייה שנהגה במכתבי עד ליולי 2011 (הן ביחס לתקרה והן ביחס לפטור?)".

  • ובהמשך, כותב אותו גורם לבכירי מכבי:

  • "מצ"ב טיוטת מכתב לרויטל טופר, בניסיון (נואש) אחרון למנוע את הוצאת החוזר. לגבי שאלתו של שעיה – כנראה שאין לנו מענה מספיק טוב לטענתו של משרד הבריאות, מכיוון שהבנו מכם שהטענה שמחוללי חמצן ובלוני חמצן הם "מכשירי הנשמה" הנה קלושה.וגם אם תתקבל טענתו שמדובר בשירות שאינו כלול בסל, עדיין קיים סעיף 13(ב) לחוק האוסר עלינו לגבות תשלום כלשהו. לכן נראה שסיכויינו להתגונן כנגד תביעה יצוגית בנושא אינם מזהירים...";

  • ועוד, נאמר באותו מכתב:

  • "עדיין קיים סעיף 13(ב) לחוק האוסר עלינו לגבות תשלום כלשהו, לכן נראה שסיכויינו להתגונן בתביעה כנגד תביעה ייצוגית בנושא אינם מזהירים".

סוף דבר, דרושה בדיקה


תוכנם של המסמכים מדבר בעדו. עולה מהם, כי בכירים בהנהלת מכבי בדקו עם באי-כוחה של הקופה כיצד יש להשיב לתלונות מצד כמה גורמים ו/או לפניות משרד הבריאות. למרות העצות הטובות שקיבלו, הם בחרו במסירת גירסה כוזבת לבית המשפט במסגרת הודעתה קופה לתובענה הייצוגית. שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, ד"ר עמירם בנימיני, יידרש להכריע כיצד ימוצה הדין עם האחראים למעשים החמורים שבוצעו.

תגובת מכבי

"מכבי לא שיקרה בתגובתה לבית המשפט, ואין שום דבר שמכבי כתבה לבית המשפט שסותר את האמור במסמכים שבפני מר יצחק. מדובר בטענות ובמסקנות מופרכות, שנובעות מכך שמר יצחק אינו מבין את מהותם של המסמכים שבפניו ואינו קורא נכון את שנכתב בהם.

על-אף מעטה החשאיות המדומה, "המסמכים שתוכנם נודע ל-News1" אינם אלא שני מסמכים שהוגשו לבית המשפט על-ידי בא-כוח התובעת הייצוגית לפני כשבועיים:

המסמך הראשון כלל אינו מתאר עמדה של מכבי (למעשה, הוא אפילו לא הועבר למכבי!), ובוודאי שאין בו "עמדה שגובשה". יש בו מחשבות משפטיות ראשוניות, שבהמשך עוצבו וגובשו באופן שהוצג בהודעתה של מכבי לבית המשפט. לכן, כל הטענות בדבר סתירה כביכול בין עמדה מוקדמת של מכבי לבין עמדה מאוחרת שלה הינם עורבא פרח.

המסמך השני עוסק במחוללי חמצן ובבלוני חמצן - לא בחולי סרטן ולא בנושא המועלה בתביעה הייצוגית: גביית השתתפות עצמית בגין תרופות הניתנות לחולים כרוניים ולחולים במחלה קשה. החיבור שעושה מר יצחק בין מסמך זה לבין התביעה הייצוגית נובע מכך שהוא פשוט לא קורא נכון את מה שכתוב בו. זאת ועוד: המסמך הינו תכתובת דוא"ל בין מכבי לבין עורכי דינה. לקרוא להתייעצות של מכבי עם עורכי דינה "תיאום גרסאות" זה דבר מופרך כשלעצמו; והדבר חמור במיוחד כאשר המטרה היא ליצור בעיני הקורא את הרושם כאילו בהתייעצות עם עורכי-דינה ביצעה מכבי דבר מה לא חוקי.

שני המסמכים נוצרו חודשים טרם הגשת התביעה הייצוגית. לכן, גם הטענה כאילו עולה מהם ניסיון "לתיאום גרסאות ולפברוק העובדות" "לאחר שמכבי נתפסה בקלקלתה" – אינה מתקבלת על הדעת.

מאף מסמך לא עולה שמכבי שיקרה בתגובתה לבית המשפט, או שמה שנטען בבית המשפט עומד בסתירה למה שהוצג בתכתובות הפנימיות שבין מכבי לבין באי-כוחה (שבכל מקרה עוסקות, כאמור, בנושא אחר מזה שנידון בבית המשפט).״

ד״ר אסף רנצלר, עו״ד
ש. הורוביץ ושות׳

תאריך:  08/12/2012   |   עודכן:  10/12/2012
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מכבי הטעתה חולי סרטן; ושיקרה בתגובה לביהמ"ש
תגובות  [ 10 ] מוצגות   [ 10 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידןסובול
8/12/12 20:12
2
אבל,למה?
8/12/12 20:22
3
פטריוט ישראלי
8/12/12 20:53
4
ravitrina
8/12/12 23:40
5
אליפז+גימלאי צהל
9/12/12 00:58
 
אליזה
9/12/12 05:35
 
חרדי
9/12/12 08:41
 
פטריוט ישראלי
9/12/12 10:39
 
גימלאי צהל
9/12/12 14:09
6
הונאה זהה
9/12/12 08:30
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משמר המשפט
ג'ודי שלום-ניר-מוזס רוטנת ומתפרעת, במטרה לעצור את הפרסומים בעניינה ב-News1. בשבועות האחרונים היא הלינה פעמים רבות נגד הח"מ. מדוע יואב מתנכל לי? מה עשיתי לו? מדוע הוא מתעסק ב-News1 עם הרומנים שלי?
23/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
חברת קווינקו שבשליטת איש העסקים יגאל זילכה, ומנהליה הבכירים ובראשם רו"ח חיים אסאיג - המכהן כיושב-ראש קווינקו הרשומה בבורסה, מסרו מידע כוזב לרשות ניירות ערך, לבורסה לניירות ערך ולציבור בעלי המניות. מהמידע עולה, כי החברה הגישה סדרה של דוחות כספיים מפוברקים וכוזבים, המתבססים על נתונים בלתי מבוססים ו/או בלתי מאומתים מצד חברה מקבוצת קווינקו המחזיקה בעצמה בקזינו לוטרקי.
20/11/2012  |  יואב יצחק  |   כתבות
רו"ח ברוך יהלומי וחברת טבסקו החזקות, זכיינית פיצה האט, מבקשים מבית המשפט המחוזי בתל אביב לאשר הגשת תביעה ייצוגית נגד עיריית תל אביב בשל אגרת השילוט שהיא גובה.
23/05/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
פרסום ראשון: שר התשתיות, בנימין בן-אליעזר, פגע בתדמית ישראל בעיני הממשל המקומי בקזחסטן, כך טוענים גורמים ישראלים בקזחסטן ובמשרד החוץ. לטענתם, נפגש השר עם סגן ראש ממשלת קזחסטן, כרים מאסימוב, מבלי ליידע את אנשי השגרירות ואת משרד החוץ.
26/10/2006  |  איילת פישביין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
האירוע היה משהו ומישהו, נכון יותר מי שהם, שאני מלווה במשך עשרות שנים    היו שם כל המי ומי מבין מקימיי הטלוויזיה הישראלית ומעצביה בשעתה היפה
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
היהודים היוו רוב בעיר למעלה מ-1,000 שנים מהמאה ה-10 לפנה"ס עד 70 לספירה ומ-1850 עד היום - בסה"כ 1188 שנים
טובה ספרא
טובה ספרא
תקופה מסוכנת עם פוטנציאל לעימותים, פעולות טרור ופתיחת חזית חדשה במלחמה. ייתכן אובדן חיים, בעיקר בפעולות הומניטריות. המערכה נמשכת והסכנה מתגברת. הרבה מילים חשובות לזמנים הקרובים שעי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il