|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין

100 מנדטים של פראיירים

אין שמאל, אין ימין ובטח שאין מרכז. אין חרדים, אין חילונים, אין ספרדים, אין אשכנזים, אין כלום - יש רק פראיירים! 100 מנדטים של פראיירים! ובניגוד לאימרה הידועה, הפראיירים כן מתים. פשוט, בדרך אל מותם הם ממשיכים להיות פראיירים
10/12/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
אכן, פראייר מי שמאמין ל"ביברמן" [צילום: פלאש 90]

פראייר או לא?
כל מי שלא מרוצה מהמצב ולא מצליח להשפיע על המצב - הוא פראייר. ומאחר שרוב אזרחי ישראל מקטרים כל היום, במשך ארבע שנים ברצף, מן הסתם הם אינם מרוצים מהמצב. אם לא הצביעו בבחירות הקודמות, או הצביעו ולא שיפרו את מצבם - הרי הם פראיירים! מכאן, שפראייר הוא מי שלא מצביע, או מי שמצביע ולא משפיע, או מי שמצביע ומשפיע על מצבו לרעה. יש לנו בערך 100 מנדטים של פראיירים סדרתיים

בשיחה עם אנשים המשפיעים על מערכת הבחירות מאחורי הקלעים, ניתחנו את תמונת המצב של מערכת הבחירות הזו, את הסיכויים, הסיכונים, היתרונות והחסרונות של המפה המצטיירת. לאחר שהגענו למסקנות, הנחתי על השולחן אוהל עשוי פלסטיק שקניתי בחנות לצעצועי-ילדים.

המבטים התמוהים הסגירו את העובדה שהמעשה השיג את מטרתו. "מה זה?", נשאלתי.

"זהו הקוד הגנטי של הבוחר הישראלי", עניתי.

חצי דקה של דממה, והמון מבטים שהוחלפו, עד שמישהו העז לומר: "רוצה להסביר?"

"כן", עניתי, "אחרת לא הייתי עושה את המחווה הזו".

מטבע הדברים, לא אצטט מילה במילה. אבל, הנה ההסבר מוגש באופן שלא יסגיר פרטים מזהים מהשיחה ההיא.

פראיירים סדרתיים

חברים, האוהל הזה מכיל את הקוד הגנטי של המצביע הישראלי. זהו מאהל הפראיירים, ויש בו בערך 100 מנדטים. כל אחד יכול לקחת אותם. כדי לקחת אותם, צריך להבין אותם. לדעת מה מתניע אותם לפעולה, מה מניע אותם להמשיך בפעולה, ומה מרגיע אותם ומאפשר להם לחדול מפעולה.

בניגוד למה שמקובל לחשוב, הפראיירים לא מחולקים בין ימין לשמאל, או בין דתיים לחילוניים. גם לא בין עשירים ועניים או בין יהודים לערבים. הפראיירים לא מחולקים בכלל. יש להם מכנה משותף אחד, הם פשוט פראיירים.

מה מגדיר פראייר? קודם כל אלה שלא מצביעים הם פראיירים, כי הם מקבלים את היכולת להשפיע אבל לא עושים בה שימוש. ומעבר לאלה שלא מצביעים, יש את הפראיירים שמצביעים ואז מגלים שלא הצליחו להשפיע, והם מוצאים את עצמם באותו המצב שבו נמצאים אלה שלא הצביעו בכלל. מכאן שהגדרת "פראייר" היא - מי שלא משפיע.

כלומר, כל מי שלא מרוצה מהמצב ולא מצליח להשפיע על המצב - הוא פראייר. ומאחר שרוב אזרחי ישראל מקטרים כל היום, במשך ארבע שנים ברצף, מן הסתם הם אינם מרוצים מהמצב. אם לא הצביעו בבחירות הקודמות, או הצביעו ולא שיפרו את מצבם - הרי הם פראיירים!

מכאן, שפראייר הוא מי שלא מצביע, או מי שמצביע ולא משפיע, או מי שמצביע ומשפיע על מצבו לרעה. יש לנו בערך 100 מנדטים של פראיירים סדרתיים.

פראייר זו לא טעות אלא השקפת-עולם

יהונתן גפן כתב, במסגרת הכבש השישה-עשר, את המילים לשיר "איך שיר נולד". הפראייר נולד באותה הדרך, כמו שיר. "זה מתחיל מבפנים, ומתגלגל החוצה...".

הפראייר לא יודע שהוא פראייר. הוא באמת מאמין שהוא עושה את הדבר הנכון.

להיות פראייר זה לא תחביב, זה מקצוע. המקצוענות של הפראייר הולכת ונרכשת עם הזמן, הפראייר משתבח. ככל שהוא חוזר על אותה הטעות יותר פעמים, כך הוא הופך להיות פראייר מושלם. צאן קל לטרף של הפוליטיקאי המיומן.

כי להיות פראייר זו לא הבחירה הראשונה של אף אחד. אבל איכשהו, יוצא שכולם בסוף פראיירים. כי יום לאחר הבחירות, שנייה אחת לאחר שהצביעו למועמד שלהם, רגע לאחר שהיללו את המועמד בכיכרות, הרעיפו עליו שבחים, סיפרו כמה הוא טוב, וישר, וחכם ומקסים, רגע אחד לאחר מכן - מתחילים הקיטורים.

לא הפוליטיקאים הופכים את המצביע לפראייר. אלה המצביעים שעושים זאת לעצמם. הפוליטיקאים לא בוגדים במצביעים, אלה המצביעים שבוגדים בעצמם. כי להיות פראייר, משמעו לעשות עסקה גרועה. לתת למועמד את קולך בשמחה, ולאחר מכן, לאכול את הפירות הבאושים בעצמך.

איך מזהים פראייר?

הפראייר מצביע קבוע לאותה המפלגה. הוא נענה לקריאה "הביתה". הוא רואה את עצמו "חרדי" אז הוא חייב להצביע לחרדים, או שהוא רואה את עצמו "ימני" אז הוא חייב להצביע לימין, או הוא רואה את עצמו "ספרדי" אז הוא חייב להצביע למפלגה "ספרדית".

לפראייר יש דפוס קבוע. דפוס קבוע לא חייב להיות "מפלגתי". יש פראיירים שהולכים שבי אחר אישיות קוסמת וכריזמטית, ויש שמתקשים לבחור ולהחליט, אז הם יעבירו את זכותם להחליט למישהו אחר, וילכו שבי אחר הרעיון של "המרכז".

את הדפוס הקבוע של הפראייר אפשר לחשב מראש ולדעת לאן הוא ילך, מה מניע אותו, מה גורם לו לחזור הביתה או ללכת שבי אחר דמות הקוסם. הפראייר הוא פראייר כי הוא צפוי. דפוס ההצבעה שלו קבוע וידוע מראש.

איך מנצלים פראייר?

ברגע שזיהית דפוס של פראייר, אפשר לנצל אותו. למשל, אם אדם נכנס לחנות, ואני המוכר יודע מראש שהוא קונה, אני אמכור לו את המוצר שנכון לי למכור לו, במקום את המוצר שנכון לו לקנות. בנוסף, אני אחייב אותו במחיר שנכון לי לחייב אותו, כי אדע שאני לא עומד בתחרות מול מוכרים אחרים. הוא ממילא יקנה אצלי, אז שייקח את המוצר שאני תקוע איתו, וישלם את המחיר שאני ארוויח ממנו הכי הרבה. פראייר הוא קונה שבוי של סחורה אידיאולוגית.

ברגע שהסתיימה מערכת הבחירות, כל הפראיירים מפרקים את מאהלי המשנה שלהם, ומתכנסים שוב למאהל המרכזי. משלמים מיסים שהולכים למקומות הלא נכונים, משרתים במילואים ומקטרים על המתחמקים, זורקים עגבניות על הפוליטיקאים ומתלוננים. במאהל הפראיירים יושבים נציגים מכל המפלגות ומכל הזרמים.

הרי יום לאחר הבחירות, המועמד שקיבל את הקול שלך לא מסוגל לזהות אותך. יום לפני כן הוא חיזר אחריך, שלח לך הודעות טקסט, חיזק אותך, ואם הוא ליכודניק, הוא אפילו היה בחתונות של הילדים, בבריתות של הנכדים, ובא לאכול מופלטות או לדחוס עוד סופגניה באחד החגים. אבל רגע אחרי הבחירות, המועמדים כבר נמצאים במקומות אחרים. המועמדים יודעים היטב, שגם אם הפראיירים מתחלפים, הם תמיד חוזרים. שתי סיסמאות נבובות ומשומשות, ארבע מילים, לא צריך יותר. סטיקר עם סיסמה בכחול-לבן, נקודה אדומה או קו ירוק מתחת לאיזו מילה, והופ, הפראייר שוב בכיס, הרי זו מחלה.

איך מפסיקים להיות פראייר?

שלב ראשון הוא להבין את המערכת. אין זהות אינטרסים בין הפוליטיקאים והמצביעים. זה משפט חשוב מספיק כדי לחזור עליו שוב. אין זהות אינטרסים בין הפוליטיקאים והמצביעים.

המצביעים רוצים לדעת מה יקבלו בתמורה להצבעתם, בעוד שהפוליטיקאים רוצים לשמור על עמימות מרבית, באופן שבו העמימות תשרת אותם לצרכי מו"מ על מקומם בקואליציה. יש סיבה טובה למה שלי יחימוביץ', יאיר לפיד וציפי לבני, לא מכריזים היום: "לא אשב בממשלת נתניהו".

הסיבה לכך היא לא טובת המצביעים, אלא טובתם הם. הפרשנים מטעמם כמובן ימכרו את הסיבה כאילו היא טובת המצביעים, ומצביעים ממחנה הפראיירים באמת יקנו את ההסבר. כי אם כולם אומרים, כנראה שזה נכון. אז זה לא נכון! הדבר היחיד שנכון בסיפור הזה הוא ששלוש המפלגות הללו הן בעלות אותו אינטרס, והוא הפוך לאינטרס של המצביע. המצביע שלא רוצה עוד ממשלת ביברמן, חייב לדרוש התחייבות מפורשת. התחייבות כזו אומנם עובדת לרעת הפוליטיקאים, אבל היא לטובת המצביע שלא רוצה את ביברמן.

הפראייר הימני רוצה ביטחון, ולכן הוא משלם מחיר גבוה בעד ה"ביטחון" שהוא קונה מהסוחר הממולח בחנות הימנית. בתמורה ל"ביטחון" הוא משלם כפליים בכלכלה. שלטון הימין מצליח למכור "ביטחון", במחיר כפול. אם המצביע הימני היה מתעורר ומבין שהכלכלה של נתניהו טובה רק לעשירים, הוא היה מבין שהוא קונה "ביטחון" במחיר מופקע, פשוט, כי הוא פראייר.

מה קיבל המצביע הימני בתמורה להתחייבות של נתניהו: "ממשלה בראשותי תמוטט את שלטון החמאס"? בתמורה קיבל המצביע הימני שחיקה מתמדת בשכר, ירידה חדה בכוח הקנייה, עליית מחירי הדיור, בית-חולים באשקלון שאין מימון למגן אותו, ואוניברסיטה חדשה באריאל. ולצד כל אלה, מה באמת קרה עם החמאס? הוא קיבל מדינה ומעמד בינלאומי בחסות נתניהו!

אין שמאל, אין ימין, בטח שאין מרכז, אין חרדים, אין חילונים, אין ספרדים, אין אשכנזים, אין כלום - יש רק פראיירים! 100 מנדטים כאלה! ובניגוד לאימרה הידועה, הפראיירים כן מתים. פשוט, בדרך אל מותם הם ממשיכים להיות פראיירים, ומולידים עוד פראיירים, שבתורם יהיו גם הם פראיירים חדשים.

אז זה לא שפראיירים לא מתים. הם מתים. אבל בדרך אל מותם - הם גם משלמים. כמה פעמים. כל החיים. עד שהם מתעוררים. ואם יש להם מזל - הם עדיין בחיים.


תאריך:  10/12/2012   |   עודכן:  10/12/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
100 מנדטים של פראיירים
תגובות  [ 14 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי7
10/12/12 16:37
 
דוקטור אפרים
10/12/12 18:04
 
אורי7
11/12/12 09:56
2
שי אלוני
10/12/12 17:55
3
דוקטור אפרים
10/12/12 17:58
4
נחום שחף
10/12/12 20:17
5
בן עזוז
11/12/12 05:20
 
אוטובוס מתפוצץ
11/12/12 09:26
6
זקן
11/12/12 09:10
7
Dniamos
11/12/12 19:48
8
דר'
11/12/12 20:13
9
הלשתיני האציל
12/12/12 21:22
10
דין דן אלון
12/12/12 21:28
11
יוי
13/12/12 09:02
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שכר הסופרים הראשון שלי ניתן לי, בנדיבות וחביבות קורנות, מידי בנימין טנא ז"ל. סופר הילדים הידוע, עורך ומתרגם נפלא. הגעתי, כותב מתחיל וחושש, מזיע כולי, ביום קיץ לח, בראשית שנות ה-70, למערכת 'משמר לילדים', שבבית 'על המשמר', ברחוב בן אביגדור שבתל אביב. נעמדתי מול שולחנו בביישנות, והוא שאל אותי, במה אפשר לעזור לך ז'לובר? הצגתי עצמי בחשש, והוא קם מייד ולחץ את ידי בשמחה, וצעק לעבר שולחנו של שותפו, הסופר שלמה ניצן ז"ל, אביו של הבמאי הידוע עמרי ניצן. שלוימה בוא הנה, אלישע פורת מהקיבוץ הגיע! והוא משך אותי ישר אל חדרו של הגזבר. דבר ראשון אמר לי, נסדיר את תשלום שכר הסופרים. שתדע לך שאנחנו לא מקפחים את שכרך! הייתי המום, כנער שגדל בקיבוץ, כמי שלא החזיק בידיו יותר מאשר כמה עשרות לירות, ניתן לי פתאום סכום עצום, במזומן, כשבנימין היקר עומד על השָׁלַם ואינו מניח לו לקפחני אפילו בפרוטה.
10/12/2012  |  אלישע פורת  |   מאמרים
המלחמות של היום מתנהלות בשתי זירות: הצבאית וההסברתית. יש קשר הדוק ביניהן. הוכח שהמצלמה מסוגלת להביא להישגים מלחמתיים הרבה יותר גדולים מאשר תותח. ואחרי שמבינים זאת - קל יותר להבין שאהוד אולמרט הוא חייל הסברה בשירות האויב.
10/12/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
עם פרוץ המשבר בין בני הזוג, וכאשר לצדדים ילדים מתחת לגיל 18- יש להחליט בדבר משמורת על הילדים, וכן קביעת סדרי הראיה.
10/12/2012  |  עו"ד אריאל דרור  |   מאמרים
עמיר פרץ הוא דמות מאד מעניינת שגדל בעירת פיתוח והגיע למעמד ראש עיר. יונה פוליטית בדעותיו, דבר שלא הפריע ליצחק רבין לתת בו את עיניו ולצרפו למפאי. את מרבית דרכו הפוליטית עשה במסגרת ההסתדרות שם זכה להשגים אבל גם לכשלונות.
10/12/2012  |  שמעון זיו  |   מאמרים
לכל אחד מאתנו יש חלום על גיל הפרישה. אחד חולם על חופשה מפנקת באי טרופי. השני חולם על צימר בגליל והשלישי על לימודי קולנוע שעליהם חלם תמיד. אולם החלום שלנו עלול להתנפץ אל מציאות עגומה. בזמן האחרון אני רואה יותר ויותר אנשים הממשיכים לעבוד למרות שהם כבר נמצאים בגיל הזהב. משיחות מקריות עם אחדים מהם מתברר כי הם עבדו שנים רבות במשרות רגילות צברו כסף בתוכניות פנסיה שונות אבל הפנסיה נמוכה . אין להם ברירה אלא להמשיך ולעבוד כדי לקיים רמת חיים מינימאלית.
10/12/2012  |  ישראל קידרון  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2013  /  מי ומי  
"לא אוותר בעבור מחיאות כפיים"  /  עידן יוסף
בג"ץ צפוי לדון בפסילת חנין זועבי   /  עידן יוסף
המפלגות מצפצפות על המבקר: לא חושפות את התרומות  /  איתמר לוין
למה המדינה דואגת לאזרחיה?  /  אהרון שחר
מפלגת הפעם הראשונה  /  עו"ד משה גולדבלט
רבני שס זועמים  /  חיים שאולזון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
דן מרגלית
דן מרגלית
לאחר 170 ימי המלחמה, לא נסכים עוד שנכדינו ונכדותינו ישלמו בדמים אלה או בדמים אלה את מחיר הטפילות של החרדים
מנחם רהט
מנחם רהט
כבר יש חרדים מתפכחים אשר מודים בפה מלא שטענות כמו ערך לימוד התורה, תורה מגנא ומצלא, החשש מחילון בצבא וכדומה, אינן מוסריות ומנוגדות לדעת גדולי הדור הקודם, שחייבו גיוסו של כל מי שאינ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il