|   15:07:40
דלג
  פזית רבינא  
עיתונאית מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

פצצה מתקתקת

קריסת הרודן הסורי אסד מעוררת דאגה מפני הנשק הכימי שבידי דמשק: גורמים שונים ובהם חיזבאללה עלולים להשתמש בו כמוצא אחרון לפני החלפת המשטר. מאחורי הקלעים כבר מתגבשת קואליציה בינלאומית בראשות האמריקנים, שביום הפקודה תשתלט על המאגרים של הנשק הלא קונבנציונלי ובכידוניה תפנה דרך למורדים
16/12/2012  |   פזית רבינא   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
חייל בחליפת אב"ך. יידרשו 75 אלף חיילים להשתלט על מאגרי הנשק [צילום: AP]

מרווח זמן
גם אם יעדיפו האמריקנים להקים קואליציה בינלאומית שישראל אינה חברה בה, כבר עתה ברור שישראל תיכנס לתמונת האיומים. 'כיפת ברזל' צפויה לשוב לככּב. את טווח הזמן שבו תושבי ישראל עלולים למצוא את עצמם שוב בממ"דים אפשר למדוד על-פי מרווח הזמן שיידרש לגיבוש הקואליציה במקביל לפריסת שש סוללות טילי פטריוט לאורך הגבול הטורקי-סורי – בין שבועות לחודשים אחדים

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הזהיר את בשאר אסד מפני "טעות טרגית". "העולם צופה במתרחש", אמר. "אם תבצע את הטעות הטרגית של שימוש בנשק כימי, יהיו לכך השלכות". אזהרתו של הנשיא האמריקני הושמעה ערב כינוס מדינות נאט"ו בבריסל, שבו אושרה בקשתה של טורקיה להצבת סוללות טילי פטריוט. כבר זמן מה טורקיה חוששת כי בתנאים מסוימים, אם ימְצא עצמו בגבו אל הקיר, עלול המשטר הסורי לשקול ירי טילים נושאי ראש נפץ כימי לשטחה.

רמז לגודל הסכנה אפשר היה לקבל כאשר ביום רביעי שעבר התלקחו קרבות עזים עם קבוצות מורדים שהתמקמו בקרבת אתר הנשק הכימי בא-ספירה, סמוך לחאלב. למרות קרבתן המסוכנת לאתר הפגיז הצבא את יחידות המורדים. בימים האחרונים מנסים המורדים להשתלט על העיר, על תחנת הכוח הסמוכה ועל הציר המוביל לעיר א-רקה.

מקורות באופוזיציה הסורית מעריכים כי אזהרתו של אובמה היא סימן רציני ראשון למהלך דרמטי המתבשל כבר חודשים אחדים לקראת הקמת קואליציה בינלאומית בראשות ארה"ב. קואליציה זו, שתכלול את מדינות נאט"ו והליגה הערבית, בשיתוף האופוזיציה הסורית, תעניק לארה"ב את הלגיטימיות הנדרשת.

הקואליציה, אומרים המקורות, תפעל אד הוק למניעת הסלמה בסוריה. זו, אם תתרחש, עלולה לממש את הסיוט הנורא מכול: הפעלת מאגרי הנשק הכימי נגד המורדים או לחלופין נפילתם לידי גורמי טרור.

עד לפני חודש, אומרים המקורות, לא היה גוף אופוזיציה סורי מוכר שיספק את הלגיטימציה הדרושה למהלך דרמטי כזה, ובהמשך אף ייקח לידיו את מוסרות השלטון. אולם בעקבות פסגת דוחא, שנערכה בחודש שעבר, יש כעת לעם הסורי מועצת אופוזיציה מייצגת בעלת הכרה בינלאומית. המועצה התכנסה במרוקו לבחור את ראש הממשלה הסורית בגולה ואיתו תעבוד הקואליציה הבינלאומית המתהווה.

לדברי המקורות באופוזיציה הסורית, הבליץ התקשורתי שנלווה לאזהרתו הדרמטית של אובמה הוא חלק מהקמפיין המקדים להקמת הקואליציה לנטרול האיום הכימי, והוא נועד להעביר מסר של דחיפות.

ואכן, הבליץ החל בהדלפה של גורמי מודיעין אמריקניים ל'ניו-יורק טיימס' ולפיה באתרי הנשק הכימי של המשטר הסורי נצפו לאחרונה תזוזות המעידות על כוונה להשתמש בנשק.

במקביל דיווח ה'גרדיאן' הבריטי כי הפנייה שהעבירה טורקיה לנאט"ו בחודש שעבר – בבקשה לפרוס סוללות פטריוט בגבול עם סוריה – מבוססת על מידע מודיעיני שלפיו המשטר בדמשק שוקל ירי טילים מצוידים בראש נפץ כימי לטורקיה, אם יחוש שגבו אל הקיר.

ואז הגיע גם הדיווח הדרמטי בכתב העת 'Wiered' ולפיו הסורים החלו בפעילות לערבוב כמויות לא גדולות של חומרי המוצא לייצור גז עצבים מסוג סארין.

הגם שאף לא אחת מרצף ההדלפות הללו גובתה בהוכחות, הן הגיעו, על-פי הדיווחים, מגורמי ממשל בכירים, ועל כן התקבלו כאמינות ביותר. במקביל פרסמו ממשלות בריטניה, צרפת וגרמניה אזהרות יוצאות דופן בחריפותן. שר החוץ הבריטי, וויליאם הייג, אמר כי אם אסד יחליט להשתמש בנשק כימי, יהיו לכך "השלכות רציניות". משרד החוץ הצרפתי פרסם הודעה שלשונה: "בדמשק צריכים לדעת שהקהילה הבינלאומית לא תעמוד מנגד אם ייעשה שימוש בנשק כימי".

אולם הרמז הראשון לכך שמדובר לא רק באזהרות אלא גם בראשיתו של מהלך קונקרטי להקמת קואליציה בינלאומית בשיתוף האופוזיציה הסורית הגיע משר החוץ הצרפתי, לורן פאביוס, שאמר בראיון ל-:CNN"כבר בימים הקרובים ייבחר ראש ממשלה מקרב האופוזיציה הסורית שיהווה משקל נגד לבשאר אסד".

לדברי מקורות באופוזיציה הסורית, פאביוס כיוון לכנס שנפתח ב-12 בדצמבר במרוקו, במסגרת הפלטפורמה הבינלאומית של 'ידידי העם הסורי' שמובילים הצרפתים והאמריקנים. לדבריהם, בבורסת שמות המועמדים לתפקיד ההיסטורי הוזכרו כמה מועמדים, אולם המוביל בהם הוא ראש ממשלת סוריה לשעבר ריאד חיג'אב, שערק לפני חודשים אחדים והצטרף לשורות המורדים.

חיג'אב, לדבריהם, אינו הפופולרי ביותר, אולם הוכיח את עצמו כאשר הסתכן וערק. "הוא מקובל על הקטרים, הירדנים והטורקים", אמרו המקורות, "ומעבר לכך, יש לו ניסיון מוכח כראש ממשלה. הוא בעל הנתונים הטובים ביותר להיות ראש הגשר לאנשי המשטר בדמשק בעידן שלאחר בשאר אסד. זה מה שדרוש", הדגישו, "כדי לייצר תקופת מעבר שתמנע את הנפילה לאנרכיה שלטונית הרת סיכונים, שבראשם סכנת ההשתלטות של גורמי טרור על מאגרי הנשק הכימי".

האם תשוב 'כיפת ברזל' לככב בחודשים הקרובים כנכס אסטרטגי בעוד ישראל צופה מהצד בהסלמה בסוריה, או שבאקט של ייאוש ינסה בשאר אסד לשאוב גם את ישראל לתוך התהליך?

מי ישתלט על הנשק הכימי?

מה כל זה אומר מבחינת ישראל? הפרסום המעניין בהקשר זה שייך לג'פרי גולדברג, כתב ה'אטלנטיק מגזין'. בחודשיים האחרונים, כך על-פי גולדברג, שיגר ראש הממשלה בנימין נתניהו אנשי מוסד לירדן, והם הציגו לממשלה בעמאן תוכנית לתקיפת מערך הנשק הכימי בסוריה. המסר היה כי ישראל שואפת לנטרל את אתרי הנשק הכימי כדי למנוע את האפשרות שמשטר אסד או כוחות אופוזיציה קיצוניים בסוריה יעשו בנשק שימוש או ינסו להעבירו ממקום למקום. על-פי המקור שעמו שוחח גולדברג, "הישראלים רצו להפציץ מיד, אבל נאמר להם כי מנקודת המבט הירדנית, העיתוי אינו נכון".

השאלה היא כמובן אם יש בכלל עיתוי נכון או שכל מה שאפשר לשאוף אליו הוא את העיתוי הרע פחות. לדברי יפתח שפיר, חוקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, מאז הידרדרותה של סוריה, שאלת גורלו של מאגר הנשק הכימי היא אכן סוג של פצצה מתקתקת. "יש שלושה תרחישים תלויי זמן", אומר שפיר, "ואף אחד מהם אינו טוב. התרחיש הראשון הוא שאם השלטון בדמשק יעמוד על סף התמוטטות, הוא יפעיל את הנשק נגד בני עמו. התרחיש השני הוא שבסוריה יעלה שלטון איסלאמיסטי קיצוני, ואז הנשק הכימי שבידיו יהווה איום מתמשך נגד שכנותיו, ובראשן ישראל. והתרחיש השלישי, שהוא הסיוט הגרוע מכל, הוא שבסוריה תיווצר אנרכיה, השלטון יאבד את יכולתו להגן על מאגרי הנשק הכימי, וכל מיני קבוצות קיצוניות עוינות ישתלטו על המאגרים ויתחילו להפיץ ברחבי העולם נשק כימי".

התרחישים האלו מוכרים לכל מי שעוסק בעניין. לכן, בעוד שבבית הלבן היו עסוקים בחודשים האחרונים בעיקר בבחירתו מחדש של ברק אובמה, בפנטגון ובמשרד ההגנה האמריקני פותחו תוכניות לקראת תרחישי קיצון בסוריה. כבר לפני עשרה חודשים פורסמו חלקים מתוך דוח של הצבא האמריקני שלפיו כדי להשתלט על מאגרי הנשק הכימי בסוריה יידרש כוח של 75 אלף חיילים שייכנס רגלית לתוך השטח הסורי. הפצצות מהאוויר לא יספיקו לשם כך.

על-פי הדוח, שהוכן על-ידי סנטקום (הפיקוד המרכזי של צבא ארה"ב), נכון להיום יש בסוריה כחמישים אתרי נשק ואתרי ייצור נשק כימי המפוזרים ברחבי המדינה. אתרי אחסון מרכזיים נמצאים, על-פי הדוח, בחמה, חומס, לטקיה ובעיר א-ספירה. המסקנה מהדוח הייתה שמכיוון שמדובר בכמות גדולה מאוד של כוח אדם ובמשימה שאי-אפשר להפריז בהיקפה ובקשיים האדירים שנלווים לה, העמדה האמריקנית המועדפת היא חתירה לפתרון במסגרת דיפלומטית.

עד לאחרונה, ההערכה הייתה שהמשטר הסורי שולט היטב באתרי הנשק הכימי. אולם בשבועות האחרונים, ככל שהאלימות בסוריה גוברת ואחיזתו של המשטר הסורי בשטח הולכת ומתרופפת, נדלקות במערב עוד ועוד נורות אדומות.

כבר לפני יותר משבועיים דיווח ה'וושינגטון פוסט' כי חיזבאללה הקים בסוריה "מתקני אימונים" סמוך לאתרים שבהם מאוחסן נשק כימי. הידיעה איכשהו עברה בישראל מבלי שתינתן לה תשומת לב ציבורית רבה מדי, אולי מפני שכולם היו שקועים עדיין בלקחי 'עמוד ענן', אולם המשמעות הנגזרת מהמידע הזה היא שהמהלך של חיזבאללה מעיד על כוונת הארגון להשתלט על מאגרי הנשק הכימי במקרה של נפילת משטרו של בשאר אסד – מה שעלול להתגלות, מבחינת ישראל, כקפיצת מדרגה מבחינת האיום מצפון.

עוד נכתב ב'וושינגטון פוסט' כי על-פי מידע שהגיע מסוריה בחודשים האחרונים, מומחים צפון-קוריאנים פועלים בסוריה לשיפור ושדרוג הטילים כדי שיוכלו לשאת גם ראשי נפץ כימיים. הפרשנות המתבקשת מהמידע הזה היא כי המשטר בדמשק כבר מתכונן, מבחינתו, לתרחיש קיצון שבו הישרדותו תחייב איום בשיגור טילים נושאי ראש נפץ כימי – בין אם כלפי המורדים ובין אם כלפי טורקיה וישראל.

כיפת ברזל נגד האיום הסורי

האם בימים ובשבועות הקרובים נגזר על ישראל לצפות מהצד בהתגבשותה של קואליציה בינלאומית להצלת סוריה והאזור? האם, כפי שגורמי אופוזיציה סורית אומרים, זו כעת המגמה המסתמנת? רמז שאלה מי יהיו בקואליציה העתידית אפשר למצוא בהרכב המדינות המשתתפות בתרגיל רחב ההיקף שקיימו האמריקנים בירדן במאי האחרון. בתרגיל, שכלל תרחישי מלחמה בנשק כימי, השתתפו 19 מדינות כולל צוות מומחי לוחמה כימית מצ'כיה.

במפגש שנערך בפראג בין מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, לבין שר החוץ הצ'כי, מיכאל שוורצנברג, תיאר שר החוץ הצ'כי את המצב בסוריה כ"כאוטי" ואמר כי אינו מוציא מכלל אפשרות מצב שבו "אחת מקבוצת המורדים בסוריה עלולה להשתלט על מאגר נשק כימי".

גם אם יעדיפו האמריקנים, כמו במלחמת המפרץ הראשונה, קואליציה בינלאומית שישראל אינה חברה בה, כבר עתה ברור למדי שישראל לא תישאר מחוץ לתמונת האיומים. ייתכן אפילו שבנתונים מסוימים, ישראל תהיה חלק מהקואליציה המתגבשת, גם אם לא חברה מן המניין. כך או אחרת, 'כיפת ברזל' עשויה לשוב לככב.

את טווח הזמן שבו תושבי ישראל עלולים למצוא את עצמם שוב בממ"דים אפשר למדוד מעתה על-פי מרווח הזמן שיידרש לגיבוש הקואליציה במקביל לפריסת שש סוללות טילי פטריוט לאורך הגבול הטורקי-סורי. מדובר בטווח שבין שבועות לחודשים אחדים. אולם בתוך טווח הזמן הזה יכולים להיווצר הרבה תרחישים בלתי צפויים, אפילו שיתוף פעולה בין ישראל לטורקיה.

העניין הוא שכל החישובים עלולים להתגלות כמוטעים. הקצב שבו תקתקה עד כה פצצת הנשק הכימי השתנה והואץ מאוד בשבועות האחרונים. ככל שהמורדים הלכו והתחמשו, הקצין המשטר בדמשק את מלחמתו בתושבי סוריה ועבר משימוש בארטילריה אל טנקים, ומטנקים אל מטוסים – והותיר עד לאחרונה את המשטר בעמדת עליונות מוחלטת. כל זה התהפך בשבועיים האחרונים, לאחר שכוחות המורדים הצליחו לשים את ידם על טילים נגד מטוסים. הגנרל אל-פאג', שהשתלט על הבסיס שבו נמצאו הטילים, אמר כי כעת יש בידי המורדים מספיק טילים כדי לקיים בכוחות עצמם אזור חיץ אווירי, 'No Fly Zone', בצפון סוריה, סמוך לגבול הטורקי. ואכן, התברר שיש יותר מדיבורים בלבד, לאחר שהמורדים הצליחו להפיל שני מטוסים של חיל האוויר הסורי יום אחר יום.

כל זה כאשר במקביל מתנהל מאבק שליטה גורלי על שדה התעופה של דמשק. כעת נראה שמה שמתרחש הוא שבאופן פרדוקסלי, עודף הצלחות של המורדים, שבחסותן ובתמיכתן של טורקיה, סעודיה וקטאר החלו לייצר מומנטום שדוחק את המשטר בדמשק לפינה שבה הוא הופך להיות מסוכן לעצמו, לסביבתו ולאזור כולו. החשש הוא שבתנאים מסוימים, אפילו מקומיים לגמרי, המלחמה בסוריה יכולה לקפוץ מדרגה ולהפוך ממלחמה קונבנציונלית אכזרית למלחמה בלתי קונבנציונלית שתהפוך לאזור אסון המוני.

בנתונים האלה, פתרון דיפלומטי הוא סוג של מותרות שהעולם כבר לא יכול להרשות לעצמו, והפתרון המסתמן הוא הקמת קואליציה בינלאומית שתהווה תחליף צבאי ודיפלומטי למבצע של 75 אלף חיילי קומנדו המופיע בדוח הפנטגון, קואליציה שתציל את סוריה ואת העולם משימוש בנשק לא-קונבנציונלי.

כאן אולי המקום גם לסוג של איפכא מסתברא מתבקש. שוחחתי עם לורנס ווילקרסון, ראש המטה של שר ההגנה קולין פאוול, שהיה האיש שהציג לעולם את הממצאים שסיפקו ה-CIA, הפנטגון וקהיליית המודיעין בכללה על סכנות הנשק להשמדה המונית בעירק ב-2003. "אני סקפטי מאוד בכל מה שקשור ליכולות של קהיליית המודיעין האמריקנית, או כל קהיליית מודיעין אחרת, להעריך ולפרש מה באמת רואים בכל מה שקשור לנשק להשמדה המונית. זה היה נכון ב-2003, כשהתברר שלא נמצא בעירק נשק להשמדה המונית, וייתכן מאוד שגם עכשיו ההערכות לגבי סוריה, גם אם אינן מופרכות, הן מופרזות לחלוטין". העניין הוא שאם זה תלוי בווילקרסון, שבילה באחרונה את רוב זמנו בדיג בנהר טנסי, גם אם הוא צודק בעיקרון, זה לא משהו שאפשר לסמוך עליו.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/12/2012   |   עודכן:  16/12/2012
פזית רבינא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פצצה מתקתקת
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בר דרור דוד
17/12/12 20:35
2
ישראל ד
17/12/12 21:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמה בסוריה
משרד החוץ הרוסי מבהיר כי רוסיה מעולם לא שינתה את עמדתה ביחס לסוריה וכי לעולם לא תעשה זאת. הדברים נאמרו בעקבות דבריו של סגן שר החוץ הרוסי, מיכאיל בוגדנוב, אשר אמר שממשלת סוריה מאבדת באופן עקבי את השליטה בנעשה במדינה וכי לא ניתן לשלול אפשרות של ניצחון האופוזיציה הסורית. עוד ציינו אנשי משרד החוץ הרוסי כי ייתכן רק פתרון פוליטי למשבר בסוריה.
16/12/2012  |  איציק וולף  |   חדשות
ארה"ב אישרה את הצבתם של 400 חיילים בשתי סוללות טילי פטריוט שיוצבו לצורך הגנת גבולה של טורקיה עם סוריה, מהלך אשר יכול להציב את הכוחות האמריקנים בסמוך לקווי החזית של מלחמת האזרחים המסלימה בסוריה - כך דיווח (יום ו', 14.12.12) "הוושינגטון פוסט".
15/12/2012  |  מירב ארד  |   חדשות
הכנות נאט"ו לסייע לטורקיה להגן על עצמה מפני התקפות אוויריות אפשריות מצד סוריה קיבלו (יום ו', 14.12.12) גיבוי חדש כשארה"ב הודיעה כי היא שולחת שתי סוללות של טילי "פטריוט" למדינה.
14/12/2012  |  עופר וולפסון  |   חדשות
זה המצב שמערכות ביטחון חוששות ממנו יותר מכל - חוסר היכולת לעקוב אחר התפתחויות במדינת אויב בגלל שהיא כבר לא מדינה, אלא אוסף של קבוצות המנהלות מלחמת אזרחים עקובה מדם. זה היה יכול להיות תרגיל תיאורטי בבתי ספר למרגלים, אבל במקרה הנוכחי זו הבעיה של ישראל.
13/12/2012  |  אריה אגוזי  |   מאמרים
אצלנו דוחים כל דבר למחר - בתנאי שאי-אפשר לדחות אותו למחרתיים: מגיוס בחורי הישיבות, דרך הגשת הרשימות לכנסת ועד להכרעה בתיק ליברמן אם זה מנחם מישהו, גם בעולם מפגינים פוליטיקאים את אותו רצון עז לחכות עד שממש-ממש אין שום ברירה
13/12/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דרור אידר
דרור אידר
גרורותיה של אירן מעסיקות אותנו, בעוד שהמשטר בטהרן מחכך ידיו בהנאה, כמעט ללא פגע, ועל הדרך ממשיך את תוכנית הגרעין בחסות המהומה
רון בריימן
רון בריימן
יש לעודד השתתפות של ארצות הברית ושל "העולם הנאור" בחיסול בפועל של הפצצה האירנית המאיימת על העולם כולו, לרבות על הצ'מברליינים האירופיים, ולא רק על ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il