|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
פיצוי על אובדן כושר עבודה בשל מחלת כליות תורשתית? יש דבר כזה!

חשופים בתחנה

מאז נפתחה התחנה המרכזית החדשה בירושלים לפני למעלה מעשור הועלו ונשמעו תלונות על איכות האוויר בתחומה. בדיקת המשרד להגנת הסביבה הראתה כי במקום קיים זיהום אוויר חריג הנגרם מהעשן והפיח הנפלטים מהאוטובוסים. חלפה למעלה משנה מאז הבדיקה והנוסעים והשוהים בתחנה עדיין חשופים לזיהום האוויר
27/12/2012  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תחבורה ציבורית   |   תגובות
ממתינים לאוטובוס בתחנה וחשופים לזיהום אוויר [צילום: פלאש 90]
התחנה המרכזית בירושלים. סכנה לנוסעים [צילום: פלאש 90]

נוסעי התחנה המרכזית בי-ם חשופים לזיהום
עידן יוסף
מפעילי התחנה המרכזית בירושלים נדרשים להפריד בין רציפי העלייה לאוטובוסים לאזור הנוסעים הסגור
לרשימה המלאה

התחנה המרכזית החדשה בירושלים ברחוב יפו מול בנייני האומה נפתחה לפני למעלה מעשר שנים בספטמבר 2001. כבר בשנים הראשונות לפתיחתה הועלו ונשמעו תלונות על איכות האוויר בתחומה. נוסעים ועובדים בתחנה התלוננו, לא פעם, כי בזמן שהותם בתחנה הם חשו בכאבי ראש, בקשיי נשימה ובתופעות לוואי נוספות המאפיינות חשיפה לזיהום אוויר חריג. גם מבלי להיות מומחה גדול לנושא איכות האוויר, ברור לכל בר-דעת, כי מאות האוטובוסים הבין-עירוניים הבאים ויוצאים מדי יום בשערי התחנה והפולטים עשן ופיח המכילים חומרים מזהמים למיניהם, בשילוב העובדה שהתחנה נמצאת בתוך מבנה סגור, כולל רציפי התחנות הבין-עירוניות, ולא מאווורר דיו - מהווה חממה ומצב ואידיאלי להיווצרות גזים רעילים וזיהום אוויר משמעותי.

די בשהות, ולו קצרה, בקומה השלישית של התחנה, בשטח רחבת עליית הנוסעים לאוטובוסים מחוץ לטרמינל הנוסעים, כדי להבין עד כמה הזיהום הוא משמעותי. אתה חש ממש על פניך את הגזים הרעילים והמחניקים הנפלטים מאגזוזי האוטובסים הרבים החולפים, נכנסים ויוצאים ללא הרף. חלק מגזים אלה חודרים או עלולים לחדור לתוך מבנה התחנה, לקניון ולחנויות שבו, ולמשרדים שמעל. הבעיה חמורה במיוחד לנוסעים שיוצאים להמתין לאוטובוס ברחבה שמחוץ למבנה טרמינל הנוסעים בקומה השלישית, שם האוויר מזוהם במיוחד. גזים אלה, כאמור, מכילים או עלולים להכיל חומרים מזהמים כגון תחמוצות גופרית, פחמן דו חמצני, תחמוצות חנקן וחלקיקים מזיקים נוספים שחשיפה אליהם, לעיתים למשך זמן קצר, עלולה לדברי רופאים מומחים בנושא לסכן בריאות האדם ולגרום לתופעות לוואי כגון קשיי נשימה, בחילות, כאבי ראש ועוד.

המשרד להגנת הסביבה:
שיעורי זיהום גבוהים

הפרדה מוחלטת
מנהלי התחנה התבקשו, בין היתר, לדאוג להתקין מערכות מיזוג אוויר ומפוחים, ולהפעיל מערכות ניטור אוויר משוכללות, ולהקפיד לנעול את דלתות הזכוכית המפרידות בין ספסלי ההמתנה של הנוסעים בתוך המבנה (הקניון) לבין רחבת העלייה לאוטובוסים ולפתוח אותן רק בעת עליית הנוסעים לאוטובוסים, וליצור באופן מיידי הפרדה מוחלטת בין רציפי העלייה לאוטובוסים, בהם נמדד הזיהום החריג, ובין אזור הנוסעים הסגור (הקניון)

בחודשים יולי-ספטמבר 2011, בעקבות ריבוי התלונות על איכות האוויר בתחנה המרכזית בירושלים, הציב המשרד להגנת הסביבה תחנת ניטור ניידת בשני מקומות המועדים לזיהום בתחנה: אזור עליית הנוסעים לאוטובוסים בקומה השלישית מתאריך 5.7.11 עד תאריך 4.8.11, ובאזור ירידת הנוסעים מהאוטובוסים, בקומת הקרקע מתאריך 5.8.11 עד תאריך 6.9.11. תוצאות הבדיקה והמדידה הצביעו על כך שברחבת עליית הנוסעים לאוטובוסים שבקומה השלישית וכן באזור הורדת הנוסעים בקומת הקרקע של התחנה, קיימים שיעורי זיהום גבוהים ביותר, והעידו גם על הימצאות חומרים מזהמים כגון תחמוצות חנקן וחלקיקים נשימים בריכוז גבוה בערכים גבוהים הרבה מעל התקן, העלולים לסכן בריאות-אדם ולגרום לתופעות לוואי.

בעקבות תוצאות חמורות אלה שפורסמו בדוח מיוחד שפרסם המשרד להגנת הסביבה בספטמבר 2011, חתום על-ידי ד"ר דפנה אלפר סימן-טוב - מרכזת נושא איכות אוויר במחוז ירושלים במשרד להגנת הסביבה, פרצה סערה תקשורתית ליום-יומיים וכלי התקשורת השונים זעקו על ההפקרות והפגיעה בבריאות הנוסעים והשוהים בתחנה. בדוח שורה של הנחיות מחייבות למפעילי התחנה לטיפול בבעיית זיהום האוויר במבנה. מנהלי התחנה התבקשו, בין היתר, לדאוג להתקין מערכות מיזוג אוויר ומפוחים, ולהפעיל מערכות ניטור אוויר משוכללות, ולהקפיד לנעול את דלתות הזכוכית המפרידות בין ספסלי ההמתנה של הנוסעים בתוך המבנה (הקניון) לבין רחבת העלייה לאוטובוסים ולפתוח אותן רק בעת עליית הנוסעים לאוטובוסים, וליצור באופן מיידי הפרדה מוחלטת בין רציפי העלייה לאוטובוסים, בהם נמדד הזיהום החריג, ובין אזור הנוסעים הסגור (הקניון). המשרד אף איים כי ינקוט צעדים משפטיים כנגד מפעילי התחנה אם לא יעשו כן.

ואכן, מיד לאחר פרסום הדוח ופרוץ הסערה התקשורתית הורו מפעילי התחנה לנעול דלתות הזכוכית בקומה השלישית, והנוסעים לא הורשו להמתין ברחבת העלייה שמחוץ למבנה הסגור. על הדלתות הודבקו מודעות גדולות בנוסח הבא: "אין לצאת מדלת הטרמינל עד לפתיחת דלת האוטובוס - וזאת על-מנת להימנע מחשיפה לזיהום אוויר חריג". סדרנים פיקחו והשגיחו שהנוסעים יצאו מבעד לדלתות בדרכם לעלות לאוטובוס רק כשהאוטובוס הגיע כדי לצמצם החשיפה לזיהום.

דלתות הזכוכית נפתחו והסדרנים נעלמו
[צילום: אלי אלון]
בתמונה: נוסעים ברחבת העלייה לאוטובוס האפלולית והלא מאוווררת בקומה 3
▪ ▪ ▪

אולם זמן קצר לאחר מכן, בשוך הסערה, חזרו החיים בתחנה המרכזית בירושלים "למסלולם" - דלתות הזכוכית נפתחו, הסדרנים נעלמו וחלק מהנוסעים חזרו להמתין ברחבה מחוץ לטרמינל, חשופים לזיהום במקום זה. רבים מהם צעירים וחיילים שממתינים שם זמן רב לאוטובוסים שתדירותם לא גבוהה בדרכם לבסיסיהם בבקעה, בערבה, בגוש עציון וכדומה. מסתבר שהשלטים הגדולים שנתלו על הדלתות, האוסרים יציאה לרחבת העלייה לאוטובוסים לפני הגעת האוטובוס מחשש לזיהום אוויר, לא מרתיעים ולא "מזיזים" לנוסעים רבים. הם ממתינים ברחבה המזוהמת גם כדי להיות ראשונים בתור לאוטובוס מחשש שלא יישאר מקום פנוי עבורם. חלק מהנוסעים מעשנים בתחום הרחבה הסגורה ותורמים את חלקם ל"חגיגת" הזיהום במקום.

נכון להיום, סוף דצמבר 2012, כשחלפה למעלה משנה מפרסום הדוח הרשמי של המשרד להגנת הסביבה בעניין הזיהום בתחנה המרכזית בירושלים, עדיין חשופים אלפי הנוסעים והשוהים בתחנה לזיהום אוויר משמעותי ולנזקי בריאות חמורים.

עובדי הממשלה כבר נסו על נפשם

לפני כשנה וחצי שכנו בקומות העליונות של התחנה המרכזית בירושלים יחידות של משרדי ממשלה ובהן: רשות הגבייה, משרד המשפטים, שירות התעסוקה ומינהלת הגמלאות. בעקבות תלונות חוזרות ונשנות של עובדים במשרדי ממשלה אלה על כאבי ראש, בחילות, הקאות, צריבות ועוד, החליטו ראשי מינהל הדיור הממשלתי לא לקחת סיכון, לסגור את המשרדים ולהעבירם למקום אחר בעיר. עובדי ההממשלה פונו מהתחנה בשל זיהום האוויר ואילו אלפי הנוסעים עדיין חשופים לזיהום. זהו חומר למחשבה בפני עצמו.

אני שואל, איך זה שבמשך כל כך הרבה שנים, כאשר ברור לכל בר-דעת כי במקום יש זיהום אוויר ואלפי נוסעים ושוהים בתחנה נחשפים אליו, ועדיין לא פתרו את הבעיה? ההסבר שלי למצב הוא פשוט ולא מסובך: זלזול כללי בנוסעי התחבורה הציבורית, שהם בחלקם הגדול אוכלוסיה חלשה, שהמודעות שלהם לנושא איכות האוויר ובכלל לאיכות הסביבה לא מהגבוהות, ורבים מהם לא מודעים לאיכות האוויר אליו הם נחשפים בתחנה ולנזקים הבריאותיים העלולים להיגרם מחשיפה זו. אחרי הכל, שרים, מנכ"לים ומקורביהם לא עוברים בדרך כלל בתחנה המרכזית, יש להם את הרכבים הצמודים שלהם.

השרים הממונים, עת לפעול
כ"ץ. נקרא לפעולה [צילום: פלאש 90]

הגיע הזמן ששר התחבורה ישראל כ"ץ והשר להגנת הסביבה גלעד ארדן, אחרי שהתפנו מהפריימריז בליכוד, יקדישו זמן לנושא הזיהום בתחנה המרכזית בירושלים ויפעלו במשותף לנקיטת צעדים דרסטיים שיביאו סוף-סוף, אחרי כל כך הרבה שנים, לפתרון הבעיה.

בסיפור הזה מעורבים חברת נצבא האחראית לתחנה וקואופרטיב אגד המפעיל את האוטובוסים היוצאים ובאים בתחנה. כל צד מטיל את האחריות על הצד השני: חברת נצבא טוענת כי הגורם המזהם בפועל הוא אגד, ואגד טוען כי התחנה המרכזית אינה שייכת לאגד והוא אינו אחראי לה ולתפעולה.

המשרד להגנת הסביבה הודיע לא מכבר, כי מאחר שמפעילי התחנה לא עמדו ומילאו את תנאי ודרישות המשרד בעניין הטיפול בזיהום האוויר בתחנה, הועבר הנושא להמשך טיפול של המשטרה הירוקה. משמעות העברת התיק למשטרה הירוקה היא פתיחת חקירה מעין פלילית נגד התחנה על אי-קיום תנאי רישיון העסק.

לפתור את הבעיה מהשורש

מנהל התחנה צבי קץ (עם ק', לא כ"ץ) אומר לי בתגובה: "אתה לא מתאר לך כמה כספים השקענו להתקין מפוחים ואיוורור בתחנה ואלו מאמצים אנו עושים כדי שלא יהיה זיהום אוויר בתחנה, ואכן שיפרנו מאוד את המצב".

כך או כך, חייבים לפתור את הבעיה מהשורש. ייתכן שקיים במקום זיהום אוויר נקודתי שיום אחד יימדדו בו ערכי זיהום גבוהים ויום אחד פחות, אבל התנאים להיווצרותו לא השתנו והוא צץ ויצוץ מדי פעם, ולכן חייבים לפתור את הבעיה מן השורש. אמשיך לעקוב אחר הדברים ולדווח.

תאריך:  27/12/2012   |   עודכן:  27/12/2012
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
חברת מטרופולין זכתה (יום ד', 26.12.12) במכרז של משרד התחבורה להפעלת קווי התחבורה הציבורית בנגב, במסגרת הרפורמה שמנהיג משרד התחבורה בתחבורה הציבורית. קווי התחבורה הציבורית בנגב מופעלים כיום על-ידי חברות מטרופולין ואגד תעבורה.
26/12/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
מדינת ישראל קיימת כישות שלטונית עצמאית מזה 64 שנים. ירושלים היא אומנם בירת העם היהודי מזה 3,000 שנה, אך כמיזם מודרני העיר תל אביב קיימת רשמית משנת 1909 (שמה המקורי היה "אחוזת בית"). כלומר, כחברה יהודית-ישראלית אנו מתקיימים על אדמה זו למעלה מ-100 שנים.
26/12/2012  |  יובל ארליך  |   כתבות
בשורה לתושבי הדרום. החל ביום חמישי (27.12.12) יופעלו לראשונה קווי הלילה של האוטובוסים גם באשקלון, באופקים, בשדרות ובנתיבות.
26/12/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
אחרי הפסקה בת כמה שבועות ולקראת הבחירות, תממן מפלגת מרצ אוטובוס שיפעל בליל שבת, ה-4 בינואר, באזור השרון. מדובר בסך-הכל בארבע נסיעות הלוך וחזור ל/מתל אביב, בערים הוד השרון, כפר סבא, רעננה והרצליה.
26/12/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
ביום שלישי ה- 1.1.13 יתקיים טקס חניכת עמדת ההנצחה והענקת תעודות הוקרה לשמונה משפחות של עובדי המוסך שנהרגו במלחמת לבנון השנייה. האירוע יתקיים במוזיאון הרכבת בחיפה, במעמד מנכ"ל משרד התחבורה, מנכ"ל הרכבת והנהלת החברה.
24/12/2012  |  יניב כהן  |   הודעות כלליות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
המתקפה האירנית מהווה הזדמנות פז לישראל, אך מותר להניח שהממשלה תבזבז אותה    ובינתיים: האנטישמיות בארה"ב שוברת שיאים, הקבינט ממשיך לדלוף ויריב לוין מפגין צביעות
בעז שפירא
בעז שפירא
איזה מוח חולני יכול להעלות בדעתו לדאוג לתנאי הכליאה של המפלצות? איזה לב אטום ו/או ערל יכול להתעניין בגורלם של הראויים למות בייסורים כעונש על מעשיהם?
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ברית ארוכה בין גרמניה לברית המועצות; המטרה של גרמניה וברה"מ הייתה פולין; יהודי פולין לא הבינו מה מאיים על שרידותם; פיתוח ה"בליץ קריג" הגרמני; הגנרל היהודי גאורגי שטרן מפתח את מלחמת...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il