|   15:07:40
דלג
חברת-כנסת   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

השביל הזה מתחיל כאן

נאום הבכורה של חברת-כנסת מטעם הבית היהודי [י"ז באדר תשע"ג, 27.02.2013]
02/03/2013  |     |   נאומים   |   כנסת 19   |   תגובות
שולי מועלם-רפאלי [צילום: פלאש 90]

כבוד היושב-ראש, כנסת נכבדה, חברי לסיעת הבית היהודי ובני משפחתי היקרים.

תמונות חיים רבות ומלאות משמעות עולות ומציפות אותי בעומדי כאן לראשונה, על דוכן הנואמים בכנסת ישראל. כל כך הרבה קולות ומראות, מילים ופסוקים, דמויות ואנשים. כולם, כולם חולפים בתוכי ובראשי, וכולם מבקשים ממני להיות להם לפה ולשליחת ציבור.

כל כך הרבה מעגלי חיים נפתחים ונסגרים אצלי בימים אלה, עד שלפעמים אני חשה שלא פשוט להכיל כל כך הרבה, ולהבין את המציאות שאליה הוביל אותנו ואותי בורא העולם.

"השביל הזה מתחיל כאן". כך שר ידידי אהוד בנאי. "הוא לא סלול, לא תמיד מסומן. השביל הזה מתחיל כאן". תחילתו של השביל בתמונה הבאה - השנה היא 1964. את דרכה מדימנט שבמרוקו אל ארץ-ישראל, אל מדינת ישראל, עושה משפחת תורג'מן - הרב יעקב ואשתו סימי, ואתם שבעת ילדיהם, כשסימי, אם המשפחה, בחודש השביעי להריונה נושאת ברחמה עוברית קטנה, שתיוולד חודשיים מאוחר יותר כבר בארץ-ישראל. הילדה הזו היא אני, שולי, שולמית, בת לרב יעקב תורג'מן, זכרו לברכה. רב ומנהיג ציבור, איש תורה ועבודה שעלה ממרוקו לחיפה. שם, בצד התמדתו בלימוד תורה, בחסד ובעיסוק בצורכי ציבור, עבד בעיריית חיפה במסירות ובנאמנות. אהוב למקום ואהוב על הבריות; בת לאמי סימי, זכרה לברכה, שאף שנפטרה כאשר הייתה רק בת 51, כשאני בת 14, הספיקה להנחיל לי דגם ודוגמה לתורת חסד ואהבת אדם. צניעות וענווה, אמונה ומסירות. דמותם המאירה של הורי, אנשים גיבורים, אנשי אמת ואמונה, ניצבת איתי ולידי בעומדי כאן, לפניכם.

החיים החדשים בארץ המשיכו בבית ציוני-דתי בלימודים, בתנועת הנוער "בני עקיבא" ובשירות צבאי שבחרתי בו, כשכל המסלול הזה טוען את המצברים ומכוון את הדרך לחיים של ייעוד. הרב סולובייצ'יק מרבה להשתמש במונחים "שותפות גורל" ו"שותפות ייעוד". "שותפות גורל" היא שותפות ברמה הנמוכה. זו שותפות שרק גורל מקרי יצר אותה. לעומתה, "שותפות ייעוד" היא שותפות המחברת בין אנשים שבחרו לעצמם ייעוד משותף. את חיי הבוגרים בחרתי להקדיש לחיבור ולשותפות ייעוד. לחיבור בין אנשים, בין עדות, בין דעות וזרמים, בין אדם לארצו ובין ישראל לאביהם שבשמיים.

את חיבורי החיים והייעוד הללו מימשתי באופן המלא והעוצמתי ביותר כאשר הקמתי את ביתי עם משה מועלם. לימים, סגן-אלוף משה מועלם, מג"ד בגולני ובתפקידו האחרון מפקד מוצב הבופור. כלפי חוץ, מועלם ואני באנו מבתים שונים ומרקעים שונים, אבל בעומק היה חיבור מדהים של ייעוד, עם הרבה דמיון וקשר.

הוריו אצילי הנפש של מועלם, רחל ויחזקאל, עלו לארץ מעירק. יחזקאל הוברח בארץ לבדו כבחור צעיר בעלייה בלתי לגאלית, עד שהגיע לקיבוץ בית-אורן. כאן, בארץ, הכיר מאוחר יותר את רעייתו רחל, שעלתה ארצה מבגדד ב-1951. וכך, על אדני הציונות, הקימו בני-הזוג מועלם את ביתם בחיפה. אנשים הגונים ומסורים אשר רק לאחר שמונה שנים זכו להיפקד בבנם הבכור - משה. רחל ויחזקאל הם סמל ומופת לדור של גיבורים. הורים למשה, הגיבור האישי שלי, שאתו זכיתי להקים בית מתוך אותה שותפות ייעוד, ואתו זכיתי להביא לעולם שתי בנות: נועם וניצן. באופן הסמלי, השביל הזה, שהתחיל שם, בגולני, ממשיך עתה כאן כאשר ניצן, בתנו, משרתת היום כחיילת, מש"קית ת"ש בגדוד 51 של גולני שבו שירת אביה. נועם, בתנו הבכורה, בחרה לשרת בשירות הלאומי, בסיוע לילדים בעלי צרכים מיוחדים ומשפחותיהם. כל אחת מהן בחרה בדרכה להתגייס למען העם והחברה.

שוב אני נזקקת למילותיו המדויקות והרגישות כל כך של אהוד בנאי בשירו "איש ציפור". "תמונת הלוויין מטושטשת, אזור דמדומים. בקצה הרקיע אתה נוגע, קודקוד לציפור, האם שומע?" מאז אותו לילה שבו נדם קולו של איש הציפור שלי, כמו גם קולם של 72 חבריו שהיו עמו, ידעתי שבפני ניצבים שני שבילים בלבד: שביל העצב והייאוש, השכול והחידלון וממולו ניצב שביל הגבורה, הבחירה בחיים. ידעתי שהשביל הזה מתחיל כאן. כאן ברגע ובמקום האסון. הבחירה הייתה ברורה וחד-משמעית - בחיים. גבורתם של הורי ושל הוריו של מועלם ניצבה לנגד עיני.

"לך עליו, עלה עליו עכשיו / מלאכי ציפורים מעליך מלווים את צעדיך / מרחוק נדלק אור / אל תסטה כדי שתוכל לחזור".

שימשתי אז כאחות ראשית בטיפול נמרץ ילדים בבית-החולים סורוקה בבאר-שבע. ראיתי לנגד עיני את הקושי של הילדים והמשפחות, והידיעה כי יש בכוחי לסייע ולהשיב חיים הובילה אותי לבחור בחיים. לאורך השביל הזה צעדו אתי חברים ותיקים וחדשים, אנשים מכל גוני החברה, למסע חיים ולבחירה בחיים. האנשים הללו, הפסיפס האנושי המגוון הזה ניצבים אתי כאן על הדוכן, הם הראיה שאפשר, שצריך, שחייבים לחבר. החברים הללו, שהלכו אתי לאורך כל המסע, הם הגיבורים שלי.

במעלה ההר, על שביל החיים, מצאתי את שאהבה נפשי. אתו הקמתי מחדש את ביתי, סגן- אלוף במילואים, ד"ר אלי רפאלי, שגם הוא עוסק ומקדיש את חייו למען ביטחון ישראל. בנינו את ביתנו בנווה-דניאל שבגוש-עציון והקמנו בית גדול ורחב המכיל בתוכו את ילדי, את ילדיו ואת ילדינו המשותפים, שבעה במספר, כמספר קני המנורה המסמלת את כנסת ישראל.

שנים רבות שאני מובילה מסעות נוער לפולין. צועדת אתם בגאיות ההשמדה, שרה אתם בגטאות, מדליקה את נרות הזיכרון, מחבקת אותם ברגעי הדממה ומקשיבה לסיפוריהם של אנשי העדות שבחרו בחיים. אנשי העדות השורדים והניצולים, הגיבורים של כולנו. המסעות האלה לפולין הם מסעות מטלטלים ומכוננים. מסע שכזה משיב ארצה את משתתפיו שונים משנסעו, יהודים יותר, ציוניים יותר, ישראלים יותר, רגישים וקשובים יותר.

כל עוד נשמה באפי, וכל עוד נשמה באפם של הניצולים, לא אחדל מכל מאמץ להביא לחייהם של הגיבורים הללו בשנות זקנתם חיים של כבוד, חיים של נחת, חיים של שמחה ורווחה.

חברותי וחברי לכנסת ישראל, משימות רבות ניצבות לפתחנו, עניינים חברתיים וחינוכיים, כלכליים וביטחוניים, בינלאומיים ומקומיים. המרחק הגדול מדי שבין מרכז לפריפריה, כמו גם בין עניים לעשירים ובין דתיים לחילונים, מערער את חוסנה של המדינה. אינני מנסה לטשטש את המחלוקת והאתגרים, אבל אני יודעת עם כניסתי למשכן הזה, את שלימדו אותי הורי ומורי בדוגמתם האישית: אל תגידו למה לא, תגידו איך כן.

אין לי ספק ולו קל שבקלים שברצון אמיתי ובמאמץ משותף נוכל להפוך את מציאות חיינו מחיים של שותפות גורל לשותפות של ייעוד. לשם כך עלינו להציב לנגד עינינו שתי מילות מפתח: ענווה וצניעות. דווקא בעולם כוחני ושחצני, דווקא מול תרבות של ראווה ומציאות מדומה, מעושה, דווקא מול תופעות של אלימות ואטימות, של ריקנות ושל תרבת רייטינג, עלינו לבוא ולטפל בכל הסוגיות הניצבות לפתחנו עם הרבה עוז. אבל בתנאי שהעוז הזה מחובר ויונק מאמת פנימית ומערכים שקצת איבדנו בפוסענו על שביל החיים היהודי והישראלי.

הבית הזה, המזוהה כל כך כמקור של מחלוקת ופלגנות יכול להפוך למקום של חיבור והקשבה, למקום של אחריות לאומית ולמקום של כבוד, בידינו הדבר. בתרבות הדיבור ובדוגמה האישית, במאור הפנים ובזמינות שלנו לבריות ולשולחינו. כגודל הזכות אני מרגישה את גודל החובה. הבה נהפוך את הבית הזה למקום של כבוד, של תפארת. למקום שבו נשמח בשליחותנו ויתכבדו בנו שולחינו. כל אחד מאיתנו נשלח לכאן על-ידי רבבות בוחריו. באופן סמלי כל כך, ההודעה על בחירתי לוותה בציפייה במשך שעות ארוכות וכניסתי לכאן, בזכות מה שכולנו מכירים כמושג הידוע "קולות החיילים", מהווה מסר ברור עבורי על בורא עולם, הצועד אתי בחיי, בבחירה שלי ללכת קדימה ולמעלה. לחיילים ולמשפחותיהם אהיה, בעזרת השם, לפה. אהיה לפה גם לקול הנשי המתחדש בישראל. קול שבא להשפיע, קול השותף לעיצוב הדור והחברה, קול עם זווית ומבט ייחודיים, המגוונים ומחדשים את הקולות הקיימים בשיח הישראלי.

שימשתי במשך שנים ארוכות בצוות ההנהגה של ארגון אלמנות ויתומי צה"ל. זכיתי להיות שותפה לחוקים ולתקנות ששינו עוולות ועיוותים היסטוריים ביחסה של המדינה. אמשיך ואפעל למען אלו שאיבדו את היקר להם גם בתפקידי הזה, עכשיו.

חברי וחברותי, הרגשות גואים ומציפים, האחריות גדולה וההתרגשות גדולה שבעתיים. כמה סגירות מעגל וכמה פתיחות של מעגלים חדשים יכולים להתנקז לאירוע אחד.

אני מבקשת לסיים במזמור ל' מתהילים: "מזמור שיר חנֻכַּת הבית לדוד. ארוממך ה' כי דִליתָני ולא שִׂמחתָּ אֹיְבַי לי. ה' אלֹהָי שִׁוַּעתי אליךָ וַתִּרְפָּאֵנִי. - - - הפכתָּ מספדִי למחול לי: פִּתַּחְתָּ שקי ותאזרני שמחה. למען יזמרךָ כבוד ולא יִדֹּם ה' אלהי לעולם אודךָּ."

תאריך:  02/03/2013   |   עודכן:  07/03/2013
שולי מועלם-רפאלי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אביגדור (איווט) ליברמן / Avigdor  Liberman   אברהים צרצור   אברהם מיכאלי   אברהם (אבי) וורצמן   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אורי מקלב / Uri Maklev   אורי יהודה אריאל / Uri Yehuda  Ariel   אורי שרגא אורבך / Uri  Orbach   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אחמד טיבי / Ahmad  Tibi   איילת שקד / Ayelet Shaked   אילן גילאון / Ilan Gilon   איתן כבל / Eitan Cabel   אליהו בן-דהן / Eliyahu Ben-Dahan   אליהו ישי   אמנון כהן   אראל מרגלית / Erel Margalit   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   באסל גטאס / Basel  Ghattas   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גדעון משה סער / Gideon  Sa'ar   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלעד מנשה ארדן / Gilad  Erdan   ג'מאל זחאלקה / Jamal  Zahalka   דב חנין / Dov Hanin   דב ליפמן   דני בן יוסף דנון / Dani Danon   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זבולון כלפה   חיים כץ / Haim Katz   חיליק (יחיאל) בר / Yehiel Bar   חמד עמאר / Hamad Amar   חנא סוייד   חנין זועבי / Haneen  Zoabi   טלב אבו-עראר   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יאיר שמיר / Yair  Shamir   יואב בן-צור / Yoav Ben-Tzur   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יואל קוסטנטין רזבוזוב / Yoel Konstantine  Razvozov   יעל גרמן / Yael  German   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יעקב מרגי / yaakov Margi   יעקב פרי / Yaakov  Perry   יפעת קריב   יצחק אהרונוביץ' / Yitzhak  Aharonovitch   יצחק הרצוג   יצחק וקנין   יצחק כהן / Yitzhak  Cohen   יצחק (איציק) שמולי / Itzik  Shmuli   יריב לוין / Yariv Levin   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל חסון   ישראל כץ / Israel  Katz   כרמל שאמה-הכהן   לימור לבנת / Limor  Livnat   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מוחמד ברכה   מיכל בירן / Michal Biran   מיכל רוזין / Michal Rozin   מיקי לוי / Mickey  Levy   מיקי רוזנטל   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירי  רגב / Miri Regev   מסעוד גנאים   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   מרדכי (מוטי) יוגב / Mordhay  Yogev   משה גפני / Moshe Gafni   משה מזרחי   משה (בּוֹגי) יַעלון / Moshe  Ya'alon    משה זלמן פייגלין   משולם נהרי / Meshulam Nahari   נחמן שי   ניסן סלומינסקי / Nissan Slomiansky   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   נסים זאב   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סילבן שלום / Silvan  Shalom   סתיו שפיר / Stav Shafir   עדי קול   עוזי לנדאו / Uzi  Landau   עיסאווי פריג' / Issawi Frej   עליזה לביא / Aliza Lavi   עמיר ארמונד פרץ / Amir  Peretz   עמר בר-לב / Omer  Bar-Lev   עמרם מצנע   עפו אגבאריה   עפר שלח / Ofer  Shelah   פניה (פאינה) קירשנבאום   פנינה תמנו-שטה / Pnina Tameno-Shete   ציפי חוטובלי / Tzipi  Hotovely   ציפי לבני (שפיצר) / Tzipi  Livni   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רוברט אילטוב / Robert Ilatov   רונן הופמן   רות קלדרון   רינה פרנקל   שולי מועלם-רפאלי / Shuli  Mualem-Refaeli    שי  פירון / Shai  Piron   שלי רחל יחימוביץ' / Shelly  Yachimovich   שמעון  אוחיון   שמעון סולומון   תמר זנדברג / Tamar Zandberg 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 19
אדוני היושב-ראש, כנסת נכבדה, חברותי וחברי לסיעת יש עתיד.
02/03/2013  |  יעקב פרי  |   נאומים
כבוד היושב-ראש, מזכירות נכבדה, עובדי הבית המסורים וחברי חברי הכנסת,
02/03/2013  |  עדי קול  |   נאומים
חברי הכנסת חזרו מחופשת פורים במצב רוח משועשע. יעקב אייכלר אסף רגעים מצחיקים ממשכן הכנסת בשבוע האחרון
01/03/2013  |  ערוץ הכנסת  |   חדשות
ברכה ייחודית של ח"כ ותיק לח"כ חדש נשא משה גפני (יהדות התורה) לכבודה של מרב מיכאלי (העבודה), לאחר הנאום שנשאה. הנה הפרוטוקול, לא נגענו:
28/02/2013  |  עידן יוסף  |   חדשות
אדוני היושב-ראש, חברים וחברות,
27/02/2013  |  יוני שטבון  |   נאומים
רשימות נוספות   /   כנסת 19  /  מי ומי  
בנט על החשד לשחיתות: "אסור לעמוד מנגד"  /  עופר וולפסון
המשטרה חוקרת חשד לשוחד בבית היהודי  /  עידן יוסף
דרישת הבית היהודי: נציגות בצוות השרים  /  יואב יצחק
לא באות כקורבן  /  מרב מיכאלי
חברה סדוקה מול ממשלות  /  איציק שמולי
האינטרס הלאומי: תעסוקה   /  רינה פרנקל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
הרמטכ"ל וראש השב"כ 'שקיבלו בארבע עיניים את ההחלטה האסונית לצמצם בהצבת הכוחות ב-7 באוקטובר, וכן ראש אמ"ן ומפקד דרום קיבלו אחריות וצריכים להתפטר, אבל ריבונו של עולם לא דקה אחת לפני ש...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
הפקת לקחי 7 באוקטובר מחייבת להימנע ממדיניות של תגובה, הכלה ומתקפות נקודתיות, ולנקוט במלחמת-מנע ומתקפות מערכתיות ולא רק נקודתיות
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il